Ujon arvostelu työelämässä

ttityy

Onko muut ujot henkilöt törmänneet ominaisuuksienne arvosteluun työelämässä?

44

2009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aurora05

      Nuorempana kyllä. Nyt aikuisena ei suoraan tulla sanomaan miksi olet niin hiljainen, vaikka varmaan niin ajatteleevatkin..

      • korvatulpatkehiin

        Ai pitäisikö sitä, joka mutkaan olla kertoilemassa kaikkia hlökohtaisia asioitaan sinne tänne tyyliin: missä kävin viime viikonloppuna, missä lapseni opiskelevat, mitä harrastan, millainen on puolisoni, millaisia ovat naapurini, kuinka monta merkittävää ihmistä tunnen ja kuinka paljon ystäviä minulla onkana, kuinka sitä nyt tulikaan vedettyä taas pää täyteen ja sekoiltua ja voi että me mennään meidän mökille (lue: sukulaisten mökille) ja monesko ulkomaanmatka se nyt tänä vuonna onkaan, tosin sitä ei kerrota miten Visa credit -vinkuu. Ketä kiinnostaa?

        Minua ei ainakaan kiinnosta kuin läheisteni asiat. Ihmiset kyllä yrittävät pakko suoltaa korviini omia asioitaan naapureista lähtien, vaikka kuinka yritän olla kuuntelematta heitä tai estää heidän tunkeutumistaan reviirilleni, jossa minä päätän ketä kuuntelen ja kenen kaakatukset jätän kuuntelematta.

        Rakastan hiljaisuutta ja sitä, että oma ja läheisteni elämä kuuluu vain meille, ei kenelläkään muulle. Ai sekö on ujoutta tai jotain epäsosiaalisuutta? Ei todellakaan. Saman vapauden suon muillekin. Keskustelun aiheet valitsen niin neutraaleiksi, etten varmasti rupea tonkimaan toisten asioita ja samaa kohteliaisuutta odotan muiltakin. Neutraaleita aiheita kyllä löytyy, mutta se vaatiikin viisautta.

        Suurin osa ihmisistä haluaa vain korottaa itseään ja jotenkin tehostaa olemassa olonsa oikeutusta kaikella ulkokohtaisella, millä ei sinänsä ole mitään merkitystä, korkeintaan vain heille itselleen ja viime kädessä ei edes heille itselleen.


    • valitettavasti.kyllä

      Kyllä olen, lähes kaikissa työpaikoissa ujouttanu on kritisoitu.
      Mun mielestä vähän epäreilua se miten ujoja kritisoidaan. Kyllähän minuakin ärsyttää ylipuheliaat ihmiset mutta en minä heitä ole jatkuvasti kritisoimassa.

      • Työpaikkakiusattu

        Jokaisessa työpaikassani on kritisoitu siitä, että olen ujo ja minusta näkee, että jännitän toisinaan esiintymistä. Silti en ole antanut ujouden estää minua tekemästä samoja tehtäviä, kuin muutkin tekevät. Joitakin ekstroverteimpia työkavereita esimerkiksi punasteluni ärsyttää niin paljon, että siitä on tultu huomauttamaan erittäin ilkeästi. Minua on myös matkittu työkavereiden kesken, tulin kerran vahingossa paikalle, kun kahvihuoneessa imitoitiin kuinka käteni tärisevät ennen isoa esiintymistä. Asiakkailta olen saanut ainoastaan hyvää palautetta.


    • hiljaineneiujo

      No eihän hiljaisuus elikkä asiapuhuminen ole mitään ujoutta.

      Ärsyttää tuommoinen käsitteen samaistaminen. Kyllä moisia henkilöitä sopiikin arvostella. Kanamaista tyhmyyttä se edustaa, ei mitään ujoutta.

      Jos ei ole mitään sanottavaa, ei ole pakko puhua. Jos sanottavaa on, niin suu auki, ei siinä sen kummempaa.

    • vituttaahetkittäin

      Kyllä se potkut aiheutti, ei enempää eikä vähempää.

      • rwerwrewr

        Eikös tuossa voisi olla kyse laittomista potkuista sitten? Ei kai luonteen perusteella voida syrjiä noin?


      • 19771

        Dissaamisen syy varmastikin verhoillaan niin järkeväksi kuin osataan. Siksi ujon täytyy pitää huoli, että hän äärettömän pätevä ja osaava työntekijä. Muita heikkouksia ujouden lisäksi ei saa olla.


      • mitä.se.on
        19771 kirjoitti:

        Dissaamisen syy varmastikin verhoillaan niin järkeväksi kuin osataan. Siksi ujon täytyy pitää huoli, että hän äärettömän pätevä ja osaava työntekijä. Muita heikkouksia ujouden lisäksi ei saa olla.

        No miten se "ujous" ilmenee? Miten se haittaa työntekoa?


      • kovaapeliä
        mitä.se.on kirjoitti:

        No miten se "ujous" ilmenee? Miten se haittaa työntekoa?

        No eihän se työntekoa haittaa mitenkään, ellei työhön liity osa-alueita, joita juuri kyseinen ujo ei pysty hoitamaan.

        Itselle kävi niin, että vuosien pätkäsilpputöiden jälkeen hain työpaikalla avoimeksi tullutta paikka, jota oli kaavailtu pomojen lemmikille. Suhteilla taloon tulleella nuorella, hyvällä tyypillä oli muutaman kuukauden työkokemus! Minua painostettiin olemaan hakematta vakipaikkaa. Työnantaja jopa kyseli lakimiehiltä, miten voisi minut dissata. Perusteita, jotka olisivat päteneet myös oikeudessa ei kuitenkaan löytynut, joten sotkuisten vaiheiden jälkeen sain lopulta vakityön.

        Peli on siis kovaa. Vaikka olisi osaava ja ahkera, voi hiljaisempi ihminen joutua olemaan työttömänä, joutua kiusatuksi ja syrjityksi, saada pienempää palkkaa läpi vuosien, mikä sitten vaikuttaa eläkkeeseenkin. Tätä kaikkea olen itse havainnut.


    • Jotainhyötyäjoshakee

      Alussa oikeastaan työkaverit ja esimieskin vitsaili ujoudestani, mutta on tästä hyötyäkin ollut, koska en uskalla löysäillä yhtään töissä olen saanut ahkeruuden takia palkan hilatuksi aika nopeasti samalle tasolle kuin kokeneemmat työntekijät. Oikeasti olen melko laiska mutta ahdistaa ajatuskin siitä, että pomo edes antaa pientä kritiikkiä, otan sen samantien itseeni.

    • hiljainen22

      No todellakin on!! ujoutta arvostellaan jopa ääneen muille työkavereille ja tehdään asiasta suuri numero! ikäänkuin ujot eivät saisi elää tai olla olemassa, vain äänekkäät ihmiset ovat jes. Kokemusta on uusimmassa työpaikassa tästä..

    • ujoimmistaujoin

      Olen niin ujo, etten ole vielä kyennyt kokeilemaan työelämää.
      Minulla on ennakkokäsitys siitä, että minua tullaan kiusaamaan työpaikalla ujouteni vuoksi.

    • etKdbbdbdk

      Voi kyllä mutta harjoittelupaikoissa ja kesätöissä. Valitettavasti työkaverini luulivat minun olevan ylpeä ja ylimielinen noita akka (olen 22 v nainen). Eivät uskoneet pomoani joka kerran heille kahvin äärellä sanoi että "se X on vaan ujo ja arka". Nauroivat ja sanoivat pomolleni että näyttelen ujoa, heidän mielestään olin todellisuudessa ylimielinen. Kauhulla odotan työkokeilu paikkaan menemistä

    • ssssssssssssssss

      mitä ujot siellä työpaikalla tekee?? ettekö tiedä että työelämä on varattu narsisteille ja muille psykopaateille?

      • väsynyt4

        Totta puhut. Olen ollut jo yli 9v samassa luukussa töissä ujona ja vain kaikki narsistiset kierosilmät ovat saaneet alalle kuuluvaa palkkaa,mitä minä en. Olen kuitenkin tuottava ja pätevä, mutta kun pomoina on pelkkiä narsisteja ei palkkaakaan heru. Ja tämä on karua faktaa. Samassa lafkassa rikotaan myös lakipykäliä, kuin narsisteilta sopii odottaakin.
        Hallit lämmitetään laittomasti ilmaisella jäteöljyllä, mitä minä ukrainalaisen kierosilmän kanssa vuoroin pumppaan pannuhuonesäiliöön,-minkä pannuhuoneen joudun siivoamaankin. Oma hengityssuojain on oltava tuossa, koska kys. paikka ei niitä suosi, eikä anna.
        Kierot tykkää kieroista. Näkevät lie itsensäkaltaista ja arvo nousee omalle "tasolle".


    • mitä.haittaa

      Meitä on kuulkaas työelämässä ihmisiä, joilla on useita psykiatrisia diagnooseja ja niiden kanssa eletään.

      Jos ihminen on vain pikkuisen ujo, niin entä sitten? Mitä haittaa siitä on?

    • Ujojahiljainen

      Pääasiassa olen saanut pelkkää huonoa palautetta. Masentavaahan se on. Ei ole kivaa kuulla koko ajan, että miksi olen niin hiljainen tai miksi olen niin ujo. Jotenkin sitten sulkeutuu vielä enemmän. Muut ovat niin puheliaita ja kovaäänisiä, että ei siihen edes saa sanottua mitään väliin. Itse vähän hitaampana jää miettimään asiaa ja sitten puheenaihe onkin jo vaihtunut. Ei varmaan kukaan edes tajua, miten on koko ajan keskustelussa mukana, mutta ei vaan saa suutaan auki. Joskus joku kysyy jotain ja sitten saa sanottua, mutta kai kaikki kyllästyvät kysymään.

      Ammattikoulussakin otti aina arvioinneissa päähän, kun työharjoittelusta sai aina saman palautteen: hyvin tekee työn, MUTTA on niin hiljainen. Aina sama juttu. Varmaan olisi saanut aina loistavat arvostelut, jos olisi ollut laiska, mutta puhelias ja hyvä tyyppi.

      • puhun.vain.asiaa

        Kirjoitat selkeää tekstiä. Heräsi kysymys, mikset saanut suutasi auki silloin työharjoittelua arvioitaessa ja kysynyt, että mitä haittaa siitä on, että olet hiljainen? Kun kerran ajatus oli selkeänä mielessäsi.

        Ujoudella ei ole mitään tekemistä hiljaisuuden kanssa. Ihminen on hiljainen, jos päähän ei tule mitään sanottavaa. Päässä ei vain liiku yhtään ajatusta, siinä se. Sillä ei ole mitään tekemistä ujouden kanssa.


      • been.here.before
        puhun.vain.asiaa kirjoitti:

        Kirjoitat selkeää tekstiä. Heräsi kysymys, mikset saanut suutasi auki silloin työharjoittelua arvioitaessa ja kysynyt, että mitä haittaa siitä on, että olet hiljainen? Kun kerran ajatus oli selkeänä mielessäsi.

        Ujoudella ei ole mitään tekemistä hiljaisuuden kanssa. Ihminen on hiljainen, jos päähän ei tule mitään sanottavaa. Päässä ei vain liiku yhtään ajatusta, siinä se. Sillä ei ole mitään tekemistä ujouden kanssa.

        Pyöritkö palstalla vain lyttäämässä ujoja? Omituinen reaktio nimimerkin ujojahiljainen kirjoitukseen..


      • puhun.vain.asiaa
        been.here.before kirjoitti:

        Pyöritkö palstalla vain lyttäämässä ujoja? Omituinen reaktio nimimerkin ujojahiljainen kirjoitukseen..

        Pyörin palstalla, koska a) päähänne ei mene, että ujo ja vähäpuheinen eli hiljainen eivät ole sama asia. Niin kauan kuin se ei mene jakeluun, lynttään niitä, jotka samaistavat käsitteet ja
        b) esittämällä konkreettisia ratkaisuehdotuksia, mutta ilmeisesti niitäkään ei haluta, vaan halutaan pysyä muuttumattomina. Kyllä ihminen pystyy kasvattamaan itseään ja muuttumaan, jos haluaa, mutta se mitä ei pysty muuttamaan, pitää sitten vain itse hyväksyä, mahdottomuuksiin ei pidä yrittää mennä.


    • näin.ennen.vanhaan

      Jos ihminen ei saa suutaan auki, niin en esimiehenä ottaisi häntä työhön, jos on kaksi, joista valita. Ei tämä ole arvostelua, vaan se mitä tapahtuu.

      Ja ihan sama, miksi ihminen ei saa suutaan auki. Työelämässä ei enää oikeastaan ole paikkoja, joissa voi olla puhumatta.

      En myöskään ottaisi lörppää tyhjänpuhujaa, joka haastattelussa hermostuneena pälättää jotain epäolennaista.

      Mitkään opilliset suoritukset eivät riitä. Ihmiset menevät koulun ohessa kesätöihin yhä vanhempina ja vanhempina ja eivät saa kokemusta työelämästä. Ennen mentiin kohta 10-vuotiapäivän jälkeen ja ominaisuudet kehittyivät vuosien myötä. Useimmat meistä olivat silloin alkuaikoina eri tavoin hioutumattomia, mutta esimerkiksi 25-vuotiaalla oli takanaan jo yhteenlaskettuna useamman vuoden työkokemus erilaisista töistä. yleensä niistä ns. hanttihommista, joissa oli aika räväkkää porukkaa ja oli pakko ruveta pitämään puolensa ja puhumaan.

      • Ymmärrystä

        Huomaa, että olet mennyt työelämään "ennen", koska et tiedä näköjään nykyajan työnhakemisesta mitään. Kesätyöt ovat kokemattomalle ja työelämään tulevalle todella kiven alla, ellei nyt puhuta aivan nuorien marjanpoimintahommista. Luulisi sinun työnantajan olevan kiinnostunut enemmänkin siitä miten kyseinen tyyppi hommat hoitaa. Ellei ole kysymyksessä jokin myyntityö, luontaisella tempperamentillä ei pitäisi olla suurempaa vaikutusta puoleen jos toiseen. Kysymys on silkasta syrjinnästä, ihminen kun ei tempperamentilleen mitään voi.


      • näin.ennen.vanhaan
        Ymmärrystä kirjoitti:

        Huomaa, että olet mennyt työelämään "ennen", koska et tiedä näköjään nykyajan työnhakemisesta mitään. Kesätyöt ovat kokemattomalle ja työelämään tulevalle todella kiven alla, ellei nyt puhuta aivan nuorien marjanpoimintahommista. Luulisi sinun työnantajan olevan kiinnostunut enemmänkin siitä miten kyseinen tyyppi hommat hoitaa. Ellei ole kysymyksessä jokin myyntityö, luontaisella tempperamentillä ei pitäisi olla suurempaa vaikutusta puoleen jos toiseen. Kysymys on silkasta syrjinnästä, ihminen kun ei tempperamentilleen mitään voi.

        Ei temperamentilleen, mutta sille voi, saako suunsa auki vai ei. Kenenkään ei tarvitse muuttaa luonnettaan, mutta itseään voi ja pitää kehittää. Ei pelkkää fyysistä puolta, sitä korostetaan avian liikaa. Vaan henkisiä ominaisuuksia.

        Älä sotke käsitteitä. Työssä puhuminen on opeteltavissa oleva asia. Se ei tarkoita, että ihmisestä pitäisi tulla hölöttäjä eikä sellainen ole edes suotavaa. Mutta esimerkiksi projektissa on saatava suu auki töistä, joita tehdään muiden kanssa yhdessä.


      • asdfffs
        näin.ennen.vanhaan kirjoitti:

        Ei temperamentilleen, mutta sille voi, saako suunsa auki vai ei. Kenenkään ei tarvitse muuttaa luonnettaan, mutta itseään voi ja pitää kehittää. Ei pelkkää fyysistä puolta, sitä korostetaan avian liikaa. Vaan henkisiä ominaisuuksia.

        Älä sotke käsitteitä. Työssä puhuminen on opeteltavissa oleva asia. Se ei tarkoita, että ihmisestä pitäisi tulla hölöttäjä eikä sellainen ole edes suotavaa. Mutta esimerkiksi projektissa on saatava suu auki töistä, joita tehdään muiden kanssa yhdessä.

        Et sitten ymmärtänyt, että ihminen voi olla temperamentiltaan ujo, sosiaalisesti sangen rajoittunut - eikä siis voi asialle mitään.


      • en_muista_nimmaria
        asdfffs kirjoitti:

        Et sitten ymmärtänyt, että ihminen voi olla temperamentiltaan ujo, sosiaalisesti sangen rajoittunut - eikä siis voi asialle mitään.

        Ei, sitä minä en todellakaan ymmärrä, ettei asioille ja itselleen voi mitään.

        Kun olin nuori, en puhunut missään yhtään mitään. En opiskeluyhteyksissä, työssä enkä vapaa-ajalla. Lapsuudenkodissani ei ollut muita kuin minä ja osapuilleen mykkä hoitaja ja ihmiskontakteja ei ollut eli en ollut tottunut siihen, että ihmisten kesken on vuorovaikutusta. tai että yleensä jotain ajatellaan ja sitten se sanotaan.

        Sitten vain opettelin puhumaan, se sujui vuosi vuodelta yhä paremmin. Olen ollut esimiestehtävissä, asiantuntijapohjaisessa myyntityössä ympäriinsä siellä sun täällä...mitähän kaikkea sitä on ehtinyt tekemään. Nykytyöpaikassa minua pidetään hyvänä, jopa karismaattisena esiintyjänä ja nautin esiintymisestä. Lisäksi minua arvostetaan asiantuntijana ja sanaani kuunnellaan jokapäiväisessä työnteossa. Ei varmaan moni uskoisi, että koulussa minusta sanottiin "se, joka ei koskaan puhu mitään".

        Minulla suun avaaminen onnistui, kun päässä alkoi pyöriä jotain eikä se ollut tyhjä kuten aiemmin. En puhunut, koska en keksinyt mitään sanottavaa. En ollut tottunut siihen, että ihmiset puhuvat.

        Jos yhdeltä onnistuu muuttua aika totaalisesti, niin miksei se onnistuisi muiltakin, kun heittäytyy tilanteisiin ja katsoo, mitä niistä seuraa. Toki tulee takaiskuja, mutta entä sitten? Ei kai kukaan täysjärkinen perfektionistiksi halua.


      • yksinkertainenkoOlet
        en_muista_nimmaria kirjoitti:

        Ei, sitä minä en todellakaan ymmärrä, ettei asioille ja itselleen voi mitään.

        Kun olin nuori, en puhunut missään yhtään mitään. En opiskeluyhteyksissä, työssä enkä vapaa-ajalla. Lapsuudenkodissani ei ollut muita kuin minä ja osapuilleen mykkä hoitaja ja ihmiskontakteja ei ollut eli en ollut tottunut siihen, että ihmisten kesken on vuorovaikutusta. tai että yleensä jotain ajatellaan ja sitten se sanotaan.

        Sitten vain opettelin puhumaan, se sujui vuosi vuodelta yhä paremmin. Olen ollut esimiestehtävissä, asiantuntijapohjaisessa myyntityössä ympäriinsä siellä sun täällä...mitähän kaikkea sitä on ehtinyt tekemään. Nykytyöpaikassa minua pidetään hyvänä, jopa karismaattisena esiintyjänä ja nautin esiintymisestä. Lisäksi minua arvostetaan asiantuntijana ja sanaani kuunnellaan jokapäiväisessä työnteossa. Ei varmaan moni uskoisi, että koulussa minusta sanottiin "se, joka ei koskaan puhu mitään".

        Minulla suun avaaminen onnistui, kun päässä alkoi pyöriä jotain eikä se ollut tyhjä kuten aiemmin. En puhunut, koska en keksinyt mitään sanottavaa. En ollut tottunut siihen, että ihmiset puhuvat.

        Jos yhdeltä onnistuu muuttua aika totaalisesti, niin miksei se onnistuisi muiltakin, kun heittäytyy tilanteisiin ja katsoo, mitä niistä seuraa. Toki tulee takaiskuja, mutta entä sitten? Ei kai kukaan täysjärkinen perfektionistiksi halua.

        On olemassa erilaisia adjektiiveja kuvaamaan ihmistä, joka ei ymmärrä.

        Kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä.


      • en_muista_nimmaria
        yksinkertainenkoOlet kirjoitti:

        On olemassa erilaisia adjektiiveja kuvaamaan ihmistä, joka ei ymmärrä.

        Kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä.

        No kuka tässä on väittänyt, että kaikki ihmiset olisivat samanlaisia? Ketjuhan lähtee siitä, etteivät ole. Kuka sitä paitsi haluaa maailman, jossa ihmiset olisivat samanlaisia? On jo nyt ihan liikaa toinen toisensa kaltaisia, ennakoitavissa olevia kansalaisia.

        Kaikilla sen sijaan on kyky tehdä jotain itselleen, asenteilleen, elämälleen. Emme lähde samalta lähtöviivalta emmekä voi kaikille asioille mitään, mikä on joskus vaikea hyväksyä.

        Se, missä ihmiset eroavat on rohkeus heittäytyä uusiin tilanteisiin ja toimia. Jotkut sanovat, että ensin tulee asennemuutos, sitten muuttuvat tosiasiat ja käyttäytyminen. Minulla on ollut toisinpäin enkä sano, että kumpikaan ajattelutapa on oikeampi, juuri siksi, koska olemme erilaisia. Mutta haasteiden vastaanotto ja kyky ja halu ottaa vastaan uusia asioita on meissä kaikissa, jos haluamme sen valita. Elämä on myös omia valintoja, kun sen tiedostaa.

        Mitä väliä, jos olen jonkun mielestä yksinkertainen. sanotaan vaikka, että näin ykinkertaiseksi ihmiseksi olen tyytyväinen itseeni, siihen mitä olen oman elämäni ja itseni kanssa tehnyt.


      • Hehhehh
        en_muista_nimmaria kirjoitti:

        No kuka tässä on väittänyt, että kaikki ihmiset olisivat samanlaisia? Ketjuhan lähtee siitä, etteivät ole. Kuka sitä paitsi haluaa maailman, jossa ihmiset olisivat samanlaisia? On jo nyt ihan liikaa toinen toisensa kaltaisia, ennakoitavissa olevia kansalaisia.

        Kaikilla sen sijaan on kyky tehdä jotain itselleen, asenteilleen, elämälleen. Emme lähde samalta lähtöviivalta emmekä voi kaikille asioille mitään, mikä on joskus vaikea hyväksyä.

        Se, missä ihmiset eroavat on rohkeus heittäytyä uusiin tilanteisiin ja toimia. Jotkut sanovat, että ensin tulee asennemuutos, sitten muuttuvat tosiasiat ja käyttäytyminen. Minulla on ollut toisinpäin enkä sano, että kumpikaan ajattelutapa on oikeampi, juuri siksi, koska olemme erilaisia. Mutta haasteiden vastaanotto ja kyky ja halu ottaa vastaan uusia asioita on meissä kaikissa, jos haluamme sen valita. Elämä on myös omia valintoja, kun sen tiedostaa.

        Mitä väliä, jos olen jonkun mielestä yksinkertainen. sanotaan vaikka, että näin ykinkertaiseksi ihmiseksi olen tyytyväinen itseeni, siihen mitä olen oman elämäni ja itseni kanssa tehnyt.

        Suu käy, mutta ajatusta ei kuulu. No, sehän riittää tässä maailmassa.

        Sanomasi on täynnä ristiriitaisuuksia, epälogiikalla höystettynä.

        Mutta: kunhan sanoja tulee.

        :)


      • en_muista_nimmaria
        Hehhehh kirjoitti:

        Suu käy, mutta ajatusta ei kuulu. No, sehän riittää tässä maailmassa.

        Sanomasi on täynnä ristiriitaisuuksia, epälogiikalla höystettynä.

        Mutta: kunhan sanoja tulee.

        :)

        Ei tarvitse ottaa vastaan tietoa, joka lisää tuskaa. Ihmisillä on monenlaisia keinoja torjua se tieto, kulunein tapa on vähätellä kirjoittajaa.

        Jokainenhan täällä vastaa omasta elämästään. Jos ottaa uhrin aseman, niin oma valinta se on.


      • Monta_diagnoosia

        Miksiköhän ujous on henkisten sairauksien alapuolella keskustelupalstana?

        Jos siis on "päävamma" siinä kuin nuo muutkin, niin ei kannata itkeä, jos suhtautuminen on nuivaa - ei muistakaan psyykkisistä sairauksista kannata turhan ulkopuolisille huudella. Suhtautuminen on mitä on.


      • Kivikaudellakoelämme
        Monta_diagnoosia kirjoitti:

        Miksiköhän ujous on henkisten sairauksien alapuolella keskustelupalstana?

        Jos siis on "päävamma" siinä kuin nuo muutkin, niin ei kannata itkeä, jos suhtautuminen on nuivaa - ei muistakaan psyykkisistä sairauksista kannata turhan ulkopuolisille huudella. Suhtautuminen on mitä on.

        Vaan kuuluisiko sen olla "mitä on", nuivaa? Sivistysvaltiossa?

        Onko halveksiva suhtautuminen esim. myös CP-vammaisiin OK?


      • Monta_diagnoosia
        Kivikaudellakoelämme kirjoitti:

        Vaan kuuluisiko sen olla "mitä on", nuivaa? Sivistysvaltiossa?

        Onko halveksiva suhtautuminen esim. myös CP-vammaisiin OK?

        Halveksiva suhtautuminen mihinkään vammaisiin ei ole ok, ei sellaista kannata edes kysyä. Kommentoinkin siitä näkökulmasta, mitä tosiasiassa tapahtuu, en käynyt mitään arvokeskustelua.

        Meillä ei saisi olla ihmisissä mitään poikkeavaa, jopa vanhenemista pidetään sairautena.


    • bullshit_stays

      Homoja suvaitaan enemmän kuin ujoja, ehkäpä siksi minut potkittiinkin pois viiime yt:ssä.
      En vain ollut "hyvä tyyppi" eli vitsiniekka.

      Suurin osa tuntemistani ujoista on hoitanut tehtävänsä ahkerasti ja turhia mainostelematta. Siksipä heitä ei olekaan noteerattu.

      • muodissa

        Kuka kenekin homoudesta tietää, eikö se ole yksityisasia? Paitsi jos kyseinen henkilö haluaa sitä mainostaa.

        Homot samoin kuin maahanmuuttajatkin ovat nyt tietenkin muodoissa ja heitä tulee sen vuoksi suosia.


    • En itse ole oikeastaan ujo, pikemminkin hiljainen ja minun on vaikea lähestyä ihmisiä (lie se sitten ujoutta:D) mutta olen huomannut, että esimerkiksi koulussa jään tuon piirteen takia on pari- ja ryhmätöiden ulkopuolelle. Se on todella ikävää... Onkohan jollain jotain vinkkejä tähän "vaivaan"?

    • Ujostaepäsosiaaliseksi

      Harjoittelussa olen kyllä joihinkin otteisiin juuri tätä " ahkera mutta hiljainen" kuullut monen monituista kertaa. Olen ollut eskarista asti hyvin ujo ja vasta ensimmäisessä ammattikoulussa aloin muuttumaan hieman rohkeammaksi. Siellä tällaisia palautte oli ihan normaalia työharjoittelussa ( koulussa minua pidettiin oikein sosiaalisena ihmisienä koska siellä tulin hyvin toimeen ihmistenkanssa ).

      Seuraavassa ammattikoulussa taas sanottiin päin naamaa että olen ujo ja se taisi vaikuttaa jopa koulun arvosanoihin o.0. Oikeasti olin vain hiljainen koska ei vain yksinkertaisesti tullut toimeen paikan oppilaiden kanssa. Kun pääsin harjoittelemaan tulin hyvin toimeen pienessä porukassa. Eräs ohjaaja pyysi minut mukaan jopa kunnon töitä tekemään. Päätin ottaa itsestäni niskasta kiinni ja oikeasti kulutin kaikki energiani yrittäessäni epätoivoisesti olla sosiaalinen. ( harjoittelun jälkeen olin todella uupunut , tuntui kun olisin lörpötellyt aivan liikaa ). Noh se kannatti. Pääsin porukkaan mukaan ja tämä joka oli pyytänyt mukaan sanoi että tulen hyvin toimeen porukan kanssa ja kehui minua tosipaljon myös sosiaaliselta puolelta.

      Sanoi jotakin kuinka ujon ihmisen ottaminen ryhmään on hankalaa kun se jää automaattisesti ulkopuolelle. Yllättyi kovasti kun mainitsin olevani ainakin ollut ujo. Nykyään olen työtön. En pelkää työntekoa vaan nimenomaan ihmisiä, sitä miten he käyttäytyvät minua kohtaan töissä tai tulenko toimeen.

      • rohkaisuksi_sinulle

        Minun mielestäni ei kannattaisi miettiä toisia ihmisiä, olla vain oma itsensä ja hakea työtä sellaisena kuin on. valmistautua haastatteluihin niin, ettei sitä harvapuheisuutta tai ujoutta huomaa.


    • lärviniköärsyttää

      Olen ujo, vaivaannun huomion kohteena olemisesta. Olen hiljainen, tykkään puhua vain pienessä (max kolme ihmistä) porukassa. Rakastan nauramista, heitän hirtehistä huulta aina kun siihen on tilaisuus. Olen kiltti, en pidä riitelemisestä ja ristiriitatilanteissa pyrin sovittelemaan. En pidä pahan puhumisesta selän takana, ilkeät juorut kuittaan sanomalla "just joo, olitko paikalla" tms. Puolustan kyllä omaa reviiriäni enkä osaa teeskennellä.

      Ja ominaisuuksiani arvostellaan jatkuvasti. Varsinkin silloin kun "puhun vähän mutta asiaa" monet pitävät minua vihaisena. Pitäisikö opetella kikattamaan ja keikistelemään kun omana itsenäni tulen yleensä vain ymmärretyksi väärin?

      • asiapuhuja.itsekin

        No ethän sinä ole ujo, kun puhut vähän, mutta asiaa. Älä sotke käsitteitä.

        Opettele pitämään puolesi tyhjänpuhujia vastaan! Ja tämä oli tarkoitettu rohkaisuksi, mikä tiedoksi sinulle ja ketjun viestien väärinlukijoille.

        Ehkä sinulla on vähän haastetta opetella oleman huomion keskipisteenä, mutta sen oppii, kun ottaa silloin tällöin suunvuoron, kun on jotain sanottavaa. Jos ei tule mitään mieleen, niin mitään ei tarvitse sanoa.

        Älä ota vastan arvostelua. Jos menee överiksi, niin ammu takaisin! Muista, että tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.


      • lärviniköärsyttää
        asiapuhuja.itsekin kirjoitti:

        No ethän sinä ole ujo, kun puhut vähän, mutta asiaa. Älä sotke käsitteitä.

        Opettele pitämään puolesi tyhjänpuhujia vastaan! Ja tämä oli tarkoitettu rohkaisuksi, mikä tiedoksi sinulle ja ketjun viestien väärinlukijoille.

        Ehkä sinulla on vähän haastetta opetella oleman huomion keskipisteenä, mutta sen oppii, kun ottaa silloin tällöin suunvuoron, kun on jotain sanottavaa. Jos ei tule mitään mieleen, niin mitään ei tarvitse sanoa.

        Älä ota vastan arvostelua. Jos menee överiksi, niin ammu takaisin! Muista, että tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.

        Ettet nyt sinä sotke käsitteitä jos luulet että ei voi olla ujo jos jotain puhuu? Ujo ei ole yhtäkuin mykkä.

        Ehkä ujous on subjektiivinen olotila. Siina tapauksessa voisit vain uskoa että jos joku kokee olevansa ujo, se on hänelle tosiasia.

        Minulla on tosin asiantuntijan lausunto eli yliopistosairaalan psykologin tekemä persoonallisuushäiriötesti. Sen mukaan minulla on ensisijaisesti estynyt persoonallisuus, myös vaativan ja riippuvaisen persoonallisuushäiriön piirteitä. Tuloksissa lueteltiin myös "puuttuvat" persoonallisuushäiriöt: huomionhakuinen ja narsistinen en sitten ainakaan ole.

        Nuorempana olin ujon ja hiljaisen lisäksi todella kiltti ja joustava. Silloin tultiin usein kysymään että miksi olet noin vihaisen näköinen. En osannut vastata mitään, sisimmässäni vain huomasin tulevani vihaiseksi tuollaisista huomautuksista.

        Iän kanssa olen rohkaistunut puhumaan, jopa jutustelemaan. Ehkä eläinystäväni ovat auttaneet siinä: niille suorastaan lörpöttelen ja olen huomannut olevani seurassa rennompi aina kun paikalla on kissa tai koira.

        Ja osaan kyllä pitää puoliani. Pienestä en suutu enkä haasta riitaa mutta kynnysmatoksi en enää jää. Sehän on normaalia, eikö? Mutta miksi minut tulkitaan vihaiseksi tai pahantuuliseksi kun olen vain eri mieltä. Joskus pitää kuulemma ihan pelätä!

        Ivailuahan se on, hyvin epäreilu riitelyn muoto, enkä tiedä miten siihen pitäisi suhtautua. Jos ryhdyn itsekin lyömään vyön alle, seurauksena on vain paljon pahoja mieliä, enkä minä halua kyykyttää ketään koska tiedän miten se sattuu.

        Lieneekö parempi olla yksinäinen äkäinen akka kuin jäädä tyhjien tynnyreiden jyräämäksi?


      • asiapuhuja.itsekin
        lärviniköärsyttää kirjoitti:

        Ettet nyt sinä sotke käsitteitä jos luulet että ei voi olla ujo jos jotain puhuu? Ujo ei ole yhtäkuin mykkä.

        Ehkä ujous on subjektiivinen olotila. Siina tapauksessa voisit vain uskoa että jos joku kokee olevansa ujo, se on hänelle tosiasia.

        Minulla on tosin asiantuntijan lausunto eli yliopistosairaalan psykologin tekemä persoonallisuushäiriötesti. Sen mukaan minulla on ensisijaisesti estynyt persoonallisuus, myös vaativan ja riippuvaisen persoonallisuushäiriön piirteitä. Tuloksissa lueteltiin myös "puuttuvat" persoonallisuushäiriöt: huomionhakuinen ja narsistinen en sitten ainakaan ole.

        Nuorempana olin ujon ja hiljaisen lisäksi todella kiltti ja joustava. Silloin tultiin usein kysymään että miksi olet noin vihaisen näköinen. En osannut vastata mitään, sisimmässäni vain huomasin tulevani vihaiseksi tuollaisista huomautuksista.

        Iän kanssa olen rohkaistunut puhumaan, jopa jutustelemaan. Ehkä eläinystäväni ovat auttaneet siinä: niille suorastaan lörpöttelen ja olen huomannut olevani seurassa rennompi aina kun paikalla on kissa tai koira.

        Ja osaan kyllä pitää puoliani. Pienestä en suutu enkä haasta riitaa mutta kynnysmatoksi en enää jää. Sehän on normaalia, eikö? Mutta miksi minut tulkitaan vihaiseksi tai pahantuuliseksi kun olen vain eri mieltä. Joskus pitää kuulemma ihan pelätä!

        Ivailuahan se on, hyvin epäreilu riitelyn muoto, enkä tiedä miten siihen pitäisi suhtautua. Jos ryhdyn itsekin lyömään vyön alle, seurauksena on vain paljon pahoja mieliä, enkä minä halua kyykyttää ketään koska tiedän miten se sattuu.

        Lieneekö parempi olla yksinäinen äkäinen akka kuin jäädä tyhjien tynnyreiden jyräämäksi?

        Arvelen, että sinut tulkitaan vihaiseksi siitä syystä, että puhut vähänlaisesti. Silloin toisilla on taipumus tehdä toisesta johtopäätöksiä muun viestinnän, siis sen sanattoman, kautta. Ja johtopäätökset voivat mennä avian pieleen. Jos et ole mikään Hymy-Heluna, niin sinut tulkitaan vihaiseksi, vaikka olet vain totinen. Ihmiset valitettavasti ovat hyvin pinnallisia eivätkä ajattele asioita sen pitemmälle.

        Arvelen, että on kuitenkin löydettävissä jokin kultainen keskitie, jotta et joudu jyrätyksi. Yksi asia, mikä tulee mieleni on, että miksi annat toisten ajatusten ja puheiden vaikuttaa niin paljon? Jos kerran et anna muiden kyykyttää, kuten kerroit, niin mitä sitten muulla on väliä?


    • lsifherglhtguhyuhu

      Kysymykseen vastaus: en. En ole siten ujo, ettenkö olisi sosiaalisesti verraten lahjakas. Mun ujous on vaan sitä, että en todellakaan avaudu yksityisasioistani kuin hyvin harvoille ja valituille. Small- talkia toki voin harjoittaa tuntemattomienkin kanssa ja jotkut kai pitää mua yli- avoimenakin, mutta ne sitten jos sellaisia on, eivät tajua että koskaan en puhu yksityisasioistani tai aroista elämäni asioista kuin 100% luotetuilleni ihmisille. Puolitutuille en esimerkiksi koskaan kerro huolistani. Olen tässä elämässä kokenut sen verran koviakin, että minua ei kiinnosta tuttavina tai potentiaalisina ystävinäkään mitkään ihmiset, joiden seura ei anna mulle hyvää oloa. Mulle riittää ystävät, joilla on mun puhelinnumero ja niiden kanssa soitellaan, nettiä en sosiaalisiin suhteisiin käytä. Tästä syystä en ole Facebookissakaan ( koska olen ujo), kokisin uuvuttavana, jos pitäis kertoa arkitekemisistään esimerkiksi puolitutuille ihmisille jotka ei kilin persausta mua kiinnosta tai jos pitäis vetää jotakin imagoa ja tottakai jos menisin Facebookiin, niitä ihmisiä olis varmaan siellä rivissä, joista ei sinänsä mitään negatiivista ajattele, mutta joiden ei halua elämästäni mitään tietävänkään.


      Jos on ujo, esiintymiskykyään voi harjoittaa ja harjoitella. Itse ainakin vahvistuin kouluja käymällä siltä osin. Joku esitelmän pitäminen ei mulle olis mikään ongelma. Tai puheen pitäminen. Sen sijaan sosiaalisesti sellainen olis, että jos pakotettais jonnekin Facebookiin, mitä valitettavasti monet työnantajatkin nykyisin vaatii, että kaikkien pitäis rääpiö koko yksityisyytensä kaiken kansan silmille ja siihen en suostu. Nykyisin yksityisyys taitaa olla katoava luonnonvara. Kuka enää uskoo siihenkään, että netin avulla ei kaikenmaailman kriminaalit yrittäis häiritä kunniallisten kansalaisten arkea ja elämää. Nyky- yhteiskunnan teknologiauskovaisuus hipoo mielestäni lähestulkoon sairautta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2244
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2087
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1697
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe