Niin väärin ja epäreilua

Exäni teki kolme kuukautta sitten itsemurhan. Se oli niin väärin ja epäreilua. Mun sydäntä särkee poikani puolesta joka joutuu kasvamaan ilman isää. Mun käy niin sääliksi exäni naisystävää joka itkee ikävää ja särkyneitä tulevaisuuden haaveita. Mä olen väsynyt kantamaan vastuun yksin pojasta kun ei ole enää kasvatuskumppania. Mä olen ollut hänelle niin vihainen kun pisti mun elämäni sekaisin. Nyt Mä olen vaan surullinen ja haikeana katson kuvia isästä ja pojasta yhdessä. Tää on niin helvetin epäreilua. Me oltais kyl selvitty vaikka mistä vaikeuksista ja oltu hänen tukenaan jos olis kertonut. Mut eipä kertonut ja kuoleman jälkeen ollaan silti jouduttu sotkua selvittelemään. Se on niin väärin. Mä haluan mun entisen elämäni takaisin. Mä olen niin väsynyt surullisena eteenpäin rämpimään. Kunpa surun vois ravistaa päältään kuin lumen ja löytää taas onnen ja ilon elämään. Mä olen hyväksynyt että tällänen mun elämäni nyt on, mut en Mä tästä tykkää. Eipä asiasta kiukuttelu näytä oloa helpottavan. Ihan tarpeeksi on elämässä jo surua ollut, nyt sais riittää.

11

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalamies10

      Niin, miten teidän "ero"meni äxäsi kanssa.Jätitkö hänet, vai miten kuviot meni?? Elämä opettaa..Nyt sinulla on raskas tehtävä selittämällä pojallesi näitä elämän kiemuroita..Löytyikö uusi vai tympäsikö vanha??? Mutta totta kai, lapsellesi riittää "hys hys"selityksiä..Isi oli paha eläissään mutta nyt HYVÄ kuollessaan...

      • Kuinka väärin voikaan kirjoituksia tulkita. Hän oli eläessään hyvä isä lapselleen ja mitään hys hys selityksiä ei tarvita


    • pohtinut

      Se on turhaa syyllistää kuollutta ihmistä, joka on ollut henkisesti niin täysin loppu ja epätoivoinen, ettei ole nähnyt enää mitään muuta mahdollisuutta kuin henkensä riistämisen. Sellainen pääyös ei synny hetkessä ja varmasti hän on yrittänyt sen minkä on kyennyt. Itse kuulostat itsekkäältä ja jotrnkin ihankuin ajattelisit että hän olisi tekonsa tehnyt ihan vaan teitä kiusatakseen?? Miettisit miten typerältä tuollainen kuulostaa. Itsemurha ei ikinä ole helppo ratkaisu, se tehdään kun ei ole enää mitään muuta mihin tarttua elämässä, kun pää ei enää kertakaikkiaan kestä.

      Sinun tehtäväs on selventää lapselles että hän varmasti ymmärtää, ettei se ollut lapsen vika että isä teki mitä teki. Vaikka miten raivoaisitte niin ei se mies enää henkiin herää voodoollakaan. Katse kohti tulevaisuutta, vihakin kuuluu osaksi surun läpikäynyiä ja ajan myötä helpottaa.

      • Kiukku ja viha on osa itsemurhan käsittelyprosessia. Ja tiedän varsin hyvin ettei mikään tuo häntä takaisin. Niin paljon hyvää ja paljon rakkautta hän ahdistuksessa hukkasi, se tuntuu epäreilulta. jossittelu ei todellakaan auta, niitä entä jos juttuja löytyy loputtomasti. Nyt on vaan vaihe jossa olen väsynyt prosessiin. Pitää päästellä höyryjä ulos. Kohta jaksaa taas taaplata eteenpäin.


    • Hei.
      Olet ikävässä tilanteessa ja samalla kannat huolta niin pojistasi kuin exäsi naisystävästä. Minkähän ikäinen poikasi mahtaa olla... Mieti minkäikäiselle lapselle voi tai kannattaa mitäkin kertoa, kovin pienen, nuoren ei tarvitse ehkä tietää isän itsemurhasta, sen ehtii saada selville, kun on riittävän iso ottamaan vastaan ja jollain lailla ymmärtämään. Hänen on tärkeä kuulla olevansa tärkeä ja rakas.

      Elämässä on asioita, joita emme itse valitsisi omaan elämäämme, niiden kanssa on sitten v aan elettävä ja selvittävä eteenpäin. Nyt sinä olet siinä kohtaa elämää. Suru kestää aikansa, sitä ei voi oikeastaan mitenkään nopeuttaakaan, siinä on erilaisia vaiheita.

      Voimia sinulle, pidä itsestäsi huolta,
      Pirkko -pappi

      • Onneksi kriisipalvelusta sai heti alkuun tukea ja hyviä neuvoja kuinka lapsen kanssa asiaa käsitellään. Siitä avusta olen todella kiitollinen.


    • niiperinmatti.67

      Tärkeintä on selittää asia pojallesi niin, ettei HÄN syyllistä itseään. Hänen isänsä sairastui (itsemurhan tekijähän on aina sairastunut, ei sitä täysissä voimissa kukaan tee, eikä siinä tilassa ole ajatellut poikaansa ) ja teki näin. Kukaan ei ole yksin syyllinen siihen. Paras mennä eteenpäin vaan.

    • Loppuunpalamassa

      Kiitos tästä tekstistä! Tämä auttoi minua ymmärtämään mahdollisen tekoni seurauksia.. Olen vaan väsynyt kaikkeen. Olen väsynyt eroon, uuteen suhteeseen, talon remontointiin, kahteen työhön, eksän vaatimuksiin, uuden odotuksiin, perheen auttamiseen... VÄSYNYT!! Tahtoisin vain nukkua pois, päästä rauhaan.. Kauas pois kaikkien odotuksilta ja vaatimuksilta. Onko pakko olla ikinuori uusvanha, rakastava ja raju samaan aikaan, kasvattaa lapsia sekä huolehtia heidän äitinsä hyvinvoinnista?? Onko pakko olla perheelle jatkuvasti tukena ja apuna, auttaa sukua?? No ei, mutta kun ei osaa sanoa ei. Kun vain tulisi edes viikko, ettei KUKAAN pyydä MITÄÄN! Turhia toiveita, hullun murheita....

      • Sulla on oikeus olla väsynyt moniin vaatimuksiin. Eikä sun tosiaankaan ole pakko olla kaikkea kaikille. Koita sanoa läheisillesi ääneen ettet jaksa, että sä tarvit välillä sitä tukea ja hengähdystaukoa. Tai ota itsellesi se tauko menemällä joskus viikonlopuksi johonkin yksin. Puhu tunteistasi. Älä uuvuta itseäsi loppuun. Isän itsemurha on raskas taakka lapsillesi kannettavaksi ja saa läheistesi elämän raiteiltaan pitkäksi aikaa. Me olemme synkästi nauraneet että riittävällä määrällä terapiaa mekin selviämme tästä joskus. Exäni uusi tyttöystävä syyttää itseään hänen kuolemasta, vaikkei hän ole siihen syyllinen. Eikä hän olisi voinut exän itsemurhaa estää. Onneksi poikani ei näytä syyttävän itseään. Oli todella sydäntä viiltävää kun poika itki alussa ettei kestä elää ilman iskää.


      • enhuomannutsellaista

        Missä kohtaa isän itsemurha tuli esiin edellisellä???glitterille kysymys.


    • neri

      Glittergirl, olet todella vahva kun kykenet tuntemaan empatiaa vielä toisia kärsiviä kohtaan vaikka olet elämän kovassa kohdassa juuri nyt.
      Puhu, puhu niin paljon kuin sielu sietää ja koita pitää itsestäsi mahdollisimman hyvä huoli. Uni, syöminen ja luonnossa liikkuminen antaa voimaa. Tosi hyvä jos on mahdollisuus terapiaan.
      Sinun hyvinvointisi heijastuu lapseesi
      Ole hänelle fyysisesti lähellä niin paljon kuin kykenet/hän tarvitsee sekä kuuntele häntä
      Vaikutat älykkäältä ihmiseltä ja toivon että löydät keinot helpottaaksesi oloasi. Se että voitte keskustella ex:n naisystävän kanssa on todella hyvä teille molemmille.
      Toivon valoa tiellesi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe