Lihaskunto

treenityttö

Hei vaan, täällä tyttönen toivoo kovasti apua ! Olen jo pitemmän aikaa miettinyt, että kuntoa ja lihaksistoa olisisi syytä parantaa. Ei sillä, että olisin rapakunnossa, liikun kyllä ahkerasti koiran ja harrastuksien parissa. Kuitenkin omasta tahdostani haluaisin aloittaa harjoittelun, mutta salille olen alaikäinen. Siispä kotikeinot käyttöön, mutta mitä ja miten treenata ? Mikä on tärkeä muistaa treenatessa ? Linkatkaa ja kertokaa omia vinkkejä ! Kiitos kovasti jo etukäteen ! :)

5

118

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Potaskaa

Tää on joku ihmeen urbaanilegenda mitä ihmiset kertoo, että kuntosaleille olisi joku ikäraja. Ei ole! Joissain saleilla, joissa tehdään kirjallinen sopimus, pitää olla huoltajan hyväksyntä.

• fwqew

Mikä urbaani legenda se on, lähes jokaisella salilla missä olen käynyt on ikäraja 15-16 vuotta. Mikä on TODELLA hyvä.
      Yleisesti huomannut että alle 20v ihmiset eivät osaa käyttäytyä salilla ollenkaan.
      Tehdään omia ihme virityksiä, perseillään, sotketaan, eikä laiteta painoja takaisin kun on lopettanut.
      Lihaskuntotreeniä voi kyllä suorittaa ihan nuorenakin, se ei ole este salin puolesta, mutta se käyttäytyminen siellä ja 90% treenaa päin peppua.

• oldschoolbb

Itse aiheeseen:
      - leuanvedot (kevennettyinä alkuun, jos ei muuten jaksa)
      - vatsalihasliikkeitä monipuolisesti (youtubesta löytyy hyviä havainnollistavia videoita hakusanalla 'abs')
      - erilaisia punnerruksia (youtube - push ups)
      - jos käytössä käsipainoja tai kahvakuulia, niin niillä erilaisia ylöspäin suuntautuvia punnerruksia, joko seisten, istuen tai makuulla. Myös 'vetoja' eri vartalon kulmissa.

TÄRKEINTÄ: alussa kannattaa keskittyä tuntemaan oma kroppa ja miten se toimii. Sitten se, miten mikäkin liike tehdään ja miten sen tulisi kuormittaa kohdelihaksia. Sitten hakea se oikea liikesuoritus omaa kehoa kuunnellen (koska jokainen meistä on yksilö).

Kaikille aloittelijoille ja edistyneemmillekin suosittelen, että katsotte youtubesta seuraavat videot: 'Supermassa ja Ari Uusitalo - oikeaoppisen treenaamisen perusteet' ja myös 'Penkkipunnerrus.fi - Tomi Takamaa' -treenivideot. Niissä käsitellään hyvin ja ymmärrettävällä tavalla ihan perusasioita treenaamiseen liittyen. Onhan niissä 'high-tech'äkin, mutta enemmän juuri sitä fysiologiaa, kuinka treenataan lihasta niveliä säästäen ja miltä sen pitäisi tuntua.

Ja kuten aloittaja videoista huomaat, pienilläkin painoilla pääsee hyvin alkuun. Ja aivan lopuksi: lihashuolto! Lämmittely, jäähdyttely, venyttely, palautus.

• Vinkkiä

Unohtamatta jalkalihaksia, joiden vahvistaminen on yhtä tärkeää kuin yläkropan. Kyykkyjä kehonpainolla ja hyppyjä (tekniikkavinkkejä löytyy mm. googlesta ja tubesta pilvin pimein, sekä erilaisia kehonpaino-ohjelmia).

Pikajuoksua, ja lenkkeilyä ylipäätään ellet jo lenkkeile. Pikajuoksun, mäkivetojen, porrasjuoksun ja intervallien kanssa kannattaa aloittaa varovaisesti omaa kehoa kuunnellen, ja muistaa riittävä palautuminen ja venyttely. Pohkeita voit halutessasi vahvistaa ja kasvattaa ihan pohjenousuilla omalla kehonpainolla.

Näillä eväillä alakroppaa saat treenata aika kauan, ennen kuin tarvitsee kuntosalille lähteä, jos ollenkaan.

• treenityttö

Kiitos tosi paljon avuista, tulevat tarpeeseen ! Ja vielä tuosta salin ikärajasta, meilläpäin ainakin kolmessa ikäraja on 15 vuotta :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      104
      9314
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      47
      4509
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1966
    4. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      42
      1841
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1600
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1341
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      37
      1270
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      54
      907
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      892
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      30
      883
    Aihe