Haluisin kysyä yleisurheilusta tai oikeastaan juoksusta. Voiko juoksemista harrastaa yleisurheilujoukkueessa vai pitääkö mennä erikseen juoksuseuraan? Olen kohta 15.v tyttö ja haluisin siis alottaa juoksemisen. Onko se mahdollista? Tällä tarkoitan sitä että onko olemassa aloittelija joukkueita vai ovatko kaikki sellaisia kilpatasoisia missä en oikein pärjäisi? Olen ennen harrastanut jonkun verran liikuntaa kylläkin.
Ja sitten vielä sellainen asia että mistä tälläisen seuran löytäisi? Miten sinne pitää ilmottautua? Asun pääkaupunkiseudulla...
Yleisurheilusta/juoksusta
9
145
Vastaukset
- tf62
Pääkaupunkiseudulla on kymmenkunta toimivaa yleisurheiluseuraa, myös sellaisia, joihin pääsee mukaan ilman aikaisempaa harjoittelua. Tarkentaisitko hieman, oletko kiinnostunut pikajuoksusta vai kestävyysjuoksusta? Tämä voi vaikuttaa seuran valintaan. Pikajuoksua ovat matkat 60-400 m, 800 m ja sitä pitemmät matkat ovat kestävyysjuoksua.
- kiinnostunut_
Itse asiassa en oikein tiedä kumpi kestävyys- vai pikajuoksu olisi juttuni. Luultavasti hieman lyhyempi matka, mutta ei kuitenkaan mikään lyhyin vaihtoehdoista. Onko mahdollista harjoitella niin sanotusti kumpaakin? Yksi kaverini nimittäin juoksee viestejä, jonka lisäksi hän on ollut maastojuoksukisoissa... Niin ja kiitos paljon :)
- tf62
Kyllä voi harjoitella molempia, ja yleisurheilussa on paljon muitakin lajeja mitä kannattaa kokeilla. Lähetä viesti osoitteeseen [email protected], katsotaan mitä löydetään sinulle.
- varo
Katso sitten, ettet ota mitään entistä maajoukkueurheilijaa valmentajaksi, lajin dopinghistoria on likainen. Neuvoisin juoksemaan ihan omaksi iloksi, pääset halvemmallakin.
- MrJuha82outolintu
Mulle tultiin tarjoamaan dopingia, kun aloin kolkutella oman ikäluokkani kärkipäätä.
Kieltäydyin.
- seurahenkilö
Hei! Täältä löydät pääkaupunkiseudun yleisurheiluseurat: www.helsy.info/seurat.htm
Edellisen kirjoittajat voi jättää omaan arvoonsa, ei suomalaisessa yleisurheilussa ole käytetty dopingia 30 vuoteen, eikä nuorisourheilussa koskaan.
Suurimmilla seuroilla (mm. Espoon Tapiot, Helsingin Kisa-Veikot) on omissa lasten urheilukouluissaan useita satoja lapsia, ne eivät pysty ottamaan valmennukseen sellaisia yli 13-vuotiaita, jotka eivät ole jo valmiiksi hyviä. Helsingissä sopivia ja kustannuksiltaan edullisia ovat Jyry, Kisa-Toverit, Tarmo ja Tapanilan Erä, Vantaalla ehkä Rekolan Raikas. En tunne kovin hyvin muita kuin Helsingin seuroja, mutta aina voit kysyä suoraan siltä seuralta, mika toimii lähinnä asuinpaikkaasi. - äläruokitrollia
Trolli.
- mzap
Kannattaa ottaa johonki seuraan yhteyttä . ja sieltä valmentaja ..eihän tartee kilpailla jos ei haluu ... dopinki on aika yleistä monissa lajeissa ....
- yleisurheilutoimija
Ylläolevan viestin kirjoittaja on trolli, jonka tavoitteena on estää yleisurheilusta kiinnostuneita liittymään seuroihin. Hän kirjoittaa usein tähän ryhmään eri nimimerkeillä. Suomalaisessa yleisurheilussa ei esiinny dopingia lainkaan, ainakaan nuorten yleisurheilussa. Viimeisten 30 vuoden aikana on ollut muutama yksitäinen tapaus, jossa urheilija tai hänen valmentajansa on hankkinut doping-aineet ulkomailta. Nämä ovat olleet aikuisia, jopa veteraani-ikäisiä urheilijoita. Nuorten yleisurheilussa ei Suomessa ole ollut dopingin käyttöä koskaan. Vuodet 1969-84 olivat dopingin käytön kannalta villiä aikaa, mutta silloinkaan ei kenellekään valmentajalle tullut edes mieleen tarjota aineita alle 18-vuotiaille. Martti Vainion käry Los Angelesin olympiakisoissa oli siinä mielessä onni Suomen ylesurheiulle, että se herätti sekä liiton että seurat vastustamaan kaikkea dopingin käyttöä. Valitettavasti yleisön reaktio on ollut pitkälti päinvastainen, on luultu, että yleisurheiu on doping-laji, koska käryjä on joskus käynyt. Totuus on kuitenkin, että 1984 jälkeen yleisurheilu on puhdistettu dopingista niin tarkkaan, kuin se vain suinkin on mahdollista. Tiedän tämän, koska olen ollut liitto-, piiri- ja seuratason tehtävissä yli 50 vuotta. Dopingia en ole koskaan hyväksynyt ja olen aikanaan 1980-luvun alussa joutunut taistelemaan sitä vastaankin.
Nykyisin yleisurheiluvalmentajat ovat Suomessa hyvin koulutettuja ja -informoituja ja tuntevat vastuunsa..Kilpayleisurheilusta kiinnostuneiden kannattaa ehdottomasti liittyä sellaiseen oman paikkakuntansa urheiluseuraan, jossa on tarjolla osaavaa valmennusta. Yleisurheilu voi tarjota harrastajilleen monia positiivisia asioita, joihn monet muuta lajit eivät pysty, mm. täydellinen sukupuolten tasa-arvo (naisten ja tyttöjen yleisurheilu on tasan yhtä arvostettua kuin miesten ja poikien) ja ystävyyssuhteet yli seura- ja kansallisuusrajojen. Ylesurheilu on ainakin oman kokemukseni mukaan sosiaalisempi laji kuin joukkuelajit, joista minulla on myös jonkinverran kokemusta, olen itse pelannut jääkiekkoa ja koripalloa, työskennellyt jalkapallovalmentajana ja tyttäreni on pelannut koripalloa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581331Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18996Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875