Puolison syyllistäminen

kilttiTaiAinaVäärässä

Mieltäni on vaivannut pitkään parisuhteessa oltua mieheni käytös. Voiko riitojen syy olla oikeasti aina vain toisessa. Riitoja ei sovita jos minä en tee aloitetta vaan mieheni pyrkii unohtamaan menneen ja odottaa sitä myös minulta. Miksi aina pitää hukkua jos yritän "nostaa kissaa pöydälle".

Riita saattaa lähteä pienestä asiasta esim en saa nukuttua hänen kanssaan samassa huoneessa koska kuorsaa niin kovaa. Ylipainoa hänellä on josta myös työterveyshoitaja maininnut. Asiallisesti koitin sanoa että laihdutus on paras tapa hoitaa kuorsaaminen ja kärsin hänen kuorsaamisesta. Keskustella asiasta ei voikkaan tämän enempää koska hän hermostuu ja ääntää kohottamalla haukkuu minut milloin mielenterveysongelmaiseksi tai vammaseksi. Toiseen huoneeseenkaan siirtyminen ei auta vaan tulee perässä haukkuen koska valitan tuollaisesta asiasta kuulemma minun pitäisi oikeasti nähdä elämässä ongelmia vaikka nälkää ja köyhyyttä jotta en tuommoisiin asioita pidä ongelmia.

Toinen esimerkki on jos hän on saanut vaikka ylinopeussakon niin sekin voi olla minun syy vaikka en ollut hänen kyydissään, koska olin ennen hänen tuloaan sanonut että tulla ajoissa kotiin. Autoon tulleet ongelmat on lähes kaikki minun syytä koska olen ajanut niin että vikoja on aiheutunut.

Olen ehdottanut parisuhdeterapiaa, mutta pakottakaan en häntä sinne jaksa. Onko parisuhteemme tulevaisuus vain jaksamisestani kiinni, pitääkö minun vain koittaa puhua ja puhua vai olla mahdollisimman hiljaa ettei minkäänlaisia konflitteja tulisi. Olenko liian kiltti koska vuodesta toiseen elän hänen kanssaan vai olenko oikeasti vammainen ja en tajua sitä että vika onkin minussa.

12

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jussijussijussijussi

      Mielestäni tuossa suhteessa oleminen ei ole kiltteyttä. Ennemmin tuntuu, että teet pahaa itsellesi. Et ehkä näe miten vinoutunut teidän suhteenne on. Ei hyvässä parisuhteessa lytätä, haukuta ja etsitä syyllistä. Ennemmin pitäisi olla molemminpuolinen kunnioitus, yhdessä tekemisen meininki ja välittäminen.

      Koita katsoa suhdettanne ulkopuolisen silmin. Ulkopuolinen aivan varmasti ihmettelisi, että miksi annat toisen käyttäytyä noin sinua kohtaan. Oletkin jo lähtenyt pohtimaan tilannettasi. Se on hyvä alku parempaan loppuelämään!

    • aaapuaaaahhhh

      Sanonko ma mitä!!!!!!!!!!

    • KuulostaaTutulta

      Äkkiseltään ei vaikuta ihan tasapainoiselta persoonalta, tulee mieleen oma exä ja kun sitä tapausta aikani pähkäilin löysin viimein vastauksen aina vaivanneeseen kysymykseen: "Miksi?"

      Googlettelepa huvikseen narsismia ja muita luonnehäiriöitä...

    • mielipuolimies

      Vastaan tänne saman kuin toisella palstalla..
      Hei!

      Ei varmasti vika ole vain sinussa! Älä anna miehen nujertaa itseäsi, muuten menee vain pahemmaksi.

      Olen itse ollut suhteessa, jossa jokainen erimielisyys päättyi siihen, että minussa on vikaa.

      Meillä oli juuri tuollaista, että kun huomasin hänen alkavan hermostua, yritin vetäytyä tilanteesta. Kokeilin vaikka mitä tapoja, mutta aina sama lopputulos. Mies kiihdytti itsensä hirveään raivoon ja alkoi järjetön solvaaminen. Kun oli saanut raivon purettua oli vaan hiljaa ja kuin mitään ei olisi tapahtunut. Illalla nukkumaan mennessä saattoi jopa yrittää, että miten ois? Ja kun (omasta mielestäni hyvin ymmärrettävistä syistä ei huvittanu) sanoin ettei nyt. Niin sitten saattoi alkaa uusi huutokierros pihtaamisesta ja lopulta olinkin jo huora.

      Tajuaahan siinä tilanteessa itsekin, ettei tää oo normaalia. Ja se tekeekin niin tukalan tunteen, ku toinen ei näe asiaa samoin ja tilanteesta ei päästä keskustelemaan.

      Lopulta sainkin vahvistuksen, että miehen käytös liittyi persoonallisuushäiriöön ja ymmärsin, ettei parempaa ole tulossa. Helppoa ei ollut lähteä, kun sitä hyvää puolta siitä ihmisestä niin rakastin.

      Tsemppiä sulle, älä anna miehesi murentaa itsetuntoasi!!! Hae itsellesi tukea jostakin, älä jää murehtimaan yksin! Äläkä missään nimessä häpeä, vika ei ole sinussa!

      • mekkk

        Ei se ole perrsoonallisuushäiriö vaan henkilö ei osaa tai halua hillitä itseään ja voi olla että laspuudenkodissa on jompikumpi vanhempi toiminut tuolla tavalla ja se siitä.


      • mielipuolimies
        mekkk kirjoitti:

        Ei se ole perrsoonallisuushäiriö vaan henkilö ei osaa tai halua hillitä itseään ja voi olla että laspuudenkodissa on jompikumpi vanhempi toiminut tuolla tavalla ja se siitä.

        Tässä tapauksessa oli, ihan diagnoosin kera...


    • JosVaikkaLähtisit

      Sekopaatteja riittää joka lähtöön, kenenkään EI ole pakko tuhlata elämäänsä tuollaiseen henkiseen piinaan!

    • oppeliini1

      Olet aivan varmasti jo puhumisesi puhunut monen monta kertaa.
      Et voi enää lisätä mitään mitä mies ei ole jo kuullut monta kertaa.
      Miksi valitset elää tuon miehen kanssa? Saatko siitä jotain siarasta tyydytystä tullessasi haukutuksi ja henkisesti latistetuksi kerta toisensa jälkeen?
      Tarvitsetko sinä tuollaista tunteaksesi olevasi marttyyri ja siten jonkinlainen korkeatasoisempi olio?

      Olisiko ensiksi aika muuttaa mielenkulkuasi terveempään suuntaan.
      Tarve tulla litistetyksi henkisesti EI ole tervettä! Poista tuo halu kokonaan ajatuksistasi.
      Luojamme on suonut meille jokaiselle toimivat aivot joilla jatellaan ja toimitaan itseä eteenpäinvieviksi ja kehittäviksi. Aivot joilla tehdään VALINTOJA jotka ovat hyväksi itselle ja muille.
      Sinä olet heittänyt sioille tuon valtavan VALINNAN ! Miksi? Meidän jokaisen elämäntehtävänä on elää henkisesti hyvin ja kauniisti. Miksi sinä VALITSET elää toisin? Miksi sinä VALITSET kuvailemisesi miehen elämääsi? Miksi?

      • myötätunto

        Saatko sinä oppeliini jotain sairasta tyydytystä haukkumalla ja latistamalla toista ihmistä?
        Tunnetko olevasi jotenkin korkeatasoisempi olio ilkeilemälläihmiselle, jolla on vaikeaa?


      • Oppeliini1

        Tarkoitukseni ei suinkaan ole latistaa ketään! Jos mitään niin päinvastoin. Yritä todella herättää toisen huomaamaan että jokaisella meistä on valta tehdä oikeita valintoja.
        Miten sitten voi tietää mikä on se oikea valinta?
        Oikea valinta on se jonka huomaa ja tuntee hyväksi. Jonka valinnan jälkeen voi olla kiitollinen jokaisesta päivästä jonka on saanut elä arvostettavan ja kunnioitettavan ihmisen kanssa (jos/kun on parisuhteessa).
        Väärä valinta on se jossa Luojan luomaa ihmistä halvennetaan pilkataan ja kiusataan henkisesti tai/ja fyysisesti.

        Kukaan toinen ei voi tehda toisen puolesta valintoja, ne ovat jokaisen itsensä arvokkainta pääomaa.
        Oikein käytettynä siitä seuraa kiitosta ja kunniaa.


    • Mitävieläodotat

      Jätä se lapsellinen sika! Älä pilaa elämääsi enää yhtään sekuntia moisen luuserin seurassa!

    • yksinkaikenpaskankanssa

      meilläkin asiat kärjistynyt siihen pisteeseen että ero tulee...minä olen murheellinen ja itkeskelen vaikka tiedän että tuon ihmisen takia ei pidä itkeä. ehkä enemmänkin tunnen pettymystä ja sitä että toinen sanoo kaiken olevan minussa vikana, että hän on kaikkensa tehnyt ja nyt se on loppu kun minä en voi muuttua. hän on vain vittuuntunut tähän kaikkeen eikä tunne yhtään pahaa oloa omien sanojensa mukaan. olen henkistä ja fyysistä kuritusta sietänyt jo liian kauan ja tiedän etä pitää lähteä, mutta se että toinen lähettää välilä signaalin että vielä on tunteita herättää minussa toivon jota ei saisi enää olla,koska tiedän että kaikki on jo menetetty eikä mitään voi enää pelastaa. se vaan on niin vaikka kuinka olisin muuta halunnut. mutta se pitää tajuta että jos toinen ei voi alkaa avoimesti miettiä mitä itse on OIKEASTI tehnyt ja sanonut...kyllähän minä tiedän ja olen myöntänytkin että tottakai tämä kaikki paska on saanut minustakin esiin hirviön,mitä muutakaan voi kuvitella tuolla käytöksellä saavuttavan.mutta onko se siis kaikkensa yrittämistä niin enpä sitten tiedä kuka tässä on ja mitä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      83
      1968
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      249
      1964
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      96
      1656
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      112
      1481
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1161
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1130
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      968
    8. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      962
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      105
      934
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      896
    Aihe