Korvien rei'itys lapsille

Anni

Mitä mieltä ootte korvien rei'ityksestä pienille lapsille? Joissain maissahan tehdään tytöille vauvana korviin reiät heti syntymän jälkeen. Netissä on ollu myös keskusteluja, jossa vanhemmat on tehneet pienille pojille korviin reiät (siis molempiin korviin). Tapaukset on ollu pääasiassa jenkkilässä. Tekeekö vanhemmat ne sitten omaksi ilokseen vai mikä on taka-ajatuksena.
Onko Suomessa samanlaisia tapoja?

14

3143

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lävistetty

Omasta mielestäni on todella typerää rei'ittää lasten korvia (tai muuta) ilman että he itse sitä haluavat.

Isoäitini kyseli minulta aikoinaan vuosittain syntymäpäivän lähestyessä, että joko mentäisiin laitattamaan mulle korut korviin. Ja joka vuosi minä sanoin etten halua, kiitos ei, ja sillä hyvä. Aika järjettömältä olisi tuntunut, jos olisi ollut pakko.

Lisäksi lapsille tehdään korviin reijät lähes poikkeuksetta ampumalla esim. kultasepänliikkeessä, ja korut ovat rihkamaa. Huonolaatuisista koruista saa turhaan jo pienellä iällä nikkeliallergian.

Minun mielestäni lävistysten hankkiminen pitäisi jättää ammattitaitoisten ihmisten käsiin, oman harkinnan varaan ja vain jo vähän kypsemmille ihmisille. Ja käyttää kunnollisia koruja, vaikka ne maksavatkin selkeästi enemmän.

• Rautalangan vääntäjä

"Lisäksi lapsille tehdään korviin reijät lähes poikkeuksetta ampumalla esim. kultasepänliikkeessä, ja korut ovat rihkamaa. Huonolaatuisista koruista saa turhaan jo pienellä iällä nikkeliallergian"
        Ei muuta voi sanoa, kun taisi olla suussasi sammakko, joka hypähti sopimattomassa paikassa esiin. Tutki tämä linkki ja hutki vasta sitten naurettavilla rihkamakoru-väitteilläsi:
        http://www.hel.fi/ymk/julkaisut/julkaisut2003/julkaisu12_03.html
        Lisäksi eräs tunnettu lävistys- ja tatuointiliike tekee asiakkaillensa lävistykset kirurginteräksellä. Joten: hanki ensin tietoa, ennenkuin tuut tänne itseäsi munaamaan ja levittämään päättömyksiäsi. Niin tiesitkö muuten, että lävistäjien "ammattitaito"=viikonlopun kurssi. Se siitä koulutuksesta.

• lävistetty
        Rautalangan vääntäjä kirjoitti:

"Lisäksi lapsille tehdään korviin reijät lähes poikkeuksetta ampumalla esim. kultasepänliikkeessä, ja korut ovat rihkamaa. Huonolaatuisista koruista saa turhaan jo pienellä iällä nikkeliallergian"
        Ei muuta voi sanoa, kun taisi olla suussasi sammakko, joka hypähti sopimattomassa paikassa esiin. Tutki tämä linkki ja hutki vasta sitten naurettavilla rihkamakoru-väitteilläsi:
        Lisäksi eräs tunnettu lävistys- ja tatuointiliike tekee asiakkaillensa lävistykset kirurginteräksellä. Joten: hanki ensin tietoa, ennenkuin tuut tänne itseäsi munaamaan ja levittämään päättömyksiäsi. Niin tiesitkö muuten, että lävistäjien "ammattitaito"=viikonlopun kurssi. Se siitä koulutuksesta.

Älä laita sanoja suuhuni, äläkä oleta sanomatonta olemattomaksi.

En sanonut etteikö myös lävistysliikkeissä käytettäisi vääriä materiaaleja. Vai näetkö jossakin minun sanoneen niin? Tuskinpa. En ole kenenkään puolella (paitsi pienen ihmisen), mutta todennäköisyys saada roskamateriaalia reikiinsä on suurempi kultasepänliikkeessä (ja "harjoituskorvisten" eli "hoitonappien" jälkeen ostaa jostain Hennes & Mauritzista korvarenkaita). Siksi suosittelen niin täällä kuin kasvoista kasvoihinkin vain ja ainoastaan niitä liikkeitä joihin itse luotan täysin ja joille korujen hyvä laatu on kunnia-asia. Laadusta on typerää tinkiä. Se, ettei jollekin tule ongelmia rihkamakoruista (kaupasta, kultasepänliikkeestä tai lävistäjältä ostetuista), ei tarkoita etteikö toiselle tulisi. Kultasepänliikkeestäkin toki saa riittävän laadukkaita koruja, mutta ne ovat siinä määrin kalliita, että harvapa niitä taitaa ostaa.

Jos on tutkittu liikkeiden A, B ja C korujen materiaalit, ja todettu liike A tasoltaan moitteettomaksi, mutta B ja C huonoiksi, vedetään johtopäätös että 2/3 koruista on huonolaatuisia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö liike A edelleen olisi moitteeton! Et voi tuolla tutkimuksella mitenkään todistaa kaikkien lävistysliikkeiden olevan kelvottomia! Lisäksi jää epäselväksi, onko tuossa tutkittu samassa kaikki lävistyksiä tekevät liikkeet, eli ne korviksia ampuvat liikkeet yms. myös, eli onko niidenkin roskakorut mukana tutkimuksessa vai ei, ja jos ei, niin kiinnostaisi kovasti nähdä sellainenkin tutkimus. Tuo oli valitettavan epäspesifi.

En myöskään sanonut, että lävistäjien ammattitaito pohjautuu johonkin ulkopuoliseen koulutukseen. Alan opistoja kun ei taida juuri löytyä. Sen sijaan jo asiansa osaavilla lävistäjillä on sydämensä pohjasta asiasta kiinnostuneita oppipoikia, harjoittelijat kokeilevat ja mokailevat ensin itseensä ja koekaniineiksi lupautuviin ystäviin, tarkkailevat ammattilaisen touhuja. Millään viikonloppukurssilla ei opi lävistäjäksi, vaan pitkän kokemuksen ja tiedon haalinnan jälkeen. Eli ei, minä en tiedä tuota minkä sanoit, vaan minä tiedän, että asia ei ole noin. Termi 'ammattitaito' ei sisällä välttämättä minkäänlaista virallista koulutusta, historia on täynnä itseoppineita ja oppipoikatyyliin alansa oppineita neron maineeseen yltäneitä ihmisiä. Nuo kalliit viikonloppukurssit on lähinnä itsensä viihdyttämistä varten.

Yritä pysyä asiallisena, pyydän, äläkä hypi silmille. Toimivaan keskusteluun kuuluu se, ettei lue mitään ylimääräistä keskustelukumppanin rivien välistä, eikä keksi omiaan lisäksi toisen sanomisiin, ja pyrkii ottamaan kaikki näkökulmat huomioon.

• missä pihvi?
        Rautalangan vääntäjä kirjoitti:

En valitettavasti pysty ymmärtämään tätä kommenttia.

Minusta kommentoitu viesti oli täysin asiallinen. Mainitussa tutkimuksessa todetaan, että ensiasennukseen tarkoitetuissa teräskoruissa 90 prosentissa tapauksista oli määräykset ylittävä nikkelipitoisuus.

• suvi

mää en tiiä kuuluko tää nyt ihan tähän, mutta olin tän viikonlopun tyttöleirillä isosena, nii oli aika.. suorastaan järkytys nähä ku yhellä n. kymmen vuotiaalla tytöllä oli neljä korvista kummassaki korvassa! siis se oli jotenki semmonen näky että, tuli vähä semmonen olo että "voi jösses sentää" että miten 10 vuotiaalla ipanalla saa olla 8 korvista yhteensä?! miten sen vanhemmat antaa?! aika kummallista kyllä tuommonen. mä oon 15 ja mulla on yhteensä 10 korvista korvisa, mutta mää sentään oon vähä vanahempi sitä ja sillä melkee yhtä monta korvista!

• Jenni

Ihme valitusta.

Jos korviksia hoitaa hyvin ja pitää kauniita pieniä koruja, niin mielestäni jo kymmenvuotiaalla saa olla molemmissa neljä korvista mikäli niin itse haluaa. Eipä se haittaa vaikka nuoremmallakin olisi.

Sit jos vanhempana ei miellytä, niin korvikset pois, nopeesti reiät menee umpeen, eikä mitään jälkeä jää. Hyvempä vanhenpien on antaa lasten ottaa korvikset silloin kun haluaa, ja käydä liikkeessä otattamassa. Nopeesti lapsi yrittää itse tehdä, kun lupaa ei saa.

Ja suvi hyvä, ota huomioon, että maailma kehittyy, lapset ovat nykyään paljon nopeemmin aikuisia kuin sinun nuoruudessasi. Tuntuu, että olisit kade.

Naapurin nelivuotiaalla on korvikset, eikä siinä ole mitään ihmeellistä.

Itse otin ekat korvikset 8 vuotiaana, tokalla luokalla kun jokaisella jo oli. Sen jälkeen korviksia olen ottanut lisää, 15 vuotiaana molemmissa oli seitsemän, kuten tällä hetkelläkin 19 vuotiaana.

Ihan turhaa vaahdota näistä lävistyksistä, sillä lävistykset ovat turvallisia, joten antaa lasten kokeilla niitä.

• suvi
        Jenni kirjoitti:

Ihme valitusta.

Jos korviksia hoitaa hyvin ja pitää kauniita pieniä koruja, niin mielestäni jo kymmenvuotiaalla saa olla molemmissa neljä korvista mikäli niin itse haluaa. Eipä se haittaa vaikka nuoremmallakin olisi.

Sit jos vanhempana ei miellytä, niin korvikset pois, nopeesti reiät menee umpeen, eikä mitään jälkeä jää. Hyvempä vanhenpien on antaa lasten ottaa korvikset silloin kun haluaa, ja käydä liikkeessä otattamassa. Nopeesti lapsi yrittää itse tehdä, kun lupaa ei saa.

Ja suvi hyvä, ota huomioon, että maailma kehittyy, lapset ovat nykyään paljon nopeemmin aikuisia kuin sinun nuoruudessasi. Tuntuu, että olisit kade.

Itse otin ekat korvikset 8 vuotiaana, tokalla luokalla kun jokaisella jo oli. Sen jälkeen korviksia olen ottanut lisää, 15 vuotiaana molemmissa oli seitsemän, kuten tällä hetkelläkin 19 vuotiaana.

Ihan turhaa vaahdota näistä lävistyksistä, sillä lävistykset ovat turvallisia, joten antaa lasten kokeilla niitä.

siis jos kummassakin korvassa, jokaisessa neljässä reiässä on semmoset tajuttomat muoviset renkaat, nii ei se kyllä mitenkään nätin näköstä oo!
        mä en ole kade, mulla on itellä ihan tarpeeksi lävistyksiä naamasa ja korvisa, nii miks ihmeessä mun pitäs olla kade?
        ja mä ite elän omaa nuoruuttani vielä..:D että turha sanoo että lapset kehittyy nopeemmin ku mun NUORUUDESSA.. :D
        naurettavaa hommaa tuommone!

• minne
        Jenni kirjoitti:

Ihme valitusta.

turha yrittää väittää, että korviksista ei jäisi jälkiä umpeen kasvamisen jälkeen. Kaverillani on sen näköiset korvat, että helposti pystyy laskemaan kuinka monta reikää on kasvanut umpeen. Nekin reiät on otettu hetken mielijohteesta ja aina tultu katumapäälle myöhemmin. Nyt on jäljellä vain kolme. Yhteensä on ottanut n.13 reikää, joista kahta lukuunottamatta kaikki muut 15 ikävuoden jälkeen.

• Jenni
        suvi kirjoitti:

siis jos kummassakin korvassa, jokaisessa neljässä reiässä on semmoset tajuttomat muoviset renkaat, nii ei se kyllä mitenkään nätin näköstä oo!
        mä en ole kade, mulla on itellä ihan tarpeeksi lävistyksiä naamasa ja korvisa, nii miks ihmeessä mun pitäs olla kade?
        ja mä ite elän omaa nuoruuttani vielä..:D että turha sanoo että lapset kehittyy nopeemmin ku mun NUORUUDESSA.. :D
        naurettavaa hommaa tuommone!

*siis jos kummassakin korvassa, jokaisessa neljässä reiässä on semmoset tajuttomat muoviset renkaat, nii ei se kyllä mitenkään nätin näköstä oo! *

Ei olekkaan, en itsekkään ymmärrä miks jotkut tykkää pitä muovisia isoja renkaita. Mutta et sanonut sanallakaan millaset korut niissä on ;)

Ja jos tarkemmin rupeaa ajattelemaan, niin onkohan sitä itsekkään pitänyt aina toistenmielestä kauniita koruja/vaatteita ;)

*mä en ole kade, mulla on itellä ihan tarpeeksi lävistyksiä naamasa ja korvisa, nii miks ihmeessä mun pitäs olla kade? *

Päättelin siitä, et viitsit valittaa korviksien määrästä. Tai sitten sinulla on vain liikaa aikaa ;)

*ja mä ite elän omaa nuoruuttani vielä..:D että turha sanoo että lapset kehittyy nopeemmin ku mun NUORUUDESSA.. :D *

Eihän viisitoistavuotias ole enään nuori, vaan varhaisaikuinen ;) Sain toissapäivänä kuulla kunnian samanikäiseltä, ettei hän ole nuori vaan varhaisaikuinen ;) Ihan kuin sillä olisi jotain väliä, minkä ikäistä nuores sanoo, itse olisin ainaskin ylpeä jos joku minua nuores sanois ;)

Mutta mietippäs mitä itse teit kymmenvuotiaana, ja mitä tämänpäivän kymmenvuotiaat tekevät, varmasti huomaat eroa käyttäytymisessä, pukeutumisessa jne...?

• Jenni
        minne kirjoitti:

turha yrittää väittää, että korviksista ei jäisi jälkiä umpeen kasvamisen jälkeen. Kaverillani on sen näköiset korvat, että helposti pystyy laskemaan kuinka monta reikää on kasvanut umpeen. Nekin reiät on otettu hetken mielijohteesta ja aina tultu katumapäälle myöhemmin. Nyt on jäljellä vain kolme. Yhteensä on ottanut n.13 reikää, joista kahta lukuunottamatta kaikki muut 15 ikävuoden jälkeen.

Tietenkin se riippuu onko hoitanut lävistyksiä hyvin vai ei, ja ihmisestäkin on aikapaljon kiinni, jääkö näkyvää jälkeä vai ei.

Ainaskin kavereillani ja itselläni ei ole jäänyt mitään näkyvää jälkeä kun lävistyksen on ottanut pois. Yhen kaverin nenässä näkyy ihan läheltä katsoessa pienenpieni punertava piste lävistyksen kohalla, jos en tietäisi, että siinä on ollut lävistys, niin jäljestä en sitä osaisi päätellä.

Samahan on kun tarkkaan kyynärtaivetta tuijottaa, niin huomaa mihkä kohti neula on tökästy kun verikokeita on otettu, vähääkään kauempaa jälkeä ei huomaa.

• minne

Ei siinä mun mielestä mitään väärää oo, jos lapsi itse haluaa reiät. Tietysti vanhempien pitää rajoittaa sellaista lävistely vimmaa. Kaksi korvista ei vielä maailmaa kaada, mutta jopa kuusi reikää on aika paljon vielä vähän yli kymmenvuotiaallakin. Ei sitä silloin osannut ajatella yhtään seuraavaa viikkoa pidemmälle. eikä tiennyt mitään mistään tulehduksista saatikai sitten osannut hoitaa niitä reikiä. Sain reiät korviin noin seitsemän vuotiaana, koska itse halusin. Nyt minulla on seitsemän reikää, mutta loput viisi olen itse maksanut ja ottanut 4-5 viime vuoden aikana. Oon nyt kahdeksantoista.

• sisko

Mun siskolleni laitettiin jo nelivuotiaana korvakorut, kun kaikki luulivat sitä pojaksi lyhyehköjen hiusten takia (oli semmonen takkutukka, ettei pitkiä voinut antaa kasvattaa).

• ganjah

Paras ystäväni päätti kolmivuotiaana että tahtoo korvakorut, kun siskonsa sai (sisko oli tällöin seitsemän) ja niinpä sitten vanhemmat päättivät, että hän saa korut, jos tahtoo ne vielä vuoden kuluttua. Toki vanhemmat kertoivat riskeistä jne. Tyttö kuitenkin sai ne, ja on ollut siitä asti tyytyväinen niihin.

Väärin on, jos vanhempien vuoksi lapsi lävistetään, lävistyshän on aina oma päätös eikä muiden, eikä liian pientä lasta saa huijata rei'itettäväksi. Täytyy ottaa huomioon, että aina ei lapsi osaa ajatella realistisesti. Kolmi- ja nelivuotiaskin on minusta liian nuori.

• summer1

Itselleni laitettiin jskus 2-3 vuotiaana kun olin halunnu, enkä ole katunu. Nykyään lävistyksiä korvissa on 10

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1321
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33