t-viilto sektio pilasi elämäni

sektiollatuhottu

T-viilto tarkottaa ettei ikinä voi synnyttää alateitse. Kun se tapahtuu esikoisen kohdalla niin ikinä ei tule synnyttämään. Ilo vauvasta meni sen sileän tien. Parisuhdettakaan en enää halua jatkaa. Seksi ei tule enää kysymykseenkään.

118

2376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ÄiTeeeeeee

      Mitä tarkoitat? Eikö se ole ihan sama, millä tavalla lapsi maailmaan syntyy? Moni haluaisi sektion vaan ei saa. Itsellä kolme sektiota takana ja lapset kaikki erittäin rakkaita ja seksi maistuu vieläkin, yli 5-kymppisenäkin

    • eihätää

      T-viilto ei tarkoita että ei saisi olla seksiä. Saa tulla myös raskaaksi uudestaan, ja tehdä uuden sektion. Alatiesynnytystä ei kannata haluta, se ei todellakaan ole mitään mukavaa hommaa.

      • alatie

        Minä olen kerran synnyttänyt alateitse ja ikäni takia se synnytys jäi viimeisekseni. Alatie synnytys on kivulias, mutta kun lapsen näkee ja saa rinnan päälle kivut unohtuvat.Tohon seuraavaan kommenttiin haluan sanoa sen, että alapäänikin on säilynyt ihan niinkuin ei olisi koskettukaan.


    • öööööööööö

      Mitä tekemistä tällä on parisuhteen jatkamisen kanssa? Ei kai miehesi ole syyllinen T-viiltoosi, eikä synnytystavalla ole itään merkitystä parisuhteelle. Onpa ainakin alapää säilynyt ennallaan seksiä ajatellen.

      • Kummastelen

        Toi on harhaluulo, että säilyis ennallaan. Eri sitten jotkin megarepeämät, mutta eipä sektionkaan jälkeen ole ennallaan. Ne on ne raskaushormonit, jotka alapäätä löystyttää ja se tapahtuu kaikille naisille, huolimatta synnytystavasta.

        Itse meinasin kuolla sektion jälkeiseen vatsakalvon tulehdukseen ja vatsa oli auki kumminkin päin ja vauva teholla. Olin toki kiitollinen ja olen, että jäin henkiin, mutta kipuja, joihin meinasin kuolla komplikaatioissa olivat yhtä helvettiä ja 4 lasta aiemmin synnyttäneenä olisin mieluummin synnyttänyt alateitse viidennenkin.


        Ap:lla taitaa olla "vaan" masennus ja tuo asia on se mihin kaiken pahan mielen fokusoit, joten menehän neuvolaan juttelemaan niin saat apua ja pääset nauttimaan äitiydestäsi iloiten.


      • ajatustämäkin

        Tämä on totta - elimistö valmistautuu alatiesynnytykseen, koska hormonot, elimistömme, ei tiedä, että just nyt se olisi tarpeetonta. Näin ollen "paikat" löystyy. Vaikka alateitse ei synnytytetäkään, voi lopputulos olla samankaltainen kuin alateitse synnyttäneillä, virtsankarkailuineen, jumppaamisineen kaikkineen.

        Sektiota pidetään helppona ja vaivattomana toimenpiteenä. Todellisuudessa se on iso leikkaus, jossa mennään lihaskerrosten sisälle, komplikaatiot on aivan samat kuin kaikissa muissakin leikkauksissa.

        Sektioon - joutuneet, päässeet - ovat siellä ihan ns. oikeasta syystä eikä vain siksi, että ei ole kiva synnyttää alateitse tai että "mä haluun". Toipuminen on myös juuri niin pitkäkestoista kuin mistä tahansa isosta leikkauksestaa sillä erolla, että joutuu samantien hoitamaan vauvaa.
        Omalla kohdallani nostorajoutusta en voinut noudattaa, koska mies ei auttanut kotiasioissa ja vauvan hoidossa millään tavalla, jätti täysin yksin. Turvakaukalo vauva oli todellakin paivamapi kuin pelkkä vauva, kauppakassit painoivat enemmän kuin pelkkä vauva.


      • Anonyymi
        ajatustämäkin kirjoitti:

        Tämä on totta - elimistö valmistautuu alatiesynnytykseen, koska hormonot, elimistömme, ei tiedä, että just nyt se olisi tarpeetonta. Näin ollen "paikat" löystyy. Vaikka alateitse ei synnytytetäkään, voi lopputulos olla samankaltainen kuin alateitse synnyttäneillä, virtsankarkailuineen, jumppaamisineen kaikkineen.

        Sektiota pidetään helppona ja vaivattomana toimenpiteenä. Todellisuudessa se on iso leikkaus, jossa mennään lihaskerrosten sisälle, komplikaatiot on aivan samat kuin kaikissa muissakin leikkauksissa.

        Sektioon - joutuneet, päässeet - ovat siellä ihan ns. oikeasta syystä eikä vain siksi, että ei ole kiva synnyttää alateitse tai että "mä haluun". Toipuminen on myös juuri niin pitkäkestoista kuin mistä tahansa isosta leikkauksestaa sillä erolla, että joutuu samantien hoitamaan vauvaa.
        Omalla kohdallani nostorajoutusta en voinut noudattaa, koska mies ei auttanut kotiasioissa ja vauvan hoidossa millään tavalla, jätti täysin yksin. Turvakaukalo vauva oli todellakin paivamapi kuin pelkkä vauva, kauppakassit painoivat enemmän kuin pelkkä vauva.

        Olisit heittänyt menemään tuommoisen ääliön.


    • sektiollatuhottu

      Alatiesynnytyksen haluan vaikkei se ole mukavaa hommaa. Haluan pystyä ja kestää sen minkä muutkin. Tuntuu etten pysty siihen mihin naiset yleensä. Kai itsellä on ramantisoitu kuva siitä mikä hieno ja voittajan olo on synnytyksen jälkeen kun se kaikki kipu palkitaan onnistumisen riemulla joka on itse aika pitkälti oin voimin saatu aikaan. Se tunne kun nostetaan vasta syntynyt rinnalla ja otetaan koko perheen kuva ja isä itkee liikuttuneena. Se uskomaton tunne, että tuolta se tuli ja minä pystyin siihen vaikken uskonut että se on edes mahdollista. Onhan se oman lapsen synnyttäminen ihme jossa saa olla mukana. Tulisi sellainen supernaisellinen voittaja olo. Kaikenlisäksi synnytys pelottaa niin paljon, että olisi upeaa voittaa omat pelkoni.
      On kurja kuulla toisten onnistuneita synnytystarinoita ja miten kamalaa ja vaikeaa se on ollut, mutta kaikki ovat pystyneet sitten tosi urheasti. Itsellä ei ole urhea olo yhtään. Sanon vaan, että mä en joutunut kokea kun selvisin sektiolla. Vähän kuin mut ois armahdettu kaameesta kokemuksesta johon musta ei ehkä ois ollutkaan.

      Ei sillä ole väliä tosiaan noin yleisesti. Jokainen ihminen on saman arvoinen ja tärkeintä on, että se lapsi ja itse selviää terveenä.

      Henkilökohtaisesti masentaa silti. Kiukuttaa niin, että ajatus on, " kun ei vauva tullut sieltä ulos niin eikai sinne mahdu mitään sisäänkään". Oma kiukkuajatus.
      On kuin olisi saanut ylioppilastodistuksen ja lakin vaikkei olisi lukenut tai käynyt tentissäkään. Olisi saanut sen tekemättä mitään. Tyhjä olo. Eipä ole mitään sankaritar juttua kelleen kerrottavana. Täytyy hiljaa ja nöyränä kuunnelle muita. No ei auta.

      • äitix

        Voi itku sentään! Eikö sulla ole koskaan ollut oikeita murheita? Nyt kun oma muksuni on täysikäinen, niin enpä tosiaan mieti enää, että miten kaveri sattui syntymään. Eikö pääasia ole se lapsi, eikä synnytys? Olen tähän asti luullut, että se hieno fiilis synnytyksen jälkeen johtuu VAUVASTA eikä äidistä ja hänen synnytyksestään. Herää nyt hyvä ihminen. Olet terve ja hengissä, sinulla on lapsi ja voit saada lisääkin.

        Seksin kanssa sektiolla ei ole mitään tekemistä. Siihen vaikuttavat paljon enemmän alatiesynnytyksestä tulleet vauriot.

        Oli kyllä pinnallisin ja lapsellisin kommentti, minkä ikinä olen lukenut!


      • sektiollatuhottu

        En ole ikinä halunnut lasta, mutta olen ollut hypnoottisen kiinnostunut synnytyksestä ihan 10-vuotiaasta asti. Sain ihanan lapsen kun mies sitä pyysi ja itselläkään ei ollut mitään vastaan. Ennenkaikkiaan halusin synnyttää.
        En ole missään kohtaa sanonut, että olisi saman tekevää onko lapsi hengissä tai terve.
        Eikö ole ennemmin lapsellista ja pinnallista ajatella, että jos itselle joku asia ei ole tärkeä niin se ei voi olla myöskään muille.
        Seksikin on ihan muuta kuin vaan fyysinen suoritus. Jos ei ole psyykkisesti ehjä siihen niin ei sitä voi kyllä harrastaa.


      • eitäydellinen
        sektiollatuhottu kirjoitti:

        En ole ikinä halunnut lasta, mutta olen ollut hypnoottisen kiinnostunut synnytyksestä ihan 10-vuotiaasta asti. Sain ihanan lapsen kun mies sitä pyysi ja itselläkään ei ollut mitään vastaan. Ennenkaikkiaan halusin synnyttää.
        En ole missään kohtaa sanonut, että olisi saman tekevää onko lapsi hengissä tai terve.
        Eikö ole ennemmin lapsellista ja pinnallista ajatella, että jos itselle joku asia ei ole tärkeä niin se ei voi olla myöskään muille.
        Seksikin on ihan muuta kuin vaan fyysinen suoritus. Jos ei ole psyykkisesti ehjä siihen niin ei sitä voi kyllä harrastaa.

        No minä kuitenkin sanon sulle että mene terapiaan. Siellä voit kertoa tunteei miltä sinusta tuntuu. Voit päästä sinuksi itsesi kanssa ja saada otteen elämästä.

        Itse olen synnyttänyt normaalisti, vauva kuoli puolentoista päivän ikäisenä. Keskenmenoja on ollut vaikka muille jakaa, en kuitenkaan kieriskele säälissä.

        Tottakai sitä oli surullinen ja koki että on epäonnistunut jopa lapsenteossakin, vaikka niin ei olisi pitänyt käydä, kaiken maailman murheiden lisäksi. Vieläkin tuntuu joskus siltä jos joku tulee sanomaan että en ymmärrä mitään kun sinulla ei ole lapsiakaa. Niin en ymmärräkkään mutta silti tuntuu pahalle.

        Eli muuta neuvoo en sulle osaa antaa kuin puhu ajatuksesi julki, äläkä haudo sitä. Ongelma vaan suurenee. Kukaan meistä ei ole täydellinen.


      • äitix
        sektiollatuhottu kirjoitti:

        En ole ikinä halunnut lasta, mutta olen ollut hypnoottisen kiinnostunut synnytyksestä ihan 10-vuotiaasta asti. Sain ihanan lapsen kun mies sitä pyysi ja itselläkään ei ollut mitään vastaan. Ennenkaikkiaan halusin synnyttää.
        En ole missään kohtaa sanonut, että olisi saman tekevää onko lapsi hengissä tai terve.
        Eikö ole ennemmin lapsellista ja pinnallista ajatella, että jos itselle joku asia ei ole tärkeä niin se ei voi olla myöskään muille.
        Seksikin on ihan muuta kuin vaan fyysinen suoritus. Jos ei ole psyykkisesti ehjä siihen niin ei sitä voi kyllä harrastaa.

        On täysin normaali surra sitä, että synnytys ei mennyt niin kuin oli toivonut. Lapsellista ja pinnallista sen sijaan on tehdä jostakin tuollaisesta elämän isoin asia ja väittää, että koko elämä on nyt sitten pilalla. Kaikkein älyttömintä on lietsoa itsensä tuollaiseen tilaan, että pahimmassa tapauksessa tuhoaa parisuhteensakin, joka on sen syntyneen lapsen koti. Kukaan meistä ei ole psyykkisesti täysin ehjä ja onnistu kaikessa ja koe kaikkea, mitä on toivonut. Tarkoittaako tämä todella, että sitten emme voi seksiä harrastaa? Joillakuilla ei onnistu synnytys, toisilla imetys. Joku ei pysty tulemaan edes raskaaksi. Monetkaan 10-vuotiaana haaveilemamme jutut eivät toteudu. Sitä voi hetken surra, mutta elämä jatkuu.


      • eoijolf

        Se on totta, että alatiesynnytyksen jälkeen joillakin on voittajafiilis. Onnistumisen elämys. Joillakin sen sijaan ei ole. Yhdellä ystävälläni esimerkiksi alatiesynnytys esikoisen kanssa oli niin kammottava kokemus, että haluaisin unohtaa sen ikuisesti. Ei pystynyt nauttimaan aluksi vauvasta, koska aina tuli uudelleen ja uudelleen mieleen synnytyksen kauhut. Toisen lapsensa halusi sektiolla. Meitä ja kokemuksia on monenlaisia.

        Sinulle tehtiin sektio jostakin syystä. Hyvä niin. Lapsi voi hyvin, ja sinä toivut.

        Maailman paras onnistumisen elämys ei kenelläkään kuulu synnytykseen, sektioon tai mihinkään sellaiseen mikä on yksittäinen hetki. Jos onnistumisen tunteen elämääsi haluat, niin kerää itsesi! Reipastu! Pääse yli vaikeuksista ja opi jatkamaan elämää niillä eväillä mitä on annettu! Pidä huolta lapsestasi ja parisuhteesta. Opi tuntemaan itsesi, ole onnellinen, nauti arjesta. Joskus 30 vuoden päästä voit sitten miettiä, onko onnistunut olo. Se että oletko synnyttänyt alakautta vai sektiolla on täysin mitätön asia siihen verrattuna, että saatko kasvatettua lapset turvallisesti, onnistutko muilla elämän osa-alueilla yms.

        Jos tällainen asia jo saa sinut kokemaan elämän pilatuksi, niin aika heikoilla menet. Ihmisillä on suurempiakin ongelmia.


    • sldij

      Mitä sitä t-viilloista, kun olet kuitenkin saanut aikaiseksi pienen ihmeen! Eiköhän se pisin työsarka ole siinä odotusajassa ja se on ihan sama millä keinolla se muksu maailmaan saatetaan kunhan se on terve! Ja myös ne tulevat muksut! Lyön vetoa, ettei sinua enää viiden vuoden päästä vähempää kiinnosta äitien synnytyssankaritarinat ja kuka mitenkin on maailmaan tupsahtanut, kun elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita. Menehän nauttimaan seksistä ja unohda moiset murheet. Tulee parempi mieliki.

      • lumivalko

        Minulla on kolme lasta, ja kaikki sectiolla. ensimmäinen oli vakava raskaus myrkytys. olin silloin 18 vuotias nuori äiti ja yh.ja nyt on avioliittossa kaksi poikaa ja nekin sectiolla toisellas oli napanuora kaulan ympäri, niin mitä olisi sattunut jos norm. synnytys olisi ollut??? ja mitä tulee tuohon seksiin , niin se ei ole kuolut vaan on huippusaan.ja nuo arvet on muisto tärkeästä asiasta.että olen saanut mahtavat lapset, joita rakastan enemmän kuin mitään muuta maailmassa.jos mies niitä arpia hyväksy , niin voi voi ei maha mitään, sitten se ei rakasta sinua olenkaan..minä' olen sinut noiten arpien kanssa. kaikki nimittäin on suoraan leikkattu eli hätäsectiolla. navasta alas päin. jo0s joku katsoo, saaihan vapaasti katsoa.minäpä oon ylpeä niitä.


    • sektiollapilattu

      Joo tosi kliseisiä vastauksia. Varmasti tosi moni on syvästi pettynyt sektiosta, mutta se on tabu josta ei saa puhua. Vastaukset on tosi kliseisiä, tunteita vähätteleviä, syyllistäviä, haukkuvia ja jopa vihaisia. Se menee helposti siihen että useat eivät ota esiin kovin arkoja aiheita jotka on satuttaneet itseään.
      Mutta nämä ovat rehelliset tunteeni t-viilti sektiosta. En tosin missään tapauksessa sanoisi kelleen muulle sektion kokeneelle, että tämän pitäisi olla asiasta murheissaan.

      • Typytys72

        "Joo tosi kliseisiä vastauksi"... Niin, mitäpä jos ne vastaukset ovat totta, oikeassa? Usein kliseissä on totuuden perä.

        Kyllä sinua saakin syyllistää, jos tosissasi kuvittelet, että elämäsi on pilattu sektiolla! Se että onko elämäsi piloilla vai ei, riippuu ihan täysin sinusta, asenteestasi, päätöksestäsi. Sektiolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa.

        Minä sain 7 keskenmenoa. En enää uskaltanut yrittää. Mutta menikö elämäni piloille? Ei mennyt. Lapsiakin saatiin, adobtion kautta.

        Niillä korteilla pelataan mitä saa. Niillä korteilla mitataan se onnistuminen. Omia kortteja ei pidä verrata muiden kortteihin.


      • kuusiseitsemän

        Nimenomaan, sama se millä tapaa se lapsi syntyy kunhan on terve.Itse olen synnyttänyt alateitse kaikki mutta läheltä on pitänyt sektiosynnytys ja siihenkin olin asennoitunut oikein.Eihän se mukavaa olisi ollut mutta lapsi on ollut aina ykkönen.Ja kyllä vartaloon tulee muitakin arpia normaalisti raskauksista ja voi tulla virtsateihin ongelmia jotka vaativat leikkasta ym. vaivoja.Itse en ainakaan jaksa stressata arvistani raskauksien jälkeen koska tiedän ettei se muuta minua ihmisenä mitenkään.Ensinmäisen lapsen aikana en saanut yhtäkään arpea ja laihduin alle lähtöpainon.Loput raskaudet meinivät erilailla, omasta päästä ja ajttelutavasta nämä asiat ovat vain kiinni.Suosittelen myös psykologilla käyntiä että pääsisit ajatuksesta yli.


    • vertailuonturhaa

      Vertailu on turhaa. Aina jollain menee huonommin. Älä valita ruuasta joka on pahaa ja huonosti valmistettua koska Afrikassa moni näkee nälkää. Mitä suotta itkeä koiran kuolemaa kun monilta kuolee lapsi?...jne....
      Ei ole mitään mitä ei voisi pistää vielä huonommaksi. Aina on joku jolla menee vielä huonommin. Siksi musta on turha sanoa, että tämä asia saa harmittaa ja tuo ei. Vielä kun eri asit on eri henkilöille eri arvoisia. Jokaisella on kuitenkin syy tunteisiinsa jos tuntee ihmisen hyvin niin tietää taustat ja tietää miksi joku asia on niin tärkeä.

    • järkikäteen

      Sinulla on pakkomielteinen ihannointi synnytystä kohtaan. Olet kuvitellut että siinä on jotain romanttista tai sankarillista, ja kuvitellut sen mielessäsi jotenkin hienoksi kokemukseksi. Hienoa siina onkin: se että maailmaan tulee uusi ihminen, se on syntymän ihme.

      Naisen suoritus ei ole siinä pääasia, eikä naisen kärsimys ole mitenkään upeaa tai sellaista että sitä tarvitsisi kokea. Naisen suoritus on lapsen tulo maailmaan, mutta siitä voi suoriutua eri tavoilla, esim. leikkauksella. Sinäkin olet kokenut lapsen syntymän ihmeen, uuden elämän saattamisen maailmaan. Mutta kuitenkin takerrut omaan kokemukseesi, joka ei ollut sitä mitä itse halusit.

      Todellisuudessa synnytys on tuskaa, hikeä, verta ja sotkua. Siitä on romantiikka ja sankaruus kaukana. Moni luopuisi siitä kokemuksesta ilomielin, jos vaan voisi saada lapsen muuten. Palauta itsesi todellisuuteen miettimällä sektion hyviä puolia ja ole onnellinen että pääsit helpommalla. Älä piehtaroi itsesäälissä kun jotakin jäi kokematta. Elämässä on paljon muutakin mikä jää kokematta, nautitaan kaikesta muusta!

      Älä ainakaan tee tästä itsellesi sellaista pakkomiellettä, että asia liittyisi seksiin ja alat sen takia kaihtamaan seksiä, koska se johtaa avioliiton kariutumiseen. Haluatko tämän synnytysmenetyksesi takia menettää myös avioliiton ja perheeso?

    • kolmenäiti

      Älä ihmeessä kosta miehellesi sitä että synnytyksessä tuli ongelmia! Hän ei ole siihen syypää, etkä myöskään sinä. Ja sairaalan henkilökunnalle on syytä olla pelkästään kiitollinen. Olisi voinut olla myös ongelmia, joissa menee oma tai lapsen terveys. On aika mennä eteenpäin ja lopettaa koko synnytyksen muistelu.

      Minä olen saanut sektiolla kolme lasta ja olen pelkästään kiitollinen siitä että lapset saatiin maailmaan, kun synnytyssupistuksia ei ollut. Ilman sektiota olisimme kuolleet kaikki.

    • kaikenlaista

      Synnytys on ohimenevä tapahtuma, mutta lapsi ja puoliso ovat tulevaisuutta. Minä puolestani itken sitä että en ole koskaan kokenut pitkää parisuhdetta enkä varmaan saa ikinä kokea perhe-elämää. Vammainen sisareni ei ole saanut koskaan kokea kävelemistä. Emme ole myöskään saaneet kokea isänrakkautta, kun olemme eläneet ilman isää. Köyhiäkin olemme, joten kokemus vauraasta elämästä on myös jäänyt saamatta.Siihen joutuu vain sopeutumaan.

    • Ehjäydy

      Mene terapiaan.

    • TaidatOlla

      joku fanaattinen suorittaja. Minulle on tehty 3 sektiota ja viimeiseksi vielä sterilisaatio. Nyt olen varmaan joku ihan epäihminen, enkä nainen enää ollenkaan. Ei ole vaikuttanut seksielämään mitenkään. Paitsi silloin, kun haava ei ollut parantunut. Ei tullut ainakaan lapsille aivovaurioita hapen puutteesta, kun voivat jäädä jumiin synnytyskanavaan.

    • sektiollapilattu

      Ei kyse ole siitä etten olisi kiitollinen ja ettei elämässä olisi hyvääkin.
      Se veri ja tuska merkitsi vaan niin paljon koska uskoin aina ettei musta ole siihen. Siispä pidin itseäni jotenkin heikompana kuin muita. Katsoin muita ylöspäin koska muut kesti sen mihin itse olisin varmaan pyörtynyt. Olin menossa todistamaan itselleni, että pystyn siihen ja olen yhtä vahva kuin muutkin. Nyt itsetuntoni on palasina. En saa koskaan tietää onko musta siihen ja en saa edes uutta tilaisuutta yrittää. Mieleni ei tee seksiä enää. En halua että muhun kosketaan enää. En halua että gynegologkaan koskee. En suostunut gynegologiseen tutkimukseen jälkitarkastuksessakaan. Tulee likanen olo ja käyn itkemään kun joku pyytää riisumaan.

      • hyv.aika

        No nyt, nyt. Ei ole sulla kaikki kohdallaan. Lääkäriin sun pitää mennä. Miten jaksat hoitaa sitä pientä vauvaasi tuossa mielentilassa.
        Toki voit surra sitä että et voi synnyttää normaalisti mutta tuo asia on saanut sinusta yliotteen. Kipin kapin psygiatrille.


      • voikauhistus

        Aloittaja, et varmaan huomaa itse että suhtautumisesi synnytykseen ei ole tervettä. Sulla on jokin vinksahtanut siinä asiassa ja saatat pilata oman elämäsi lisäksi lapsen ja miehesi elämän. Täällä ei kukaan pysty sua auttamaan, mutta puhu neuvolassa tai terveyskeskuksen tai perheneuvolan psykologille.

        Meistä kaikista ei todellakaan tarvitse olla synnyttäjiksi tai kestämään varta ja tuskaa. Me myös saadaan olla heikompia kuin joku toinen tai kivunsietomme saa olla huono, eikä sen pitäisi laskea itsetuntoa. Meidän ei tarvitse todistaa itsellemme, että oystymme johonkin vaikeaan!


      • lapsenrakkaus

        Eikö sinulle ole ylpeyden aihetta. Saat sanoa että olet äiti. Saat sanoa minulla on ihana pieni vauva ja minä olen odottanut häntä 9kk tähän maailmaan. Minä ja lapseni isä olemme saaneet ihanan vauvan.
        Sinä vaikerrat jotain todella tyhmää kun sinulla on tuollainen pikkuinen joka on todellinen ylpeyden aihe.
        Kun vauvasi hymyilee sinulle ensimmäisen kerran etkö tunne suunnatonta hyvää mieltä, sitä tunnetta jota ei voi sanoin kuvata. Sinä ja vauvasi Sinun ja miehesi verta.
        Keskity vauvaasi ja mieheen joka on varmasti ylpeä sinusta ja vauvasta. Älä keskity epäolennnaiseen joka ei johda mihinkään muuhun kuin masennukseen.
        Vauvasi tarvitsee sinua, sillä sinä olet hänen äitinsä, kaikkein rakkain hänelle.


      • yellowfox2

        Synnyttämisessä ei ole mitään tavoittelemisen aihetta, jos mies joutuisi sen kestämään olisi jo keksitty vetoketju mahaan. Synnyttäminen sattuu, on sotkuista ja kaukana ihanuudesta joten jos olet jäänyt siitä paitsi ole tyytyväinen.

        Lopputulos eli lapsi on ihana asia, nauti siitä ja miehestäsi koska elämä on lyhyt, todella lyhyt, siitä ei kannata haaskata hetkeäkään typeriin kuvitelmiin ja muuhun turhuuteen.


      • ymmärrän

        kuulostaa aivan omalta synnytyksen jälkeiseltä fiilikseltä. pettynyt itseensä, kun ei kroppa toiminut niinkuin oli olettanut sen synnytyksessä toimivan. en ole pinnallinen ihminen, mutta kun ensimmäisen kerran näin leikkausarven repesin itkuun. on tehty aikaisemmin muitakin leikkauksia, joten arpia oli jo entuudestaan, ja ei ollut niistä tälläistä reaktiota tullut. ja tein toisen lapsen ja arpi vaan suureni entisestään. arpi muistutti aina minua, kaoottisista synnytyksistä. toisen lapsen kohdalla meinasi lähteä oma ja lapsen henki. mutta loppujen lopuksi kaikki päättyi onnellisesti. minä tein itsekkään teon ja menin vatsanahankiristykseen, nyt on sileä maha ja siitä leikattiin nahkaa niin paljon, että sektioarvet jäi leikkuupöydälle. nyt pikkareiden alla oleva ihan ohut vaalea arpi. nyt kun katson mahaa, minulle tulee aina hyvä mieli, vaikka leikkauksesta yli 6 vuotta. olen todella tyytyväinen. edelleen henkisesti vähän rikki, koska tulen katkeraksi, kun katson luonnollisella tavalla synnyttäviä vaikka tv dokkareissa. ovat niin onnellisia, että kateeksi käy. itse en nähnyt lasta moneen tuntiin, kun molemmat olimme teholla, niin ei tullut heti kontaktia lapseen. nykyisin tota viimeistä synnytystä käydään terapiassa läpi, kun on jättänyt niin syvän trauman. kyseessä hoitovirhe, josta en pääse koskaan yli, koska hapenpuute aiheutti loppuelämän vamman lapselle. ja hae ajoissa apua, jos ajatukset rullaa vielä pitkään tota rataa. minulla todettiin masennusta synnytyksen jälkeen, koska en saanut nukuttua, kun piti koko ajan tarkkailla, että lapsi varmasti hengittää. voimia :)


      • jatkoaedelliseen

        ja kyllä mulle t-viillon jälkeen sitä toista synnytystä lähdettiin aluksi viemään alatiesynnytyksenä eteenpäin. mutta päättyi hätäsektioon. joten kyllä mä olisin saanut synnyttää alakautta sen nr. 2. .Onhan asiat voinut muuttua 12 vuoden aikana. mulle ainakin sanottiin, että silti voi synnyttää normaalisti, vaikka t-viilto mahassa.


      • letsco

        Kyllähän synnytyksen jokamuija kestää. Pakkohan se on kestää. Toiset jopa nauttivat siitä ;)) Ihan sama miten lapsen maailmaan saattaa. Sinä nyt vain olet jäänyt pyörimään synnytyksen ympärille. Lopeta siitä itkeminen heti paikalla. Hormonitoimintasi on sekaisin jne ... mene hyvä ihminen terapiaan. Synnytyksen jälkeiset mielenhäiriöt ovat mahdollisia.

        Itse olin onneni kukkuloilla saadessani mieheltäni luvan yhteen lapseen. Enempää hän ei niitä halunnut. Lapsi on ollut elämäni kohokohta ja tärkeintä ja ihaninta mitä olen koskaan saavuttanut.

        Minä masennuin siitä kun lapseni muutti kotoa pois heti kun koulu oli käyty 18 vuotiaana. Tosin selvisin siitäkin ja olen saanut nyt oman uuden elämän ja pidämme lapseni kanssa edelleenkin yhtä ja tapailemme. Kasvatan siis vieläkin ;))

        Kaikilla on omat juttunsa. Hei nauti elämästäsi. Lähde vaikka välillä tanssimaan. Minä tanssin nykyään joka viikko ;))


      • dfghjkl

        Onko kirjoituksen takana edes aikuinen nainen, alkaa vaikuttaa teinitytön tarinalta.


      • sektiollatuhottu

        Ei vetoketjua voi mahaan laittaa mutta olen samaa mieltä, että jos miehet synnyttäisi iin kipulääkkeet ja sektio olisi keksitty aiemmin. Naiset kun on olleet historiassa lähinnä käyttötavaraa miehille. Miehet on hallinneet tiedettä ja rahaa ja tekniikkaa. Naisten kivut on olleet naisten murheita.

        Se varmaan erottaa miehen ja naisen että naiset nielee kaiken. Se on nainen joka kestää synnytyskivun jne.


    • miksi_huonompi

      Minulla ensimmäinen synnytys oli hätäsektio. Toista yritettiin alakautta. Voi kun olisin vaatinut sektion! Vauva oli väärässä tarjonnassa ja jäi kiinni ja hänelle tuli happivaje ja syntyi lopulta sektiolla velttona ja epäitiin muutaman viikon iässä cp-vammaa ja on hyvin impulsiivinen ja adhd-oireinen. Kohtukin siinä repesi. Kolmas sitten lopulta suunnitellusti sektiolla tosin ennenaikaisesti koska sektoitu kohtu kärsi etisestä istukasta ja vuoteli verta ja vauvakin oli sivutarjonnassa. Nuorena ajattelin hitusen kuten sinä...että olin jotenkin huonompi äiti kuin ne alakautta synnyttäneet...mutta toinen synnytys opetti, että niin ei ole...sektio on todella raskas synnytystapa ja on vienyt pitkään toipua...ja montakohan litraa vertakin olen tarvinnut..muistaakseni viimeisessä synnytyksessä annettiin viitisen litraa ja sektion aikana tunsin useaan otteeseen kun verenpaine alkoi laskea vaarallisesti, joten sektio ei ainkaan ole helpompi tapa. Sektio on useasti lapsen ja äidin elämän pelastava toimenpide ja on upeaa, että meillä on sellainen synnytysmahdollisuus!

    • muillakin_joskus_jotain

      Kyllä on kolmen ison lapsen alatiesynnytykset pilanneet alapääni moneen kertaan ja monella tavalla. TAYSissa hoidetuista synnytyksistä jäi paljonkin mutkuttamista hampaankoloon, varsinkin ekasta ja kolmannesta. Aina välilhanleikkaushaavoja, alapää tohjona, eikä annettu itse valita synnytyksen asentoa tai tahtia. "Kruununa" tyrä peräsuolen ja emättimen välisessä kudoksessa joka ilmeni yli nelikymppisenä. Mutta näillä mennään iloisin mielin.

    • terapiaan

      Naisen arvoa ei todellakaan mitata synnytystavalla, eikä kenenkään itsetunnon pitäisi olla siitä kiinni!. Sitäpaitsi sektion kokeneet ovat yhtä paljon sankareita ja kovia kokeneita kuin muutkin, jos nyt välttämättä haluat olla kovia kokenut. Jos haluat välttämättä näyttää itsellesi että selviydyit vaikeasta lapsen maailmaan saattamisesta niin sektio on ihan riittävän vaikea. Onhan siinäkin verta ja kipua. Toisaalta alatiesynnytyksissä on myös helppoja ja nopeita tapauksia, joissa ei vaadita mitään erityistä suoritusta. Ehkäpä nämä helpot synnyttäjät surevat ja kiukuttelevat sitä että oli liian helppoa eivätkä saaneet näyttää miten paljon tuskaa kestäisivät. Mene terapiaan.

    • järkikäteen

      Keskitä nyt huomiosi lapseen ja rakkaaseen puolisoosi, ja lopeta omaan napaan tuijottaminen. Älä kosta syyttömälle miehellesi sitä että et saanut ihan sitä mitä halusit. Elämässä ei todellakaan kukaan saa ihan kaikkea mitä haluaa.

    • sektiollatuhottu

      En ole koskaan synnyttänyt joten en ole ensisynnyttäjäkään koskaan ollut. En ole synnyttänyt. Ainoastaan olen kokenut leikkauksen ja kaikki sanoo, että niin ethän sä ole edes synnyttänyt. Pääsit helpolla. Toista se on meillä jotka synnytettiin lapsemme. Mietin onko lapsi edes mun kun en ole koskaan ollut synnytyksessä. Olin vaan leikkauksessa ja paranin välittömästi ja kivuttomasti. Ei tuntunut mikään missään. Ei henkisesti eikä fyysisesti. Olin miltei tajuton ja kaikki oli ohi ennenkuin alkoikaan. Tuntuu kuin elämän tärkeimmät hetket menisi ohi sumussa ja jäisin niistä pois. Peruin kihlatkin, koska varmasti häätkin jäisi latteiksi ja olisin itse kuitenkin poissa paikalta tavalla tai toisella nekin menisi pieleen. Sovittiin ettei häitä tule.

      • irufnhpomkpå

        Sinä dramatisoit... huolestuttavaa. Hae ammattiapua. Terapiasta, pitkäkestoisesta, voi olla nyt apua. Juttusi eivät vaikuta tasapainoisilta. Mitä enemmän kirjoitat, sitä sairaammalta vaikuttaa. Itsesi, lapsesi ja miehesi takia hae itsellesi välittömästi ammattiapua. NYT!

        Kummityttöni äidillä on synnytyksen jälkeinen masennus. Hän oli itkuinen, elämäniloton, rakkaudeton yms. Hyvällä hoidolla hän pääsi asioista yli ja parani. Nykyään, pari vuotta myöhemmin, hän on jälleen iloinen oma itsensä. Sinäkin voit parantua tästä vaiheestasi.

        Tuo turha asioiden suurentelu on täysin turhaa. Työnnät sillä vain läheisesi pois. Ei sinua jakseta ottaa vakavasti, kun tällaisen asian takia olet heittämässä koko elämääsi hukkaan.

        p.s. Elämän tärkeimpiä hetkiä on jokainen hetki. Sinä heität niitä nyt hukkaan.


    • sektiollatuhottu

      Ehkä pahinta on kun kukaan ei ajattele mun pystyvän synnyttämään mikä nyt on kuitenkin aika luonnollinen osa naisen elämää suurimmalla osalla naisista. En usko itseeni eikä muutkaan usko. En niin innolla synnyttäisi alateitse, mutta ois kiva jos joku uskois että pystyn siihen. Mua aina suojellaan niin paljon ja sanotaan etten pysty. Mulle on ennen raskauttakin sanoneet muutamat ettei musta ole synnyttämään. Loukkaannuin ja itkin ja sanoin etten sitte hanki lapsia. Kun olin raskaana niin mun psygologi moneen kertaan sanoi että päästäisin itteni helpommalla jos en synnyttäis. Loukkaannuin hirveästi ja itkin. Se sanoi, että mun pitäis mennä pelkopolille ja se painosti mut sinne vaikka sanoin, että odotin synnytystä innolla. Niin me mentiin sinne ja se selitti, ettei musta ole synnyttämään, että sektio pitäis tehdä. Olin ihan maassa. Ne kuitenkin sano että psygologi ei sitä voi päättää vaan lääkäri. Sitten lääkäri sano, että sektio ois parempi jos en kestä kipua. Mä sanoin, että yritän kyllä kestää. Pitkin hampain suostuttiin, että yritetään mutta annettiin sitten heti periksi ja sektioon. Josta ilmotettiin, että en synnytä ikinä. Miksi mä olin tuomittu huonommaksi siinä kuin muut.

      • tananvinkuja

        Sairas olet ja paikkasi ei ole muualla kuin sairaalassa. Anna lapsesi hyville adoptiovanhemmille jotka hoitavat lapsesi hyvin. Tuskin se adoptioäitikään on koskaan synnyttänyt. Ei alateitse eikä sektiolla. Hän on vaan ikionnellinen että saa vauvan kun joku muu ei pysty huolehtimaan hänestä.
        Miehellesi sanoisin että lähde luotasi ennenkuin hän tuhlaa elämänsä sinun vinkunaa kuunnellen.
        Voithan antaa lapsen myös isänsä kasvatettavaksi ja jos tuuri käy hän löytää lapselle äitipuolen ja itselleen arvoisensa kumppanin.
        Minua ärsyttää tuo sinun vinkumisesi kun maailmassa tapahtuu niin paljon pahaa.
        Olet itsekeskeinen tomppeli jolla ei muuta kuin oma napa tuijotettavana. Vietä nyt elämäsi ja vinku loppuikäsi kun et pystynyt synnyttämään normaalisti.
        Kaikenlaisia örveltäjiä se maailma päällään kantaa.


      • KYLLÄ_PYSTYT

        "sektiollatuhottu", saanko kysyä, mistä huono itsetuntosi johtuu? Onko se aina ollut noin heikoilla kantimilla? Olet oman elämäsi herra, ja oman onnesi seppä. Älä anna muiden päättää siitä, mihin pystyt ja kuinka vahva olet!! Olet juuri niin vahva kuin haluat olla! Älä kuuntele enää muiden paskapuheita, vaan anna niiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos!

        "tananvinkuja", pidä ruma turpasi kiinni.


      • outoa

        Outoa. Eihän sektiota tehdä "siksi että ei kestä kipua". Nykyään useimmissa tavallisissakin synnytyksissä käytetään epiduraalipuudutusta jolloin synnytys ei ole ollenkaan kivulias. Kivun pelon takia siis EI tarvitse tehdä sektiota! Toinen outo asia on, kuinka ympärillesi onkin osunut ihmisiä jotka ovat sanoneet että sinusta ei ole synnyttämään. Ei sellaisia yleensä sanota tai edes ajatella. Lapsi yksinkertaisesti vaan syntyy, ja kivut lievitetään tarvittaessa. Sitäpaitsi jälkeenpäin sektiolla synnyttänyt on haavan takia kipeämpi kuin muut. - Miksi muuten olisi tarpeen todistella itselle kenellekään, että pystyy synnyttämään? Ei se ole ihmisarvon mitta.


    • äitix

      Tiedätkö mitä. KETÄÄN ei kiinnosta, millä tavalla olet synnyttänyt. KUKAAN ei mieti, että pystyisitkö synnyttämään - paitsi lääkärisi. Minä eikä kukaan muukaan tuntemani nainen ole KOSKAAN miettinyt tällaisia asioita jostakusta toisesta naisesta. En edes tiedä juuri kenenkään synnytystapaa, tällaista tietoa minulla on vain omasta, sukulaisten ja lähimpien ystävien synnytyksistä. Ei tulisi mieleenkään kysyä vaikkapa työkaverilta synnytystapaa, koska se on ensinnäkin yksityisasia, toisekseen aivan samantekevää minulle eikä todellakaan kiinnosta.

      Jos olen kuullut jonkun sektiosta, niin en ole ajatellut siitä yhtään mitään, paitsi ehkä että onneksi elämme aikana, jolloin äidin ja vauvan turvallisuus voidaan taata esimerkiksi leikkauksella. Jos lapsi on väärässä tarjonnassa tai liian iso synnytyskanavaan nähden tai supistukset loppuvat tai synnytys pitkittyy ja vauva on pulassa, niin ei se kyllä mielestäni ole äidin vika eikä mitenkään hänen hallittavissaan. Iso osa naisista ei saa koskaan lasta, niistä jotka saavat, monet synnyttävät sektiolla. Se on aivan tavanomaista. Olet ihan harhoissa, kun kuvittelet, että joku välittää moisesta tai tekee sinusta jotain päätelmiä sektion takia.

      • äitimyöskin

        Jokaisella on oikeus tuntea mitä tuntee,myös nimimerkillä "sektiolla tuhottu".Voimia vaan sinulle.Aika parantaa sielun haavat.Ymmärrän miltä sinusta tuntuu.


    • sektiollatuhottu

      Keskeytetäänkö synnytys sitten jos joku ei kestäkkään? Jos se sattuukin jotenkin?
      Sairaalassa mua ei ole ikinä satutettu. Kerran jouduin leikkaukseen jossa multa poistettiin nombarellin kokoinen pala ihoa joka oli tunnotonta. Sitä varten mut nukutettiin. Heräsin ja mulla oli pari tikkiä niin pienellä alueella, että ois pitänyt kattoa suurinpiirtein mikroskoopilla että näkyy. Heräsin heräämössä ja lähdin kotiin. Olo oli että mitä hittoa? Mulla piti olla lähtiessäni saattaja jotta sain lähtä siis ihan oikeesti nombarellin kokosen ihopalan takia. Luometkin on suurempia.

      Sitten kun mun lapsi oli poikkitarjonnassa niin huudahdin kun sitä käännettiin. Ne lopetti käännön samantien, että ei sitten jos sattuu. Olin sillee että ei tässä nyt mitään hätää ole. Sain anella niitä jatkamaan. Sitten se kääntö oli ohi muutamassa sekunnissa, mutta sitäkään ne eivät ois sairaalassa tehneet. Sektioon vaan koska huudahdin.

      Keskeytetäänkö synnytyskin ja sektioon vaan jos sattuu. Ihan kun kuolisin kipuun heti paikalla. Ihme että edes verikoetta musta suostutaan ottamaan. Kohta sitäkin pitää anella.

      Kun olin kahdenkymmenen ja menin ekaa kertaa gynegologille, koska ajattelin, että siellä tulisi käydä, niin gynegologi kieltäytyi tutkimasta koske se voi sattua koska olin silloin vielä neitsyt. Sanoin, että jaaha. Menin pois sitten. Olin kyllä ihan??? Enkö oisi kestänyt sitä läpi. Olisinko pyörtynyt. Vaadin tutkimusta mutta lääkäri kieltäytyi ja se oli vielä yksityinen. Maksoin miltei satasen siitä kun se kysyi kuukautiskierron ja sanoi, että eiköhän kaikki ole ihan hyvin.

      • ei_minulle

        ole kukaan ainakaan koskaan sanonut mitään, kun ovat sektiolla lapset syntyneet. Se on yksi synnytystapa ja siinä on omat juttunsa ja se nyt on vain osa elämää. Hyvin olen lapseni silti hoitanut, ei se ole mikään äitiyden mittari. Monet adoptoivat lapsia ja ottavat sijaislapsia, eivät hekään ole alakautta heitä synnyttäneet. ÄITIYS LÄHTEE IHAN MUISTA JUTUISTA.


    • sektiollatuhottu

      Mietin vain aina kysymystä, että mitä jos synnytyksessä ei olisi tullut minusta riippumatonta komplikaatiota niin olisinko pystynyt synnyttää alakautta? Mitä olisi tapahtunut? Voidaanko synnytys keskeyttää kivun vuoksi? Olisiko kohdallani tehty poikkeus ja keskeytetty?

      • poujdpofk

        Miksi mietit enää mitään?

        Sanottakoot että suurin osa alakautta synnyttävistä saa jotakin kivunlievitystä myös. Jos synnyttäjään sattuu hallitsemattoman paljon, annetaan kivunlievitystä. Niin olisi annettu sinullekin.

        Itse olen synnyttänyt kolme lasta. Synnytyksen alkuvaihe on ollut jonkin verran kivulias, kun on supistellut. Kun kipu paheni, sain epiduraalin. Synnytyksen loppuvaihe meni naureskellessa ja höpötellessä. Ei tuntunut mitään juuri missään, ei ainakaan kipua. Että se se alatiesynnytykseen pystyminen tarkoita mitään kivun kestämistä. Ei se ponnistusvaihe sattunut mihinkään. Minulla siis. Eikä monella muullakaan. Joillakin sattuu. Ne synnytyksen kun ovat niin erilaisia.

        Et ole oikeasti terve.


      • ÄITIx2

        Olen SYNNYTTÄNYT 1.sektiolla vaakahaavan avulla ja 2.alateitse. 1. synnytyksen jälkeen oli vaikeutta maidonnousussa ja alavatsakipuja sekä haavakipuja (synnytys oli puudutuksessa, joten pystyin olemaan tapahtumien tasalla). 2. koska lapsi oli oikeassa asennossa niin alatie- sain kaikki mahdolliset kipulääkkeet kuitenkin pitkittynyt ponnistusvaihe; lapsen paino 4.200 kg itselleni alapäähän 22 ommelta ja mieheltäni kysyin "tarvitseeko tulla tällaiseen huoneeseen enää? vastaus oli."EI!" En koe olleeni mitenkään urhea tai vähemmän urhea kummallakaan kerralla. Meille ei sen jälkeen lisää lapsia tullut. Kertomasi kuulostaa synnytysmasennukselta, joka voi vaikuttaa myös lapseesi. Toivon sinun soittavan neuvolaan.


      • yksinkertaista

        Kysyt mitä olisi tapahtunut, jos et olisi kestänyt. Siinä tapauksessa olisit saanut puudutuksen ja synnytys olisi jatkunut helpommin. Itselläni oli ensimmäinen synnytys niin kivulias että todellakaan en kestänyt, mutta eipä siinä muu auttanut kuin olla kestämättä ja antaa lapsen syntyä. Toisella kerralla pyysin epiduraalipuudutuksen, ja synnytys kävi ihan helposti.


    • fkparpap

      On aloittajalla ongelmat. Toiset eivät saa yhtään lasta ja jäivät viime vuonna auton alle ja kuolivat.

    • Kuules

      Kyllä sie siihe alatiesynnytykseen olisit pystynyt.. Kun synnytys on käynnissä niin se viedään loppuun asti vaikka kuinka sattuis tai tuntuis että ei pystyis..ellei sitten sektioon joudu..kyllä sulle tulee elämässä vielä paljon juttuja joissa voit osoittaa että oot kykeneväinen ja pystyt moniin juttuihin.. Kaikkea hyvää sulle ja keskity nyt siihen pienoiseen..

    • sektio_ja_alatie

      Olen itse kokenut sekä sektion (eka lapsi, perätilassa), että alatiesynnytyksen. Omasta kokemuksestani sanon, että sektio oli paljon vaikeampi tapa synnyttää kuin alatie ja olen sanonut näin joka kerta kaikille, jotka ovat pyytäneet vertailemaan kokemuksiani. Joo, eihän sektio SILLÄ HETKELLÄ, kun vauva tulee maailmaan vaadi äidiltä mitään muut kuin "paikallaan pötköttelyä" (ihan hirveässä tärinässä ja jännityksessä, verensokerit nollassa, tajunnan rajamailla kun ei ole saanut syödäkään yli puoleen vuorokauteen mitään), MUTTA se mitä se leikkaus tekee naisen kropalle jälkikäteen on paljon luonnottomampaa kuin alatiesynnytys. Alatiesynnytyksen vaivoista kroppa kyllä parani ajan myötä, kun luonto on sen niin (useimmiten) järjestänyt. Mutta sektioviilto on ikuinen "vamma" kropassa, esim. vatsalihakset on vedetty poikki, eikä niitä kroppa entiselleen korjaa. (Tähän asiaan törmäsin vasta toisen lapsen jälkeen, kun vatsalihakset ei enää palautuneetkaan normaaleiksi mahan venymisen jälkeen - osasyynä tähän nimenomaan alla ollut sektio.)

      Eli yritän vain sanoa aloittajalle, että kyllä sektioidut äidit on VÄHINTÄÄNKIN yhtä suuria sankareita kuin alatiesynnyttäjätkin, jos tällaista vertailua haluaa mielessään käydä. Mua henk.koht. ärsyttää aina, kun joku päästää suustaan sen sammakon, että sektio olis muka helppo tapa synnyttää, grrrrrrr!!! Lääkärikin totes mulle, että sektiohan on nykyään toiseksi suurin avohaavalla tehtävä leikkaus sydämän ohitusleikkauksen jälkeen (kun suuri osa leikkauksista on nykyään tähystyksiä tms.). Eli kyse ON isosta leikkauksesta ja isosta jutusta naisen kropalle ja loppuelämälle, mitä pelkkiä alatiesynnytyksiä kokeneet useinkaan tajua.

      Ymmärrän aloittajaa myös siinä, että itsellenikin ekan raskauden päätyminen sektioon oli ISO pettymys. Ne, jotka eivät tätäkään ole kokeneet, eivät ole oikeutettuja vähättelemään sitä pettymyksen tunnetta. Itkin asiaa moneen kertaan ennen synnytystä (koska sektio oli suunniteltu ja päivämäärä tiedossa). Mutta jälkikäteen olen moneen kertaan kiittänyt luojaani, että en edes yrittänyt silloin alateitse - aika monen asian summana voin kuvitella, että lapseni olisi siinä hommassa saanut hapenpuutteen ja vähintäänkin vammautunut. Eli pettymys sektiosta on viimeistään näin jälkikäteen muuttunut pysyvästi hyväksi mieleksi siitä, että sain terveen lapsen ja ratkaisu oli oikea.

      Sinun aloittaja kannattaa todellakin ottaa mieiipahasi synnytyksestä esiin seuraavalla neuvolakäynnillä! Ainakin oma terkkani ymmärsi hyvin pettymykseni ja siihen liittyvät tunteeni ja osasi auttaa eteenpäin. Mutta sen vaan sanon, että olet todellakin Nainen (isolla N:llä) ja Sankariäiti (isolla S:llä) kun olet läpikäynyt sektion ja "uhrannut" kroppasi oman lapsesi terveyden puolesta. Sano tämä kaikille niillekin, jotka asiaa uskaltavat epäillä. Niin minäkin teen.

    • paljonnähnyt

      Voi näitä tarinoita..uskoisin että neuvolassa sinua autetaan,jos vain rehellisesti kerrot miten mieltäsi myllertää. Haethan apua ajoissa ennen kuin elämä on todella pilalla.

      • toivonniin

        Hänellä on jo ilmeisesti psykologi aiemmista kommnteista päätellen. Toivon että tämäkin asia ratkeaa aikanaan.


    • Nainen12345

      Mitäs hankitte lapsia? Ihan oma vika! Kannattaa miettiä synnytystä, sen jälkeistä aikaa ennenku pulla on uunissa. Sehän on ihan selvää, että parisuhde yleensä kärsii lasten hankkimisesta tavalla tai toisella. Terveisin nainen joka ei halua eikä hanki lapsia.

      • blonditonhuoria

        kerrankin täysjärkinen kommentti näiden kakaravouhottajien jälkeen,itseaiheutettu sairaushan se on!


      • Äiti43211234

        Ompa erikoista, että olet tällä palstalla "nainen 12345", jos et halua lapsia. Tämähän on äitien palsta. Sitä se alitajunta teettää....


    • Sektiox2

      No voi saatana sentään! Eikö se ole aivan sama miten se lapsi maailmaan saadaan???? Kaikilla ei todellakaan KERTAKAIKKIAAN OLE MAHDOLLISTA SYNNYTTÄÄ ALATEITSE! Luuston rakenteet ym. voivat tehdä asi8asta mahdottoman, lapsen terveys on tärkein!!! Ettäs tiedät, vitunvittu...tyhmä olet!

    • babyblueko

      Voi tavaton taivas? Mistä tuollainen tieto, että joku viiltotyyppi estäisi myöhemmän alatiesynnytyksen?
      Sektiosynnytyksen jälkeen uudessa raskaudessa arvioidaan myöhemmässä vaiheessa synnytystapa-arvio. Joskus ensisynnyttäjä synnyttää sektiolla hätäsektiona, joskus perätilan, monikkoraskauden vuoksi Joskus epäsuhta lapsen ja lantion mittojen vuoksi. Joillakin jotka ovat synnyttäneet sektiolla mikään muu synnytystapa ei tule kyseeseenkään esimerkiksi sairauksien, ahtaan lantion yms vuoksi.
      Suurin osa, joilla on ollut yksi sektio tilapäisistä syistä voi synnyttää alateitse lapsen, oli viilto sitten pystyssä tai poikittain. Toistuvien sektioiden lukumäärä voi olla rajallinen, mutta en neuvolassa työskentelevänä ole kuullutkaan sellaisesta, että yhden sektion jälkeen olisi lapsenteko kielletty. Ota asia esiin neuvolassa tai käy gynekologilta kysymässä varta vasten. Ettei tarvitse masentua.

      • sektiollatuhottu

        t-viillossa on kaksi viiltoa lomittain jotta reikä on isompi. Sen jälkeen voi saada lapsia, mutta vain sektiolla, koska kohtu ei kestä supistelua ja repeää.


      • samankokenut

        Höpö höpö


    • vittumitäskeidaa

      TROLLI!!!

    • Pulunen44

      Puhu ihmeessä tuntemuksistasi vaikkapa neuvolassa. Itse olen synnyttänyt 3 lasta sektiolla, joista 2 ensimmäistä on alkanut normaalina synnytyksenä, mutta päätyneet sektioon. Kyllähän se harmitti ensimmäisellä kerralla ja toisella vielä enemmän, pitkään ajattelin, että minussa on jotain vikaa. no, tavallaan vika kropassani onkin, mutta asian kanssa pääsee sinuiksi, pääasiahan on terve lapsi. Iltatähteämme teimme 11 vuotta välillä jo toivonkin kolmannesta lapsesta menettäen. Kun hänet viimein yli nelikymppisinä saimme, emme edes miettineet normaalia synnytystä, koska kokemuksesta tiesimme, ettei se onnistu. Seksi meillä on aina sujunut sektioista huolimatta, eivät ne muuta sitä miksikään.

      Kokemuksesta voin kertoa, ettei se lasten kasvatus muutenkaan aina suju niin kuin kirjoissa sanotaan tai niin kuin itse on suunnitellut. Meilläkin jokainen lapsista on ollut erilainen ja kaikkien kanssa on ollut/on omat kommelluksensa. Keskity nyt vain hoitamaan ja rakastamaan sitä maailman suloisinta pientä ihmistä, jonka olet saanut. Tiedän, ettei se aina ole helppoa, mutta vaikeudet vain kasvattavat meitä itseämme vanhempina. Toivottavasti myös miehesi haluaa osallistua täysillä yhteisen pienokaisenne elämään ja antaa sinullekkin välillä omaa aikaa. Muistakaa järjestää myös yhteistä aikaa, siihen aina tarvitse kuulua seksiä. Meillä iltatähden kohdalla yhteinen aika oli monesti se, että menimme perjantaina yhdessä kauppaan ja samalla jonnekkin kahville, vaikka vauva olikin mukana, mutta perheen teinit eivät, niin saimme hetken aikaa lähes kahden ilman arjen hulabaloota. Seksikin alkaa sujua aikanaan.

    • ymmärrämittasuhteet

      Vaimoni sai lapsemme sektiolla. Minusta ja vaimostani se oli hyvä ratkaisu. Siinä lapsikin pääsee helpommalla ja ne leikkausjäljet parantuvat nopeasti. En oikein ymmärrä, että joku kokee sektion ongelmallisena. Kyllä siihen yleensä on hyvät perustelut.
      Valitettavasti maassamme on monia lapsia jotka ovat syntyneet alateitse ja vammautuneet kun on tullut happivajaus. Onneksi näitä sattuu tosi harvoin, mutta äärettömän surullista vanhempien kannalat.

    • jotainrajaa

      En ymmärrä alatiesynnytyksen ihannointia. Siinä ei ole mitään ihanaa, se on kamalaa ja kivuliasta. Ei mitään syytä tuntea itseään jotenkin huonoksi, jos ei voi synnyttää alateitse.

    • Repsukkas

      Minun mielestäni sektion on synnytys siinä missä alateitsekin lapsen maailmaan saanti. Vauva tulee molemissa tapaukissa ulos vanhempien suureksi onneksi ja iloksi. :)
      Valitettavasti herkillä olevalle äidille saattaa jotkut möläytellä typeryyksiä kuten ettei sektio muka olisi niin hieno homma alatiesynnytykseen verraten ja muuta lässytystä. Kenenkään ei pitäis kuunnella niitä kakanpuhujia, jotka yrittää omaa oloaan parantaa muiden kokemusten vähättelyillä! Piste.
      Se kun lapsi tulee tähän maailmaan ja sitä on kantanut kuukausia sydämensä alla on kaikista suurin saavutus, mielestäni. Ei ole merkitystä kuinka ulos syntyy.

      Ap, ota yhteyttä neuvolaan ja keskustele aivan rehellisesti tuntemuksistasi. Et ole nyt aivan tolkuissasi. Älä kuuntele arvostelijoita vaan ammattilaisia näissä asioissa.
      Sektio on sinulle takuulla tehty itsesi ja vauvan turvallisuuden vuoksi! Kivun takia ei alatiesynnytystä keskeytetä vaan silloin kun se ei etene tai vauvalla on muuten tukalat oltavat ja on lapsen edunmukaista tehdä sektio sittenkin. Näin luulen sinunkin kohdalla käyneen, taisit kirjoittaa jotta olivat yrittäneet korjata vauvan asentoa ja se oli sattunut sinuun. Eivät he sen sinun sattumisen vuoksi päätyneet sektioon, älä niin murehdi ja luule. Vauvan turvallisuus siinä on ollut pääasia. :) Näistä kannattaa kysellä ja jutella hoitotahon kanssa. He ymmärtävät hyvin varmasti ja saat tukea, kunhan kysyt sitä rohkeasti.

      Alatiesynnytyksissä useimmat kun nykyään saa hyvän kivunlievityksen ja kipujen vuoksi eivät kyllä ala sektiota tekemään kesken kaiken, tiedän sen valitettavasti.. sittemmin ovat loput kaksi tulleetkin sektiolla maailmaan ja rankkaa se toipuminen on ollut. Mutta alunperin jos olisin saanut valita niin sektiolla ensimmäinenkin olisi saanut tulla maailmaan! Täysin revenneet paikat, joita korjailtiin jokusen kerran myöhemmin ja pitkäaikaiset kivut alapäähän tuli synnytyksestä. Mutta vauva tuli maailmaan, se oli iloisin asia tapahtumasta.
      En vain jaksa ymmärtää näitä alatiesynnytyksen hehkuttajia kun kaikilla ne asiat ei vain suju kuten "pitäisi" ja luonto osaa olla armoton tuuria jaellessaan. Pari kertaa kävin itsekin psykologilla ja toisen raskauden aikana pelkojeni vuoksi, sillä pelkotilat olivat 2.raskauden alussa pahat aiemman huonon kokemuksen vuoksi.
      Yritän vain kertoa omia kokemuksiani jotta AP voisit olla paremmilla mielin ja osaisit nähdä asiat niin, ettet ole mistään jäänyt paitsi kun sait rakkaan vauvasi sektiolla! Miehellesi voimia näihin aikoihin ja toivottavasti hän jaksaa tukea sekä ymmärtää Sinua nyt.

      Miehesikin vuoksi olisi hyvä, että avautuisit ammattilaisille ajatuksistasi. Teidän parisuhde on lapsenne edun kannalta hyvä pitää kunnossa ja vauva tarvitsee molemmat vanhemmat.
      Hyvä seksielämä on parisuhteen suola ;) Kunhan sektioarpi on tarpeeksi parantunut nii kannattaa antaa mahdollisuus läheisyydelle.. eikä höpöjä ajatella ettei voisi enää ikinä seksiä harrastaa sektion vuoksi. Toivottavasti asiat selviää!

    • VAUVAN_PARAS_ENSIN

      Jos pelkäätte alatiesynnytystä, älkää hankkiutuko raskaaksi! Lapsen kuuluu tulla ulos luonnollista reittiä jos suinkin mahdollista. On olemassa todisteita että alapääsynnytyksestä on lapsen terveydelle etua, ja onhan se itsestään selvää jos maalaisjärjellä ajattelee. Leikkauksessa on aina omat riskinsä, ja sellaista ei pidä koskaan lähteä suorittamaan vain sen takia ettei uskalla synnyttää luonnollisesti!

      • huomaatämä

        Huom. sektiota ei tehdä kivun välttämiseksi, vaan silloin jos vauva ei mahdu ulos ja äiti tai lapsi on vaarassa.


      • sektiollatuhottu

        Tuo olisi totta JOS sektiolla syntyneet lapset olisi kaikki vammaisia.
        Todellisuudessa sektiolla syntyy terveitä lapsia.
        Riskit sektiossa on oikeasti pienempiä kuin alatiesynnytyksessä koska luonto mokaa niin usein. Suurinosa vauvoista on terveitä ja hyvinvoivia juuri siksi, että sektio on tehty.
        Synnytyksessä vammautuneet lapset eivät ole useinkaan vammautuneet sektion takia vaan siksi, koska sektiota ei tehty ajoissa tai sitä ei suostuttu tekemään vaikka se olisi ollut paikallaan. Lääkärin "luonnollinen on parempi" asenteen takia ei kaikkia lapsia ole keretty sektiolla pelastamaan vaan on yritetty niin kauan alateitse, ennenkuin on annettu periksi.

        Nykyaikana lääketiede on kehittynyt huomasti mikä tarkoittaa, että sektiotkin tehdään taitavammin. Useissa maissa suunniteltu sektio on yleisempi synnytystapa kuin alateitse koska se katsotaan turvalisemmaksi ja järkevämmäksi sekä eettisemmäksi. Näin kerottiin eräässä dokumentissa josta en nyt kyllä paljoa muista mutta kuitenkin.

        Mutta olet oikeassa, että pääosin oikein erinomaisesti onnistunut alatiesynnytys on parempi kuin sektio. Siinä on joitain etuja ja periaatteellinen riski on pienempi koska leikkaus on leikkaus ja kaikkiin leikkauksiin sisältyy aina riski. Niin kuitenkin sisältyy luonnolliseen synnytykseen vielä suurempi riski. Sekin pitää muistaa.

        Sekin täytyy muistaa, että synnyttäjäkin on ihminen jolla on psyyke ja tuntoaisti. Ei synnyttäjää voi laittaa syrjään lapsen edun tieltä kokonaan. Sekä synnyttäjä ja syntyvä lapsi ovat yhtä tärkeitä ja kummankin hyvinvointi on samalla viivalla yhtä tärkeässä asemassa.


    • uskossavahva

      Väärä ja vankka usko ajaa päin mäntyä. Kuinka voi täysjärkinen ihminen (nainen) uskoa tällaiseen puppuun? Sitä on syytä ihmetellä - mutta voiko asiaa millään muuttaa???

    • HYIIII

      HAISTA TROLLI KAKKAA

    • suruinensektioäiti

      Minulla on yksi sektiolla saatu lapsi, 4v. Ja lapsiluku on valitettavasti nyt tässä eli alatiesynnytystä en tule koskaaan kokemaan. Ja kyllä: vieläkin tuntui vähän "pahalta" esim hiljattain kuulla tuttavan luomusynnytyksestä ja perhehuoneessa yhdessä isän kanssa vietetyistä alkupäivistä. Se äitihäpeä kun "joutui" sektioon on ollut valtava. Nyttemmin muuttunut suruksi ja ehkä pian loppuun asti käsitelty. Mutta ei mikään pikkujuttu; oli mulla osatekijänä kun sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen.

      • kaikkeakanssa

        Mikä ihmeen häpeä??? Lapsihan on terve! Pystyit siis hankkimaan lapsen. Synnytys on pian ohimenevä vaihe elämässä, eikä sitä myöhemmin ajatella. Eikä kukaan kysy, millä menetelmällä hän tuli maailmaan, eikä kukaan mieti toisten synnytystapoja.


    • tuhoojat

      Synnytyksen jälkeisen masennuksen ymmärtää, mutta ei tuota jatkuvaa kitisemist äjostain sektiosta.
      Kaikki jotka ovat vähänkin tyytymättömiä elämäänsä, voivat alkaa voivottelemaan tyhjästä ja saavat sillä aikaan isonkin ongelman.
      Ei haluta nähdä metsää puilta.
      Entä jos se vauva olisi kuollut alatiesynnytykseen. Entäs jos se olisi kuollut sektioon. Entä jos se olisi vammautunut.
      Nauttikaa lapsistanne. Jättäkää valitus ja eläkää. Pakkoko se on tuhota koko elämä turhanpäiväisillä asioilla.

    • mammamummo

      Onnea vauvan johdosta. Et suinkaan ole huono äiti, vaikka sait lapsen sektiolla. Tärkeintä on, että kaikki on tapahtunut turvallisesti lapsen ja äidin parhaaksi, Suomessa ei turhaan tehdä sektioita. Raskaus ja lapsen syntymä nostaa pintaan tunteita, joita ei osaa odottaakaan. Moni tuntee itsensä huonoksi äidiksi eri syistä. Synnytyksen jälkeinen masennus on yleistä, aina sitä ei edes ole tunnistettu. Mieltä painavista asioista pitää puhua ja hakeutua mielenterveyspalveluitten piiriin, että saa apua. Neuvolasta voi puhumisen aloittaa ja kysellä, mistä saisi apua. Pitkälle jatkuessaan ongelmat vaikuttavat äidin ja lapsen suhteeseen ja myös parisuhteeseen. Tsemppiä sinulle

    • venlapekka

      mulla hätäsektio tehty 20v sitten....olimme molemmat kuolla synnytykseen. Kyllä siinä alkoi elämän alamäki...ei oltu missään vaiheessa puhuttu edes sektiosta.Järkytys oli suuri.Haava hankala tosi monta vuotta.Ei kyllä seksiin ole vaikuttanut.Toinen lapsi syntynyt "normaalista". Pelkäsin kuollaakseni synnytystä,koska ensimäinen meni hoitovirheen takia kuolemaportaille.

    • Teurastajansisko

      Kun teette tätä virheellisenä, aggressio-tilan sektiona.
      - Niin, se on lapsentappo-syytteessä.

      EI saadakaan, ne pitääkin olla sitä oikeaa seksityötä, aakkkosjärjestelmänä, sekavuus-tilan poistona.
      Että tästä ei saa käyttää, transvestismin tukeminen, haitari-perheenjäsen palvominen, lapsen murha.
      Että tästä ei saa käyttää, erityinen naisen sukupuolenhalventaminen, kontrollointi, ihmis-suhdeverkostottomuuden oikeuttaminen, myös käytäntö, tai siihen pyrkiminen, ulkoisen terveydenhuolto-alan oikeuttamiseksi, väärän arvomaailmapohjan, osin.
      Että tästä ei saa käyttää ihmiskaupallisuuden osa-alueita, hyvinvointi tai laiminlyöminen, myös osallistuminen turvalliseen miljööseen, ja muiden ihmisten tulevaisuudeksi, lapsen kehitys-olosuhteiden rakentamisen velvoitteeen käyttämiseen, sellaisen tuhoutumisena, teemoin, koko maapallolta.
      Että tästä ei saa käyttää, ihmiskaupallisuutta, ivallisuutta, tai muuta sen kaltaista, seurailun oikeuttamista, tai sen oikeutuksen pyytämistä: painostaminen, sukupuolenvaihdoksellisuus, psykopatian, osin sosiopatia, kasvojen pitkä-aikainen autistisen korporalian alue: kasvojen alueen de-addiktive ylirasitetila ja sekavuus-tilapoistamaton vallanhimo, ihmiseen kohdistuen sairaalloisena väkivaltana, tai siten palvelun tarjoamisena, kehon olemuksen käyttämiseksi, vastoin Suomen lakia, omaan etuun tavoitellen hänen tulevaisuutensa tuhoamiseen ihmisen seurailun oikeuttamisen pyynnöstä
      Että tästä ei saa käyttää lasten paranoidin skitsofrenian laukaisemista, naistentautien skitsofrenia, ulkoisten avioliittojen efektiivisen kehotuentaan, suostumatta jättäen, miehen ulkoisena maskuliinisuutena, tai siten väkivaltaa oikeuttavasti, toimia ihmisen eri arvoistaen


      Miksi me voisimme pitää kaupunkina, terveydenhuolto-palveluita?
      Vain lapsenkasvatuksen pyytämisen oikeuttamiseen palvoen, uskonnollisena pakkomielteenä, sen olo-suhteet tuhoten koko maapallolta, pakkomielteittein tai siten hoidon oikeuttamiseen

    • Molemmatkoettu

      Huoh, ole onnellinen että elät aikana kun sektio on mahdollinen. Pari sataa vuotta taaksepäin niin naisena sinulta ei olisi mitään kyselty. Haluatko miestä, haluatko lapsia, miten haluat synnyttää tai haluatko edes synnyttää? Nämä kaikki vaan olisi tapahtunut ja kun sektiota ei ollut saatavilla, niin olisitte sitten varmaan molemmat kuolleet siihen ihanaan alatiesynnytykseen.

    • Jassuka

      Käsittääkseni ei ole estettä tehdä lapsia lisää, mutta seuraavat lapset automaattisesti syntyvät sektiolla. Tietysti uusi raskaus vaatii, että olet parantunut kunnolla edellisestä ja kohtusi on tarpeeksi vahva kestämään uuden raskauden. Mulla on itsellä takana yksi hätäsektio esikoisen kanssa ja toisen kanssa tehtiin kiireellinen sektio. Molemmat pystyviilloilla samaan kohtaan. Kummassakin lasta koskeva hätätila. Napanuora kaulan ympärillä ja asfyksia. Kyllähän se nukutuksessa tehty sektio aiheutti vähän pettymyksen tunteita ensialkuun. Jäi kokematta koko lapsen syntymä, kun itse nukkui koko ajan ja vielä pitkään meni, että sai lapsen vierelleen. Mutta järki kuitenkin sanoi, että turvallisuus ennen kaikkea muuta ja pääasia, että hengissä selvittiin. Peloista ja masennuksesta kannattaa puhua neuvolassa ja synnytyslääkärillekin voi olla vielä mahdollista puhua.

    • tärkeysjärjestys

      Ilmeisesti lapsesi on terve kun kehtaat tänne tuollaista "murhetta" heittää??? Kaikilla ei tervettä lasta ole eikä tule.

      • mietisuudestaan

        Eikä joku saa ollenkaan. Itse olen synnyttänyt keskosia jotka ennenaikaisuuden takia menehtyivät, koska eivät vielä olleet elinkelpoisia tänne maailmaan. Heitä ei voinut edes haudata kun eivät olleet tarpeeksi"vanhoja". En kysynyt minne he laittavat nämä lapset, en halunnut tietää.

        Kyllä, todella ärsyttää ihminen joka valittaa moisesta saatuaan terveen ihanan vauvan. Pitäisi mennä todella itseensä ja ajatella asiaa monelta kantilta eikä sääliä itseään että hän ei ole täydellinen koska ei voinut ns. synnyttää normaalisti.

        Meiltä kuoli myös vauva jolla oli mahdollisuus selvitä vaikka syntyikin keskosena. Hän ei vain jaksanut pahimman vaiheen yli.
        Olin sairaalassa vielä silloin ja siellä oli ehkä mielenterveyspotilas joka sanoi minulle että hyvä kun vauvasi kuoli. Samalla hän suri sitä kun hänen keskosvauvallaan on liian pieni pippeli. Olivat hoitajat tietenkin sanoneet kun herttaisella pienellä keskospojalla oli kaikki pientä:) Hän selvisi tähän maailmaan.

        Eli kaikesta ei voi ottaa tosissaan. En minäkään tuon naisen puhetta kun huomasin ettei hän ole terve.

        AP:Toivottavasti aika kultaa haavat aloittajalta. On kaikesta huolimatta mentävä eteenpäin eikä jäädä suremaan sitä mitä ei voi saada. Sinulla on lapsi joka tarvitsee kaiken rakkauden sinulta ja mieheltäsi. Keskittykää siihen.


    • eiootosi

      Itselleni on tehty sektio ja kohta on kohdunpoistoleikkaus. Samaan aikaan sairaalassa oli nainen, joka oli 6 lasta synnyttänyt sektiolla. Enää ei suositeltu hänelle lasten tekemistä.

      Raskausaika oli todella vaikea ja sektiokokemus hirvittävä. Olen silti onnellinen, että tehtiin sektio, koska sekä vauva että minä olisimme voinneet kuolla alakautta synnytykseen.

      Oikeasti, mene terapiaan. Et ole ihan terve päästäsi.

    • 4plus18

      Onkohan onglmasi kuitenkin BabyBlues - Synnytyksen jälkeinen masennus?

      Hae apua ajoissa ettei tuosta tilasta tule pysyvää. Voisin kuvitella, että olosi ei ole lainkaan helppo. Tiedän, ettei myöskään muun perheenkään olo ole mukavaa seurassasi.

      Pelasta perheesi ja hae apua synnytyksen jälkeiseen masennukseesi.

      • alayläkauttakiertäen

        Ei ole koska on miettinyt jo pitkään enne raskautta alatie synnytyksen "ihanuutta". Pakkomielteitä on monenlaisia ja tämä on yksi niistä.

        "Ei niinkään halunnut lasta, halu synnyttää alateitse oli kova." Onko tämä normaalin ihmisen puhetta. Ei ole.

        Ilmeisesti hänen täytyy yrittää uudelleen ja keskittää ajatuksensa tulevaan synnyttämiseen. Hänestä otetaan isin ja vauvan kanssa synnyttämisen jälkeen kuva ja kaikki on hyvin. Lapsesta ei väliä. Sitten hän saa kehua retostella hiekkalaatikolla synnytyksen kauneutta/kauheutta. Olla kokonainen hyväksytty mamma.

        Luulenpa vaan että tällä mammalla ei ole kaikki kotona, eikä tule olemaankaan milloinkaan. Synnyttipä miten päin vain, aina löytää jostain jotain vainoharhaista, pakkomielteistä ajateltavaa.


    • hoppyloppy

      siis mikä tää keskustelu on...sä oot ihan sekasin. lapsi on se juttuy ei se jääkö haava ja jos suhde sen takiaaa menee niin menköön, oot vähän itserakas vissii, vie toki puiston penkil lapsi ja anna muille jos oma kosmetiikka on tärkeempää..huh hei, ajattele vähän mitä kirjotat...laitan viestin lastensuojeluun.

    • LadyOld

      Olet kaikki tai ei mitään -ihminen. Minulla on sinulla vaihtoehto. Eroa, anna lapsi adoptoitavaksi ja mene luostariin nunnaksi. Et enää tarvitse synnytyselimiä sen jälkeen.

      Ymmärrän, että synnytystapa oli pettymys. Sinulla on silti lapsi hoidettavanasi. Jos halusit pelkästään synnyttää, etkä saada lasta, niin nyt on korkea aika etsiä lapselle uusi rakastava koti.

      Verrataanpa asiaa vaikka polkupyörän ostoon. Ajettavuuden kannalta on saman tekevää, ostatko fillarin osamaksulla, käteisellä vai kortilla. Ja sama juttu viulun rakennuksen kanssa. Omatekoinen viulu on toki ylpeyden aihe, mutta soittotaitosi ei ole siitä kiinni, onko viulu ostettu vai itse tehty. Sama juttu äitiyden, vanhemmuuden ja parisuhteen kanssa. Synnytystapa on eri asia kuin parisuhde ja synnytystapa on myös eri asia kuin äitiys. Jos et oikeasti äitiyttä ole halunnut, niin lapsesta on sitten luovuttava kiukuttelun sijaan.

    • Trolliprovohippi

      Voi apua teitä, eikö kukaan tajua että ap on TROLLI :D Ihan hyvä että asiasta keskustellaan, mutta provoihin ei kannattaisi vastata ihan tosissaan ;) Jään odottamaan ap:n vastausta "niin just mun viestejä ei oteta edes todesta blaa blaa blaa". Teurastajansiskolla on oikea asenne: sekopäinen vastaus sekopäiseen avaukseen :DD

    • aallonsetä

      Sairasvään on sairasvääns. Kun on pipipää niin minkäs teet. Tohtorisetäkään ei näköjään voi auttaa.

    • depressio

      Sinulla on depressio tai jokin muu mielenterveyshäiriö, ja selität nyt itsellesi pahan olosi johtuvan sektiosta. Sektiosta on paisunut sinulle suhteettoman iso asia, mutta jos olisit synnyttänyt alateitse, sinulla olisi jokin muu selitys ja syyllinen pahaan oloosi. Toki mikä tahansa vaikea synnytys voi olla pettymys, mutta se pitäisi sivuuttaa ja jatkaa eteenpäin. Meillä kaikilla on pettymyksiä monta kertaa elämän aikana, mutta jos niihin takerrutaan, pilaamme läheistemmekin elämän. Jatka keskusteluja psykologin kanssa ja yritä saada mielesi tasapainoon.

    • sektiollatuhottu

      No toki otan kyllä liian vakavasti ja lapsi on terve ja hyvin voiva. Se vaan vaivaa kun en tiedä sitten olisinko saavuttanut jonkinlaisen rauhan itsetuntoni ja naiskuvani kanssa jos olisin onnistunut. Ehkä sitten vääntäisin draamaa jostain muusta. Sekin sektiossa tuntuu pahalta, että ilman sitä oltaisi kuoltu. Kaikki kun toivoi raskautta mulle ja halusi multa lapsen ja itseasiassa olisinkin vaan kitunut kuoliaaksi jos kaikki olisi mennyt niinkuin se olisi mennyt todella. Kiitos vaan niille jotka toivo raskautta mulle ja etenkin sille joka toteutti sen. Ehkä alatiesynnytys olisi tuonut rauhan ja olisin ajatellut että olisin selvinnyt siitä luonnossa. Mulle ei tuotettu tahallaan kuolemaa. Mutta ootte oikeessa, sitten olisin varmasti valittanut, että e saanut sektiota. En tiedä. Nyt en saa koskaan tietää.

      • äitix

        Käytkö jo terapiassa? Sinulla on hurjia ajatusvääristymiä, jotka on pakko korjata, jos meinaat jaksaa jatkaa elämääsi.

        Ei ole olemassa mitään tuollaista kuin "todella". Jo pelkästään se, että sinut on rokotettu tai olet ollut antibioottikuurilla, tarkoittaa, etteivät asiat ole menneet, miten niiden olisi muka oikeasti luonnossa pitänyt mennä. Oletko sitä mieltä, että olet epäonnistunut ihminen, koska olet suojautunut rokotuksin ja ottanut lääkkeitä? Olisiko jotenkin hienompaa ja oikeampaa, että olisit kuollut polioon tai keuhkoputken tulehdukseen? Tai jos lääkärit olisivat antaneet sinun ja vauvasi kuolla synnytykseen?

        Onko näissä ajatuksissa omastasikaan mielestä mitään järkeä? Ei alatiesynnytys korjaa kenenkään minuutta tai naiskuvaa, jos se on alun alkaen hakusessa. Kuten sanot, olisit voinut kehittää sen trauman alatiesynnytyksestäkin.

        On muuten aivan karmeaa miestäsi kohtaan, että syytät häntä "kuoleman tuottamisesta" sinulle, koska hän "toteutti raskauden". Hän varmaan rakastaa sinua ja halusi, että olet hänen lapsensa äiti. Se on suuri kunnia ja rakkauden osoitus - ainakin pitäisi olla. Sinä haluat kääntää sen vastakohdakseen. Olet todellakin avun tarpeessa, muuten ei perhe-elämä tule onnistumaan.


      • yläpääkunniaan

        Et ole terve, et millään opilla. Lapsen isää sanot "sille joka toteutti sen". Et taida olla edes parisuhteessa vaan olet tahallasi hankkiutunut raskaaksi. Kaikenlaisia se maa päällään kantaa. Ainoastaan ajattelet alapäätä. Ota kerrankin käyttöösi yläpääsi ja ala ajattelemaan lapsesi parasta.


      • sektiollatuhottu

        Raskauden aiheuttaminen on eri asia, koska se on aika tahallista. Joku keuhkokuume on asia mitä kukaan ei toivo toiselle tai aiheuta sitä. Raskauden aiheuttaminen on kun joku ihan tahallaan aiheuttaisi toiselle tilanteen jossa se kituu ja voi kuolla. Siinä se poikkeaa suuresti sairaudesta.
        No en tietenkään tosissani ja tietoisesti syytä miestäni tai ketään. Tunne vaan on voimakas silti.


      • Molemmatkoettu

        Väkisinkö se miehesi on sinut raskaaksi saattanut? Jos näin on, ota yhteys poliisiin. Mutta jos olet ihan omasta vapaasta tahdostasi harrastanut seksiä ilman ehkäisyä, olet jo siinä vaiheessa hyväksynyt sen että voit tulla raskaaksi ja synnytys voi päätyä sektioon.


      • kaikenlaista
        Molemmatkoettu kirjoitti:

        Väkisinkö se miehesi on sinut raskaaksi saattanut? Jos näin on, ota yhteys poliisiin. Mutta jos olet ihan omasta vapaasta tahdostasi harrastanut seksiä ilman ehkäisyä, olet jo siinä vaiheessa hyväksynyt sen että voit tulla raskaaksi ja synnytys voi päätyä sektioon.

        No voi prk. Kyllä täällä naisella on ollut pillerit, olisi popsinut niitä. Paskat väkisin on aiheuttanut raskauden.


    • ajatteles

      Naiseus ja naiskuva itsestä ei riipu synnytyksistä. Myös lapsettomat naiset, sinkkunaiset tai jopa vammaiset ovat normaalisti sinut naiseutensa kanssa.

    • sektiollatuhottu

      dotan pari vuotta ja synnytän sitten lapsen alakautta vaikka mikä olisi. Jos lääkäri sanoo suoraan ei niin en mene sairaalaan ennenkuin synnytys on käynnistynyt.

      • vaihtoehtoja

        Ota pois riski. Entä jos vauveli kuolee ja sinä jäät henkiin. Oletko vielä onnellinen alatiesynnyttäjä. Tai vauva vammautuu.


      • vanhaäiti

        Siitä vaan, ei kukaan sinua voi estää yrittämästä. Halvemmaksi tulee yhteiskunnalle alatiesynnytys kuin keisarinleikkaus. Maailmassa on monia maita, joissa on vain kaksi vaihtoehtoa: synnyttää lapsi alateitse tai kuolla.


    • sektiollatuhottu

      sektio on aikamoinen tabu. Meille ei koulussa koskaan puhuttu sektiosta ihmisbiologian tunnilla kun lisääntymistä ja synnytystä käytiin läpi. Ihannoitiin vaan alatiesynnytystä ja korostettiin kuinka se on luonnollista ja upea kokemus. Opettaja kertoi omaa kokemustaan ja kuinka oli tuskaa ja kamalaa ja kuinka oli sitten ihanaa ja palkitsevaa kun oli saanut sen ulos. Näytettiin synnytysvideota missä isä ja äiti itkivät vauva sylissään vastasyntyneen kanssa. Oli niin upeaa ja näin pitää olla. Oikein mässäiltiin ponnistusvaiheella jossa ei tietenkään ollut kivunlievennystä kun nainen on kovempi sankaritar ilman.

      Musiikkivideoissa, mainoksissa, sarjoissa ja elokuvissa on aina ponnistuskohtauksia kuvattu ihannoiden ylistyksenä siihen mitä nainen kestää ja mies ei. Jonkinlainen rakkauden symbooli lasta kohtaan kun ponnistelee tuskissaan. Kuvaus on naiseudesta ja sen voimasta ja pystymisestä maailman kauneimpaan asiaan. Kaikki on tietenkin ilman kivun lievitystä ja pitää olla rankka kokemus ja synnyttäjäkin näyttää huippumallilta. Kaikki ihailee ympärillä ja kannustaa, että tässä on nainen kuin kuuluu ollakkin. Sellainen kuva puskee. Se on ihan hieno kuva varmasti, mutta kyllä se näin sektion kokeneena tulee mieleen, että miksei sektiota kuvata samalla tavalla. Eipä missään noissa esiinny sektio äitejä jotka on mainoksessa jossain sairaalan sängyllä ja saa syliinsä sektion jälkeen lasta.

      • sektiollatuhottu

        Elokuvissa ja sarjoissa tai musiikkivideoissa tai missään julkisessa mediassa ei tuoda sektiota esiin koska se ei ole mitenkään kaunis kokemus eikä mielenkiintoinen. Se on juttu joka tapahtuu hiukan kuin verhon takana. Siinä nainen ei ole sankaritar. Sitä ei voi näyttää. Jos joku kertoo sektiostaan niin kaikki on vaan, että no hyvä, että vauva on kuitenkin terve. Kukaan ei ole silletavalla, että vau. Kestit sektion. Se on vaan, että pääsit helpolla. Et joutunut synnyttämään. Eihän se sun syy ollut. Jos sektion vaatii ilman lääketieteellistä perustelua niin on niin huono nainen ettei saa tehdä lasta sitten ollenkaan.
        Sektion vaaroista toitotetaan aina mutta synnytyksen vaaroista ei missään. Suunniteltu sektio ei ikinä pääty kuolemaan vaan aina onnistumiseen ja terveeseen lapseen. Synnytyksistä puolet päätyy sille tielle, että ne veis kuolemaan jos ei pääsis leikkaukseen.
        Synnytyksessä kuoleman riski on noin 50 % ja sektiossa 0,5 tai jotain. Sektiossa syntyneet vauriot on pienempiä kuin alatiesynnytyksessä koska sektio on hallittu ja nopea. Sektioon suhtaudutaan kuin se olisi jotenkin harvinainen ja kaukainen juttu, mutta se on tosi yleinen tapa synnyttää.


    • sektiollatuhottu

      Niin ja sitten ihmisten asennoituminen synnytykseen. Varsinkin vanha polvi ärsyttää.
      Yleensä kun joku kertoo, että otti epiduraalin, niin sieltä tulee heti. "Minun aikanani ei tuommosia ollut. Me kestettiin ilmankin. Ei ollut mitään kivun lievityksiä. Tarviiko noita nyt ollenkaan. Synnytyshän on luonnollinen asia."
      Itse mietin, että kai joku kestämis ja luonnollisuus kilpailu sitten on käynnissä. Pyöräytän silmiäni että vai niin juujuu. Miksi on kipulääkkeet...kipuun haloo? Samainen tyyppi ottaa kuitenkin päänsärkylääkkeitä. Kun sanoo, että ottaa lääkkeen menkkakipuun niin se on ok. Synnytys on ilmeisesti joku naiseus juttu.
      Sitten aina tulee se sama tarina, että miehet ei kestäis synnytyskipuja että kyllä naisilla on korkea kipukynnys jne. Synnytyskivun kestolla on jotenkin määritelty jo onko mies vai nainen.
      Alatiesynnyttäjien täytyy aina päästä kertomaan odottaville tai synnyttäneille oma kertomuksensa ja kauheet kauhut joita on kestänyt. Oikein maalailla ja pröystäillä. Aina kun joku kertoo sektiosta niin toki ne synnytyskivut ja huudot pitää kuvailla sille oikein kunnolla jotta se sektion käynyt ymmärtää, että se ei ole kokenut mitään niin hurjaa ja selvinnyt mistään niin hurjasta. Useat joilla on yllättävä sektio tullut on jokseenkin vielä sen jälkeen järkyttyneitä. Ehkä kannattaa pitää mölyt mahassaan välillä.
      Sitten on alatiesynnyttäjien vakiojuttua, että kaikki kivut kestää ja ne unohtuu tai niistä ei välitä kun mielessä on se lapsi. Vähänkö niille joita kipu haittaa tulee mieleen, että olen sitten varmaan huono äiti kun lapsi ei vie tuntoaistia pois. En sitten varmaan rakasta tarpeeksi.
      Sektion kokeneena voin sanoa, että kyllä se haavan kipu haittaa kaikkea vaikka onkin se lapsi, niin ilman kipulääkkeitä ensimmäinen viikko olis aika helvettiä. Kappas kun ei sektiota pidä kestää ilman kipulääkkeitä ja puudutusta? Sektio ei sitten ilmeisesti ole mikään naiseuden tulikoe ja luonnollinen koska muuten sekin varmaan pitäisi kestää vaan lasta ajatellen.

      • vanhaäiti

        Vanhemmalla polvella ei ollut mahdollisuutta saada niin paljon kivunlievitystä kuin nykyisellä, ilokaasu ja eetteri olivat kai ainoat, ja niitäkin saivat vain harvat. Puhun nyt niistä, jotka synnyttivät suuret ikäpolvet. Heidän äitinsä puolestaan synnyttivät kotona tai saunassa ilman mitään apua. Vanhat kertovat omista kokemuksistaan niin kuin nuoretkin.
        Ihminen kestää aika paljon kipua, kun muuta vaihtoehtoa ei ole. Eikö se ole lohduttavaa?
        Olen itsekin synnyttänyt kolme lasta ilman mitään kivunlievitystä. Sattuihan se, mutta ei niin paljon, etten olisi uskaltanut uudestaan. Loppujen lopuksi se oli sittenkin sivuseikka, tärkeintä oli uuden ihmisen syntyminen maailmaan.
        Synnytyskipu on positiivista, ja lopputulos on melkein aina onnellinen. Sikäli se eroaa monista muista kivuista, esim. syöpäkivuista, joita niitäkin moni kärsii ennen kuolemaansa.
        On hyvä, että lääketiede on kehittynyt, ja sektiolla voidaan pelastaa äitejä ja lapsia. Sekin on varmaan hyvä, ettei synnyttäjän tarvitse kärsiä yhtä paljon kuin ennen. Eikö siinä ole aihetta kiitollisuuteen eikä kiukutteluun?


      • sektiollatuhottu
        vanhaäiti kirjoitti:

        Vanhemmalla polvella ei ollut mahdollisuutta saada niin paljon kivunlievitystä kuin nykyisellä, ilokaasu ja eetteri olivat kai ainoat, ja niitäkin saivat vain harvat. Puhun nyt niistä, jotka synnyttivät suuret ikäpolvet. Heidän äitinsä puolestaan synnyttivät kotona tai saunassa ilman mitään apua. Vanhat kertovat omista kokemuksistaan niin kuin nuoretkin.
        Ihminen kestää aika paljon kipua, kun muuta vaihtoehtoa ei ole. Eikö se ole lohduttavaa?
        Olen itsekin synnyttänyt kolme lasta ilman mitään kivunlievitystä. Sattuihan se, mutta ei niin paljon, etten olisi uskaltanut uudestaan. Loppujen lopuksi se oli sittenkin sivuseikka, tärkeintä oli uuden ihmisen syntyminen maailmaan.
        Synnytyskipu on positiivista, ja lopputulos on melkein aina onnellinen. Sikäli se eroaa monista muista kivuista, esim. syöpäkivuista, joita niitäkin moni kärsii ennen kuolemaansa.
        On hyvä, että lääketiede on kehittynyt, ja sektiolla voidaan pelastaa äitejä ja lapsia. Sekin on varmaan hyvä, ettei synnyttäjän tarvitse kärsiä yhtä paljon kuin ennen. Eikö siinä ole aihetta kiitollisuuteen eikä kiukutteluun?

        Niin no lähinnä mietityttää, että miksi vanhan polven pitää ihan hirveästi aina pyöritellä silmiään puudutteille ja muille. Ihan kuin se olis jotenkin huonompi joka ei kestä sitä kipua kun kerran ihan pakko ei ole.

        Eihän se ole lohduttavaa, että kestää kipua kun muuta ei ole. Meinaan vaan, että kun jalka menee poikki jossain lenkkipolulla niin eihän se ehjäksikään muutu sen takia ettei kipua kestä.

        Eihän kipu kaikille ole sivuseikka vaan aika kamalaa ja ihan normaalia mun mielestä, että jättää lapsen tekemättäkin tai synnyttää suunnitellulla sektiolla pelon takia. Lähinnä vanhalla polvella on se asenne, etä kyllähän naisen pitää kestää kun lapsen vuoksihan se on. Mun mielestä on eettistä, että on kipulääkkeet eikä lapsen takia pidä mitään kestää. Se vaan on niin, että kestää tai ei niin jotenkinhan raskauden jälkeen se lapsi on pois otettava. Jos se jää sisälle niin äiti kituu kuoliaaksi ja lapsi myös.

        Tuntuu että s on joku naiseus ja keston koe vanhalle polvelle ja sitten sitä omansa niin verrataan niihin ns. heikompiin nykynaisten suorituksiin kun synnitti kipulääkkeillä tai sektiolla. Voi nykynaisten heikkoutta. On silleen, että voi vanhojen naisten asennetta jossa pitää kärsiä.


      • vanhaäiti

        Tuskin se vanha polvi sentään "aina" pyörittelee "hirveästi" silmiään puudutteille. Kuinka monen vanhan polven edustajan kanssa olet edes keskustellut asiasta? Juuri "vanha polvi" on ollut kehittämässä puudutteita, muuta terveydenhuoltoa ja yhteiskuntaa yleensäkin.
        "Vanha polvi", niin naiset kuin miehetkin, joutui kestämään elämässään paljon kipua. Osittain sen ansiosta nuoremmat pääsevät helpommalla. Tosin olen varma, että hyvin monet nykynuoretkin pystyisivät synnyttämään ilman kivunlievitystä, jos sitä ei olisi tarjolla.


      • sektiollatuhottu
        vanhaäiti kirjoitti:

        Tuskin se vanha polvi sentään "aina" pyörittelee "hirveästi" silmiään puudutteille. Kuinka monen vanhan polven edustajan kanssa olet edes keskustellut asiasta? Juuri "vanha polvi" on ollut kehittämässä puudutteita, muuta terveydenhuoltoa ja yhteiskuntaa yleensäkin.
        "Vanha polvi", niin naiset kuin miehetkin, joutui kestämään elämässään paljon kipua. Osittain sen ansiosta nuoremmat pääsevät helpommalla. Tosin olen varma, että hyvin monet nykynuoretkin pystyisivät synnyttämään ilman kivunlievitystä, jos sitä ei olisi tarjolla.

        Jos ei olisi kipulääkkeitä ja nukutuslääkkeitä ei olisi mahdollisuutta sektioonkaan. Hyvin monet nykynuoret kuolisivat. Jos synnytys sujuu ilman, että tarvitsee sektiota niin tuskin vauvat haihtuu ilmaan kun huomaa ettei niitä pystytä kivun vuoksi synnyttämään. Ponnistusvaiheesta ei enää pääse pois. Ihan sama pystyykö synnyttämään tai kuinka paljon sattuu. Sama jos katkasee jalkansa eikä kipulääkkeitä ole. Paraneeko se jalka sekunnissa jos sen jalan omistaja ei kestä kipua? Haihtuuko se vauva synnyttäjän sisältä jos ei ketä kipua? Ei tietenkään. Vanhan kansan naisten asenne on vaan vammautunut pahasti. Liekö kipulääkkeetön synnytys tehnyt heistä välinpitämättömiä myös toisten kivulle. Se ei tee hyvää psyykkeelle olla kivuissaan. Siinä tulee ylpeäksi omasta kestostaan ja alkaa heti vaatia että toistenkin on kiduttava ja jotenkin kestettävä ja suostuttava samaan kipuun. Ettei sen pitäisi tuntua muistakaan yhtään missään.


    • sektiollatuhottu

      Todellisuudessa vain murto osa oikeesti voi saada lapsen saunan lauteella ja olla vielä ihan kunnossa. Todellisuus on se ettei lapsia ihan saunanlauteilla synnytellä kun vaan siinä tapauksessa, että on onni myötä. Oikeasti tarinat päättyy draagisesti suurella osalla oman onnensa nojassa raahustaville rassukoille.

      Huomaa kyllä, että vanhemmilla ihmisillä on semmonen asenne että sisulla selviää synnytyksestä ja sen jälkeen vaan takaisin töihin. Sillä vaan ei ole sisun kanssa mitään tekemistä kun synnytys ei etene miten sen pitäis. Omalla sisulla nainen ei tee mitään kun synnytyksessä joku ongelma ilmenee. Moni ois välttänyt ihan turhan kuoleman pitämällä haaransa kiinni. Vanhat piiat oli silkkaa arvotonta moskaa verrattuna rouvaan, mutta kun se rouva muutaman päivän päästä sinne saunan lauteille kuoli kituen lapsensa ruumis kohdussaan niin se piika sen lauteen pesi ja jatko elämäänsä.

      • vanhaäiti

        Äitiyskuolleisuudesta entisinä aikoina on olemassa tutkittua tietoa. Toki enemmän kuin murto-osa onnistui synnyttämään sen aikaisissa olosuhteissa, osa heistä hyvinkin monta lasta.
        Ainakin sinun ja minun kaikki esiäidit pystyivät synnyttämään lapsen tähän maailmaan, vaikka kivunlievitystä on ollut tarjolla vasta muutaman viime sukupolven aikana.


      • sektiollatuhottu
        vanhaäiti kirjoitti:

        Äitiyskuolleisuudesta entisinä aikoina on olemassa tutkittua tietoa. Toki enemmän kuin murto-osa onnistui synnyttämään sen aikaisissa olosuhteissa, osa heistä hyvinkin monta lasta.
        Ainakin sinun ja minun kaikki esiäidit pystyivät synnyttämään lapsen tähän maailmaan, vaikka kivunlievitystä on ollut tarjolla vasta muutaman viime sukupolven aikana.

        Sektiota ei voi tehdä jos ei ole mitään nukutus tai puudutusaineita tai aika lailla se oli harvinaista silloin. Niin moni asia menee pieleen synnytyksessä tai jo raskaus aikana, että aika onni on matkassa, että kaikki menee nappiin eikä sairaalaa tarvittaisi missään vaiheessa. En ymmärrä miksi nuorille naisille toitotetaan että kyllähän enenkin vanhaan selvittii. Itse olisin kuollut ennen vanhaan ja niin suurin osa tutuistanikin olisi kuollut synnytykseen. Miten niin silloinkin selvittiin?


      • vanhaäiti

        Selvittiin miten selvittiin. Ainakin kaikki sinun esiäitisi ja kaikki minun esiäitini onnistuivat synnyttämään ainakin yhden lapsen.


      • sektiollatuhottu

        Eihän kaikki voi kuolla mutta vähän alle puoletkin voi ja silti ihmissuku jatkuu.


      • vanhaäiti

        Kuolleisuus on sataprosenttinen, äitiyskuolleisuus tai lapsikuolleisuus ei läheskään. Entisinä aikoina luonnonvalinnan mukaan ihmisistäkin heikoimmat karsiutuivat ja vain vahvimmat jatkoivat sukuaan. Nyt tilanne on parin sukupolven ajan ollut toinen. Se selittää monia asioita. Mutta kaikesta huolimatta syntyminen ja synnytys ovat maailman luonnollisimpia tapahtumia ja onnistuvat yleensä hyvin.


      • sektiollatuhottu

        No se että onistuu yleensä ei tarkoita oikeastaan mitään. Suurella osalla menee pieleen koko synnytys eikä siitä ilman leikkauksen mahdollisuutta selviä. Suurelle osalle selvinneistäkin jää traumoja. Luonnollisuus ei paljoa helpota koska luonto on raain kaikista.
        Sitäpaitsi ei vahvuus auta yhtään synnytyksessä. Vaikka olisi kuinka voimakas henkilö niin synnytyksen kulkua ei voi itse auttaa mitenkään. Jos ei onnistu niin huonosti käy.


    • Anonyymi

      Annoin lapsen pois kun en kokenut että synnytin.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 115
      2396
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2237
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2001
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      13
      1378
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1357
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe