Kasvattaako ansiosidonnainen eläkettä

mitä teen

Kanntattaako ansiosidonnaiselta jäädä eläkkeelle heti kun täyttää 63 vuotta?

59

7803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minävaan

      Kyllä kasvattaa,siinä vaiheessa kun asia esissä kannattaa laskettaa kumpi käy edukkaammaksi ja tehdä päätös sitten.

    • 1255

      kasvattaa VAIN 63 ikään asti.

    • Ukko 60v

      Kyllä. Lisäpäivien kautta voi jäädä 62 ikäisenä. Jotkut kerryttää eläkettä vielä 62 to 63 mutta eipä tuo lisävuosi paljoa eläkettä nosta.
      Itsellä eläke n. 400€ isompi 62 iässä kuin anssi eli helppo valinta omalla kohdalla ja onpahan sitten täysin vapaa mollista.

      • ertjv,gcjhfxbcv

        Kylläpä on epäselvää 'suomea'.


      • Anonyymi
        ertjv,gcjhfxbcv kirjoitti:

        Kylläpä on epäselvää 'suomea'.

        Kun pääsee eläkkeelle ei boi saada enää työttömys etuutta


    • akkavaa

      Lisäpäivillä ei tarvii mistään molleista välittää tuontaivaallista, kuin ei huolta muutenkaan.

      • Saa olla kateellinen.

        Kyllä tarvii. Saadakseen anssia on oltava mollissa työnhakijana ainakin 62 ikään saakka. En oikeasti halua enää töitä, en edes tarvi rahan takia mutta periaatteessa joka euro otetaan joka lain mukaan kuuluu. Hulluhan se on jos töitä haluu vielä yli 60 iässä..


      • miksikä
        Saa olla kateellinen. kirjoitti:

        Kyllä tarvii. Saadakseen anssia on oltava mollissa työnhakijana ainakin 62 ikään saakka. En oikeasti halua enää töitä, en edes tarvi rahan takia mutta periaatteessa joka euro otetaan joka lain mukaan kuuluu. Hulluhan se on jos töitä haluu vielä yli 60 iässä..

        Kyllä tarvii. Saadakseen anssia on oltava mollissa työnhakijana ainakin 62 ikään saakka. En oikeasti halua enää töitä, en edes tarvi rahan takia mutta periaatteessa joka euro otetaan joka lain mukaan kuuluu. Hulluhan se on jos töitä haluu vielä yli 60 iässä..

        Miksi hullu mä oon 64 ja töissä,
        ENKÄ OLE HULLU.


      • mistä näitä sikiää
        miksikä kirjoitti:

        Kyllä tarvii. Saadakseen anssia on oltava mollissa työnhakijana ainakin 62 ikään saakka. En oikeasti halua enää töitä, en edes tarvi rahan takia mutta periaatteessa joka euro otetaan joka lain mukaan kuuluu. Hulluhan se on jos töitä haluu vielä yli 60 iässä..

        Miksi hullu mä oon 64 ja töissä,
        ENKÄ OLE HULLU.

        Joo et sää hullu ole, ahne vaan.
        Eikö olisi aika luovuttaa paikka nuoremmille, turha sanoa ettei tilalle palkata ketään, jos näin niin olet ollut ihan turha rasite työnantajalle.

        Ihme tyyppejä jos ei jää silloin eläkkeelle kun on mahdollista, luuletteko tosiaan olevanne niin korvaamattomia työntekijöitä.
        Toivottavasti te jotka ette luovuta töitänne nuoremmille vaikka pääsisitte eläkkeelle niin saisitte kuolla heti kun "joudutte" eläkkeelle.


    • akkavaa

      Minä soitan kerran v. paikalliseen työkkäriin ja asia sillä selvä, enkä missään molleissa pyöri.

      • Työttömyys piristää..

        Tää molli on siis työkkäri. Minä en soita, kyllä ne sieltäpäin soittaa jos on asiaa. Ei ole soiteltukaan enää yli vuoteen, siirtävät vain soittoaikaa 6 kk eteenpäin. Huvittavaa, että seuraava soittoaika sattuu olemaan Lauantaipäivä kesäkuussa. Minusta työttömien ainakin putkessa olevien kohtelu on parantunut ja saa olla täysin rauhassa kuten me 60 ikäset oikeesti haluamme, kiitos siitä.


      • Anonyymi
        Työttömyys piristää.. kirjoitti:

        Tää molli on siis työkkäri. Minä en soita, kyllä ne sieltäpäin soittaa jos on asiaa. Ei ole soiteltukaan enää yli vuoteen, siirtävät vain soittoaikaa 6 kk eteenpäin. Huvittavaa, että seuraava soittoaika sattuu olemaan Lauantaipäivä kesäkuussa. Minusta työttömien ainakin putkessa olevien kohtelu on parantunut ja saa olla täysin rauhassa kuten me 60 ikäset oikeesti haluamme, kiitos siitä.

        Kun tulee busimiomannettä soittavat vaativat sui soitamaan sinne ja varaamaan ajan kun ettte ole olleet yhteydessä
        Muutoin etuudet peeuutaan

        te täti


    • akkavaa

      Minua on ainakin kohdeltu hyvin, asiallisesti ja ystävällisesti, jopa huumoria viljelimme kun sen ainoan kerran kohtasimme v.2009. Sen jälkeen on riittänyt soitto kerran vuoteen ja ensikerralla se soitto onkin sitten eläköitymisen ilmoitus tuossa kesän aikana.
      Luulin jotta se molli on jokin netin kautta oleva työnhakujuttu.

      • akkavaa

        Unohdinpa mainita, jotta silloin ekalla kerralla tehtiin TOIMINTASUUNITELMA jonka sisältö on seuraavanlainen 'Ei etsi aktiivisesti töitä, vaan odottaa eläkkeen alkua'. Tuo sisältää kaiken oleellisen, eli eipä ole sieltä päin vaivattu kuinkaan.


      • mikäslisi

        Minua on ainakin kohdeltu hyvin, asiallisesti ja ystävällisesti, jopa huumoria viljelimme kun sen ainoan kerran kohtasimme v.2009. Sen jälkeen on riittänyt soitto kerran vuoteen ja ensikerralla se soitto onkin sitten eläköitymisen ilmoitus tuossa kesän aikana.
        Luulin jotta se molli on jokin netin kautta oleva työnhakuju

        Et sä enää ainakaan putkessa oo oot teinipoika vielä


      • akkavaa
        mikäslisi kirjoitti:

        Minua on ainakin kohdeltu hyvin, asiallisesti ja ystävällisesti, jopa huumoria viljelimme kun sen ainoan kerran kohtasimme v.2009. Sen jälkeen on riittänyt soitto kerran vuoteen ja ensikerralla se soitto onkin sitten eläköitymisen ilmoitus tuossa kesän aikana.
        Luulin jotta se molli on jokin netin kautta oleva työnhakuju

        Et sä enää ainakaan putkessa oo oot teinipoika vielä

        Kai mää ny itte tiiä, onks putkes vai ei, ja 'poika' mää e ny ainannaa o.


    • Ahneutta riittää

      Kyllä kasvattaa ja herroilla kaikki akateeminen koulutus.

      Näin herrat on osanneet ajaa asiansa oikein. Tavallinen duunari, koulutuksen saanut ei saa koulutuksistaan eläkekertymiä.

      Päättäjät on taitavia vai itselle kelpaa kaikki bonukset ja kultaiset kädenpuristukset.

      Pienipalkkaisilla ja ansiosidonnaisellahan eläkertymä on hyvin peinei vuodessa, korkeintaan 20- 40 €, joten ei sillä pääse tavallinen duunari rikastumaan.

      Nyt kun vielä palkankorotukset on pienipalkkaiislla jäädytetty vuosikis. Laskekaapa siitä eläkertymiänne. Herroilla sen sijaan palkankorotukset ja bonukset pelaa.

      Vedetäänkö taas tavallista duunaria ihan höplästä. Ihalainenkin pyrkii taas eduskuntaan ja eläkemies lähes kymppitonnieläkettä. Antaisi nuorille paikkansa jo ja moni muukin. Kuka näitä ikäloppuja äänestää Donnerista lukien?

    • Tyytyväinen.

      En ymmärrä kymmensenttisten ja muutaman euron perässä juoksijoita, että kituuttavat vielä muutaman lisävuoden saadakseen 10 - 40 euroa isomman eläkkeet.
      Siinä vaiheessa on noussett myös valtion tehtailemat lisäkulut, että hyöty on enemmän miinusta kuin yhtään plussaa,
      Eikö olisi ensisijaista oma terveys ja hyvnvointi kuin raataminen tai roikkuminen löysässä hirressä.
      Itselle tarjosivat työkyvyttömyyseläkettä 57 ikäisenä vaikka olisin pystynyt töihin täysipäiväisesti, pieniä kremppoja oli. Otin eläkkeen oitis ja aloin nauttia elämästä ja siirryin siitä normi eläkkeelle.
      Nyt täysissä ruumiin ja sielun voimissa pystyisin vaikka mihin töihin mutta ei tule mieleenkään.
      Elämä ei ole liian leveää. Mutta riittää matkusteluun ja muuhun mukavaan. Parasta kaikessa on 24 h vapaus x 365 vrk vuodessa. Emäntäkin tykkää kunnossa olevasta orista.

      • Naurettavaa on

        Tyytyväinen

        Tätä samaa mietin ja olen sitä mieltä, että ihmiset on ahneita. Ilmeisemmin ei ole muuta elämää kuin työ. Sitten kun pääsee eläkkeelle potkaisee tyhjää, mitä siitä nauttii. Sukulaiset tappelevat rahoista jos jotain jää.

        Kertymä on niin pieni pienestä palkasta, että se ei kannata ja verottaja vie osansa.

        Miettikää ja nauttikaa sekä antakaa nuorille työt he ilmeisemmin eivät saa enää koskaan elakkeitä, etuja ja vain pienen palkan.

        Ihmiisä jymäytetää koko eläkekertymän takia, sillä s eon vuodessa todella pieni summa - erilaiset verot jne siitä pois.


      • olen 64v

        En ymmärrä kymmensenttisten ja muutaman euron perässä juoksijoita, että kituuttavat vielä muutaman lisävuoden saadakseen 10 - 40 euroa isomman eläkkeet.
        Siinä vaiheessa on noussett myös valtion tehtailemat lisäkulut, että hyöty on enemmän miinusta kuin yhtään plussaa,
        Eikö olisi ensisijaista oma terveys ja hyvnvointi kuin raataminen tai roikkuminen löysässä hirressä.
        Itselle tarjosivat työkyvyttömyyseläkettä 57 ikäisenä vaikka olisin pystynyt töihin täysipäiväisesti, pieniä kremppoja oli. Otin eläkkeen oitis ja aloin nauttia elämästä ja siirryin siitä normi eläkkeelle.
        Nyt täysissä ruumiin ja sielun voimissa pystyisin vaikka mihin töihin mutta ei tule mieleenkään.
        Elämä ei ole liian leveää. Mutta riittää matkusteluun ja muuhun mukavaan. Parasta kaikessa on 24 h vapaus x 365 vrk vuodessa. Emäntäkin tykkää kunnossa olevasta

        Kyllä mulla eläke nousi 2014 180€
        Eli loppupeleissä kannattaa
        jos tämä vuosi niin melkein 400€ nousee kk
        Kyllä se mulle on iso nousu onhan se 4.5 % vuodessa


      • Laskettu väärin
        olen 64v kirjoitti:

        En ymmärrä kymmensenttisten ja muutaman euron perässä juoksijoita, että kituuttavat vielä muutaman lisävuoden saadakseen 10 - 40 euroa isomman eläkkeet.
        Siinä vaiheessa on noussett myös valtion tehtailemat lisäkulut, että hyöty on enemmän miinusta kuin yhtään plussaa,
        Eikö olisi ensisijaista oma terveys ja hyvnvointi kuin raataminen tai roikkuminen löysässä hirressä.
        Itselle tarjosivat työkyvyttömyyseläkettä 57 ikäisenä vaikka olisin pystynyt töihin täysipäiväisesti, pieniä kremppoja oli. Otin eläkkeen oitis ja aloin nauttia elämästä ja siirryin siitä normi eläkkeelle.
        Nyt täysissä ruumiin ja sielun voimissa pystyisin vaikka mihin töihin mutta ei tule mieleenkään.
        Elämä ei ole liian leveää. Mutta riittää matkusteluun ja muuhun mukavaan. Parasta kaikessa on 24 h vapaus x 365 vrk vuodessa. Emäntäkin tykkää kunnossa olevasta

        Kyllä mulla eläke nousi 2014 180€
        Eli loppupeleissä kannattaa
        jos tämä vuosi niin melkein 400€ nousee kk
        Kyllä se mulle on iso nousu onhan se 4.5 % vuodessa

        olen 64v ja muille

        Onkohan laskelmanne nyt ihan oikein. Jos ns. tavallisen pienipalkkaiseneläkekertymä on n. keskimäärin 20-40€ vuodessa.

        Miten tuossa mainitsemassasi laskelmassa on noin isot summat ei voi pitää paikkaansa tai laskuvirhe.

        Jos lasket vuodessa tuohon 20-40€ kertymään sen 4,5% niin summa jää kovin pieneksi eli verottajahan vie siitä sen ns. korotusosan loppupeleissä.

        Herroilla ja suuripalkkaisilla tuo satasien nousu pitää paikkansa, sillä eikä nämä eläkkertymienkin kortukset ja bonukse tole suunnattu ja ajateltu suuripalkkaisia herroja varten, että he saavat Taivas-osuutensa lapsilleen ja itselleen veroparatiisisaarilta.


      • Eläkeläiset eläkkeel

        Nimenomaan. Ja se työpaikka kuuluisi jo antaa nuoremmille!! Naurettavaa itsekkyyttä lojua työpaikalla 63 vuoden iän täyttämisen jälkeen, kun se työpanos ja työteho eivät todellakaan ole enää minkään arvoisia, työmotivaatiosta puhumattakaan. Notkutaan vain työmaalla korkeamman eläkkeen perässä, viedään nuorempien työpaikka ja ollaan työikäisten kiusana kun ei oikein enää hoksottimet varmaan pelaa ja työn tulos on plus miinus nolla.


      • Aaassaa
        olen 64v kirjoitti:

        En ymmärrä kymmensenttisten ja muutaman euron perässä juoksijoita, että kituuttavat vielä muutaman lisävuoden saadakseen 10 - 40 euroa isomman eläkkeet.
        Siinä vaiheessa on noussett myös valtion tehtailemat lisäkulut, että hyöty on enemmän miinusta kuin yhtään plussaa,
        Eikö olisi ensisijaista oma terveys ja hyvnvointi kuin raataminen tai roikkuminen löysässä hirressä.
        Itselle tarjosivat työkyvyttömyyseläkettä 57 ikäisenä vaikka olisin pystynyt töihin täysipäiväisesti, pieniä kremppoja oli. Otin eläkkeen oitis ja aloin nauttia elämästä ja siirryin siitä normi eläkkeelle.
        Nyt täysissä ruumiin ja sielun voimissa pystyisin vaikka mihin töihin mutta ei tule mieleenkään.
        Elämä ei ole liian leveää. Mutta riittää matkusteluun ja muuhun mukavaan. Parasta kaikessa on 24 h vapaus x 365 vrk vuodessa. Emäntäkin tykkää kunnossa olevasta

        Kyllä mulla eläke nousi 2014 180€
        Eli loppupeleissä kannattaa
        jos tämä vuosi niin melkein 400€ nousee kk
        Kyllä se mulle on iso nousu onhan se 4.5 % vuodessa

        Vastasit väärään kysymykseen. Ansiopäiväraha ei varmasti nosta eläkettä 180€/kk. Olet vielä töissä mikä on eri juttu.


      • ei tuu lasta eikä pa

        Turhaan se ori enää makuhuoneessakaan hikoilee, tuossa iässä.


      • Byro B
        Eläkeläiset eläkkeel kirjoitti:

        Nimenomaan. Ja se työpaikka kuuluisi jo antaa nuoremmille!! Naurettavaa itsekkyyttä lojua työpaikalla 63 vuoden iän täyttämisen jälkeen, kun se työpanos ja työteho eivät todellakaan ole enää minkään arvoisia, työmotivaatiosta puhumattakaan. Notkutaan vain työmaalla korkeamman eläkkeen perässä, viedään nuorempien työpaikka ja ollaan työikäisten kiusana kun ei oikein enää hoksottimet varmaan pelaa ja työn tulos on plus miinus nolla.

        Tässä kai ajatellaan, että eläköityjän tilalle palkataan joku? Näin ei usein enää ole vaan keksitään muu ratkaisu, kuten ulkoistaminen. Tai hommat jaetaan muille työntekijöille tai sitt ne hommat jää tekemättä?


      • 13+20
        Byro B kirjoitti:

        Tässä kai ajatellaan, että eläköityjän tilalle palkataan joku? Näin ei usein enää ole vaan keksitään muu ratkaisu, kuten ulkoistaminen. Tai hommat jaetaan muille työntekijöille tai sitt ne hommat jää tekemättä?

        Byro B...
        Yleensä ne jaetaan mille varsinkin jos hommat kaikenkaikkiaan vähenee, niin pienempi popula tekee sen vähenevän homman.


      • vanha työmuori
        Naurettavaa on kirjoitti:

        Tyytyväinen

        Tätä samaa mietin ja olen sitä mieltä, että ihmiset on ahneita. Ilmeisemmin ei ole muuta elämää kuin työ. Sitten kun pääsee eläkkeelle potkaisee tyhjää, mitä siitä nauttii. Sukulaiset tappelevat rahoista jos jotain jää.

        Kertymä on niin pieni pienestä palkasta, että se ei kannata ja verottaja vie osansa.

        Miettikää ja nauttikaa sekä antakaa nuorille työt he ilmeisemmin eivät saa enää koskaan elakkeitä, etuja ja vain pienen palkan.

        Ihmiisä jymäytetää koko eläkekertymän takia, sillä s eon vuodessa todella pieni summa - erilaiset verot jne siitä pois.

        Miksei voisi olla töissä? Olen 65-v ja yhä työelämässä tosin enää osa-aikaisena. Omat vanhempani ovat kumpikin vielä elossa, joten jos samoin käy kuin heille, niin olen täällä yhteiskunnan rasitteena vielä pitkään. Jos taas kuolla kupsahdan huomenna, niin sehän on yhteiskunnalle parasta, että tekee täydet työvuodet eikä ehdi juurikaan olla eläkkeellä.

        Työssäollessa saan puhelinedun ja kannettavan tietokoneen. Työkaverit on kivoja ja voin käyttää lounasetua halutessani. Ehkä isoin etu, jota arvostan, on työterveyshuolto, joten ei tarvitse jonotella tuntikausia terveyskeskuksessa.

        Palkkani ei ole ollut koskaan kovin suuri, joten lisäeurot ovat tarpeen. Lapsenlapsetkin asuvat niin kaukana, että ihan turhaa olisi kotona odotella heitä kyläilemään. Illat ja viikonloput riittävät kyllä omien harrastusten hoitamiseen.

        Työnantaja on tyytyväinen järjestelyyn. Todennäköisesti minun hommani lakkautettaisi, jos jäisin pois töistä. Työkaveritkin ovat tyytyväisiä järjestelyyn, koska mielelläni päivystelen juhlapäivien aattoina, jotta muut perheelliset pääsevät lomanviettoon. Minusta hyvällä työpaikalla on kaikenikäisiä työntekijöitä.


      • Anonyymi

        Vai "ori"?? Jos eläkkeellä muuttuu aivopuoleltaan noin pehmerksi, taidan jatkaa.


    • hölmöä narutetaan

      Hölmöille suunnattu "superkarttuma". Mikä ihmeen karttuma, kun katselin ihmeissäni perusduunaria, joka jäi töihin ainoastaan työnantajan nuoleskelun tarpeesta moneksi vuodeksi räpeltämään ja totuuden nimessä ei ollut mitenkään erityisen tehokas millään tavalla. Ei ollut käsittääkseni mitenkään naurettavan muutaman kympin tarpeessa. Joo, joillekin vo olla..

      • Niinpä narutetaan.

        Tuollainen houkutteleva sana "superkarttuma" iskee ihmisiin kuin Ale ämpäri ja työläinen menee halpaan ja jää roikkumaan hyvän toivossa...

        Periaatteessa palkka pitäisi olla 5000 euron paremmalla puolella, ennen kuin siitä on hyötyä, sillä emmehän me kukaan pysty ennustamaan, mikä on tilanne sitten muutaman vuoden kuluttua, kun taas leikataan, leikataan, leikataan, kiristetään jne.

        Toisaalta kun/jos ihmisen palkka on 5000 10 000 tai enemmän, alkaa hänellä olla omaisuuttakin ja rahaa sen verran, ettei tarvitsisi jäädä jatkovuosille. Eläisi varmasti eläkkeelläkin.
        Mutta tuossa vaiheessa paljastuu myös totuus monesta ihmisestä. Elämä ja maailman kuva on jäänyt suppeaksi ja tyhjäksi. Tylsää. Heillä ei olekaan elämää, vain työ.

        Kyllä, tiedän itsekin monia tapauksia joiden yksityiselämä on ollut harmaata ja tylsää.
        Eläkkeellä jäätyä moni on kuollut jopa piankin, niin ikävää kuin se onkin.


      • samu3
        Niinpä narutetaan. kirjoitti:

        Tuollainen houkutteleva sana "superkarttuma" iskee ihmisiin kuin Ale ämpäri ja työläinen menee halpaan ja jää roikkumaan hyvän toivossa...

        Periaatteessa palkka pitäisi olla 5000 euron paremmalla puolella, ennen kuin siitä on hyötyä, sillä emmehän me kukaan pysty ennustamaan, mikä on tilanne sitten muutaman vuoden kuluttua, kun taas leikataan, leikataan, leikataan, kiristetään jne.

        Toisaalta kun/jos ihmisen palkka on 5000 10 000 tai enemmän, alkaa hänellä olla omaisuuttakin ja rahaa sen verran, ettei tarvitsisi jäädä jatkovuosille. Eläisi varmasti eläkkeelläkin.
        Mutta tuossa vaiheessa paljastuu myös totuus monesta ihmisestä. Elämä ja maailman kuva on jäänyt suppeaksi ja tyhjäksi. Tylsää. Heillä ei olekaan elämää, vain työ.

        Kyllä, tiedän itsekin monia tapauksia joiden yksityiselämä on ollut harmaata ja tylsää.
        Eläkkeellä jäätyä moni on kuollut jopa piankin, niin ikävää kuin se onkin.

        Vuoden 2017 alusta lukien ei superkarttumaa ole enää KENELLÄKÄÄN. Edes niillä 54-ja sitä ennen syntyneillä. Se poistettiin tässä uudessa eläkelaissa, joka tuli voimaan v. 2015 alussa.


      • Anonyymi
        Niinpä narutetaan. kirjoitti:

        Tuollainen houkutteleva sana "superkarttuma" iskee ihmisiin kuin Ale ämpäri ja työläinen menee halpaan ja jää roikkumaan hyvän toivossa...

        Periaatteessa palkka pitäisi olla 5000 euron paremmalla puolella, ennen kuin siitä on hyötyä, sillä emmehän me kukaan pysty ennustamaan, mikä on tilanne sitten muutaman vuoden kuluttua, kun taas leikataan, leikataan, leikataan, kiristetään jne.

        Toisaalta kun/jos ihmisen palkka on 5000 10 000 tai enemmän, alkaa hänellä olla omaisuuttakin ja rahaa sen verran, ettei tarvitsisi jäädä jatkovuosille. Eläisi varmasti eläkkeelläkin.
        Mutta tuossa vaiheessa paljastuu myös totuus monesta ihmisestä. Elämä ja maailman kuva on jäänyt suppeaksi ja tyhjäksi. Tylsää. Heillä ei olekaan elämää, vain työ.

        Kyllä, tiedän itsekin monia tapauksia joiden yksityiselämä on ollut harmaata ja tylsää.
        Eläkkeellä jäätyä moni on kuollut jopa piankin, niin ikävää kuin se onkin.

        Lopitein jim2oo5 tylnantajan yehdessä tylnteon mahdottomaksi
        Saitin makaimit ja sitten otin loparit
        Päivääkön en ike katunut
        Kyllä kesä on ihmisen parasta aikaa ja talvellakin kivaa kanarialla


    • Eläkeläinen

      Käteen voi jäädä eläkkeellä enenmmin jos korvaus ja eläke suunnilleen samansuuruisia. Eläkkeestä paljon pienempi verotus kuin korvauksista.

      • Eiköhän näin

        Ei varsinaisesti verotus ole pienempi mutta kun eläkkeestä tehdään kunnan- ja valtionvähennys, se kompensoi eläkettä.


      • tamonas

        Yhden ainokaisen prosentin verran minulla laskee verotus kun ensi kuussa jään ansiosidonnaiselta eläkkeelle, joten ei se sen 'halvempaa'ole.


    • ykjukkis

      Eläkettä kertyy ansiosidonnasesta työttömyysturvasta 63v sakka, sitten voi mennä eläkkeelle, eikä varhennusta tehdä, kuitenkaan ei ole pakko 65v saakka voi saada ansiosidonnaista. Eläkekertymä ei vastaa sitä mistä ansisidonnainen on laskettu.
      Kaavaa en muista, mutta kyn työstä sain 45e kuukauteen vuodessa, ansiosidonnaisen aikana se oli n 23e.
      Eli alkuperäiselle: kannattaa jäädä, paitsi jos eläke on paljon huonompi kuin asiosdinnainen, niin sitä voi saada 65v saakka, pyydä arvio eläkekassalata.

      • mitä teen

        Vaikuttaa selvältä tapaukselta. Eläke on työeläkeotteen mukaan käytännössä sama kuin ansiosidonnainen.
        Voiko 'prosessin' käynnistää jo etukäteen, vai tarvitseeko odottaa että on täyttänyt 63 v.


      • Turha roikkua enää.
        mitä teen kirjoitti:

        Vaikuttaa selvältä tapaukselta. Eläke on työeläkeotteen mukaan käytännössä sama kuin ansiosidonnainen.
        Voiko 'prosessin' käynnistää jo etukäteen, vai tarvitseeko odottaa että on täyttänyt 63 v.

        Jos olet syntynyt -51 tai sitä ennen ja täyttänyt 62, voit jäädä varhennetulle eläkkeelle vaikka huomenna.
        En tosin tiedä onko tämä varhennettu eläke joku miinus tietty prosentti ja miten se vaikuttaa kun pääset normaalille ekäkkeelle 63 ikäisenä.
        Kannattaisi yrittää tutkia työelälkeyhtiösi ja Kelan sivuja kohdasta "eläkkeet"


    • Eikö pitkäaikaistyötön voi jäädä jollekin varhennetulle eläkkeelle jo täytettyään 62, jos työhistoriaa on kertynyt nelisenkymmentä vuotta ja syntynyt vuonna -53 ?

    • Odotan sitä päivää

      Eläkettä kertyy vain 75%ansiosidonnaisen tulo osasta.Ei koko
      summasta ja kertymä on 1,5%.
      Siis aika vähän tavallisella duunarilla.

      • yksjukkis

        jeps noin se lasketaan ja eläkeelle voi siirtyä kun on 62v jos on jatkopäivillä. Mutta eläke kertyy kun on 63v, ja siinä voin itse päättää jatkaako jatkopäiviä 65v saakka, mitään 40v työhistoriaa ei enää tarvita, Jatkopäiville oli jokin 20v viimeisen vuoden aikana 5v töissä tai sinnepäin.
        täällä on tietoja http://keskustelu.suomi24.fi/debate/6101


      • Ellun kana

        Eläkettä kertyy ansiopäivärahan perusteena olevasta tulosta ei ansiopäivärahasta. Eli korvauksesta kertyy n. 65% siitä jos olisi töissä eli ei nyt niin huonosti kuin monet luulee.


    • Oma valinta

      No, sehän riippuu ihan siitä kuka mitäkin haluaa ja kenen kannattaa jäädä eläkkeelle missäkin iässä. Jokaisen tilanne on hieman erilainen. Ansiosidonnainen kerryttää eläkettä 63 ikävuoteen asti. Ansiosidonnaisella voi olla 65 ikään asti, loppuvuodet lisäpäivillä. Se käy tilanteessa jossa eläke jäisi pienemmäksi kuin ansiosidonnainen. Kannattaa laskettaa tuleva eläke ennen eläkkeelle siirtymistä.

    • Kiinnostaa tietää

      Voinko olla eläkkeellä ja nostaa ansiosidonnaista samaan aikaan??

      • Koukkuselkä

        No, kertokaapas tietävät eläkken laskijat esimerkin mukaan, kuinka paljon kertyy eläkettä jos tienaa ansiosidonnaista päivärahaa bruttona 2000€/kk.

        Lasketaanko se 75% tuosta 2000€ vai jostain muusta summasta ja miten?


      • Totta maar eläke,ansiosidonnainen, työttömyystuki, asumistuki, ja vielä plussana kuuluu ilmainen terveydenhoito.
        Kyllä kelpaa!
        Toisaalta voit piipahtaa kelan sivuilla kuitenkin täälläkin on kiva hoopoilla.


      • näinon
        Koukkuselkä kirjoitti:

        No, kertokaapas tietävät eläkken laskijat esimerkin mukaan, kuinka paljon kertyy eläkettä jos tienaa ansiosidonnaista päivärahaa bruttona 2000€/kk.

        Lasketaanko se 75% tuosta 2000€ vai jostain muusta summasta ja miten?

        ei siitä ansiosidonnaisen määrästä, vaan palkasta josta se anssi on laskettu, siitä otetaan se 75 prossaa jonka mukaan kertyy eläke.


      • Tietolaari
        Koukkuselkä kirjoitti:

        No, kertokaapas tietävät eläkken laskijat esimerkin mukaan, kuinka paljon kertyy eläkettä jos tienaa ansiosidonnaista päivärahaa bruttona 2000€/kk.

        Lasketaanko se 75% tuosta 2000€ vai jostain muusta summasta ja miten?

        Jos ansiopäiväraha on 2000€/kk on perustepalkka silloin n. 5000€/kk. Eläkekertymä lasketaan 5000€ perutepalkasta josta otetaan huomioon 75%. Työttömyys etuuksista karttuu eläkettä työttömän iästä riippumatta 1,5%.

        0,75*5000€*0,015=56,25€/kk. Tuosta vähennetään vielä elinaikakertoimen iästä riippuva osuus. Esim. 1955 syntyneillä se on n. 6% eli lopullinen riittävän tarkka eläkekertymä on 56,25€*0,94=52,88€. Vanhoja kertymiä korotetaan aina vuosittain loppuvuodesta vahvistettava la palkkakertoimella.

        Omat eläketiedot ja vuosittaiset kertymät voi tarkistaa työeläke.fi sivustolta ja voi niitä laskemia pyytää omasta eläkeyhtiöstä jos niitä ei tule automaattisesti kuten on tapana


      • Koukkuselkä
        NEPALIN-GURU kirjoitti:

        Totta maar eläke,ansiosidonnainen, työttömyystuki, asumistuki, ja vielä plussana kuuluu ilmainen terveydenhoito.
        Kyllä kelpaa!
        Toisaalta voit piipahtaa kelan sivuilla kuitenkin täälläkin on kiva hoopoilla.

        0,75*5000€*0,015=56,25€/kk. Tuosta vähennetään vielä elinaikakertoimen iästä riippuva osuus. Esim. 1955 syntyneillä se on n. 6% eli lopullinen riittävän tarkka eläkekertymä on 56,25€*0,94=52,88€. Vanhoja kertymiä korotetaan aina vuosittain loppuvuodesta vahvistettava la palkkakertoimella.

        Hmm... tarkoitatko että tällä laskukaavalla saatava 52,88€ summa, kasvattaa eläkettä kuukaudessa?
        Vai että eläke karttuu vuodessa tällä summalla?


    • akkis

      Mulla on ainakin kerryttänyt kuukausittain, näin on ainakin työeläkeotteessa ja se eläkkeen määrä joka samaisessa lapussa näkyy, on se jonka saa, eli siinä on se elinaika kerroin jo vähennettynä.

      • Pienikoukkuselkä

        Meinaatko että tällä laskukaavalla eläke karttuisi 634€ vuodessa?
        -Jos oletetaan että hemmo jää anssille 60 vuotiaana.
        - Oletetaan että on tienannut eläkettä jo 2000€ kuukautta kohti tähän asti.
        - Jää eläkkeelle 62 vuotiaana.

        Tuleva eläke kuukautta kohti olisi siis 2000 634 634= 3268€ / kk

        Voiko ton siis laksea tuolla tavalla ja onko se oikein laskettu?


      • Tietolaari
        Pienikoukkuselkä kirjoitti:

        Meinaatko että tällä laskukaavalla eläke karttuisi 634€ vuodessa?
        -Jos oletetaan että hemmo jää anssille 60 vuotiaana.
        - Oletetaan että on tienannut eläkettä jo 2000€ kuukautta kohti tähän asti.
        - Jää eläkkeelle 62 vuotiaana.

        Tuleva eläke kuukautta kohti olisi siis 2000 634 634= 3268€ / kk

        Voiko ton siis laksea tuolla tavalla ja onko se oikein laskettu?

        Ei vaan eläke karttuu lisää 53€/kk


      • Pienikoukkuselkä
        Tietolaari kirjoitti:

        Ei vaan eläke karttuu lisää 53€/kk

        Joo mä huomasin vasta jälkeenpäin, kun tuli kirjotettua kuumehoureissa toi teksti.
        Siis jos se hemmo on kaksi vuotta ansilla niin eikö se kartu sitten 2x53€/kk?


      • Tietolaari

        Kyllä. Tämän lisäksi edellisvuosien kertymä nousee palkkakertoimen ansiosta


    • Anonyymi

      Mielestäni ansiosidonnaiselta pitää jäädä eläkkeelle ensimmäisellä eläkemahdollisuudella. Hirveästihän ansiosidonnaisella olo pienentää eläkettä. Jos on kaksi viimeistä kokovuotta töissä niin saa aika paljon enemmän eläkekertymää.

      • Anonyymi

        En ole täysin samaa mieltä. Anssi on n. 75 prosenttia palkasta, mutta kyllähän kulutkin pienenee. Eläkehän kertyy anssin aikana siitä tulosta, mistä anssi on laskettu, ei anssista.

        Unohditko myös OVE:n?
        Oven kun ottaa alimman eläkeiän saavuttamisen jälkeen, ansiosidonnaiseen oheen, ei tehdä enää vähennystä lopulliseen eläkkeeseen. Esimerksi jos alin eläkeikä on 64 vuotta, ehtii vuoden saada molempia 65 ikään saakka. Kyllä itse sain kerättyä 12 000 euroa (brutto) vuoden aikana.
        Toisaalta, kannattaa tosiaan tarkkaan laskea, jos oven ottaakin jo 61 -veenä. Häviö ei ole niin kovin suuri, mistä puhutaan.
        Mitä tarkoitit kahdella viimeisellä vuodella? Eläkertymähän on täysin sama kuin muinakin vuosina.


    • Anonyymi

      Pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle alle 60vuotiaana, painoin urakkatöissä lähes siihen asti kunnes jäin nivelvaivojen takia sairauslomalle ja siitä eläkkeelle. Minulla laskettiin eläke viimeiseltä 5vuodelta poislukien viimeinen vuosi jolloin olin sairauslomilla, eläke tuli hyvä kun siihen huomioidaan jäämättä saatavia ansioita jotka olisivat tulleet 65vuotiaana. En olisi kyllä pystynyt samalla vauhdilla kyllä tekemään yhtään kauempaa, jos olisin roikkunut väkisin työelämässä ja ansiot olisivat pudonneet niin eläke olisi jäänyt paljon pienemmäksi, useampi satanen/kuukausi. Onni potkaisi siinä mielessä, tosin terveyden kustannuksella, vaikka ikävuosien myötä se terveys muutenkin laskee.

    • Anonyymi

      Eläke "karttuu" 2€/kk ansiosidonnaisella ollessa!
      No edellytää sidonnaisen olevan enemmän kuin perustyössä tienaa!

      Eläkeen viimeinen päivämäärä itselleni olisi 65v joka 3kk yli eläkeiän
      (64v 9kk), joten 3kk ajan saisin 2€/kk lisää eläkekertymää ansiosidonnaisella ollessa , yhteensä 6€.
      Kyseinen 6€ olisi jatkossa 6x 12 eli 72€/v. Se tietysti vähennetään tuista jos sellaisia maksetaan!

      • Anonyymi

        Ansiosidonnaisesta kertyy eläkettä vain alimpaan eläkeikään saakka ei siis 65 ikään saakka.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2839
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      397
      2735
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2220
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      74
      1885
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1876
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1793
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1784
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      143
      1728
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1522
    Aihe