Muovipaikat, potilaan akrylaattiallergia?

PahaMuoviko

Joka kerta, kun käyn paikkauttamassa hampaitani, niin yskin sen jälkeen pari päivää ja kurkku on myös kipeä. Luulin, että olen allerginen puudutteelle, mutta sitten se vaihdettiin Citanestiin tms. , jonka pitäisi olla turvallinen astmaatikoille ja allergisille, mutta kuitenkin hampaan "muovituksen" jälkeen tuli taas yskä, kurkkukipu ja suussa maistuu "kemikaali". Piti ottaa sitten yöksi allergialääke, että sai nukuttua, kun se helpottaa onneksi. Otan sen joskus myös hammaslääkäriin mennessä, mutta eilen unohtui.

Aloin tutkia muovipaikkojen sisältöä ja selvisi, että niissä on akrylaatteja. Onko sitä kaikissa muovipaikoissa, vaiko vain noissa sinisellä valolla kovetettavissa?

Olen allerginen akrylaateille. Aikoinaan harrastin taidemaalausta ja käytin akryylimaaleja, jotka siis sisälsivät akrylaatteja ja allergisoiduin niille ja sain niistä ihan samanlaisia oireita, eli kurkkukipu, nenän valuminen, yskä ja lisäksi myös ihottuma.

Voisiko olla, että paikkauksen aikana kuitenkin sen verran altistun akrylaatille ja mille lie muullekin, että saan oireita, jotka kestää sen pari päivää ja sittenhelpottaa, kun eihän se kovettunut muovi pitäisi aiheuttaa allergiaa enää. Vai???

Minulla on myös 3 amalgaamipaikkaa ja muutamia muovipaikkoja ja kovasti monenlaisia allergioita, jotka ovat koko ajan lisääntyneet. Viime kesänä tuli vielä koivuallergiakin ja muutama ruoka-aineallergia lisäksi entisiin.

Kannattaisiko minun vaihtaa sekä amalgaamit että muovipaikat keraamisiin? Pitäisiköhän alkaa säästämään rahaa - ei mikään ihan edullinen paikkojenvaihto-operaatio.

3

1758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hhhooi

      Kaikki muovit ovat sinisellä valolla kovetettavia. Kun muovipaiklaa tehdään siinä käytetään sidosainetta, joka auttaa muovia istumaan paremmin kaviteettiin. Sidosaineet ovat todella allergisoivia. Aika harmillista, että muovit vain ovat sellaisia. Keraamisetpaikat maksavat useampia satoja, mutta ovat vähemmän allergisoivia. Kovettuneen muovin ei pitäisi periaatteessa enää aiheuttaa allergiaa. Toimenpiteen aikana on hyvä mainita että sinä olet herkästi allergisoiva, sillä aineet ovat todella vahvoja, ja heidän kannattaisi huuhdella suutasi kunnolla kun päästävät kotiin. :)

    • Anonyymi

      Moi onko sun tapauksesta selvinnyt jotain uutta? Mulla epäillään muovipaikka allergiaa ja olen tällä hetkellä allergiatesteihin jonossa (useampi kk menee ennen kun pääsen) mutta oireet ja maku suussa on niin kamala että etsiskelen asiasta nyt sitten tietoa netistä kun en muutakaan voin. Kerro ihmeessä jos näet tämän kommentoi jos sun tapauksessa on ilmennyt jotain.

      • Anonyymi

        Moi! Mulla on sama ongelma, olen jonossa allergiatesteihin ja epäilynä akrylaattiallergiaa johtuen muovisista hammaspaikoista sekä kruunuista jotka on kiinnitetty hampaisiin muovisementeilla joiden sidosaineissa käytetty akrylaatteja. Mulla on ollut aivan järkyttävä maku suussa jo ainakin kaksi vuotta (sen jälkeen akrylaatti allergia aktivoitunut kun teetin nämä pirun laminaatit ja kruunut hampaisiin). Nyt etsin netistä kohtalokavereita, kerro millainen maku sulla on suussa? Mulla maistuu sellainen imelän makeahko kemikaalinen, tahmean liimamainen maku.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe