Olen tässä viime aikoina miettiny mahtaisiko mulla olla kilpirauhasen liikatoiminta. Oireet jatkuneet siis jo useita kuukausia, mm. koko ajan jano, nälkä (vaikken ole laihtunut), välillä tulee sellasia "kohtauksia" että alkaa kuumottaa, kädet ja jalat tärisee ja tulee hiki, heikottaa ja sydän jyskyttää, muutenkin hikoiluttaa paljon enemmän kuin aikaisemmin, esimerkiksi kauppareissun jälkeen olen aivan hikinen. Olo on usein väsynyt ja uni on sellasta todella kevyttä ja nukahtaminen kestää kun tuntuu että käyn ylikierroksilla, muutenkin hermostunut ja jännittynyt vaikken ole sellainen koskaan ennen ollut. Viimeisien kuukausien aikana puhjennut akne, vaikken sellasta edes teini-iässä sairastanut (olen siis 27-vuotias). Huomaan, että usein lämpimässä tulee noi kohtaukset, esim. suihkussa tai saunassa tulee todella heikko olo. Oliko muilla tätä sairastavilla samanlaisia oireita? Liittyikö kuumotus johonkin tiettyihin tilanteisiin, oliko se jatkuvaa vai ajoittaista? Olen varannut jo lääkäriajan, koska haluan selvittää mistä nämä johtuu, mutta olisi kiva kuulla muiden kokemuksia.
Kilpirauhasen liikatoiminta, kokemuksia?
2
982
Vastaukset
- kevätvaikutuksiako
Asiaan ehkä liittyen tai sitten ei: Kevät ja valon lisääntyminen tms. heittää ystävätärtä vajaasta liikatoimintaa. Ollut vuodesta toisen. Piirin endo leimaa pötypuheeksi
- vuorokausirytmit
Endokrinologit tuntuvat olvan kovin pimennossa kilpirauhasasioissa. Papukaijan lailla jankuttavat hullua oppia että Thyroxin aina pitäisi ottaa aamulla, vaikka kehon muutamien prosessien vuorokausirytmit (ensisijaisena muistaakseni kortisolin eritys) selvästi puoltavat iltaottoa. Kortisolin merkitys kilpirauhashormonien toimivuuteen ei sekään tunnu olevan ihan kaikilla endoilla riittävän selvänä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1832244
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1721980Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I441923- 1281630
Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia641499Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1891470Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen771221Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P321084- 711063
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni751043