Perisyntiopista

AdaminAsussa

Viime sunnuntain Taivaan ja maan väliltä -radio-ohjelmassa soittaja kysyi perisynnistä ja siitä, miten Jumala voi rangaista ihmistä perisynnistä, joka aiheuttaa ihmisen syntivalinnat (ns. tekosynnit) mutta johon tämä ei itse ole syyllinen, vaan syyllinen on Raamatun mukaan Adam ja Eeva.

Räsänen ja Ahvio vastasivat tavalla, joka yllätti minut. He viittasivat ihmissuvun orgaanisuuteen Jumalan silmissä. Jokainen nykyaikana elävä ihminen tavallaan oli Adamissa / Eevassa syntiinlankeemuksessa Eedenin puutarhassa!

Tuli mieleen, että voisiko perisynnin aste vaihdella yksilöstä toiseen siten, että yksi nykyajan ihminen oli tavallaan enemmän Adamissa / Eevassa kuin joku toinen nykyihminen? Ja voisiko tämän aste-eron ymmärtää tarkastelemalla ihmisen ahdinkoa tässä maailmassa?

Olen itse joutunut kokemaan kaksi pahoinpitelyä, kaksi fyysistä pitkäaikaissairautta, kaksi vakavaa tapaturmaa ja vuosien koulukiusattuna kärsimisenkin kaiken lisäksi.

Erityisesti nuo pahoinpitelyt ovat jääneet painamaan mieltä, ja myös nuo sairastumiset. Miksi Jumala on sallinut minulle ja kohtalotovereilleni tällaisia tuskia? Voiko olla, että olen perisyntisempi ja ollut Adamissa / Eevassa jotenkin enemmän kuin moni muu, ja Jumala siksi on rankaissut minua näin kovalla kädellä? Moni sellainen, joka elää uskomattomana syntielämää mammonaa palvoen, ei ole kohdannut yhtäkään pahoinpitelyä jne.

62

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AdaminAsussa

Olen itse siis uskovainen.

• En usko Aatamista lähteneeseen perisyntiin. Raamatun mukaan Aatamia rankaistiin henkilökohtaisesti siten, että hänen peltonsa on ohdakkeinen ja hän saa huhkia otsa hiessä. Muita siinä ei uhattu rankaista, paitsi Eevaa synnytyskivuilla. Mutta voi ymmärtää, että synnytyskivut kuuluvat asiaan luonnollisesti.

Elämässä vaan tapahtuu asioita, joille emme aina voi mitään. Ei kannata etsiä syyllisiä kovin kaukaa, vaan ymmärtää elämämme rajallisuus. Ikävä silti kaikki mitä pahaa olet kohdannut. Yleensä elämä silti usein menee mallikkaastikin, toivottavasti sinullakin. Minullakin on ollut monta kolhua, uskovana ollessani, kaksi kertaa jopa kuolema oli lähellä.

• AdaminAsussa
        torre12 kirjoitti:

En usko Aatamista lähteneeseen perisyntiin. Raamatun mukaan Aatamia rankaistiin henkilökohtaisesti siten, että hänen peltonsa on ohdakkeinen ja hän saa huhkia otsa hiessä. Muita siinä ei uhattu rankaista, paitsi Eevaa synnytyskivuilla. Mutta voi ymmärtää, että synnytyskivut kuuluvat asiaan luonnollisesti.

Elämässä vaan tapahtuu asioita, joille emme aina voi mitään. Ei kannata etsiä syyllisiä kovin kaukaa, vaan ymmärtää elämämme rajallisuus. Ikävä silti kaikki mitä pahaa olet kohdannut. Yleensä elämä silti usein menee mallikkaastikin, toivottavasti sinullakin. Minullakin on ollut monta kolhua, uskovana ollessani, kaksi kertaa jopa kuolema oli lähellä.

Kiitos vastauksestasi, torre12. Tämä perisyntioppi kyllä mietityttää.

Vaikeuksien keskellä saan lohtua Jobin kirjasta.

• näinsen.ymmärrän

Perisynti kohtaa vain niitä jotka eivät usko Jumalaan, EI USKOVIA!
        VIIDES MOOSEKSEN KIRJA 5
        8. Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        9. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä.
        Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille,jotka m i n u a v i h a a v a t;

10. mutta teen l a u p e u d e n tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

Jumalaton ihminen elää jumalattomuudessaan ja siirtää tämän saman elämänmenon perillisilleen, ellei hän käänny Jumalan puoleen.Juopon isän lapsesta tulee usein juoppo ect.

• Vaikeita ja isoja kysymyksiä sinulla.

Tuo perisynti ja mitä se tarkoittaa, niin ei ole täysin koskaan auennut. En kuunnellut Taivaan ja Maan väliltä ohjelman selitystä, mutta itsellä on omanlainen näkökanta siihen ja poikennee yleisestä käsitityksestä, luulen.

Kun käännetään asia toisin päåin ja ajatellaan millainen on perisynnitön ihminen niin joudutaan miettimään sitä ainoaa ihmistä, millaisia ominaisuuksia Hänellä on täytynyt olla.
      Tosin Jeesuskin kasvoi vauvasta aikuisuuteen, joten hänkin ilman tappamista olisi elänyt normaalin ihmisen elinkaaren ja kuollut joskus vanhuuteen.

Jeesus oli vahva uskossaan, siis voinee sanoa, että Hänellä oli hyvät geenit elää hyvyydessä ja vahva halu hyvyyteen.
      Voisi kai sanoa, että Jeesuksella oli jumalalliset Hyvyyden ja Pyhyyden geenit, sillä Jeesus sanoi olevansa yhtä Luojan kanssa.
      Pahuus ja heikkous ei siis voinut hänen geeneissä asua. Vanheneminen kylläkin, sillä Hän vanheni.

Johannes Kastajasta Jeesus todisti, ettei ole ihmisestä syntyneistä suurempaa kuin Johannes, mutta enkelit taivaassa voittaa silti hänet.

Itse olen mm. näiden henkilöiden ominaisuuksia ja sitten vaikkapa alkoholismiin, rikollisuuteen, sairauksiinkin tai vaikkapa tuohon paljon puhuttuun homouteen taipuvaisia ihmisiä ajatellessa joutunut toteamaan, että ihmiset ovat saaneet erilaisia lahjoja syntyessään. Siis joillakin on lahjakkuutta hyvyyteen, olla ja elää siinä ja sitä yhä enemmän haluten ja siten matkaten elämäntiellään yhä lähemmäs Luojaansa.

Toisilla on lahjoja pahuteen, elää siinä ja siitä ja ovat ehkä matkalla lähemmäs omaa jumalaansa: Pahaa.

Toki ne ympäristötekijätkin ovat isossa, isossa roolissa, eli onko uskonnollinen kasvuympäristö vai jotenkin pahuuteentaipuvainen ( uskonnollinenkin voi olla sitä ).

Yhtä tiededokkaria katsellessa, siinä annettiin ymmärtää, että ihminen itse voi vaikuttaa tietoisesti ja tiedostamattaan pitkällä aikavälillä siihen kuinka joku piirre esim. hyvään tai pahaan ( esim. joissakin mt-puolen sairauksissa ) voi muodostua vallitsevaksi piirteeksi ja se todetaan sitten myöhemmin kyseisten geenien hallintana.

Eli pelkästään syntyessä saaduilla geeneilläkään ei kaikkea selitetä, itsekin voi vaikuttaa.

Tuli myös mieleen Joh.9 luvun alku, jossa opetuslapset kyselee Jeesukselta kuka teki syntiä; mies vai hänen vanhempansa, kun sokeana syntyi?
      Jeesus vastasi, ettei kumpikaan "vaan Jumalan tekojen piti tuleman hänessä julki".

Eli sairaudet tai vaikkapa Jobin kaltaiset koettelemukset ei kerro syntisyydestä välttämättä yhtään mitään. Ei välttämätt edes onnettomuudetkaan, sillä mm. Job taisi kohdata onnettomuutta.

Tosin Jeesus myös antaa ymmärtää kuinka onnettomuudet voivat olla myös merkki Jumalan kostosta syntien takia mm. Luuk. 13 alkupuolella kertoo kuinka torni Siloassa kaatui ja surmasi ja "ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte".

Paavali mainitsee Room 6 kirjeessään synnin palkan olevan kuolema, "mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."

Eli Jeesuksessa perisyntikin kuolee pois.

• en.jaksa.edes.korjata

Olet ymmärtänyt ihan väärin kaikki. Jopa kuka Jeesus on.

• tällaisenavain

Hyvä nimimerkki AdaminAsussa!

Räsänen ja Ahvio vastasivat kyseisessä ohjelmassa aivan oikein. Raamatun mukaan me synnymme syntisestä sukukunnasta, eikä kukaan meistä tule tähän maailmaan synnittömänä, kaikin puolin hyvänä, ehjänä ja Jumalan sekä lähimmäisen parasta kaikessa ajatellen. Meissä kaikissa on ylen määrin ylpeyttä (minä tiedän, mikä on parasta) ja itsekkyyttä (minä teen, niin kuin hauan). Pienen lapsen syntisyys näkyy viimeistään lapsen tullessa uhmaikään, jolloin hän käyttäytyy narsistisesta ja saa usein vanhemmat uupumuksen partaalle.

Pelto ei tullut vain Adamille ohdakkeiseksi, kuolemalla kuoleminen ei tullut vain ensimmäisten ihmisten osaksi, vaan synnin rangaistus koskee meitä kaikkia. Kirjoitit avoimesti elämästäsi ja aika ohdakkeistahan se on ollut. Synti, joka näyttäytyy sukupolvelta toiselle (tätä nimitetään perisynniksi) ei tullut ihmiskuntaan Aadamista, vaan sielunviholliselta, joka käärmeen hahmossa langetti ihmisen Jumala-yhteydestä uskomaan valheen. Tämän vuoksi meillä on monenlaisia kiusauksia, joista vähäisin ei ole se, että meillä on edelleen, kuten paratiisissa tapahtui, taipumus epäillä Jumalan rakkautta ja Hänen hyvyttään meitä kohtaan. Tämä tapahtuu erityisesti niinä aikoina, jolloin raskaat koettelemukset tulevat osaksemme.

Syntisyyden aste, perisynnin aste, ei taihtele yksilöstä toiseen. Jokaisen syntisyys on kadotustuomion kokoinen Room. 3:23 "Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla." Valitettavan usein me ajattelemme, että kärsimystemme ja vaikeuksiemme määrä jotenkin mittaisi meidän syntisyytemme astetta. Jeesus torjuu tällaisen ajatuksen lihallisena ylpeytenä, jossa helpolla pääsevä kuvittelee olevansa muita hurskaampi.

Luuk. 13 "Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän? Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte."

Kaikki ihmiset ovat omia persooniaan ja vanhemmiltaan saamansa geenistön mukaisia. Lisäksi kehittymisemme, olosuhteet ja ihmissuhteemme muokkaavat meitä suuresti. Kaikki ymmärrämme, että esimerkiksi pienenä lapsena oman isänsä seksuaalisesti hyväksikäyttämä ei ole aikuistuttuaan se ihminen, mitä hän olisi ilman lapsuuden traumatisoivia kokemuksia. Moni menettää elämässä itsekunnioituksen, luottamuken rakkauteen ja ajautuu jatkuviin itsesyytöksiin, itsensä vähättelyyn ja valitettavan usein masennukseen. Syntisyytemme mittareita ne eivät kuitenkaan missään nimessä ole.

Vaikka meillä monissa asioissa on valinnan vapaus, niin on paljon sellaista, johon emme voi itse vaikuttaa. Erääseen tuttavaani puhkesi aikuisiässä maanis-depressiivinen mielen sairaus, jonka hän sai geeniinsä omalta isältään - hänen sisaruksessa ei tauti ei ole koskaan puhjennut ja hän toimiikiin lähetystyöntekijänä. Geeniperimällä on osuutta myös mm. alkoholismissa, sydän- ja verisuonisairauksissa, diabeteksessä ja jopa taipumuksessa liikalihavuuteen. Edelleen: geenistömme ei määrittele syntisyytemme suuruutta.

Jumalan laki on elämän oma laki. Kun VT:ssa Jumalan käskyissä sanotaan, että Jumala rankaisee meitä kolmanteen ja neljänteen sukupolveen saakka, niin elämä osoittaa tämän oikeaksi. Monet suvussa kulkeutuvat asiat jatkava olemistaan juuri tuon kolmen, neljän sukupolven ajan.

Uskossa Jeesukseen sairauksien ja perimämme heikkouksin kirous kuitenkin lakkaa välittömästi. Me saamme ottaa sairauden ja elämän tuomat muutkin vaikeudet Taivaan Isän kädestä. Syntisyys, perisynti, ei kuitenkaan lakkaa tultuamme uskoon. Uskovasta ei tule täydellistä, jossa ei näkyisi enää ylpeyttä ja itsekkyyttä - jos joku niin luulee tapahtuvan, niin hän elää täydellisessä itsepetoksessa. Jotain kuitenkin tapahtuu. Vaikka emme näkemisessä tule pyhiksi, täydellisiksi ja vapauksi kaikesta pahuudesta, niin uskosssa Jeesukseen Taivaan isä näkee meidät Kristuksessa pyhinä, täydellisinä ja puhtaina. Olemme uskossa täysin taivaskelpoisia ja Jumalan rakkaita lapsia. Vasta päästyämme perille Taivaaseen, kaikki synti on poissa.

• perisynnitön

Tuo sana "perisynti" on tulkittu useimmiten väärin kirkollisissa piireissä. Sehän tarkoittaa vain sitä, ettää synnillinen taipumus on jokaisessa ihmisessä, mutta tuo taipumus ei ole vielä synti!!!
        Raamattu vakuuttaa: "poika ei kanna isän syntivelkaa ekä isä pojan syntivelkaa, vaan se sielu, joka syntiä TEKEE, sen on kuoltava."

Perisynti-oppi on alun perin kirkko-isä Augustinuksen keksintö, kun hänen piti keksiä juridiset perusteet lapsikasteelle.
        Jokainen syntyvä vauva on puhdas Jumalan edessä eikä siksi tarvitse kastetta synnin poistamiseen. "Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan."

• ota.uusiksi
        perisynnitön kirjoitti:

Tuo sana "perisynti" on tulkittu useimmiten väärin kirkollisissa piireissä. Sehän tarkoittaa vain sitä, ettää synnillinen taipumus on jokaisessa ihmisessä, mutta tuo taipumus ei ole vielä synti!!!
        Raamattu vakuuttaa: "poika ei kanna isän syntivelkaa ekä isä pojan syntivelkaa, vaan se sielu, joka syntiä TEKEE, sen on kuoltava."

Perisynti-oppi on alun perin kirkko-isä Augustinuksen keksintö, kun hänen piti keksiä juridiset perusteet lapsikasteelle.
        Jokainen syntyvä vauva on puhdas Jumalan edessä eikä siksi tarvitse kastetta synnin poistamiseen. "Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan."

Kuuntele vastaus uudelleen arkistosta. Kokonaisuus jäi sinulle epäselväksi....

• patmos.ystävä

Vastaus oli hyvä ja havainnollinen.

• kasvun.aika

" Pienen lapsen syntisyys näkyy viimeistään lapsen tullessa uhmaikään, jolloin hän käyttäytyy narsistisesta ja saa usein vanhemmat uupumuksen partaalle. "

Se on vain kehitysvaihe ei mikään synti.Lapsen oma tahto alkaa vaikuttaa.Entisaikaan se yritettiin nujertaa ja lopputulos oli, pelokas ja arka, itsetunnoton lapsi ja myöhemmin aikuinen.

• 00000000
        kasvun.aika kirjoitti:

" Pienen lapsen syntisyys näkyy viimeistään lapsen tullessa uhmaikään, jolloin hän käyttäytyy narsistisesta ja saa usein vanhemmat uupumuksen partaalle. "

Se on vain kehitysvaihe ei mikään synti.Lapsen oma tahto alkaa vaikuttaa.Entisaikaan se yritettiin nujertaa ja lopputulos oli, pelokas ja arka, itsetunnoton lapsi ja myöhemmin aikuinen.

Et ymmärtänyt asiaa. Olkoon vaikka kehitysvaihekin, mutta siinä kehitysvaiheessa ne syntiset teot alkavat ilmenemään tuloksena siitä syntisyydestä, jota lapsi on kantanut lihassaan syntymästään saakka. Kehitysvaihe ei ole synti, mutta ne Jumalan tahdon vastaiset teot ja laiminlyönnit ovat sitä.

Lapsen tahdon nujertaminenkaan ei ole ratkaisu, sillä millä se silloin korvataan - tietenkin vanhemman tahdolla, joka ei sekään suinkaan mikään synnitön ole. Ihminen ei yksinkertaisesti pääse syntisyydestään eroon mitenkään muuten kuin kuolemassaan. Sen jälkeen tulee sitten joko sen syntisyyden rangaistus, tai vapauttava tuomio sellaiselle, jonka ansaitsema rangaistus on jo kärsitty.

• kasvun.aika
        00000000 kirjoitti:

Et ymmärtänyt asiaa. Olkoon vaikka kehitysvaihekin, mutta siinä kehitysvaiheessa ne syntiset teot alkavat ilmenemään tuloksena siitä syntisyydestä, jota lapsi on kantanut lihassaan syntymästään saakka. Kehitysvaihe ei ole synti, mutta ne Jumalan tahdon vastaiset teot ja laiminlyönnit ovat sitä.

Lapsen tahdon nujertaminenkaan ei ole ratkaisu, sillä millä se silloin korvataan - tietenkin vanhemman tahdolla, joka ei sekään suinkaan mikään synnitön ole. Ihminen ei yksinkertaisesti pääse syntisyydestään eroon mitenkään muuten kuin kuolemassaan. Sen jälkeen tulee sitten joko sen syntisyyden rangaistus, tai vapauttava tuomio sellaiselle, jonka ansaitsema rangaistus on jo kärsitty.

" Et ymmärtänyt asiaa. .. mutta siinä kehitysvaiheessa ne syntiset teot alkavat ilmenemään tuloksena siitä syntisyydestä, jota lapsi on kantanut lihassaan syntymästään saakka."
        Minusta tuo on järkyttävää luettavaa.Onnekseni en ole saanut Luterilaista kasvatusta. Kun katson pientä vauvaa hän on täysin viaton ja puhdas.Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: " Heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta."
        En ymmärrä, miten luteril. oppi tekee lapsista syntisten tekojen ilmentymää.?

Kun lapsi on isompi ja ymmärtää eron hyvän ja pahan välillä ja valitsee pahan, silloin ymmärrän puhumasi syntikäsitteen.

"Ihminen ei yksinkertaisesti pääse syntisyydestään eroon mitenkään muuten kuin kuolemassaan."
        Luultavasti en ihan ymmärrä mitä tuollakaan tarkoitat ?
        Koska siksihän Jeesus kuoli puolestamme, että me jotka USKOMME HÄNEEN, saamme jättää syntimme hänen ristinsä juurelle.

Ensimmäinen Johanneksen kirje 2
        1. Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
        2. Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.
        12. Minä kirjoitan teille, lapsukaiset,

sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden.

Olen "perisynnittömän" kanssa täysin samaa mieltä.
        "Perisynti-oppi on alun perin kirkko-isä Augustinuksen keksintö, kun hänen piti keksiä juridiset perusteet lapsikasteelle.

• tyyko

Asia ei ole uusi. Jumala lähetti Israelin kansalle profeettoja muistuttamaan totuuden tiestä, josta kansa poikkesi jatkuvasti. Pakanauskomukset, jotka patriarkka Aabraham jätti taakseen lähtiessään Mesopotamiasta, pyrkivät turmelemaan ihmisten oikeustajun.

Profeetta Jeremia julisti :" Niinä päivinä ei enää sanota: 'Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaat heltyivät';
      vaan jokaisen on kuoltava oman syntivelkansa tähden. Jokaiselta ihmiseltä, joka syö raakoja rypäleitä, heltyvät hänen omat hampaansa.

Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
      en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
      Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

Jeremia muistutti, että jokainen on itse vastuussa vaelluksestaan. Sitten hän profetoi tulevaa Uutta Liittoa, johon olisi pääsy ainoastaan uskon kautta.

• 00000000

Minä käsitän tuon "rangaistuksen" niin, että sellainen tapahtuu vain joko 1) Jeesuksen kärsimyksessä ja kuolemassa syntisen ihmisen puolesta, tai sitten 2) syntisen ihmisen iankaikkiseen eroon Jumalasta joutumisessa viimeisen tuomion jälkeen, mikäli ihminen ei ole halunnut tunnustaa syntisyyttään ja/tai uskoa sitä Jeesuksessa sovitetuksi.

Meitä ei siis konkreettisesti rangaista maan päällisen elämämme aikana kokemillamme kärsimyksillä ja ongelmilla. Ne ovat *seurausta* erilaisista syntisistä teoista, joita ovat meidän itsemme lisäksi tehneet lukemattomat ennen meitä eläneet ihmiset. Jumala kyllä selvästikin valitsee sallia nämä seuraukset, mutta ilmeisesti enemmänkin sen vuoksi, että me olemme täällä myös oppimassa sekä omien tekojemme että muiden ihmisten tekojen seurauksista - eikä niinkään sen vuoksi, että Hän haluaisi vartavasten meidän joutuvan kärsimään täällä. Tästä todistaa mielestäni jo se, että Jumala ilmoittaa tahtonsa Raamatussa nimenomaan suojellakseen luomaansa ihmistä ja muuta luomakuntaa, mutta ennenkaikkea se, että Jumala itse otti meidän ansaitsemamme rangaistuksen kärsittäväkseen. Hänen päämääränsä ei siis ole aiheuttaa ihmiselle kärsimystä, vaan päinvastoin suojella ihmistä siltä, mutta ei kuitenkaan niin, että Hän tulisi niin tehdessään jyränneeksi ihmisen vapauden omiin valintoihin.

Ihmisen syntisyyden inhottavimpia ominaisuuksia on, että hyvin usein nimenomaan Jumalan tahdon vastaiseen tekoon syyttömät sivulliset joutuvat kärsimään siitä. On totta, että moni pahantekijä elää itse yltäkylläistä ja huoletonta elämää samalla, kun hänen pahojen tekojensa uhrit joutuvat kärsimään hänen teoistaan ja laiminlyönneistään. Valitettavasti on kuitenkin myös niin, että noita pahantekijöitä eivät ole pelkästään ne "herrat ja hidalgot", jotka elävät johtavissa asemissa hyvillä tuloillaan, vaan me olemme niitä myös itse. Aina on lähimmäisiä, joita voisimme vaikkapa auttaa, mutta emme "ehdi", "viitsi" tai "jaksa". Kaikilla ihmisen teoilla on lukematon joukko seurauksia, monimutkaisia tapahtumaketjuja, joista aiheutuu erilaisia vaikutuksia eri kohdissa noita ketjuja vaikutetuiksi tulleille ihmisille. Sen takia myös meidän kärsimyksemme ovat erilaisia.

Olen täysin vakuuttunut siitä, että psalmistan sanat "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun." (Ps. 51:5) ovat totuudenmukainen kuvaus meistä jokaisesta, vaikka moni ei kyllä haluakaan myöntää tuota kuvausta oikeaksi. Perisynnin määrä ei siis vaihtele ihmisestä toiseen, vaan meistä jokainen on sitä 100%:sti. Näin ollen myös rangaistus kuuluu täysimääräisenä meistä jokaiselle.

• 00000000

... jatkuu

Vaikka meille jokaiselle kuuluukin rangaistus, siitä kuitenkin päätetään vasta maanpäällisen elämämme päätyttyä. Joko Jeesuksen katsotaan kärsineen sen meidän puolestamme, tai sitten me itse menemme kärsimään rangaistusta. Elämämme aikana me joudumme ainoastaan kärsimään erilaisten syntisten tekojen seurauksista.

Lopuksi heitän vielä radikaalilta vaikuttavan ehdotuksen: sen sijaan, että kysymme hyvin usein "miksi" voisimmekin kysyä "miksi ei". Miksi en siis minäkin joutuisi kärsimään, kun niin lukemattomat muutkin joutuvat. Miksi minä olisin yhtään sen erinomaisempi kuin joku toinenkaan kärsimään joutunut. Nämä ovat kovia kysymyksiä, mutta asettavat mielestäni asiaa oikeampiin mittasuhteisiin. En tarkoita vähätellä kenenkään kokemia kärsimyksiä, vaan muistuttaa siitä, että "Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille.". Me siis olemme kaikki samalla viivalla.

• 00000000, Todella perusteellinen ja Jumalan Sanan mukainen kommentti.
        Vaikea on enää pistää paremmaksi.
        "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun." (Ps. 51:5)
        Pieni vauva on lihasta syntynyt ja on siis synnyttäjänsä tavoin syntinen kunnes syntyy uudesti ylhäältä Hengessä.

Tässähän se on sanottu;
        1. Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
        2. Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
        3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
        4. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. " Joh.2: 1-6

• 1000000
        evita- kirjoitti:

00000000, Todella perusteellinen ja Jumalan Sanan mukainen kommentti.
        Vaikea on enää pistää paremmaksi.
        "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun." (Ps. 51:5)
        Pieni vauva on lihasta syntynyt ja on siis synnyttäjänsä tavoin syntinen kunnes syntyy uudesti ylhäältä Hengessä.

Tässähän se on sanottu;
        1. Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
        2. Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
        3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
        4. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. " Joh.2: 1-6

On jotenkin naurettavaa, että innokkaat perisynti-opin kannattajat tukeutuvat uskossaan tuohon Ps 51:5:een, jossa langennut Daavid koettaa selitellä syitä lankeemukseensa. Sehän ei ole Jumalan ilmoitusta ihmisen syntisyydestä vaan Daavidin puolustelua.' ja runoilua. Eihän kukaan usko kaikkia muitakaan Daavidin seltyksiä tai käskyjä Jumalan Sanaksi. Tuskin kukaan kehoittaa surmauttamaan rakastajattarensa miestä kuten Daavid teki.

Vauva on syntyessään puhdas ja viaton, mutta tokihan taipumus syntiin on jokaisessa, koska Jumala antoi ihmiselle vapaan valinnamahdollisuuden eikä ole ottanut sitä pois, mutta valitettavasti useimmat tekevät ta kaikki tulevat tekmään syntiä elämänsä aikana:
        "Kaikki ovat syntiä TEHNEET..."

Syntyminen ei ole synti vaan synnin tekeminen!!! Joka syntiä TEKEE, on synnin orja!

• 1000000 kirjoitti:

On jotenkin naurettavaa, että innokkaat perisynti-opin kannattajat tukeutuvat uskossaan tuohon Ps 51:5:een, jossa langennut Daavid koettaa selitellä syitä lankeemukseensa. Sehän ei ole Jumalan ilmoitusta ihmisen syntisyydestä vaan Daavidin puolustelua.' ja runoilua. Eihän kukaan usko kaikkia muitakaan Daavidin seltyksiä tai käskyjä Jumalan Sanaksi. Tuskin kukaan kehoittaa surmauttamaan rakastajattarensa miestä kuten Daavid teki.

Vauva on syntyessään puhdas ja viaton, mutta tokihan taipumus syntiin on jokaisessa, koska Jumala antoi ihmiselle vapaan valinnamahdollisuuden eikä ole ottanut sitä pois, mutta valitettavasti useimmat tekevät ta kaikki tulevat tekmään syntiä elämänsä aikana:
        "Kaikki ovat syntiä TEHNEET..."

Syntyminen ei ole synti vaan synnin tekeminen!!! Joka syntiä TEKEE, on synnin orja!

Minusta perisyntinen ei tarkoita samaa kuin synnintekeminen.
        Minusta tätä syntisyyttä tulisi peilata, Jumalan Pyhyyttä vasten, eikä ihmisten tekojen. Ainoastaan Jumala on Pyhä, ja me ihmiset olemme syntisiä. Kukaan ihminen, ei myöskään vauva ole Pyhä ja sen myötä synnitön. Jos nyt vauva ei olekaan tehnyt itse synnin tekoja, hänessä kuitenkin on mukana synnin saastaisuutta vanhemmiltaan ja aikaisemmilta sukupolvilta.

• tyyko

Vauvassa synnin saastaisuutta vanhemmiltaan ? Aivan kuin synti olisi tarttuvaa.
        Raamatun mukaan synti on tietoista Jumalan tahdon rikkomista. Ilman tietoisuutta oikeasta ja väärästä ihminen on syyntakeettomassa tilassa iästä riippumatta.

Aikuista, joka ei ymmärrä tekojensa merkitystä sanotaan ikuiseksi lapseksi. Häneen sovelletaan holhousta tai hullujenhuonelakia.

• niinhh
        tyyko kirjoitti:

Vauvassa synnin saastaisuutta vanhemmiltaan ? Aivan kuin synti olisi tarttuvaa.
        Raamatun mukaan synti on tietoista Jumalan tahdon rikkomista. Ilman tietoisuutta oikeasta ja väärästä ihminen on syyntakeettomassa tilassa iästä riippumatta.

Aikuista, joka ei ymmärrä tekojensa merkitystä sanotaan ikuiseksi lapseksi. Häneen sovelletaan holhousta tai hullujenhuonelakia.

Eli vauvatko eivät tarvitse Jeesuksen sovitusta? Eikö Jeesus siis kuollutkaan vauvojen tähden?

• tyyko

Sovitusta mistä? Lapsien ja lastenkaltaisten on Taivasten Valtakunta- he ovat otollisia Jumalalle.

• 00000000
        evita- kirjoitti:

Minusta perisyntinen ei tarkoita samaa kuin synnintekeminen.
        Minusta tätä syntisyyttä tulisi peilata, Jumalan Pyhyyttä vasten, eikä ihmisten tekojen. Ainoastaan Jumala on Pyhä, ja me ihmiset olemme syntisiä. Kukaan ihminen, ei myöskään vauva ole Pyhä ja sen myötä synnitön. Jos nyt vauva ei olekaan tehnyt itse synnin tekoja, hänessä kuitenkin on mukana synnin saastaisuutta vanhemmiltaan ja aikaisemmilta sukupolvilta.

Perisynti on tosiaan eri asia kuin syntinen ts. Jumalan tahdon vastainen teko. Perisynti on se (paremman sanan puuttuessa) "sairaus" tai "perimä", jonka "oireina" tai jonka "aiheuttamina piirteinä" poikkeuksetta tulevat myös syntiset teot heti sitä mukaa, kun vauva kykenee ensimmäisiä omia valintojaan tekemään ja omaa tahtoaan toteuttamaan. Jokainen ihminen on syntymästään saakka "sairastunut" perisyntiin tai "perinyt" perisynnin. Perisynti on ensimmäisen syntiin langennen ihmisen myötä KOKO ihmissuvun ominaisuus - yksikään ihmisestä siinnyt ei ole kyennyt eikä kykene sitä pakenemaan.

Monet tietysti miettivät, kuuluuko vauvakin perisynnin takia kadotukseen. Mielestäni meillä ei ole lainkaan oikeutta edes vastata tuohon kysymykseen. Kaikenlainen tuomion langettaminen kuuluu yksinomaan Jumalalle.

• tarkennusta
        00000000 kirjoitti:

Perisynti on tosiaan eri asia kuin syntinen ts. Jumalan tahdon vastainen teko. Perisynti on se (paremman sanan puuttuessa) "sairaus" tai "perimä", jonka "oireina" tai jonka "aiheuttamina piirteinä" poikkeuksetta tulevat myös syntiset teot heti sitä mukaa, kun vauva kykenee ensimmäisiä omia valintojaan tekemään ja omaa tahtoaan toteuttamaan. Jokainen ihminen on syntymästään saakka "sairastunut" perisyntiin tai "perinyt" perisynnin. Perisynti on ensimmäisen syntiin langennen ihmisen myötä KOKO ihmissuvun ominaisuus - yksikään ihmisestä siinnyt ei ole kyennyt eikä kykene sitä pakenemaan.

Monet tietysti miettivät, kuuluuko vauvakin perisynnin takia kadotukseen. Mielestäni meillä ei ole lainkaan oikeutta edes vastata tuohon kysymykseen. Kaikenlainen tuomion langettaminen kuuluu yksinomaan Jumalalle.

"kun vauva kykenee ensimmäisiä omia valintojaan tekemään ja omaa tahtoaan toteuttamaan"
        Silloin, hän ei ole enää vauva.

"Monet tietysti miettivät, kuuluuko vauvakin perisynnin takia kadotukseen. Mielestäni meillä ei ole lainkaan oikeutta edes vastata tuohon kysymykseen."

Minusta tuollaisen kysymyksen esittäminen on edesvastuutonta.

• 00000000
        tarkennusta kirjoitti:

"kun vauva kykenee ensimmäisiä omia valintojaan tekemään ja omaa tahtoaan toteuttamaan"
        Silloin, hän ei ole enää vauva.

"Monet tietysti miettivät, kuuluuko vauvakin perisynnin takia kadotukseen. Mielestäni meillä ei ole lainkaan oikeutta edes vastata tuohon kysymykseen."

Minusta tuollaisen kysymyksen esittäminen on edesvastuutonta.

"Silloin, hän ei ole enää vauva."

Mitä sitten?

"Minusta tuollaisen kysymyksen esittäminen on edesvastuutonta."

Paljon sitä silti kysytään, usein siinä tarkoituksessa, että sillä yritetään kumota esitetty väittämä vauvan syntisyydestä.

• tyyko

Todistajan taakkaa lopulta sälytetään kysyjän harteille: " todista, ettei sylilapsi ole syntinen".
        Vastaan: hedelmistään puu tunnetaan. Marttyyrien veri todistaa puolestaan. Silloin kun lapsikaste tuli pakolliseksi, siitä kieltäytyneet joutuivat vainon kohteeksi.

• niinhh
        tyyko kirjoitti:

Sovitusta mistä? Lapsien ja lastenkaltaisten on Taivasten Valtakunta- he ovat otollisia Jumalalle.

Perisynnistä.

• eiperisyntiä
        niinhh kirjoitti:

Perisynnistä.

Jeesus ON SOVITTANUT MAAILMAN SYNNIN!!!
        Siinä meni oletettu perisyntikin ja siksi vauvat ovat autuaita eivätkä tarvitse kastetta.

Room 5:10
        "Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, TULIMME SOVTETUKSI HÄNEN kanssaan, Hänen Poikansa kuoleman kautta, niin paljoa ennemmin me pelastumme Hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut" Room 5:10

Ihmisestä tulee syntinen ja tuomion alainen vasta sen jälkeen, kun hän alkaa tekemään syntiä!

• 00000000
        eiperisyntiä kirjoitti:

Jeesus ON SOVITTANUT MAAILMAN SYNNIN!!!
        Siinä meni oletettu perisyntikin ja siksi vauvat ovat autuaita eivätkä tarvitse kastetta.

Room 5:10
        "Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, TULIMME SOVTETUKSI HÄNEN kanssaan, Hänen Poikansa kuoleman kautta, niin paljoa ennemmin me pelastumme Hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut" Room 5:10

Ihmisestä tulee syntinen ja tuomion alainen vasta sen jälkeen, kun hän alkaa tekemään syntiä!

Väärin. Jeesus on toki sovittanut maailman synnin, mutta sovitus ei tule sellaisen ihmisen osaksi, joka ei sitä uskossa ota vastaan. Ihminen on syntinen syntymästään (hedelmöityksestään) lähtien, ja sitä on ihan turhaa yrittää miksikään muuksi selittää.

Voihan olla, että vauvoilla on jonkinlainen pelastava usko aina siihen saakka, kunnes ensimmäisen kerran omasta valinnastaan hylkäävät Jumalan. Milloin se tapahtuu, sitä ei kukaan voi tietää.

Toinen vaihtoehto on, että vauvat kyllä OLISIVAT perisynnistä osallisina kadotustuomion alaisia, mutta koska heidän kasteelle vieminen on vanhempien vastuulla, niin vauvan kadotustuomio luetaankin hänen vanhemmilleen!

Yhtä kaikki, itse huolehtisin oman lapseni kastetuksi heti kun mahdollista. Vanhan liitonkin aikana lapsi (poika) tuli viedä ympärileikattavaksi pian syntymän jälkeen, eikä siinä kyselty sitä, ymmärtääkö lapsi tuon asian merkitystä. Ympärileikkaus oli merkki lapsen kuulumisesta Jumalan kansaan ja pelastuksen piiriin. Yhtälailla kaste on nyt tuo merkki, eikä sillä ole mitään vaikutusta, että lapsi ei sitä itse vielä ymmärrä. Kaste ei kuitenkaan pelasta, vaan usko pelastaa.

• free-witch
        00000000 kirjoitti:

Väärin. Jeesus on toki sovittanut maailman synnin, mutta sovitus ei tule sellaisen ihmisen osaksi, joka ei sitä uskossa ota vastaan. Ihminen on syntinen syntymästään (hedelmöityksestään) lähtien, ja sitä on ihan turhaa yrittää miksikään muuksi selittää.

Voihan olla, että vauvoilla on jonkinlainen pelastava usko aina siihen saakka, kunnes ensimmäisen kerran omasta valinnastaan hylkäävät Jumalan. Milloin se tapahtuu, sitä ei kukaan voi tietää.

Toinen vaihtoehto on, että vauvat kyllä OLISIVAT perisynnistä osallisina kadotustuomion alaisia, mutta koska heidän kasteelle vieminen on vanhempien vastuulla, niin vauvan kadotustuomio luetaankin hänen vanhemmilleen!

Yhtä kaikki, itse huolehtisin oman lapseni kastetuksi heti kun mahdollista. Vanhan liitonkin aikana lapsi (poika) tuli viedä ympärileikattavaksi pian syntymän jälkeen, eikä siinä kyselty sitä, ymmärtääkö lapsi tuon asian merkitystä. Ympärileikkaus oli merkki lapsen kuulumisesta Jumalan kansaan ja pelastuksen piiriin. Yhtälailla kaste on nyt tuo merkki, eikä sillä ole mitään vaikutusta, että lapsi ei sitä itse vielä ymmärrä. Kaste ei kuitenkaan pelasta, vaan usko pelastaa.

Eikö tällaiset naurettavan moninaiset näkemyserot vahvista ajatusta, että raamattu on sekalainen, ristiriitainen ihmisten tekele, jolla teitä on huijattu kohta parisentuhatta vuotta? Luulisi että jumalinen viisaus olisi saanut aikaan kirjan, jota ei tarvitse eikä voi tulkita, vaan kaikki on selkeää.

Ajattelu ja järjenkäyttö sallittua, sanoivat papit mitä hyvänsä.

• 00000000
        free-witch kirjoitti:

Eikö tällaiset naurettavan moninaiset näkemyserot vahvista ajatusta, että raamattu on sekalainen, ristiriitainen ihmisten tekele, jolla teitä on huijattu kohta parisentuhatta vuotta? Luulisi että jumalinen viisaus olisi saanut aikaan kirjan, jota ei tarvitse eikä voi tulkita, vaan kaikki on selkeää.

Ajattelu ja järjenkäyttö sallittua, sanoivat papit mitä hyvänsä.

"Eikö tällaiset naurettavan moninaiset näkemyserot vahvista ajatusta, että raamattu on sekalainen, ristiriitainen ihmisten tekele, jolla teitä on huijattu kohta parisentuhatta vuotta?"

Eivät. Ne vahvistavat sen, mitä Raamattu sanookin: että saatana etsii raivoisasti mitä tahansa mahdollisuuksia, millä se saisi luotua ihmisten mieliin epäilyksiä, sekaannusta, ristiriitoja ja luopumusta. Näkemyserotkin siis osaltaan vain osoittavat Jumalan sanan totuudenmukaisuuden.

"Luulisi että jumalinen viisaus olisi saanut aikaan kirjan, jota ei tarvitse eikä voi tulkita, vaan kaikki on selkeää."

Jumalan Pyhän Hengen antama viisaus on aina selkeää ja ristiriidatonta. Ongelmat alkavat siitä, kun syntinen ihminen yrittää soveltaa tuota viisautta milloin minkäkinlaisista lähtökohdista.

"Ajattelu ja järjenkäyttö sallittua, sanoivat papit mitä hyvänsä."

Niin onkin, eikä sitä yksikään todellinen pappi ole koskaan kieltänytkään. Kuitenkin on niin, että sellainen "ajattelu" ja "järjen käyttö" joka pyrkii syrjäyttämään Jumalan Hänen asemastaan, ei ole ajattelua eikä järjen käyttöä, vaan pelkästään ihmisten silmitöntä typeryyttä ja ylimielisyyttä.

• free-witch
        00000000 kirjoitti:

"Eikö tällaiset naurettavan moninaiset näkemyserot vahvista ajatusta, että raamattu on sekalainen, ristiriitainen ihmisten tekele, jolla teitä on huijattu kohta parisentuhatta vuotta?"

Eivät. Ne vahvistavat sen, mitä Raamattu sanookin: että saatana etsii raivoisasti mitä tahansa mahdollisuuksia, millä se saisi luotua ihmisten mieliin epäilyksiä, sekaannusta, ristiriitoja ja luopumusta. Näkemyserotkin siis osaltaan vain osoittavat Jumalan sanan totuudenmukaisuuden.

"Luulisi että jumalinen viisaus olisi saanut aikaan kirjan, jota ei tarvitse eikä voi tulkita, vaan kaikki on selkeää."

Jumalan Pyhän Hengen antama viisaus on aina selkeää ja ristiriidatonta. Ongelmat alkavat siitä, kun syntinen ihminen yrittää soveltaa tuota viisautta milloin minkäkinlaisista lähtökohdista.

"Ajattelu ja järjenkäyttö sallittua, sanoivat papit mitä hyvänsä."

Niin onkin, eikä sitä yksikään todellinen pappi ole koskaan kieltänytkään. Kuitenkin on niin, että sellainen "ajattelu" ja "järjen käyttö" joka pyrkii syrjäyttämään Jumalan Hänen asemastaan, ei ole ajattelua eikä järjen käyttöä, vaan pelkästään ihmisten silmitöntä typeryyttä ja ylimielisyyttä.

"Näkemyserotkin siis osaltaan vain osoittavat Jumalan sanan totuudenmukaisuuden."
        Välillä on hankala uskoa, miten paljon jotkut ihmiset jaksavat itseään huijata. Sekin, että sinun väitteesi on äärettömän heikko, kertoo sen voimasta! Voi terve ja hyvästi... Tuolle on sana; typeryys.

"Ongelmat alkavat siitä, kun syntinen ihminen yrittää soveltaa"
        Ja jumalasi ei tätä pientä yhteyden pätkimistä nähnyt ennalta, tai viitsinyt hoitaa...? Älä taistele tuulimyllyjä vastaan, nolaat itsesi. Jos jumala oikeasti välittäisi ihmisistä, hän olisi KAIKKIVOIPANA voinut kirjoituttaa kirjansa siten, että sitä ei ole mahdollista tulkita. "Lähtökohdista" riippumatta.

"eikä sitä yksikään todellinen pappi ole koskaan kieltänytkään"
        Eipä sitten ole todellisia pappeja ollutkaan.

""ajattelu" ja "järjen käyttö" joka pyrkii syrjäyttämään Jumalan Hänen asemastaan, ei ole ajattelua eikä järjen käyttöä,"
        Hahahaaa XDD Sinäkö sen päätät tai tiedät kertoa? Ohhoh, meillähän on täällä jumalan profeetta! Kuulkaa kaikki....
        Logiikka toimii tosiasioiden (tiedän ettei tämä sana ole teillä ihan hallussa) perusteella. Siten et voi määritellä jumalaa(si) kumoavaa logiikkaa (erittäin helppoa) yhtään sen huonommaksi kuin mitään muutakaan. Silmitöntä typeryyttä jos haluat, katso peiliin - ehdoton usko ilman minkäänlaisia perusteita on juuri sitä, ja se aiheuttaa suurimman osan maailman ongelmista. Jos "uskoa" ei tarvitse perustella kuten muita asioita tulee, sillä voidaan oikeuttaa mitä tahansa - pahoinpitelyt, naisten alistaminen, murhat, eläinrääkkäys, syrjintä... Ja niin on tehtykin. Uskon nimissä; myös Yahwen. Ja mistä nämä ohjeet tulivat? Raamatusta.

• eiperisyntiä
        00000000 kirjoitti:

ooooooo sekoilee taas Vanhan liiton ympärileikkauksen kanssa ja vertaa sitä kasteeseen.
        Ympärileikkaushan ei poistanut syntejä eikä pelastanut ketään. Se liitti vain poikavauvan juutalaisuuteen.
        Synnin sovittamiseen tarvittiin eläinuhreja, joten kaste tai ympärileikkaus eivät poista syntejä. Ne liittävät vain lapsen seurakuntaan.

Vauva ei ole syntinen, vaan on Jumalan luoma ja Jumalan lahja. Ei kai Jumala anna syntiä lahjaksi.
        "Sen kaltaisten on taivasten valtakunta"!!!
        Näillä puhtailla vauvoillakin on vapaus valita kasvettuaan ja siksi voivat tehdä syntiä, kuten Aadam ja Eeva tekivät. Hekin olivat puhtaita, ilman perisyntiä ennen lankeemustaan joten synnin tekeminen liittyy vapaaseen valinnanmahdollisuuteen.

Perisynti on vain kirkollinen keksintö.

• 00000000
        eiperisyntiä kirjoitti:

ooooooo sekoilee taas Vanhan liiton ympärileikkauksen kanssa ja vertaa sitä kasteeseen.
        Ympärileikkaushan ei poistanut syntejä eikä pelastanut ketään. Se liitti vain poikavauvan juutalaisuuteen.
        Synnin sovittamiseen tarvittiin eläinuhreja, joten kaste tai ympärileikkaus eivät poista syntejä. Ne liittävät vain lapsen seurakuntaan.

Vauva ei ole syntinen, vaan on Jumalan luoma ja Jumalan lahja. Ei kai Jumala anna syntiä lahjaksi.
        "Sen kaltaisten on taivasten valtakunta"!!!
        Näillä puhtailla vauvoillakin on vapaus valita kasvettuaan ja siksi voivat tehdä syntiä, kuten Aadam ja Eeva tekivät. Hekin olivat puhtaita, ilman perisyntiä ennen lankeemustaan joten synnin tekeminen liittyy vapaaseen valinnanmahdollisuuteen.

Perisynti on vain kirkollinen keksintö.

Osoittaaksesi edes jonkinlaista vakavastiotettavuutta voisit ensinnäkin opetella kirjoittamaan nimimerkkini oikein. Se ei ole seitsemän o-kirjainta.

Toisekseen, MINÄ en vertaa ympärileikkausta ja kastetta, vaan ne OVAT molemmat sen Jumalan asettaman liiton tunnusmerkkejä, mihin ne kuuluvat - ympärileikkaus vanhan liiton, ja kaste uuden liiton. Tämä ei ole minun keksintöni.

Kolmanneksi, en ole väittänytkään ympärileikkauksen enkä kasteenkaan sinänsä pelastavan. Voisitko nyt opetella edes lukemaan koko viestini ennenkuin lähdet tekemään itseäsi aivan naurunalaiseksi. Minähän nimenomaan sanoin, että kastekaan ei pelasta, vaan usko pelastaa.

Muu viestisi on niin ala-arvoista roskaa, etten aio osoittaa sille senkään vertaa arvostusta, että lähtisin vastaamaan väittämiisi.

• amen
        00000000 kirjoitti:

Osoittaaksesi edes jonkinlaista vakavastiotettavuutta voisit ensinnäkin opetella kirjoittamaan nimimerkkini oikein. Se ei ole seitsemän o-kirjainta.

Toisekseen, MINÄ en vertaa ympärileikkausta ja kastetta, vaan ne OVAT molemmat sen Jumalan asettaman liiton tunnusmerkkejä, mihin ne kuuluvat - ympärileikkaus vanhan liiton, ja kaste uuden liiton. Tämä ei ole minun keksintöni.

Kolmanneksi, en ole väittänytkään ympärileikkauksen enkä kasteenkaan sinänsä pelastavan. Voisitko nyt opetella edes lukemaan koko viestini ennenkuin lähdet tekemään itseäsi aivan naurunalaiseksi. Minähän nimenomaan sanoin, että kastekaan ei pelasta, vaan usko pelastaa.

Muu viestisi on niin ala-arvoista roskaa, etten aio osoittaa sille senkään vertaa arvostusta, että lähtisin vastaamaan väittämiisi.

Amen

• tyyko

Mitä totuudenmukaisuutta löydät siitä, että viattoman lapsen osalle sälytetään syntikuormia?
      Samalla oikeutetaan ajatus helvetistä, jonne kastamaton lapsi joutuisi.

Juuri tuolla tavalla toimi se uskonnollinen järjestelmä, jonka keskellä Aabraham eli ja jonka hän jätti taakseen.

Jumalan tahdon seuraamisessa on aina kysymys oikeudenmukaisuuden toteuttamisesta.

• ev.lut.hapatus

" Samalla oikeutetaan ajatus helvetistä, jonne kastamaton lapsi joutuisi."
        Tuo on vain Ev.lut.propagandaa.
        Vauva ei edes osaa tehdä mitään syntiä, hän täysin TAIVASKELPOINEN, sellaisenaan. Vasta kun lapsi ymmärtää hyvän ja pahan eron. Silloin hän ITSE valitsee mitä tekee.

• mietis.uudelleen
        ev.lut.hapatus kirjoitti:

" Samalla oikeutetaan ajatus helvetistä, jonne kastamaton lapsi joutuisi."
        Tuo on vain Ev.lut.propagandaa.
        Vauva ei edes osaa tehdä mitään syntiä, hän täysin TAIVASKELPOINEN, sellaisenaan. Vasta kun lapsi ymmärtää hyvän ja pahan eron. Silloin hän ITSE valitsee mitä tekee.

Perisynnin perii mitään tekemättäkin. Eihän se muuten olisi perisynti.

• ev.lut.hapatus
        mietis.uudelleen kirjoitti:

Perisynnin perii mitään tekemättäkin. Eihän se muuten olisi perisynti.

"Eikö tällaiset naurettavan moninaiset näkemyserot vahvista ajatusta, että raamattu on sekalainen,"

Raamattu on täysin selkeä ja johdonmukainen kirja.
        Syy on väärässä opetuksessa. Jos ja kun Raamattua opettavat ihmiset, jotka eivät ITSE ole sisällä siinä mistä opettavat, tulee siitä sekametelisoppa.
        Ensimmäinen kirje korinttilaisille 2
        13. ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.

Perisynti on VAIN JA AINOASTAAN ev.lut.kirkon harhaoppi, jolla se pelottlee ihmiset kastamaan täysin viattomat ja puhtaat vauvat. Lue ERaamattua ja opi !

• free-witch
        ev.lut.hapatus kirjoitti:

"Eikö tällaiset naurettavan moninaiset näkemyserot vahvista ajatusta, että raamattu on sekalainen,"

Raamattu on täysin selkeä ja johdonmukainen kirja.
        Syy on väärässä opetuksessa. Jos ja kun Raamattua opettavat ihmiset, jotka eivät ITSE ole sisällä siinä mistä opettavat, tulee siitä sekametelisoppa.
        Ensimmäinen kirje korinttilaisille 2
        13. ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.

Perisynti on VAIN JA AINOASTAAN ev.lut.kirkon harhaoppi, jolla se pelottlee ihmiset kastamaan täysin viattomat ja puhtaat vauvat. Lue ERaamattua ja opi !

"Raamattu on täysin selkeä ja johdonmukainen kirja."
        XDD Hehee... http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam1.html

Ja jotta asia olisi myös visuaalisesti havainnollinen: http://i.imgur.com/eWTc36C.jpg
        Selitä toki, miten nuo ovat "selkeitä ja johdonmukaisia" asioita! Ja tuossa on vasta ristiriidat; virheet on asia erikseen. Vaan niinhän se on, ensin pitää olla itse epäjohdonmukainen jotta voi uskoa epäjohdonmukaisia asioita; tämä saavutetaan vain lapsesta asti tapahtuvalla aivopesulla.
        Raamattua olen lukenut ihan tarpeeksi, jotta tiedän sen olevan pelkkää ihmistekoista, täydellistä paskaa.

Perisynti harhaoppia? Ohoh. Eihän Jeesusta sitten tarvita mihinkään, vai mitä?

Vai... 21 Juuri ihmisen sisältä, sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, ja niiden mukana siveettömyys, varkaudet, murhat, 22 aviorikokset, ahneus, häijyys, vilppi, irstaus, pahansuopuus, herjaus, ylpeys ja uhmamieli. 23 Kaikki tämä paha tulee ihmisen sisältä ja saastuttaa hänet."

• tällaisenavain

Nimim. 00000000 nosti Raamatusta jakeen, joka on selkeää Jumalan Sanaa, mutta - kuten hän totesi - moni ei tahdo myöntää sitä totuudeksi: "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun." (Ps. 51:5)

Moni ei tahdo jaetta hyväksyä, joten nimim. tyykokin kysyy: "Mitä totuudenmukaisuutta löydät siitä, että viattoman lapsen osalle sälytetään syntikuormia?" Kysymyksesi on johdatteleva, sillä kysyt siinä "viattoman" lapsen puolesta. Totuus on se, että kukaan meistä ei ole syntynyt tänne puhtaana ja viattomana, vaan me olemme synnin alaisia jo syntyessämme. Kuten Jumala itse sanoo ihmisestä: "Syntinen olin jo syntyessäni".

Tyyko seuraa ajatuskulkuaan toteamalla, että "Samalla oikeutetaan ajatus helvetistä, jonne kastamaton lapsi joutuisi". Vaikka väite tuntuu johdonmukaiselta, niin väitteessä otetaan ihmiselle Jumalan osa eli oikeus katsoa, kuka joutuu ikuiseen kadotukseen. Raamattu ei sano, että vastasyntynyt lapsi joutuisi ilman kastetta kadotukseen - kastehan on vain pelastukseen vaikuttava, hyvän omantunnon liiton, merkki Jumalan kanssa. Aikusena ns. uskovan kasteella käynytkin voi luopua uskostaan, jolloin kaste ei häntä millään tavalla hyödytä. Raamattu ei sano, että kastamaton lapsi joutuisi kadotukseen, eikä sitäkään, että uskovan kasteella käynyt pääsisi Taivaaseen.

Alkuseurakunnassa kastettiin ainoastaan uskovien perheiden pienet lapset, sillä pelastukseen vaikuttava kokonaisuus on Raamatun mukaan "kastamalla ja opettamalla". Ellei kastetta seuraa opetus kristinuskosta, niin kaste turhennetaan. Lyhyesti totean tästä asiasta: kenenkään ylle ihmisellä ei ole lupa lausua kadotustuomiota.

Me tiedämme Jumalasta, että Hän on hyvä, armollinen, rakkaudellinen ja oikeudenmukainen - samalla Hänessä on pyhää vihaa ja kerran viimeisellä tuomiolla Hän tuomitsee kadotukseen ne syntiset ihmiset, jotka ovat päättäneet maallisen vaelluksensa ilman yhteyttä Raamatun Jumalaan. Kastamattomana kuollut lapsi on jätettävä rukouksessa rakastavan ja armollisen Jumalan käsiin - mitään muuta emme voi tehdä. Meillä on halu helpottaa oloamme torjumalla Jumalan totuutta, joka tuntuu vaikealta ja johon emme löydä meitä tyydyttävää sisältöä. Ihminen syntyy syntisenä, se on Jumalan Sanaa, joka meidän tulee nöyrästi uskoa ja ottaa vastaan.

Nimim. 00000000 esittää lopussa ns. "radikaalin kysymyksen", joka ei lopulta ole ollenkaan radikaali. Niin, miksi kärsimys ei kohtaisi monin tavoin minun elämääni - ilman muuta se voi kohdata, senkin Raamattu ilmoittaa monin tavoin. Paavalin elämään kärsimys kuului tavalla, joka järkyttää meitä: häntä piestiin, heitettiin lojumaan vankilaan, hän eli välillä nälässä, kärsi vainoja maailmalta ja henkistä väkivaltaa monien uskovian (valheveljien) taholta, usein hän oli kuolemanvaarassa merillä ja matkoilla, kärsi vilua ja koki ahdistusta ja masennusta. Me emme halua Paavalin elämää, mutta me uskovina haluamme Paavalin Jumalan.

Raamattu sanoo siis selvästi, että jokainen syntyy tänne syntisenä. Perisynti-sanaa Raamatussa ei kuitenkaan ole. Siellä ei ole myöskään sanaa "kolmiyhteinen" ja kuitenkin Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki - yksi Jumala, joka kuitenkin on kolmessa persoonassa. Me emme saa sokeutua totuuden edessä käyttämiemme sanojen takia.

Syntisenä syntyminen ei tietenkään tarkoita sitä, että perisimme oman isämme tai isoisämme syntejä - jokainen vastaa Jumalan edessä omasta vaelluksestaan. Ihmisen syntisyyden lähtökohta löytyy niinkin kaukaa kuin paratiisissa tapahtuneesta lankeemuksesta. Senkään ajan ihmisten tekoja emme peri, vaan paratiisissa tapahtuvan lankeemuksen jälkeen synnymme tänne syntisinä. Siinä kaikki, mitä "perimme". Aadamin ja Eevan ensimmäinen lapsi, Kain, tappoi oman veljensä. Meidän ei tarvitse syyllistyä veritekoon, mutta syntisyyteme tähden meissä kaikissa on väärää vihaa, kaunaisuutta ja rakkaudettomuutta - kaikki se on myös "älä tapa" -käskyn rikkomista. Teot ovat erilaiset, syntinen sydän samanlainen.

Nimim 00000000 on mielestäni sisäistänyt oikein Jumalan Sanan opetuksen tässä asiassa. Rangaistuksen ja syntisyytemme inhottavimman puolen hän tuo esille mitä oivallisemmin. Niissä riittää aihetta syvälliseen pohdiskeluun ja itsetutkiskeluun!

• valoakinon

Oppikaa seemiläisestä parallelismista psalmeissa ja monessa muussa.

se on runoutta j alyriikkaa, ei siinä ole kyse sanatarkoista kääntämisen tarpeista ja sitten sen päälle vielä perustetaan uusi kirkkosysteemi jaoppi sen päälle!

kukaan ei ole syntinen syntyessään sellainen puhe on tyhmyyttä ennekaikkeas ja uskonnollista sokeaa kiihkoa ei mitään sen parempaa.

synnin alaisuuteen syntyminen on kokonaan oma asiansa ja siihen ei mitkään rituaalit vauvoille auta pennin vertaa senkin käsittää jo esikoulujärjellä jos se ei ole saman kiihkon sokaisemaa.

• EttäsillaijaAAmen

Koko ihmiskunta on syntistä lihaa ,ei ole joukossa yhtään " puhdasta ".Puhdistus
        tapahtuu ainoastaan Jeesuksen sanojen mukaan ,jokaiselle joka sitä haluaa sydämestään ,ja pitää JUMALAN sanan totuutena .Ei siinä mitään ihmeellisiä
        rituaaleja ,taikka muotomenoja tarvita .Usko tulee raamatun evankeliumin
        lukemisesta ,ja sen sisällöstä .Se kaikki on vapaaehtoista jokaiselle yksilölle ,ja
        sen yksilön perhekunnalle .

• tyyko

Miltä kuulostaa sovittaa sananpaikka "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun." (Ps. 51:5), Jeesukseen. Jos Hän oli syntinen syntyessään, niin missä on sen jälkeen syntien sovitus?

• 00000000

Jeesus ei ole siinnyt ihmisestä. Sen takia Hän oli synnitön, ja sen takia yksin Hän saattoi ottaa kannettavakseen rangaistuksen syntisen ihmisen puolesta.

• tyyko

Jeesus saattoi sovittaa koko maailman synnit, koska hän oli kaikessa kuuliainen Lähettäjälleen !

• 00000000
        tyyko kirjoitti:

Jeesus saattoi sovittaa koko maailman synnit, koska hän oli kaikessa kuuliainen Lähettäjälleen !

No mitenkähän sellainen kuuliaisuus saattoi tulla mahdolliseksi? Tietenkin siitä, että Hän ei ole osallinen siitä perisynnistä, mistä me kaikki muut olemme osallisia. Ja tämä taas johtui siitä, että Hän on siinnyt Pyhästä Hengestä, toisin kuin me kaikki ihmisestä - SYNTISESTÄ ihmisestä siinneet, syntiset ihmiset.

Älä viitsi edes väittää, että kuka tahansa voisi oll sillä tavalla kuuliainen Jumalalle. Jos sellainen olisi mahdollista, eihän Jeesuksen olisi tarvinnut tulla tähän maailmaan ihmiseksi, kärsimään ja kuolemaan meidän synnin saastassa syntyneiden ja eläneiden puolesta.

• tyyko

Jeesus oli täysi ihminen. Hän luopui siitä asemasta, joka hänellä oli Isän tykönä.
        Hän oli jo varttuneella iällä, kun hän saapui serkkunsa Johanneksen luo ja pyysi , että Johannes kastaisi hänet parannuksen kasteella. Johanneksesta se oli sopimatonta, koska hän tiesi hengessään Jeesuksen aseman ja tehtävän. Jeesus kuitenkin halusi tässäkin osoittaa kuuliaisuutta. Hän, rikas, tuli köyhäksi, jotta voisi monia auttaa.

• Kastamaton1

Synti on " erehdyksen tekemistä " . Siis tehdään sitä mikä ei ole hyvää .Ihmisellä
        on perintönä erheellisyydet . Edenin puutarhassa viekottelija muutti ensimmäisen
        ihmisparin DNA n ,voidaan sanoa .Täydelliseksi luotu ,ihmisluomus sortui viekkaaseen lupaukseen ,rikkoen heille asetettuun koeaikaan .Se oli ensimmäinen
        " synti " ,eli VIRHE ,joka johti heidät eristetyksi Edenistä raatamaan elatuksensa
        sen ulkopuolella ,ilman Jumalan suojaa .He vanhenivat ja kuolivat pois .

• K.T.USA
        00000000 kirjoitti:

No mitenkähän sellainen kuuliaisuus saattoi tulla mahdolliseksi? Tietenkin siitä, että Hän ei ole osallinen siitä perisynnistä, mistä me kaikki muut olemme osallisia. Ja tämä taas johtui siitä, että Hän on siinnyt Pyhästä Hengestä, toisin kuin me kaikki ihmisestä - SYNTISESTÄ ihmisestä siinneet, syntiset ihmiset.

Älä viitsi edes väittää, että kuka tahansa voisi oll sillä tavalla kuuliainen Jumalalle. Jos sellainen olisi mahdollista, eihän Jeesuksen olisi tarvinnut tulla tähän maailmaan ihmiseksi, kärsimään ja kuolemaan meidän synnin saastassa syntyneiden ja eläneiden puolesta.

Koko suunnitelmassa on valtava älykkyys takana .Ilman Jeesuksen uhrausta ,me
        emme olisi tietoisia mistään pelastuksesta ,taikka sen aiheuttamasta ikuisesta
        elämästä ,alkuperäisen tarkoituksen mukaisesti .Ei ensimmäistä ihmisparia oltu
        LUOTU KUOLEMAAN KOSKAAN ,he vain valitsivat virheellisen tien eroten
        LUOJANSA ohjeista .Ihmiskunnan säilymisen takia LUOJALLA on älykäs
        suunnitelma palauttaa maapallo entiseen alkuperäiseen tilaan ,mikä on
        tarpeellista ihmiskunnan hyödyksi .Miksi emme ottaisi tilaisuutta vastaan ?

• free-witch
        K.T.USA kirjoitti:

Koko suunnitelmassa on valtava älykkyys takana .Ilman Jeesuksen uhrausta ,me
        emme olisi tietoisia mistään pelastuksesta ,taikka sen aiheuttamasta ikuisesta
        elämästä ,alkuperäisen tarkoituksen mukaisesti .Ei ensimmäistä ihmisparia oltu
        LUOTU KUOLEMAAN KOSKAAN ,he vain valitsivat virheellisen tien eroten
        LUOJANSA ohjeista .Ihmiskunnan säilymisen takia LUOJALLA on älykäs
        suunnitelma palauttaa maapallo entiseen alkuperäiseen tilaan ,mikä on
        tarpeellista ihmiskunnan hyödyksi .Miksi emme ottaisi tilaisuutta vastaan ?

Älykkyys? Sanoisin pikemmin, että sadistinen pahansuopuus. Mietipäs vähän:

Jos jumalasi on "kaikkitietävä", hän on aina tiennyt kaiken kaikesta. Niinpä tiesi myös miten tulee käymään ihmisten kanssa, kun on heidät luonut. Synti oli osa suunnitelmaa, tai jos ei ollut, niin se tuli yllätyksenä ja jumalasi ei tiedä kaikkea. Logiikkaa.

"Ei ensimmäistä ihmisparia oltu LUOTU KUOLEMAAN KOSKAAN"
        Taas väärin. Kaikkitietävä olio ei voi muuttaa mitään (tai tieto muuttuu toiveiksi), hänellä ei ole valinnanvaraa. Synti ja kuolema tulivat (raamatun mukaan siis), joten niin oli tarkoitus käydä.
        Genesis kertoo myös, miten Yahwe huolehti ompun puraisun jälkeen, että Voi kun eivät nyt söisi elämän puusta ja eläisi ikuisesti. Kuolema oli näin myöskin tulossa ihan suunnitelman mukaan.

"Ihmiskunnan säilymisen takia LUOJALLA on älykäs suunnitelma palauttaa maapallo entiseen alkuperäiseen tilaan ,mikä on tarpeellista ihmiskunnan hyödyksi"

Ei kovin älykkäältä vaikuta. Eikö olisi paljon älykkäämpää MYÖNTÄÄ MOKANNEENSA, ja anoa anteeksiantoa ihmisiltä ja eläimiltä? Ja sitten napsauttaa kaikille ihmisille enkelin mieli - eikös enkeleillä ole vapaa tahto, mutta silti ovat pyhiä?

• Oletko.pakkomielteinen
        free-witch kirjoitti:

Älykkyys? Sanoisin pikemmin, että sadistinen pahansuopuus. Mietipäs vähän:

Jos jumalasi on "kaikkitietävä", hän on aina tiennyt kaiken kaikesta. Niinpä tiesi myös miten tulee käymään ihmisten kanssa, kun on heidät luonut. Synti oli osa suunnitelmaa, tai jos ei ollut, niin se tuli yllätyksenä ja jumalasi ei tiedä kaikkea. Logiikkaa.

"Ei ensimmäistä ihmisparia oltu LUOTU KUOLEMAAN KOSKAAN"
        Taas väärin. Kaikkitietävä olio ei voi muuttaa mitään (tai tieto muuttuu toiveiksi), hänellä ei ole valinnanvaraa. Synti ja kuolema tulivat (raamatun mukaan siis), joten niin oli tarkoitus käydä.
        Genesis kertoo myös, miten Yahwe huolehti ompun puraisun jälkeen, että Voi kun eivät nyt söisi elämän puusta ja eläisi ikuisesti. Kuolema oli näin myöskin tulossa ihan suunnitelman mukaan.

"Ihmiskunnan säilymisen takia LUOJALLA on älykäs suunnitelma palauttaa maapallo entiseen alkuperäiseen tilaan ,mikä on tarpeellista ihmiskunnan hyödyksi"

Ei kovin älykkäältä vaikuta. Eikö olisi paljon älykkäämpää MYÖNTÄÄ MOKANNEENSA, ja anoa anteeksiantoa ihmisiltä ja eläimiltä? Ja sitten napsauttaa kaikille ihmisille enkelin mieli - eikös enkeleillä ole vapaa tahto, mutta silti ovat pyhiä?

Niin älytöntä on kirjoitusesi, ettei sitä edes viitsi oikaista. Vetoat koko ajan järkeen mutta kirjoituksissasi ei ole siitä häivääkään. Saatko jotakin kiksejä kun suollat noita typeryykiäsi?

• free-witch
        Oletko.pakkomielteinen kirjoitti:

Niin älytöntä on kirjoitusesi, ettei sitä edes viitsi oikaista. Vetoat koko ajan järkeen mutta kirjoituksissasi ei ole siitä häivääkään. Saatko jotakin kiksejä kun suollat noita typeryykiäsi?

Aika pahasti nyt näyttää siltä, että päättelyni oli vain niin murskaavaa, ettet OSAA vastata mitään muuta kuin leikkikenttäkieltä. ;) Voi ressua.

Viitsihän nyt, ihan jotta näemme miten "oikeassa" oletkaan... :D
        Ja tietysti endorfiinit hyrrää kun saa käyttää aivojaan mahtavaan logiikkaan, ja ratkoa filosofisia pulmia :)

• K.T.USA

Kaikki pahuudet johtuvat saa- ta -nasta eikä jumalasta .LUOJA on antanut saa -ta -nalle luvan hallita maata ja sen kansoja väliaikaisesti ,kunnes tilanne kärjistyy
      niin toivottomaksi ettei ihmiskunnilla ole mahdollisuutta selvitä siitä muulla tavalla
      kuin LUOJAN puuttumisella ,päätöksensä mukaan .Paholaisen joukoilla on vain
      vähän aikaa jäljellä ,ja he tietävät sen .Sentähden he nostavat kansat sotaan ,
      kiihoittamalla jumalankieltäjät aseisiin .Kaikkivaltias YAHWE ,tulee näyttämään
      voimansa Armagedonin taistelussa saa - ta- nan hallitusta vastaan ,lyöden sen .
      Sen jälkeen alkaa uusi aika ,jolloin YAHWE on pyyhkivä kyyneleet heidän silmistään
      evätkä he enää harjoittele sotimaan ,vaan kaikki entinen on mennyt ,ja unohdettu .

• free-witch

"Kaikki pahuudet johtuvat saa- ta -nasta eikä jumalasta"
        Logiikkasi puutostauti on äärimmäisen pahanlaatuinen. Jos jumalasi on kaikkitietävä, hän on myös vastuussa aivan KAIKESTA. Siitä et pääse yli etkä ympäri.

"LUOJA on antanut saa -ta -nalle luvan hallita maata ja sen kansoja väliaikaisesti"

Kerrassaan hieno suunnitelma. Mitäpä muutamasta miljoonasta oheisvahingosta, jotka olisi voitu pelastaa kaikkitietävyydellä/-voipuudella, mutta nääääh, mitä sitä niitä suotta käyttämään, voinhan olla kuin pronssikautinen sotaherra!

• sage8

Ei tuo fundis-uskisten logiikka ihan viimesen päälle täytä loogisuuden vaatimuksia.

• Atskuille
        sage8 kirjoitti:

Ei tuo fundis-uskisten logiikka ihan viimesen päälle täytä loogisuuden vaatimuksia.

Miten sinäkin jaksat päivästä toiseen tuota hömppääsi tänne kirjoitella. Mikä on motiivisi roikkua täällä?

• sage8

Loogisuuden ja järjen käytön vaatimus kaikissa ihmisen toimissa on tieteen harrastajalle niin tärkeää että tuota sanomaa on pidettävä joka paikassa yllä töiden lomassakin.

• atsku.hihhulille
        sage8 kirjoitti:

Loogisuuden ja järjen käytön vaatimus kaikissa ihmisen toimissa on tieteen harrastajalle niin tärkeää että tuota sanomaa on pidettävä joka paikassa yllä töiden lomassakin.

Ei kiinnosta, turhaa touhuat!

• free-witch
        atsku.hihhulille kirjoitti:

Ei kiinnosta, turhaa touhuat!

Kyllä se on huomattu, ettei sinua kiinnosta käyttää evoluution hienosti kehittämiä aivojasi mihinkään muuhun kuin typerään taikauskoon.

Voisinpa sanoa: Oma valintasi, mutta valitettavasti sinulla luultavasti on tai tulee olemaan lapsi(a), jonka/jotka aivopeset uuteina uhreina järjettömille, perusteettomille uskomuksillesi kuuliaisena. Surullista.

• wau

Kuinka himot voitetaan Lut. Janatuinen selitti näin: Ihmisten himot ovat perisyntiä, eikä niistä pääse eroon, niiden kanssa on tultava toimeen. Tunnusta jatkuvasti synnit ja käy ehtoollisella, pysy myös uskovien yhteydessä.

Roomkat. opettavat, ihminen syntyy syntisenä, ja synti poistuu kasteessa ja sen jälkeen, ne ovat vain tekosyntejä, jotka tunnustetaan ripissä.

Mutta raamatun sanoo: ”Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laitto- muus. Ja te tiedätte hänen ilmestyneen ottamaan pois synnit; ja Jeesuksesa ei ole syntiä. Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä te-kee, hän ei ole Häntä nähnyt eikä Häntä tuntenut. Ja jokaiselle, joka sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, annetaan anteeksi; mutta sille, joka Pyhää Henkeä pilkkaa, ei anteeksi anneta."

• synnitonanteeksiannettu

Jeesus kuoli janatuisenkin puolesta.
        Jaakobin kirje 1
        17. Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, valkeuksien Isältä, jonka tykönä ei ole muutosta, ei vaihteen varjoa.

18. Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla, ollaksemme hänen luotujensa esikoiset.
        21. Sentähden pankaa pois kaikki saastaisuus ja kaikkinainen pahuus ja ottakaa hiljaisuudella vastaan sana, joka on teihin istutettu ja joka voi teidän sielunne pelastaa.
        22. Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.

24. hän katselee itseään, lähtee pois ja unhottaa heti, millainen hän oli.
        25. Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin,

vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija,

vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      145
      2416
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      175
      1671
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      91
      1566
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      68
      1518
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      904
    6. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      841
    7. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      805
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      57
      792
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      59
      776
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      735
    Aihe