Avioero/Eropäätöksen jälkeen

Virpikkä

Monta vuotta kituutin ja uskoin parempaan. Viimein vuosi ennen eropäätöstä oli yhtä tuskaa. Mies eli avioliitossa ihan kuin olisi sinkku, meni miten halusi ja teki mitä halusi. Meillä 4 yhteistä lasta. Selvisi, että hän viestittelee tietokoneella ja puhelimella useamman eri naisen kanssa...ns. kiinnijäätyään ilmoitti, että ovat vanhoja harrastuskavereita, joista en ollut tiennyt mitään. 25 vuotta yhdessäoloa ja naimisissakin yli 15-vuotta....Itse en ymmärtänyt tilannetta, että tälläistä pitää tehdä salassa, saa olla miehellä naispuolisia kavereita ja naisella miespuolisia, mutta miksi ne pitää salata? Tästä aiheutui suuri äläkkä tietysti....mies ei kuulemma ole koskaan pettänyt. Viimeisen vuoden aikana ennen minun hakemaa eroa mies uhkaili itse hakevansa eron yleensä joka riitatilanteessa, mutta ei koskaan tehnyt mitään. Käytös muuttui ihan totaalisesti tuon vuoden aikana, ei mitään kontaktia saanut. Seksihän meiltä oli puuttunut liitosta jo useamman vuoden ajan ja se ei tosiaan ollut minusta kiinni vaan miehestä. Toki tuohon mahtuu paljon muitakin asioita, mutta itsellä vain tuli mitta täyteen ja hain eron. Harkinta-aika on kohta kulumassa umpeen ja olen sitä mieltä että ero on lopullinen. En pystynyt muutenkaan mieheeni luottamaan pariin vuoteen, hän teki paljon sellaisia asioita, jotka veivät luottamuksen. Tänä päivänä ihmettelen kuka mies oikein on, hän on totaalisesti eri mies, mitä liittomme aikana, myös lastemme mielestä. Käyttäytyy kun 20-vuotias nuori kolli. Ja ikää miehellä lähentelee 50-vuotta. Totesin vain, että yksin on hankala liittoa pitää kasassa, kyllä se on täysin kahden kauppa. Mutta miksi ei miehet puhu jos on vaikeaa? MIksi asiat hoidetaan huonosti ja satutetaan tahallaan toista? Toivon vaan, että vielä löydän rinnalleni miehen, johon voin luottaa, naimisiin en mene enää koskaan.

28

685

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eroteesi

Tyypillisen yksipuolinen kirjoitus. Itsessä ei mitään vikaa. Ei muuta kuin ero voimaan. Kyllä tuollaiselle nuhteettomalle "äititereskalle" aina vientiä löytyy.

• Virpikkä

Kiitos asiallisesta linkistä. Oli mielenkiintoista lukea.

• voijukrasentään

Minkä takia olet jatkanut liittoanne noin kauan ilman seksiä? Eikö seksi merkitse sinulle mitään? Miksi tästä huolimatta kiivastuit miehen nettinaisista? Vai juuriko sen vuoksi?

• Luottamusonykkönen

Pitkissä liitoissa voi olla pitkiäkin seksittömiä aikoja, on vaan luonnollista, että seksi vähenee tai jopa loppuu. Seksi on yliarvostettua, se ei ole mikään hyvän liiton välttämättömyys.

• Virpikkä

Enhän niin väittänyt ettei itsessä mitään vikaa ole, kukaan ei ole täydellinen. Mutta itse yritin tehdä kaikkeni ja hyväksyin myös seksittömyyden, koska rakastin miestäni. Mutta kun tuli ilmi nämä kirjoittelut meni se viimeinenkin toivo että voisimme vielä yrittää. Ei ihme, että seksi ei kiinnosta oman vaimon kanssa, jos saa sitä muualta ja ehkäpä useammalta. Niin kuin aiemminkin kirjoitin tähän mahtuu myös paljon muuta, kaikkea ei jaksa kirjoittaa. Asioille on yleensä syy ja seuraus. Ja miehen uhoaminen erosta...oisko pitänyt edelleen jatkaa onnettomassa liitossa pitäen kulisseja yllä? Sekö olisi ollut myös lapsille parasta? Isänsä kotona olleessaan liimautuneena joko tabletille tai puhelimelle chattaillen muiden naisten kanssa.

• Eroteesi

Syiden atribulointi avioeroissa on yleistä. Syyt voivat olla sekä keksittyjä, että todellisia. Kirjoittelut eivät vielä todista uskottomuudesta, mutta mustasukkaisuudesta ne saattavat jotain kertoa.

Ehkä kirjoittelut ja chattailut ovatkin tarkoitettu juuri aiheuttamaan mustasukkaisuutta ja herättämään huomiota toisessa osapuolessa. Siitä kertoo sekin, että mies ei ole hakenut eroa, vaikka lieneekin uhkaillut.

Nähdäkseni huomion herättäminen on kaatunut sairaalloiseen mustasukkaisuuteen. Tuollaisessa tapauksessa ainoaksi vaihtoehdoksi jää ero. Ei kukaan kestä loputtomiin sairaan mustasukkaisessa ilmapiirissä.

Liioin ikäkausivaihtelut eivät selitä avioeroja, ainakaan riittävästi. Viidenkympin villitykset ja hormonaaliset vaihtelut tulisi ottaa sellaisenaan, eikä demonisoida niitä turman tuojina.

• totuutta_etsimässä

Mikä mättää? Miksi kirjoitat iha silkkaa paskaa? Olet lähtökohtaisesti ottanut asiaksesi aloittajan nöyryyttämisen ja mollaamisen. Tällä palstalla on varmaan trollien hyvä temmeltää ja kääntää veistä haavassa oli sitten kirjoittaja jättäjä tai jätetty, mutta kunhan on se puoli, jota on petetty. Haluan sanoa aloittajalle, että kirjoituksesi on täyttä SONTAA ilman asiaa. Sinun kirjoitukselle ja sinulle henkilönä saa haistattaa paskat.

• huomasinvain

Etkös sinäkin mollaa aloittaajaa.....ensin puolustat ja sitten mollaat :-S....

• vierellävaellan

Oikea päätös ollut. Avioituessaan ihmiset ajattelevat liittoa kestäväksi. Moni liitto kestäisikin, jos ihan kaikki asiat- niin ihmiset, kuin tunnetilatkin, pysyisivät samanlaisina vuosien kuluessa. Mutta... Mahdotontahan se on. Ihmisille tulee kasvuvaiheitaan, on lasten aika, on aika kun lentävät pesästään... Ja rakkauskin muuttaa muotoaan, kuten itsekin kerroit- olematta enää niin fyysistä. Kuuntelitko? Miehesihän sanoi rakastavansa sinua. Se on niin, ettei suomimies juuri valehtele jos tuon sanoo.
      Joku kasvuvaiheensa... Nyt sitten olette eronneet, ja kumpikin kelaa takana olleita vuosia, ehkä joutuu suremaan yhteisten tavoitteiden juttujen purkuvaiheissa. Ne isommat jutut, kuten koti, autot, jne... Kaikki jakoon tai avioehdolla jommallekummalle.
      Miehistä useimmille on syvä epäonnistuminen, kun koko elämä on jaettava kahtia.

• Raksarauno

Minullekin ero tuli helpotuksena, asiat on paljon paremmin nyt kuin kurjassa liitossa. Vaimolle tärkeämpää oli lapset ja yleinen nipotus joka asiasta, lopputulemana olin tarpeeton paha. Eipä siinä, en ollut minäkään mikään Italialainen ori, peruspertti joka koitti vongata noloon loppuun saakka. Kyllä mä yritin aluksi huomioida, keksin kaikkea ihan nolouksiin saakka mutta vaimon fokus oli täysin lapsissa ja siksipä uppouduin omiin olihini ja koitin pitää kulisseja yllä, mikä oli tyhmää. Mulle yks tuttu sanoi että voi voi, ja nyyh nyyh kun teille kävi noin, vielä se itku tulee jne. Missä vika kun ei tule? Olo on helpottunut ja iloinen. Mä tein oman surutyöni jo suhteessa ennen eropäätöstä, yön pimeinä tunteina selvitin asiat itselleni.
      Lasten kanssa pärjätään paremmin kun ei kuulu joka kohdassa sitä nalkutusta, voidaan hengittää vapaasti. Liitostani en kadu tai ikävöi mitään, elettyä elämää ja thats it. Eteenpäin sanoi mummo lumihangessa.

• ikuinentuska

Aloittajalle; älä välitä noista ilkeistä kommenteista jotka vaan on niin tietämättömiä.
      Se on niin ihme juttu ettei uskota että se puoliso voi aivan oikeasti muuttua aivan täysin eri ihmiseksi. Kuinka se on totta että aivan onnellisessakin suhteessa voi toinen tehdä valintoja joita ei ymmärrä itsekään,mutta katuminen ei auta kun kaikki on särjetty.
      Olen itse elänyt tämän ja tiedän että se on mahdollista.
      Aina saa lukea kommentteja että kaikki ei ole ollut hyvin jos tekee vääriä valintoja jotka rikkoo kaiken, mutta kun on ollut. Vit...taa kun kommentoidaan tiukkaan sävyyn sellaista mistä ei ole kokemusta.
      Toinen todellakin voi muuttua täysin, ei yhdessä yössä, mutta hyvin lyhyessä ajassa ja tuhoaa kaiken omasta elämästään myös ja joutuu aivan pohjalle tajutessaan ettei saa tekemättömäksi virheitään.
      Myönnän etten itsekään uskoisi jollen olisi tätä kokenut.
      Provot ei tee minkäänlaista vaikutusta minuun, sillä mikään, ei mikään ole tuskallisempaa kuin tämä. Kuolemakin olisi helpompi. Ja kyllä, olen kokenut läheisen kuoleman.
      Joka päivä herätessäni aamulla täytyy uudestaan ymmärtää, että se on totta. Ja sitä on vaan niin vaikea käsittää. Koskee ihan fyysisesti.
      Olen menettänyt elämäni rakkauden.

• lovehurts

Rakkauden menetykseen ei auta muu kuin uusi rakkaus. On ikävää menettää rakkaus, mutta kaikkein kamalinta on järjetön rakkaus, mitä ei saa loppumaan.

• kullakitaakka

Elämän arki ja parisuhde jää vähälle kaikkien rutiinien jälkeen. Ongelmia ja ongelmia ja lopulta siitä kärsii kaikki. Vaikeista asioista on vaikea puhua vaikka pitäisi. Minulla painaa vielä asiat joita en lähteneelle pystynyt kertomaan,ei vain ollut aikaa ja hetkeä. Nyt on turha yrittääkkään. Mutta taakka rinnalla ja kuitenkin joutuu olemaan lasten vuoksi tekemisessä.. Kai se taakka jokaisella on kannettavana ,mutta niin...puhuminen,ei vain enää tässä elämässä hänelle.

• Syvällä

Nyt taas näkee, että ne, jotka eivät tähän ilmiöön ole törmänneet, eivät voi edes ymmärtää, mistä on puhe. Tähän ei oikeastaan liity edes parisuhteen normaalit jutut vaan kyse on aivan kuin myöhästyneestä murrosiästä, joka kohdistuu vanhempien sijaan puolisoon. Ihmisen pukeutumistyyli, tapa kirjoittaa, kyky normaaliin työssäkäyntiin, harrastukset ja vaimo siinä sivussa - kaikki muuttuu ja nopeasti, puolessa vuodessa. Se hyöty itselleni näissä kirjoitteluissa on ollut, että olen tajunnut, että eivät useimmat erot mene näin, toki aika yleinen tämäkin on, tämä murrosikä siis.

• aika

Murrosiässä, oli se milloin tahansa, ihminen etsii itseään, usein myös löytää. Tai sitten viimein uskaltaa ilmaista itseään, olla sellainen kuin on/haluaa olla. Murrosiässä etsitään etäisyyttä, omaa tietä. Tämä voi tapahtua myös missä iässä tahansa, mistä asiasta ja ihmisestä tahansa. Avioliitossa tämä merkitsee usein miten kriisiä, kun puoliso ei välttämättä ole ihastunut toisen uuteen minään ja olemukseen. Eikä se ole tarkoituskaan, koska puolisohan nimenomaan on halunnut etäisyyttä kumppaniinsa.

Kriiseissä kiinnitetään liian paljon huomioita, arvostellenkin, kumppanin ulkoiseen habitukseen; sen muuttumiseen, sen sijaan, että mietittäisi sisäisiä asioita. Näihin taas vastauksen tietää parhaiten kumppani itse. Niiden sisäisten asioiden vuoksi ihminen toimii, tekee, haluaa ehkä erotakin.

Oletko "syvällä" milloinkaan miettinyt miten vaikeaa ihmisen on etenkin pitkän liiton jälkeen myöntää itselleen, ettei ole pitkään aikaan, ehkä vuosikausiin ollut tyytyväinen parisuhteeseen, puolisoon? Ehkä asioista on keskusteltu, ehkä ei. Joka tapauksessa ihminen ohjautuu hyvin pitkälle parisuhteessaan "automaattisesti", tekee kuten ennenkin. Se on hyvin ymmärrettävää, koska harva haluaa niitä kriisejä ja riitoja. Kun viimein myöntää tyytymättömyyden suhteen lopullisena tilana itselleen, niin sitä ei välttämättä halua sanoa kumppanilleen. Haluaa vain erota. Ei ole mitään mieltä erossa alkaa kertomaan tyytymättömyydestä, ongelmista, negatiivisista tunteista. Tai sitten jos sanoo, voi tulla helposti ikäviä ylilyöntiä. Etenkin jos puoliso ei haluaisi erota.

• lleena

En vain voi ymmärtää seksitöntä rakastamista avioliitossa. Tai rakastamista, kun toinen menee ja tulee miten huvittaa. Se kertoo vain sen, ettei toinen ainakaan rakasta.

• Ymmärräpois

Seksin vähäisyys ja jopa loppuminen on täysin luonnollinen asia, eikä silti tarkoita onnetonta liittoa. On monenlaisia liittoja, myös hyviä seksittömiä liittoja.

• yuioo

En ymmärrä sitä, että perheet eivät ole kotonaan, vaan aina mennään. Ovatko kaikki ADHD ihmisiä nykyään, kun meno on päällä jatkuvasti.
      Mistä ihmeestä teillä riittää rahaa kulkea kaikki lomat laskettelurinteillä, tai etelän matkoilla. Olen itse aina ollut työssä ja mielestäni vielä vähän korkeammin palkatussa, mutta kun olen maksanut lasten kulut ja ruuan ja mies laskut, eipä ole jäänyt rahaa luxuslomiin. Auto on ollut, ja asuntokin on maksettu, koskaan en ole kulutusluottoja ottanut,. Ruoka tehdään kotona ja ommellakin osaan. joten todella ihmettelen miten kummalla saatte rahan riittämään.
      En juo enkä tupakoi, enkä myöskään ole aina kaupassa ostamassa jotain krääsää.
      Toki on vähän "sukan varressa pahan päivän varalle". Lapsien koulutukseen on hieman varattu, mutta joudun kyllä lomat viettämään ihan kotilomina useimmiten.

• jgfjgf

Ei kaikki aina ole menossa. Monet jotka ovat, vinguttavat luottokorttia. Vanha matikan sääntö: ellei ole, täytyy lainata.

• manipuloituko

Mulla eroprosessi kesken... 10v suhde takana.. Asuimme aiemmin muutaman vuoden eri asunnoissa ja minulle se oli hyvää aikaa; nähtiin ja mitkään arkiset riidat ei niin vaivannut. Meillä ei siis ole lapsia. Muutin 3v sitten takaisin miehen luo ja tilanne on koko ajan vaan pahentunut.. Meillä on niin eri näkemykset miten asioiden pitäisi olla; kotitöiden jakaminen, alkoholin käyttö, kummankin oma aika jne. Siis ennen miehen työttömyyttä siivosin meidän molempien kämpät, kun mulla oli aikaa ja kannoin muutenkin kotitöistä päävastuun. Haluaisin olla välillä omissä oloissani ja tehdä omia juttuja yksin, miehellä on paha olo itekseen..
      Yritin puhua, hakea apua, että saataisiin asiat jotenkin raiteilleen. Nyt olen loputtoman väsynyt ja uupunut, kämppiä odotellaan ja ilmapiiri on ikävä. Menee molemmin puoliseksi syyttelyksi helposti. Joskus tuntuu, etten tajua mistään mitään. Olisiko suru loogisempi tunne kuin puolisoni "viha" erilleen muuttamisesta.. Suru suhteen epäonnistumisesta, eikä ärtymys mun lähtemisestä? Oliko meillä koskaan tasavertaista suhdetta, olenko ilkeä, kun "hylkään"? Epäreilu? Asiat urautui ja luulin, että aikuiset ihmiset on järkeviä ja loogisia, että jos sanoo, mikä on vialla, se yritetään saada kuntoon tai sitten sovitaan yhteisymmärryksessä erilleen muutosta ja avioerosta.. Että miksi mun pitäisi olla tässä, jos toinen tietää, että olen onneton.. Mutta eihän nää mee niin näköjään.. Joskus tuntuu, etten tunne ollenkaan tuota ihmistä.. Olenko ollut pelle ja hölmö..
      Tää on hyvin raskasta ja toivon pääseväni pian omaan asuntoon. Ehkä mun pää selkenee, kun lepään ja mietin asioita.. Keskusteluapua saan jo nyt liittyen tähän eron vaikeuteen.

• sellaistavoiolla

Eiköhän nuo mainitsemasi asiat vaivaa aika montaa vastaavantyyppisessä tilanteessa olevaa. Eikö olekin vaikea myöntää, että jäkevät ja loogiset ihmiset eivät saa asioita selvitettyä. Joskus tuntui, että miten tuon toisen saa heräteltyä tajuamaan. Ja syyllisyyttä, eihän sitäkään tunnetta voi välttää ja tietty epäonnistumisen tunnetta, mutta no joo.

• kanada514

Moi.

Meillä kaikilla on oikeus omaan elämään oli se mikä tahansa. Sinun ei olisi pitänyt muuttaa takaisin miehesi luokse jos se suhde epäonnistui ensimmäistä kertaa, helppoa olla viisas jälkeenpäin ja helppoa kritisoida.

Et ole ilkeä vaan olet miehen kanssa joka ei kunnioita sinua. Kaikki ei kasva aikuisiksi valitettavasti vaan he haluavat elää teinivuosia loppuelämäksi.

Suhde alkaa samoista, molemmat töissä vaikka ei sama palkka sitä määrää vaan samanlainen koulutus, voitte olla samalla tasolla kun keskustelette. Jos miehesi ei ollut töissä ja sinä kävit siivoamassa siellä???

Kaikki me tarvitsemme omaa aikaa oli se mitä tahansa niinkauan kunnes se on vain suhteen sääntöjen sisällä, no cheating.

Minusta tuntuu että teillä ei ollut tasavertainen suhde, miehesi eli sinkkuna ja sinä vaimona sinulla on oikeus omaan onnellisuuteen.

Kotitöiden jakaaminen ei koskaan ole tasavertaista, siivoo omat sotkusi ja hän omat ja joskus kaikki se ei riko suhdetta.

Keskustelu auttaa ja toivon onnea sinulle.

• manipuloituko

Kiitos vastauksista "sellaistavoiolla" ja "kanada514". Todellakin on niin, että turha etsiä järkeä tai logiikkaa sieltä, missä sitä ei ole.. Enkä nyt viittaa (ex)puolisoni älyyn tms. Asioita tapahtuu, ihmissuhteet muotoutuu jonkinlaisiksi, eikä niihin ole selviä selityksiä.. Ehkäpä ihmisten toiminnassa yleensäkään ei hirveästi "järjellä" ole osaa.. ;) Aika monet ratkaisut tehdään, koska "minä haluan", vaikkapa uuden auton tms johon oikeasti ei olis varaa.. Tai minä haluan lapsen, sitten kaikki on hyvin ja kaikki korjaantuu.. Mutta inhimillistähän tämmönen tietysti on. Kai kaikki haluaisivat olla onnellisia ja tekevät ratkaisujaan luottaen siihen, että ne lisää onnentunnetta.
      Meillä ehkä tämä miespuolinen ei ole elänyt kuin sinkku, vaan lähinnä kuin aikamiespoika äitinsä hoivissa.. Aikansa se tietysti menikin. Varmaan sain tästä itsekin jotakin... Tunsin itseni tarpeelliseksi tai jotain.
      Eniten vaan ahdistaa syyllistäminen tässä nykytilanteessa, mutta pitäis pystyä antamaan sen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.. Hänellä on viime aikoina pyörinyt mielessä vaihtoehdot, että juo itsensä hautaan ("koska sitähän sinä haluat"), lähteekö jatkokoulutukseen vai palaa kotiseudulleen.. Vaikeahan se tietysti noista on valita..
      Välillä mulla on ihan hirveä olo ja välillä hiukan huvittunutkin, miten absurdia koko elämä on. Välillä surullinen olo ja välillä huoli, miten "kaverin" käy.. Mutta ihmisen elämässä on erilaisia vaiheita hauskempia ja sitten vähemmän hauskoja.

• gsfg

Näyttäisi siltä , että miehellä on paniikki nappula päällä, ikää alkaa olemaan 50 ja ajatus, että tässäkö elämäni oli. Voisiko tehdä vielä jotain.

• jjjhjjh

"Mutta miksi ei miehet puhu jos on vaikeaa? MIksi asiat hoidetaan huonosti ja satutetaan tahallaan toista?"
      No siksi, kun puhuminen ei läheskään aina auta. Usein vain pahentaa tilannetta.

• surkeameininki

Niin, itse olen ainakin kyllästynyt tyhjiin lauseisiin. Kyllä tekeminen, toimiminen on se mikä ratkaisee, eikä kaikki helvetin tyhjät puheet. En todellakaan ymmärrä, siis tippaakaan ymmärrä niitä typeriä miehiä, jotka tilittävät onnettomuuttaan avioeron myötä, kun itse ovat liittonsa ajaneet surkeaan jamaan eivätkä sitä ole toisen kanssa yrittäneet korjata. Joo, siinä on se miniminäminä ressukka, kun vaimo lähti. Vihaksi laittaa, toiselle osapuolelle se onkin ihan ruusuilla tanssimista.

• ljhlljhfgyy7777

Ette ole läheisiä, teillä ei ole ollut seksielämää aikoihin. Olette vain asuneet yhdessä. Ei kuullosta siltä, että kumpikaan erossa menettäisi kovinkaan paljon. Pikemminkin päin vastoin. Molemmat voivat elää hyvää elämää itsekseen, tai etsiä parempaa seuraa. On täysin turhaa hampaat irvessä yrittää jatkaa (kulissi) liittoa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      36
      3795
    2. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      51
      1724
    3. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      73
      1379
    4. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      75
      1211
    5. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      175
      1096
    6. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1051
    7. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      84
      955
    8. Olisit ollut niin

Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua
      Ikävä
      41
      846
    9. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      49
      791
    10. Mikä tekee kuuman

Kaivatustasi?
      Ikävä
      39
      770
    Aihe