puoliylläpito

latzuu

olen 17-vuotias ja ratsastanut puoli vuotta, olen käynyt tunneilla 2krt viikossa eli osaan jo melko paljon perusasioita ( hevosen kuntoon laittaminen sekä purkaminen, hakeminen tarhasta sekä vieminen, kaikki askellajit, yleisimmät ratsastusradantiet, pohkeenväistön käynnissä yms. ja olen miettinyt että olisinkohan valmis puoliylläpito hevoseen?

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poni--

      Hevosen pidossahan tuo ratsastus ja varusteiden pukeminen on ihan minimaalinen osa. Puolivuotta on todella lyhyt aika eikä siinä opi kuin ihan alkeet. Todennäköisesti luulet osaavasi jo "melko paljon" koska et tiedä miten paljon asioita hevosen hoidossa oikeastaan edes on.
      (Näin minullakin oli. Luulin 12-vuotiaana olevani tosi osaava ja tietäväni paljon, kun olin ratsastanut "jo" 6 vuotta. Myöhemmin mitä enemmän tietoa sai, sen vähemmän oikeasti huomasi tietävänsä, koko ajan tuli ihan uutta asiaa).


      Puoliylläpito on toki siinä mielessä turvallinen vaihtoehto, että et ole hevosen kanssa yksin, toinenkin ylläpitäjä kantaa vastuunsa. En kuitenkaan noin kokemattomana lähtisii puoliylläpitoon mukaan.
      Siinä on paljon riskejä, kun kaksi ihmistä maksaa saman hevosen kuluja. Hyvin herkästi tulee riitaa. Vielä kun sinä ainakin olet aivan aloittelija, tulee nopeasti jo siitäkin harmia, varsinkin jos toinenkaan ei ole mikään kovin taitava.
      Lähinnä tuo puoliylläpito voisi toimia, jos toinen ylläpitäjä on hyvin kokenut (eli on ollut aikaisemminkin omaa/ylläpitohevosta ja ikääkin on jo selkeästi aikuisen verran).


      Sinunna pysyisin vielä ratsastuskoulussa. Jos haluat ratsastaa enemmän, voisi vuokrahevonen vaikka pari kertaa viikossa olla hyvä. Mikäli kävisin vuokrahevosenkin kanssa tunneilla.

      • latzuu

        toinen ylläpitäjä olisi siis jo aikuinen nainen ja hevonen olisi heidän perheensä pienimuotoisella tallilla jossa ei siis järjestetä mitään toimintaa. täällä päin ei ole tallillani vuokrahevostoimintaa.. ja siinähän sitä oppisi paljon paremmin kun oikeasti joutuisi tekee niitä muitakin töitä mutta pitää sitten vielä miettiä asiaa

        Ap


    • epäammattilainen

      Minunkin mielestäni kuulostat liian kokemattomalta. Riippuu tietenkin mitä kaikkea hevosen kanssa tulet tekemään (ja kuinka paljon vastuuta siitä kannat). Rahaa vasten et hevosesta kuitenkaan voi hirveästi saada sillä et voi turvallisesti sen kanssa tehdä oikein mitään... :/
      Jos ystäväsi pystyisi alkuun hommaamaan hevosen itselleen ja voisit hänen kanssaan sopia muodollisuuksista (mitä voit alkuun opetella ja tehdä jne.) ja myöhemmin esim.vuoden tai kahden päästä ottaa hevosen puoli ylläpitoon... :/:/
      Hevosta ratsastaessasi ja hoitaessasi olisit siitä vastuussa, ja huomioitavaa on paljon enemmän kuin mihin hevosten kanssa olet tottunut ratsastuskoulussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1980
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1539
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      140
      1397
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1318
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1250
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1067
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      992
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      120
      968
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      957
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      49
      787
    Aihe