KOKEMUKSIA vähärasv. vs. vhh??

kiinnostaaaa

Haluaisi nyt käytännön kokemuksia ihmisiltä, jotka ovat laihduttaessaan koittaneet molempia ruokavalioita (vähärasvainen ja vhh). Kumpi toimi kohdallasi paremmin ja osaatko sanoa miksi? Kerro myös jos harrastit kovasti liikuntaa. Vähärasvaisella tarkoitan itse, että syödään melko vapaasti "hyviä" hiilareita (ns. Ravintorikkaita hiilareita, kasvikset, hedelmät, kokojyvä) ja rasvaa melko vähän (oliko joku suositus, että väh. 70g). Ja vhh eli syödäänkin enemmän rasvaa ja vähemmän hiilareita (vhh:ta on tietysti monenlaista, tiukkaa ja ei niin tiukkaa). Vai oletko sitä tyyppiä, että lasket vain kaloreita? Proteiinia tulee tietysti syödä riittävästi. Kyselen tätä asiaa ihan mielenkiinnosta :)

9

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin.meillä

      Vähärasvainen ei ainakaan sovellu minulle. Kokoajan pitäisi järsiä jotain porkkanaa yms. ja siltikin tuntuu, että nupissa heittää, eli yläpää ei pysy kunnossa. Tällä hetkellä menenkin siitä välistä. Proteiini pitoista ruokavaliota on kyllä tullut noudatettua ja toimii, kunhan muistaa liikunnan. Itselläni ei tosiaan tuo vähärasvainen toimi, tai sitten en vain osannut sitä. Mutta en kuitenkaan jaksaisi koko päivää aamusta iltaan olla tarkastelemassa myöskään ruokavaliota.

    • VHHmaistuuparemmalle

      Juu en kannata minäkään vähärasvaista...tai no riippuu mitä sillä tarkoitetaan, kun en grammoja mittaile :D Joskus yritin olla hyvin "vähärasvainen", mutta lähinnä tulin kärttyiseksi :O Itse todennut henk.koht. sopivimmaksi maltilliset määrät hyviä hiilareita (täysjyväriisi, tumma leipä, hapankorput jne..), kovat rasvat minimiin (no tämähän ei tosin liity kaloreihin) ja kasvi-/kalaölyt tilalle. Kala, äyriäiset, kalkkuna, kana, pavut ja herneet, raejuusto ja rahka proteiininlähteinä, lihaa harvemmin (en juuri pidä). Kasviksia niin paljon kuin sielu sietää, hedelmiä ei niinkään (sokeri). Juustot ovat ainoa poikkeus, jossa paljonkin joskus kovaa rasvaa..niin ja kahviin käytän PUNAISTA maitoa...mutta niistä en suostu luopumaan :D Kerran viikossa "saa" syödä muutenkin sit mitä tahtoo (eli tyyliin sunnuntaisin pizzaa ja jätskiä). Alkoholi, sokeri ja valkoset hiilarihötöt minimiin noin kiteytettynä ja vettä reippaasti, min. 2-3l / pvä...Luulen et tätä kutsuttaisiin "Välimeren dieetiksi", jos olkis pakko joku termi nyt heittää. Koiran kanssa ulkona 3 krt/pvä, näistä vähintään yks lenkki min. 45 min. reippaasti. Silloin tällöin salilla, mutta tykkään enemmän ulkoilla. Näillä eväillä -15kg vuodessa, veriarvot (etenkin hyvä kolesteroli) erinomaiset. Suurin havahtuminen tullut koko painonpudotuksen aikana siinä, että todellakin ruokavaliolla on enemmän merkitystä kuin liikunnalla. Liikunta kyllä buustaa aineenvaihduntaa hyvin, sen huomaa nopeasti. Ja jos on rapakunnossa, jaksaminen kohenee tosi nopeasti :)

    • eivähärasvaista

      Mun kohdalla vhh-tyylinen ruokavalio toimi kans paremmin. Hiilareita syön pääosin vain treenin jälkeen, silloinkaan ei viljoja. Kaloreita en myöskään laske. Käyn 3-4 kertaa viikossa puntilla ja päivittäin kävelen vähintään 6km. Vähärasvaisella ruokavaliolla laihdutusta yrittäessäni liikuin vähän enemmän mm. juosten, mutta tulosta tuli tosi huonosti ja väsyin. Nyt on parempi fiilis.

    • Lightiin

      Mä olen jo yli 60 v ja elämäni ajan saanut painoni hallittua BMI 25:ssä, mikä on mulle ehdottoman tärkeää, että tuossa pysyy. Mun keino on kyllä ollut kaikki vähärasvainen, aina valitsen tuotteista sen, vaikkapa jauhelihastakin 10 %. Aikoinaan maidot ja maitotuotteet jo niin tottunut lightiin/vähärasvaiseen, että muu maistuu pahalle, jos jossakin tarjolla. Olen samaa mieltä, että vähärasvaisella pitää olla laajasti tarkka, selvillä asioista. Rasvasta saavata energia sekä rasva vitamiinien imeyttäjänä on tärkeää! Olen ratkaissut asian niin, että aina olen käyttänyt hyviä rasvoja (tyydyttämättömiä) sitten kyllä, kuten rypsiöljyä. Myös minula menee koko ajan kalaöljy ja noin kerran viikossa syön muutoin kalaa. Ajatuksella kyllä aina järkkäilen niin, että huonoja eläinrasvoja mahdollisimman paljon vaihtuu kasviperäisiin. Minusta näin on ollut hyvä. Monipuolisuudesta kyllä huolehdin.

    • 190CM_mies

      VHH toimi itsellä hienosti, aloituspainon ollessa 115kg tulos nyt vuoden jälkeen 86kg. Liikuin viime kesän suht aktiivisesti, mutta jo ennen liikuntaa paino oli kesäkuuhun mennessä tippunut n. 100kg paikkeille. Luovuin kyllä jo VHH:sta muutamaksi kuukaudeksi talven paikkeilla ja saatoin silloin lihota vähän, joten tulokset voisivat olla parempia.
      Tämän lisäksi join myös alkoholia aika reilusti ja VHH lopetettua olutta yms muuta roskaruokaa, joten tulos siihen nähden tällä hetkellä on vähintäänkin loistava. VHH nään tärkeimpänä ravintosisältöihin tutustumisen ja jatkossakin kiinnittämisen ruokavalioon. En usko, että itse koko ikääni noudatan VHH valiota, mutta kyllä ruokavalion ulkopuolellakin niitä tuttuja VHH-ruokia tuli syötyä vaikka leipää yms aamuisin menikin.

    • Kotonakokkaaja

      Minun ruokavalioni on jostain tuosta välistä. Makrojakauma suunnilleen 50 % hiilihydraatit, 30 % rasvat ja 20 % proteiinit, kun viimeksi kalorilaskurilla tarkistin. Teen ruokani 90-prosenttisesti itse, tavallisesti normaalia kotiruokaa kuten paisteja, keittoja, muhennoksia, kastikkeita ja muuta sellaista. Ostan kaikki tuotteet normaalirasvaisina, mutta en juuri lisää rasvaa ruokiin. Mausteilla nimittäin saa tarpeeksi makua.

      Normaali lounas/päivällinen on suunnilleen sellainen, että 60-120 grammaa lihaa (useimmiten sikaa tai sika-nauta-jauhelihaa), 150-200 grammaa kasviksia ja kaksi-kolme perunaa tai pari desiä keitettyä riisiä. Jos liha on "paljaaltaan" eli pihvinä tms. niin lisäksi vajaa desi jotain itse väsättyä kastiketta. Aamulla puuroa raejuustolla ja juustovoileipä maitokahvin kera, iltapäivällä lounaan ja päivällisen välissä juustovoileipä ja hedelmä teemukillisen kera. Iltapalaksi kananmuna ja vähän puuroa raejuustolla. Leipää en siis syö kuin kaksi-kolme palaa päivässä kun enempää ei tee mieli.

      Hyvin jaksaa näillä eväillä. Säännöllisyys ja noin puoli kiloa kasviksia/hedelmiä/marjoja päivässä ovat avainasemassa syömisessäni, muusta en niin stressaa. Veriarvot oikein hyvät ja kunto reipas, vaikka ylipainoa onkin vielä 15 kg jäljellä. Lihoin muuten aikoinaan syömällä noin 500-700 grammaa rasvaista lihaa päivässä ja juomalla reilusti keskiolutta. Kun lihan rajoitti suunnilleen 150-200 grammaan/päivä ja oluen kittaamisen jätti max yhteen kertaan kuussa, niin johan kilot alkoivat karista.

      Olen laihtunut melkein 40 kg tällaisella tyylillä, hitaasti tosin, mutta pysyvästi. Liikuntaa en ole harrastanut pitkiä kävelyjä ja kesäisiä rentotahtisia mummopyörä-lenkkejä lukuunottamatta juurikaan. Nyt kyllä ehkä pitäisi ottaa punttisali ohjelmistoon, kun painonpudotus on hidastunut vain 100-200 grammaan viikossa. Kyllä tämä tästä.

    • Mahaaeiväännäenää

      Pudottanut VHH:lla 20 kg ilman nälän tuntua ja veriarvot joista sain nuhteita (verensokeri ja verenpaine) asettuivat. Tällä elämäntavalla asettuivat mieliteot ja syömishimo, näläntunne hallintaan.
      Kokeilin aiemmin vähärasvaista mutta ongelmana oli jatkuva nalkä ja mahan turpoaminen. Paino myös karkasi heti ylös kun en laskenut jokaista grammaa ja ollut "pipo kireällä" vaan söin ns normaalin ihmisen tavoin.
      Itselläni siis VHG tyyli lähinnä hyväkarppaus tyylillä toimii. Verensokeri ja paine ideaalit, nälkä poissa ja turvotus.
      Uskon että tämä tapa on isolle osalle sopiva ja kannustan kokeilemaan.

    • liikettä_niveliin

      Olen ollut koko ikäni normaalipainoinen. Aikaisemmin jos paino nousi vähän, kiinnitin huomiota rasvan määrään. Eli vähensin sitä. Nyt kun olen keski-ikäinen (vaihdevuosimuutoksia), olen huomannut, että lihasmassan määrä on vähentynyt rasvan määrä lisääntynyt kehossa, vaikka olen samoissa painoissa.

      Aloitin lihaskuntoharjoittelun, ja lihasmassa onkin alkanut taas kehittymään. En vaan jaksa laskea syömisiä. Helpointa on syödä nk. perusterveellisesti ja harrastaa sellaista liikuntaa, joka aktivoi lihaksia kasvamaan. Kävely tai juoksu ei normaalikuntoisella ihmisellä kehitä kuntoa, päin vastoin, lihasmassa voi jopa vähetä pitkäkestoisissa suorituksissa. Samoin kävellessä tai juostessa kulutettu kalorimäärä on onnettoman vähäistä, ja jos lihasmassa alenee, alenee myös kulutus. Voimaharjoittelua voi tehdä ihan ilman mitään apuvälineitä omaa kehoa apuna käyttäen (erilaisia punnerruksia, jalkakyykkyjä jne). Teho on riittävää, kun jaksaa niukin naukin tehdä viimeiset toistot. Oppaita löytyy kirjastoista ja kirjakaupoista. Ja aikaakin kuluu viikossa vain tunti tai pari, eli vähemmän, kuin mitä kuluttaisi epätoivoiseen lenkkeilyyn.

    • Vhhtoimii

      Samat kokemukset täällä että vähärasvaisella pää kokoajan jotenkin sumussa, eikä kylläisyyden tunnetta tule vaan pitäisi koko ajan olla jotain jyrsimässä. Vhh:lla tätä ongelmaa ei ole päinvastoin

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      376
      1436
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      113
      1180
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1062
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      930
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      876
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      786
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe