Kysely jumalaan liittyen

utelias_mieli

Kuitenkin tänne ateistien palstalle on eksynyt teistejä niin haluaisin saada teiltä muutaman vastauksen minua askarruttaviin kysymyksiin. Ateistitkin voivat toki vastata. Olisin kiitollinen jos vastaisitte joka kohtaan uskostanne riippumatta (varsinkin kohtaan 4 ja 5). Elikkäs:
1. Kuinka vahva ateisti/teisti olet?
2. Mihin tarvitset jumalaa/miksi et tarvitse jumalaa?
3. Miksi jumala on olemassa? (Raamattua ei hyväksytä selitykseksi!)
4. Miksi jumalaa ei ole olemassa?
5. Mikä on johtanut siihen että uskot jumalaan/ et usko jumalaan?

Kiitoksia kaikista asiallisista vastauksista jo etukäteen.

48

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä vastausta:

- agnostisistinen teisti, joka välillä epäilee jumala- ja uskontokysymyksiä, välillä uskoo vähän vahvemmin.

- lohtu, tulevaisuuden toivo, elämän vankan perustan kaipuu, ikuisen elämän toive

- en osaa tähän vastata. Jos Jumala on olemassa niin Hän lienee iätön, ajaton, aina ollut (no tuohon voi toki loogisesti sanoa, että jos Jumala voi olla aina olemassa ilman aiheuttajaa niin silloin voi maailmankaikkeuskin olla ilman aiheuttajaa).

- tähän ei kai teistin tarvitse vastata?

- subjektiiviset elämänkokemukset ja niistä tekemäni uskonnolliset tulkinnat. Ei ole objektiivisia, intersubjektiivisia, kaikille älyllisille olennoille kiistattomia todisteita Jumalan/jumalien olemassa olon puolesta.

• 1. Kuinka vahva ateisti/teisti olet? Tällä hetkellä olen agnostinen ateisti, jos joku joskus pystyy esittämään todisteet/perustelut jumalansa olemassaololle, muutun agnostiseksi/gnostiseksi teistiksi.

2. Mihin tarvitset jumalaa/miksi et tarvitse jumalaa? En ole ainakaan vielä törmännyt tilanteeseen, jossa jumalilla olisi jotain käyttöä.

4. Miksi jumalaa ei ole olemassa? En tiedä onko jumalia olemassa, en voi väittää tietäväni, että niitä ei ole.

5. Mikä on johtanut siihen että uskot jumalaan/ et usko jumalaan? Mikään ei varsinaisesti ole johtanut siihen, en ole koskaan uskonut jumaliin.

• Huomasin, että aloittaja toivoi vastausta kuitenkin erityisesti myös tähän:

No hyvä argumentti Jumalan olemassaoloa vastaan on, että nykytiedon mukaan ei ole olemassa mitään maailmankaikkeudessa eikä elollisessa luonnossa, mikä vaatisi välttämättä ja kiistatta Jumalan aikaansaajakseen.

Kristillistä teismiä vielä jos tarkemmin ajatellaan ja sitä halutaan kritisoida niin teodikea on nähty hankalaksi ongelmaksi uskonnonfilosofiassa kristilliselle jumalakuvalle.

• TV7 levittää fundamentalistista ja kreationistista huuhaata. Evoluutioteoria on vahvasti tutkittu ja todistein tuettu tieteellinen teoria. Piste.

Agnostistisena teistinä ja luterilaisena körttinä koko TV7 on minulle epäkiinnostava. Kreationismi on hölynpölyä, jota ei Rooman paavikaan kannata.

• älyn.väläys kirjoitti:

Voitko sinä vastata näihin kysymyksiin?
        Darwin 150 vuotta- mutta todisteet puuttuvat yhä miksi?
        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=9518

Todisteet ovat biologien mukaan täysin kiistattomat. Niitä ei voida kiistää tieteellisin perustein.

• agnoskepo kirjoitti:

Todisteet ovat biologien mukaan täysin kiistattomat. Niitä ei voida kiistää tieteellisin perustein.

Eipä vaan ole.

• totuusfriikki7678 kirjoitti:

TV7 levittää fundamentalistista ja kreationistista huuhaata. Evoluutioteoria on vahvasti tutkittu ja todistein tuettu tieteellinen teoria. Piste.

Agnostistisena teistinä ja luterilaisena körttinä koko TV7 on minulle epäkiinnostava. Kreationismi on hölynpölyä, jota ei Rooman paavikaan kannata.

Olet tyypillinen ateisti. Sinulla on vain päähänpinttymä mutta et tiedä mittään ja haukut uskovia kun kyseenalaistavat teidän höpinänne.

• älyn.väläys kirjoitti:

Eipä vaan ole.

Esitähän tieteellisen kritiikin kestävä artikkeli, jossa evoluutioteoria todistetaan vääräksi. Sellaista ei ole. On vain uskonnollisia uskomuksia ja niiden pohjalta nousevia uskonnollisia väitteitä. Evoluutioteorian perusteet on todistettu tieteellisen metodin mukaan useilla toisistaan rippumattomilla tavoilla. Kreationisteille jää vain tyhjä inttäminen.

• agnoskepo kirjoitti:

Esitähän tieteellisen kritiikin kestävä artikkeli, jossa evoluutioteoria todistetaan vääräksi. Sellaista ei ole. On vain uskonnollisia uskomuksia ja niiden pohjalta nousevia uskonnollisia väitteitä. Evoluutioteorian perusteet on todistettu tieteellisen metodin mukaan useilla toisistaan rippumattomilla tavoilla. Kreationisteille jää vain tyhjä inttäminen.

Vastaa sinä noihin avoimiin kysymyksiin äläkä minua tenttaa. Minähän kysyin teiltä. Vastaa äläkä kiemurtele.

• Tyhjiä-kysymyksiä
        älyn.väläys kirjoitti:

Vastaa sinä noihin avoimiin kysymyksiin äläkä minua tenttaa. Minähän kysyin teiltä. Vastaa äläkä kiemurtele.

Aukkojen jumalallasi ei ole tulevaisuutta. Tiede vastaa "avoimiin kysymyksiin" vähän kerrallaan ja jokaisen vastauksen myötä kreationisminsi on ahtaammalla. Leisola tietää sen tutkijana satavarmasti. Evoluutioteorian todisteet ovat kiistämättömän vahvat. "Avoimiin kysymyksiin" saadaan vastauksia tutukimuksen edistyessä ja sinun kreationistinen uskosi tulee olemaan vuosi vuodelta heikommalla pohjalla.

• Tyhjiä-kysymyksiä kirjoitti:

Aukkojen jumalallasi ei ole tulevaisuutta. Tiede vastaa "avoimiin kysymyksiin" vähän kerrallaan ja jokaisen vastauksen myötä kreationisminsi on ahtaammalla. Leisola tietää sen tutkijana satavarmasti. Evoluutioteorian todisteet ovat kiistämättömän vahvat. "Avoimiin kysymyksiin" saadaan vastauksia tutukimuksen edistyessä ja sinun kreationistinen uskosi tulee olemaan vuosi vuodelta heikommalla pohjalla.

Ja mato vain jatkaa kiemurtelua koukussa.....
        Aina samat vastaukset sukupolvi vaihtuu mutta vastauksia ei tule. Koska niitä ei ole.

• älyn.väläys kirjoitti:

Ja mato vain jatkaa kiemurtelua koukussa.....
        Aina samat vastaukset sukupolvi vaihtuu mutta vastauksia ei tule. Koska niitä ei ole.

Oletko ikinä kuullut sanontaa: "Yksi hullu kysyy enemmän kuin seitsemän viisasta ehtii vastata"
        Noistakin TV7:n kysymyksistä suureen osaan on jo vastattu. Silti kreationistit kyselevät niitä kerta toisensa jälkeen. Se, ettei kaikkia yksityiskohtia vielä tiedetä, ei tarkoita, ettei teoria olisi oikea.
        Nykyään kressujen taikasana on informaatio, joka ei kuulemma voi lisääntyä. Kysyin mikrobiologian alalta väitöskirjaa tekevältä tyttäreltäni informaation lisääntymisestä ja hän piti asiaa itsestään selvänä. Ihmetteli, kuinka joku edes väittää ettei lisääntyisi.
        Kysesessä ohjelmassa väitettiin myös, ettei välimuotoja ole. Hevosen fossiilisarja taisi herroilta unohtua ja myös valaan siirtymäfossiilisto, josta S J Gould kirjoitti : "Paras siirtymäfossiilisarja, josta kukaan paleontologi olisi osannut edes haaveilla." Tietämättömyyttä vai tahallista valehtelua ohjelmaan osallistujilta?
        Aukkojen jumalasi tila pienee tieteen edistyessä ja se suuntaus on jatkunut ainakin jo Darwinin ajoista. Kreationismi on syntymästään saakka ollut pseudotieteellistä roskaa, jota valtaosa kristityistäkään ei allekirjoita. Yhtenä esimerkkinä kyseisessä ohjelmassakin esiintynyt tohtori Junkkaala.

• älyn.väläys kirjoitti:

Voitko sinä vastata näihin kysymyksiin?
        Darwin 150 vuotta- mutta todisteet puuttuvat yhä miksi?
        http://www.tv7.fi/vod/player/?program=9518

En tiedä voiko kukaan enää yhtään sen enemmän vääristellä ja valehdella yhdessä ohjelmassa ku Reinikainen tuossa parodiassa :)

• code_red kirjoitti:

En tiedä voiko kukaan enää yhtään sen enemmän vääristellä ja valehdella yhdessä ohjelmassa ku Reinikainen tuossa parodiassa :)

No sano vaikka viisi valetta ja oikaise sinä ne miten ne oikesti on.

• älyn.väläys kirjoitti:

No sano vaikka viisi valetta ja oikaise sinä ne miten ne oikesti on.

1) heti otsikossa: "Café Raamattu : Darwin 150 vuotta- todisteet puuttuvat yhä"

http://evolutionfaq.com/articles/five-proofs-evolution

2) 1:28 Reinikäinen: "Darwinismi on filosofia, joka torjuu uskon jumalaan"
        Väärin. http://fi.wikipedia.org/wiki/Darwinismi. Eveollutioteoria ei ota mitään kantaa, kuten tiede yleensäkin, jumalan olemassaoloon. Reinikäinen perustaa asian darwinin kirjeenvaihdolla, joka on kyllä täydellinen rimanalitus. :)

3) 2:12 Reinikäinen: "Kyse ei ole puhtaasta jumalattomuudesta vaan kyse on selvästi hyökkäyksestä jumalan uskoa vastaan". Väärin :) Katso kohta 2. Reinikäinen sekoittaa, ilmeisesti tahallaan, uusateismin ja eveluutioteorian.

4) 4:20 Reinikäinen: "Eihän millään tieteenalalla 150 vuotta vanha hypoteesi voi elää. Mutta se elää sen takia, että sen päätehtävä on torjua usko jumalaan". Huhuhh :) Niin perseilleen ei voi enä selittelyt mennä :) Darwinin teoria on edelleen perusta evoluutioteorialle mutta Reinikainen vois tutustua nykyaikaiseen evelouutioteoriaan niin huoamis että se on pikkaisen kehittynyt Darwinin ajasta. Jostain syystä Reinikainen ei haluu :) Hmm...miksiköhän?? :)

5) 5:20 "Eihän me painovoimaa saa arvostella joten myös evoluutioteoriaakaan ei saa arvostella" :D Ok.....tämä oli pohjanoteeraus :) Jos Reinikainen vielä kertoisi miksi ei saa arvostella niin olis kiva. Nobeli tippuis samantien jos joku pystyy kumoamaan eveoluutioteorian taikka painovoimateorian mutta Reinikaiselle ei nobeli kelpaa vaan puskista huutelu on hänen juttusta...näköjään :)

Niin...tässä muutama alkuun....ja seki vain n. 5min aikana havaittua.

• kris-tit-ty

Mihin niistä tuhansista jumalista? Tämän kysyin vähän kieli poskessa, koska jos tarkoitat kristinuskon Jumalaa, se kirjoitetaan isolla alkukirjaimella. Asialla ei ole mitään tekemistä uskon tai uskon puutteen kanssa, vaan se on kielioppisääntö, oikeinkirjoitusta, koska kristinuskossa Jumala on erisnimi. Ateistit luulevat usein, että kirjoittamalla kristinuskon Jumala pienellä alkukirjaimella ilmaistaan uskon puutetta Jumalaan, mutta siinä ilmaistaan vain aukko omassa sivistyksessä, oikeinkirjoitustaidon puutetta. :D Ettehän kirjoita esimerkiksi Zeustakaan pienellä kirjaimella.
      Tulen vastaamaan noihin kysymyksiin, kunhan on sopivaa aikaa, mutta sanoin nyt vain tämän asian kun se oli tässä kuin tarjottimella.

• fda

"Ateistit luulevat usein, että kirjoittamalla kristinuskon Jumala pienellä alkukirjaimella ilmaistaan uskon puutetta Jumalaan, mutta siinä ilmaistaan vain aukko omassa sivistyksessä, oikeinkirjoitustaidon puutetta. :D Ettehän kirjoita esimerkiksi Zeustakaan pienellä kirjaimella."

Sitäkö sinä sen kuvittelet tarkoittavan? Kyllä minulle jumala jos toinenkin kelpaa pieneksi kirjoitettavaksi, kun ei nimellä siitä puhuta. Jos erityisesti kristinuskosta puhutaan niin Jumala se silloin on, tai Jahve, tai joku muu nimi jota ei saisi sanoa.

• JjJjJjJjJjJ

Kristinuskon Jumala on jumala.

• Tutkija75

1. Anti-teisti, uskonnot ovat tyhjän myymistä, eli huijausta.

2. ...

3. ...

4. Raamatussa seikkaileva Jumala ei ole lähimaillekkaan niin älykäs kuin maailmankaikkeuden luojan voisi olettaa olevan.

5. Lapsena minut aivopestiin luulemaan että raamattu on erehtymätön kirja, kun tutkin asiaa niin huomasin että se on lähes kokonaan silkkaa puppua.

• hkprthpkorktphkpk

Miksi ateistit ovat niin tyhymiä?

• 1. Kuinka vahva ateisti/teisti olet?
      En ota kantaa asiaan, josta ei periaatteessakaan voi saada tietoa. Raamatun ilmoitus Jumalasta ei voi olla kirjaimellisesti totta.

Tarvitsin Jumalaa ollessani uskovainen, mutta en katso tarvitsevani enää. En näe luonnossa asioita, jotka vaatisivat yliluonnollisen entitetin olemassaoloa.

Onko?

En tiedä.

Uskoin joskus, mutta uskominen Raamatun ilmoittamaan Jumalaan siten kuin hänet minulle fundamentalistipiireissä opetettiin (ja itsekin opetin), vaatisi älyllistä itsemurhaa.

• utelias_mieli

Kiitos kaikista asiallisista vastauksista tähän mennessä. Toivoisin että jatkossa pidettäisiin keskustelu mahdollisimman siistinä. Ja vielä lisäys tuohon aloituskommenttiin, että olisi hienoa jos voisitte vastata jokaiseen viiteen kohtaan. Mikäli olet vahva ateisti/teisti, voit ohittaa kohdan 3/4. Jos et ole vahva ateisti/teisti, vastaa sekä kohtaan 3 että 4. Kiitos.

Agnostinen ateisti. En tiedä, kuinka tuota vahvuutta mitataan. Mutta ei mulla ole tarvetta vahvistaa uskomuksiani suuntaan tai toiseen.

En minä tarvitse persoonallista jumalaa mihinkään. Miksi? En osaa vastata. En minä tarvitse riisipuikkojakaan mihinkään ja ainoa syy on se, että elämäni näyttää sujuvan hyvin ilmankin.
      Tätä ei pidä ymmärtää niin, etteikö minulla olisi henkisiä tai hengellisiäkin tarpeita. Ne vaan eivät liity mihinkään persoonallisiin jumaliin.

En tiedä

En tiedä tätäkään.

Ei mikään. En ole koskaan uskonut mihinkään persoonallisiin jumaliin. Mikään ei ole johtanut minua myöskään pois tästä tilasta.

• "1. Kuinka vahva ateisti/teisti olet?"

positiivinen ateisti.

"2. Mihin tarvitset jumalaa/miksi et tarvitse jumalaa?"

Teen yleensä asiat itse ja turvaudun ystävien, tuttujen jonkun muun ihmisen apuun ennemmin kuin yliluonnollisten entiteettien.

"3. Miksi jumala on olemassa? (Raamattua ei hyväksytä selitykseksi!)"

Ihminen haluaa ajatella maailmalle ihmishahmon näköisen luojajumalan kaiken aikaansaajaksi. Joillekkin maailmassa ei olisi mitään järkeä ilman sitä, vaikka maailmassa ei mitään järkeä edes ole, vaikka oli luojajumala tai ei.

"4. Miksi jumalaa ei ole olemassa?"

Ei ole tarpeeksi hyviä todisteita sille.

"5. Mikä on johtanut siihen että uskot jumalaan/ et usko jumalaan?"

Huonot kokemukset, jumalan olemattomuus ja kokemukset syrjinnästä.

"Kiitoksia kaikista asiallisista vastauksista jo etukäteen."

Oles hyvä.

• Multinikkistelijä

Olen sekä fyysisesti että henkisesti heikko. Vahva olen vain agnostisuudessani.

Jumala voisi toki tehdä paljonkin, mutta toisaalta: kaikki ongelmat, joita maailmassa tällä hetkellä on, ovat täysin ihmisen ratkaistavissa. Kyse on vain halusta.

En tiedä, onko Jumala olemassa. Jos olisi, olisi se älyllisesti mielenkiintoista.

En tiedä, onko Jumala olematta olemassa. En voi aukottomasti todistaa Jumalan olemassa olemattomuutta enkä haluakaan. Haluan antaa Hänellekin mahdollisuutensa. En edes tiedä, onko Hän niin kaikkivaltias kuin väitetään, joten Hänenkin olemassa olollaan voi olla rajoituksena. Kukapa tietää...

Elämänkokemukseni on vakuuttanut minut siitä, että kannattaa uskoa loogiseen ajatteluun, mutta olla siinä uskossaan rehellinen ja lahjomaton ja jatkuvasti etsiä loogisen ajattelunsa rajoja, ettei vahingossa astuisi niistä yli tyhjän päälle. Siinä kun yleensä tulee enemmän tai vähemmän rumaa jälkeä, riippuen jonkin verran siitä minkä tai kenenkä päälle sattuu harha-askeleensa seurauksena tipahtamaan. Suhteeni Jumalaan muistuttaa minua joka päivä tästä tarpeesta nöyryyteen tuntemattoman edessä.

• filosofianalkeet

Tuohon kaikkivaltiuuteen minun pitää kommentoida sen verran että jumalan kaikkivaltiuus on mahdotonta! Sen voi perustellu paradoksilla joka sanoo seuraavaa: voiko jumala luoda niin ison kiven että edes hän itse ei sitä jaksa nostaa sitä.

• Multinikkistelijä
        filosofianalkeet kirjoitti:

Tuohon kaikkivaltiuuteen minun pitää kommentoida sen verran että jumalan kaikkivaltiuus on mahdotonta! Sen voi perustellu paradoksilla joka sanoo seuraavaa: voiko jumala luoda niin ison kiven että edes hän itse ei sitä jaksa nostaa sitä.

Ajalta jolloin mainoksetkin vielä olivat mainoksia: "Tiedämme, että täydellisyys on mahdotonta, mutta kukapa ei haluaisi tietää, kuinka lähelle on mahdollista päästä"

• minun.ajatuksiani

1. Kuinka vahva ateisti/teisti olet? "Todella vahva kunnes saan todisteita Jumalasta. Sellaisesta kuin kristityt Jumalan ymmärtävät."

2. Mihin tarvitset jumalaa/miksi et tarvitse jumalaa?" Olisi hyvä olemassa, mutta itse on joutunut pärjäämään."

3. Miksi jumala on olemassa? (Raamattua ei hyväksytä selitykseksi!) "Yksi selitys maailmankaikkeuden syntymiseen, ihmisellä on sisäänrakennettu tarve uskoa johonkin itseään suurempaan."

4. Miksi jumalaa ei ole olemassa?" Luulisi hänen antavan merkkejä itsestään kaiken sen rukoilun ja palvonnan jälkeen".

5. Mikä on johtanut siihen että uskot jumalaan/ et usko jumalaan? "Lapsuuden vastenmieliset kokemukset uskonnosta."

Kiitoksia kaikista asiallisista vastauksista jo etukäteen.

• kris-tit-ty

Vastaan nyt jotain kysymyksiin

Usko Jumalaan on minussa syvällä, on ollut lapsuudesta asti. kaarne käytti toisessa ketjussa hyvää vertauskuvaa omasta ateismistaan, kun sanoi sen toimivan painovoiman tavoin. Tuo vertaus sopii myös kuvaamaan uskoani: se pitää kiinni maassa, ja jos hyppää ilmaan, se vetää takaisin alas. Minä en voi päättää, uskonko vai en. Jos yrittäisin olla uskomatta, huomaisin "painovoiman" mahdin. Siinä mielessä olen kai vahva teisti.

Vaikea tietää, mihin kaikkeen tarvitsen Jumalaa, kun ei ole kokemusta ateismista. On nimittäin varmaan paljonkin asioita, joissa ei huomaa tarvitsevansa Jumalaa, ihan niin kuin ei huomaa ilmaa, jota hengittää. Sen puuttumisen vasta huomaisi.
      Jos yritän kuvitella maailmaa ilman Jumalaa, se tuntuu liian tarkoituksettomalta maailmalta, samoin ihmisten elämä tuntuisi liian tarkoituksettomalta.
      Ikuisuusulottuvuus antaa niille syvyyden ja perimmäisen tarkoituksen, ja Jumalan rakkaus ja armo luo elämän.

Jumala on ikuinen, aina ollut ja aina oleva. Jos tarkoitat, että miksi uskon Jumalan olemassaoloon, niin siksi että se usko minussa on. :) En tiedä, onko Jumalaa olemassa vai ei, sitä ei voi tietää kukaan, mutta uskon että on.

En tiedä, kun olen uskonut niin kauan kuin muistan lapsuuttani taaksepäin. Arvelen, että lapsen luontainen usko johonkin suurempaan sai muodon, kun kerrottiin Taivaan Isästä (kotini oli kristitty).

• 1. Melko vahva, jätän jumalan olemassaololle ehkä muutaman promillen mahdollisuuden.
      2. En tarvitse mihinkään.
      3. -
      4. Miksi pitäisi olla, kaikki toimii ilmankin.
      5. Raamatun lukeminen kannesta kanteen oli alkusysäys, skeptinen ja analyyttinen mieli vaikutti siihen että pohdin raamatun tekstejä perusteellisesti, myös ristiriidat uskovien puheiden ja raamatun välillä sekä itse raamatun tekstien ristiriitaisuudet herättivät kysymyksiä.
      Teini-iässä mielessäni oli papin ura ja halusin tiedonjanoisena tietää raamatusta ja kristinuskosta mahdollisimman paljon ja tietysti halusin löytää tukea uskolleni, päinvastoin tosin sitten kävi, ei tullutkaan pojasta pappia vaan ateisti.

Sanoisin että aika vahva teisti. Tulevastahan ei tiedä, mutta uskoni on kestänyt kovia aikoja ja asioita.

Jumala on iso osa elämääni. Häneltä saan tukea, johdatusta ja vastauksia elämääni.

Jaa, tuohon en osaa vastata. Kelle Jumala vastaa olemassaolostaan? Ei kaiketi kenellekkään.

Pitkällinen pohdinta, asioiden tutkiminen, vastausten etsiminen, kyseleminen, kyseenalaistaminen eli eräänlainen prosessi, joka päättyi sitten siihen että tulin uskoon.

• levollinen_mieli_

On muuten mielenkiintoista kuinka uskovaisilla usko aina "kestää" (tai sitten ei), ateisteilla tällaista jatkuvaa sisäistä taistelua harvoin kuulee olevan. Eihän sellaisen säilymisen puolesta tarvitse taistella, jonka tietää todeksi.

• levollinen_mieli_ kirjoitti:

On muuten mielenkiintoista kuinka uskovaisilla usko aina "kestää" (tai sitten ei), ateisteilla tällaista jatkuvaa sisäistä taistelua harvoin kuulee olevan. Eihän sellaisen säilymisen puolesta tarvitse taistella, jonka tietää todeksi.

Ehkä uskovaisen kohdalla voisi enemmän tai vähemmän puhua "uskon kestämisen" sijaan luottamuksesta Jumalaan ja Hänen huolenpitoon. Aivan kuten ateistin kohdalla voisi ajatelle että luottaako siihen että "elämä kantaa" tai selviää asioista.

• levollinen_mieli_
        juhani1965 kirjoitti:

Ehkä uskovaisen kohdalla voisi enemmän tai vähemmän puhua "uskon kestämisen" sijaan luottamuksesta Jumalaan ja Hänen huolenpitoon. Aivan kuten ateistin kohdalla voisi ajatelle että luottaako siihen että "elämä kantaa" tai selviää asioista.

Olen jutellut nimenomaan sellaisten kristittyjen kanssa, jotka kertovat uskonsa horjuvan. Heillä siis on kausia jolloin epäilevät, voiko jumalia/luojaa olla olemassa. Olen jutellut myös sellaisten uskovien kanssa, jotka kertovat että heidän on välillä vaikea luottaa Jumalan huolenpitoon. Jolloin usko ei siis horju, vaan luotto avunsaamiseen. Näiden välillä on ero.

• levollinen_mieli_ kirjoitti:

Olen jutellut nimenomaan sellaisten kristittyjen kanssa, jotka kertovat uskonsa horjuvan. Heillä siis on kausia jolloin epäilevät, voiko jumalia/luojaa olla olemassa. Olen jutellut myös sellaisten uskovien kanssa, jotka kertovat että heidän on välillä vaikea luottaa Jumalan huolenpitoon. Jolloin usko ei siis horju, vaan luotto avunsaamiseen. Näiden välillä on ero.

Toki voi löytyä kumpaakin ryhmään kuuluvia uskovaisia. Uskovainenkin on uskoontultuaankin vajavainen ihminen tunteineen ja epäilyksineen, ei ihmisestä "superihmistä" tule uskoontultuaan ja hyvä niin. Voi epäillä ja kysellä, Jumala kyllä kestää sen.

• 1. Ainakin 30 kg jaksan nostaa.

2. En mihinkään/olemattomalle ei minulla ole mitään käyttöä.

3. ...

4. Miksi mitään, mitä ei ole, ei ole?

5. Jokaisella, jolla on joku jumalakäsitys, se on erilainen kuin jollain toisella. Käsitys jumalista on siis pelkkä mielipide, makuasia, "mustatuntuu".

• NoJuuEi

1. Ehdottoman vahva ateisti.
      2. En tarvitse näkymättömiä taruolentoja mihinkään.
      3. Ihmisen mielikuvitus kykenee keksimään rajattomasti kaikkea mitä ei ole olemassa. Kuten ne tuhannet eri jumalat, joita ihmiset ovat sokeasti palvoneet.
      4. Mielikuvitusolennot ovat olemassa vain mielikuvituksessa. Eikä niitä missään muualla ole koskaan havaittukaan. Mistään jumalista ei ole olemassa mitään todisteita. Ei niin yhtään mitään.
      5. Uskontojen lapsellinen typeryys ja epäloogisuus sekä kaikki esitetyt "todisteet" jumalista. Ne "todisteet" jotka aina herättävät vain joko sääliä tai sitten suurta hilpeyttä, yleensä molempia. Raamatun kiivas, julma, armoton ja sadistinen kansanmurhaaja ei täytä ainotakaan niistä ominaisuuksista joita uskovat väittävät hänellä olevan, eikä ainoatakaan niistä kriteereistä, joita kaikkitietävällä kaikkivaltiaalla pitäisi olla.

Ehkä vielä erikseen voi korostaa sitä, että uskovat valehtelevat jatkuvasti täysin surutta, kuten tälläkin palstalla päivittäin näkee ja josta minulla on myös todella runsaasti omakohtaisia kokemuksia. Kun ainoat "todisteet" ovat jatkuvista valheista toistuvasti kiinni jääneiden ihmisten kertomuksia, niin sellaisten ihmisten sadut osaa asettaa arvoiseensa seuraan, sinne vessanpönttöön muun kakkendaalin seuraan.

• nyanyan

1. Kuinka vahva ateisti olet?
      Millä asteikolla? Kouluarvosanalla varmaan 8-9/10.

2. Mihin et tarvitse jumalaa?
      En koe tarvitsevani jumalia (kr-uskon Jumala mukaanlukien), koska mikään ei muuttunut verrattuna siihen aikaan kun tukeuduin niihin. Tai korkeintaan neuroottisuus ja ahdistus vähenivät, kun lopetin todellisuudesta irrallaan olevista uskomuksista elämisen.

3. Miksi jumala on olemassa?
      Koska se on kaikkivoipa ja voi siis olla olemassa vaikka me emme pystykään sitä mitenkään havaitsemaan?

_Uskon_ ettei jumalia ole olemassa, koska en ole sitä henkilökohtaisesti mitenkään havainnut, ja koska tiedemaailmassakaan ei ole havaittu (tiedeyhteisö on valtavan suuri, itsekriittinen ja hyvin verkostoitunut; näiden vuoksi näen sen luotettavaksi tiedonlähteeksi). Päin vastoin, evidenssi on kaikkea yliluonnollista vastaan.

5. Mikä on johtanut siihen että et usko jumalaan?
      Huomasin, ettei jumalaan uskominen tee ihmisistä parempia kuten pitäisi, jotta uskottavuus minkään jumalan olemassaoloon säilyisi. Jumalaan uskominen ei myöskään paranna omaa oloa sen todennäköisemmin kuin uskomattomuuskaan. Jotkut tietysti saavat uskonnosta valoa elämäänsä, mutta se ei ole kenenkään kohdalla 100% varmaa niinkuin pitäisi olla, että uskottavuus minkään jumalan olemassaoloon säilyisi. Eniten tulee vaikutelma, että eri ihmisryhmät vain pitävät yllä illuusiota siitä, mikä minkäkin ryhmän käsitys on jumalasta. Noiden havaintojen sekä psykologiaan, biologiaan ja ihmiskunnan historiaan perehtymisen vuoksi oma subjektinen kokemukseni on, ettei tässä maailmassa ole "koko peliä hallitsevaa suurta kättä".

• nyanyan

2. Mihin et tarvitse jumalaa?*
        Eli mihin en tarvitse: en mihinkään. Luin huolimattomasti "miksi et tarvitse jumalaa".

• Reddington

1. Asteikolla yhdestä kymmeneen vahva neljätoista
      2-5 Mihin/miksi pitäisi?

• 1213

Erittäin heikko Jeesuksen opetuslapsi. Mutta onneksi Jumalan voimalla pystyy selviytymään.

Minulle Jumalan olemassaolo on totuus. Ilman Jumalaa ei olisi mitään, joten Jumala on minun nähdäkseni elämän edellytys.

En tiedä. Jos tarkoitat, millä perusteella Jumala on olemassa? Vastaus on: Uskon niin, koska meillä on Raamattu, jota en usko ihmisten kyenneen tekemään ilman Jumalaa ja koska maailma on olemassa kuten Raamatussa ilmoitettu ja koska koen, että Raamatun lupaukset ovat totta.

• 3053

- Uskon, että Jumala on olemassa. En siis tiedä, onko Jumalaa olemassa.

- Uskon, että Jumala ilmoitti Sanansa Moosekselle ja toi Sanaansa lähemmäksi ihmisiä myös Jeesuksen opetusten kautta. Uskon, että noudattamalla juutalaisille ja kristityille tarkoitettua lakia, olen parempi ihminen ja kykenen rakastamaan lähimmäisiäni niin kuin itseäni. Jos teen väärin elämässäni, osaan myös katua sitä ja pyytää anteeksi.

- Uskon, että kaiken näkyvän ja havaittavan ulkopuolella on voima, josta kaikki on saanut alkunsa. Tuon voiman olemassaoloa emme voi koskaan tieteellisesti todistaa. Voimme vain uskoa tai olla uskomatta siihen.

- Aina on olemassa mahdollisuus myös siihen, että kaikki näkyvä luonnonlakeineen on järjestynyt täysin sattumalta ja hyvä / kaunis sekä paha / ruma ovat vain aiheutuneet näiden lakien erilaisista suhteista erilaisissa ympäristöissä. Moraalinen ajattelu voi myös olla ihmisen omaa filosofiaa, jonka esimerkiksi Mooses on kirjoittanut ylös itse, mutta ei vaatimattomana miehenä ole halunnut julistautua sen esittäjäksi.

- Ajattelen sekä formaalisti, että luovasti. Uskon, että kaiken takana on näiden kahden mallin yhteisvaikutus. On luonnonlakeja, jotka toimivat jonkin selittämättömän varassa. Myös minulla voi olla edessäni kynä ja paperia. Kun piirrän, piirrän vain viivoja, jotka voidaan ilmentää myös matemaattisten lausekkeiden avulla. Mutta silti niistä muodostuu selittämättömällä tavalla jotakin uutta, mikä on hyvin monimutkainen prosessi. Sitä voidaan kyllä yrittää kuvailla tieteellisesti biologian, psykologian, sosiologian, semiotiikan, kulttuuriantropologian, jne. avulla, mutta lopullista selitystä toiminnalleni ei voida saavuttaa koskaan.

• a-teisti-ei-kirj

Vastaan vain kohtaan kaksi (nämähän on puitukin läpi jo aika monesti) koska itseäni hiukan kyllä kiinnostaa miksi toiset ihmiset kaipaavat tai jopa tarvitsevat jonkin yliluonnollisen entiteetin jolla on kaikki valta ja voima turvakseen, kaitsijakseen ja kenties lohduttajakseen. Muttra minä en todellisuudessa varmastikaan tämän asian syvintä olemusta edes käsitä enkä kenties edes kykenisi käsittämään vaikka se minulle rautalangasta väännettäisiin. Kokeilla tietenkin saa.

Itse kun ole kokenut mitään tuollaista tarvetta koskaan, en edes elämän kriiseissä niin miksi sitten nyt kun elämä sujuu ihan kohtuullisen hienosti? En tunne siis vähäisimmissäkään määrin vetoa tai mielenkiintoa kurkottaa kohti Jumalaa.

• yksvaan2

1. Olen lähinnä agnostikko. Pyhissä kirjoissa piilee totuuden siemenet. Totuus ja varmuus löytyy tietenkin tieteestä. "Jumala" voi olla yhtä kuin tiede/tieto.
      2. "Tarvitsen Jumalan apua" silloin kun mikään muu ei auta. Oikeasti en tietenkään usko että Jumala on pilven päällä istuva kaikkitietävä vanha ukko...
      3.4. Jokaisessa elävässä olennossa asuu pieni Jumalan henki... Siksi kunnioitan kaikkia eläviä olentoja ja kaikki uskonnot käsittelevätkin aihetta mielenkiintoisilla tavoilla kuten jälleensyntymisellä hindulaisuudessa.
      5. Uskon että ihmisiä pitää hieman pelotella Jumalalla, Saatanalla ja helvetillä ettei ne käy jatkuvasti toistensa kurkkuihin kiinni. Täällähän vallitsisi viidakon lait ilman uskontoja...

• AAateisti

Olen agnostinen ateisti.

En koe minkään laisia merkittävämpiä emootio minkään laisessa hengellisissä tilanteissa, vaikkapa rukoillessa. En siis tarvitse jumalaa/jumalia teokseni elämään. Olen kyllä tosin yrittänyt tätä uskomista, mutta se ei ole vain minun juttuni. En koe siis uskon voimaa.

Ei ole mitään tieteellistä todistetta Jumalan olemassa ololle, joka olisi validi. Subjektiivinen intuitioon perustuva perustelu ei ole oikein vakavasti otettava. Esim. luonnon kauneus on luojan lahja.

Ei sinäänsä voi perustella! Jos jumalaa ei ole olemassa, sille on vaikea löytää olemassa olon kiistäviö asioita. Siksi asiaa tulisi käsitellä nimen omaan tämän tyyppisellä kysymyksellä:-Onko jumalan olemassa ololle perusteita?

Ei todisteita/viitteitä jumalasta, enkä koe hengellisissä menoissa voimakkaampia emootioita.

• M49a

Sanaparia "olen ateisti" en ole koskaan tarvinnut käyttää muutaman internet-palstan ulkopuolella. Olen ollut ateisti pian 50 vuotta, mutta sen julistamiselle ei oikeastaan ole koskaan ollut näiden vänkäämispalstojen ulkopuolella mitään tarvetta. Oikeastaan tiedostin oelvani ateisti vasta liki täysi-ikäisenä, vaikka olin sitä ollut syntymästäni saakka. Se oli ja on minulle normaalitila, josta varsinkin fundamentalistinen usko on vääristymä. En tunne elävästä elämästä ainuttakaan fundamentalistiuskovaa, kreationistia tai vastaavaa. Minulle moiset ovat lähinnä internetilmiö, joka jaksoi hämmästyttää kun aikanaan ensi kertaa moisiin törmäsin. Että onko tuollaisia oikeasti olemassa? Hupia ja hämmästelyä fundisten jutuista on riittänyt, mutta myös myötähäpeää, surua ja toisinaan jopa ahdistuneisuutta, kun tietää että siellä sisällä yleensä on kuitenkin ihan tavallinen ihminen.

Eniten hämmästyttää se, mitä ihmettä nämä keskustelupalstojen raamattuautomaatit kuvittelevat saavansa aikaan tuputtamalla dogmejaan ihmisille, joita ne selkeästi eivät kiinnosta kuin ehkä kuriositeettimielessä? Minua ei takuulla saada käännytettyä jankuttamalla vuodesta toiseen samoja väsyneitä ja satoja kertoja perusteellisesti alasammuttuja ja yleensä vielä jonkun muun kuin kirjoittajan itse kyhäämiä kökköargumentteja ja raamatunlausespammia. En ymmärrä.

Minun ei oikeastaan tarvitse edes vastata noihin kysymyksiin, ne ovat irrelevantteja, merkityksettömiä. Joku saattaa lukea vastaukset kirjoittamieni rivien välistä ja se on ok. Kaikkea hyvää kaikille.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4190
    2. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2353
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      31
      2268
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      96
      2084
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1887
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1860
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1567
    8. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1531
    9. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      188
      1350
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      75
      1184
    Aihe