herkkulakko rakoilee

herkkusyöppö

Oon niin pettynyt itseeni :( aloitin ties kuinka monennen herkkulakon mutta taas kariutui!! En tajua miten se voi olla niin hankalaa! Onko teillä kokemuksia miten saisi herkuttelun kuriin?? Antakaa vinkkejä!

16

205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei-hätää

      Kerro mitä herkkuja yleensä syöt? Suolaista, makeata? Jos niille vaikka jotain korviketta keksisi. Myös määrä kiinnostaa, siis ahmitko kerralla paljon herkkuja vai meneekö "lakko munilleen" jo yhdestä rivistä suklaata? Jälkimmäinen on ihan ok, pieni herkuttelu nimittäin.

      • herkkusyöppö

        Kaikki makeat herkut on heikkous; karkit, suklaa, pullat, leivokset jne.
        Saatan ahmia illassa esimerkiksi suklaalevyn ihan kepeästi.
        Painoa ei sinäänsä ole liikaa mutta olisihan tuo terveydellekkin hyväksi rajoittaa.. Olen koittanut syödä hedelmiä mutta tuntuu ettei tuu sammalaista "mielihyvää" niistä. Itsekuria pitäisi saada lisää.. Helposti sortuu silloin kun esim ystävän kanssa on kahvilla ja hän ottaa jonkun leivoksen... :/


    • zxxcghj

      Koneile kromia sen pitäis hillitä makean nälkää ja tietysti säännöllisesti syö päivän mittaan pysyy himot poissa

    • mamikks

      No onkos se suuri synti jos ystävän kanssa otat leivoksen silloin tällöin. Esim kerran viikossa tai harvemmin?
      Miksi totaalinen kieltäymys? Voisit päästä helpommalla olemalla hiukan armollisempi itsellesi kun totaaliieltäytyminen.

      • herkkusyöppö

        Siinä käy helposti silleen kun antaa itselle luvan "tän kerran" nii tulee helposti toinen ja kolmaskin.. "nytkun kerran söin tuon, ei haittaa jos otan vielä suklaapatukan." Tämä saattaa johtaa siihen, että taas on viikossa joka päivä jotain herkkua syönyt..
        Olisi hyvä että voisi ainakin 2 viikkoa olla ilman mitään herkkuja, ehkä sen jälkeen ei tee edes niin paljon mieli?


      • trvs
        herkkusyöppö kirjoitti:

        Siinä käy helposti silleen kun antaa itselle luvan "tän kerran" nii tulee helposti toinen ja kolmaskin.. "nytkun kerran söin tuon, ei haittaa jos otan vielä suklaapatukan." Tämä saattaa johtaa siihen, että taas on viikossa joka päivä jotain herkkua syönyt..
        Olisi hyvä että voisi ainakin 2 viikkoa olla ilman mitään herkkuja, ehkä sen jälkeen ei tee edes niin paljon mieli?

        Voit vain itsellesi valehdella, täysin irrationaalinen järjenjuoksu oikeuttaa lisälipsumisen. Tuollainen itsepetos johtaa ennen pitkään pikkuhiljaa törkeisiin paino-ongelmiin, ja ulkonäöllisesti inhottavimpaan vaivaan laihdutuksen onnistuessa: roikkuvaan ihoon.

        Mitä väliä enää, kun mä olen lihonut kilon, voin vielä toisenkin kilon lihoa. Oho, viisi kiloa tuli lihottua, ei kilon lihominen ole enää iso juttu jne jne. Kaikkihan ne tulleet kilot menevät sillä laihdutuskuurilla, johon en ole sitoutunut ja josta lipsun. Voin syödä vielä tuon ja tuon, pitäähän niitä huijauspäiviä kuurilla olla, ainakin kaksi per viikko.

        Se ei haittaa, jos kerran viikossa syöt yli kulutuksen, kun kuutena muuna päivänä viikossa pysyy ruodussa. Tietenkin siinäkin pitää pitää tietty järki päässä, ettei esimerkiksi kalorivajetta ole saatu kiinni vasta torstaina, jos sunnuntaina on vapaasyöntipäivä. Paras tapa olisi liikkua samana päivänä kuluttamansa liikakalorit, jos ei kykene liikkumaan ylimääräistä, niin ei myöskään syö ylimääräistä. Valintojen maailma.


      • enlaske
        trvs kirjoitti:

        Voit vain itsellesi valehdella, täysin irrationaalinen järjenjuoksu oikeuttaa lisälipsumisen. Tuollainen itsepetos johtaa ennen pitkään pikkuhiljaa törkeisiin paino-ongelmiin, ja ulkonäöllisesti inhottavimpaan vaivaan laihdutuksen onnistuessa: roikkuvaan ihoon.

        Mitä väliä enää, kun mä olen lihonut kilon, voin vielä toisenkin kilon lihoa. Oho, viisi kiloa tuli lihottua, ei kilon lihominen ole enää iso juttu jne jne. Kaikkihan ne tulleet kilot menevät sillä laihdutuskuurilla, johon en ole sitoutunut ja josta lipsun. Voin syödä vielä tuon ja tuon, pitäähän niitä huijauspäiviä kuurilla olla, ainakin kaksi per viikko.

        Se ei haittaa, jos kerran viikossa syöt yli kulutuksen, kun kuutena muuna päivänä viikossa pysyy ruodussa. Tietenkin siinäkin pitää pitää tietty järki päässä, ettei esimerkiksi kalorivajetta ole saatu kiinni vasta torstaina, jos sunnuntaina on vapaasyöntipäivä. Paras tapa olisi liikkua samana päivänä kuluttamansa liikakalorit, jos ei kykene liikkumaan ylimääräistä, niin ei myöskään syö ylimääräistä. Valintojen maailma.

        Ei kai kenelläkään riitä aika ja motivaatio laskea kaloreita ja niiden kulutusta joka päivä?


    • makeaa

      Yleensä herkkuhimot on syytä muuten huonosta ruokavaliosta; vääränlainen ruokarytmi, liian epätasainen syöminen, heikkoravinteinen ruoka. Muita syitä on mm. huonolaatuinen uni, liiallinen stressi, liian vähän tai liian kovaa liikuntaa etc...

      • herkkusyöppö

        Tuossa saattaa olla perää. Teen vuorotyötä joka on myös aika stressaavaa. Olen yrittänyt säännöllistä ruokailua mutta aina ei onnistu. Esim. En välttämättä kerkeä töissä edes syödä.. täytyy skarpata tuon säännölisen syömisen kanssa.


      • mamikks

        Olen samaa mieltä. Ensimmäinen ja tärkein asia on syömärytmin kohdilleen saattaminen. Mieliteot vähenevät huomattavasti.


    • Vissivinkki

      Opi rakastaan. Ei tarvitse pettyä, kun herkkurako lakkoilee. Muuten joudut pettymään toistenkin kaa.

    • karkkiaaaaaaa

      Itsellä on vaikeuksia myös herkkujen suhteen. Se on tosi vaikeaa pitää lakkoa niistä. Esim minä en pysty pitämään suunniteltua herkkupäivää kerran viikossa. Koska se ei lopu siihen yhteen. Ei vain ole itsekuria enkä siksi altosta itseäni väärälle. Herkkupäivän alan pitämään pitkin väli ajoin ja en suunnitele etukäteen koska odottaminen on aivan yhtä tuskaa. Kylmää hikeä valuu pitkin kasvoja herkkupäivää edeltävänä iltana ku ajattelin aina herkkupäivän alkavan. Eikä pystynyt nukkumaankaan ku ajatteli pitkin viikkoa herkkupäivää. Ja se AINA venyi 2-3 päiväiseksi. Aina. En pysty hillitsemään itseäni. Joten melkeinpä voisin sanoo että jonkun sortintotaali kieltäytyminen on ainakin mun kohdalla toiminut. Se on vaikeaa päästä eroon herkuista. Ne vaan on kuin huumetta. Ja mulle vierotusoireet iski heti päälle kun viimeisestä jerkkupalasta oli vain pieni hetki. En meinannut nukkuakkaan herkkupäivån jälkeen kun valvoin yömyöhään mussuttuaen maha kipeänä jo mutta en voinut lopettaa koska piti vaan syödä kaikki mahdollinen yhden päivän aikana..

    • novoisit

      Joskus on helpompi olla kokonaan ilman kuin yrittää löytää se kuuluisa kohtuus. Minä sain lopetettua makean syönnin kokonaan viime vuoden lopulla, eikä tosiaan ollut helppoa! Sisulla se vaan on mentävä, eka kuukausi on pahin. Nyt pystyn joskus ottaan jäätelön, pullan tms. eikä enää tule sitä hirveetä ahmimishimoa.

    • FiinaV

      Itselläni on auttanut, että olen tehnyt tiukan budjetin. Kun ei ole rahaa ostaa herkkuja /tai sitä on vähän niin ainakin tulee syötyä vähemmän herkkuja.

      Kaupassahan se ostopäätös tehdään, eivät ne herkut itsestään lennä sinne kotiin. Sinne päähän kannattaisi panostaa missä ongelmakin on, eli jos kaupassa alkaa tehdä mieli herkkuja niin kävele vaikka ulos kaupasta!

    • pulleroinein

      Mielestäni on kolme avainseikkaa herkkujen hallinnan kanssa:

      a) nuku riittävästi. Itsekuri pettää, jos olet väsynyt
      b) juo vettä riittävästi pitkin päivää. Aloita syöminen aina juomalla ekaksi lasi vettä
      c) pidä ruokailuajoista kiinni. Se vaatii ennakkosuunnittelua jo edellisenä päivänä. Itse suunnittelen jo edellisenä päivänä seuraavan päivän syömiset. Pidän huolen, että ruokailuväli ei ylitä 3-4 tuntia. Pidän töissä hätävaroja esim. hedelmiä mukana eli syön töissä aamu- ja iltapäiväkahvitauolla hapankorpun tai vaikka omenan.

      Noilla ohjeilla tavallinenkin ruoka maistuu ihanalle. Älä lue tai katso telkkaria syödessä, vaan keskity syömiseen ja siitä nauttimiseen. Älä mene nälkäisenä kauppaan ikinä! Jos mahdollista, pistä joku muu perheenjäsen käymään kaupassa sinun puolestasi, niin ei tule niin helposti sorruttua.

      Lisää liikuntaa vähitellen. Jos ei yhtään liiku, niin lisää arkiliikuntaa esim. pysäköi auto kauemmaksi, käy kaupassa fillarilla, kulje rappusia hissin sijasta. TV:tä katsoessa voi pyöritellä käsiä, venytellä, mennä kyykkyyn ylös, nostella pieniä käsipainoja tms. Aloittelijalle parasta on kävely eli 20 min kävelylenkki joka toinen päivä. Jos on vaikea löytää illasta vapaata aikaa, herää 20 min aikaisemmin ja tee kävelylenkki aamulla heti herättyäsi. Itse poljen kuntopyörää tv:tä katsoessa.

      Näillä ohjeilla olen saanut noin 0,5 kg viikossa pudotettua. Alussa meni enemmänkin. Nyt pudotusta takana 19 kg ja vielä olisi reilut 10 kg pudotettavaa.

    • herkutonta

      Itsellä nyt herkkulakkoa takana 9 päivää. Tavoitteena on kuukausi. Ensimmäiset päivät oli hankalimpia. Mielialat vaihteli ja olisi tehnyt vaan mieli lompsia kauppaan ostamaan jotain hyvää. Jos herkkuhimo iskee, muistuttelen itselleni miksi olen tähän ryhtynyt.
      Kuukauden päästä suon itselleni jotain pientä hyvää. Toivon että tämä lakko saa suurimmat himot katoamaan. Olisi ihana että pystyy syömään pullan silloin tällöin eikä siitä tulisi kierrettä että pakko saada lisää.
      Tsemppiä kaikille jotka painii tän asian kaa :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe