Suosittelijoista

SiriTiainen

Kysyisin mielipidettä: olin juuri työpaikkahaastattelussa, johon liittyvään ansioluettelooni olin laittanut suosittelijoiksi kaksi henkilöä "entisestä" elämästäni - eli työpaikasta, josta olin lähtenyt neljä vuotta sitten. Molemmat ovat hyvässä asemassa arvostetussa yhtiössä. Tuon ajan jälkeen olen ollut kahdessa määräaikaisessa työsuhteessa, joista kummastakaan en siis laittanut itselleni suosittelijaa, vaikka molemmat olivat ihan oman alani työtehtäviä. Nyt aloin epäillä herättääkö tämä epäluuloa työantajassa.... Kysymys kuuluukin, pitääkö suosittelijan olla aina siitä viimeisestä työpaikasta, vai voiko olla vähän "vanhempikin" tuttavuus. Näiden kahden suosittelijan kanssa minulla on yli 10 vuoden työhistoria, kahdessa viimeisessä määräaikaisessa olin vain vuoden töissä....

8

271

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei_merkitystä

Eikö oma tekstisi kerro jo vastauksen. Olet ollut näitten mainitsemiesi kanssa pitempään tekemisissä työelämässä.
      Yleensäkän suositteilijan ei edes tarvitse olla entisestä työpaikasta. Voi olla muualtakin, vaikka harrastustoiminnasta, yhdistystoiminnasta, opiskeluista...
      Ei ole väliä.
      Suosittelijoitten pyytäminen - onko sillä edes tarkoitus arvioida sinua työntekijänä, vaan ihmisenä? Sillä työtodistuksessahan voidaan mainita sinun työtaitosi todistuksessa mainitussa tehtävässä. Niin, mutta se ei sitten ole suositus?
      Mietit sitten vasta jälkikäteen,, käyt ensin haastattelussa ja sitten mietit.
      Jostain syystä näitä samanlaisia kysymyksiä on jatkuvasti tällä palstalla. Menin töihin, mutta en kertonut olkapäävaivasta, miten käy. Kävin haastattelussa, olin laittanut suosittelijat sieltä ja täältä, mutta en tuolta, oliko paha.

Jep.

Haastattelussa haastattelija voi muuten kysyä myös itse, saako hän ottaa yhteyttä vaikkapa siihen viimeisimpään työnantajaasi...

• Khjlvvc

Mitä sitten jos ei ole suosittelijoita? Miten ihmiset yleensä hankkii suosittelijoita ja kuinka paljon työpaikan saaminen on kiinni suosittelijoista?

• eielämääsuurempaa
        Khjlvvc kirjoitti:

Mitä sitten jos ei ole suosittelijoita? Miten ihmiset yleensä hankkii suosittelijoita ja kuinka paljon työpaikan saaminen on kiinni suosittelijoista?

Sen verran olen palkkaamista seurannut ja joskus itsekin haastattelemassa ollut, että kyllä työnantaja soittaa edellisille/edelliselle työnantajalle, jos haluaa. Riippumatta siitä, oliko hakemukseen merkitty suosittelijaa tai ei. Jos itsellä on kuitenkin hyvä suosittelija, niin kannattaa se laittaa hakemukseen.

• qkunnontyöntekijä

Minä taas tein siten että laitoin (pyysin luvan ensin) viimesimmän työnantajani suosittelijaks seuraavaan hakiessani mut vain siitä syystä kun työ oli samankaltaista. Sain hakemani työn ja siellä tuli työkaverien kans puheeks nää suosittelija-asiat ja työkaverini oli sitä mieltä että ihan voisi laittaa suosittelijaksi sellastaki ex-työnantajaa joka on ihan eri alalta ku mihi on seuraavaks hakemas. Tuli puheeksi ku olin hakenu eri alan töitä ja maininnu suosittelijaksi ta:n eri alalta...., sitä paikkaa en saanu=/ ja ny se on taas avoimeksi ilmoitettu joten tällä kertaa en kehtaa laittaa samaa suosittelijaa.

• 9877654432

Toisinaan työtodistuksessa voi olla lause: suosittelemme vastaaviin tehtäviin. Käsittääkseni aika harvinaista herkkua. Voisiko näitä jotenkin hyödyntää?

• 20vtyöelämässä

Olen pitkän linjan konkari omalla alalla ja itsekin rekrytoinut. Ikinä en ole pyytänyt suosittelijoita, enkä soitellut edellisille työnantajille. Kyllä pitää olla omaa näkemystä asiaan ja osaamista omalta alalta niin, että kykenee arvioimaan hakijan kyvyt työtehtävään. Yhdessä tehtävässä mietin hetken pienen tehtävän (noin 5min) teettämistä haastattelussa, mutta se oli turhaa, kun osaamisen pystyi todentamaan yhdellä kysymyksellä. Rekrytointini osui hyvin nappiin ja työnantaja ja oma tiimi, jossa nämä henkilöt sitten työskentelivät, olivat tyytyväisiä. Esimiehenä onnittelin itseäni ja nyt kun vuosien saatossa näkee omien rekryjen etenemisen uralla, tulee hyvä mieli.

Nyt olin hakemassa uutta työpaikkaa ja ensimmäinen kontakti rekrytoivaan esimieheen oli hänen soittonsa. Ei, hän ei pyytänyt haastatteluun, ei haastatellut edes puhelimessa. Hän kysyi suosittelijoita. Mietin hetken, että haluanko edes tuollaisen esimiehen alle, jonka ensimmäinen ja ainoa kysymys on "Onko sulla suosittelijoita?". Hän ei ole tutustunut minuun muuten ihmisenä ja työntekijänä. Teki selväksi puhelinkeskustelussa, että karsii jatkoonpääsijät suosittelijan perusteella. Siis aivan epärelevanttia siinä vaiheessa vielä. Osoittaa kyseisen esimiehen olevan erittäin epävarma omasta osaamisestaan.

• jokusenjaksa

Esimiehenä vituttaisi suuresti vastailla näihin "mitä mieltä olet henkilöstä Pekka Perusinsinööri joka on hakemassa meille?" Siis mikä motiivi näillä on sanoa mitään muuta kuin "ihan jees" tai "täyspaska" riippuen siitä mille päälle sattuu.

Naurettavaa vastuun ulkoistamista ihmisille, joille rekrytyöintitapahtu ei kuulu yhtään millään tavalla ja joilla ei täten ole yhtään mitään motiivia antaa rehellinen kuvaus.

• säätömerkki

Juuri näin. Suosittelijani kerran kertoi, että häneltä oli kysytty mielipidettä minusta(ainoa kerta, kun työvuosia jo lähes 40). En kuitenkaan ollut paikkaan päässyt. Jälkeenpäin ajatellen ehkä ihan hyvä näin..

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli

Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
      Maailman menoa
      380
      2500
    2. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      73
      1935
    3. Mitä kirjainta haluaisit rakastella?

Ehdottomasti?
      Ikävä
      154
      1489
    4. Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen

Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1326
    5. Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko

Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää
      Kaste
      502
      1231
    6. Vastuunkantoa

Nyt kun Ähtäri on historiansa pahimmassa kriisissä, päättäjä luikkii perunakellariin: "Eronpyyntö kaupunginvaltuuston pu
      Ähtäri
      48
      995
    7. Olen varattu

Kihloissa ja menemme naimisiin. Anteeksi💔
      Ikävä
      98
      926
    8. Haluatko enää nähdä mua mies?

Se on täysin sinusta kiinni.
      Ikävä
      71
      872
    9. Ruohonpolttoa Suomussalmella

Poikaporukka oli kuullut että ruohonpoltto on muotia, joten Kirkkopuistossa oli tekoruohoa poltettu. Ketkä liene asialla
      Suomussalmi
      44
      870
    10. Alavuden Ähtärin kylä 1.1.2028

Ketä saamme kiittää tästä?
      Ähtäri
      28
      843
    Aihe