Mikä on lomapalkka ja lomaraha kun kokonaispalkkaan sisältyy auton käyttöetu (verotusarvo 500 euroa)?
Kokonaispalkka 3000 euroa
Käyttöetu 500 euroa
Rahapalkka 2500 euroa
Mistä summasta loma-ajan palkka ja lomaraha lasketaan?
Tulkinnat vaihtelevat runsaasti. Työehtosopimuksessa ei ole mainintaa asiasta (Ylemmät toimihenkilöt). Onko tämä yrityksen mielivallassa?
Miten yrityksissä tätä tulkitaan?
Lomarahan laskenta ja autoetu
2
2772
Vastaukset
- tarkasta tämä
Kuukausipalkkaisen lomapalkka = kuukausipalkka luontoisetuineen.
Meillä lomaraha laskentaan
kokonaispalkka/25*lomapäivät, tästä 50% on lomaraha.
En tiedä mikä tes on Ylemmät toimihenkilöt, sellaista tes:iä ei Finlexistäkään löydy, joten en voi auttaa tulkitsemaan tes-kohtaisia poikkeamia. Vuosilomalaki kertoo lomapalkasta yksiselitteisesti
"Palkkaan kuuluvat luontoisedut on vuosiloman aikana annettava vähentämättöminä. Luontoisedut, jotka eivät ole työntekijän käytettävissä vuosiloman aikana, korvataan rahalla." Joten mitä mielivaltaa yritys voisi noudattaa?- pikkuhuomio
Osa eri alojen ylempien toimihenkilöiden työehtosopimuksista on yleissitovia ja niin ollen löytyvät finlexistä. YTN:n sivuiltakin niitä voi lukea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222351Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062260- 522247
- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381512- 301446
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361402- 951161
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201136- 261126