Joka kerta, kun käyn paikkauttamassa hampaitani, niin yskin sen jälkeen pari päivää ja kurkku on myös kipeä. Luulin, että olen allerginen puudutteelle, mutta sitten se vaihdettiin Citanestiin tms. , jonka pitäisi olla turvallinen astmaatikoille ja allergisille, mutta kuitenkin hampaan "muovituksen" jälkeen tuli taas yskä, kurkkukipu ja suussa maistuu "kemikaali". Piti ottaa sitten yöksi allergialääke, että sai nukuttua, kun se helpottaa onneksi. Otan sen joskus myös hammaslääkäriin mennessä, mutta eilen unohtui.
Aloin tutkia muovipaikkojen sisältöä ja selvisi, että niissä on akrylaatteja. Onko sitä kaikissa muovipaikoissa, vaiko vain noissa sinisellä valolla kovetettavissa?
Olen allerginen akrylaateille. Aikoinaan harrastin taidemaalausta ja käytin akryylimaaleja, jotka siis sisälsivät akrylaatteja ja allergisoiduin niille ja sain niistä ihan samanlaisia oireita, eli kurkkukipu, nenän valuminen, yskä ja lisäksi myös ihottuma.
Voisiko olla, että paikkauksen aikana kuitenkin sen verran altistun akrylaatille ja mille lie muullekin, että saan oireita, jotka kestää sen pari päivää ja sittenhelpottaa, kun eihän se kovettunut muovi pitäisi aiheuttaa allergiaa enää. Vai???
Minulla on myös 3 amalgaamipaikkaa ja muutamia muovipaikkoja ja kovasti monenlaisia allergioita, jotka ovat koko ajan lisääntyneet. Viime kesänä tuli vielä koivuallergiakin ja muutama ruoka-aineallergia lisäksi entisiin.
Kannattaisiko minun vaihtaa sekä amalgaamit että muovipaikat keraamisiin? Pitäisiköhän alkaa säästämään rahaa - ei mikään ihan edullinen paikkojenvaihto-operaatio.
Muovipaikat, potilaan akrylaattiallergia?
3
2151
Vastaukset
- Hhhooi
Kaikki muovit ovat sinisellä valolla kovetettavia. Kun muovipaiklaa tehdään siinä käytetään sidosainetta, joka auttaa muovia istumaan paremmin kaviteettiin. Sidosaineet ovat todella allergisoivia. Aika harmillista, että muovit vain ovat sellaisia. Keraamisetpaikat maksavat useampia satoja, mutta ovat vähemmän allergisoivia. Kovettuneen muovin ei pitäisi periaatteessa enää aiheuttaa allergiaa. Toimenpiteen aikana on hyvä mainita että sinä olet herkästi allergisoiva, sillä aineet ovat todella vahvoja, ja heidän kannattaisi huuhdella suutasi kunnolla kun päästävät kotiin. :)
- Anonyymi
Moi onko sun tapauksesta selvinnyt jotain uutta? Mulla epäillään muovipaikka allergiaa ja olen tällä hetkellä allergiatesteihin jonossa (useampi kk menee ennen kun pääsen) mutta oireet ja maku suussa on niin kamala että etsiskelen asiasta nyt sitten tietoa netistä kun en muutakaan voin. Kerro ihmeessä jos näet tämän kommentoi jos sun tapauksessa on ilmennyt jotain.
- Anonyymi
Moi! Mulla on sama ongelma, olen jonossa allergiatesteihin ja epäilynä akrylaattiallergiaa johtuen muovisista hammaspaikoista sekä kruunuista jotka on kiinnitetty hampaisiin muovisementeilla joiden sidosaineissa käytetty akrylaatteja. Mulla on ollut aivan järkyttävä maku suussa jo ainakin kaksi vuotta (sen jälkeen akrylaatti allergia aktivoitunut kun teetin nämä pirun laminaatit ja kruunut hampaisiin). Nyt etsin netistä kohtalokavereita, kerro millainen maku sulla on suussa? Mulla maistuu sellainen imelän makeahko kemikaalinen, tahmean liimamainen maku.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.394582- 522080
Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2521631Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1151629Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.2621610Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ911148Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain481123Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331107- 671073
Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2671071