Yleisurheilusta/juoksusta

kiinnostunut_

Haluisin kysyä yleisurheilusta tai oikeastaan juoksusta. Voiko juoksemista harrastaa yleisurheilujoukkueessa vai pitääkö mennä erikseen juoksuseuraan? Olen kohta 15.v tyttö ja haluisin siis alottaa juoksemisen. Onko se mahdollista? Tällä tarkoitan sitä että onko olemassa aloittelija joukkueita vai ovatko kaikki sellaisia kilpatasoisia missä en oikein pärjäisi? Olen ennen harrastanut jonkun verran liikuntaa kylläkin.
Ja sitten vielä sellainen asia että mistä tälläisen seuran löytäisi? Miten sinne pitää ilmottautua? Asun pääkaupunkiseudulla...

9

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tf62

      Pääkaupunkiseudulla on kymmenkunta toimivaa yleisurheiluseuraa, myös sellaisia, joihin pääsee mukaan ilman aikaisempaa harjoittelua. Tarkentaisitko hieman, oletko kiinnostunut pikajuoksusta vai kestävyysjuoksusta? Tämä voi vaikuttaa seuran valintaan. Pikajuoksua ovat matkat 60-400 m, 800 m ja sitä pitemmät matkat ovat kestävyysjuoksua.

    • kiinnostunut_

      Itse asiassa en oikein tiedä kumpi kestävyys- vai pikajuoksu olisi juttuni. Luultavasti hieman lyhyempi matka, mutta ei kuitenkaan mikään lyhyin vaihtoehdoista. Onko mahdollista harjoitella niin sanotusti kumpaakin? Yksi kaverini nimittäin juoksee viestejä, jonka lisäksi hän on ollut maastojuoksukisoissa... Niin ja kiitos paljon :)

    • tf62

      Kyllä voi harjoitella molempia, ja yleisurheilussa on paljon muitakin lajeja mitä kannattaa kokeilla. Lähetä viesti osoitteeseen [email protected], katsotaan mitä löydetään sinulle.

    • varo

      Katso sitten, ettet ota mitään entistä maajoukkueurheilijaa valmentajaksi, lajin dopinghistoria on likainen. Neuvoisin juoksemaan ihan omaksi iloksi, pääset halvemmallakin.

      • MrJuha82outolintu

        Mulle tultiin tarjoamaan dopingia, kun aloin kolkutella oman ikäluokkani kärkipäätä.
        Kieltäydyin.


    • seurahenkilö

      Hei! Täältä löydät pääkaupunkiseudun yleisurheiluseurat: www.helsy.info/seurat.htm
      Edellisen kirjoittajat voi jättää omaan arvoonsa, ei suomalaisessa yleisurheilussa ole käytetty dopingia 30 vuoteen, eikä nuorisourheilussa koskaan.
      Suurimmilla seuroilla (mm. Espoon Tapiot, Helsingin Kisa-Veikot) on omissa lasten urheilukouluissaan useita satoja lapsia, ne eivät pysty ottamaan valmennukseen sellaisia yli 13-vuotiaita, jotka eivät ole jo valmiiksi hyviä. Helsingissä sopivia ja kustannuksiltaan edullisia ovat Jyry, Kisa-Toverit, Tarmo ja Tapanilan Erä, Vantaalla ehkä Rekolan Raikas. En tunne kovin hyvin muita kuin Helsingin seuroja, mutta aina voit kysyä suoraan siltä seuralta, mika toimii lähinnä asuinpaikkaasi.

    • äläruokitrollia

      Trolli.

    • mzap

      Kannattaa ottaa johonki seuraan yhteyttä . ja sieltä valmentaja ..eihän tartee kilpailla jos ei haluu ... dopinki on aika yleistä monissa lajeissa ....

      • yleisurheilutoimija

        Ylläolevan viestin kirjoittaja on trolli, jonka tavoitteena on estää yleisurheilusta kiinnostuneita liittymään seuroihin. Hän kirjoittaa usein tähän ryhmään eri nimimerkeillä. Suomalaisessa yleisurheilussa ei esiinny dopingia lainkaan, ainakaan nuorten yleisurheilussa. Viimeisten 30 vuoden aikana on ollut muutama yksitäinen tapaus, jossa urheilija tai hänen valmentajansa on hankkinut doping-aineet ulkomailta. Nämä ovat olleet aikuisia, jopa veteraani-ikäisiä urheilijoita. Nuorten yleisurheilussa ei Suomessa ole ollut dopingin käyttöä koskaan. Vuodet 1969-84 olivat dopingin käytön kannalta villiä aikaa, mutta silloinkaan ei kenellekään valmentajalle tullut edes mieleen tarjota aineita alle 18-vuotiaille. Martti Vainion käry Los Angelesin olympiakisoissa oli siinä mielessä onni Suomen ylesurheiulle, että se herätti sekä liiton että seurat vastustamaan kaikkea dopingin käyttöä. Valitettavasti yleisön reaktio on ollut pitkälti päinvastainen, on luultu, että yleisurheiu on doping-laji, koska käryjä on joskus käynyt. Totuus on kuitenkin, että 1984 jälkeen yleisurheilu on puhdistettu dopingista niin tarkkaan, kuin se vain suinkin on mahdollista. Tiedän tämän, koska olen ollut liitto-, piiri- ja seuratason tehtävissä yli 50 vuotta. Dopingia en ole koskaan hyväksynyt ja olen aikanaan 1980-luvun alussa joutunut taistelemaan sitä vastaankin.
        Nykyisin yleisurheiluvalmentajat ovat Suomessa hyvin koulutettuja ja -informoituja ja tuntevat vastuunsa..Kilpayleisurheilusta kiinnostuneiden kannattaa ehdottomasti liittyä sellaiseen oman paikkakuntansa urheiluseuraan, jossa on tarjolla osaavaa valmennusta. Yleisurheilu voi tarjota harrastajilleen monia positiivisia asioita, joihn monet muuta lajit eivät pysty, mm. täydellinen sukupuolten tasa-arvo (naisten ja tyttöjen yleisurheilu on tasan yhtä arvostettua kuin miesten ja poikien) ja ystävyyssuhteet yli seura- ja kansallisuusrajojen. Ylesurheilu on ainakin oman kokemukseni mukaan sosiaalisempi laji kuin joukkuelajit, joista minulla on myös jonkinverran kokemusta, olen itse pelannut jääkiekkoa ja koripalloa, työskennellyt jalkapallovalmentajana ja tyttäreni on pelannut koripalloa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6429
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      527
      3749
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      189
      3629
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2824
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2529
    6. 290
      2278
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1613
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      110
      1502
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1449
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1230
    Aihe