Nukkuminen/oma aika

Merkku32

Meillä on 1 lapsi, leikki-ikäinen poika. Mä teen 2-vuorotyötä, ja puoliso tekee 3-vuorotyötä. Mulla iltavuoroja on hyvin satunnaisesti, keskimäärin pari iltaa kuukaudessa. Puolisolla vuorot menee viikottain. Viikko aamua, viikko iltaa ja viikko yötä.
Käytännössähän tää tarkoittaa sitä, että puolison ilta- ja yöviikolla mä hoidan lapsen iltaisin yksin. Sekä aamutouhut hänen yö- ja aamuviikoilla.
Meillä on järkyttävät riidat omasta ajasta sekä nukkumisesta. Mä oon joutunu tappelemaan itselleni oikeuden nukkua edes yhtenä aamuna viikonloppuisin, sekään ei toteudu läheskään joka vkl, jos on toisella on jotain menoja tai esim. ylitöitä (muuten vkl vapaat kummallakin).
Mun aamut on sitä, että herään kukonlaulun aikaan, herätän lapsen, joka kiukkuaa väsymystään, teen aamutouhut ja vien tarhaan. Näitä siis kaksi viikkoa kolmesta. Kolmannen viikon (puolison iltavuoro) "saan" lähteä ihan itsekseni, kun taas puoliso nukkuu lapsen kanssa pitkään ja vie hänet sitten hoitoon, kun ovat rauhassa heräilleet ja touhunneet.
Mä oon väsynyt. Väsynyt, että pyöritän huushollia illat yksin ja väsynyt jatkuviin aikaisiin aamuihin. Ja viimeksi kun tästä kaikesta oli riitaa, sain kuulla kunniani siitä, että oon vaatinut sen yhden aamun oikeuden nukkua.. Koska mähän saan nukkua joka yö, toisin kuin hän, joka valvoo öitä töissä tai herää aamuyöllä omaan aamuvuoroonsa.

Mitä mietteitä tää herättää? Oonko mä se kusipää, kun edes valitan tästä? Oon jo alkanut uskoa niin!

8

93

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • häpeä

Voivittu mikä pelle olet.

• Yksin-vuorotyötä

Kannattaa vielä molempien piirtää viikot kalenterille kuinka haluaisi/saa päivittäin nukkua. Yövuoroviikko kuulostaa tosi rankalta. Jos sinusta tuntuu vaikealta herätä, etkö sinä ja lapsi voi mennä aiemmin nukkumaan?

• multitasking

Jos ei löydy teidän kesken ratkaisua, niin suosittelen, että pyydätte isovanhempia/sukulaisia/tuttuja apuun, että saa välillä ihan vaan olla ja levätä. Itsellä 3 lasta ja ukolla nelivuorotyö (eli vuorot aamu-ilta-yövuorot vaihtelee parin päivän välein ja kaikkia vuoroja löytyy yhden viikon sisällä) ja minulla päivätyö.

• mekkk

Kun toinen tulee yövuorosta niin hän voi viedä lapsen hoittoon kun ei heti unta saa kun töistä tulee mutta yksi vaihtoehto on että hankitte päivätyön jos amhdollista ja miksi vuorotyöläisina olette lapsen tehneet kun tuossahan menee lapsenkin rytmi sekaisin. Toisen puolisoista pitäisi olla normaalissa päivätyössä.

• Mikäomaaika

Olette varmaan vielä aika nuoria, jos nukkuminen on noin jumalattoman tärkeää, että sen vuoksi kannattaa OIKEIN riidellä!
      Väsymyksen syy voi olla myös liikunnan puute ja ravitsemus. Menkää molemmat lääkäriin.

• ehdotusssaa

Nuorena nimenomaan jaksaa valvoa.Apsta systeemi on vain epäoikeudenmukainen.Niin...ihan.jätkyttävää kyllä että kaksi vuorotyöläistä pyörittää perhettä siis tarkoitan että lapsi hoidossa milloin mitenkin jos käsitin..lapsella pitäisi ainakin ihan pienenä olla se sama rytmi.Entä jos jäät vielä vuodeksi hoitovapaalle.Katsot miten ukon suu venähtää kun jäät kotiin venyttelee kun lähtee töihin.Musta sun mies on tyhmä kusipää jos ei anna yhtä aamua nukkua pois univelkoja.Jää vuodeksi pois töistä niin saat levätä.

• naismies

Mistä päättelit, että yötyöläinen on mies?

• 12CNJCEJJK

Olipa tyhmä kommentti jollakin : " nuorena jaksaa valvoa". Höpös, ihminen tarvitsee unta iästä huolimatta. Sanomattakin selvää että pienen lapsen vanhemmalla / vanhemmilla yö-unet ovat vähäisiä , yleinen ongelma. Parsikunnan pitäisi löytää sellainen ratkaisu että molemmat saa nukkua, eikä vain toinen rasitu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      66
      2204
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      1482
    3. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      62
      1285
    4. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      70
      1271
    5. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      115
      1149
    6. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      90
      1000
    7. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      69
      989
    8. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      72
      943
    9. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      81
      886
    10. Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."

The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise
      Tv-sarjat
      11
      862
    Aihe