Karjalanpiirakoista

Ikisinkku M

Osaako palstan naiset niitä leipoa? Ennenvanhaan kuulemma uskottiin että pienet ja sievät piirakat ovat kuin leipojansa. Taitavaa piirakkaleipuria piirittivät kilvan kaikki miehet. Tuolla Pirjon piirakka kertoo kaiken oleellisen nykynaisista:

http://www.feissarimokat.com/2015/01/huippukokki-haussa-osa-27/

Ei tuolla Norakaan kyllä oikein vakuuta.

39

112

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11+11

Kyllä osaan. Äiti opetti kun olin pieni tyttö (karjalaista juurta ollaan).

• Ikisinkku M

Äitisi oli viisas ja hyvä nainen.

• netti ei toimi
      • Ikisinkku M

Oli kyllä aika hyvä :D

• 1+7

Olen nussinut joensuulaista naista, mutta ei ollut karjalan piirakka kummoista.

• Ikisinkku M

Minäkin olen joskus tunsin vähänaikaa karjalaisen naisen, se kyllä osasi leipoa ja laulaa :)

• 11+11
        Ikisinkku M kirjoitti:

Minäkin olen joskus tunsin vähänaikaa karjalaisen naisen, se kyllä osasi leipoa ja laulaa :)

Löysit heilin Karjalasta ja päästit menemään. Miten sinulle sellainen moka pääsi käymään?

• Ikisinkku M
        11+11 kirjoitti:

Löysit heilin Karjalasta ja päästit menemään. Miten sinulle sellainen moka pääsi käymään?

Niin se vaan nyt, arvostin mutta siinä oli esteensä olemassa.

• ????????????????????

Osaan. Mummo on karjalasta lähtöisin ja opetti tekemään piirakoita. Minä teen ne muussilla en riisipuurolla.

• Ikisinkku M

Minäkin tykkään ehkä muussitäytteisistä enemmän vaikka hyviä on ne riisisetkin :)

• angry bird

Olen joskus äipän kanssa niitä tehnyt..eli periaatteessa osaan. Tarvis varmaan ite joskus kokeilla tehdä kun äitikään ei ole enää tekemässä. Muihin karjalais-juurisiin taitoihini kuuluu itkeminen...:D

• angry bird

Lusikkaleivät eivät kuulu tähän mutta olen joskus onnistunut tekemään todella hyviä lusikkaleipiä. Ohje oli äitini vanhasta kotitalouskirjasta vuodelta X. Piti muuten tuoda se kirja omaan kotiini mutta unohdin viimeksi kun isän luota lähdin. Siinä on kaikkia hyviä ruoka- ja leipomusohjeita.

• Ikisinkku M
        angry bird kirjoitti:

Lusikkaleivät eivät kuulu tähän mutta olen joskus onnistunut tekemään todella hyviä lusikkaleipiä. Ohje oli äitini vanhasta kotitalouskirjasta vuodelta X. Piti muuten tuoda se kirja omaan kotiini mutta unohdin viimeksi kun isän luota lähdin. Siinä on kaikkia hyviä ruoka- ja leipomusohjeita.

Lusikkaleivät on kyllä hyviä, aina jos sattuu jossain pippalossa olemaan tarjolla on pakko maistaa :)

• heil kuhmo!

Ei ole arjalaisen piirakan voittanutta.

• kurppelo

Totta kai osaan leipoa. Ja sultsinoita myös. Ja kaalipiirakoita.

• Ikisinkku M

Olet kyllä taitava, noita kumpaakaan mainitsemaasi en ole koskaan maistanut ja kaalipiirakoista en edes kuullut ole koskaan. Sulta varmaan jotkut blinitkin taittuu sitten.

• kurppelo
        Ikisinkku M kirjoitti:

Olet kyllä taitava, noita kumpaakaan mainitsemaasi en ole koskaan maistanut ja kaalipiirakoista en edes kuullut ole koskaan. Sulta varmaan jotkut blinitkin taittuu sitten.

Sultsinoissa on samat aineet kun piirakoissa ja idea sama kuin tortilloissa, kuori vain ruiska. Todella kätevä tehdä puuliedellä ja mummon mukaan olleet enemmän arkiruokaa kuin piirakat (siinä osassa Karjalaa, mistä mummo kotoisin). Blinejä teen harvemmin, tykkään itse enemmän syrnikeistä (rahkalettuja).

• kurppelo
        kurppelo kirjoitti:

Sultsinoissa on samat aineet kun piirakoissa ja idea sama kuin tortilloissa, kuori vain ruiska. Todella kätevä tehdä puuliedellä ja mummon mukaan olleet enemmän arkiruokaa kuin piirakat (siinä osassa Karjalaa, mistä mummo kotoisin). Blinejä teen harvemmin, tykkään itse enemmän syrnikeistä (rahkalettuja).

ruiska>ruista

• 1nainen
        Ikisinkku M kirjoitti:

Sultsinat on hyviä kun laittaa mannapuuroa täytteeksi..Rupesko ikiksellä tekemään piirakkaa mieli? :D

• Ikisinkku M
        kurppelo kirjoitti:

Olet kyllä aika huippu, täytyy nostaa hattua kun samalla myös varmaan katoavaa kansanperinnettä tuollaiset naiset jotka jaksaa/viitsii/osaa tehdä noin monenlaisia juttuja.

• Ikisinkku M
        1nainen kirjoitti:

Sultsinat on hyviä kun laittaa mannapuuroa täytteeksi..Rupesko ikiksellä tekemään piirakkaa mieli? :D

Vähän rupesi joo :)

• ätmi
        kurppelo kirjoitti:

Alkoi ihan jöpöttää, kun puhut noin tuhmia.

• kurppelo
        Ikisinkku M kirjoitti:

Olet kyllä aika huippu, täytyy nostaa hattua kun samalla myös varmaan katoavaa kansanperinnettä tuollaiset naiset jotka jaksaa/viitsii/osaa tehdä noin monenlaisia juttuja.

Vähän mummomaistahan tämä on. :)

• kurppelo
        ätmi kirjoitti:

Alkoi ihan jöpöttää, kun puhut noin tuhmia.

Syrnikit ilmeisesti villiinnyttivät.

• Ikisinkku M
        kurppelo kirjoitti:

Vähän mummomaistahan tämä on. :)

Ehkä niinkin mutta kyllä se vin niin on että aika moni pies arvostaa naisessa enemmän noita perinteisiä kädentaitoja kuin korkeaa koulutusta, vaikka ei kai sekään kai haitta ole välttämättä.

• 20+8
        Ikisinkku M kirjoitti:

Kaalipiirakat ovat herkkua. Hapankaalia ja sieniä, mieluimmin aitoja suolasieniä, mutta kyllä ihan markettiherkkusienetkin menevät. Voi tehdä rapeita piirakoita uunissa tai keitinpiiraita. Keitinpiiraat syödään usein borschin seassa.

• 20+8
        Ikisinkku M kirjoitti:

Monet nuoret naiset ovat innostuneita sekä perinteisistä että moderneista jutuista keittiössä, mutta siitähän te pissisjahdissa olevat ette tiedä mitään.... Monessa yo-kylän yhteiskeittiössä väännetään jyväleipää ja parannetaan maailmaa.

• Von Lausevits
        Ikisinkku M kirjoitti:

Vähän rupesi joo :)

Parempi kun et nyt juo kahvia. Ettei ala tekemään mieli munkkiakin :)

• ätmi

haluun maistaa piirakkaa

• tarjouksessa olis

Kelpaako kurpan piimänhajuinen piirakka?

• Mää osaan kyllä tehdä blinejä, eikä se nyt mitään rakettitiedettä olekaan. Mutta piirakoita en kyl ole tehnyt muualla kuin koulun köksäntunnilla. Miksipä se nyt ei jotenkuten onnistuisi, mutta kehtuuttaa kyllä itselleen alkaa mitään suuritöistä sapuskaa väsäämään.

• kurppelo

Alku hankala, mutta kun tekniikan kerran oppii, piirakat ovat aika nopeat tehdä.

• Ikisinkku M
        kurppelo kirjoitti:

Alku hankala, mutta kun tekniikan kerran oppii, piirakat ovat aika nopeat tehdä.

Kun stellaria opettelee tekemään niitä pieniä & sieviä piirakoita ja laittaa kuvan treffiprofiiliin tulee postilaatikko äkkiä täyteen :)

• Ikisinkku M kirjoitti:

Kun stellaria opettelee tekemään niitä pieniä & sieviä piirakoita ja laittaa kuvan treffiprofiiliin tulee postilaatikko äkkiä täyteen :)

Vai että piirakkaa pitäisi siinä treffiprofiilissaan esitellä? Enpä ole ihan tällaiselle linjalle ajatellut lähteä, vaikka kyllä kait sillä saattaisin saadakin miehet kiinnostumaan…

• Ikisinkku M
        stellaria81 kirjoitti:

Vai että piirakkaa pitäisi siinä treffiprofiilissaan esitellä? Enpä ole ihan tällaiselle linjalle ajatellut lähteä, vaikka kyllä kait sillä saattaisin saadakin miehet kiinnostumaan…

Piirakka suloisesti toisi miehen mieleen punaisen tuvan ja perunamaan ja siellä tuvassa lämpöisen kotilieden. Ihan oikeasti kannattaisi ehkä kokeilla jotain tuommoista, voisi sillä ainakin porukasta erottua eikä varmaankaan negatiivisesti :)

• No enpä osaa leipoa mutta osaan mikrossa lämmittää kaupasta ostettuja. On sekin jotain kun kylmä piirakka on aika pahaa.

Nuorempana leivoin kuivakakkuja ja piiraita. Nykyisin en jaksa eikä edes kiinnosta tehdä edes ruokaa, pastan keittäminenkin on liian työlästä. Onneksi on mikro, murot, maito ja maitorahka olemassa :-D

• Voi mitä poikia

Minä ajattelin että täällä puhuttiin idästä olevista tytöistä eli Kannaksen tortuista, mutta tässä olikin jostain homppelimaisesta leipomisesta kyse.

• Af Tötterström

Kosteana vai kosteampana?

• Totuus.

Ikisinkku-neitsyt haluaa pullan ja tortun tuoksuisen 50-luvulla syntyneen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      226
      4359
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      70
      2817
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      394
      2463
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2383
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      43
      1667
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      556
      1419
    7. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1349
    8. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      96
      1344
    9. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      57
      1340
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      126
      1226
    Aihe