Toisen kannustaminen

Toivoton-

En ole täysin varma kuuluuko tämä aihe tänne, mutta kuitenkin..
Mieheni opiskelee ammattikorkeakoulussa ja hänen koulunsa on hyvin haastava. Opinnot tuottavat välillä harmaita hiuksia ja kurssien eteen joutuu välillä tekemään niska hiessä töitä.

Kysymys kuuluukin, miten kannustaa puolisoa opinnoissa ilman että kannustus muuttuu painostukseksi?
Miten te kongreettisesti kannustaisitte poikaystäväänne/avopuolisoanne jos hän olisi uupunut, ärsyyntynyt ja toivoton vaikeiden kurssien ja tehtävien suhteen? Millaista on hyvä kannustus?

Itse huomaan ainakin, että kun yritän kannustaa niin kannustus muuttuu usein helposti painostukseksi :s
Ja huom, tässä vaiheessa on myös varmaan hyvä sanoa, että vaikeasta koulusta huolimatta mieheni ei halua lopettaa opiskelua sillä tulevan alan työt kiinnostavat häntä :)

4

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Margareeta

      Hyvä kannustus on usein tilan antamista omalla rauhallisuudellaan ja sopivalla tavalla olla häiritsemättä toista tai vaatimatta itselleen erityistä huomiota.
      Pienet palvelukset ja arkipäivän rutiinien suorittamisessa auttaminen, niin että aikaa jää enemmän opiskeluun, on kaunis teko.
      On eri asia kannustaa aikuista kuin lasta. Lapsi tarvitsee suusanallista kehumista ja hoputtamistakin, mutta aikuiselle riittää se, että antaa hänen häiriintymättä keskittyä opintoihinsa.
      Toisinaan voi, jos on tarpeen, muistuttaa opiskelijaa päämäärästä ja tulevasta kiinnostavasta työstä.

    • ex.opiskelija

      Kun itse opiskelin, mieheni tuki konkreettisin tavoin. Hieroi stressin jumittamat hartiat, teki välipalaa minun ollessa hautautuneena kirjapinojen alle ja muistutti pitämään huolta itsestäni ja omasta jaksamisestani. Hän piti huolen, että sain opiskelurauhan kotona tarvittaessa mutta muisti aina pyydellä happihyppelylenkeille mukaan aivoja tuulettamaan jne. Varmasti sinunkin tilanteessasi jo pienet, konkreettiset teot ja asiat auttavat. :)

    • heit_homo_kartanolle

      Heitä pellolle tuollainen aivoton äijä. Lähde etsimään oikeaa miestä ja jätä sämpylänvääntäjät itkemään.

    • 4918

      Jos miehesi kokee nykyisen ammattikorkeakaoulun noin haasteellisena niin olisikohan paikallaan kannustaa häntä uravalinnan uudelleen arviointiin?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6063
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2556
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2063
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe