Ei pelkällä tutkinnolla töitä tehdä

ArvotonSiivooja

4 vuoden työttömyyden jälkeen työllistyin X-kaupungille siivoojaksi. Haastattelussa vain naureskeltiin kun kerroin epävarmuudesta ts. selviänkö työstäni. Olihan minulla laitoshuoltajan tutkinto eli olen ns. ammattilainen, lisäksi palkkatukityö olisi "erinomainen tilaisuus" päästä kiinni työelämään. Apuakin olisi aina tarjolla - ei i tarvitse muuta kun soittaa.

Todellisuus oli hieman toinen. Työpaikalla ei ollut ketään perehdyttämässä (ent. siivooja oli jäänyt jo eläkkeelle), kun työparini lapset sairastuivat jäin yksin heti parin päivän jälkeen (apua ei saanut vaikka sitä oli luvattu) jne. Olin ihan pihalla kaikesta, en tiennyt kenenkään aikatauluja, sain alussa jatkuvasta kuulla miten hidas olen ja "aina jaloissa". Eräs työntekijä on arvostellut minua koko ajan - kyttää ja huomauttelee kaikesta. Hän ei muka muista nimenäni ja kutsuu minua vain "siivoojaksi".

Olen yrittänyt puhua tästä, mutta kukaan ei välitä. Työsuojelupiirin mielestä mitään ongelmaa ei ole, koska kyse ei ole työpaikkakiusaamisesta. Pomokin vaan länkyttää miten siivooja on asiakaspalvelija ja pitää osata joustaa.

Tunnen itseni ihan arvottomaksi ja kertakäyttötavaraksi. Tässäkin kaupungissa on tuhansia työttömiä - aina löytyy uusi tilalle. Karenssinpelko persauksissa yritän tsempata ja olla mokailematta "koko ajan".

3

155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ex_Sontakasa

Kyseessä on tyypillinen ongelma, joka on hyvin yleistä nykyään sekä läsnä monella eri työpaikalla. Tästä aiheesta voisi kirjoittaa vaikka kokonaisen novellin.

Juurisyy tähän ongelmaan on yrityksen osaamattomassa sekä passivoituneessa työnjohdossa, joka pitäisi pistää välittömästi vaihtopenkille keräämään sitä kadoksissa olevaa motivaatiotaan ja imemään omaa mailan tuppeaan. Ketään ei nykyään enää kiinnosta yhtään mikään, pääasia että oma perse on turvattu ja näin ollen apatia leviää ja ihmiset voivat pahoin.

Tämä tietysti johtaa ennen pitkää sellaiseen tilanteeseen, että yrityksen tuotto laskee alhaiseksi ja korkein johto herää todellisuuteen tyypillisesti liian myöhään. Yritä olla masentumatta, hoida hommasi ammattimaisesti ja hyvin, kerää työkokemusta sekä etsi kaikessa rauhassa itsellesi uusi työpaikka, sellainen jossa sinua arvostetaan enemmän.

• koettu_on

Kuulostaa normaalilta 'työelämältä. Siellä pärjää eniten kilahtaneet. Älä yritä löytää minkäänlaista logiikkaa koko hommasta. Itse neuvoisin vaihtamaan hommaa heti kun tulee kiusaamista yms muuta lapsellista.

• työntekijä_helvetistä

Pistivät minutkin siivoojaksi, kun ei muuta ollut tarjolla. Olen käytännössä kussut joka kerta pöydänpesuveteen ja sotkenut ulosteella vessaa sieltä, mihin ei näe. Minulla ei ole minkäänlaista ongelmaa tämän kanssa, koska en alalla kerran toimi - ei ammattiylpeys estä nääs! ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      924
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe