Mistä tahdonvoimaa päästä eroon sokerista?

Jelli

Olen 170cm 100kg nainen ja painoa pitäisi pudottaa hurjasti. Muutama vuosi sitten onnistuinkin pääsemään hyvään alkuun, kunnes elämässä tuli sellainen tilanne, etten enää ehtinyt kiinnittää huomiota ruokailuun ja liikuntaan ja siinähän se sitten menikin hyvin rakennettu laihdutuksen alku ja tuli korkojen kanssa takaisin.

Nyt pitäisi aloittaa uudestaan, eikä tahdonvoima millään meinaa riittää. Roskaruuan olen onnistunut jättämään kokonaan pois (suuri saavutus, jee!), mutta olen huomannut olevani ilmeisesti sokerista riippuvainen, sillä karkkia ja suklaata menee joka päivä. Senkin määrää olen onnistunut laskemaan. Tietenkään tämä ei vielä riitä, paino pysyy samana.

Olen lähtenyt hakemaan ulkopuolista apua ruokaterapeutilta ja personal trainerilta, mutta kaikki tuntuu jäävän kesken. Minä nimittäin tiedän tasan tarkkaan mitä ja miten minun kuuluisi syödä ja millä tavalla. Tiedän proteiinin tärkeyden ja hiilareiden haitat. Tiedän että kasviksia pitäisi olla kasapäin ja tottakai tiedän että mitään herkkuja ei saisi syödä. Minulle on todella harmi, kun joku ulkopuolinen ikäänkuin pitää minua yksinkertaisena ja opettaa kerta toisensa jälkeen, että herkkuja ei saisi syödä. Kyllähän minä sen tiedän, mutta en vain pysty hillitsemään itseäni, vaikka kuinka söisin hyvin ja säännöllisesti ja joisin vettä. Tähän kysymykseen yleensä vastauksena on ympäripyöreitä tsemppikommentteja, joiden hyöty minulle on nolla...

Onko täällä kenelläkään vinkkejä, miten sokeriaddiktiosta pääsee eroon ja miten tästä eteenpäin minun kannattaisi lähteä yrittämään laihtumista? Motivaatio painonpudotukseen on korkealla, mutta motivaatio yrittämisen aloittamiseen on erittäin matalalla, kun koen epäonnistuvani...

8

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvintoimivajuttu

      Kun elimistö on täynnä sokerisen syönnistä johtuvaa tuotetta eli hiivaa, joka vaatii aina vain lisää ja lisää ja lisää ja ... sokeria eli makeaa, niin pelkällä tahdonvoimalla sitä vaatimusta et taida selättää.

      Elimistö pitää puhdistaa kaikista kuona-aineista yms. jätteestä, jota kaiken turhan roskan syöminen on sinne kerännyt. Parhaiten puhdistus onnistuu Detox-nimisellä aineella, kuuri on tavallaan paasto, vaikka ei paasto olekaan sanan varsinaisessa merkityksessä. Kuurin aikana tulee jättää pois kaikki valkoiset vaarat; sokeriset ja vehnäjauhoiset yms. tuotteet. Muuten saa syödä normaalisti ravitsevaa, oikeaa ruokaa.

      Detox-kuuri vie pois makeanhimon, joten laihista on todennäköisesti paljon helpompi jatkaa. Tosin mistään dieetistä ei ole mitään hyötyä, jos ei huomaa ja hoksaa muuttaa elämäntapojaan paremmiksi eli terveellisemmiksi.

      • puhdistunut

        Toi detox on kyllä tosi hyvä ja toimii. Mutta jos herkkujen jättäminen kerrasta ei onnistu, kehon ravitseminen oikealla ruualla alkaa auttaa myös pikkuhiljaa.

        Mä itse tein niin, että vältin kaikkea ruokaa missä on lisättyä sokeria (tai makeutusainetta) ja lisä- ja täyteaineita ja tankkasin " ylenmäärin" kasviksia, pääosin vihreitä, mutta myös muita satenkaarin värejä löytyi lautaselta. Viherpirtelöitä, viherjuomia, vihersalaatteja, viherjauhetta etc. joka aterialla, jonka lisäksi marinoimattomia lihoja ja hyviä rasvoja. Välillä tuli makeanhimoa, jota en aina pystynyt vastustamaan, mutta pikkuhiljaa makeanhimot väheni. Mitään detox- jauheita en kättänyt.


    • Vaihtaminen

      Kokeile herkkujen korvaamista toisilla vähäkalorisemmilla. Esim. vaihda aluksi suklaa tummaan suklaaseen (pienempi levy, yleensä tummaa pystyy syömään vähemmän muutenkin), sen jälkeen tumma suklaa vanukkaaseen (1prk, taas vähemmän sokeria ja kaloreita) ja vielä kaakaoon. Karkit tikkareihin, hedelmiin, kuivattuihin hedelmiin ja pähkinöihin. Asteittain etenet siis terveellisempään ruokavalioon ja sallit kevyemmät herkut pahimmassa makeanhimossa.
      Myöskin tämän vinkkini onnistumiseen tarvitset asenteenmuutoksen. Ei sinulla tällä hetkellä ole vielä motivaatiota laihtumiseen, vaikka niin väität. Sinun täytyy löytää oma kannustimesi aloittaa. Tarvitset tahdonlujuutta sekä sopivan tiukat ja sallivat rajat. En nyt laita loppuun tsemppejä, kun koet sen ärsyttäväksi.

    • laihis

      Pystyt kyllä! Minä olen saman pituinen ja paino oli 103kg lokakuun alussa! Jalan vamman takia oli vain PAKKO tehdä päätös. Hyvä vinkki:kävele usein alasti peilin ohi. Kyllä alkaa yököttää ja motivaatio löytyy. Nyt paino vähän jämähtänyt 82-83kg. Maaliin on siis vielä 9-10kg, jonka tiputan ennen kesää. Tsemppiiä!

      • 1199666

        Myös mä tein tuon päätöksen, että alan kämpässäni kävelemään usein peilin ohi. Parin kuukauden jälkeen kuitenkin tajusin, että en kävellytkään peilin ohi vaan ison ikkunan josta oli suora ja erittäin hyvä näkyvyys pihalla olevaan lasten leikkipaikkaan.

        Ihmettelinkin, miksi naapurit eivät enää tervehtineet minua vaan katsoivat minua aina vihaisesti.


    • kuuskiloapoissa

      Sokerihimo lähtee pois noin viikossa.. Koita syödä tasaisesti koko päivän niin sokerinhimoa ei tule..
      Tee selkeät tavoitteet ja lyö vaikka vetoa kaverin kanssa painontiputtamisesta. Pienikin panos motivoi..

      Itseltäni lähtenyt vyötäröltä 8cm ja kiloja 6
      Punttisalia ja urheilua sekä ruokavalion muutos

    • miikkis

      Tahdonvoimaa on vaikea löytää itsensä ulkopuolelta... Mut kun sitkeästi oot parikin viikkoa ilman sokeria ja sitä sisältäviä tuotteita, niin himo helpottaa. Itse lopetin sokerin käytön kaksi vuotta sitten. Kulutin n kilon viikossa pelkkää hienoa sokeria kahviin, teehen, sekä aamupuuronkin päälle. Lisänä vielä sokeroidut mehut, hillot, makeiset, jogurtit yms.

      Nyt ei enää makeanhimoa ole ja paino on laskenut parin vuoden aikana 12 kg ihan vaan sokerin poistamisella ja pysynyt hyvin tavoitteessa ilman muita ponnisteluja.

    • untapalloon20

      Jostain kumman syystä kaikissa kommenteissa on vain ruokavalio ja/tai liikunta mainittu. Kaksi isoa asiaa, mitkä vaikuttaa myös makeanhimoon ja sen halintaan ovat stressi ja uni. Unta tarpeeksi ja stressi hallintaan. Mä ainakin uhraan kiireisinä aikoina jopa treeniaikaa unelle. On huomattavassti helpompaa tehdä hyviä valintoja ruuan suhteen, kun keho ja mieli ovat saaneet levätä kunnolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4759
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4333
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2821
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1911
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1689
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1680
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      95
      1641
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe