Sony DSC-W1 ongelmat!!!

Mestari

Käytiin kaverini kanssa kuvaamassa samoja kohteita käsivaralta meren rannalla. Kaverini V1 tuotti täysin tarkkoja kuvia samoista kohteista. Vertailtiin niitä vierekkäin isolta monitorilta.
Ero on melkoinen eli W1:n optiikassa on ensinnäkin sellainen ongelma, että kuvat on tarkkoja keskellä kuvaa, mutta kuvan reunoilla on selvää pehmeyttä, kun taas V1 tuotti koko kuva-alan osalta täysin tarkkoja kuvia. Ja ei ollut vain yksittäinen kuva, vaan järjestään kaikki lähes 20 kuvaa, joita otimme.

Toinen ongelma on valotusautomaatikka. Kamera tuntuu valitsevan usein liian hitaita valotusaikoja, jolloin tärähdysvaara on ilmeinen. No, S-asennossa voi tietysti itse säätää valotusaikaa tai sitten käyttää jalustaa.

Tokihan voi olla, että tämä on yksilövika. Olisi tosiaan mukava kuulla muiden W1-kameroiden omistajien mielipiteitä!

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    • Tässä
    • Happyme

The Sony DSCW-1 like many point & shoot digital cameras have their limitations. One of the problems that some people have reported have been blurry non focused pictures. In most cases this is not the fault of the camera. Let me go over some points that will make digital photography more fun and rewarding.

The first thing I would recommend to some who are having focus problems with the W1 or any digital camera, is to reset the camera. On the W1 the reset button is on the bottom of the camera. Using the tip of a ball point pen pressed into the hole will reset the camera. The next step is understanding the camera and how to use these newer, faster digital cameras. The older digital cameras were slower and took its' time to set the exposure and focus, creating a lot of lag time. The newer series of Sony cameras, like the W1, has a very fast processor, establishing a very short lag time on par with a digital SLR camera. In doing so has added other considerations that the photographer needs to be aware of. I will go over some of these now.

The W1 camera can snap the shutter before the camera has had a chance to focus properly. To shorten the focusing process I recommend in the setup menu to put the Focus on Monitor. This means the camera is always focusing without pressing the shutter button half-way down. This is great when you are rushing to get the shot and not paying attention to the green focus light being on steady for confirmation of the focus. The down side to this is that it will drain more from the battery which is a small price to pay for getting pictures in focus. The next consideration for focusing it to establish as whether you want spot or multiple focus. I mainly use spot focus for my style of shooting.

The next thing to remember is that the Sony cameras will always choose the slowest shutter speed in the Auto Mode to allow well exposed photos. The problem is that can lead to camera shake for some people and if your subject is moving can lead to image blur. You should shoot in either P (program)Mode or M (manual) Mode to take control of your camera. In the P Mode you can control the ISO settings (I use mainly ISO 200), you can control what type of focusing (multiple or spot), you can control the plus or minus exposure value (EV), and you have other option controls in the menu that you can choose from which you cannot do in the Auto Mode.

I shoot mainly in Manual Mode because it allows me control of faster moving subjects. With enough light you can bring the shutter speed up to 1000th of a second. You only have two f/stops to choose from. You can look into the monitor to see which exposure looks better to you. You can also use the histogram to take full control of your exposure. Of course in the 3:2 ratio setting you will not have the histogram available. When I'm establishing the right exposure I will use the histogram in the 5 M setting and then switch to 3:2 if I am going to print mainly 4x6" prints. I believe most P&S cameras only allow 4:3 aspect ratios matching that of a regular television set. All profession digital SLR cameras only give you 3:2 aspect ratio. The 3:2 ratio is better for printing and publishers usually prefer that ratio.

There are other things I could get into, but I think for now this should be enough to start taking great pictures with the W1. Let me make one point. You have a choice to let your camera control you or you can take control of your camera.

• Minna

Kielitaitoni ei riitä ymmärtämään mitä tuossa sanotaan ja minäkin kärsin epäterävistä kuvista.
        Olisi kiva tietää mitä tuossa sanotaan suomeksi, mutta kukaan ei varmaan tiedä mistä moisia ohjeita saisi suomeksi.
        Vai neuvottiinko siinä edes kuinka saada teräviä kuvia?

• Tossa linkki
        Minna kirjoitti:

Kielitaitoni ei riitä ymmärtämään mitä tuossa sanotaan ja minäkin kärsin epäterävistä kuvista.
        Olisi kiva tietää mitä tuossa sanotaan suomeksi, mutta kukaan ei varmaan tiedä mistä moisia ohjeita saisi suomeksi.
        Vai neuvottiinko siinä edes kuinka saada teräviä kuvia?

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000009&conference=4500000000000511&posting=22000000006307948

• yksi omistaja

Itselläni on myös sama vika, eli keskeltä tarkka ja varsinkin vasemmasta reunasta samea. Olen kahteen kertaan käynyt huollossa ja kummallakin kerralla kamera on käynyt tehtaalla ja palannut samanlaisena takaisin.
      Kuulemma ei mitään vikaa. Eli kamera on susi tai viallinen, mutta ei vaan myönnetä kamerassa olevan mitään vikaa. Ihmetyttää vain kun toiset kehuvat kuvia maasta taivaaseen, että on tarkkoja kuvia. Joko toiset ei sitä vikaa erota tai sitten omani on viallinen.
      Sen ainakin opin etten toista Sonya enää osta.

PS. Kaikki konstit on kokeiltu, mutta aina sama vika.

• yksi omistaja

Testatkaapa otta noin 30 sentin päästä helsingin sanoman yläpuolelta kuva ja sellaiselta sivulta missä on vain tekstiä ja sen jälkeen tarkastelkaa kuvaa suoraan kamerasta.Tämä siksi, että se on paljon nopeampaa kuin tietokoneen kautta katsottuna. Zoomaatte kuvan niin lähelle kuin voitte ja käytte kuvan läpi laidasta laitaan ja ylhäältä alas.Se jolla kuva on vielä kauttaaltaan tarkka niin ilmoitelkoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
    3. Se katse silloin

Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
    5. Kaipaaville

Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
    7. Miten haluaisit

Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
    9. Tärkeä kysymys!

Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
    Aihe