viisauden hampaan puhkeaminen

marjo23

moi!
Onko kellään muulla vastaavia kokemuksia??? Mulla vasemmalla puolella ylhäällä outoja tuntemuksia viisaudenhampaan puhjetessa...leuka välillä kipeä ja syödä ei pysty sillä puolella ollenkaan. Sama homma ollut noin kuukausi sitten ja nyt sitten taas...hmmm...onko normaalia??

13

10419

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä

Sellaiseltapa se suurin piirtein tuntuu =). Kipu johtuu siitä, että ien viisaudenhampaan ympärillä tulehtuu. Kipin kapin hammaslääkärille siitä, niin kivut loppuu. Ne hampaat kannattaa poistattaa kaikki, koska ne ovat niin suuri tulehdusriski, ettei viisaudenhampaat omaavalle ihmiselle tehdä mitään suurempia leikkauksia (esim. ohitusleikkaus). Tulevaisuutesi kannalta siis mene ihmeessä ne poistattaman. On myös parempi, että ne otetaan pois, kun olet vielä nuori -> parenee nopeammin. Toimenpide ei koske ja muutaman päivän jälkikivunkin kestää (kannattaa varata lepoaikaa ainakin kaksi päivää). Kokemus on itselläni, erittäin tuoreessa muistissa, viikko sitten olin kirurgin veitsen alla =).

• meikpiis75

Taas kerran: terveitä viisureita ei kannata poistaa. Jos ne mahtuvat suuhun, eivätkä sotke purentaa tai aiheuta muuta negatiivista, niitä on täysin turha lähteä poistamaan. Viisaudenhampaat eivät ole sen suurempi tulehdusriski kuin muutkaan hampaat. Päinvastoin, viisureilla saattaa olla myöhemmin kummasti käyttöä, kun ihmetellään mihin esim. osaproteesi kiinnitetään.

• Minä
        meikpiis75 kirjoitti:

Taas kerran: terveitä viisureita ei kannata poistaa. Jos ne mahtuvat suuhun, eivätkä sotke purentaa tai aiheuta muuta negatiivista, niitä on täysin turha lähteä poistamaan. Viisaudenhampaat eivät ole sen suurempi tulehdusriski kuin muutkaan hampaat. Päinvastoin, viisureilla saattaa olla myöhemmin kummasti käyttöä, kun ihmetellään mihin esim. osaproteesi kiinnitetään.

Tai muu alan ammattilainen. Jos olet niin kirjoituksesi pitänee paikkansa. Mikä olisi erittäin mukavaa, koska itsekin kyllä mieluumin pitäisin hampaani, kuin menen leikattavaksi. Minulle tuon, että viisaudenhampaat on tulehdusriski on kertonut hammaslääkäri.

• meikpiis75
        Minä kirjoitti:

Tai muu alan ammattilainen. Jos olet niin kirjoituksesi pitänee paikkansa. Mikä olisi erittäin mukavaa, koska itsekin kyllä mieluumin pitäisin hampaani, kuin menen leikattavaksi. Minulle tuon, että viisaudenhampaat on tulehdusriski on kertonut hammaslääkäri.

En ole hammaslääkäri, mutta hammasalan ammatilainen kyllä. Teen työkseni hampaita ja toimin päivittäin yhteistyössä useiden hammaslääkäreiden kanssa. Oman työni lisäksi olen kiinnostunut alasta laajemminkin.

• toope

Mun viisaudenhampaat alkoi puhjeta kun olin 13 v., nyt oon 28 eikä ne oo vieläkään kokonaan puhjenneet. Aina välillä joku niistä tulehtuu ja aristaa muutaman päivän niin että syöminen on tuskaa ja vertakin tulee, mutta en kye menemään hammaslääkäriin. Eläähän sitä vaikka vellilläkin..

• Kukkanen

Pelkäätkö, että se hammaslääkärillä käynti koskee? Nimittäin se toimenpide ei koske, kiitos puudutuksen. Tavallinen hampaanpaikkauskin (ilman puudutusta tehty siis) koskee enemmän ja kestää kauemmin. Jälkisärynkin kestät varmasti, jos kestät tulehduskivutkin. Ja onhan siihen lääkkeitäkin.

• toop
        Kukkanen kirjoitti:

Pelkäätkö, että se hammaslääkärillä käynti koskee? Nimittäin se toimenpide ei koske, kiitos puudutuksen. Tavallinen hampaanpaikkauskin (ilman puudutusta tehty siis) koskee enemmän ja kestää kauemmin. Jälkisärynkin kestät varmasti, jos kestät tulehduskivutkin. Ja onhan siihen lääkkeitäkin.

En minä varsinaisesti sitä kipua pelkää, koska siihen on olemassa lääkkeitä. Muuten vain on jäänyt huonoja kokemuksia kouluhammaslääkäreistä, lisäksi mulla on yliherkkä oksennusrefleksi niin etten pysty edes pesemään takimmaisia hampaita kunnolla.

• Kukkanen
        toop kirjoitti:

En minä varsinaisesti sitä kipua pelkää, koska siihen on olemassa lääkkeitä. Muuten vain on jäänyt huonoja kokemuksia kouluhammaslääkäreistä, lisäksi mulla on yliherkkä oksennusrefleksi niin etten pysty edes pesemään takimmaisia hampaita kunnolla.

Kannattaa silti mennä hammaslääkärille edes kyselemään, että millainen toimenpide on ja haittaako tuo yliherkkä oksennusrefleksi. Ehkä puudutus auttaa tuohonkin?

• 40 paikan mies

Juu ei tietenkään kannata hyviä viisaidenhampaita poistaa. Itselläni olivat kaikki 4 ihan normaalin hampaan näköisiä ja toimivat siten lisäpurukaluina... En edes tiennyt, että ne ovat viisaudenhampaita! Minulla kun kuitenkin näitä reikiä on joka hampaassa, niin ensimmäinen sitten poistettiin kuitenkin jossain vaiheessa pari vuotta sitten ja hetikohta toinenkin... Sitten kun ei enää ole puruparia vastakkaisella puolella niin eihän noilla lopuillakaan mitään tehnyt, nekin tosin poistettiin vasta kun reikiintyivät eli nyt on kaikki ne poistettu. Orpo olo on vähän, kun hampaat loppuvat niin aikaisin, tosin hampaiden harjaaminen on huomattavasti helpompaa kun ei tarvitse niin perälle tökkiä.

• kati

Multa poistettiin viisuri leikkaamalla reilu pari viikkoa sitten, koska ien oli tulehtunut ja viisuri vähän kipeä. Itse toimenpide oli puudutuksista huolimatta äärimmäisen epämiellyttävä kokemus. aikaa kului tunti vaikka juuret olivat siististi supussa. Seuraava viikko oli kauheaa, kipua, särkyä (jopa korvassa)...en pystynyt pureskelemaan ruokaa, eikä suukaan auennut edes sen vertaa että hampaat olisi saatu pestyä. vaikka söin vahvoja särkylääkkeitä sallitun määrän. 2.viikko meni jo ilman särkylääkkeitä kipujen kanssa, nyt edelleen välillä kipuja ja omituisia tuntemuksia. 2vko söin antibiottia ja purskuttelin desinfioivalla suuvedellä. En suosittele kokemusta kenellekkään, ellei ole ihan pakko. Tosin tiedän monia, kenellä kivut ovat menneet parissa päivässä ohi.

• Sini

Multa on leikattu viisauden hammas alhtaalta viime viikon keskiviikkona. Viläkin aivan tuskallinen olo "kuopassa" korvaa ei enää särje mutta viereisten hampaiden juuria särkee. Tuska melko sietämätön. Särkylääkettä menee kohtalaisesti. Koska tämä loppuu? Alkaa jo pelottamaan, että onko kaikki edes kunnossa!!!

• Pelle Pelokas
        Sini kirjoitti:

Multa on leikattu viisauden hammas alhtaalta viime viikon keskiviikkona. Viläkin aivan tuskallinen olo "kuopassa" korvaa ei enää särje mutta viereisten hampaiden juuria särkee. Tuska melko sietämätön. Särkylääkettä menee kohtalaisesti. Koska tämä loppuu? Alkaa jo pelottamaan, että onko kaikki edes kunnossa!!!

Minulla todettiin röntgenin jälkeen, että alhaalla kasvavat molemmat viisaudenhampaat poikittain! Oikein kauhistuin, kun vilkaisin sitä röntgenotosta. Nyt sitten päässä kummittelee kaikenlaiset perkeleet, ne molemmat pitää nimittäin leikata.

Mitä tuossa leikkauksessa oikein tapahtuu? Toinen hammas ei ole puhjennut, mutta toisesta pilkottaa kylki... Sitä ihoa tarvii varmaan viiltää? Ja sittenkö ne namiskat vaan riuhdotaan ja kitkutetaan irti?

APUA!

Ja jos särystäkin joutuu vielä kärsimään, niin hiphei... Taidan raahautua toimenpiteeseen vasta, kun on akuuttitilanne!

• Sekalainen seurakunta
        Pelle Pelokas kirjoitti:

Minulla todettiin röntgenin jälkeen, että alhaalla kasvavat molemmat viisaudenhampaat poikittain! Oikein kauhistuin, kun vilkaisin sitä röntgenotosta. Nyt sitten päässä kummittelee kaikenlaiset perkeleet, ne molemmat pitää nimittäin leikata.

Mitä tuossa leikkauksessa oikein tapahtuu? Toinen hammas ei ole puhjennut, mutta toisesta pilkottaa kylki... Sitä ihoa tarvii varmaan viiltää? Ja sittenkö ne namiskat vaan riuhdotaan ja kitkutetaan irti?

APUA!

Ja jos särystäkin joutuu vielä kärsimään, niin hiphei... Taidan raahautua toimenpiteeseen vasta, kun on akuuttitilanne!

Mulla ihan sama juttu. Toisen olemassa olosta en edes tiennyt, on kokonaan ikenen sisällä poikittain ja toisesta näkyy pari milliä, se on suht suorassa, mutta juuret on poikittain. Huomena hammaslääkäri, toivottavasti siellä saisi vähän tietoa tulevasta, mieluiten jotain positiivistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2343
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      238
      1746
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      307
      1277
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      925
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      844
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      825
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      35
      671
    Aihe