Huono kehityskeskustelu

mymmi1

Hei! Haluaisin kuulla muiden kokemuksia kehityskeskusteluista, joiden jälkeen on ollut huono olo. Itse olin äskettäin kehityskeskustelussa, jossa pomo totesi heti alkuun, että "meillä ei olekaan ollut aiemmin sinun kaltaisiasi persoonia töissä, joten mitenköhän olet selviytynyt". Tämä tuntui pahalle, koska minulle ei aiennut lainkaan, millainen persoona sitten olen ja mikä minusta tekee niin poikkeuksellisen. Menin tilanteessa lukkoon, enkä saanut vastausta tivatuksi.
En saanut työstäni palautetta. Pomo luki läpi täyttämäni lomakkeen - siinä kaikki. Hän kommentoi jokaista kohtaa pikaisesti ja pinnallisesti. Lopuksi pomo kertoi erääseen työtapaani liittyvän konkreettisen muutosehdotuksen vakavin äänenpainoin. Minulla oli ollut tämä pomon mielestä ei-niin-toimiva työtapa jo vuoden ajan, ja mieleni teki huutaa: Miksi et ole sanonut asiasta aiemmin? Varsinkin kun luulin toimivani koko ajan hyvin ja oikein?
Kehityskeskustelun päätteeksi menin vessaan itkemään.

8

1282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onneamatkaan

      Olisi hyvä olla yhtä rehellinen kuin työnantaja oli sinua kohtaan. Lähetä hänelle vaikka sähköpostia ja kerro kaikki mitä sisälläsi käyt läpi ja mitä kysymyksiä sinulla on keskustelusta ja vielä siitä mitä voisit tehdä paremmin. Saisitko jonkun lyhyen työhön ohjaus-kauden varmuuden vuoksi jne.

      Harvemmin pomoilla on aikaa itse tutkia miten työntekijällä menee ja voi olla että vasta nyt esimiesten kautta, mahdollisten asiakkaiden tai muiden työntekijöiden välityksellä hänelle selvisi miten olet pärjännyt eri tehtävissä. Niin käy valitettavan usein ja se on todellakin johtajien oma vika.

      Ei sinun tarvitse kumminkaan tuntea oloasi näin huonoksi, kyseessä oli vain kehityskeskustelu, josta pystyt ottamaan opiksesi parista jutusta ja parantamaan työsuorituksiasi. Vaadi itseltäsi ensisijaisesti kumminkin rohkeutta olla omatoiminen ja oma itsesi työpaikalla jatkossakin, ettet ala kärsimään jatkuvasta ahdistuksesta siellä.

      Tosi paljon onnea matkaan näitten asioiden kanssa, ja älä luovuta!

    • EI_sähköpostia

      Toisin kuin tuo toinen neuvoo, älä laita sähköpostilla mitään. Sano livenä, ilman todistajia. Sano päin naamaan, että ei hallitse esimiehen tehtäviä. Kysy samalla (ellet tiedä) millä ilveellä on paikkansa saanut. Kyseenalaista hänen toimintansa päin naamaa. Livenä sanotun voit aina kiistää jos pomo sattuu kostamaan asian. Siinä vaiheessa voit syyttää kiusaamisesta, sillä sitä se käytännössä. on. Pomon pitää kestää palaute.

    • ghsldi

      Meillä oli työpaikalla työtyytyväisyyskysely, joka täytettiin sähköisesti. Lopputulos oli suurimmaksi osaksi huono, joskin osaan asioista oltiin tyytyväisiäkin, mutta työnjohtamiseen ja yleensäkin työhön liittyvät asiat saivat huonot arvosanat. Näitä sitten käytiin myöhemmin läpi kehityskeskustelussa. No, eihän siinä kukaan kehtaa esimiehiä silmästä silmään alkaa haukkua, vaan porukka istuu tuppisuuna. Sitten päällikkö ehdottaa huonoihin arvosanoihin omat johtopäätöksensä, ja selitykseksi tulee sitten huonoa kysymyksenasettelua, yleistä talouden alamäkeä, jne jne. Väki mumisee ja hiljaisesti hyväksyy nämä selitykset. Kyselyt menee sitten pääkonttoriin, jossa esimiesten huonoille arvosanoille on kehityskeskustelussa yksimielisesti päätetyt selitykset, eli syy ei ole esimiesten, vaan muiden keksittyjen asioiden syy. Ja kun työntekijät tämän hiljaisesti hyväksyvät, jotta eivät leimaudu haukkujiksi, ja pääsevät tilaisuudesta pois. Niin kaikki on jälleen hyvin, ja pääkonttorissa saadaan huonoille arvosanoille erinäiset muut syyt kuin oma vika ja huono johtamiskulttuuri. Ja taas firmassa on kaikki hyvin, ja arvosanat antavat ainoastaan ns "väärän kuvan". Sitten jupina jatkuu työntekijöiden keskuudessa, kun kaikki on päin vittua.

      • Mymmin

        Täällä ketjun aloittaja jälleen. Vaihdoin työpaikkaa. Nykyinen esimieheni kertoi valinneensa minut juuri persoonani takia. "Toimimattomaksi" tuomittu työtapani on saanut täällä suurta kiitosta - juurikin asiakkailta, joilta olen pyytänyt nyt jatkuvasti palautetta, ettei ikäviä yllätyksiä enää tule.

        Entinen esimieheni hallitsi monet asiat, mutta alaisia hän ei osannut kohdata. Moni muu sanoi samaa. Ja moni muu lähti samoihin aikoihin kuin minä vapaaehtoisesti toisiin (parempiin) töihin. Entinen esimieheni ei myöskään ollut ykkösvalinta pestiin. Erinäisen sairastumisia sisältäneen tapahtumaketjun päätteeksi hänet kuitenkin valittiin. Ilmeisesti hän sai jatkuvasti kuulla siitä, ettei täytä niitä saappaita, joihin on astunut, joten ei hänen asemansa ollut helppo.

        Uusi esimies sanoo asiat - niin hyvät kuin huonot - heti suoraan ja huumorilla höystettynä. Hän on hyvin pidetty työntekijöiden keskuudessa ja uskallan sanoa hänelle suoraan kaiken olennaisen.

        Terveisin: aloittaja


      • 567123567123

        Kehityskeskustelun louksi kannattaa pyytää palkkaa lisää ja perustella se lisääntyneillä työtehtävillä.Ei vaan.Kokeilin tätä kerran ja pomo on sen jälkeen sanonut viimeisen sanan ja e"ei tipu".Odotellaan parempia aikoja ja niitähän tämä paikallissopiminen tarkoittaa.Pikku-hitlerit työnjohtajina ilman minkäänlaista asiantuntemusta pystyvät kieltäytymään korotuksista.Ennen sentään sai rahansa ja palkknsa kun oli yleiset palkankorotukset ja urakat.


    • niinminäkinotin

      Ota keharikeskusteluun seuraavaksi liiton edustaja.

    • Huonostimeni

      Mulla oli viime vuonna kehityskeskustelu ja pomolta sain kuulla kaikkea mahdollista mm. Et sinä voi ymmärtää kun et ole äiti ja hän syyllisti minua aivankaikesta, vaikka ryhmässä oli muitakin aikuisi, mutta aina kaikki oli hänen mielestään minun syy/vika.

    • loukattu

      Kehityskeskustelussa esimies totesi nauraen: äkkiä sinä sen unohdat, kun tuli puheeksi edellisvuonna äkillisesti kuollut puolisoni. Juu, en kyllä unohda enkä edes halua unohtaa, mutta kehityskeskusteluihin osallistumisen haluan kyllä unohtaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe