Oon 16-vuotias tyttö ja mulla on diagnosoitu haavainen paksunsuolentulehdus (colitis ulcerosa)
Oireet alko 2011 maaliskuussa kun olin 11-vuotias siten että ruoka ei aamuisin maistunut ja aina oli paha olo. Jos söin aamuisin mitään alkoi heti paha olo pahentua entisestään ja menin heti vessaan ja kärsin kamalasta ripulista.
Ensin luultiin että olin saanut helmikuisella ulkomaanmatkalla jonkin bakteerin mahaani ja oireita luultiin tavalliseksi vatsataudiksi. Oireet pitkittyvät ja joka aamu makasin sohvalla sikiöasennossa, tärisin ja saatoin käydä 3-8 kertaa vessassa ja ripulin takia aloin laihtua.
Tätä kesti lähes kuukauden kunnes mentiin lääkäriin. Mulla epäiltiin kaikenmaailman keliakioita ja ramppasin lääkärissä jatkuvasti kaikenlaisissa testeissä, mutta negatiivisten tulosten takia mulle varattiin aika tähystykseen.
Mut tähystettiin kesäkuussa 2011. Heti tähystyksen jälkeen lääkärin diagnoosi oli ihan selvä. Koko paksusuoli oli koko matkalta kolmelta eri alueelta pahasti tulehtunut ja oli pahimman laatuinen mahdollinen. Sen jälkeen lääkäri toivotti meidät tervetulleeksi koliittiperheeseen ja ojensi paksun kirjan aiheeseen liittyen ja hävisi kun tuhka tuuleen ja jätti meidät sulattelemaan uutista.
Äitini luki kirjasta lauseen jonka muistan vieläkin: "suolen ollessa tulehtunut kolmivaiheisesti pahimmalla mahdollisella asteella, on erittäin todennäköistä että suoli poistetaan vuoden kuluessa diagnoosista"
Äitini oli shokissa ja tiedoton ja itki. Hän ei voinut uskoa että näin kävisi juuri mulle koska olen aina ollut aina perusterve ja reipas tyttö, syönyt hyvin enkä pienenä sairastanut muuta erikoisempaa kuin vesirokon vaikka veljeäni vaivasi allergiat, keliakia, jatkuvat pissa-ja korvatulehdukset koko vauvaikänsä. Sairautta ei ole ollut kellään sivustomme koskaan.
Itse en jotenkin tajunnut tilani vakavuutta ja olin ihan okei asian kanssa ja ajattelin että se on vain hyvä että saan hoitoa oireisiin ja kaikki kääntyy parhaiten päin. Ja kaikkien suureksi hämmästykseksi niin kävi kuin taikaiskusta. Sain sairaalassa heti lääkkeitä ja seuraavana päivänä tuntui kun sairautta ei olisikaan.
Aluksi söin muutaman viikon ajan jopa 17 lääkettä aamuisin ja 11 iltaisin ; se oli lääkekammoisena koko ikänsä olleelle 12-vuotiaalle aivan järkyttävän suuri määrä.. Saatoin yrittää niellä lääkkeitä jopa useita tunteja itku kurkussa ja väkisin joka aamu.. Onneksi joka viikko määrää pudotettiin kunnes jäi pelkkiin pentasoihin (2 1 2 päivässä) jotka ylläpitävät terveyttä. Alussa joka aamu otin pentasaa, erikokoisia tabletteina kortisonia ja erilaisia antibiootteja, nykyään pelkkää pentasaa.
Mutta siitä kesäkuusta 2011 lähtien mulla ei oo ollu mitään oireita tähän päivään saakka ja kaikki on ollu niin onnellisia ja helpottuneita mun puolesta, että mulla on käynyt niin hyvä tuuri ja lääkkeet tehosivat vaikka aluksi multa oltiin poistattamassa suolta. Sit mut tähystettiin uudestaan tammikuussa 2014 omasta tahdostani, jotta suolen tila nähtäisiin tarkasti ja lääkitystä voitaisiin mahdollisesti vähentää, koska lääkkeiden syönti tuntui niin turhauttavalta kun minkäänlaisia oireita ei ole ollut vuosiin vaikka olen unohdellut lääkkeitä useita päiviä putkeen ja joskus osittain tahallaankin ohan laiskuudesta. Nykyään syön yhden 500mg tabletin aamulla ja yhen samanlaisen illalla ja oireet ovat pysyneet poissa.
Nyt oireet ovat kuitenkin alkaneet palata 4 vuoden poissaolon jälkeen takaisin... En ole muuttanut elämäntapojani mitenkään radikaalisti enkä tiedä miksi sairaus on palaamassa takaisin.. On kulunut tasan 4 vuotta kun ensimmäiset oireet sairaudesta tulivat juuri samoihin aikoihin maaliskuussa ja nyt ne ovat taas palaamassa.
Olen joutunut nyt viikon ajan taas makoilemaan sikiöasennossa sohvalla ja rampata vessassa... Tälläkin hetkellä tärisen, koska mulla on huono olo enkä pysty syödä enkä juoda mitä aamupalaa..
Onko mulla kohtalotovereita? Kertokaa muutkin haavaisen koliitin omaavat tarinamme diagnoodipäivästä tähän päivään.. Haluaisin tietää jos joku muukin kärsii tästä ..
KIITOS KUN JAKSOITTE LUKEA :)
Haavainen paksunsuolentulehdus - kohtalotovereita
32
5235
Vastaukset
- Suolivaivainen
Moi oletko kääntynyt asiassa suhteen crohn ja colitis yhdistykseen sieltä saa hyvää vertaistukea? Jakasamisia.
- Ehkä_täälläkin
Kiitos kirjoituksestasi! Minulla juuri epäillään haavaista paksusuolentulehdusta. Epäily on vasta alussa, eikä ole tehty päätöstä tähystyksestä - tai itse en vielä halua tähystykseen.
Sinulla on kuitenkin mennyt monta vuotta ilman oireita. Auttaisiko nyt, jos lisäisit lääkkeitä? Alussa sinulla oli paljon lääkkeitä, ehkä nyt tarvitsisit vähäksi aikaa lisää lääkkeitä. Onko sinulla joku oma lääkäri joka hoitaa?- dkfhkudrfhurghtu
Ahaa... Jos sinulla epäillään crohnin tautia ja colitis-ulcerosaa, tuskin voimasi taitavat kovin riittää nettipalstoilla kirjoitteluun. Siinä tilassa nimittäin on kovat fyysiset kivut. En usko tänne kirjoittavan asiallisia nettitoimijoita, ja on ihan vain tervettä vainoharhaisuutta, mutta jos muka vois olla totta, että joku kirjoittais crohn ja colitis-epäilystään nettipalstalle Suomi24 (vaikea uskoa), niin siinä tapauksessa annan neuvon, että kun seuraavan kerran menet lääkäriin ( ja sinulla varmaan on jo varattu aika jota kovissa fyysisissä kivuissasi odotat., jos sinulla crohn ja colitis-sairautta epäillään, eikö niin?), kerro sille lääkärille, monta antibioottikuuria sulle on tampiot yleislääkärit määränneet esim. flunssaan vuoden ajanjaksolla ennen oireitasi. Moni nimittäin on sairastunut ihan siitä, että ovat kiltisti ottaneet antibioottikuurit kun yleislääkärit on sanonut, että pitää jos on vähän vaikka yskää tai poskiontelon tulehdusta, ja siitä ikävin mahdollinen seuraamus olisi elinikäinen harvinainen autoimmuunisairaus crohn ja colitis ulcerosa- sairaus. Ja tasan tarkkaan crohn- ja colitis oireista kärsivä haluaa jokainen haluaa tähystykseen, niissä kivuissa ei paljoa kieltäydytä lääkäreiden tutkimuksista.
Erikoista korkeintaan se, että Suomen maassa yleislääkärit tai muiden alojen spesialistit eivät edes tiedä mikä sairaus se on, crohn ja colitis.
Ja trollille, että mikään oikea crohn ja colitis -potilas ei himoa mitään lääkkeitä, vaan haluaa syödä niitä vain lääkärinsä määräämän määrän. Minun henkeni on Suomen maassa pelastanut lääkäri, joten en halventaisi ikinä heidän ammattitaitoaan. Joskin ero kuin yöllä ja päivällä osaamisessa lääkäreillä Suomen keskussairaaloissa tai vaikka lääkäripulasta kärsivissä terveyskeskuksissa. - Ehkä_täälläkin
En kyllä ymmärrä. Minusta ap oli ihan asiallinen, ja minä itse myös (nImimerkki Ehkä_täälläkin). Luulen minä nimittäin, että olet itse se trolli. Trollit haluavat estää asiallisen keskustelun, ja sen sinä juuri teet. Onneksi tänne näyttää tulleen paljon aisallisiakin vastauksia. Tämä on tärkeä aihe, ainakin meille joilla tämä sairaus oikeasti on tai epäillään olevan.
- xdjfhdfujgfhggg
No minäpä en internetissä suoraan kerro, mitä sairauksia minulla on tai ei ole, mutta jos johonkin olen kyllästynyt, niin siihen että tällä nimettömällä foorumilla minua nimitellään trolliksi. Itse kun olen aina mieltänyt, että trolli on keskustelija, joka ei edes keskustele aiheesta, tai joka laatii tekaistuja tarinoita keskustelunaloitukseksi. Ketjun aloittanut nimimerkki "koliittityttö99" se trolli on, en mä tyhmä ole. Taisi kadota nopeasti colitiksen oireet, kun ei minunkaan lukuisiin viesteihini mitään kommentoinut...
Voihan sellainenkin tietysti olla sairaus sellainenkin, että on sairaalloisen utelias, mitä sairauksia nettiin kirjoittavilla on...
Minä en ikinä ole yrittänyt estää tälle foorumille kirjoitellessani mitään asiallista keskustelua, minulla ei ole sellaiseen mitään motiivia. Jos mulla sen sijaan olisi valtaa, kitkisin palstoilta rikolliset ja uhkaavat viestit ja kaikkinaisen urkinnan. Tympäsee törmätä vihaviestintään ollessaan foorumilla, jota väitetään muka moderoitavan.
Ja tsemppiä vaan colitista sairastaville. - kdfhdudhgfgfg
Ehkä_täälläkin kirjoitti:
En kyllä ymmärrä. Minusta ap oli ihan asiallinen, ja minä itse myös (nImimerkki Ehkä_täälläkin). Luulen minä nimittäin, että olet itse se trolli. Trollit haluavat estää asiallisen keskustelun, ja sen sinä juuri teet. Onneksi tänne näyttää tulleen paljon aisallisiakin vastauksia. Tämä on tärkeä aihe, ainakin meille joilla tämä sairaus oikeasti on tai epäillään olevan.
Nimimerkille "Ehkä_täälläkin": minä en tiedä kuka täällä on asiallinen ja kuka ei. Yleisesti ottaen tänne Suomi24-palstoille kuitenkin kirjoittelee lähinnä vain epäsosiaalisia p*skiaisia: olen tässä nyt viime viikkoina kirjoittanut erinäisille parille tän Suomi24-foorumin palstalle enemmänkin ja sitä nimittelyn määrää ja herjaamista mitä olen esimerkiksi pelkän yhden viikon aikana taas saanut osakseni, ei voi edes kuvailla. Mitä tällasilla foorumeilla nimitellään koko ajan?
Ja puhut p*skaa, että tähän ketjuun olisi tullut paljon asiallisia vastauksia, ei ole. Paitsi että aloitus näyttää trollaamiselta, koska ketjun aloittaja ei ole ketjussa juuri edes keskustellut ( trollit tunnistaa sellaisesta, että eivät keskustele aloittamissaan keskusteluketjuissa, paitsi ehkä aukomalla päätään), yksikään ei ole keskustellut mitenkään asiallisesti tässä, paitsi minä. Yksi nimimerkki mainosti kaverinsa lääkitystä, sinä et sanallakaan kommentoinut aloitukseen ( sehän pyys kertomaan diagnoosista tähän päivään kaiken yksityiskohtaisesti - ymmärrettävää kyllä, että kukaan ei kerro), joku nimimerkki mainosti että miten jonkun Remicade-lääkitys maksetaan, joku höpötti ruokavalioista ja sellaista... Asiallista keskustelua vai?
Ja kummastipa on uteliaat aloitukset haavaisesta paksusuolentulehduksesta lisääntyneet tällä foorumilla, kun eräällä toisella fyysisten sairauksien palstalla tässä Suomi24:ssa noin vähän yli viikko sitten menin sanomaan. Pitäiskin varmaan testata, että aina jos minä avaudun jostakin, että miten monta apinoitsijaa täällä laatii samoista aiheista aloituksia. Minä kyllä en koskaan ole internetissä sairaushistoriastani avautunut. Ja jos joku on tyhmä, niin tarkoitan tällä sitä, että en ole nimelläni internetissä kertonut mitään sairauksistani, joita minulla on tai ei ole.
Kai 16- vuotiaatkin ( aloittajahan mainosti ikäänsä) jo sen verran osaavat mielipidekirjoittelua, että kukaan ei nettipalstalla halua kertoa itsestään, vaan keskustella aiheista. Ei etenkään tällaisilla palstoilla, joka ei ole mikään sosiaalinen media, kun täällä ei tiedetä kirjoittajia. Tai ainakaan minä en siitä voi tietää. - paulamummu
Tulosta tämä äidillesi:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1242073/
Varmaan jaksat lukea sen itsekin ja katso, ettei missään muodossa ikinä niele sitä levää, karrageenia E407.
Katso, ettei lääkkeissä ole natriumlauryylisulfaattia, jos jotakin otat. 218 erilaista valmistetta sisältää sitä, vaikka se tekee aftoja limakalvoille.
Ja katsokaa äidin kanssa yleARKISTOSTA ohjelma fosfat i maten. Vai oletteko jo nähneet sen? Fosfaatit estävät ravinteiden imeytymisen ja siksi haittaavat paljon. - paulamummu
http://vanha.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1363253190/0#0
Voisit jatkaa aiheesta tuollakin, sairaiden palstalla:-)
- Koliittityttö99
oireet olivat turhia! Luulin sairauden palaavan takas mut oireet meni viikossa ohi ja nyt taas elämä hymyilee! Ensviikolla sairaalakontrolli :)
- ahavainiin
Niin varmaan jos suolisto on kerrotun mukaisessa tilassa, niin "päivässähän" ne oireet joo muka katoaa, kun vaan aloitetaan colitis ulcerosa-lääkitys... Häpeä, nettitrolli. Jos ihmisen suolisto on autoimmuunisairauden colitis ulcerosa vuoksi lähes kokonaan tulehtunut kuten tollanen nimimerkki aloituksessaan väitti, niin siitä ei kyllä toivu päivässä, vaan lasareetissa vietetään letkuissa kiinni sellaiset kuukauden päivät tiputuksessa ja sen jälkeen ollaan puoli vuotta ainakin sairauslomalla, sairaalassa annettujen lukuisten verensiirtojen jälkeen. Minun käsitykseni kyseisestä mainostamastasi sairaudesta.
Että jos vähän vähemmän vakavilla asioilla pilailisitte. Ärsyttää, jos jotkut uskoo tän foorumin sontatarinoihin, joiden kirjoittajien pokkaa suoraan sanoen ihmettelen. - Koliittityttö99
ahavainiin kirjoitti:
Niin varmaan jos suolisto on kerrotun mukaisessa tilassa, niin "päivässähän" ne oireet joo muka katoaa, kun vaan aloitetaan colitis ulcerosa-lääkitys... Häpeä, nettitrolli. Jos ihmisen suolisto on autoimmuunisairauden colitis ulcerosa vuoksi lähes kokonaan tulehtunut kuten tollanen nimimerkki aloituksessaan väitti, niin siitä ei kyllä toivu päivässä, vaan lasareetissa vietetään letkuissa kiinni sellaiset kuukauden päivät tiputuksessa ja sen jälkeen ollaan puoli vuotta ainakin sairauslomalla, sairaalassa annettujen lukuisten verensiirtojen jälkeen. Minun käsitykseni kyseisestä mainostamastasi sairaudesta.
Että jos vähän vähemmän vakavilla asioilla pilailisitte. Ärsyttää, jos jotkut uskoo tän foorumin sontatarinoihin, joiden kirjoittajien pokkaa suoraan sanoen ihmettelen.Mua loukkaa syvästi että muunmuuassa sä lasket leikkiä mun sairaudesta, sillä en todellakaan ole mikään trolli! En ensinnäkään itse edes uskoisi että trolli olisi nähnyt näin suurta vaivaa ja käyttänyt aikaa pitkän tarinan kirjoittamiseen suolistosairaudesta!? En ole kirjoitellut vastauksia palstalle siksi koska ei mulla ole enää mitään sanottavaa vaan halusin vain kertoa oman tarinani ja kuulla muiden tarinoista ihan vain mielenkiinnosta!? Ja on erittäin loukkaavaa että aliarvioit sitä mitä mä oon kokenut ja käynyt läpi! Mä en ole lääkäri enkä osaa 16 vuotiaana vastata miksi monta kuukautta kestäneet oireet katosivat heti tähystyksen jälkeen lähes täydellisesti!? Luulen sen johtuvan siitä että ruokavaliooni oli ollut tosi huono ja rasvainen ja kun menin tähystykseen, suolistoni tyhjättiin ja se rauhoittui pari päivää ja kotona aloitin syömisen varovasti miedoista ruuista enkä hampurilaisista ja chilikastikkeista. Toivon että sairauteni suhtauduttaisiin vakavasti vaikka en täällä vastailekkaan viesteihin tai sairauteni ei ole tällä hetkellä aktiivinen! kiitos
- Turusta
ahavainiin kirjoitti:
Että jos vähän vähemmän vakavilla asioilla pilailisitte. Ärsyttää, jos jotkut uskoo tän foorumin sontatarinoihin, joiden kirjoittajien pokkaa suoraan sanoen ihmettelen.Hei vaan hei, täällä 22-vuotias koliitin omaava herrasmies. Koliittia esiintyy eri vakavuuksina ja omani on pysynyt nyt 4 vuotta remissiossa. Aina silloin tällöin on kausia kun vatsa on hieman kipeämpi ja ripulia tulee mutta veriripulia viimeksi 4 vuotta sitten. Lääkitys on asacolia 2x800mg aamuin illoin. Jos suoli tulehtuu ja ilmenee veriripulia niin kortisonilla hoidetaan.
Tuo kipujen kuvailu sulla oli aivan naurettavaa. Mulla oli ennen diagnoosia puoli vuotta vatsa joka päivä kipeä, tuli ns aaltoina. Aamuisin ei maistunut ruoka (ei maistu vieläkään) ja kävin monta kertaa päivässä vessassa. Veriripulia tuli ensimmäisen kerran 2 kuukautta ennen diagnoosia ja siitä eteenpäin lähdettiin selvittelemään. Kuukauden verran olin kotona ja ravasin testeissä, kipuihin auttoi hetkellisesti panacod ja veriripulin verenvuotoa paikattiin raudalla. Päivät kotona olivat tietokoneella oloa, kirjan lukua ja vessaa vessaa vessaa.
Vihdoin pääsin tähystykseen ja samalla sekunnilla kun letku meni perseestä sisälle niin lääkäri totesi että jaahas asia on tällä selvä, käydään vielä katsomassa ohutsuolta pitääkö chronia kirjoitella paperiin. Ei pitänyt. Samat vihkoset kouraan ja taisi olla hieman pienempi vakavuusaste kuin ap. Kortisonia apteekista ja kotiin, seuraava aamu oli 10 kertaa helpompi kuin edelliset puoli vuotta olivat olleet.
Alkuun oli shokki että mikä tää koliitti oikein on mut mulla on lääkkeillä pysynyt niin hyvin aisoissa ettei ole neljään vuoteen näkynyt juuri mitenkään. Vatsa on herkempi kuin muilla ja aamuisin voi hieman sattua, muuten normaalia elämää. Kontrollitähystys joka kolmas vuosi kohonneen syöpäriskin takia kun suoli tulehtuneena.
Voimia ap! Ei tämä elämää kaikilla haittaa! Kannattaa varoa muuten pariutumista saman sairauden omaavan kanssa, lapsella 50% todennäköisyydellä sama sairaus :) muistaakseni joku lääkäri sanoi, että 90% elää ihan normaalisti tän kanssa, lukuunottamatta aktiivisia vaiheita. Nämä suolistosairaudet ovat lisääntyneet paljon ja tukea kyllä löytyy, minäkin voin neuvoa pienellä kokemuksellani jos jokin askarruttaa. - skferufhryghty
Turusta kirjoitti:
Hei vaan hei, täällä 22-vuotias koliitin omaava herrasmies. Koliittia esiintyy eri vakavuuksina ja omani on pysynyt nyt 4 vuotta remissiossa. Aina silloin tällöin on kausia kun vatsa on hieman kipeämpi ja ripulia tulee mutta veriripulia viimeksi 4 vuotta sitten. Lääkitys on asacolia 2x800mg aamuin illoin. Jos suoli tulehtuu ja ilmenee veriripulia niin kortisonilla hoidetaan.
Tuo kipujen kuvailu sulla oli aivan naurettavaa. Mulla oli ennen diagnoosia puoli vuotta vatsa joka päivä kipeä, tuli ns aaltoina. Aamuisin ei maistunut ruoka (ei maistu vieläkään) ja kävin monta kertaa päivässä vessassa. Veriripulia tuli ensimmäisen kerran 2 kuukautta ennen diagnoosia ja siitä eteenpäin lähdettiin selvittelemään. Kuukauden verran olin kotona ja ravasin testeissä, kipuihin auttoi hetkellisesti panacod ja veriripulin verenvuotoa paikattiin raudalla. Päivät kotona olivat tietokoneella oloa, kirjan lukua ja vessaa vessaa vessaa.
Vihdoin pääsin tähystykseen ja samalla sekunnilla kun letku meni perseestä sisälle niin lääkäri totesi että jaahas asia on tällä selvä, käydään vielä katsomassa ohutsuolta pitääkö chronia kirjoitella paperiin. Ei pitänyt. Samat vihkoset kouraan ja taisi olla hieman pienempi vakavuusaste kuin ap. Kortisonia apteekista ja kotiin, seuraava aamu oli 10 kertaa helpompi kuin edelliset puoli vuotta olivat olleet.
Alkuun oli shokki että mikä tää koliitti oikein on mut mulla on lääkkeillä pysynyt niin hyvin aisoissa ettei ole neljään vuoteen näkynyt juuri mitenkään. Vatsa on herkempi kuin muilla ja aamuisin voi hieman sattua, muuten normaalia elämää. Kontrollitähystys joka kolmas vuosi kohonneen syöpäriskin takia kun suoli tulehtuneena.
Voimia ap! Ei tämä elämää kaikilla haittaa! Kannattaa varoa muuten pariutumista saman sairauden omaavan kanssa, lapsella 50% todennäköisyydellä sama sairaus :) muistaakseni joku lääkäri sanoi, että 90% elää ihan normaalisti tän kanssa, lukuunottamatta aktiivisia vaiheita. Nämä suolistosairaudet ovat lisääntyneet paljon ja tukea kyllä löytyy, minäkin voin neuvoa pienellä kokemuksellani jos jokin askarruttaa.Vittu jos sais linnaan foorumi Suomi24-valhefuulakirjoittajat. Ikävä todellisuudentajun vaje: colitista sairastaville keskussairaalasta suomalaisesta aikoinaan saamani potilaan ohjekirja kertoo, että rautalääkkeet b-vitamiinilisänä ja ibuprofeiini käsikauppatavaralääkkkeistä ovat vaarallisia sairastavalle sotkeakseen elimistön ja uskon, että se pitää paikkansa. On sairasta, miten tavikset Suomessa vetää pikkupäänsärkyyn Suomessa apteekista ostettuna Buranaa, että se muka on turvallista, onks ne hulluja(?!)...Itse en vuoden 2004 jälkeen ole syönyt yhtäkään Buranaa, enkä muutenkaan ole mihinkään pikkuvaivoihin lääkkkeitä käyttänyt koskaan. Samat narsistit mouhoaa, että lihavat tai taviksen näköiset on kamalia ja jos on vähän nuhaa, hakevat antibioottikuurin lääkäriltä: niille melkein toivoiskin elineikäistä autommuunisairautta...
- Turust
skferufhryghty kirjoitti:
Vittu jos sais linnaan foorumi Suomi24-valhefuulakirjoittajat. Ikävä todellisuudentajun vaje: colitista sairastaville keskussairaalasta suomalaisesta aikoinaan saamani potilaan ohjekirja kertoo, että rautalääkkeet b-vitamiinilisänä ja ibuprofeiini käsikauppatavaralääkkkeistä ovat vaarallisia sairastavalle sotkeakseen elimistön ja uskon, että se pitää paikkansa. On sairasta, miten tavikset Suomessa vetää pikkupäänsärkyyn Suomessa apteekista ostettuna Buranaa, että se muka on turvallista, onks ne hulluja(?!)...Itse en vuoden 2004 jälkeen ole syönyt yhtäkään Buranaa, enkä muutenkaan ole mihinkään pikkuvaivoihin lääkkkeitä käyttänyt koskaan. Samat narsistit mouhoaa, että lihavat tai taviksen näköiset on kamalia ja jos on vähän nuhaa, hakevat antibioottikuurin lääkäriltä: niille melkein toivoiskin elineikäistä autommuunisairautta...
Painotan että tämä raudan napsiminen oli mulla ENNEN diagnoosia. Looginen vastaisku jatkuvalle verenvuodolle silloin lääkärin toimesta. Diagnoosin jälkeen selvisi että panadol tavallisista kipulääkkeistä ainoa jota saan ottaa. Tulehduskipulääkkeet ärsyttää suolistoa tai ohentavat verta, jolloin koliitin oireet pahenevat. Raudasta en osaa enemmän sanoa, siitä ei ole ollut puhetta. Ei ole ollut tarvettakaan.
- ruokavaliohoito
Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasvirasvat (margariinit, kasvirasvakermat jne...) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.
Viljojen ja/tai maidon karsiminen ei tietenkään ratkaise kaikkien ihmisten kaikkia mahdollisia terveysongelmia, mutta todella monella erittäin nopea ja yksinkertainen tapa parempaan hyvinvointiin, joka ei maksa mitään. Viljaton ja maidoton ruokavalio tuo suurimmalle osalle sitä kokeilevista hyvin nopeasti positiivisia muutoksia mm. seuraavissa asioissa: ihon kunto paranee, vatsa voi paremmin, flunssat ja allergiat vähenevät ja erilaiset, selittämättömät kivut helpottuvat.
Mutta jos ruokavalion muutos parempaan ei auta, niin VAADI ehdottomasti tutkimuksia, koska voit sairastaa jotain vakavaa sairautta, joka vaatii hoitoa ja hakeudu välittömästi hoitoon, jos sinulla on esimerkiksi näitä oireita: jatkuva oksentelu, jatkuva kipu, laihtuminen, jatkuva sairastelu, veriripuli, pitkittynyt ripuli, nielemisvaivat, ruuan takertumisen tunne tai jatkuvaa kuumetta.
Viljat ja/tai maitotuotteet pois 2-4 viikoksi. Kokeile kumpi oireet aiheuttaa. Voi olla, että kumpikaan ei sovi. Jo 1-2 viikossa huomaa eron entiseen, jos jokin ruoka-aine ei sovi.
Jos jopa kolmasosa suomalaisista kärsii vatsa- ja suolisto-oireista tai muista ongelmista joissa viljojen välttäminen auttaa, niin sinä voit olla niistä yksi. Lisäksi viljojen gluteeni (vehnä, ruis ja ohra), viljojen tärkkelys sekä maito tuottavat limaa ja tulehdusta elimistöön, joka pahentaa allergioita, astmaa, infektioita, lasten korvatulehduksia ja reuman oireita.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm
Nykyaikaisen käsitellyn maidon kalsium imeytyy huonosti ja laktoosin lisäksi maitoproteiini sinällään aiheuttaa monelle ongelmia. Maitotuotteet ovat monella yksi keskeisistä syistä suolisto-oireisiin, allergioihin, astmaoireisiin sekä erilaisiin iho-ongelmiin. Maitotuotteiden eliminointi helpottaa usein näitä oireita, ja moni vuosia oireista kärsinyt pääsee pysyvästi eroon sekä ongelmasta että lääkityksestä. Lisäksi maitotuotteet keräävät limaa ja ovat usein merkittävänä tekijänä kroonisissa ylähengitystieinfektioissa.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm
Kannattaa huomioida, että mitään koetta ei ole olemassa, joka näyttäisin yliherkkyyden viljoille ja/tai prosessoidulle suomalaiselle lehmänmaidolle.
Näiden diagnoosi perustuu aina välttämisaltistuskokeeseen.- Löytyypaljonkin
Hakeudu Crohn & Colitis -keskustelupalstalle. Lisäksi on moni yksityisesti perustettuja keskustelusivuja, ainakin yksi, jolla itse olen. Linkki löytynee palstan Muita aiheita -osiosta.
Facebookissa on myös keskusteluryhmiä sairastuneille.
Kaverillani on kyseinen sairaus.Hänen sairautensa on pysynyt kurissa REMICADE nimisellä lääkkeellä,ja hän pystyy nykyisi elämään ihan normaalia elämää.Ensin hänellä oli muistaakseni HUMIRA niminen lääke ja nykyisin tuo REMICADE.
- djfhgyhgtyhgty
Pilkkaatteko Suomi24 siis jopa Remicade-lääkityksen omaavia? Huh, huh. Remicade on suoraan suoneen kerran kahdessa viikossa tai viikoittain valvotusti useimmiten keskussairaalassa sairaalassa annettava lääkitys, jollaista lääkitystä käyttämään joutuva voi siten elää "normaalia" elämää sikäli, kuin sairaalareisuiltaan ehtii. Remicade lienee myös hyvin kallis lääke, jota käytetään vain, jos vastetta sairauteen ei saada millään miedommalla lääkityksellä. Miedommalla lääkityksellä aiheen huomioon ottaen tarkoitan sytostaatteja. Pahaa pilkkaa tällä Suomi24-foorumilla, sairauksista joista tänne kirjoittavat eivät todennäköisesti edes tiedä.
Toivottavasti ei Remicadeen ikinä joudu. Kortisonia en onneks voi syödä, koska kortisoni ei anna vastetta ja se todettu. djfhgyhgtyhgty kirjoitti:
Pilkkaatteko Suomi24 siis jopa Remicade-lääkityksen omaavia? Huh, huh. Remicade on suoraan suoneen kerran kahdessa viikossa tai viikoittain valvotusti useimmiten keskussairaalassa sairaalassa annettava lääkitys, jollaista lääkitystä käyttämään joutuva voi siten elää "normaalia" elämää sikäli, kuin sairaalareisuiltaan ehtii. Remicade lienee myös hyvin kallis lääke, jota käytetään vain, jos vastetta sairauteen ei saada millään miedommalla lääkityksellä. Miedommalla lääkityksellä aiheen huomioon ottaen tarkoitan sytostaatteja. Pahaa pilkkaa tällä Suomi24-foorumilla, sairauksista joista tänne kirjoittavat eivät todennäköisesti edes tiedä.
Toivottavasti ei Remicadeen ikinä joudu. Kortisonia en onneks voi syödä, koska kortisoni ei anna vastetta ja se todettu.Mitä sekoilet,kaverini piikittää kahden viikon välein sen REMICADEN reiteensä ja pystyy siksi vuorotöihin,koska se toimii hänellä.Missä helevetissä sinä kuvittelet nähneesi pilkkaa,vittu saatana perkele.
- dkfjhfkhghhfhnjg
helkamalla kirjoitti:
Mitä sekoilet,kaverini piikittää kahden viikon välein sen REMICADEN reiteensä ja pystyy siksi vuorotöihin,koska se toimii hänellä.Missä helevetissä sinä kuvittelet nähneesi pilkkaa,vittu saatana perkele.
No kuten näkyy, niin pilkkaahan tuo on, eikä ole minun kynästäni. Voin kyllä vielä antaa anteeksi vajakiksi ja jälkeenjääneeksi nimittelyt, koska juuri minkäänlaiseen muuntyyppiseen keskustelemiseenhan minun kanssani tämän Suomi24- foorumin keskustelijat eivät pysty, mutta se mitä minä en antaisi anteeksi, olisi se, että jos joku seurailisi minua internetissä, tai sitä, että mitä millekin palstalle sanon tässä Suomi24:ssa.
Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että ei kukko käskien laula ( vanha suomalainen sanonta), eli jos aloituksessa vaaditaan avautumaan asioista, joista ei halua internetissä avautua, on täysin lupa olla avautumatta. Se mitä minä olen tähän olen aiheesta crohn ja colitis kirjoittanut, on tasan tarkkaan täysin asiallista. Enkä voi käsittää, että miksi täällä juuri kirjoitustaidoiltaan ilmiselvän paljon verbaalisesti taitavampaa nimitellään trolliksi. Järjetöntä väittää trollaajaksi sitä, joka nimenomaan yrittää keskustella, vai onko kukaan muu kirjoittanut tähän ketjuun mitään, missä olisi todellista keskusteltavaa aiheesta, kuin minä.
- eitaidauskoatota
Toivottavasti toi ei ole mitään pelleilyä. Nämä Suomi24-palstat tiedetään. Crohn ja colitis ulcerosa ei ole mikään pieni sairaus. Sen verran harvinainen sairaus kylläkin, että yleensä valtaväestö ei edes tiedä mikä sairaus se on. Crohn ja/tai colitis on sairaus, joka ensinnäkään ei tartu, ei ole elintapasairaus ja lisäksi kyseinen sairaus on sikäli hyvin yksilöllinen sairaus, että sitä sairastaa jopa moni menestynyt huippu-urheilija, eli sairaus ei aiheuta välttämättä toimintakyvyttömyyttä tai estä ihmistä elämästä normaalia elämää, mutta sairastavien kirjo on niin laaja, että joku ei välttämättä tautinsa vuoksi voi liikkua kotinsa ulkopuolella ja joku toinen taas saattaa selviytyä fyysisesti täysin terveenä ilman suoliston poistoa ikänsä.
Crohn ja colitis on siitä ikävä sairaus (autiimmuunisairauksiin kuuluva, ja lähinnä länsimaisten ihmisten sairaus), että siitä todellakaan ei koskaan parannu: se on siten "samassa kategoriassa" esimerkiksi sellaisten sairauksien kanssa, kuin vaikkapa ms- tauti tai reuma. Sairaus ei vaikuta hedelmällisyyteen, eikä ole "etenevä", vaan sairaus sairastavan elimistössä voi ns. sammua, mutta lääkkeitä jokainen crohnia ja colitista sairastava joutuu syömään ikänsä. Se on ikävää, että jos pikkulapsillakin joudutaan syöttämään isoja määriä lääkkeitä crohniin tai colitikseen, mutta lääkehoito on usein ainoa keino estää suolenpoisto, ja siten ulkoinen avanne. Sairauteen sairastutaan keskimäärin nuorina aikuisina, harvemmin kukaan sairastuu crohnin tautiin tai colitis ulcerosaan vanhalla iällä. Taudin syntysyytä ei tunneta, mutta länsimaisen elämäntavan ns. "ylihygieenisyyttä" epäillään yhdeksi syyksi, crohn ja colitis ovat yleistyneet jääkaappien yleistymisen myötä, eikä ko. tauteja juuri esiinny kehitysmaissa.
Epäilen aloitusta p*skapuheeksi, koska crohn ja colitis- sairauden laukaiseviksi tekijöiksi on joskus epäilty liiallisia antibioottikuuureja, eikä sairauden perushoidossa käytetä antibiootteja. Nestetiputuksessa sairaalassa kyllä, jos sairastavan sairaus on niin huonossa kunnossa, ettei muu kuin verensiirrot jne. biologiset kovat lääkkeet auta. Enpä ymmärrä, millaiset viitsis pilailla niin vakavalla sairaudella. Todella sitä sairautta sairastavalle, etenkin jos todella on koko matkan tulehdus suolistossa esim. paksusuolessa, tulee kyllä tutuksi lääkärin pakeilla ramppaaminen, säännölliset suolistotähystykset ja tietenkin jatkuva lääkitys, jossa useimmiten käytetään sytostaatteja. Onnekas sairastava on se, joka selviää pelkällä peruslääkityksellä.
Jos aloituksen nuoreksi ihmiseksi itseään väittävä ei ole törkeä p*skanpuhuja ja keksittyjen tarinoiden kirjoittelija joita tää Suomi24 on täynnä, siinä tapauksessa vois lohduttaa, että crohn ja colitis - diagnoosi ei nykylääketieteen tiedon valossa ole mikään "kuolemantuomio": sairauteen ei siis kuole, ja vaikkei siihen voikaan juuri vaikuttaa esimerkiksi ruokavaliolla tai luontaislääkkeillä (paitsi ehkä probioteeilla omega-3- valmisteilla ehkä joskus) tai elintavoilla, niin jos ihmisellä jos muutoin on vahva elimistö, sellaisenkin sairauden kanssa voi pärjätä. Toki se uhka ulkoisesti vammaiseksi joutumisesta on monille pahin, se pelko, mutta toisin kuin vielä esim. 1970-luvulla, nykyisin crohn ja colitis ei enää automaattisesti tarkoita sitä, että ihmiseltä leikataan suolisto veks, tai että pitäisi elää ulkoisesti vammaisena, jos sairaus pahenee.
Kallis sairaus crohn ja colitis ulcerosa toki on, sellaisen sairauden lääkitys maksaa potilaalle paljonkin, ja lääkityksestä kiinni pitäminen on sairastavalle elinehto. Crohnissa ja colitiksessa jos ihmisen elimistö tulee immuuniksi sytostaateille, sen jälkeen ovat vuorossa sitten biologiset lääkekokeilut, ja kenellekään ei sitä toivo. Empatiaa siinä kyllä oppii, jos on elämässään joutunut kokemaan muutakin, kuin pelkkää auvoa, eikä ainakaan käy mielessä pilkata netissä sairauksista kärsiviä. Kirjoitin täysin asiallisen jutun,tapauksesta jossa REMICADE on auttanut kaveriani.Joku jälkeenjäänyt vajakki katsoi sen pilkaksi.???
- djfhdfdghthhgh
No onko epäluuloisuudessa mitä nimettömään internetiin tulee, jotakin vikaa? Mitä mä katson aloituskirjoitustakin, niin voihan se olla, että jollakin on todella huono suomenkielen taito, mutta enemmänkin näyttää siltä, että joku suomenkieltä taitamaton on laittanut vähän sikin sokin sekaisin erilaisia suomenkielen sanoja - voin toki olla väärässäkin. Sitähän kun nykyisin lienee erinäisiä veemäisiä käännösohjelmia, internetin ihmeellisessä maailmassa. Ja minä taidan olla se, jota nimitit vajakiksi. Hyvä, jos Remicade on auttanut kaveriasi vaikeassa sairaudessaan, mutta mikäs sairaus sinulla itselläsi on ja luitko edes viestiäni? Vinkkinä, että konditionaali ei ole väite. Kysyin, että pilkkaatteko vaiko ette. En muuten ole jälkeenjäänyt.
Käsitykseni Remicadesta on, että paitsi että se on todella kallis lääke, sitä käytetään crohnin taudin ja colitiksen lääkityksenä vasta sitten, jos mikään muu lääke ei toimi.
Kenelle muuten huutelet? Haetko tuossa kirjoituksessa tukea muilta kirjoittajilta sille, että nimitit minua vajakiksi? On nämä palstoja... - jepujeeee
djfhdfdghthhgh kirjoitti:
No onko epäluuloisuudessa mitä nimettömään internetiin tulee, jotakin vikaa? Mitä mä katson aloituskirjoitustakin, niin voihan se olla, että jollakin on todella huono suomenkielen taito, mutta enemmänkin näyttää siltä, että joku suomenkieltä taitamaton on laittanut vähän sikin sokin sekaisin erilaisia suomenkielen sanoja - voin toki olla väärässäkin. Sitähän kun nykyisin lienee erinäisiä veemäisiä käännösohjelmia, internetin ihmeellisessä maailmassa. Ja minä taidan olla se, jota nimitit vajakiksi. Hyvä, jos Remicade on auttanut kaveriasi vaikeassa sairaudessaan, mutta mikäs sairaus sinulla itselläsi on ja luitko edes viestiäni? Vinkkinä, että konditionaali ei ole väite. Kysyin, että pilkkaatteko vaiko ette. En muuten ole jälkeenjäänyt.
Käsitykseni Remicadesta on, että paitsi että se on todella kallis lääke, sitä käytetään crohnin taudin ja colitiksen lääkityksenä vasta sitten, jos mikään muu lääke ei toimi.
Kenelle muuten huutelet? Haetko tuossa kirjoituksessa tukea muilta kirjoittajilta sille, että nimitit minua vajakiksi? On nämä palstoja...Suomen kieli kirjoitetaan erikseen, suomenkielinen yhteen. Vähän koomista pilkata toisen kieliopin tuntemusta kun kirjoittaa itse samassa virkkeessä väärin. XD
1 REMICADE annos,jota kaverini piikittää maksaa noin 1500 euroa.Puolet maksaa ison yhtiön sairausvakuutus kassa ja osan KELA.
- koliittityttö999
Sen lisäksi en ole mikään asiantuntija enkä ole edes 100% varma söinkö antibiootteja vai en!? Joten älkää tuomitko jos tiesin väärin koska niin olen aiemmin luullut! Tiedän vain että söin ainakin kortisonia eri kokoisina joka auttoi ja pentasaa jokaylläpitää tänäkin päivänä terveyttäni.
- Koliittityttö99
Oli ilmeisestikin virhe avata elämääni sairauden kanssa suomi24:ssa kun se vedetään isoksi vitsiksi jos kaikki asiat söivät ole todellisesti kohdallaan!?
- Ehkä_täälläkin
Sinä kirjoitit hyvän ja asiallisen aloituksen sairaudestasi. Jostakin syystä häiriköt haluavat pilata kaiken asiallisen keskustelun tällä palstalla. Se on ikävä, koska minäkin olisin mielelläni jatkanut ja seurannut keskustelua.
Varmankin sinun kannattaa mennä Crohn & Colitis palstalle keskustelemaan, sieltä häiriköt heitetään ulos. Vahinko, että täällä ehkä ei kannata jatkaa. Olen hyvin vihainen noille idioottihäiriköille, ovat pahantahtoisia, sairaita ihmisiä!
- MyBodyMyBody
Täällä nämä asiaa tuntemattomat räkänokat tappelevat kuin pahaiset kakarat kommenteissa mutta siinäpähän puhutte! Kerronpa kaikesta huolimatta oman tarinani vaikka kai sekin leimataan vaan p*skapuheiksi.
Olen lapsesta saakka kärsinyt huonosta vatsasta, ollut laktoosi-intoleranssit ja kaikkea. Pärjäsin kuitenkin vatsani ja ilmavaivojeni kanssa viime vuoden loppupuolelle saakka jollainlailla kunnes kaikki muuttui kuin salaman iskusta.
Sairastuin pahaan ripuliin, juurikin ketjun aloittajan kuvailemia oireita minullakin. Tilanne paheni nopeasti, mikään ei pysynyt enää sisällä ja kun ripuli muuttui puhtaaksi vereksi, painelin juoksujalkaa ensiapuun. Minut otettiin sisään sairaalaan sillä tulehdusarvot olivat pilvissä. Vatsani magneettikuvattiin ja kuvissa todettiin paksusuolen hyvin huono tulehduksellinen tila, jonka takia sitä ei enää uskallettu puhkeamisriskin tähden tähystää. Vietin viisi päivää sairaalan sängyssä tiputuksessa, sain nesteytystä, verta sekä erinäistä lääkitystä, jolla tulehdusta koitettiin hillitä. Kaikesta tuosta huolimatta tilani huononi huononemistaan ja lopulta minulle annettiin kaksi vaihtoehtoa, joko paksusuoli olisi poistettava päivystyksellises leikkauksessa ensitilassa kokonaan tai sitten se huonompi vaihtoehto jossa mitään ei enää pelastamisekseni olisi tehtävissä. Suostuin tottakai suorilta leikkaukseen ja kahta tuntia myöhemmin olin jo leikkauspöydällä.
Koko paksusuoli poistettiin ja minulle tehtiin ohutsuoliavanne. Tietämättömille siis ohutsuolen pää tuodaan vatsanpeitteen läpi ja ommellaan kiinni vatsalle, päälle sitten avannesidospussi johon ulosteet aina omaan tahtiinsa valuvat.
Vasta leikkauksen jälkeen sain diagnoosiksi leimahduksen omainen akuutti colitis ulcerosa, joka nyt siis oli tosin enää muisto vain, lähti suolen mukana.
Vointini alkoi parantua välittömästi leikkauksen jälkeen. Ruokakin alkoi taas pysyä sisällä ja maistua suorastaan paremmin kuin koskaan. Ei enää pienintäkään turvotuksen tunnetta syömisen jälkeen ja ai että se olikin nannaa se kaikkien näisen vuosien jälkeen. Myös avanteen kanssa opin elämään hyvin nopeasti. Pääsin sairaalast kotiin kaksi viikkoa leikkauksesta ja nyt kun leikkauksesta on jo useita kuukausia, on minun pakko sanoa että paitsi että avanne pelasti elämäni, se toi sen myös todellakin takaisin. Ei enää tuntien vessarumbaa päivittäin, ei enää vahtimista mitä syö, missä syö, ei enää ilmavaivoja, ei kipuja, ei ripulia, ei vessan valmiiksi etsimistä joka hiton ikisessä paikassa. Elämänlaatuni on nyt täydessä sadassa ja koen melkein kuin syntyneeni uudelleen. Ja mitä avanteeseen muuten tulee, pussin voi tyhjennellä samalla kusella käydessä ja avannepussisidoksen vaihtelen uuteen kolmen päivän välein. Avanne ei näy mitenkään päällepäin vaatteiden alta, eikä haittaa elämääni, töitäni tai harrastuksiani pätkääkään. Naisiakin on riittänyt ihan rehellisesti sanottuna tällä poikamiehellä tervehtymiseni jälkeen enemmän kuin koskaan. Johtuen jo kai pelkästään siitäkin että voin ja uskallan taas lähteä ulos ilman pelkoa huonosta olosta tai housuun p*skomisesta. Itsevarmuuteni on tervehtymiseni myötä myös noussut isoihin lukemiin, on helppoa kaiken kokemansa jälkeen hymyillä kun elämä hymyilee takaisin täydeltä laidalta.
Ja se miksi halusin tämän kaiken nyt kertoa niin ihan vaan malliksi näille asiaa tietämättömille kääpiöille jotka täällä netissä mussuttavat. Ja sinä ketjun aloittaja, sinulle toivon ehdottomasti pikaista paranemista ja mikäli suosittelevat sinulle joskus avannetta niin anna mennä! Minut tuo mahalla vaatteiden alla makaava pikku-matkakaverini nimittäin pelasti! Isosti zemppiä ja siunausta siis!- kdhvjfhfyubgyjbh
Äärioikeisto & ääriliikkkeet & uskikset - foorumilla Suomi24 sitä "siunausta toivotetaan koko ajan", vaikka kyse olisi pelkästä törkeydestä... Vaikea uskoa, että kukaan kehuskelisi tolleen internetin palstalla esimerkiksi "naisten määrillä", jos pitää paskoa avannepussiin koko ikänsä ( ottaisin sitaatin kommentista, mutta ei ole linkkiä josta sen voisin tehdä), mutta toki asiasta tietämättä, voi kai sellainenkin jollekin olla totta, että parempi suolen vetäminen veks kuin se että olisi henki mennyt. Kun oikealle colitis ulcerosa- potilaalle se avanneleikkausmahdollisuus on sen verran iso pelko, että vaikkei koskaan mieti itsemurhaa, vaihtoehdon avanneleikkaus -miettiminen saa tervejärkisen aikuisenkin miettimään sitä. Siinä mielessä puhut kyllä totta, että tähystyksiä ei edes voi tehdä colitis ulcerosan pahimmissa vaiheissa ja että siinä voi olla VAIN JOKO hengenlähtö tai suolen poistaminen = avanne siinä sairaudesssa vaihtoehtona, jos sairauteen olemassaolevat lääkkeet eivät tepsi, ja lääkityksen soveltuvuus on yksilöllistä. Sairaus colitis ulcerosa on lisäksi elinikäinen. Ja sitä sairautta sairastavat joutuvat kuuntelemaan muiden laiskoiksi sättimistä, kun se ei näy päällepäin, vaikka sairaus on kivuiltaan sellainen, että uskon kaikilla colitis ulcerosaa sairastavilla olevan sen verran kova kipukynnys, että ei paljoa kävis päässäkään käydä määkymään mistään kynnen katkeamisesta, tai mistään mistä perusterveet valittaa...
Mua raivostuttaa, että täällä joku sairaus colitis ulcerosa rinnastetaan suurin piirtein hupaisaan pikkupiereskelytautiin tai siihen, että jos maha ärtyy tietynlaisesta roskaruoasta tai johonkin ärtyneeseen paksusuoleen. Pikkusen vakavampi sairaus on colitis ulcerosa, eikä mitenkään elintapasairaus,btw. Kyseistä sairautta colitis ulcerosaa sairastavat tietävät ainakin sen, että sairastavalle on EHDOTTOMASTI ainakin sairauden pahemisvaiheissa parempi vetää ruoakseen tauotta vaikka hampurilaisia ja kaikkea helposti sulavaa hiilareita, kuin ainakaan terveysruokaa ja sellainen colitis ulcerosaa sairastava olisi hulluista hulluin, joka söisi light- tuotteita tai vaikka salityyppien teollisia proteniinimoskia ja keinomakeutusaineita. Epäilen itse sairastuneeni aikoinaan kahdesta syystä: 1.) noudatin terveellistä vähäkalorista moskaruokadieettiä mitä kaupoissa myydään, light- tuotteet jne. ja lisäksi 2.) kun en ole lääkäri, en tajunnut, että perusterveeltä on hullua suostua syömään antibiootteja pikkuflunssiin, kun kerrat lääkärit määräs kausiflunssalääkkeiksikin sellaisia.
Ja kaikki voima niille, jotka on joutuneet ulkoisesti näkyvästi vammaisiksi sen kauhean sairauden colitis ulcerosa takia. Karsis avannepussit aika monia työtehtäviä, kun ei ole kovin "seksikästä tai hyvännäköistä" työntekijät varmaaan, jotka paskoa pussiin ja ulkonäköähän tää p*skayhteskunta eniten arvostaa. Onneks itse pystynyt välttämään leikkauksen, mutta sillä mua uhattiin jo parikymppisenä eli kirusgi nauroi, että " kyllä suoli vedetään viidenkymmenen ikään mennessä", eikä pelko lopu ikinä.
Itselläni vatsa rauhoittui sytostaateilla ja lisäksi ruokavaliolla, jossa yleisesti ottaen pyritään välttämään kevyttuotteita. Voita margariinin sijaan, ei ruisleipää, perunaa vain kohtuullisesti, ei juuri yhtään pastaa, ei yhtään kasviksia silloin jos suoli ei toimi eikä maitoa tai IKINÄ ainakaan mitään stanan maitorahkoja välipaloiksi ikinä ( colitis ulcerosaa sairastava jos haluaa tappaa itsensä, niin sitten varmaan kannattaa vetää paljon maitorahkaa välipaloina, joka on makeutettu keinomakeusmehulla!), ei ikinä light- limsoja, eikä hlvetissä sokeria kahvissa, ja punaista lihaa vain vähän. Lisäks kannattaa pyrkiä lievään ylipainoisuuteen, se on lääkäreiden turvallisuussuositus colitis ulcerosaa- sairastaville ja aivan asiallinen, koska sen sairauden vaikeissa vaiheissahan ei edes vesi pysy sisällä. Rankoilla juoksulenkeillä colitis ulcerosa- potilaiden ei kannata käydä tai ylipäätään harrastaa mitään itseään haastavaa liikuntaa, mikäli vaihtoehto on, että loppupäivän makaa verta suolistosta vuotaen sohvalla. Ja lisäksi: ei kannata suostua turvottavaan kortisoniin, jos se ei ole auttanut sairauteen todistetusti, koska lääketieteessä ja keskussairaaloiden lääkäreillä on paremmatkin lääkkeet colitissaraiudessa sairastavan henkeä uhkaavan tilan korjaamiseksi. Ja tupakointi = nikotiini on kipuja lievittävä lääke, jos on colitis ulcerosa.
- Merixxx
Käyppä katsomassa Crohn ja Colitis yhdistyksen sivuja, sieltä saa asiallista tietoa ja voi keskustella muiden kohtalotovereiden kanssa. Facebookissakin on yhdistyksen suljettu ryhmä Colitista sairastaville. Täällä suomi24 sivulla tuntuu olevan aina noita älyttömiä ja asiattomia kommentoijiakin.
Olen itsekin sairastanut koliittia jo 15 vuotta ja ollut milloin missäkin kunnossa. Välillä on kuin terve ihminen ja kerran oli suolenpoistoleikkauskin jo lähellä, leikkausaikakin jo varattu mutta suoli paranikin taas ihmeellisesti. Ehkä n. 30% potilaista joutuu vaan leikkauseen ja muutenkin tauti vaihtelee suuresti ihmisillä, joku voi selvitä hyvinkin pienillä oireilla koko ikänsä.
Tsemppiä sinulle ja toivotaan että saat sairautesi hyvin hallintaan, kaikenlaisia lääkkeitähän tähän tautiin sentään nykyään löytyy ja lisää kehitetään koko ajan. Erilaisista ruokavalioistakin on monelle ollut paljon apua. Mutta alottapa tutkimukset nyt sieltä Crohn ja Colitis sivulta. - Senjanen__
Hei,
Suosittelen lämpimästi lukemaan tämän. Itse sain suurta apua tuotteista!
http://elataysilla.com/suolisto-kuntoon/
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662228Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381853Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711470Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣211444Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.751137Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771124Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211074Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051054En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9912- 75898