Minulla on n. 20 vuotta vanha vähän ajettu tunturi Arctica, 21 vaihteinen 28 tuuman pyörä.
Painan nykyään n. 140 kiloa, renkaat tahtovat lyödä vanteille jo kaupungin töyssyissä.
Voiko samalle vanteelle vaihtaa miten paksut renkaat, vai pitääkö vaihtaa koko pyörät?
Ei viitsisi koko pyörää vaihtaa kun ei tiedä miten paljon tulee ajettua.
Renkaiden vaihto paksumpiin hybridissä
17
5875
Vastaukset
- rautareisi
28 tuumaiseen saa jo kohtuuleveitäkin renkaita,määräävä tekijä onkin mahtuuko ne pyörimään pyörässäsi. Pitäisi tietää pyöräsi takahaarukan leveys keskiön takaa jotta voitaisiin kertoa kuinka ison kumin sinne voi laittaa.
- Renkaatlytässä
Jep, täytyy käydä mittailemassa, mutta tuota tietoa kaipasin ettei vanne ole esteenä.
- Alkup_Maatiepyöräi
Vanteen leveys vaikuttaa siihen, kuinka leveän renkaan siihen uskaltaa laittaa. Sheldon vainaan sivuilla on yksi ohjeellinen taulukko aiheesta.
http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html
Se että renkaat eivät kanna ei liity itseasiassa renkaan leveyteen vaan käytettyyn rengaspaineeseen. Laita ensi oikeat paineet. Jos se ei auta, niin osta parempilaatuiset renkaat, jotka kestävät enemmän painetta. - Renkaatlytässä
No olen vahvasti eri mieltä tuosta renkaan kantavuudesta. Juuri sen takiahan haluan isomman renkaan että se renkaan paine jakaantuu isommalle alalla ja on siten kantavampi.
Miten esim. kuorma-autot toimisivat kilpapyörän renkailla?
Ihan perusfysiikkaa vaan. - Alkup_maantiepyöräi
Renkaatlytässä kirjoitti:
No olen vahvasti eri mieltä tuosta renkaan kantavuudesta. Juuri sen takiahan haluan isomman renkaan että se renkaan paine jakaantuu isommalle alalla ja on siten kantavampi.
Miten esim. kuorma-autot toimisivat kilpapyörän renkailla?
Ihan perusfysiikkaa vaan.Renkaan laatu ja käytännössä siis paineen kestävyys vaikuttaa siihen, pohjaako rengas. Käytännössä renkaan leveydellä ei ole vaikutusta. Päälle kolmevitoset halvat hybrideihin tarkoitetut renkaat ovat jopa heikompia, koska ne eivät kestä painetta.
Jos oikeasti haet hyvää ja kestävää rengasta, joka ei säikähdä isokokoisenkaan kuskin alla, niin sinun pitäisi hankkia pyörä, johon voi laittaa jonkun 25 mm maantiekisarenkaan alle. Niihin saa riittävät paineet.
Jos sinulla ei ole painemittarillista pumppua, niin aloita hankkimalla sellainen. Ilman mittaria sinulla on takuuvarmasti liian pienet paineet renkaissa. - aktiivi_asiantuntija
Eli, siis 2.2 tuumaa leveä rengas kantaa kahden baarin paineella tuon 140 kiloisen kuskin ja mitäpä meinaan kantaako hybridin 37 milliä leveät renkaat tuon kuskin samalla kahden baarin paineella??Pitää muistaa, että esim 32 mm ja 47 mm rengas eroaa toisistaan muutoinkin, kuin leveyden suhteen, sillä 47 on myös huomattavasti korkeampi, jolloin ilma määrä on paljon suurempi, kuin 32 millisessä ja kantama samalla paineella on aivan toista luokkaa.
Mitä leveämpi rengas, sitä parempi kantama samalla paineella, verrattuna kapeampaan. Tämä ei ole mututietoa, vaan faktaa.
Toinen asia on tuo paine mittari, en ole kuunaan käyttänyt painemittaria renkaan täytössä ja aina on paineet ollut sopivat. paineen sopivuus selviää ajaessa eikä netistä tietoa hakemalla.
Hybridiin mahtuu melkoisella varmuudella 47 mm levyinen rengas ja se kantaa 4 baarin paineella takuulla 140 kiloisen kuskin. Kysessä on ns mummonpyörärengas kooltaan. - Alkup_maantiepyöräi
Hybridien halparenkaissa on alhaiset painemaximit, joka aiheuttaa helposti snake bite'ksi kutsutun renkaan puhkeamisen, kun vanne osuu kanttariin. Eli tule kaksi vierekkäistä reikää sisärenkaaseen.
Kapeammat 23-28 mm hyvälaatuiset renkaat kestävät hyvinkin 8-12 baaria ja ovat kaupunkioloissa tuossa mielessä paljon kestävämpiä.
Nimimerkki aktiivi_asiantuntija ajaa varmaan autollakin tarkastamatta renkaiden ilmanpaineita? Oma kokemukseni on, että joskus kun on tullut täytettyä renkaat mittarittomalla pumpulla, on paineet aina olleet vajaat. Suosittelen sekä hyvälaatuisia renkaita että kunnollista, painemittarilla varustettua tornipumppua. - aktiivi_asiantuntija
"Nimimerkki aktiivi_asiantuntija ajaa varmaan autollakin tarkastamatta renkaiden ilmanpaineita"
Pitää juurikin paikkansa, koska autossani on rengaspaineen seuranta järjestelmä, joka ilmoittaa, mikäli paineissa ongelmia:=)
Pyörässäni on renkaat (2.10/28), joissa paine suositus 120 kiloiselle kuljettajalle 1.9 bar ja yli 130 kiloiselle 2.1 bar. Nuo renkaat maksoivat 92 euroa kpl, joten en käyttäisi ainakaan itse niistä nimitystä halparengas. Pyöräni tosin on 29 maasturista tehty hybridi. - Mutta_mutta
aktiivi_asiantuntija kirjoitti:
"Nimimerkki aktiivi_asiantuntija ajaa varmaan autollakin tarkastamatta renkaiden ilmanpaineita"
Pitää juurikin paikkansa, koska autossani on rengaspaineen seuranta järjestelmä, joka ilmoittaa, mikäli paineissa ongelmia:=)
Pyörässäni on renkaat (2.10/28), joissa paine suositus 120 kiloiselle kuljettajalle 1.9 bar ja yli 130 kiloiselle 2.1 bar. Nuo renkaat maksoivat 92 euroa kpl, joten en käyttäisi ainakaan itse niistä nimitystä halparengas. Pyöräni tosin on 29 maasturista tehty hybridi.Noissa autojen rengaspaineen valvontasysteemeissä on ollut isoja ongelmia, varsinkin talvella. En luottaisi niihin. Vaikea ymmärtää miksi TPMS on yleistynyt ja tullut pakolliseksi. Se ei toimi ja johtaa siihen että auton omistaja/haltija/kuljettaja luottaa epävarmaan teknologiaan.
- aktiivi_asiantuntija
Minä luotan. TPMS on takuuvarmasti luotettavanpi, kuin mittarilla varustettu pumppu. Omassa autossa ollut TPMS jo kolmatta vuotta ja hienosti on toiminut. Kätevää tarkistuttaa napin painalluksella tietokoneen näytöltä rengaspaineet yhdellä vilkaisulla. Hienosti myöskin ilmoitti merkkivalolla, kun olin ajanut ruuviin ja paine oli laskenut renkaassa 0.5 bar. TM testasi kerran erilliset rengaspaine mittarit sekä huoltoasemilla, että liikkeissä myytävät ja lopputulos oli huimaa luettavaa. Pahimmillaan heittoa oli lähes 1 bar. Toiseksi, kun fillariin pumppaat esim 6 bar ja otat pumpun letkun venttiilistä pois ja tarkistat heti uudelleen paineet, on sieltä hävinyt yleensä yli baarin verran painetta. Tämä ainakin ns autoventtiileissä.
- Alkup_maantiepyöräi
aktiivi_asiantuntija kirjoitti:
Minä luotan. TPMS on takuuvarmasti luotettavanpi, kuin mittarilla varustettu pumppu. Omassa autossa ollut TPMS jo kolmatta vuotta ja hienosti on toiminut. Kätevää tarkistuttaa napin painalluksella tietokoneen näytöltä rengaspaineet yhdellä vilkaisulla. Hienosti myöskin ilmoitti merkkivalolla, kun olin ajanut ruuviin ja paine oli laskenut renkaassa 0.5 bar. TM testasi kerran erilliset rengaspaine mittarit sekä huoltoasemilla, että liikkeissä myytävät ja lopputulos oli huimaa luettavaa. Pahimmillaan heittoa oli lähes 1 bar. Toiseksi, kun fillariin pumppaat esim 6 bar ja otat pumpun letkun venttiilistä pois ja tarkistat heti uudelleen paineet, on sieltä hävinyt yleensä yli baarin verran painetta. Tämä ainakin ns autoventtiileissä.
Maantiellä käytettävässä pyörässä kannattaa käyttää vain kiekkoja, jotka on suunniteltu presta-venttiilille.
- 55mm
Kannattaa vaihtaa esim 47mm renkaaseen, jos pyörään sellainen sopii. Leveä rengas on ehdottomasti kapeaa parempi painavalle ajajalle/kuormalle.
Jos painava ajaja/kuorma käyttää kapeaa rengasta hirveillä paineilla niin kiekkoon ja runkoon kohdistuu huomattavasti suurempi rasitus kuin jos käytetään leveää rengasta normaalipaineilla.
Ajomukavuus on paljon parempi leveällä renkaalla jos ajaja/kuorma on painava.
Painoin ennen itsekin 150 kg, nykyään 120 kg.
Luulen että Alkup_Maatiepyöräi sortui taas pahaan tapaansa niputtaa kaikki pyöräily itse harrastamaansa hoikkien poikien maantiepyöräilyyn.- Alkup_maantiepyöräi
Arviosi on valitettavasti väärä. Olen ihan peruskuntoilija. Kokemusta hyvin erilaisista pyöristä, myös niistä maantiepyöristä, on kuitenkn kohtuu paljon. Maantiepyörä on pitkän kokemuskeni mukaan kuitenkin ylivoimasisesti mukavin pyörä kuntoilla tiellä. Ei mikään kilpapyörä, vaan sellainen hieman rennomman geomerian maantiepyörä.
- 55mm
Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:
Arviosi on valitettavasti väärä. Olen ihan peruskuntoilija. Kokemusta hyvin erilaisista pyöristä, myös niistä maantiepyöristä, on kuitenkn kohtuu paljon. Maantiepyörä on pitkän kokemuskeni mukaan kuitenkin ylivoimasisesti mukavin pyörä kuntoilla tiellä. Ei mikään kilpapyörä, vaan sellainen hieman rennomman geomerian maantiepyörä.
Mutta painatko 140 kg tai enemmän? Sen olen läskinä oppinut että laihoilta pojilta ei kannata ihan kaikkea pyöräilytietoa omaksua.
- Alkup_maantiepyöräi
55mm kirjoitti:
Mutta painatko 140 kg tai enemmän? Sen olen läskinä oppinut että laihoilta pojilta ei kannata ihan kaikkea pyöräilytietoa omaksua.
En ole itsellään mikään neuvolavaa'alla punnittava. Pyöräilystä vain liikkuu käsittämättömiä uskomuksia Suomessa. Osa on sellaisia, joita markettiroskan markkinoijat vielä vahvistavat.
Jos haet mukavaa pyörää kuntoiluun, on valinta tehtävä ensin maaston ja maantien välillä. Jos päädyt maantielle, niin mukavin pyörä yleisti on teräsrunkoinen maantiepyörä, jonka geometria ei saa olla kisakireä. Myös cyclocrossareista voi löytyä mukavia ajettavia. Kuiturunkoiset ovat oma lukunsa. Kuidusta voidaan tehdä myös mukava runko. Esimerkiksi Spessun Roubaix on tuollainen.
Pyörän heikoin lenkki on usein kiekko. Ostettaessa uusi pyörä, kannattaa yli satakiloisen yleensä suosiolla ostaa paremmat kiekot. - kehä
Kun kirjoitatte ja höpötätte maantiepyöristä ja maanteistä, niin voitteko kertoa mitä tarkoitetta maantiellä? Täällä ainakin maantiet ovat sen sorttisia, että ei paljoa kannata hankkia maantiepyörää. Maantiet ovat joko sepeliteitä tai kulunutta ja krupulaista öljysoraa.
- Alkup_maantiepyöräi
kehä kirjoitti:
Kun kirjoitatte ja höpötätte maantiepyöristä ja maanteistä, niin voitteko kertoa mitä tarkoitetta maantiellä? Täällä ainakin maantiet ovat sen sorttisia, että ei paljoa kannata hankkia maantiepyörää. Maantiet ovat joko sepeliteitä tai kulunutta ja krupulaista öljysoraa.
Maantiepyöräi on monen laisia. Myös sellaisia, jotka sopivat hyvinkin krouville tienpinnalle. Speksin Roubaix on ääriesimerkki tuosta ajattelusta.
http://www.specialized.com/fi/en/bikes/road/roubaix
Halvemmalla vastaavia ominaisuuksia saa ostamalla teräsrunkoisen pyörän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella
Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne202227Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle
Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv282088Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua
Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle1941647Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?
"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k521609Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue
"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel761580- 1131430
Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.
Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.501368- 831129
Martina haluaa tasoisensa miehen
Seiskassa juttu minkälaisen miehen Martina haluaa. Kumppanin pitää tuoda hänen herkkyytensä ja vahvuutensa esiin sekä ol240997Voi ei! Katja Ståhl joutui sairaalaan - Syynä tämä vitsaus - Koskettava päivitys sairaalasängystä
Pikaista paranemista, Katja! Katja Ståhl on kertonut somessa joutuneensa sisään sairaalaan. Lue lisää: https://www.suom21885