Mistä erottaa maito-tai rautahampaan?

Tyttö12v

Olen 12-vuotias, ja minua huolestuttaa hampaani. Minun ylähampaista ensimmäinen poskihammas heiluu. Kun heilutan sitä, tunnen kun ikeneni sisällä heiluisi joku samalla. Minua huolestuttaa että kyseessä olisi rautahammas. Minulla on ollut monta vuotta ientulehdus, ja vanhempani uskoo syyn olevan siinä. Enkä osaa erottaa mikä on rautahammas tai maitohammas..

35

11454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenut_potilas

      Hei! Olet aika nuori siihen, että sinulla olisi ehtinyt vaihtua ensimmäinen poskihammas maitohampaasta rautahampaaksi ja se rautahammas olisi ehtinyt mennä niin huonoon kuntoon, että alkaa irrota. Kyllä olisin 99% varma, että se on maitohammas, joka irtoaa, kuten niiden kuuluukin. Mutta oli mikä oli, ientulehdus sinun täytyy hoitaa, ole kiltti ja usko se. Ientulehdus voi vuosikausia jatkuessaan heikentää rautahampaidenkin kiinnitystä ja hammas voi lopulta irrota. Siihen menee kuitenkin todella kauan, ja sitä ennnen suurempi vaara liittyy siihen, että tulehtuneista ikenistä voi päästä verenkiertoon bakteereita. Ja tulehdus on aina elimistölle rasite. Lisäksi yleensä ihmisen hengitys haisee pahalle, jos hänellä on ientulehdusta. En halua pelotella sinua; ientulehdus on melkein kaikilla ihmisillä jossain vaiheessa elämää, eikä siitä aiheudu heille vaaraa. Mutta silti se todella, todella kannattaa hoitaa.

      Miten se sitten hoidetaan? Osta tai pyydä vanhempiasi ostamaan sähköhammasharja. Harjaa hampaat aamulla ja illalla 2 minuuttia kerallaan. Ja tästä ei saa lintsata vaikka mikä olisi. Aluksi se voi hiukan sattua ja ikenistä vuotaa verta. Älä varo vertavuotavia ikeniä, vaan harjaa kunnolla. Sitten tulehdus alkaa helpottaa ja ikenet paranevat, eikä harjaus enää viikon-parin viikon jälkeen satu, eikä verta tule. Terveet ikenet eivät vuoda verta harjatessa. Kun tulehdus on parantunut, heitä käyttämäsi hammasharjan vaihtopää pois ja ota uusi ja puhdas käyttöön.

      Jos asia vaivaa sinua kovasti, varaa tai pyydä vanhempiais varaamaan sinulle sika hammaslääkäriin tai suuhygienistille.

      Kaikkea hyvää sinulle! :)

      • Anonyymi

        Mun hammas on heilumassa ja se on ehkä rautahammas ikenistä ei vuoda verta (joskus vuotanut) mutta henki haisee mitä teen pelkään ylikaiken hammaslääkäriä😔😔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun hammas on heilumassa ja se on ehkä rautahammas ikenistä ei vuoda verta (joskus vuotanut) mutta henki haisee mitä teen pelkään ylikaiken hammaslääkäriä😔😔

        Ei hätää kun et hriluta heiluvaa rautahammasta niin se juurtuu takaisin kiinni


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun hammas on heilumassa ja se on ehkä rautahammas ikenistä ei vuoda verta (joskus vuotanut) mutta henki haisee mitä teen pelkään ylikaiken hammaslääkäriä😔😔

        Hei mullakin heiluu jurri nyt ala hampaisss oleva hammas ja olen kohta 11v ja en ole varma onko se rautahammas joten mitä tekisisn sille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei hätää kun et hriluta heiluvaa rautahammasta niin se juurtuu takaisin kiinni

        kiitos kun kerroit mua hulestutti nyt lopetan siihen koskemisen! kiitos :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei mullakin heiluu jurri nyt ala hampaisss oleva hammas ja olen kohta 11v ja en ole varma onko se rautahammas joten mitä tekisisn sille

        Ei ole rautahammas todennäköisesti iässäsi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun hammas on heilumassa ja se on ehkä rautahammas ikenistä ei vuoda verta (joskus vuotanut) mutta henki haisee mitä teen pelkään ylikaiken hammaslääkäriä😔😔

        Tässä ajassa vielä pelätä hammaslääkäriä on outo ajatus koska vika ei voi olla hoidossa vaan siten hammaslääkärin työskentelyssä.Mutta suosittelen hammaslääkärille menemistä ja valita hammaslääkäri joka perehtynyt pelkopotilaisiin.


      • Anonyymi

        Rautahampaan tunnistaa siitä, että se ruostuu.


    • Anonyymi

      No mulla on sama mutta tiiän että se on rauta hammas ja se heiluu koska se on just kasvamassa mutta mulla ei ole koskaan ollut ien tulehdusta

    • Anonyymi

      Eikö sinun ikäinen pääse vielä helposti hammaslääkäriin julkisella puolella eli nk. terveyskeskushammaslääkäriin? Lasten hammasongelmat kuuluu hoitaa. Ientulehdus on asia, jolle voi tehdä jotain. Joten pyydät vanhempiasi tai jotain muuta aikuista soittamaan ja varaamaan sinulle hammaslääkäriajan. Tai soita itse, osaat varmasti.

      Hammas saa heilua aika paljon, ennenkuin se irtoaa, jollei sen alla ole uutta hammasta työntämässä sitä pois. Minulla on poistettu viimeiset maitohampaat 43- ja 45-vuotiaana (pysyvät hampaanaiheet puuttuivat) . Kumpaakaan en saanut itse irti, vaikka heiluivat runsaasti, ja olivat vain osittain kiinni. Hammaslääkäri sanoi, että hammas on kiinni säikeillä. Eli säikeet vain antoivat periksi, mutteivat katkenneet, kun heilutin hammasta.

    • Anonyymi

      Tiedän tosi vanha keskustelu mutta jos heiluttaa hammasta ja tuntee että siinä ylä puolella on jokin nii noi 90% varmuudella se on maitohammas jota rautahammas työntää pois jotta mahtuisi kasvamaan. Sillä itsellänikin heiluu juuri yksi poski hammas ja siinä tuntuu sellanen pieni paine että joku työntäsi sitä nii rautahammas se vain on

    • Anonyymi

      Hei. Mulla heiluu oikees yläkulmassa hammas ja vasemmassa ylakulmassa ja en yhtään tiiä kumpi se on. Ja tiiän et jos e ois rauta nii kuinka kaua siihen menisi että se juurtuuu takaisin kiinni?

    • Anonyymi

      Minulta lähti juuri maitohammas vaikka se ei heilunut kuin hitusen verran. Söin toffeeta kunnes huomasin, että hampaani puuttuu. Alta ei kasva uutta ja hampaan kohdalla on verinen rako. Onko se normaalia?

    • Anonyymi

      sinjdkdbd

    • Anonyymi

      Hei mulla on ylhäällä oikeasta taaimmaisesta hampaassa laskettuna eteenpäin yksi heiluu eikä mulla oo ennen irronnut siitä hammasta enkä tiedä onko se rauta- vai maitohammas olen 11-vuotias
      Haluaisin nopean vastauksen ennen kuin teen mitään väärää

      • Anonyymi

        Maitohammas jos ei ole ennen lähtenyt☺️


    • Anonyymi

      Haluaisin tietää itsekkin

    • Anonyymi

      Mulla on johnnydepp- hampaisto. Rottaihminen nääs.

    • Anonyymi

      Heippa rallaa! Olen jo 9V, ja mietin että päiväkoti ikäisenä lähti viimeksi hampaita? Kun liikunta alahammasta se liikkuu? Enkä ole varma onko kyseessä maito vai rauta hammas.

    • Anonyymi

      Voi ei liikunta piti sanoa liikutan😂🤣

    • Anonyymi

      Moi olen tyttö 12 joka ei tunnista rauta ja maito hammasta ja nyt mulla heiluu hammas ja en tiedä mitä mun pitää tehdä

    • Anonyymi

      Siis oon 12v ja mun ylähammas(poskihammas) heiluu. Mun mielestä se on jo irronnu ja pelottaa jos se irtooki ja se on rautahammas. Mutta jos sitä heiluttaa niin tuntuu kuin siellä olisi toinen hammas, vaikka hammas lääkäri sanoi että mulla on enää 2 maitohammasta ja molemmat irtosi. Mitä luulette onko se rauta hammas vai maitohammas?

    • Anonyymi

      Oon 12-vuotias poika kohta 13 minulla lähti poskihammas ja heiluu tällä hetkellä toinen en tiedä onko ne rautahampaita vai maitohampaita voiko joku kertoa

    • Anonyymi

      Olen 11 vuotias minulla heiluu hammas se on eka sivuhammas. En ole varma onko se rauta hammas ja minua huolestuttaa että se on rautahammas, mutta en keksi mitään syytä miksi rautahampaani heiluisi.

      • Anonyymi

        Aika vanha kommentti mut sama. :[


    • Anonyymi

      Minulla heiluu vasemmassa yläkulmassa eka sivu hammas. Minua pelottaa, että se on rautahammas vaikka ei ole mitään syytä miksi se rautahammas heiluisi. Ja en ole nyt ihan varma onko siitä ikinä lähtenyt hammasta, olisin kiitollinen jos saisin vastauksen mahdollisimman pian.

      • Anonyymi

        Minua pohdituttaa sama asia!


    • Anonyymi

      Moi, olen 12v minulta on otettu hammaslääkärissä kaksi etuhammasta jotta siihen pääsisi kasvamaan uudet rautahampaat ja jotta niillä olisi tilaa, mutta nyt on mennyt ainakin puol vuotta eikä mitään hampaan alkuja ole näkyvissäkään

    • Anonyymi

      Hei olen kaksitoista vuotias ja minua huolestuttaa se että hammaslääkäri sanoi minulle että minulla on ientulehdus ja nyt hampaani heiluvat

    • Anonyymi

      Hammashoitaja tietysti. Asian ymmärtää iän karttuessa ja ulosoton uhalla. Ei pidä olla liian huolissaan varhain. Ei pitäisi.

    • Anonyymi

      Oo 13 ja mul heiluu hammas huolestuttaa vaan jos se onkii rautahammas. Mistä voin erottaa rautahampaan ja maitohampaan?

      • Anonyymi

        sun ikäsellä ei pitäis olla enää maitohampaita vaan kaikki puhjenneet hampaat on rautahampaita.


    • Anonyymi

      Mistä tunnistaa rautahampaan ja maitohampaan?

      • Anonyymi

        Pysyvän hampaan kasvaessa ja puhjetessa kohti omaa paikkaansa se työntää maitohammasta, jolloin maitohampaan juuri resorboituu eli sulaa pois. Lopulta juureton maitohammas irtoaa ja pysyvän hampaan kruunu tulee esiin.


    • Anonyymi

      Tjames Pondi elokuvassa oli rautahammas, hymyillessä erottui selvästi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4540
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe