AdBlue-tekniikka ja maamme talvi?

kusiluntti

Uusissa dieseleissä alkaa usein olemaan urearuiskutustekniikka nox-päästöjen pienentämiseksi. AdBlue-nestettä kuluu noin 1 litra tuhannelle km:lle, ja sen jähmettymispiste pakkasella on kuulemma -11 astetta.

Miten mahtaa pidemmän päälle pelata maamme talvessa tuollaiset laitokset? Uskaltaako ajatella esimerkiksi Mersua tai VW Passatia (190 hv neliveto-Passat)?

138

46663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin

      Ei ne talvella toimi, mutta alkavat toimia lämmetessään. Itsellä pösön diesel. Siinä on 3l lisäaine säiliö. Viimeksi nesteet vaihdettiin 160 000km kohdalla. Ilmoittavat nesteiden vaihtoväliksi 120 000km. En tiedä jäätyykö pösössä, mutta mersuissa se lakaa toimimasta, kun pakkaset nousee. Eihän se muutenkaan ruiskuta sitä lisäainetta, kun määrätyn ajetun matkan välein. Samoja järjestelmiä käyttää myös raskaskalusto, eikä niissäkään ole ollut ongelmia.

      • 1----------------------

        Henkilöautojen ureavehkeistä en niin tiedä, mutta raskaassa kalustoissa ongelmia piisaa. Vähän väliä saa kuulla että on suuttimia tukossa ja pumppuja sökönä.


      • Anonyymi

        Ei tuo kyllä ole ureajärjestelmä. Ei siinä nesteitä vaihdeta vaan ne käytetään ja sitä kuluu kymmeniä litroja vuodessa. Mersun katumaasturin (gl) säiliö on 35 litraa ja riittää huoltovälin. Monessa muussa ehkä hieman pienempi ja joudutaan täyttämään välissä.


    • PösönSysteemi

      Onkos Pöson systeemi urearuiskutus? Epäilen. Ettei olisi ceriumlisäaine, jota menee pikku liraus polttoaineeseen auttamaan hiukkassuodattimen regenerointia.

      Urearuiskutus menee pakoputkeen ennen NOx katalysaattoria. Ureaa tarvitaan sellaisia määriä, että säiliön täyttöväli on suuruusluokkaa 5000 - 10000 km eikä 120000 km.

      Ureasysteemeissä on sellaiset lämmitykset että ne pelaavat.

      Ureasysteemi kokonaisuutena pienentää polttoaineenkulutusta joten urean hinta polttoaineen hinta pitäisi olla alempi kuin polttoaineen hinta autossa jossa ei ole ureasysteemiä. Tästä syystä traktoreissakin on jo ureasysteemejä vaikka pakokaasupykälät eivät vaatisi.

      • Näin

        Kyllä pösössä menee urea neste NOx katalysaattorille, ei polttoaineen sekaan. Itselläni on vielä kaksin kappalein noita katalysaattoreita. Nyt ajettu 235 000km. Koneena om 2.7Hdi.


      • tietoaon

        Ei ole Pösössä urearuiskutusta. Eylysnestettä lisätään 120tkm välein. Omaani meni 4 litraa, kone 1,6Hdi. Nimenomaan menee polttoaineen sekaan.


    • mutterinpyörittäjä

      Kyllä ureakoneen on saatava ureaa muuten tietokone pienentää tehoja.

    • UreaaSaatava

      Tietokone pienentää tehot jos ureatankki on tyhjä. Kylmästartin jälkeen systeemissä on eri ohjelmat käytössä.

      • Ongelmako

        No ei kai urean saanti nyt kovin isoa ongelma ole? Onko ureatankin täyttöputki sinulle liian korkealla vai mistä kiikastaa? Hommaa pieni jakkara...


      • rajuraktori

        Jos adBlue eli urea loppuu säiliöstä, on päästölakien mukaisella naurettavalla tavalla tehty pakolliseksi uusissa autoissa se, että auton tietojärjestelmä ei enää suostu käynnistämään moottoria jos urea on kokonaan loppu. Asiasta toki tulee muutama sata km etukäteen varoitusviesti näytölle, mutta entäs jos onkin jossain kairassa Lapissa yöllä liikkeellä? Todella onneton systeemi ja kertoo osaltaan (hiukkassuodatin- ja egr-ongelmien lisäksi) nykydiiselien surkeasta tilasta. Bensakone on nyt ainoa järkevä kone, ennen kunnollisia sähköautoja...


      • NoPiss

        Tai ostaa EU5 version vielä kun saa ilman kuslitkuja...


      • Älähännut
        rajuraktori kirjoitti:

        Jos adBlue eli urea loppuu säiliöstä, on päästölakien mukaisella naurettavalla tavalla tehty pakolliseksi uusissa autoissa se, että auton tietojärjestelmä ei enää suostu käynnistämään moottoria jos urea on kokonaan loppu. Asiasta toki tulee muutama sata km etukäteen varoitusviesti näytölle, mutta entäs jos onkin jossain kairassa Lapissa yöllä liikkeellä? Todella onneton systeemi ja kertoo osaltaan (hiukkassuodatin- ja egr-ongelmien lisäksi) nykydiiselien surkeasta tilasta. Bensakone on nyt ainoa järkevä kone, ennen kunnollisia sähköautoja...

        Heh.
        Jos Lapissa adBlue-urea loppuu kesken satojen kilometrien päässä kairassa ja keskiyöllä, niin tilanne ei ole sen ongelmallisempi kuin öljyn loppuminen. Toimenpiteetkin ennaltaehkäisyn varalta samat.

        Tuon takia ei kannata selvästi järkevämpää modernia dieseliä vaihtaa vanhakantaiseen saastuttavaan bensa-autoon sähköautoa odotellessa. Jos ajoja on vähänkin enemmän kuin lähikaupassa käyntiä.


      • eituleakkuautoja
        rajuraktori kirjoitti:

        Jos adBlue eli urea loppuu säiliöstä, on päästölakien mukaisella naurettavalla tavalla tehty pakolliseksi uusissa autoissa se, että auton tietojärjestelmä ei enää suostu käynnistämään moottoria jos urea on kokonaan loppu. Asiasta toki tulee muutama sata km etukäteen varoitusviesti näytölle, mutta entäs jos onkin jossain kairassa Lapissa yöllä liikkeellä? Todella onneton systeemi ja kertoo osaltaan (hiukkassuodatin- ja egr-ongelmien lisäksi) nykydiiselien surkeasta tilasta. Bensakone on nyt ainoa järkevä kone, ennen kunnollisia sähköautoja...

        Kaasuautot on menneet ajat sitten kannattavuudessa sähköautojen ohi.

        En viitsi koskaan ostaa akkuautoja jossa akku huononee ja sen vaihtaminen uuteen maksaa tuhansia ja ei ole edes mahdollista että sellainen tulee koska akkujen teko säilyttäminen isolle määrälle autoja ei ole mahdollista ollenkaan.


      • urea
        rajuraktori kirjoitti:

        Jos adBlue eli urea loppuu säiliöstä, on päästölakien mukaisella naurettavalla tavalla tehty pakolliseksi uusissa autoissa se, että auton tietojärjestelmä ei enää suostu käynnistämään moottoria jos urea on kokonaan loppu. Asiasta toki tulee muutama sata km etukäteen varoitusviesti näytölle, mutta entäs jos onkin jossain kairassa Lapissa yöllä liikkeellä? Todella onneton systeemi ja kertoo osaltaan (hiukkassuodatin- ja egr-ongelmien lisäksi) nykydiiselien surkeasta tilasta. Bensakone on nyt ainoa järkevä kone, ennen kunnollisia sähköautoja...

        Volkkarit lähtee käyntiin vaikka AdBlue loppuu toisin kuin esim.seatit


      • Näinköhänvaan
        urea kirjoitti:

        Volkkarit lähtee käyntiin vaikka AdBlue loppuu toisin kuin esim.seatit

        Volkkarissa ja Seatissa (kuten Audissa ja Skodassakin) on samat moottorit ja muutkin tekniset vempaimet, joten mahtaakohan eroa tuossa olla?

        Mistä tuollaisen tiedon olet saanut?


      • E220_CDI
        urea kirjoitti:

        Volkkarit lähtee käyntiin vaikka AdBlue loppuu toisin kuin esim.seatit

        Koskapa Volkkari olisi mitään muutakaan päästömääräyksiä noudattanut.


      • PaaliinHihnalta
        urea kirjoitti:

        Volkkarit lähtee käyntiin vaikka AdBlue loppuu toisin kuin esim.seatit

        USA:n hylätyt lentokentät ovat pullollaan noita liikenteestä raakattuja pokswageneita.... Eivät täytä viranomaismääräyksiä päästöjen suhteen. Paljonkohan pokswagentehtaalta lurahti päästöjä ilmaan, kun valmisti nuo liikenteeseen kelpaamattomat puolivalmisteet? Sakottaa pitää, ja niin on tehtykin! Jossain päin maailmaa vielä oikeuskin toteutuu...


      • järkikäteen
        rajuraktori kirjoitti:

        Jos adBlue eli urea loppuu säiliöstä, on päästölakien mukaisella naurettavalla tavalla tehty pakolliseksi uusissa autoissa se, että auton tietojärjestelmä ei enää suostu käynnistämään moottoria jos urea on kokonaan loppu. Asiasta toki tulee muutama sata km etukäteen varoitusviesti näytölle, mutta entäs jos onkin jossain kairassa Lapissa yöllä liikkeellä? Todella onneton systeemi ja kertoo osaltaan (hiukkassuodatin- ja egr-ongelmien lisäksi) nykydiiselien surkeasta tilasta. Bensakone on nyt ainoa järkevä kone, ennen kunnollisia sähköautoja...

        No minulla kyllä ilmoittaa jo kun ajoa säiliöllä on jäljellä vielä n. 2000 km, joten sillä ajan vielä sieltä sun kairasta vaikka stadiin.


      • Korealaiseteihajoa

        Itsellä ainakin tuo AdBlue systeemi hajosi, kun pakkanen meni yli -11 C.


      • Anonyymi
        rajuraktori kirjoitti:

        Jos adBlue eli urea loppuu säiliöstä, on päästölakien mukaisella naurettavalla tavalla tehty pakolliseksi uusissa autoissa se, että auton tietojärjestelmä ei enää suostu käynnistämään moottoria jos urea on kokonaan loppu. Asiasta toki tulee muutama sata km etukäteen varoitusviesti näytölle, mutta entäs jos onkin jossain kairassa Lapissa yöllä liikkeellä? Todella onneton systeemi ja kertoo osaltaan (hiukkassuodatin- ja egr-ongelmien lisäksi) nykydiiselien surkeasta tilasta. Bensakone on nyt ainoa järkevä kone, ennen kunnollisia sähköautoja...

        Heh heh, hyvä vitsi


      • Anonyymi
        Korealaiseteihajoa kirjoitti:

        Itsellä ainakin tuo AdBlue systeemi hajosi, kun pakkanen meni yli -11 C.

        Meillä just 6vuotta vanha mersu oli veholla tutkittavana kun moottorin kuva ilmestyi tauluun.adblue lammitys oli rikki.Varaosaa ei suomesta löytynyt,saksasta tulee reilun kahden viikon päästä.Autojuna tilattu rovaniemelle josta tarkoitus ajaa Rukalle.Matka peruttava kun autolla ei voi ajaa.Tarkistus 170e ja lämmittimen vaihto 700€


      • Anonyymi
        Älähännut kirjoitti:

        Heh.
        Jos Lapissa adBlue-urea loppuu kesken satojen kilometrien päässä kairassa ja keskiyöllä, niin tilanne ei ole sen ongelmallisempi kuin öljyn loppuminen. Toimenpiteetkin ennaltaehkäisyn varalta samat.

        Tuon takia ei kannata selvästi järkevämpää modernia dieseliä vaihtaa vanhakantaiseen saastuttavaan bensa-autoon sähköautoa odotellessa. Jos ajoja on vähänkin enemmän kuin lähikaupassa käyntiä.

        Adbluen loppumine nm tukin onkaan se ongelma. Mutta Adblue järjestelmän korjaus on sitten pahimmillaa viiden tonnin pieti. jos vieä turbokin nokeentuu, niin siinähän sitten ihmettelen. Antureita on aika monta, ihmettele sitten siinä mitkä kaikki niistä antaa vääriä lukemia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä just 6vuotta vanha mersu oli veholla tutkittavana kun moottorin kuva ilmestyi tauluun.adblue lammitys oli rikki.Varaosaa ei suomesta löytynyt,saksasta tulee reilun kahden viikon päästä.Autojuna tilattu rovaniemelle josta tarkoitus ajaa Rukalle.Matka peruttava kun autolla ei voi ajaa.Tarkistus 170e ja lämmittimen vaihto 700€

        Halvalla sait korjattua Ad-bluen korjaus mulla makso 4000,00 mutta onneksi meni takuun piikkiin. Aivan turha päästöhomman järjestelmä koko Ad-blue. en tiedä miten tämmöinen edes mennyt läpi. Meidän mepit ei tämmöisistä välitä vaan maksattavat meillä kovia hintoja näiden korjauksista ja itse viettävät aikaa huvitellen.


      • Anonyymi
        urea kirjoitti:

        Volkkarit lähtee käyntiin vaikka AdBlue loppuu toisin kuin esim.seatit

        Diesel autot eivät käynnisty kun adblue aine on loppunut. Tästä tulee monta ilmoitusta kuljettajalle kun aine alkaa olla lopussa. Kuljettajalla on runsaasti aikaa reagoida tilanteeseen.


      • Anonyymi
        rajuraktori kirjoitti:

        Jos adBlue eli urea loppuu säiliöstä, on päästölakien mukaisella naurettavalla tavalla tehty pakolliseksi uusissa autoissa se, että auton tietojärjestelmä ei enää suostu käynnistämään moottoria jos urea on kokonaan loppu. Asiasta toki tulee muutama sata km etukäteen varoitusviesti näytölle, mutta entäs jos onkin jossain kairassa Lapissa yöllä liikkeellä? Todella onneton systeemi ja kertoo osaltaan (hiukkassuodatin- ja egr-ongelmien lisäksi) nykydiiselien surkeasta tilasta. Bensakone on nyt ainoa järkevä kone, ennen kunnollisia sähköautoja...

        Varoitus tulee varmaan hyvissä ajoin. Kun se loppuu tai hajoaa pääsee tasan tuhat kilometriä. Sitten ei enää käynnisty. Toki jos on kairasta palaamassa eikä tuhat kilsaa riitä niin älä sammuta autoa ja ymmärtääkseni voit kyllä ajaa ’ilman kusitaukoa’ vaikka kolmetuhatta kilometriä. Tai sitten vain ostaa huoltoasemalta pönikän ad blueta kympillä ja täyttää säiliön.

        Ikävämpää toki on kun laitteisto hajoaa pakkasessa etkä pääse tuhatta kilometriä enempää ennen kuin se on korjattu. Etenkin kun kovan pakkasjakson jälkeen kaikkien muidenkin autot odottavat samaa varaosaa, jotka juuri loppuivat maailmasta.


      • Anonyymi
        urea kirjoitti:

        Volkkarit lähtee käyntiin vaikka AdBlue loppuu toisin kuin esim.seatit

        Ei lähde enää. Ensimmäiset Ad bluet lähti kun se ei vielä ollut lain vaatima pakko. Mutta lain myötä eivät enää lähde tuhannennkilometrin jälkeen. Eikä vikakoodia pysty edes korjaamo nollaamaan jotta pääsisi toiset tuhat kilometriä varaosaa odotellessa.


      • Anonyymi
        järkikäteen kirjoitti:

        No minulla kyllä ilmoittaa jo kun ajoa säiliöllä on jäljellä vielä n. 2000 km, joten sillä ajan vielä sieltä sun kairasta vaikka stadiin.

        Vanha Volvo Amazon 1970 vie perille edelleen varmasti. Ei tarvitse näistä AD - Blue ongelmista välittää.


    • nestettä

      Toimii hyvin. Meillä vw vm 2016. Nyt ajettu 11000km ja auto ilmoittaa että ajomatkaa jäljellä 2300 km. Eli hyvissä ajoin ilmoittaa että pitää lisätä Adblue. 10 litran kanisteri maksaa alle 30 euroa.

      • DasPoks

        Entä kun pokswagenin takuu on loppu?


      • kusiluntti

        Kohta sen näkee missä toimii ja missä ei!


      • Konrad_Kesy

        10 litran kannu maksaa alle kympin Biltemassa, Nesteen litkuakin alle 20 eur kannu mm Motonetistä


      • Anonyymi
        Konrad_Kesy kirjoitti:

        10 litran kannu maksaa alle kympin Biltemassa, Nesteen litkuakin alle 20 eur kannu mm Motonetistä

        No entäs ku? Juuri laitettu huollossa pönttö kusta täyteen ja eikun värivalot ja herjaa näytön täydeltä. Ihan hanurista nämä vammaiset tunnistimet ja haistimet Tähän hupiin ostamaan sähkökotteroa ja Lappiin nauttimaan matkasta - 30 asteen pakkaseen, joo.


    • EiOngelmaaUreanKanssa

      Meillä on peugeot 308 vm.2015 ja ureatankillisella pääsee n. 20 000km. Auto varoittaa myös hyvissä ajoin, kun on urea loppumassa. Ajomäärän voi myös itse tarkistaa nappia painamalla.

      • Ureeaa

        Joku ketjussa kirjoitti että kuorma-autoissa ureasysteemit toimii. Meillä 2 vuotta vanha auto ja 4 kertaa uusittu takuuseen koko paska. N. 4000 euroa per kerta pelkät osat jos joutuis itse maksamaan...


      • Germaani-inssi

        Varmaan ranskalainen auto


    • dieselin_tuho

      Mulla Audi A4 190 hv tdi quattro 2016 alkuvuodesta käyttöönotettu ja adblue urearuisku on. Viime talven kova pakkaskausi oli helvetistä, jatkuvaa varoitusvaloa ja kone meni limp modeen eli ahdot tippui ja nilkutettiin aina Laakkoselle. Johtui kuulemma urean jäätymisestä ja vaikka lämpövastukset on, niin ei sulanut kunnolla. Kun urean tulo lämmenneen moottorin scr-katalysaattorille estyi syttyi vikavalo. Se herjasi urean lisäämisestä ja ilmoitti että moottoria ei voi enää käynnistää. Tänä talvena teki kerran kun oli aamulla -16 pakkasta ja auto ei ollut lämpimässä hallissa.

      Paska laitos tämä. Ja dieselin partikkelisuodatin on myös mätä: poltto jää tässä TDI:ssä lähes aina kesken! Maantieajoa on saattanut tulla 500 km putkeen ja sitten kun kotipihassa sammutat, tulee käry ja flekti huutaa.

      Seuraava on taatusti bensavehje.

      • Mikäihmeentuho

        Olipa sulla huono tuuri, että onnistuit ostamaan vikaisen yksilön. Näin voi jollekin käydä.

        Kannattaako silti vaihtaa johonkin vanhanaikaiseen ja saastuttavampaan bensavehkeeseen. Koska olet kuitenkin aikanasi päätynyt dieseliin, niin voi olettaa sinulle tulevan huomattava määrä kilometreja vuodessa. Ei tämä perusteltu ja järkevä syy dieselin hankintaan liene kohdallasi muuttunut.

        Minun kokemukseni ovat pelkästään myönteiset vastaavasta autosta, tosin eri merkkisestä ja vuotta vanhemmasta. Ei ainuttakaan ongelmaa ole ollut urearuiskun kanssa. Hiukkassuodatinhan on dieseleissä jo niin tavallinen, pakollinen varuste, ja ollut sitä jo kymmenen vuotta, joten siinä ei ole ongelmia, saati lastentauteja. Bensavehkeeseen siirtyminen ei tulisi mieleenikään, mutta johonkin sähköhybridiin, sähköön kunhan hinnat tulevat järkeviksi ja lataus niinikään järkeväksi, nopeaksi ja paikkoja tarpeeksi, paljon ajavalle.

        Muuten bensavehkeisiinkin on vihdoin saatu kehitetyksi hiukkassuodin ja se tulee pakolliseksi. Saas nähdä on se saatu yhtä ongelmattomaksi kuin dieseleissä. Bensavehkeissä on vielä sekin, että iso osa niistä on lyhyessä taajama-ajossa. Talvet voi olla koettelemus, mutta bensamoottorin tehokkuudesta ja bensankulutuksesta iso osa menee moottorin lämpiämiseen eli 'kuumana käymiseen', joka hieman saattaa helpottaa


      • Nykyaikaa
        Mikäihmeentuho kirjoitti:

        Olipa sulla huono tuuri, että onnistuit ostamaan vikaisen yksilön. Näin voi jollekin käydä.

        Kannattaako silti vaihtaa johonkin vanhanaikaiseen ja saastuttavampaan bensavehkeeseen. Koska olet kuitenkin aikanasi päätynyt dieseliin, niin voi olettaa sinulle tulevan huomattava määrä kilometreja vuodessa. Ei tämä perusteltu ja järkevä syy dieselin hankintaan liene kohdallasi muuttunut.

        Minun kokemukseni ovat pelkästään myönteiset vastaavasta autosta, tosin eri merkkisestä ja vuotta vanhemmasta. Ei ainuttakaan ongelmaa ole ollut urearuiskun kanssa. Hiukkassuodatinhan on dieseleissä jo niin tavallinen, pakollinen varuste, ja ollut sitä jo kymmenen vuotta, joten siinä ei ole ongelmia, saati lastentauteja. Bensavehkeeseen siirtyminen ei tulisi mieleenikään, mutta johonkin sähköhybridiin, sähköön kunhan hinnat tulevat järkeviksi ja lataus niinikään järkeväksi, nopeaksi ja paikkoja tarpeeksi, paljon ajavalle.

        Muuten bensavehkeisiinkin on vihdoin saatu kehitetyksi hiukkassuodin ja se tulee pakolliseksi. Saas nähdä on se saatu yhtä ongelmattomaksi kuin dieseleissä. Bensavehkeissä on vielä sekin, että iso osa niistä on lyhyessä taajama-ajossa. Talvet voi olla koettelemus, mutta bensamoottorin tehokkuudesta ja bensankulutuksesta iso osa menee moottorin lämpiämiseen eli 'kuumana käymiseen', joka hieman saattaa helpottaa

        Onpa epätoivoista dieselkehua. Taidat olla vähän ajasta jäljessä.


      • Mikäihmeentuho
        Nykyaikaa kirjoitti:

        Onpa epätoivoista dieselkehua. Taidat olla vähän ajasta jäljessä.

        Ei vaan kokemukseen perustuvaa tietoa. Kehumista ei tippaakaan, koska siihen ei ole mitään tarvetta.
        Joillakin voi olla tarve epätoivoiseen dieseleiden haukkumiseen, tosin en ymmärtä miksi. Se voi osoittaa ajasta jälkeenjääneisyyttä.

        Ei sen monimutkaisempaa.


      • dieselleka_Leksa

        Diesel on paras valinta tänne. Ensinnäkin euro6-normisena se saastuttaa erittäin vähän. Vaatii vain tuon ad blue-tekniikan niin ei tarvitse viherhipien urputtaa edes typenoksideista. Lisäksi neste toi nyt MY-dieselin markkinoille ja se tehdään jätteistä ja sianrasvasta, fiksua ja päästöt vaan alenee. Ei pääse bensakoneiset ikinä samaan matalapäästöisyyteen ja niihin tulee 2017 lopulla pakolliseksi hiukkassuodatin.

        Dieselkuski nauraa viimeisen naurun. :-)


      • yrittäjäajaa

        Joku neuvoi, että laita urea tankkiin dieseliä..ei jäädy , eikä herjaa ..pitääpä kokeilla...ei ongelmat ainakaan lisäänny...Urean jäätymiseen olen kyllästynyt kun on leipä kiinni ajopelin toiminnasta..merkkihuollossa eivät ymmärrä paskkaakaan ...


      • Quattroylivoimaa

        Mulla samanikäinen A4 140kW eikä mitään ongelmia, vaikka pakkasta oli tänäkin talvena parhaimmillaan -26C siellä päin missä liikun. Auto ollut yön ulkona ja aamulla napista läyntiin 10 minsan eberin polttelun jälkeen normaalisti. Audilla kertoivat, ettei se käytä ureaa tai yritäkään käyttää, jos tankki on jäässä. Eli tunnistaa sen että tankissa on tavaraa, mutta jos se on jäässä ei haittaa. Ovat ilmeisesti päivittäneet softaa niin, että kovilla pakkasilla, ureatankin lämpövastuksista huolimatta, tuo ei estä auton normikäyttöä, mikä olisikin järjenvastaista.


      • Keckul
        yrittäjäajaa kirjoitti:

        Joku neuvoi, että laita urea tankkiin dieseliä..ei jäädy , eikä herjaa ..pitääpä kokeilla...ei ongelmat ainakaan lisäänny...Urean jäätymiseen olen kyllästynyt kun on leipä kiinni ajopelin toiminnasta..merkkihuollossa eivät ymmärrä paskkaakaan ...

        Ajan nykyisellä autolla niin kauan kun siinä "henki vähänkin pihisee!" (eli nyt on fiatin dieselpaku euro 4-moottorilla ilman kusilaitteita) Pakoputkesta ei kirpeätä dieselin käryä urean puuttumisesta huolimatta!


      • Anonyymi
        yrittäjäajaa kirjoitti:

        Joku neuvoi, että laita urea tankkiin dieseliä..ei jäädy , eikä herjaa ..pitääpä kokeilla...ei ongelmat ainakaan lisäänny...Urean jäätymiseen olen kyllästynyt kun on leipä kiinni ajopelin toiminnasta..merkkihuollossa eivät ymmärrä paskkaakaan ...

        Muista sitten laittaa arctista litkua, ettei tule uutta ongelmaa.


      • Anonyymi
        Mikäihmeentuho kirjoitti:

        Olipa sulla huono tuuri, että onnistuit ostamaan vikaisen yksilön. Näin voi jollekin käydä.

        Kannattaako silti vaihtaa johonkin vanhanaikaiseen ja saastuttavampaan bensavehkeeseen. Koska olet kuitenkin aikanasi päätynyt dieseliin, niin voi olettaa sinulle tulevan huomattava määrä kilometreja vuodessa. Ei tämä perusteltu ja järkevä syy dieselin hankintaan liene kohdallasi muuttunut.

        Minun kokemukseni ovat pelkästään myönteiset vastaavasta autosta, tosin eri merkkisestä ja vuotta vanhemmasta. Ei ainuttakaan ongelmaa ole ollut urearuiskun kanssa. Hiukkassuodatinhan on dieseleissä jo niin tavallinen, pakollinen varuste, ja ollut sitä jo kymmenen vuotta, joten siinä ei ole ongelmia, saati lastentauteja. Bensavehkeeseen siirtyminen ei tulisi mieleenikään, mutta johonkin sähköhybridiin, sähköön kunhan hinnat tulevat järkeviksi ja lataus niinikään järkeväksi, nopeaksi ja paikkoja tarpeeksi, paljon ajavalle.

        Muuten bensavehkeisiinkin on vihdoin saatu kehitetyksi hiukkassuodin ja se tulee pakolliseksi. Saas nähdä on se saatu yhtä ongelmattomaksi kuin dieseleissä. Bensavehkeissä on vielä sekin, että iso osa niistä on lyhyessä taajama-ajossa. Talvet voi olla koettelemus, mutta bensamoottorin tehokkuudesta ja bensankulutuksesta iso osa menee moottorin lämpiämiseen eli 'kuumana käymiseen', joka hieman saattaa helpottaa

        Eiköhän tuo ole kaikilla dieselille aikaa myöten edessä. ON aika monimutkaista tekniikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tuo ole kaikilla dieselille aikaa myöten edessä. ON aika monimutkaista tekniikkaa.

        Onhan se edessä kaikilla moottoreilla, dieseleillä varmaan jossain puolen miljoonan ajokilometrin päässä ja isommilla bensoilla jossain 200-300tkm:n nurkilla. Pikkuisilla ja nykyisin suosituilka alle litraisilla bensoilla ollaan jo reippaan 100tkm:n jälkeen kovasti ’varpaillaan’.


      • Anonyymi
        yrittäjäajaa kirjoitti:

        Joku neuvoi, että laita urea tankkiin dieseliä..ei jäädy , eikä herjaa ..pitääpä kokeilla...ei ongelmat ainakaan lisäänny...Urean jäätymiseen olen kyllästynyt kun on leipä kiinni ajopelin toiminnasta..merkkihuollossa eivät ymmärrä paskkaakaan ...

        Merkkiliikkeessä eivät ymmärrä paskaakaan, Hyvä juttu, että "joku neuvoi laittamaan diiseliä" kokeile myös glugolia, ei sekään jäädy !


      • Anonyymi
        Quattroylivoimaa kirjoitti:

        Mulla samanikäinen A4 140kW eikä mitään ongelmia, vaikka pakkasta oli tänäkin talvena parhaimmillaan -26C siellä päin missä liikun. Auto ollut yön ulkona ja aamulla napista läyntiin 10 minsan eberin polttelun jälkeen normaalisti. Audilla kertoivat, ettei se käytä ureaa tai yritäkään käyttää, jos tankki on jäässä. Eli tunnistaa sen että tankissa on tavaraa, mutta jos se on jäässä ei haittaa. Ovat ilmeisesti päivittäneet softaa niin, että kovilla pakkasilla, ureatankin lämpövastuksista huolimatta, tuo ei estä auton normikäyttöä, mikä olisikin järjenvastaista.

        Minua ihmetyttää tuo Eberiä polttelevien auton omistajien päästöpuheet.
        Mulla oli näitä diiseleitä työajossa aika monta ja ekat wolkkarit olivat todella nihkeitä.
        Alakierroksila ei vääntöä ainakaan liikaa ja sitkeys siten dieseliksi varsin niukka.
        Mentiin 90-lukua ja tultiin 2000 luvulle kun näitä 'ebereitä oli sitten käryämässä.
        Onko kukaan mitannut niiden päästöjä vaikka vähän luirua polttavatkin? Eikä v.2002 Diesel Transitin moottorin lämpö noussut ollenkaan lähellekään optimia jos eberi oli rikki mitä se oli todella usein. Niitä sytkiä meni kuin leipää lieneekö johtuen siitä kun akut olivat jatkuvasti aliladattuja koska säilytettiin kylmässä ja usein pätkä-ajoa.
        Se Tansit oli ylikuormassa koko ajan ja hajoili ``viikottain. Laturi paukahti 70 tonnissa ja tosiaan Eberiä huollettiin. Myös sähköistä kaasupoljinta sai vaihtaa ainakin 6 jollei 7 kertaa.
        Mun mielestä noi uudet Diedelit ovat pyydyksiä.


      • Anonyymi
        yrittäjäajaa kirjoitti:

        Joku neuvoi, että laita urea tankkiin dieseliä..ei jäädy , eikä herjaa ..pitääpä kokeilla...ei ongelmat ainakaan lisäänny...Urean jäätymiseen olen kyllästynyt kun on leipä kiinni ajopelin toiminnasta..merkkihuollossa eivät ymmärrä paskkaakaan ...

        "Joku neuvoi, että laita urea tankkiin dieseliä..ei jäädy , eikä herjaa ..pitääpä kokeilla..."
        Pelkän veden käyttö kesällä antaa herjan eli tunnistaa onko tankissaa vettä vai urealiuosta, kuinkahan tosiaan toimisi tuolla diesel vaihtoehdolla?


      • Anonyymi
        dieselleka_Leksa kirjoitti:

        Diesel on paras valinta tänne. Ensinnäkin euro6-normisena se saastuttaa erittäin vähän. Vaatii vain tuon ad blue-tekniikan niin ei tarvitse viherhipien urputtaa edes typenoksideista. Lisäksi neste toi nyt MY-dieselin markkinoille ja se tehdään jätteistä ja sianrasvasta, fiksua ja päästöt vaan alenee. Ei pääse bensakoneiset ikinä samaan matalapäästöisyyteen ja niihin tulee 2017 lopulla pakolliseksi hiukkassuodatin.

        Dieselkuski nauraa viimeisen naurun. :-)

        MyDiesel maksaa maltaita.

        Bensakuskit nauraa HUUTONAURUA.


    • easdfdasf

      talvi ei vaikuta mitaan. Nimittäin ainakin Volkkareissa Päästötekniikka putoaa pois päältä kun alkaa pakkaset. Suomen talvessa siis saamme nauttia Volkkarien typpipäästöistä mitkä USAssa aiheuttaa keuhkosyöpää. Euvostoliitossa ilmeisesti happo keuhkoissa ei voi aiheuttaa keuhkosyöpää. Näin ainakin Volkkarin mukaan.

      • samatlaitteetkaikissa

        Eikä muissakaan lähde kylmänä toimimaan, regenerointia sitten taas kun aika on....


    • eitoimiisommassakaan

      Ureasysteemit eivät todellakaan toimi pakkasilla.
      Varsinkaan lyhyillä ajomatkoilla. Nykydieselien pöntöt tuppaa tukkeutumaan
      ilman ureaakin.
      Dieselit pilattiin ensin sähköisillä rikkoutuvilla suuttimilla, sitten tuli kaikenmaailman
      EGRrät ja hiukkaspöntöt.
      Ei noita enää kannata vaivoikseen hommata.
      Katsokaapas vaihtoautojen hintoja. Tai jos itse tarjoatte dieseliä vaihtoon.
      Jos aikaa rahaa ja kärsivällisyyttä rittää niin voihan noiden kanssa leikkiä.

      • Aapraha

        Työpaikkakeskustelun vakioaiheita nämä dieselongelmat. Yleensä todetaan, että onneksi on firman auto alla, niin ei satu rahallisesti. Harva kai näitä omalla rahalla enää ostaa.


      • No_ei_ainakaan
        Aapraha kirjoitti:

        Työpaikkakeskustelun vakioaiheita nämä dieselongelmat. Yleensä todetaan, että onneksi on firman auto alla, niin ei satu rahallisesti. Harva kai näitä omalla rahalla enää ostaa.

        mitään Volkswagen konsernin epäluotettavaa paskaa. Aito japanilainen bensa tai hybridi on tässä maailmantilanteessa ylivoimaisesti vähiten harmeja aiheuttava autotyyppi.


      • kateellisten_narinaa

        No taatusti toimii ureasysteemi myös vaikkapa -35 pakkasessa. Ainakin saksalaismerkeissä (BMW, VAG, Mersu) toimii. Katsos kun fiksu inssi kehittää ne kunnolla, niin toimii. Ja hiukkassuodattimesta ei ole myöskään mitään ongelmaa, milloinkaan. Sen olemassaoloa ja polttoa ei edes huomaa. Ja dieseleitä ollut useita peräkkäin enkä vaihda polttomoottoriautoina mihinkään muuhun voimalähteeseen. Bensakoneet ovat aivan onnettomia vähävääntöisiä ja juoppoja, hissukat niillä ajaakin alinopeudella ettei bensaa syö. Diesel on myös tulevaisuuden moottori ennen sähköautoja: Biodiesel tiputtaa päästöt niin alas että bensakuski voi niistä vain unelmoida. Bensan bio-osuus nostetaan EU:n pakottamana ainakin 20%:iin eikä nykykoneet voi sellaista käyttää ilman laajaa remonttia. Nykydiesel taas voi käyttää vaikkapa 100%:sti jätteistä valmistettua dieseliä nyt ja heti. Fiksua.


      • Laatuako

        Kyllä saksalaisten autojen laatu on tällä hetkellä täyttä paskaa. Omat saksalaiset viihtyy pajalla korjattavana säännöllisesti (varsinkin VAG). Myös omistuksessa oleva Hyundai ja Toyota ovat käyneet pajalla vain huollossa ja vaihdettu kuuluvia osia.


    • Trollithauskoja

      Kyllä nämä trollit jaksaa höpistä noista keksimistään ongelmista dieseleissä. Me, jotka omistamme dieselin ja tiedämme miten asia on, niin emme voi kuin nauraa tuolle uskomattomalle innolle.
      Hauskojahan nuo tarinat ovat, vaikka perimmäistä tarkoitusta niille emme ymmärräkään.
      Muuta kuin kateuden ehkä, vaikka uuden auton ostajalle ei nyt luulisi olevan liian kalliita nämä dieselitkään. Ja vaihtoarvossahan sitten aikanaan sen saa reippaasti takaisin.

      • Toyota-palstan

        trollipojun sekoilu palstoilla näyttää jatkuvan samalla 18 tunnin päivätahdilla kuin aikaisemminkin. Skitsofrenia ei anna pojulle siipiä mutta sitkeyttä potilaalla riittää.


      • Tämäeitohjopalsta
        Toyota-palstan kirjoitti:

        trollipojun sekoilu palstoilla näyttää jatkuvan samalla 18 tunnin päivätahdilla kuin aikaisemminkin. Skitsofrenia ei anna pojulle siipiä mutta sitkeyttä potilaalla riittää.

        Taitaa sua harmittaa tuon tohjosi kanssa, kun pitää ihan tänne tulla harmitustasi purkamaan. 🤣

        Myy romusi ja hanki ihan oikea auto... ei ne sen kalliimpia ole kuin nykyromusi. Ja ne lisäksi vielä toimivat, toimivuus tulee kaupanpäälliseksi.


    • 3465745845

      Ostakaa Mazdan diesel, osaavat tehdä EURO6 koneita ilman ureaa. Vähän kuten osaavat tehdä vääntäviä ja vähän kuluttavia vapareita mikä muilta ei onnistu vaan sortuvat herkkävikaisiin pikkuturboihin.

      • 234234

        Osaisi muutkin mutta kun Japseilla on tuohon liittyvät patentit.


      • Anonyymi
        234234 kirjoitti:

        Osaisi muutkin mutta kun Japseilla on tuohon liittyvät patentit.

        Tarviiko puristuspaineen lasku ja pakokaasun takaisinkierrätys (egr) patentin ?


    • asdsdfsdfsdfssssssssssss

      Sinne säiliöön voi kusta

    • vihernasse

      Ei toimi pakkasella, kuten ei mikään muukaan vihernatsien vaatima tekniikka. Jos lämpötila on alle nollan niin saasteita päästetään niinkuin suodattimia ei olisikaan.

    • QQQQQ-16

      Sain hyvää tietoa joten kiitos.

      Itse huomasin "kustakannussa" jäätymispisteen -11C jolloin lähdin hakemaan tietoa.

    • kustakoVWskoda

      VW autoissa pitää kaataa kusta säiliöön? tä
      eikös autoilun pidä olla helppoa?

      Miten tojo ja kia hoitaa päästöt? kusitankki niilläkin?

      • Gfghpkbvg

        Japanilaiset ja korealaiset autot täyttävät Euro6-päästövaatimukset helposti ilman pissaa. En tiedä miksi tähän ei monet muut ykene. Olisiko yksi syy, etteivät nämä revi pikku- ja suuremmistakin moottoreista samaa turhaa suorituskykyä äärimmilleen. Monissahan ei ole edes turboa.

        Itselläni on uusi japanilainen diesel, 2.3 litrainen. Tehoa vain 150 hv ja 0-100:n kuluu leppoisasti hieman yli 10s. Vääntöä toki riittävästi 360 nyyttonia. Matalaviritteisen koneen voi uskoa kestävän ongelmattomasti mukavasti ja pitkään. On siinä kyllä turbo, mutta silti nuo ovat nykyautossa melkoisen vaatimattomat lukemat moniin verrattuna. Hyvin nuo riittävät viemään nelivetocittariani kaikkialle mihin on tarvinnut eikä kenenkään 'jaloissa ole oltu' tai tientukkona ja ilman kusitankkia täyttyy Euro6:n vaatimuskin.
        .


    • mikävalvontaVW

      Poliisiko seuraa että kuset sinne tankkiin?

    • kustatankkiin

      Kusesta kirjoitellaan :) Sanokaa suoraan vaan. Niin surullista, että autoon pitää lisätä kusta.
      Voi voi. Diiseleitä viedään

    • kustaatankkiin

      Jos sähköautoon pitäisi lisätä kusta, niin siitähän riemu nousisi.
      Kusta autoon, voi h...i, mihin tää maailma menee. Kun itsellä oli diiseli, niin ei tarvinnut kusta lisäillä.

    • kusisäiliöVWseatskoda

      ja nyt VW pakottaa katsomaan konepellin alle huoltoon viemään vähänväliä.
      Vaivatonta autoiluako?
      Ja oliko niin että pakkasessa ei edes toimi koko homma.
      Suomipoika vaan maksaa ja kehuu VW tuotetta

    • QQQQQ-17

      Ostin juuri kanikan adBlueta. Pöntössä "säilytyslämpötila 0-20 astetta"!
      Kunhan tankkaan tuon autoon niin säilytyslämpötila voi olla jopa -30 astetta auton säiliössä.

      Miten käy auton säiliön? Mikä tahansa astia särkyy kun neste sen sisällä jäätyy.
      Vai onko autoissa pakkasvahti jolloin akku tietysti purkaantuu? Ehkäpä auto käynnistyy jolloin lataa akkua? Noh, tokihan en tuota usko.

      • adbluesmies

        Ei ureanesteen jäätyminen tankissa riko mitään. Tankeissa on pakollisena sähkötoiminen lämpövastus joka sulattaa pikku hiljaa umpijäähän menneen urean. Akusta se syö virtaa joten kannattaa ajaa autolla pitkä siivu pakkasilla, ja jos vielä webasto on lisänä niin akku on lujilla.


    • seatVWskodaudisama

      VW autoissa lisätään kusta ja öljyä enemmän kuin polttoainetta?

      kallista on VW ylläpito?

    • eijatkoonddd

      Diiselit ei oikein sovi Suomen ilmastoon. Hiukkasloukot menee tukkoon kun ajetaan lyhyitä matkoja. Noi hiukkasloukot on kalliita, niissä käytetään ilmeisesti jotain harvinaisia (kalliita) metalleja.

      • eikestäkäyttöäVWskoda

        Kertokaas nyt uuden VW tdi käyttökulut vuodessa
        taitaa se bensiini tojo viedä voiton mennentullen.


      • pasaatimies
        eikestäkäyttöäVWskoda kirjoitti:

        Kertokaas nyt uuden VW tdi käyttökulut vuodessa
        taitaa se bensiini tojo viedä voiton mennentullen.

        No halvimmat mahdolliset kulut. Huoltoväli volkkareissa 30 tkm tai 2 vuotta joka on loistava juttu. Halvat huollot ja huoltoverkosto tiheä. Tojotissa huollot puolta useammin mikä kielii vanhanaikaisesta ja vikaherkästä tekniikasta.


      • öljyähaiseesaasteVW
        pasaatimies kirjoitti:

        No halvimmat mahdolliset kulut. Huoltoväli volkkareissa 30 tkm tai 2 vuotta joka on loistava juttu. Halvat huollot ja huoltoverkosto tiheä. Tojotissa huollot puolta useammin mikä kielii vanhanaikaisesta ja vikaherkästä tekniikasta.

        http://www.moottorihiomo.fi/moottorin-oljynkulutus.html

        Myös TM 19/2017 kertoo saman asian.
        LL huoltoväli rikkoo VW autoja..


      • Kaikki-voi-hajotakin

        Mitenkähän nuo hiukkasloukut tulevat toimimaan bensa-autoissa, joilla tyypillisesti ajetaan huomattavasti enemmän pätkäajoa kuin dieseleillä? Hiukkasloukuthan tulevat pakollisiksi bensa-autouhin, olikos se nyt ensi vuotta jo...

        Dieseleissähän nuo hiukkasloukut eivät ole osoittautuneet ongelmallisiksi tukkeutumisen tain minkään muunkaan osalta.
        Tukkeutumisesta en ole kuullutkaan missään muualla kuin täällä ja joskus jossain muuallakin teoreettisena uhkana. Tosielämässä en ole moista kuullutkaan kenellekään tapahtuneen.


      • öljypoltinVWskodaudi
        Kaikki-voi-hajotakin kirjoitti:

        Mitenkähän nuo hiukkasloukut tulevat toimimaan bensa-autoissa, joilla tyypillisesti ajetaan huomattavasti enemmän pätkäajoa kuin dieseleillä? Hiukkasloukuthan tulevat pakollisiksi bensa-autouhin, olikos se nyt ensi vuotta jo...

        Dieseleissähän nuo hiukkasloukut eivät ole osoittautuneet ongelmallisiksi tukkeutumisen tain minkään muunkaan osalta.
        Tukkeutumisesta en ole kuullutkaan missään muualla kuin täällä ja joskus jossain muuallakin teoreettisena uhkana. Tosielämässä en ole moista kuullutkaan kenellekään tapahtuneen.

        Eikös tuo EGR tukita pyynnöstä korjaamolla
        pääsee siitäki vaivasta ja kone kestää


      • E220_CDI

        "Diiselit ei oikein sovi Suomen ilmastoon."
        Tuleeko talvella liian mukavaa ja lämmintä kyytiä liian pienellä kulutuksella, vai mikä ahdistaa?

        "Hiukkasloukot menee tukkoon"
        Millä kilometreillä? Kauanko pitää vielä odottaa? Puolet saman verran ajetuista Toyotista on näillä kilometreillä jo paalissa. Siis ei vain pakoputki, vaan koko Tojota.

        "kun ajetaan lyhyitä matkoja."
        Mikä on lyhyt matka? Jos ajaa lyhyitä matkoja, miksi ihmeessä lähteä kylmällä moottorilla talvella? Sano yksikin järjellinen syy? Lämmin auto kuluttaa vähemmän ja on paljon mukavampikin, joten miksi kiusata itseään?

        "Noi hiukkasloukot on kalliita, niissä käytetään ilmeisesti jotain harvinaisia (kalliita) metalleja. "
        Joo, maksavat muutamia satoja euroja, jos ostaa Mersun alkuperäisen. Klonkswageneista ja Toyotista en tiedä, kun ei ole ollut aikeissa hommata kumpaakaan, eri syistä tosin.


      • E220_CDI
        öljypoltinVWskodaudi kirjoitti:

        Eikös tuo EGR tukita pyynnöstä korjaamolla
        pääsee siitäki vaivasta ja kone kestää

        Mikä on oman kokemuksesi mukaan ajomäärä, jonka jälkeen EGR:n toiminnan haittavaikutukset voi havaita konetta avaaamatta? Pääseekö bensa- vai dieselmoottorilla pidemmälle ennen EGR:n aiheuttamien ongelmien alkamista?


      • Anonyymi
        pasaatimies kirjoitti:

        No halvimmat mahdolliset kulut. Huoltoväli volkkareissa 30 tkm tai 2 vuotta joka on loistava juttu. Halvat huollot ja huoltoverkosto tiheä. Tojotissa huollot puolta useammin mikä kielii vanhanaikaisesta ja vikaherkästä tekniikasta.

        Kyllä nuita öljynvaihtoja suosittelisin tekemään 15-20 tonnin välein volkkariinki....melkosta liisteriä on öljyt jo sitte 30 tkm jälkeen,olkoot sitte minkälaiset long life öljyt tahansa


    • liikaaasiis

      DPF, maksoi Hondaan 3000euroo, eli oli kallista. On niissä kai sitten jotain kalliita metalleja viissiiin. Kulta ja platinaa :)

      • E220_CDI

        Tuo Hondan riistohinnoittelu onkin legendaarista. Kuten jo sanoin, Saksasta saa Mersun hiukkassuodattimia satasilla.

        Millä kilometreillä Honda vaati uuden DPF:n? Mulla on ollut vaan alle 300.000 km ajettuja Mersuja, niin en tiedä, mihin saakka se tehtaalla asennettu hitussuodatin kestää?


      • Ongelmattomia

        Eli siis menikö muka tukkoon vai hajosiko muuten?

        Minulla on nyt kolmas hiukkasloukkudieselcitymaasturia, joista kaksi on ollut saksalaista ja yksi japanilainen. Ei ollut kyllä Honda. Niilä on ajettu pääasiassa pk-seudulla talviaikaan ja kevät-kesä-ja vielä syksylläkin tämän lisäksi noin parin sadan kilometrin mökkinatkoja. Yhteensä useita satoja tuhansia kilometrejä.

        Eipä ole mitään merkkejä itsestään nuo loukut koskaan antaneet, täysin ongelmattomia ovat olleet, niinkuin dieselit yleensäkin muutenkin ovat. Vain perushuollot ohjekirjan mukaan on tehty, 30.000 km:n välein.

        Kaikkihan voi autossakin rikkoutua, myös hiukkasloukutkin. Laatuautoissa yleensä harvemmin kuin kansanautoissa.


    • huonoatuuria

      Ehkä se on vaan niin, että Hondan DPF:t ovat surkeita, netistä löytyy hyviä esimerkkejä näistä ongelmista.

    • vwt6

      VW t6 vm.17 adblue kulutus n 10l / 3000km että niin ja keskikulutus matka ajossa 9,66l/100km seurattu jo 30000km 84kw pata. Autoilu on "halpaa". Bensa koneeseen kannattaa varmaan siirtyä.

      • EiUreaOleVälttämätön

        Parempi kuin bensakoneeseen siirtyminen on hankkia uusi nykyaikainen dieselauto, joka ei tarvitse mitään ureaa ja silti täyttää uusimmat päästövaatimukset. Ne ovat lisäksi halvempiakin useinmiten.
        Aloita vaikka tutkimalka japanilaisia, korealaisia jne automerrkkejä. Niissä ei tarvita ureaa päästäkseen nykyisiin päästövaatimuksiin.


      • Euro6bIlmanUreaa
        EiUreaOleVälttämätön kirjoitti:

        Parempi kuin bensakoneeseen siirtyminen on hankkia uusi nykyaikainen dieselauto, joka ei tarvitse mitään ureaa ja silti täyttää uusimmat päästövaatimukset. Ne ovat lisäksi halvempiakin useinmiten.
        Aloita vaikka tutkimalka japanilaisia, korealaisia jne automerrkkejä. Niissä ei tarvita ureaa päästäkseen nykyisiin päästövaatimuksiin.

        Totta. Mistähän on syntynyt yleinen käsitys, että diesel on yhtä kuin saksalainen ureadiesel?


    • Eoeokk

      Pari vuotta käytössä ollut A6 2.0TDI 140kW, ureaa menee n. 10l kannu per 10.000km. Ajettu nyt 70tkm ilman mitään ongelmia ja kahdessa huollossa käyty, 1. 30tkm ja toinen 60tkm kohdalla. Öljyn määrää en ole katsonut kuin joskus tietokoneesta (ei tikkua) ja se pysyy korkealla.

      Toinen kulkine A3 2.0TDI Quattro 135kW, lisäsin puoli litraa öljyä ennen 1. huoltoa 29tkm kohdalla. Tässä ei urean kanssa läträtä.

    • ekopoika

      Onko jollakin kokemusta VW Tiguanista vm. 2017?

      Minulla ilmoitti vikatilanteen Adblue-järjestelmässä. Tankissa ainetta, mutta ilmoituksessa vaan pyydetään lisämään. Voi ajaa vikailmoituksen mukaan vain 1000 km ja sitten ei enää käynnisty! Matkaa huoltoon 300 km ja voi kuulemma kestää varaosat päiväkausia.

      • Skoudeman

        Paine kadoksissa halki jäätyneen putken takia.


    • MesePoika

      Uudessakaupunkissa valm. GLC aut. 2017 ajettu 8000 km 5 päivää ekan huollon jälkeen -18 °
      auton tehot poissa 20 km/ h työmatka. Parin päivän jälkeen sama vika samat pakkaset.
      Olisiko vika automaatissa ei vaihda isompaan ?

    • ufffaff

      No nämä tekniikan on tehty vain viherpiipertäjiä varten. Ei ne päästöihin mitään vaikuta pakkasella.

    • 4645756

      Ostakaa mazdan dieseli niin ei tarvi kusiruiskua autoon. Mazda ratkaissut ongelman kehittyneellä moottoritekniikalla, mm ennätysalhainen puristus dieseliksi. Täyttää EURO6 ilman kusta. Tällaiseen edistykselliseen mottoritekniikkaan eurot ei pystyneet.

      • PissiäEiTarvita

        Mitsulla sama juttu. Ei tarvi ureaa ja Euro6 täyttyy. Minulla itselläni Mitsu ja Euro6b. Eli samat päästöarvot, mutta vielä hiukan tiukemmin testattuna.

        Kiatkin pystyvät samaan, tuttavallani sellainen tuossa pihassa nytkin odottaa valmiina.


      • Hdionpop

        Psa.lta löytyy ainakin 1.6 Hdi ilman ureaa.


    • saastekohujatkuuskoda

      Eli mitkä on todelliset VW ylläpitokulut
      Ja kallis korjata kun vikoja ilmenee kertoo uutiset

      Tarviiko linkkiä?

    • Mähönen

      Mulla a4 b9 2016 avant quattro onko olu ongelmia talvella. Kannattaako laittaa webasto tai Eberi

    • öljypoltinVWskodaudi

      no onko sitä pakko lisätä kuin katsastukseen?
      särkyykö moottori ilman sitä?
      ei kai rikkaat audeihin jaksa sitä kaadella?

      • kusitankissa

        eikö se kusi olekkaan valmiina dieselin seassa?
        hulluko sitä lisäilee kun autoilu pitäs olla vaivatonta


    • 3-6

      Ostin syksyllä varmaan viimeisen Mazda 6 dieselin, mitä meille on tuotu. Ilman ureaa. 2013 uudemmat dieselit eivät sitä tarvinneet, mutta joku EU-nikkari määräsi sen pakolliseksi, kun kerran saksalaisissakin oli oltava. Ruotsissa myydään täyttä häkää uusia ureapatoja, jostain syystä dieselien puristussuhde on samalla noussut 14,4 tasolle ja bensojen laskenut 13 tasolle, 2014 mainostettiin kaikissa moottoreissa olevan saman puristussuhteen eli 14. Vapari bensakoneissahan tuo ei oikeasti toteutunut Atkinsonin kierron takia, venttiilit menivät kiinni vasta männän jolkuteltua kohti kantta.

    • 3-6

      Jostain kumman syystä Mazdalla oli jo edellissukupolven CX-7:ssa ureapata... 175 heppaa. Bensakoneessa 260. Samaan aikaan henkilömalleissa oli pelkkä DPF ja tehoja 125/129, 163 ja 185/180 joista jälkimmäiset uudemmalla ahtimella, joka leikkasi yläkierroksien vetoa. Mulla oli 2 keskitehoista 163:sta, uudempi oli tehoton ja kulutti paljon, melkein 6,5 sadalla. 2014 Mazda 3 kulutti 5,2 reippaassa ajossa ja nyxä 6 automaatti on vienyt 5,6, vaikka tehoja on kutiteltu rapeat 50 heppaa enemmän, mutta kaasua ei tartte enää polkea pohjaan... järjetön ohituskiihtyvyys jo puolitehoilla.

    • Anonyymi

      Hyndai tuson 1.6 Diessel, vm 2018, talvella meni jäähän yli -25 jälkeen ilmoitti voi ajaa 800 km sitten auto ei käynnisty ollenkaan,

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      minusta näyttää että naapurin skodakuski sekoittaa isse tuota urealiuosta

      hyvää säästöä

      • Anonyymi

        Skeidakuskeja on aiemminkin yllätetty sekoittamasta ureaansa tankkeihinsa.


    • Anonyymi

      väärä tekniikka

    • Anonyymi

      Minulla on vw tiguan 2017 ja adblue järjestelmä rikkoutunut vuoto/paineongelman takia 2 kertaa pakkasilla. 1. Kerta vuoden ja toinen 4 v. Päästä käyttöönotosta. Ei sovi pakkasten takia auto Ivaloon. Norjalainen adblue kestää kuulemma paremmin, ensi talvena taa testataan, josko se auttaisi.

    • Anonyymi

      Ja nyt loppuu sekä hinta nousee. Turhaa humpuukkia jo alun alkaen. Kalliiksi raskaalle kalustolle rikkoontumiset pakkasilla kuin muullekkin kalustolle. Näinkö muka maailma pelastuu kun muutakin "Hulluutta" näkyy riittävän????

    • Anonyymi

      Meillä on kaksi ranskalaista dieseliä joissa adblue järjestelmä ei ole vikoja ollut .Talvet ulkona .Ihmeissäni luen noita vikoja luulis ettei adblue järjestelmien tekijöitä ole montaa vaan samoja käyttävät.Olisiko liuoksen laaduissa jotain eroja joka tekisi ongelmia.No aika näyttää joudutaanko laitteet poistamaan jos liemen saanti hankaloituu.Nyt kun tämän kirjoitin taitaa adblue olla kaikista kaupoista loppu.

    • Anonyymi

      Antakaapa neuvo mitä tehdä pitäisi. Skodassa varoitusvalo syttyy ja sammuu, ihan pikkupakkasilla on talvi kiikuteltu.
      Suuttimen vaihdatin ja puhdistuainetta olen joukkoon sotkenut.
      Aina vaan päälle - pois - peli jatkuu.
      Mitähän kannattaisi yrittää? MIkä on se todennäköisin tukkopaikka?

      Hermothan tässä menee

    • Anonyymi

      On toi autoilu nykyään monimutkaista, on erisortin litkuja joita pitää letkulla ruikkia autoon ja sitten on vielä lisälitkuja joita valutetaan auton eri reikiin.

    • Anonyymi

      Nissan NV400 ostettu 2021. Kahdet ensimmäiset talvet on reistaillut AINA jos auto seissyt esim la ja su kun -15 pakkasessa. Nyt huollossa ja menossa viikko 7 eikä tiedetä mistä kiikastaa, mutta adblue ongelma on. Ja merkkihuoltamot nykyään ovat aivan haist.pska. heitä ei kiinnosta kuin myydä autoja. onneksi on takuu vielä, muuten tulisi varmaan 10 000 lasku.

      Menee paska vaihtoon ja joko bensa tai vanha dieselit.

      EU on syöpä.

      • Anonyymi

        Tämän minäkin olen tunnistanut juurisyyksi eli poliitikot ovat liikaa ohjanneet sitä mitä valmistajat saavat tehdä tai miten. Olen samaa mieltä EU:sta.


    • Anonyymi

      Adblue perseestä. Missä autossa adble-järjestelmä kestänyt Pohjois-Suomen olosuhteissa. Jos jollakin ollut X3 G01 d2.0 niin etenkin siitä kokemuksia Pohjois-Suomen pakkasissa.

      Ja olihan sitä pakkasta toki koko maassa muutama nyt tammikuussa.
      ELi onko eroja Adblue-lämmitysjärjestelmissä? Onko toisissa paremmat lämmityskaapelit jne.

    • Anonyymi

      Kyllä aika tietämätön idiootti saa olla, jos ostaa adbluella varustetun ajoneuvon enää tänä päivänä. Ongelmat on olleet jo niin monta vuotta ylisessä tiedossa, että ei voi kun syyttää itseään, jos sellaisen hankkii itselleen.

    • Anonyymi

      Tunkiolle kaikki Dieselit

    • Hei! Onko kellään mitään tietoa tai edes huhuja siitä, että tästä AD-Blue järjestelmistä luovuttaisiin? Tai edes saataisiin Suomessakin käyttöön Norjassa käytettävä AD-Blue aine, joka kestää pakkasta.

      • Anonyymi

        Jos norjalaiset ovat kehittäneet kovempaa pakkasta kestävän nesteen, niin ei kai siinä tarvita muuta kuin se että autotarvikeliikkeet ottavat sen myyntiin Suomessakin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos norjalaiset ovat kehittäneet kovempaa pakkasta kestävän nesteen, niin ei kai siinä tarvita muuta kuin se että autotarvikeliikkeet ottavat sen myyntiin Suomessakin.

        Suomessa sitä ei saa käyttää, koska EU-direktiivi kieltää sen. Pakkasen kestävää AD-Blue ainetta valmistetaan Suomessa, mutta sitä viedään Norjaan.


      • Anonyymi
        PertsaS2024 kirjoitti:

        Suomessa sitä ei saa käyttää, koska EU-direktiivi kieltää sen. Pakkasen kestävää AD-Blue ainetta valmistetaan Suomessa, mutta sitä viedään Norjaan.

        Kyse on varmaan tästä aineesta.

        "Kansainvälinen pakokaasukatalysaattoreiden kehitystyö ja sovellutukset ovat aiemmin keskittyneet ratkaisuihin, joissa pakokaasujen pelkistys on pohjautunut SCR-teknologiaan ja laimeaan urealiuokseen. Suihkuttamalla urealiuosta ajoneuvon pakokaasujärjestelmään typenoksidit pelkistetään haitattomaksi typpikaasuksi. Käyttöön suunnitellulla urea-vesiliuoksella on kuitenkin heikkoutensa – se jäätyy kovassa pakkasessa.

        Denoxium on muurahaishaposta jalostettu ammoniumformiaatti-urealiuos, jonka jäätymispiste on -30 C. Denoxiumilla on urealiuokseen verrattuna selvä etulyöntiasema niin matalissa kuin korkeissakin lämpötiloissa. Denoxiumin alhaisen jäätymispisteen takia sitä voidaan alle -30 C lämpötiloissa käyttää, kuljettaa ja varastoida ilman erillisiä lämmityslaitteita. Denoxium mahdollistaa pelkistyksen matalissa lämpötiloissa sekä tarjoaa paremman säilyvyyden kuumissa varasto-oloissa.

        Denoxium on täysin yhteensopiva urealiuosten kanssa. Tämän vuoksi auton moottorin säätöjä ei tarvitse muuttaa eri tuotteiden mukaan ja molempien tuotteiden levitykseen voidaan käyttää samoja jakelujärjestelmiä."

        https://www.kemira.com/fi/konserni/media/uutishuone/uutiset/kemira-ja-terra-environmental-technologies-inc-solmivat-lisenssisopimuksen-kemiran-denoxiumista/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on varmaan tästä aineesta.

        "Kansainvälinen pakokaasukatalysaattoreiden kehitystyö ja sovellutukset ovat aiemmin keskittyneet ratkaisuihin, joissa pakokaasujen pelkistys on pohjautunut SCR-teknologiaan ja laimeaan urealiuokseen. Suihkuttamalla urealiuosta ajoneuvon pakokaasujärjestelmään typenoksidit pelkistetään haitattomaksi typpikaasuksi. Käyttöön suunnitellulla urea-vesiliuoksella on kuitenkin heikkoutensa – se jäätyy kovassa pakkasessa.

        Denoxium on muurahaishaposta jalostettu ammoniumformiaatti-urealiuos, jonka jäätymispiste on -30 C. Denoxiumilla on urealiuokseen verrattuna selvä etulyöntiasema niin matalissa kuin korkeissakin lämpötiloissa. Denoxiumin alhaisen jäätymispisteen takia sitä voidaan alle -30 C lämpötiloissa käyttää, kuljettaa ja varastoida ilman erillisiä lämmityslaitteita. Denoxium mahdollistaa pelkistyksen matalissa lämpötiloissa sekä tarjoaa paremman säilyvyyden kuumissa varasto-oloissa.

        Denoxium on täysin yhteensopiva urealiuosten kanssa. Tämän vuoksi auton moottorin säätöjä ei tarvitse muuttaa eri tuotteiden mukaan ja molempien tuotteiden levitykseen voidaan käyttää samoja jakelujärjestelmiä."

        https://www.kemira.com/fi/konserni/media/uutishuone/uutiset/kemira-ja-terra-environmental-technologies-inc-solmivat-lisenssisopimuksen-kemiran-denoxiumista/

        Tämähän näyttää hyvältä! Kestää -30 ja on yhteensopivaa Adblue kanssa.

        Käsillä on varmaan jokin hyvä syy, miksi ko. litkua ei kuitenkaan ole yleisesti tarjolla Suomessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämähän näyttää hyvältä! Kestää -30 ja on yhteensopivaa Adblue kanssa.

        Käsillä on varmaan jokin hyvä syy, miksi ko. litkua ei kuitenkaan ole yleisesti tarjolla Suomessa?

        "Kemira kehitti jo 2000-luvun alussa Denoxium-urealiuoksen, joka kestää vähintään -25 C°:n pakkasen. Se pohjautuu orgaanisen ammoniumsuolan ja urean seokseen. Aine testattiin muun muassa VTT:llä eikä käyttöä estäviä teknisiä esteitä havaittu. Pelkistysteknisesti typenoksidien (NOₓ) poistotehokkuudessa päästiin standardin mukaisen urealiuoksen kanssa vastaaviin tuloksiin. Koostumus oli myös jossain määrin muunneltavissa erityistarpeisiin.

        ISO-standardi oli kuitenkin jo rakennettu laimean urealiuoksen pohjalle, eivätkä AdBluen sekä moottorivalmistuksen taustalla olleet tahot halunneet lähteä rakentamaan standardia uudelle aineelle."

        Lähde:
        https://www.koneviesti.fi/paakirjoitus/9e3ee329-9c78-4734-a7f8-467c6f8737f8


    • Onko kenelläkään tiedossa, että tämä AD-Blue järjettömyys loppuisi? Tai että saataisiin Suomessakin käyttää Norjassa käytettävää pakkasen kestävää AD-Blue ainetta.

      • Anonyymi

        Kukaan ei ilmeiesti ole käynnistänyt kansalaisaloitetta aiheesta. Sillä konstin asian saisi ainakin esitettyä päättäjille, jos aloite vain kerää riittävästi kannatusta.


    • Anonyymi

      Ongelmia riittää pakkasten tullessa. Raskaan kaluston puolella sama ongelma. Näitä järjestelmiä on tarkoituksella myös ohitettu. Adblue on Boschin kehittämä järjestelmä. Todella ongelmallinen pakkasten tullessa. Kun keinotekoisen urean ja tislatun veden seos jäätyy, syttyy moottorin häiriövalo. Ureapitoisuus on 32,5 % liuoksessa. Ainetta ei saa päästää iholle eikä silmiin.

    • Anonyymi

      Nämä ovat jo siirtäneet paljon rahaa autojen haltijoilta, omistajilta muiden taskuun.

    • Anonyymi

      Turhaa vouhotusta, autot ongelmissa jatkuvasti. Oli mikä kulkupeli tahasa, samaa paskaa koko adblue systeemi.

    • Anonyymi

      Minulle Veho ilmoitti viime talvena että ad blue putkea ei ole saatavilla kuin vasta toukokuun lopulla ja auto seisoi muutaman kuukauden sen vuoksi

    • Anonyymi

      Dieselautojen pakollisen lisäaineen jäätyminen voi aiheuttaa tuhansien eurojen korjauslaskun, jota vakuutus ei korvaa

      https://yle.fi/a/74-20070650

      Pakkaset jäädyttävät uusissa dieselautoissa pakollisen lisäaineen – korjaamoyrittäjä: Järjestelmää ei ole suunniteltu arktisiin oloihin

      https://yle.fi/a/74-20069217

      Ei hyvää päivää.

      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

      Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2460
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2132
    4. Hullu liikenteessä?

      Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

      Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1674
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

      Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1583
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

      Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      277
      1388
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

      Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1369
    10. Kunta ostaa kivitipun

      Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe