Joku auttakaa

Pikkulapsi

Siis olen 12 vuotta ja haluaisin laihtua kovasti normaaliin painoon (koska olen hirveän ylipainoinen) ja kyllä tiedän että en saisi laihduttaa mutta silti siis olen 152 cm pitkä ja painan hirveät 59 kg auttakaa!

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TeinitytönIsosisko

      Hei! Olet täysin normaalipainon rajoissa, et ylipainoinen. Vartaloita on niin erilaisia, ja eri kehitysvaiheissa olevia, että turhaan vertaat itseäsi ikätovereihisi. 12 vuotiaana kehityt ja kasvat vielä, joten dietit ovat turhia. Lautamallin mukaan syöminen, ja karkkipäivä kerran viikossa riittää tekemään sinusta sopusuhtaisen. Ehkäpä lisäksi joku mukava harrastus kerran viikossa, vaikka kavereiden kanssa? Tanssiminen, uiminen, jumppaaminen.. mistä tykkäättekään!
      Kouluterveydenhoitajan puoleen voi tälläisessä tilanteessa kääntyä, ja sieltä varmasti saa apua sekä tukea.

    • samakivaveijop

      En usko että sinulla on pienintäkään tarvetta alkaa laihdutukuureille tuossa iässä. Ne ei toimi.

      Pituus 152cm
      Paino 59 kg

      Painoindeksi on 25,5. Lievä ylipaino.

      Jos haluat syödä terveellisesti niin ehkä tästä on hieman apua:

      Monique Forslund on kirjoittanut kirjan ”LCHF koko perheelle”. Hän työskentelee esikoulussa ja hänellä on kolme omaa lasta.

      Itse hän oli 5 vuotta sitten kokeillut kaikki laihdutusmenetelmät kunnes tutustui LCHF-ruokavalioon, tulokksena painonpuddotus 40kg.

      Monigue on tänään todellinen energiapakkaus (”noudatan LCHF-ruokavaliota joten energiaa riittää”) ja ennättää sekä pienten lasten äitinä, kirjailijana, liikunnanohjaajana, ravintoneuvoantajana ja bloggaajana. Niin ja tietysti esikoulun opettajana, työssä joka on anatanut hänelle 20 vuoden kokemuksen pienistä lapsista. Työpaikalla on käynnissä lasten esikouluruoan parantamisprojekti jossa mukana ovat kaikki opettajat. Monigue ja toinen LCHF-ruokavaliota itse noudattava opettaja sekä loput opettajista koska he ovat kiinnostuneita siitä että lapset saavat hyvää ja terveellistä ruokaa. Asiaan kuuluu myös se että marjoja käytetään enemmän kuin hedelmiä.Tuloksena tästä ovat lapset huomattavasti harmoonisempia ja rauhallisempia. Konflikteja ja mielentila-heilahteluja esiintyy harvemmin.

      Kotona noudatetaan tiukkaa LCHF-ruokavaliota ( myös lasten osalta mutta koulussa ja esikoulussa he syövät tarjottua ruokaa.) Täma tarkoittaa kotona: riitävästi rasvaa mutta perunaa, juurikkaita eikä hedelmiä suljeta kokonaan pois, toisin sanoen lasten kohdalla ei ole tarvetta olla täysin tiukalla ruokavaliolla. Vaikutuksena on kuitenkin se että lapset ovat rauhallisempia ilman turboenegiaa joka tulee sokerista ja liioista hiilihydraateista ja jaksavat istua rauhallisesti koulussa.. Moniguen näkemys on se että LCHF ruokavalilla optimoidaan lapsen terveys.

      Hän kertoo myös huomiostaan soppa ja pannukakkupäivien kohdalla: lapset olivat rauhattomia, ei osanneet istua paikallaan ja konflikteja oli runsaasti.

      Terveellisellä ruokavaliolla joka ei kohota verensokeria (sokeri, hiilihydraati) ovat lapset huomattavasti rauhallisempia.

      Ylipainoisten lasten vanhemmat saavat useimmiten neuvon antaa lapsilleen vähemmän ruokaa mutta lapselle on vähintään yhtä vaikeaa ellei vaikempaa kuin aikuisella olla jatkuvasti nälkäisenä. Lapset liikkuu ja leikkii paljon joten he tarvitsevat ravinnon joka sisältää ravintoa ja energiaa oikeassa suhteessa.

      Moniguen mielestä LCHF-lapsille tarkoittaa mm:

      - ej vellejä (lasten ruokia pusissa tai purkissa)

      - kaikki E600 numerot pois ravinnosta, aiheuttavat migreeniä, pahoinvointia, väsymystä jne.

      - ei makeutus aineita

      - juustoa,voita tai voimarinia, kermaa, täysrasvaista jugurttia (ei makeutettuja), mieluiten marjoja hedelmien sijaan, lihaa, kalaa, broileria ja kananmunia. Tietenkin myös täysrasvaista maitoa kevytmaidon sijasta. Voileivälle (jos tarpeellinen) paljon voita ja esim. rasvaista salamia.

      Monet tulkitsevat Elintarvikelaitoksen suosituksen lasten ravinnoksi laiksi. Sitähän se ei ole joten vanhemmille ja kuten tässä tapauksessa esikoulun opettajille jää paljon itse päätettäväksi.

      Kaikki lasten vanhemmat eivät tietenkään ole Moniguen kanssa samaa mieltä ja kuten Monigue itse sanoo ”vanhempien päätöstä täytyy seurata”.

      Hastattelevalla Andreaksella (kostdoktorn) on itsellään 10kk vanha tyttölapsi ja perheessä noudatetaan hyvin paljon Moniguen ajatuskantaa. Hänen vaimonsa noudatti LCHF-ruokavaliota koko raskauden ajan ilman pienintäkään ongelmaa.

      http://terveydeksesi.fix4you.se/#post233

    • salikissa7

      Mun mielestä ton ikäsenä ei kenenkään pidä alkaa laihduttamaan, johtuen siitä, että sä tuut vielä kasvamaan, sun keho tulee muuttumaan, mieli tulee muuttumaan yms. Ja sulla on riski sairastua syömishäiriöön, koska noin nuorella harvoin on tarpeellista tietoa laihdutuksesta, sen hyödyistä ja haitoista ja tietoa siitä, kuinka se tulisi suorittaa. Ja voi myös käydä niin, että sä et edes laihdu, vaikka kuinka yrität, silloin syy on just siinä, että sä oot tehny jotain väärin. Suosittelen, että kysyt ihan ammattilaisen apua: ravitsemusterapeutti, personal trainer... mut tiedän kyllä mitä hekin tulevat sanomaan: "Oot liian nuori."

      Mikä vois olla täl hetkel silleen normaali ja terveellisempi tapa laihduttaa on se, että hankit harrastuksen! Mulla ei lapsena ollut mitään harrastusta ni eihän siinä kaloreja kulutettu. Tanssi, pelaa pallopelejä! Mitä vaan missä pääsee liikkumaan! Tuut vielä kiittää ittees vanhempana! :) siinä samalla liikkuessa laihdut huomaamattomasti!

      Ruokapuolikin pitää olla kunnossa: syö lautasmallin mukaan ja 2-3 tunnin välein on ehdoton!!! Jos jätät hirveen pitkät välit aterioiden välille ni verensokeri laskee ja sillon sun alkaa tekee ihan sikana mieli kaikkee sokeria! Kun syöt tasaisin väliajoin niin verensokeri pysyy koko ajan tasaisena = ei oo hirmunälkää!

    • onnistunut

      Olen itsekin 12v ja olen laihduttanut 30kg, ja nyt olen normaalipainoinen. Neuvoisin sinua juomaan noin 2 litraa vettä päivässä ja jättämään kaikki herkut pois. Silloin ei tule syömishäiriöitä eikä lihoo

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2014
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      207
      1710
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1478
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1471
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1157
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      1
      1122
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      130
      1068
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1006
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      978
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      956
    Aihe