Milloin mustalaiset häädettiin Lieksan pankakoskelta ja minkä takia?
Millon mustalaiset häädettiin pankakosk. ja miksi?
78
4607
Vastaukset
- Koskenhamppi
Siitä on ollut aikeisemmin hyvin pitkä ketju ja tarkka selvitys. En tiedä miten sen tästä uudesta systeemistä löytää. Esimerkiksi tuo paljon parjattu Kamuttaja kertoi paljon ja tarkkaa tietoa, on ilmiselvästi Koskelaisia.
- tässäpä_näin
Romanien häätö Pankakoskelta:
http://epublications.uef.fi/pub/urn_nbn_fi_uef-20100100/urn_nbn_fi_uef-20100100.pdf - kysyjä
En löyvä tästä uudistuneesta suomi24 sitä hae/haku kohtaa mihin voisi kirjoittaa vähän jotain sinne päin jos löytyisi tuo keskustelu mistä puhut.
- kysyjä
Kiitos tässäpä näin :)
- kysyjä
Haluaisin kaivella asiaa koska luultavasti minun sukulaisia mahdollisesti kyseessä.
- kevää
tulloovat pian takaisin. Jo oli yksi perhe cittarissa tänään. Muuttopuuhat päällä.
- Tunnenmonia
Työn perässä muuttavat.
- romaniakovaarallinenmaa
Nyt myös Romanian mustalaiset ovat löytäneet tiensä Lieksaan!!! Eivät olekaan ihan persaukisia, pariskunnalla kummallakin isot autot, ei tartte sossun kustantaa ajokorttia ja kahta autoa, asunto on kunnan vuokratalossa.
Perästä kuuluu, ehkä piankin.
- kysyjä
Mistä tiedät että muuttopuuhat meneillään?
- KysyTietÄjiltä
Neuvoisin kun tietäisin. Muistelen silloin lukeneeni kun tätä aihetta käsiteltiin, että jotkut tunsivat oikein henkilökohtaisesti näitä ja tiesivät tarkkaan mitä tapahtui. Kun nyt palstan tietäjät lähtisi liikkeelle niin asia selviäisi.
- kysyjä
Toivottavasti joku tietäväinen näkisi tämän keskustelun :)
- myöskiinnostunutminä
Tuo edelle linkitetty gradu on erittäin hyvä. Ei siinä ketjussa ollut mitään (asiatietoa, rasistisia kommentteja kyllä), mitä ei löytyisi paremmin ja tarkemmin esitettynä tuosta gradusta.
- HöpöGradu
myöskiinnostunutminä kirjoitti:
Tuo edelle linkitetty gradu on erittäin hyvä. Ei siinä ketjussa ollut mitään (asiatietoa, rasistisia kommentteja kyllä), mitä ei löytyisi paremmin ja tarkemmin esitettynä tuosta gradusta.
Äläpäs höpise. Siinä ketjussa oli paljon asia
Jotka osaatte etsiä sitä niin linkittäkää, siellä siinnä oli tosi hyvää tietoa puolelta ja toiselta. - katoalee
HöpöGradu kirjoitti:
Äläpäs höpise. Siinä ketjussa oli paljon asia
Jotka osaatte etsiä sitä niin linkittäkää, siellä siinnä oli tosi hyvää tietoa puolelta ja toiselta. Tuo henkilö netistä_kaivellut on löytänyt muutaman jutun. siitä puuttuu vielä se kaikkein tarkin. Linkit on suroaan tämän alapuolella.
- netistä_kaivellut
Aikaisempia keskusteluita ja Hesarin juttu:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/2927190
http://keskustelu.suomi24.fi/t/5206980
http://www.hs.fi/paivanlehti/radiotelevisio/Miksi meidät ajettiin pois talostamme/a1341633254425 - kauppaeikäy
Eikös se pimeänviinan trokaaminen ollut syy jolla mustalaiset ajettiin pankakoskelta? Ihmiset vain kyllästyi siihen viinahommaan ja loppuhan on pelkkää toimintaa! Ihmeen hyvinhän nuo viina alan yrittäjät ovat malttaneet pystellä poissa pankakoskelta!
- suppeat_markkinat
Trokaajia oli liikaa ja kilpailu oli kovaa. Hintojen polkijoita ei suvaittu. Kauppalan puolellakin oli Pankakosken lisäksi muutamia "julkisia" pimeänviinan myyntipisteitä.
- pontikastapirtuun
Hyvä vitsi ettei viinan myyjiä olisi koskella!
- hyihyi
Suvaitsemattomat lieksalaiset kävivät romanien kimppuun kun reviiriä puolustava apinalauma. Keihästivät mm. nuoren romaninlapsen heinäseipäällä ja rikkoivat talon.
- hölmöilyä
Tosi typerää.
hyihyi kirjoitti:
Suvaitsemattomat lieksalaiset kävivät romanien kimppuun kun reviiriä puolustava apinalauma. Keihästivät mm. nuoren romaninlapsen heinäseipäällä ja rikkoivat talon.
Ei ketään keihästetty eikä tapettu.
- jhjvjvjvvvjvtyuivbnm
Tilanne ilmeisesti muistutti jotain tälläistä, joten hyvin toimittu Lieksalaisilta.
https://www.youtube.com/watch?v=K_s4g_zeoVs- eiyhteisöllisyyttä
Valkoihoinen lieksalainen se on suurin peto. Syö ja nakertaa sekä omia että vieraita.
- Museoon-koko-kylä
Se oli sillon joskus. Syynä oli sellanen peripankakoskelainen sisäänlämpiävyys. Se sama mikä siellä vallitsee edelleenkin.
- nähty
Pankakoskelaista itsekkyyttä ja kusipäisyyttä ei voita mikään.
- PahvihousujenMaa
Joku tuon papin asemassa ollut olisi saattanut laskea pahvihousuihin muutaman kourallisen lyijyhauleja, olisi varmaan huutelu yltynyt ainakin kivusta!
Kaikenlaisia työnvieroksuja huutelijoita sitä on ihmisten riesana! - vilosohvialisentti
1600-luvulla Ruotsin kunkku hääti mustalaisia Suomeen ja itärajan autiotaloihin sijoitettiin asumaan.
Luulen, että Lieksan porukasta on osa mustalaisten ja savolaisten sekoituksia eli sekoitus suomalaisia.
Ortodoksisuus ja karjalaisuushan on hävitetty itärajan tuntumasta ja se näkyy.
Tehkäähän sukututkimus niin huomaatte.- asdfghjklöä
Hyvä homma, sittenhän me ei tarvitakkaan somaliasta uuttaverta. Kun ei ollakkaan sisäsiittoista porukkaa. Voisimmekohan päästä kaikki eläkkeelle mustalais taustaan vedoten.
- AatuH
asdfghjklöä kirjoitti:
Hyvä homma, sittenhän me ei tarvitakkaan somaliasta uuttaverta. Kun ei ollakkaan sisäsiittoista porukkaa. Voisimmekohan päästä kaikki eläkkeelle mustalais taustaan vedoten.
No sinähän olet, elä valita.
- MaailmaLaiskatElättää
Mannehan pääsee eläkkeelle heti kun täyttää 18 vuotta! Minusta paremminkin pitäisi viedä ne pakkotyöleirille opettelmaan työntekoa!
- tietoa-on
Anna joku asiatieto josta näen, oliko sukuasi sillä tunnen niitä jotka tietää.
- uewf9u7gyghfeugfe
Älä sitten piilottele totuuttasi vaan kerro miten asianlaita oikeasti on!
- ItseEnOleTietäjä
Taitaa olla ettei tietäjät lue tätä, koska aihe on ollut 4 tai 5 kertaa esillä viimeisten vuosien aikana omana aiheenaan. Lisäksi monessa muussa ketjussa on ollut mainintaa tapahtumasta.
- sellaista_vaan
Ukkini puoliksi romani ja tänä päivänäkiin asuu lieksassa.
- Gunnarintyttär
Voisi tänne tarvita lisää mustilaisia. Oikein ovat ihania ihmisiä.
- pahvirosvot
On täällä rosvoja jo ihan riittävästi, ei tarvitse enää lisää houkutella!
- romni____
Ei oo kaaleet asettunnu lieksaan jäädäksee rankat nuo taustat tosissaan
- EiJahvoja
Onkohan mannet huutaneet mennessään kiireessä että,,"pois alta, pahvit paukkuu"!
- mietihhävähäseihimine
Ei oo manneja olemassaankaa, ainojastaa romaneita
- TyötäTyönJälkeen
Eikös tänään ole kansainvälinen romanien ylityöntekopäivä, vai mikä juhla se olikaan?
- Missä-luuraa-tietäjät
Eikö kukaan tietäjä lukenut tätä, vai lukiko ja sivuutti koska aihe on kaluttu täällä moneen kertaan.
- Kumpi-voittaa
Palstan suurin tietäjä on laulamassa Syrjäl... eikun Joukahaista suohon.
- peruskoskelainen
Kovin on hölmöä kirjoittelua mustalaiskapinasta. Lukekaa oikeaa tietoa yliopistossa tehdystä opin-näytteestä.
- evvkevvkevvkevvkevvkevvk
EVVK
- ukäännössallittu
ei siellä ole mikkään muuttunu,yhtä mannee koko kylä
- kipinkapinkiireon
Mannet oli juossut yhden suomen nopeimmista matkoista häipyessään pankakoskelta!
Miksi tämä nostettiin, asia on puitu aikaisemmin hyvin tarkkaan.
- samavainjatkuu
Silloin jio todettiin liekalaisten rasistisuus, ei oo sisäsiittoisuus mitään hyvää tuonut. Voi voi.
Ei asia ole aivan noin yksinkertainen, eikä siitä yliopisto työstä voi päätellä todellisia syitä eikä seurauksia.
- koskelainen
Nyt olisi syytä perustella väite. Mitkä Långin gradussaan esittämät syyt eivät olleet totta?
koskelainen kirjoitti:
Nyt olisi syytä perustella väite. Mitkä Långin gradussaan esittämät syyt eivät olleet totta?
Ensinnäkin vastasin tuolle ylemmälle, kun hän väitti kaiken johtuneen rasismista.
Toiseksi olen käsitellyt sitä aikaisemmin kohtalaisen tarkkaan, ja muistaakseni myös alkuperäinen Simo Hurtta nimimerkki.
Liian pitkä asia alkaa selvittää sitä aina vain uudestaan.
Olin tekemisissä jälkiseurausten kanssa ja selvittelemässä niitä, joten tiedän jotain, mitä ei niissä pöytäkirjoissa välttämättä ole, eikä näy olevan tutkielmassakaan.
Haastattelin myös muutamia näistä romaneista.
Olin myös järjestämässä heidän majoitustaan ja monta muuta asiaa.
Tämä riittää minulta tähän, älä nyt pahastu, mutta etsi ne aikaisemmat jutut, joissain niistä löytyy paljonkin.- kiitos.riitti
Kamuttaja-Setä
26.11.2011 23:21
shalom. kirjoitti:
Juutalaisilla tulee kusiset olot Lieksassa!!!
Terve vuan saalomi. Onko sinne Liekssaan ruvettu tuomaan juutalaessiihi. Minun tiettääkseni somalit ei oo juutealaessii vaen ne vihhoo niitä. Muslimithan halluu tappoo kaekki juutilaeset ja sommaalit on muslimija minun tiettääkseni.
Että sellaista analyysiä! - olet.ihan.tumpelo
kiitos.riitti kirjoitti:
Kamuttaja-Setä
shalom. kirjoitti:
Terve vuan saalomi. Onko sinne Liekssaan ruvettu tuomaan juutalaessiihi. Minun tiettääkseni somalit ei oo juutealaessii vaen ne vihhoo niitä. Muslimithan halluu tappoo kaekki juutilaeset ja sommaalit on muslimija minun tiettääkseni.
Että sellaista analyysiä!Olet aika avuton etsimään netistä, pyydä joltain pikkupojalta apua.
- sillälaillasitä
kiitos.riitti kirjoitti:
Kamuttaja-Setä
shalom. kirjoitti:
Että sellaista analyysiä!No jopas jottaen. Tiedemiesmäistä:))
sillälaillasitä kirjoitti:
No jopas jottaen. Tiedemiesmäistä:))
Se kirjoitus ei ole minun kirjoittama, vaan matkija aloitti käyttää nimimerkkiäni.
kiitos.riitti kirjoitti:
Kamuttaja-Setä
shalom. kirjoitti:
Että sellaista analyysiä!Tämä on sen matkijan kirjoitus, joka esiintyi minuna.
Esitykset loppui kun rekisteröin nimen Kamuttaja.
Minä en hauku mitään kansaa.
- iohoiwhohruih
Ei niitä ajettu, kehoitettiin vaan vaihtamaan maisemaa vilkkaasti! työkalut sai ottaa mukaan, muuten taisi omaisuus jäädä!
- rotestimökinpoika
Minä en tiedä tapahtumasta tarkemmin kun olen syntynyt nelisen viikkoa myöhemmin kun tuo häätö tapahtui. Sen tiedän että yksi häädetyistä perheineen asui Enon Paukkajalla entisen tyttöystäväni ja nykyisen vaimoni naapurina.
- rotestimökinpoika
kamuttaja kirjoitti:
Nyt huomasin kirjoituksesi.
Tunsin aikoinaan erään uraanikaivoksen työnjohtajan aika hyvin.Venäjänvaara oli siinä aika lähellä missä kuljin riiuureissulla.
rotestimökinpoika kirjoitti:
Venäjänvaara oli siinä aika lähellä missä kuljin riiuureissulla.
Venäjänvaaran tiedän, mutta en ole käynyt siellä.
Tämä työnjohtaja asui kohtalaisen lähellä kaivosta.
- lieksan.nymania
Voisko joku laittaa linkkejä kun itse en löyvä.
- kipinkapin
Mustalaiset häätivät kun niitä ei kukaan tarvinnut!
- mikä.on
Eikö tiedetä vai eikö haluta kertoa?
- lehtitietoaon
No nehän mustalaiset trokasi viinaa ja kyläläiset eivät siitä tykänneet, ja antoivat manneille hatkat! Siinä koko jutun ydin!
- kaikkee.tapahtuu
Oli siinä paljon enemmän oikeesti hyvin monipuolinen jutska.
- ufdufedfgdgg
No mitäs muuta siinä oli? Ainakin lehtijutun mukaan se oli viinamyynnistä johtuva tapaus! Samapa tuo miten asia on ollut, ei sillä ole enää merkitystä!
- entinen.koskelainen
Lehteen ei tarvitse aina luottaa ei tunteneet koko asiaa.
- ajaohikaasua
eihän niitä sieltä ole häädetty,koko kylä täynnä mustalaisia
- Anonyymi
Eipäs kun ne meinasi ahnehtia kaikki työt ja paikalliset pelkäsi ettei heille jää mitään hommia. Siitä ne hermostui ja ajoivat työkyrit pois.
- tuli.mieleeni
Jos joku kantis olisi trokannut, (niin ei koskaan, missään ole tapahtunut:) olisiko mökki hajotettu ja ajettu yönselkään? Ihan vaan pohdintaa, ei muuta.
- niinpävainmie
onkos siellä muka kantiksia, kaikkihan ovat koskelaisia mut ei elinoita ja akseleita
- runoillii
Koskella koskelainen on kantis:) Paras viinan hankitapaikka lienee tosin ollut Rantis. En siellä asioinut, mutta tuttu on Santis.
- Anonyymi
Onkohan siellä enää mustalaisia
- Anonyymi
Yksi häädetyistä asui Enon Paukkajalla -70 luvulla pienessä mökissä Venäjänvaaran tienhaaran kohdalla.
- Anonyymi
Puliukolta saa edelleen pontikkaa.
- Anonyymi
Lieksalaiset ovat olleet männä vuosina edelläkävijöitä. Liian ahkeran lestimannen aiheuttamat ongelmat piti ratkaista, ja kun toimittiin itse, niin saatiin mieluinen lopputulos.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2721768Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki141672- 1361258
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1261135- 83807
- 162741
Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä168721Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala412652- 52582
Tajuan kyllä
että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa52535