Uusi miesystäväni(1kk)haluaa tutustuttaa minua ystävilleen ja tutuilleen,mutta ongelmana on etten yleensä keksi mitään sanottavaa.. Hymyilen vain ja vastaan jos jotain kysytään.
Yleensä olen porukassa se,joka puhuu ja saa toiset nauramaan,nyt ei vain onnistu. Osasyynä voi olla se että miesystäväni on suomenruotsalainen janiin hänen ystävänsäkin..osaan toki ruotsia aika hyvin mutta kehtaako sitä puhua..
Tuppisuu
7
371
Vastaukset
- Olle Karlsson
Rohkaisen puhumaan. Siitäkin huolimatta, että maailma on täynnään omaa ääntään rakastavaa mölöttäjää, niin puhu silti.
- Olga
Kyllä se puhe tulee kun sen aika on ja opit luottamaan mies ystävääsi.
Siihen asti hymyile nätisti sillä kai ystäväsi tajuaa ettet osaa kieltä yhtä hyvin kuin hän? Hymyile ja vastaa rohkeasti esitettyihin kysymyksiin. Hymyilevä puhuja saa pienet virheet anteeksi, joten unohda kielioppisäännöt ja keskity sanottavaasi. Kun varmuutesi kasvaa, pystyt esittämään jo omiakin kommenttejasi ja saat muut nauramaan vieraallakin kielellä :))
- Ysti
Itte oon Italias vaihdos ja mullon italialainen mies, sen kaverit ei puhu englantia, joten mun on koitettava puhua italiaa, jota en todellakaan 4 kk:n opiskelun aikana oo voinu viel kauheen hyvin oppia.. Suu auki ja jutteleen! Pienii ne jotka ei tajua!
- -satin-
Kiitos,oli mukava lukea rohkaisevia viestejänne!
Kyllä se tästä :)
- mies savosta
on tuppimuna. En kehtaa sitä seurassa näytellä. Se tosin pyrkii esiin koska minulla on housuissa vain yksi lahje. Onneksi se on sen verran nysä että sitä ei huomaa kuin haukansilmäinen.
- Bättre folk
Koska ruotsin puhuminen hirvittää niin älä puhu ruotsia, puhu suomea! Ystäväsi kaverit osaavat varmasti kaikki myös suomea. Meille suomenruotsalaisille on täysin jokapäivainen tilanne se että kukin puhuu sitä mitä parhaiten osaa. Kahden kielen puhuminen yhtäaikaa ja sekaisin on meille ihan normaalia eikä siihen kaksikielisissä piireissä kiinnitetä mitään huumiota, ei ainakaan negatiivistä. Se että edellytettäisiin puhuvan jollekin kaverille muuta kieltä kuin millä hänet on oppinut tuntemaan on sitävastoin äärettömän tönkköä, tuntuu tosi luonnottomalta. Joten, rohkeesti vaan, puhu kumpaa vaan, me olemme siihen tottuneet, totuttele sinäkin. Tämä on nimenomaan suomalainen / suomenruotsalainen erikoisuus. Sekaan vaan, älä odota että koko jengi vaihtaa takiasi kieltä. Ja ruotsia voit harjoitella pikkuhiljaa tai olla harjoittelematta :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412518Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101878Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse761843Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki821318- 651248
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171198TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161078Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901060Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42914- 71913