Nastojen pito sileällä, kovalla jäällä?

Pitoa lisää

Menin vastajäädytetylle luistinradalle kokeilemaan nastarenkaiden pitoa ja etupyörän pitämättömyys tuli yllätyksenä.

Tavallisessa pystyasentopolkuisessa pyörässä painosuhde on varmaan jotain luokkaa 10 / 90% etu- ja takapyörän suhteen. Eikö etupyörälle riitä painoa painaa nastat jäähän?

Vaihdoin noin viiden kilon repun takakorista etukoriin, mutta ei paljonkaan eroa. Aivan etukenossa yrittämällä hieman pito parani, mutta kaikissa oloissa pyörä pysyi aliohjautuvana.

Monena talvena olen ajanut vain eturengas nastoitettuna ja siinä tuntui olevan parempi suhde renkaiden välisissä pidoissa (jos ei yrittänyt takapyöräjarrutusta).

Auttaisiko tuohon ongelmaan edes nastojen lukumäärän lisäys?

Eturengas on vanha kapea Hakkapeliitta.

18

955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liisa Liukas

      Varmasti nastojen lisäys vaikuttaa. Minulla on Nokian w106, ja se on selkeästi parempi kuin kesärengas, mutta edessä olevaa jään pintaa täytyy "lukea", sillä ei mikään nastarengas kesää tee.

    • Malttia

      Nastarengas ei tee kesää jäiselle pinnalle. Se auttaa, mutta ajajan on edelleen tehtävä oma osansa.

      Jos nastarengas on vain edessä, pyörän käyttäytyminen on tasapainoisempaa. Eturangas pysyy alla, takarenkaan on kyllä pakko seurata vaikka se vähän saattaa lipsua välillä.

      Nappula- ja nastarenkaat ovat parhaimmillaan kovalla lumella.

      • Goanywhere

        Suomi tyresin wxc 300 ja eipä ole kauheasti tarvinnut liukastella. Pitoa meinaan riittää. Aika kova ääni vaan lähtee puhtaalla asfaltilla ja vierinvastus on korkeahko..


    • 1+2

      Minun pyörässä on 47 Nokian Hakkapeliitta W106 edessä ja takana. Pyörässä on suhteellisen pysty ajoasento. Eturengas ei juuri normaalissa ajossa menetä pitoa ja takarengaskin sallii nopeat liukkaiden mäkien nousut.

      Kerran tänä talvena testailin pitoa jäällä ja eturengas ei varsinaisesti menettänyt pitoa lainkaan. Sain polkea ja samaan aikaan jarruttaa etujarrulla ja näin eturengas lukittunakin eturengas tuntui pitävältä. Lukittu rengas tietenkin liukui, mutta siinä oli pitoa vakautta ja hallittavuutta.

    • ....................

      terävällä ns. piikkimäisellä nastalla ja tasapintaisella ns. tylpällä nastalla on iso ero pidossa.

      Teräviä nastoja löytyy mm. Nokian extreme 294 ja wxc300 sekä Schwalbe IceSpiker Pro lukuunottamatta raceguard -mallia jos on tylpät nastat. Nämä siis vain muutamia esimerkkejä

    • www1

      Nastojen määrä vaikuttaa paljonkin. Jos nastoja on vain renkaan keskiosassa niin jääpolanteet on pahoja paikkoja.Tein vanhasta maasturista jääpyörän ja renkaiksi laitoin contin spike claw 240. Pito on ollut hyvä.

    • Ketjun aloittaja

      Rengas on Nokian Hakkapeliitta tämmöisin numeroin :
      32-622 28 x 1 5/8 x 1 1/4 700 x 32C
      Rengas on noin viitisentoista vuotta vanha ja yhden pyöräkellarin tuhopolton läpäissyt. Kumin rakenne on saattanut hieman muuttua aikojen ja tapahtumien saatossa.

      Ajossa näyttää siltä, että vain renkaan keskiosan vajaa 2 senttiä leveä kaista osuu tiehen ja kaksirivisen miniminastoituksen piikeistä vain 2-4 osuu yhtäaikaa jäähän.

      Rengas on kevyt ajettava, eivätkä nastat pidä paljoakaan sirinää asfaltilla.
      Ehkä jonakin vuonna hankin vähän paremman renkaan (jos satun rikastumaan ruhtinaallisesti).

      Kokeilin uudelleen luistinradalla, johon oli jo ehtinyt kiteytyä hieman pakkaskuuraa ja pito oli jo parempi, kuin aivan tuorekiiltävällä jäällä.

      Ehkä pyöräni on enemmän käytössä tasaisen maiseman sujuvassa taittamisessa suunnilleen kaikilla keleillä, kuin extreme-tason jäätiköiden ylityksissä, joissa teroitetut kovametallikärkinastat pääsisivät kunnolla oikeuksiinsa.

      Nastasivuja katsastellessa tuli tuollainen vastaan:
      http://www.fillarifoorumi.fi/forum/archive/index.php/t-25793-p-2.html

      • oho!

        rengas on vanhentunut parhaassakin tapauksessa jo kymmenen vuotta sitten. ei ihme ettei pidä enää.

        myös materiaalit ovat siinä ajassa ehtineet kehittyä.

        kestävä rengas tuo on ollut ja siinä mielessä hyvä materiaali, mutta hyvää pitoa sillä ei enää voi olla.


      • Vahvaa kamaa
        oho! kirjoitti:

        rengas on vanhentunut parhaassakin tapauksessa jo kymmenen vuotta sitten. ei ihme ettei pidä enää.

        myös materiaalit ovat siinä ajassa ehtineet kehittyä.

        kestävä rengas tuo on ollut ja siinä mielessä hyvä materiaali, mutta hyvää pitoa sillä ei enää voi olla.

        Nokia teki aikoinaan hyviä renkaita. Olen muissa pyörissä käyttänyt noin kolmekymmentä vuotta vanhoja nasta-Hakkapeliittoja, jotka ovat leveämpiä ja raskaampia ja parempipitoisempia.


    • jos en kuitenkaan

      No turhaahan mun on sitten niitä nastakumeja kaupasta hakea, jos aloittajan kokemus osoitti, ettei niistä oo tosipaikassa mitään etua ja hyötyä.
      Uus rengas eteen pitäis kuitenkin ostaa. On nimittäin jo iänikuisen vanha ja rapistunut. Riittävästi kuviointia, eikä mitään sliksiä, niin eiköhän sillä pärjää talvella ihan hyvin.

      • ................

        Kukaan ei käske ajamaan ilmanpaineet tapissa. Eli jos tuntuu, että edessä ei ole pitoa, niin silloin pitää laskea ilmanpaineita, näin saadan rengas asettumaan alustaa vasten.


    • nastaa ajoo

      nii ja kai kaikki viellä muistaa että mitä leveämpi nastarengas sitä huonompi pito varsinkin jäällä.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        No ei se ihan noin mene. Yleistäen leveämmän renkaan pito on parempi kuin kapean, vaikeassa maastossa, kun paineet lasketaan maastokäyttöön sopiviksi. Nastarekaissa taas vaikuttaa suoraan pintaa vasten olevien nastojen laatu ja määrä. Siihen taas vaikuttaa paineet, kuten maastorenkaissakin. On ihan eri asia ajaa maastokäyttöön tarkoitetuilla nastakisarenkailla kuin joillakin huonoilla trekkingnastoilla.


    • poiuytyt

      kyl se vaan menee. jo 70 luvulla tajuttiin et mitä leveempi nastarengas sitä huonompi pistovoima nastalla jäähän , ja jos oli pöperölunta tai sohjoa niin tuli sama ilmiö kuin vesiliirrossa jolloin rengas ei edes saavuta pitävää alustaa. niin ja tässähän ketjussa on kyse normaaleista nastarenkaista normaalissa käytössä.

      • teoriaa_ja_käytäntöä

        Kyllä se vaan on kuitenkin niin, että nastojen pito on parempi jäätä kuin ilmaa vasten. Siksi rengaspaineella on isompi merkitys kuin renkaan leveydellä. Oikealla paineella leveä, karkeakuvioinen ja nastoitettu rengas on paras talvella, yleensä.


    • Talvimaratoonari

      Juu ei pidä kovalla jäällä. Testasin kanssa Schwalbe Marathon Winteriä järven jäälle auratulla jääradalla ja takarengas luisti tyhjää polkaistessa, vaikka painan yli 100 kg, josta suurin osa tulee takarenkaalle. Nastat eivät yksinkertaisesti pysty pureutumaan jäähän ja tämä tulee huomioida talviajossa. Noi nastakumit edessä ja takana ovat helpottaneet talviajoa/tehneet mahdolliseksi 90-95 %:ssa tapauksissa verrattuna pyöräilyyn ilman nastakumeja, eli esim. eturenkaaseen vaikuttavaa käsijarrua voi käyttää kaatumatta.

      Talviajossa on siis 5 - 10 % tapauksia, joissa mikään nastarengas tai muu tekninen ratkaisu ei auta, esim. öinen lumimyräkkä, lunta 15 - 20 cm jota ei ole aurattu tai sitten pyorätielle on aurattu autotien lumet tai sitten sohjoon muodostuneet urat, jotka jäätyvät pakkasella, näihinkää ei nasta auta täysin.

      Mutta siis "normaaliin" talvikeliin, lumeen ja tamppautuneeseen lumeen/jäähän kuviointi ja nastat purevat rotan lailla. Pienet, lyhyet kirkkaat jäiset kohdat menevät ohi itsestään.

    • Etupää-irtoaa

      Menneet suojakelit sulattivat lumet meren jäältä ja taisi olla talven voimakkain korkeapaine pudotti yöpakkaset kymmeneen asteeseen, joten meren jää on kovaa ja sileää. Menin iltaisin tähtien loisteessa harjoittelemaan jäärata-ajoa aivan peilijäälle laskeneen veden kohottaneen jääkumpareen ympäri.

      Ympäri ja ympäri kerta toisensa jälkeen, erilaisilla vaihteilla ja ajoasennoilla ja pyörän painopistettä muuttelemalla ja kevyesti jarruilla hidastelemalla. Pyörä pysyy melkein kaikissa tilanteissa aliohjautuvana, eli etupyörä lähtee ensiksi alta. Vain joskus takapyörä lähti kuin vahingossa hallittuun liukuun.

      Joskus muinoin, noin 55 vuotta sitten, harjoittelin vastaavaa jäätyneellä suolampareella sammalmättäiden ympäri silloisilla jääketjuilla ja kun edessä oli paremmat ja takana kuluneemmat, saattoi pyörittää pitkiä matkoja jatkuvassa takapyöräluistossa.

      Ei taida vaan löytyä kapeaan ( 32-622 28 x 1 5/8 x 1 1/4)
      renkaaseen runsasta nastoitusta.
      Onnistuisikohan hiomalaikalla teroittamaan nastat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      140
      10142
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2934
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      192
      2747
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2097
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1556
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe