80 cm vyötärö

YksAmpiainen

Taas oli iltiksessä tuo vanha juttu: naisen vyötärö pitää olla alle 80 cm ja miehen alle 94 cm. Mitä mieltä palstan viisaat? Ja miten se on onnistunut teiltä?

65

5529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hohoijaa

      Ihan puppua koko touhu vyötärön ympärys voi olla vaikka sata etkä silti ole ylipainoinen tai terveyden riskirajoilla

      • Anonyymi

        Nyt ollaan aika pahasti hakoteillä. Jos on 100cm vyötärö, et voi olla normimitoissa.


    • diplomiliikkuja

      Minulla kun oli aikoinaan 118 cm niin kyllä minä läski olin. Nykyään alle 90 cm ja hyvin pyyhkii.

      • Anonyymi

        Mysimba - https://hespac.com/mysimba.htm Hei! Olen kokeillut mysimba ja minulla se tomi hyvin. Pian tuotteen käytön aloittamisen ja vähärasvaisenpaan ruokaan siirtymisen jälkeen paino alkoi pudota, ja kannusti jatkamaan sinnikkäästi tavoitteissa pysymistä ja laihduttamista. Kuukauden kuluttua olinkin jo 6kg hoikempi ja nyt aion vielä jatkaa tuotteen käyttöä että saisin kesällä esiintyä bikineissä uudessa kropassa:) Suosittelen kokeilemaan!


    • ahahaaa

      Se on hyvä että ylettyy anuksensa pyyhkimään

      • Tuota minäkin olen mittana pitänyt.


    • öljkölk

      80 cm on todellakin maksimi naiselle. Kannattaa mennä vaikka rasvaimuun, jos on leveämpi vyötärö. Vyötärönympärys nimittäin on yhtä kuin terveydentilasi - mitä laajempi vyötärö, sitä lähempänä tai jo läsnä metabolinen oireyhtymä. Puhumattakaan siitä, miten epäesteettinen makkaravyötärö on.

      • nyt-järki-käteen

        Mitä kukkua? :D Ei ne rasvaimut terveyttä paranna. Sama rasva palautuu imun jälkeen jos et muuta elintapojasi ja sitten saat taas avata kukkaronnyörisi imuammattilaiselle. Jos ihminen haluaa olla terve hänen on syötävä ja liikuttava kunnolla eikä käytettävä mitään vippaskonsteja. Nuo rasvaimut auttavat vain ulkonäköön (minkä takia epäilenkin että olet joko mies tai teet ammatiksesi rasvaimuja).

        Aloittajalle sen verran, että itseltä lähti useita senttejä pelkästään kun rajoitin maitotuotteet minimiin ja aloin syömään joka aterialla 3/4 kasviksia ja vähemmän kuin 1/4 lihatuotteita (ja välillä lihattomia päiviä). Jos olet karkin/sipsin syöjä niin jätä ne pois ja heti paino tippuu. Välipalaksi hedelmiä ja karkiksi sokeroimattomia kuivahedelmiä. Ja syö mahdollisimman vähän käsiteltyjä ruokia, erityisesti roskaruokia.


      • selvähän-se
        nyt-järki-käteen kirjoitti:

        Mitä kukkua? :D Ei ne rasvaimut terveyttä paranna. Sama rasva palautuu imun jälkeen jos et muuta elintapojasi ja sitten saat taas avata kukkaronnyörisi imuammattilaiselle. Jos ihminen haluaa olla terve hänen on syötävä ja liikuttava kunnolla eikä käytettävä mitään vippaskonsteja. Nuo rasvaimut auttavat vain ulkonäköön (minkä takia epäilenkin että olet joko mies tai teet ammatiksesi rasvaimuja).

        Aloittajalle sen verran, että itseltä lähti useita senttejä pelkästään kun rajoitin maitotuotteet minimiin ja aloin syömään joka aterialla 3/4 kasviksia ja vähemmän kuin 1/4 lihatuotteita (ja välillä lihattomia päiviä). Jos olet karkin/sipsin syöjä niin jätä ne pois ja heti paino tippuu. Välipalaksi hedelmiä ja karkiksi sokeroimattomia kuivahedelmiä. Ja syö mahdollisimman vähän käsiteltyjä ruokia, erityisesti roskaruokia.

        "(minkä takia epäilenkin että olet joko mies tai teet ammatiksesi rasvaimuja)."

        Mies on. Hänhän myös kommentoi vain, että 80cm on naiselle liikaa. Miesten 94cm hän ei sanonut mitään. Miehiä toisaan kiinnostaa vain, että nainen näyttää hyvältä. Terveydestä ei niin väliä, mutta siihen on kätevä vedota, kun halutaan todellisuudessa sanoa naiselle, jotta "Kaunistu!".


      • senttikerho

        No huhuh. Minulla on yli 80 vyötärönympärys ja treenailen 6pv/vkk ja kovasti, kilpailen. Olen todella hyvässä tikissä. Onkohan tuo sitten niin että pitäisi sinne rasvaimuun mennä. Heheh...


    • TotuusOn

      Alle 2m miehillä tuo 94cm on selvästi erottuva rasvamakkara ja voi vaan kuvitella miten huonosti sisäelimet tuommoisessa rasvarenkaassa voivat!

      • nykymääritelmä

        Mutta 2 metrisellä miehellä tai naisella vyötärö saa olla metrin. Puolet pituudesta on se uusin suositus.


    • kokemusta0n

      jos on omenageeninen, ei vyötärö kapene riittävästi vaikka kuinka laihduttaisi. rasva lähtee kyllä - kaikkialta muualta.

      • sipsiä

        Hehee vuoden paras vitsi "omenageeeninen". Surkea selitys jääkaappiseikkalija/jojottajalta :) Ottaa hän vain itseään niskasta niin eiköhän se siitä...


      • Anonyymi
        sipsiä kirjoitti:

        Hehee vuoden paras vitsi "omenageeeninen". Surkea selitys jääkaappiseikkalija/jojottajalta :) Ottaa hän vain itseään niskasta niin eiköhän se siitä...

        Kukaan ei vartalotyypilleen mitään voi. Jokaisella vartalotyypillä on hyvät ja huonot puolensa sekä ulkonäön että terveyden kannalta. Jos omppunaisella ei ampiaisvyötöröä olekaan on hänellä yleensä pitkät ja hoikat raajat, kiinteä peppu, hyvä rintavarustus ja näitä ominaisuuksia tyypillisen päärynävartalotyypin on hyvin vaikea tai jopa mahdotonta saavuttaa. Kiinteä vartalo hivelee silmää oli sitten kysymyksessä nainen tai mies ja mikä tahansa vartalotyyppi.


    • pötkylä

      Ja jos on tasapaksu pötkylä niin kuin minä, niin toi 80 cm ei välttämättä päde. Ei luita voi laihduttaa. Kun painoin 65 kg ja olen 165 cm pitkä, niin vyötärönympyärys oli 82 cm. Nyt olen laihduttanut viisi kiloa ja vyötärö on 89 cm. Vähän vielä matkaa tohon 82 cm johon siis pyrin.
      Aikalailla säätämistä on pudottaa vain vähän painoa.

      • Viisaat on kertoneet, ettei se vyötärön ympärys kaikkea kerro.
        Sanovat, että jos harrastaa liikuntaa kohtuudella ja vaikkapa arkiliikuntaa, ei rasva kerry sisäelinten ympärille ollenkaan sillätavalla, kun paikallaan jököttämällä.


      • slaardia

        Elikkäs pötkylä liikenteeseen...


    • Kipeetaiei

      Minä olen normaalipainoinen nainen, harrastan liikuntaa tosi paljon, huomattavasti enemmän kuin suositukset kehoittavat, mutta vyötärönympärykseni on 84cm. Ikinä ei ole ollut terveyshuolia, ei sitten minkäänlaisia.

      • YksAmpiainen

        No sitähä minäkin, ettei se nyt olla sama senttimäärä kaikilla. Joku 145 cm keijukainen on kai pienempi joka paikasta kuin 220 cm kaverinsa...?


      • Kipeetaiei

        Joo, kyllä se vyötärönympärys on normaalipainoisten kohdalla enemmän kiinni siitä ruumiinrakenteesta ja lihasmassan määrästä. Läskiä on monella normaalipainoisellakin, ja vyötäröllä se aiheuttaa senttejä, oli painoindeksi mikä hyvänsä, mutta lihasmassa ja 'tasapaksu' ruumiinrakenne tuovat niitä senttejä yhtälailla. Täytyy siis muistaa, ettei terveyttä voida tarkastella orjallisesti lukujen kautta.


    • joopajooooo

      Meille sanottiin joskus yläasteen terveystiedon tunnilla että se mitataan navan alapuolelta mutta siinähän on kyljissä luut niin ne saattaa olla toisilla leveämmät kuin toisilla. Ja muutenkin mielestäni ei pidä paikkaansa koska eri ihmisillä eri ruumiin rakenne ja eri geenit.

      • lupslups

        Huokaus, taas geenit syynä omaan slorvailuun...


    • kasfjsdfks

      Mulla paistaa luut läpi ja mittanauha vetää silti siihen yli sataan senttiin, eli on siinä 10 tai 20 senttiä "liikaa" jos ajatellaan että 94 senttiä on maksimi.

      Jollain koolla ei pitäisi olla väliä jos vaan voi hyvin.

      • lajinsakullakin

        Olet ihan oikeassa. Me olemme niin monen kokoisia, että onhan näiden vyötäröidenkin oltava monen kokoisia.


      • alatoobia

        Aika leveälanteinen jässikkä elikkä mittaa nassua aivan vikapaikasta...


    • sentitjasentit

      No eiköhän tuo mitta riipu ihan ruumiinrakenteesta. Jos on pitkä laiheliini, jolla sitä vyötäröä on kymmenen senttiä ja lyhyt, jolla ei oikeastaan ole koko vyötäröä, niin vaikeaksi menee arvioida, kellä se ylipaino on. Pitkällä ihmisellä, jolla on vyötäröä, voi olla ylipainoa enemmän, kuin tällä lyhyellä pätkällä, jonka vyötäröä on vaikea edes hahmottaa, saati sitten mitata. Itse pidän noita mittoja sellaisina suuntaa antavina, mutta jokaisen täytyy kyllä itse ihan tiedostaa omat kilonsa, eikä se mittanauha niitä yksin kerro, eikä siihen tule sokeasti luottaa. Tämän lisäksi pitää ajatella, onko kyse isosta vai pienestä ihmisestä, meissä on monenmittaisia.

    • sumuinenmaa

      Ruumiinrakenteesta moni asia riippuu. Minä kun olen sellainen pitkäkinttuinen ja lyhytselkäinen, en koskaan saanut sormenpäitä lattiaan, kun taas kaverini oli ruumiinrakenteeltaan juuri päinvastainen ja lätkäisi aina kämmenet lattiaan ja arvatkaapa ketä kehuttiin..no kaveriani tietysti notkeudesta.

      • seli-seli-niin-niin

        Onko sulla jotkut 2-metriset kintut, jos et nimenomaan niiden takia saa sormenpäitä lattiaan :DDD Vai ovatko käsivartesi puolimittaiset?


      • dkaprppa

        Minulla on pitkät sääret, ja ihminen taipuu vyötäröstä. Kädet myös pitkät. Oletko lyhytkinttuinen tatti, joka saat vaikka kyynärpäät lattiaan?


    • tietävä

      ei kuulkaas pituus juurikaan vaikuta tuohon mittaan. ihmisten sisäelimet on suunnilleen samankokoiset kaikilla. Mitta otetaan kylkiluiden ja lonkkaluiden välistä jolloin luilla ei ole vaikutusta. Jos mitta näyttää liikaa niin läskiä on liikaa. niin simppeliä se vaan on.

      • ei-se-nyt-ihan-noin-mene

        "Mitta otetaan kylkiluiden ja lonkkaluiden välistä jolloin luilla ei ole vaikutusta."

        Totta kai luilla on vaikutusta, vaikka mitta otettaisiin niiden väliseltä alueelta. Jos alimmat kylkiluut ovat kovin leveät ja lonkat myös, niin ei se luuton alue siinä välissä voi olla useita kymmeniä senttejä kapeampi (jos sitä ei ole kurottu pienemmäksi korsetilla).


      • fkprps

        Ei todellakaan mene. Ihmiset ovat eri kokoisia. Jos on 160 cm ja 48 kg ja 190 cm ja 80 kg ja normaalipainoisia molemmat, on vyötäröt varmasti eri suuruisia.


      • pötkylä

        Ei pidä paikkaansa, että mittanauha kertoo kaikki ja orjallisesti 80 cm pitäisi noudattaa. Ihmisellä on myös se selkäpuoli siinnä vyötäröllä ja jos luut ovat paksummat ja on muutenkin tanakampi, niin vyötärökin voi olla enemmin kun tuo 80cm.
        Pötkylänä tiedän,että en pääse alle 80 cm ja jo tuossakin mitassa luut alkavat törröttää ikävästi ja muistutan lähinnä anorektikkoa. Ja tämä tieto ei ole pelkästään omaani, vaan myös ulkopuoliset ovat huomautelleet.

        Ihmisten ruumiinrakenne voi olla hyvin erilainen ja tuo 80 cm voi olla suuntaa antava, mutta ei mikään fakta.


    • 65-mies

      Olen vielä pysynyt juuri ja juuri tuossa 94sm.säännössä, siis koko ikäni. Jos harrastaa vähänkin voimailulajeja niin satanen menee rikki. Itse olen ollut kestävyys lajien suosija.

      • slaardia

        Asiaa...


    • Setämies666

      80cm naisella ja 94 cm miehellä on ihan hyväksyttäviä jos ikää on 60 . Jos nuorempi ihminen on päästänyt itsensä tuollaiseen jamaan, ei hyvältä näytä tulevaisuutta ajatellen. Sinällään 80cm ja 94cm vielä menettelee mutta 20-40 vuotiaalla on iso mahdollisuus levitä noista lukemista. Se taas ei ole hyvä juttu

      • kaduillahölskyy

        Taas on kevät tulossa ja kadulla näkee jälleen ylensyönneitä teinejä, jotka ovat vetäneet piukeat sukkahousut tai liimafarkut jalkaan ja läskit pursuavat yli vyötärönauhan ja niin on pieniä puseroitakin päällä puristamaasa alleja aloilleen vaan eipä ne peity. Suomalainen nuori nainen olettaa olevansa upea, kun kulkee liian pienissä vaatteissa. Vaaleanpunaisen läskivyöryn kohtaa viimeistään vappuna.


    • yyyyyy
    • Pieniluinen

      Nuorena vyötäröni oli alle 60 cm (olen 170 cm nainen), mutta nyt on tosiaan työn takana pitää lukemat 80 cm.ssä.

      • Läskiomena

        Samoin täällä. Nuorena norja ja pitkä. Nyt on hormoniläskiä tullut liikaa eikä se lähde pois mitenkään. Miksi pitäiskään, jos painoindeksit ovat kohdallaan ja sanotaan myös näin, että vanhemmalla iällä on hyvä olla vähän pyöreyttä luukatoa vastaan.


    • ihmemakkaroita

      No jos on 180cm pitkä nainen, ni paljon pitäisi painaa jotta vyötäröllä oleva makkara on alle 80cm?

    • Mikäpaikka

      Mistä kohden tuo 80cm pitää mitata? Navan ylä vai alapuolelta?

      • tiimalasinainen

        Mitataan tietenkin kapeimmasta kohdasta. Vai eikö omenamallisilla ole kapeinta kohtaa vyötäröllä?


      • Löysäomena
        tiimalasinainen kirjoitti:

        Mitataan tietenkin kapeimmasta kohdasta. Vai eikö omenamallisilla ole kapeinta kohtaa vyötäröllä?

        Ahaa, no sittenhän se helpottaa, enää vain 10cm tavoitteeseen. Otetaanko laskennassa lukuun myös löysä läski eli saako puristaa mittanauhaa luuhun asti?
        Riippuva läskihän ei ole enää kuin esteettinen haitta (joillekuille)


    • makkaraton

      Vyötärönympärykseni on 70 cm, pituus kymmenen senttiä enemmän kuin tuo vyötärö tuplana.
      On pahuksen hyvä olla.
      Osa ystävistäni luulee,että pidän itseäni nälässä.
      En suinkaan.
      Syön hyvin ja monipuolisestikin, herkuttelenkin...mutta liikkumalla kilot pysyy kurissa.

    • 9875654643-2342

      Tiesittekö, että myös vaikeasti ylipainoisilla lantion luut saattavat näkyä ja tuntua, sillä keho mukautuu ylipainon takia!

    • Maalaisjärjellinen

      Vyötärömittoja on nostettu naisille 90 cm ja miehille 100 cm, Juuri siksi, kun Suomesta on vaikea löytää enää hoikempia ihmisiä. Ja iällä ei ole mitään tekemistä painon tai vyötärönympäryksen kanssa ! Mitään "hormoniläskiä" ei ole olemassa. Eikä "aineenvaihduntaläskiä". Läskiä on vain yhdenlaista: itse aiheutettua.

    • sylky

      Jokainen näkee onko näissä mitoissa mitään järkeä, kun ottaa esimerkin. Mies 190 cm pitkä ja vyötärö 94 cm. Mies on laihahko. Mies 165 cm ja vyötärö 94 cm. Tämä mies on sairaalloisen lihava.
      Voi sanoa, että kaikenlaista roskaa sitä levitetäänkin. Levittäjienkin pitäisi hieman ajatella ennen kuin sanovat mitä sylki suuhun tuo.

    • 61senttiä

      Vaikka en enää 18 v olekaan, niin vyötärönympärys on 61 cm ja pituutta 168 cm. Ei se kaikilla
      kasva tuo vyötärönympärys vaikka ikää tuleekin. Myös paino on pysynyt hallinnassa, 51 kg, joten kesäkunnossa ollaan.

    • potero26

      Mielestäni joudun itse pitämään kunnostani huolta,minun vyötäröni on 87cm ja painoindeksi 24.8.Töitä se vaatii,mutta saan siittä kyllä hyvää mieltä.

    • Fitbull

      49-eyes tuuletus näyttäisi yhteiskunnallisemmalta. Näihin 49 kuntaan sote-uudistus iskisi kovimmin

    • Toivopaulin

      Haureus vie Helvettiin. joka kerta kun ihminen tekee syntiä häneen tulee sisään demoni. demoni syö ihmisen sisältä osittain elävältä ja aiheuttaa sairauksia.

      • demoo

        Haureus myös kasvattaa sisäistä ihraa ja pistää vyötärön yli 100cm lukemiin. Sisältä putkahtava demoni onneksi syö ihmisen sisältä ja taas ollaan alle 80cm vyötärön mitoissa :) :)


    • 813

      Eikös vanha kansa jo tiennyt, että silloin ei ole liikaa vyötäröä, jos seisaallaan näkee varpaidensa päät?

    • mmmmmmmmmmm

      On teillä mittaajilla murheet, ei muuta voi sanoa. Mittanauha kädessäkö te kroppaanne ja samalla elämäänne mittailette. No onpa siinäkin jotain tekemistä ja ajankulua. Mutta kukin tavallaan......

    • Anonyymi

      Ei kannata tuskailla niiden vyötärösenttien kanssa, kannattaa käydä kehon koostumusmittauksessa. Minulla esim. on vyötärö joitakin senttejä yli suositellun 80 cm, mutta silti kehon mittauksessa kehon rasvaprosentin todettiin olevan jopa liiankin matala eikä vyötärön seudulla ole sitä viskeraalista rasvaakaan (lieneekö hulavanteen pyörityksen vaikutusta? ). Joissain suosituksissa sanotaan, että vyötärön ympäryksen pitäisi olla sen verran kuin on oma pituus jaettuna kahdella eli silloin esim. 165 cm pitkän naisen vyötärön ympärys voisi ollakin 82,5 cm, mikä kuulostaa ihan realistiselta ja tämän voi vartalotyypiltään omppukin saavuttaa.

      • Anonyymi

        Suositukset, joita on vähän joka asiassa, ainakin terveyteen liittyen, on aina jonkun keksimiä. Ne myöskin vaihtelee ajan saatossa, paikallisesti ja riippuen kenen intressejä ajetaan. Ja aina on joku ihminen päättämässä mihin raja vedetään. Nämä ei tule mistään totuuden ja tiedon absoluuttisesta lähteestä. Eikä sen yksilön tilanteen arvioimisen jälkeen.

        Hyvä esimerkki on vaikka siinä että mikä on kohonnut verenpaine ja mikä ei. Tai mikä kolesteroliarvo antaa lääkärille syyn kirjoittaa reseptiä. Tämä vaihtelee ihan maakohtaisesti. Tai mikä saa olla vyötärön ympärys. Tai mikä on kaunista, tervettä tai sairasta kulttuurissa tai aikakautena. Yleensä terveysasioissa meillä terveyden ja sairauden rajat vedetään kansanterveyden nimissä koko väestöön ottamatta huomioon mitään yksilöllisyyttä. Kuitenkin se on yksilö joka istuu lääkärin pakeilla, ei mikään keskiverto tapaus.

        Mulla on hyvä esimerkki siinä että määrättiin kahdesti verenpainelääkkeet pienestäkin kohonneesta paineesta. Ja molemmat kerrat vain nosti lisää verenpainetta, sai aikaan työkyvyttömyyden, kokoaikaisen pahoinvoinnin ja oli tunne että verisuonet räjähtää ja näkö ei toiminut. Makasin lattialla ja huusin tuskasta oksentaen koko sen ajan kun tämä kokeilu kesti. Mutta kun lääkäri oli sitä mieltä että lääkkeet on määrättävä kun on kohonnut vp. Kun ei tutkittu olenko mahdollisesti allerginen jollekin aineelle. Tai että mulla on kasvain jota ei kukaan ole tutkinut. Tai että en ole masentunut, ahdistunut, toimintakyvytön, verenoainetautia tai uneton vaan mulla on varastoraudan puutos. Ei lääkäreitä kiinnostanut sitä yksinkertaisella verikokeella tutkia. Yhtä potilaan terveydestä huolehtivaa lääkäriä lukuunottamatta. Mutta viittä muuta kiinnosti määrätä leegio turhia lääkkeitä jotka sai lähes itsemurhan partaalle sivuvaikuksineen. Pääasia että lääkäri saa roiskaista edes jotain lääkettä mitä lääketehtaan edustajan kanssa on sovittu että pääsee lääketehtaan sponssaamalle luxusmatkalle luentoreissun nimellä. Harvempi lääkäri on oikeasti potilaan puolella ja viitsii tutkituttaa mitään. Varsinkaan jos vaiva korjaantuu jollain yksinkertaisella ja halvalla keinolla.

        Yksi kansanterveys-esimerkki on että kuinka monta askelta pitää ottaa päivässä. Suomessa se lienee vielä 10000 ja Etelä-Euroopassa sen huomasin olevan 3000. Ehkä korkokenkäkulttuurin takia? Ja kun tavan ihmiset ei siellä kävele juuri ollenkaan edes pikku matkoja vaan kulkee joka paikkaan autolla. Täällä taas on totuttu ilmaston takia toiseen pukeutumiseen ja lenkkarit on vakiojalkine. Saahan sillä stressitasoa nostettua kun onkin kävellyt päivässä vain 9050 askelta. Tai vyötärö on 80cm sijasta 81. Meillä askelsuosituksissa on vedetty määrät mahdollisimman ylös mihin taas ei joku liikuntavammainen tai lonkka- tai muu potilas tai vanhus pysty mitenkään. Ei edes tuota 3000. Eikä tämmöinen istumatyön tekijä. Mutta ehkä uinti, jumppa tai pyöräily korvaa askeleita? Sitä ei kukaan ole kertonut. Vai pitääkö 2000 km uinnin jälkeen vielä kävellä 10000 askelta että täyttää standardit?

        Taas yksi maakohtainen normaalin määritelmän esimerkki: mikä on alkoholin normaalia käyttöä missäkin. Italiassa 16-vuotias voi ostaa ruokakaupasta 80%pirtua eikä sitä kukaan ihmettele. Nuori voi sanoa että tarvii pirtua kotona valmistettavaan likööriin jos joku ihmettelee. Kun sitä kotona tehdään omista hedelmistä. Ei sitä kukaan kyseenalaista. Täällä varmaan soitettaisiin sossut ja poliisi paikalle. Lapsikin saa viiniä marketin hanasta omaan kanisteriin hintaan 0,99€/litra. Kukaan ei kummastele kun se on niin vanhaa kulttuuria.

        En ole seurannut mikä vyötärön on pakko olla että lukeutuu normaaliin väestöön. Että täyttää jonkun asettamat standardit. Että pätemisentarpeinen terkkari saa jonkun aiheen ojentaa jostakin. Ja merkitä punaisen merkinnän. Muistan 1990-luvulta pettyneen ilmeen terveydenhoitajan naamalla, kun hiv-testi näytti miinusta. Terveydenhoitaja epäili jo ulkomailla asumisestani ja omista herätysuskonnnollisista näkemyksistään johtuen hiviä kaikilla jotka ei täyttäneet hänen oikean ihmisen standardejaan.

        Ei viitsi ottaa turhista paineita, se kun nostaa sitä verenpainettakin. Mielummin pahoitan lääkärin ja terkkarin mielen kun en pompi sen mukaan mitä jokainen omista intresseistään käsin keksii syöttää. Jos selkeästi ei minun hyvinvointi ole se tavoite. Oma olo ja elämä ja läheiset on minulle tärkeimpiä kuin se miten joku minut keksimällään mitta-asteikoillaan johonkin kategoriaan sovittaa. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmän muiden näkemykset merkitsee. Nautitaan elämästä, kun se joka tapauksessa on niin lyhyt ja rajallinen.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suositukset, joita on vähän joka asiassa, ainakin terveyteen liittyen, on aina jonkun keksimiä. Ne myöskin vaihtelee ajan saatossa, paikallisesti ja riippuen kenen intressejä ajetaan. Ja aina on joku ihminen päättämässä mihin raja vedetään. Nämä ei tule mistään totuuden ja tiedon absoluuttisesta lähteestä. Eikä sen yksilön tilanteen arvioimisen jälkeen.

        Hyvä esimerkki on vaikka siinä että mikä on kohonnut verenpaine ja mikä ei. Tai mikä kolesteroliarvo antaa lääkärille syyn kirjoittaa reseptiä. Tämä vaihtelee ihan maakohtaisesti. Tai mikä saa olla vyötärön ympärys. Tai mikä on kaunista, tervettä tai sairasta kulttuurissa tai aikakautena. Yleensä terveysasioissa meillä terveyden ja sairauden rajat vedetään kansanterveyden nimissä koko väestöön ottamatta huomioon mitään yksilöllisyyttä. Kuitenkin se on yksilö joka istuu lääkärin pakeilla, ei mikään keskiverto tapaus.

        Mulla on hyvä esimerkki siinä että määrättiin kahdesti verenpainelääkkeet pienestäkin kohonneesta paineesta. Ja molemmat kerrat vain nosti lisää verenpainetta, sai aikaan työkyvyttömyyden, kokoaikaisen pahoinvoinnin ja oli tunne että verisuonet räjähtää ja näkö ei toiminut. Makasin lattialla ja huusin tuskasta oksentaen koko sen ajan kun tämä kokeilu kesti. Mutta kun lääkäri oli sitä mieltä että lääkkeet on määrättävä kun on kohonnut vp. Kun ei tutkittu olenko mahdollisesti allerginen jollekin aineelle. Tai että mulla on kasvain jota ei kukaan ole tutkinut. Tai että en ole masentunut, ahdistunut, toimintakyvytön, verenoainetautia tai uneton vaan mulla on varastoraudan puutos. Ei lääkäreitä kiinnostanut sitä yksinkertaisella verikokeella tutkia. Yhtä potilaan terveydestä huolehtivaa lääkäriä lukuunottamatta. Mutta viittä muuta kiinnosti määrätä leegio turhia lääkkeitä jotka sai lähes itsemurhan partaalle sivuvaikuksineen. Pääasia että lääkäri saa roiskaista edes jotain lääkettä mitä lääketehtaan edustajan kanssa on sovittu että pääsee lääketehtaan sponssaamalle luxusmatkalle luentoreissun nimellä. Harvempi lääkäri on oikeasti potilaan puolella ja viitsii tutkituttaa mitään. Varsinkaan jos vaiva korjaantuu jollain yksinkertaisella ja halvalla keinolla.

        Yksi kansanterveys-esimerkki on että kuinka monta askelta pitää ottaa päivässä. Suomessa se lienee vielä 10000 ja Etelä-Euroopassa sen huomasin olevan 3000. Ehkä korkokenkäkulttuurin takia? Ja kun tavan ihmiset ei siellä kävele juuri ollenkaan edes pikku matkoja vaan kulkee joka paikkaan autolla. Täällä taas on totuttu ilmaston takia toiseen pukeutumiseen ja lenkkarit on vakiojalkine. Saahan sillä stressitasoa nostettua kun onkin kävellyt päivässä vain 9050 askelta. Tai vyötärö on 80cm sijasta 81. Meillä askelsuosituksissa on vedetty määrät mahdollisimman ylös mihin taas ei joku liikuntavammainen tai lonkka- tai muu potilas tai vanhus pysty mitenkään. Ei edes tuota 3000. Eikä tämmöinen istumatyön tekijä. Mutta ehkä uinti, jumppa tai pyöräily korvaa askeleita? Sitä ei kukaan ole kertonut. Vai pitääkö 2000 km uinnin jälkeen vielä kävellä 10000 askelta että täyttää standardit?

        Taas yksi maakohtainen normaalin määritelmän esimerkki: mikä on alkoholin normaalia käyttöä missäkin. Italiassa 16-vuotias voi ostaa ruokakaupasta 80%pirtua eikä sitä kukaan ihmettele. Nuori voi sanoa että tarvii pirtua kotona valmistettavaan likööriin jos joku ihmettelee. Kun sitä kotona tehdään omista hedelmistä. Ei sitä kukaan kyseenalaista. Täällä varmaan soitettaisiin sossut ja poliisi paikalle. Lapsikin saa viiniä marketin hanasta omaan kanisteriin hintaan 0,99€/litra. Kukaan ei kummastele kun se on niin vanhaa kulttuuria.

        En ole seurannut mikä vyötärön on pakko olla että lukeutuu normaaliin väestöön. Että täyttää jonkun asettamat standardit. Että pätemisentarpeinen terkkari saa jonkun aiheen ojentaa jostakin. Ja merkitä punaisen merkinnän. Muistan 1990-luvulta pettyneen ilmeen terveydenhoitajan naamalla, kun hiv-testi näytti miinusta. Terveydenhoitaja epäili jo ulkomailla asumisestani ja omista herätysuskonnnollisista näkemyksistään johtuen hiviä kaikilla jotka ei täyttäneet hänen oikean ihmisen standardejaan.

        Ei viitsi ottaa turhista paineita, se kun nostaa sitä verenpainettakin. Mielummin pahoitan lääkärin ja terkkarin mielen kun en pompi sen mukaan mitä jokainen omista intresseistään käsin keksii syöttää. Jos selkeästi ei minun hyvinvointi ole se tavoite. Oma olo ja elämä ja läheiset on minulle tärkeimpiä kuin se miten joku minut keksimällään mitta-asteikoillaan johonkin kategoriaan sovittaa. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmän muiden näkemykset merkitsee. Nautitaan elämästä, kun se joka tapauksessa on niin lyhyt ja rajallinen.

        T kn

        Koronan takia terveydenhuollossa ollaan nyt oltu syystäkin huolissaan ihmisten vyötärölihavuudesta. Vyötärölihavuus ja kohonneet sokeriarvot liittyvät toisiinsa. Aika monella vakavia oireita koronasta saaneilla ei ole ollut sokeriarvot kohdallaan. Ei niihin vyötärönympäryssuosituksiin ihan välinpitämättömästikään kannata suhtautua joskin suosituksia pitää katsoa tapauskohtaisesti.


    • Anonyymi

      Harvoilla suomalaisilla on tuollaiset mitat.

    • Anonyymi

      Mä oon muutamaa kiloo vajaa alipainoinen ja mulla on vyötärö silti yli 80cm, geeneistä ja ruumiinrakenteesta kiinni. Äitini on omenavartalo. Mulla on tosi laihat jalat ja litteä peppu vaikka vyötärö onkin isompi.

      • Anonyymi

        Ja vyötäröllä tarkoitan sitä laihinta kohtaa. Navanympärys mulla on 88cm ja lantio 90cm. Pieni lantio mulla verrattuna vyötäröön.


    • Anonyymi

      Koostumuksellakin on vaikutusta.
      Olen mies. Ensi vuotena 80v.
      Vyötäröni on 94cm. Keskivartalon lihasmassa, vatsa ja alaselkä on 1,38 x kokoiseni ukon keskiarvo. Lihakset vaativat tilansa.
      Rasva on 12,9%. Viitemaksimi lienee 20%?
      Sisäkalujen rasvalukema 57,1. Yleinen tavoite 100 tai alle sen. Ikäiseni viitemaksimi yli 150.

    • Anonyymi

      Käsittääkseni sellaisiin lukemiin pitäisi päästä ettei sitä pahaa viskeraalista rasvaa vyötäröllä olisi. Minä pudotin painoa 15 kg ja vyötäröltä lähti sentti per kilo ja vyötärö on nyt 81 senttiä (pituus 165 cm). Jostain luin, että pituus jaettuna kahdella olisi passeli vyötärön ympärys. Lihaksikkaiden ihmisten kohdalla nämä suositukset senteistä ovat eri kuin muilla. Itse kävin keväällä kehon koostumusmittauksessa ja sen perusteella viskeraalista rasvaa ei vyötöröllä ollut (vyötärön ympärys oli silloin 83 cm). 1,5 kg:n painoilla olevaa hulavannetta olen pyörittänyt runsaat puoli vuotta, tällä keinolla minun vyötäröltä ei ole kyllä niitä senttejä lähtenyt, mutta vyötärö on huomattavasti kiinteytynyt ja hulavanteen pyöritys on saattanut polttaa myös sisäistä vyötärörasvaa mikä on hyvä asia. Myös reipastahtinen kävely polttaa hyvin keskivartalolta rasvaa.

      • Anonyymi

        Ei ollut viskeraalirasvaa? Onkohan persoonallinen tulkinta? Täydellinen rasvattomuus on mahdotonta!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1605
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1439
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1348
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1334
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      37
      1275
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1218
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe