Kiinnostaisi kuulla kokemuksia maasähköjärjestelmään kytketyistä automaattilatureista. Mitä merkkejä on markkinoilla, mitä voi suositella ja onko jokin valmistaja, jonka tuotteista on parasta pysyä erossa? Entä mistä olette laturinne ostaneet?
Maasähkölaturit?
22
6198
Vastaukset
- Kalle
Itselläni on Waecon Mobitronic 925-012TD laturi, joka on ns. kaksoislaturi eli siinä on ulostulot 2*12v yht. 25A. Laturi on tarkoitettu max. 300Ah akuille. Kun pääkytkin on auki niin laturi lataa molempia akkuja "omalla" laturillaan ja huomioi kummankin akun varaustilan erikseen.
Pidän laturia jatkuvasti talven kytkettynnä, koska se siirtyy ylläpitolataukseen jännitteen olessa tällöin 13,6v. Olen vuodesta -84 käyttänyt Waecon latureita ja minusta ne ovat OK.
Yllämainitun ostin Turun Lukosta.- Uuno
En muista laturini merkkiä, mutta kätevää sen käyttö maasähkössä on ollut. Nyt kuitenkin kysymys ensi kevään asennuksia varten: Miten kytken laturin, kun siinä on ulostulo vain yhdelle akulle ja tarkoitus olisi voida ladata myös toista akkua (yhtäaikaa tai jos se ei ole mahdollista, erikseen). Virtakytkimessä on asennut nolla, 1. akku, 2. akku ja molemmat.
- Kalle
Uuno kirjoitti:
En muista laturini merkkiä, mutta kätevää sen käyttö maasähkössä on ollut. Nyt kuitenkin kysymys ensi kevään asennuksia varten: Miten kytken laturin, kun siinä on ulostulo vain yhdelle akulle ja tarkoitus olisi voida ladata myös toista akkua (yhtäaikaa tai jos se ei ole mahdollista, erikseen). Virtakytkimessä on asennut nolla, 1. akku, 2. akku ja molemmat.
Minusta periaatteessa riittää, että ladataan vain käyttöakkua. Kysymäsi asian toteutin ed. veneessä kytkemällä laturin johtimen vaihtokytkimelle, josta vedin johtimet startti- ja käyttöakuille. Näin lataus hoituu vaikka pääkytkin on 0-asennossa. Vaihtokytkimen olin sijoittanut pääkytkimen viereen.
Näin voit valita kumpaa akkua haluat ladata.
Eli kytke vaihtokytkimeltä tulevat johtimet pääkytkimen 1 akku ja 2 akku napoihin. - JRxxx
Kalle kirjoitti:
Minusta periaatteessa riittää, että ladataan vain käyttöakkua. Kysymäsi asian toteutin ed. veneessä kytkemällä laturin johtimen vaihtokytkimelle, josta vedin johtimet startti- ja käyttöakuille. Näin lataus hoituu vaikka pääkytkin on 0-asennossa. Vaihtokytkimen olin sijoittanut pääkytkimen viereen.
Eli kytke vaihtokytkimeltä tulevat johtimet pääkytkimen 1 akku ja 2 akku napoihin.Tuo lienee yksinkertaisin tapa. Toinen olisi tietysti diodi laturin ja akkujen väliin. Itse olen tehnyt niin, että Imatran Voimaa maista repivä laturi lataa vain käyttöakkua ja starttiakku on kokonaan moottorin oman laturin varassa (joka laturi lataa kyllä koneen käydessä käyttöakkuakin). Mulla on tosin vain 80 Ah (vai olikohan se 85) käyttöakku, joka on maasähkölaturin kanssa tähän asti riittänyt valoille ja jääkaapille. Toki viikko ilman maavirtaa ja kone sammuksissa tyhjentää kyllä akun...
- alffa
Kalle kirjoitti:
Eli kytke vaihtokytkimeltä tulevat johtimet pääkytkimen 1 akku ja 2 akku napoihin.itselläni on maasähköllä lataus myös periaatteessa vain hupiakkuun - jos nyt jostain syystä haluan ladata myös starttiakkua niin kytken akkuvalintakytkimen asentoon "both" ts. silloin ovat kaikki akut rinnan ja starttiakkukin latautuu siinä sivussa - diodeiden kanssa pitäisi aina muistaa kynnysjännitteet ja latausjännitettä nostaa sen verran --> muutoin ei akkuja saa ladattua "täyteen" - ne jää aina vajaiksi..
jos pitää veneensä laiturissa aina maasähkössä kiinni tulee järjestelmän "maa" erottaa galvaanisesti sähköverkon "maasta" vuotovirtojen ja syöpymisen välttämiseksi oikein - tähän suosittelen ammattiapua että kaikki tulee tehtyä oikein. - qqqqqqqqqqq
alffa kirjoitti:
itselläni on maasähköllä lataus myös periaatteessa vain hupiakkuun - jos nyt jostain syystä haluan ladata myös starttiakkua niin kytken akkuvalintakytkimen asentoon "both" ts. silloin ovat kaikki akut rinnan ja starttiakkukin latautuu siinä sivussa - diodeiden kanssa pitäisi aina muistaa kynnysjännitteet ja latausjännitettä nostaa sen verran --> muutoin ei akkuja saa ladattua "täyteen" - ne jää aina vajaiksi..
jos pitää veneensä laiturissa aina maasähkössä kiinni tulee järjestelmän "maa" erottaa galvaanisesti sähköverkon "maasta" vuotovirtojen ja syöpymisen välttämiseksi oikein - tähän suosittelen ammattiapua että kaikki tulee tehtyä oikein.Veneiden sähköasennuksien ammattilaisia on niin vähän, että todella pätevän kaverin löytyminen on käytännössä mahdotonta.
- alffa
qqqqqqqqqqq kirjoitti:
Veneiden sähköasennuksien ammattilaisia on niin vähän, että todella pätevän kaverin löytyminen on käytännössä mahdotonta.
..siksipä kannattaa opiskella itse :)
- tietääkseen asennuksista, osatakseen vaatia asennuksilta.
sanoisin kuitenkin että jos ei venettään jatkuvasti maasähköjohdon nokassa makuuta vaan käyttö on todellakin kertoja per kesä ei vuotovirrat ehdi aiheuttamaan ongelmaa. - qqqqqqqq
alffa kirjoitti:
..siksipä kannattaa opiskella itse :)
- tietääkseen asennuksista, osatakseen vaatia asennuksilta.
sanoisin kuitenkin että jos ei venettään jatkuvasti maasähköjohdon nokassa makuuta vaan käyttö on todellakin kertoja per kesä ei vuotovirrat ehdi aiheuttamaan ongelmaa.Se on totta, ettein silloin tällöin latailusta juuri ole vahinkoa kuin hiljalleen vuosien saatossa.
Itse olen tehnyt venesähkötoitä. Aiheesta on aika vaikea löytää mitään suoranaista tietoa. Parhaat jutut olen lukenut vesirakentamiseen liittyvistä opuksista. Oletko itse löytänyt jonkun asiaan syvällisesti paneutuvan kirjan? - Zeus
qqqqqqqq kirjoitti:
Se on totta, ettein silloin tällöin latailusta juuri ole vahinkoa kuin hiljalleen vuosien saatossa.
Itse olen tehnyt venesähkötoitä. Aiheesta on aika vaikea löytää mitään suoranaista tietoa. Parhaat jutut olen lukenut vesirakentamiseen liittyvistä opuksista. Oletko itse löytänyt jonkun asiaan syvällisesti paneutuvan kirjan?Ei mun mielestäni venesähköissä ole mitään kovinkaan ihmeellistä.
Itsekin kun tein veneeni, tein myös sähköt itse.
Tosin työskentelen sähköalalla.
Ja rautaveneistä en sano mitään !
Tuossa linkki jonkunnäköiseen dokumenttiin :
http://www.imps.fi/kotisatama/Venes%E4hkt.PDF - Ok.....
.........peli. Minulla oli samanlainen, mutta vaihdoin sen tehokkampaan Mastervoltiin. Riittävän hyvä Mobitronic oli, mutta Mastervolt on minulle parempi. Esim. Mobitronicin ilmoittaessa akut täydeksi Mastervolt vielä tuuppaa ampeereita akkuun.
- qqqqqqqqqqq
Zeus kirjoitti:
Ei mun mielestäni venesähköissä ole mitään kovinkaan ihmeellistä.
Itsekin kun tein veneeni, tein myös sähköt itse.
Tosin työskentelen sähköalalla.
Ja rautaveneistä en sano mitään !
Tuossa linkki jonkunnäköiseen dokumenttiin :
http://www.imps.fi/kotisatama/Venes%E4hkt.PDFTäytyypä lukaista lävitse jospa tuossa olisi mitään uutta.
Eivät ne venesähköhommat mitään ihmeellisiä ole, mutta maadoitukset ja vuotovirtojen hallinta on aivan eri planeetalta kuin maasähköissä. - qqqqqqqqqq
qqqqqqqqqqq kirjoitti:
Täytyypä lukaista lävitse jospa tuossa olisi mitään uutta.
Eivät ne venesähköhommat mitään ihmeellisiä ole, mutta maadoitukset ja vuotovirtojen hallinta on aivan eri planeetalta kuin maasähköissä.Ihan perusjuttua. Valitettavasti maadoituksia ei käsitelty lainkaan. Akkujen latauksen optimointi voisi olla kehittyneempää.
- Lataaja
Mää ostin 2 v. sitten Mascotin 10A "aika älykkään" kolmivaihelaturin.
Hinta vähän päälle 100e, jossa ei mielestäni ole venelisää kuten joissain merkeissä.
Ihan ok on pelannut - Wolfenstain
Riippuen minkäkokoiseen akkuun (ja millaiseen käyttöön) C-Tek voisi olla sopiva, en muista tyyppiä tähän hätään mutta kokoluokka 15*7*5cm ja max virta 3,6A. On ollut kesän käytössä varmistamassa että akussa on virtaa ja toiminut hyvin. Pienehkön tehon takia ei sovellu jos veneessä on runsaasti "laiturikuormitusta" mutta muuten hyvän tuntuinen kapistus, siirtyy pulssimaiseen ylläpitolataukseen kun akku on täynnä eli voi jättää talveksikin kiinni akkuun jos säilytyspaikalle tulee sähkö. Keväällä maksoi n.100€ mutta joku autotarvikeliike (mielikuva että Osaset ketju) myi k.o. laitetta nyt syksyllä ~60€ hintaan.
- köyhämies
Meillä on purjeveneessä käytössä tavallinen akkulaturi. Ei siis mikään venekäyttöön tehty tuplahintainenhienohärveli. Akkuja on kolme ja moottorilla ajetaan harvoin. Hyvin on pelannut.
- Biltema
Biltemasta saa 12A automaattilaturia reiluun 60 euroon. Pelaa siinä missä kalliimmatkin, on nimittäin hyvin yksinkertainen vempele...
- Kokeiltu on
Biltema kirjoitti:
Biltemasta saa 12A automaattilaturia reiluun 60 euroon. Pelaa siinä missä kalliimmatkin, on nimittäin hyvin yksinkertainen vempele...
Biltemasta saa automaattilaturin lisäksi myös elektronista ylläpitolaturia hintaan 49€. Edelliseen veneeseeni asensin kiinteästi tuollaisen, ja hyvin pelitti.
- Folkkaristi
Siis ihan peruslaturi ? Jatkuvaan maasähkökäyttöön kannattaa harkita kyllä ns. elektronista laturia joka katkaisee latauksen tai siirtyy ylläpitolataukseen kun akku on täynnä. Nuo peruslaturit kun helposti ylilataavat akun = akku pilalla. Tosin tuollaisesa 3 akun paketissa kapasiteettia on jo senverran ettei normaali 4-6A peruslaturi ihan helpolla jaksa kiehuttaa akkuja pilalle varsinkaan purjevenekäytössä jossa vähällä moottorinkäytöllä akut ovat rantaan tullessa usein aika vajaita jolloin lataamiseen menee aikaa ja tuo ylilataus jää usein aika lyhyeksi.
- Pete
Folkkaristi kirjoitti:
Siis ihan peruslaturi ? Jatkuvaan maasähkökäyttöön kannattaa harkita kyllä ns. elektronista laturia joka katkaisee latauksen tai siirtyy ylläpitolataukseen kun akku on täynnä. Nuo peruslaturit kun helposti ylilataavat akun = akku pilalla. Tosin tuollaisesa 3 akun paketissa kapasiteettia on jo senverran ettei normaali 4-6A peruslaturi ihan helpolla jaksa kiehuttaa akkuja pilalle varsinkaan purjevenekäytössä jossa vähällä moottorinkäytöllä akut ovat rantaan tullessa usein aika vajaita jolloin lataamiseen menee aikaa ja tuo ylilataus jää usein aika lyhyeksi.
Laturi tulee tosiaan purjevenekäyttöön. Päätarkoitus on, että laturi lataa maasähköllä viikolla akut täyteen viikonloppua varten. Todennäköisesti tulen laittaamaan yhden reilun 100Ah:n hupiakun starttiakku. Lisäksi olisi hyvä, että jos vierassatamassa on sähkö tarjolla, niin saisi lomareissullakin kätevästi ladattua akut satamassa. Eli ihan peruslaturi ei taida olla paras vaihtoehto kuitenkaan. Ja sellainenhan löytyy jo vanhastaankin.
Noita Mobitroniceja itsekin katselin mm. Marineasta ja täälläkin oli jollain niistä hyviä kokemuksia. - Lataaja
Pete kirjoitti:
Laturi tulee tosiaan purjevenekäyttöön. Päätarkoitus on, että laturi lataa maasähköllä viikolla akut täyteen viikonloppua varten. Todennäköisesti tulen laittaamaan yhden reilun 100Ah:n hupiakun starttiakku. Lisäksi olisi hyvä, että jos vierassatamassa on sähkö tarjolla, niin saisi lomareissullakin kätevästi ladattua akut satamassa. Eli ihan peruslaturi ei taida olla paras vaihtoehto kuitenkaan. Ja sellainenhan löytyy jo vanhastaankin.
Noita Mobitroniceja itsekin katselin mm. Marineasta ja täälläkin oli jollain niistä hyviä kokemuksia.http://www.mascot.no/pdf/2047.pdf
Mobitronicista maksat tuplahinnan. - perheveneilijä
Lataaja kirjoitti:
http://www.mascot.no/pdf/2047.pdf
Mobitronicista maksat tuplahinnan...maksaa vähän enemmän ja saada sillä laite joka on nimenomaan suunniteltu ko. käyttöön.
tehokas laturi todellakin maksaa huomattavasti enemmän kuin vaatimattomammalla suorituskyvyllä varustettu.
mascot on muuten hyvä mutta kovin avonainen - mobitronic on hyvin suljettu rakenne.
eli itselläni laturi on säilytyslaatikkoon sijoitettu ja on hyvä että se on suljettu - sadevesi luukun ollessa auki tai roskat eivät pääse laitteeseen.
saattaa myös olla että veneoloissa avoin rakenne ei kestä - syöpyminen - kaikki romppeet veneessä tuppaavat ruostumaan, mitä suljetumpi rakenne sen parempi.
mutta vaihtoehtoja kannattaa tutkia - jos mascotin saa sijoitettua paikkaan jossa sen avonainen rakenne ei haittaa niin mikä ettei ja 10A virta riittää - itselläni on akkukapaa 150 60Ah ja 15A on siinä ja siinä, 20A olisi paras teho jotta akkuhuolto pelaa yhdessä yössä ja aamulla matkaa jatkettaessa olisivat akut taas täynnä kun ne luonnonsatamissa on ensin tyhjennetty.
hakkurilaturi ehdottomasti koska perinteinen - muuntajalla toteutettu ei salli jännitesyötön "alijännitettä" joka on usein ongelma laiturisähköillä - laituripistorasian jännite saattaa jäädä paljonkin alle 230/240VAC:n.
- qqqqqqqqqqq
Jos ajattelet roikottaa venettä pitempään sähköjondon varassa, tarkasta, että vuotovirrat ja potentiaalierot pysyvät kurissa. Muutoin maasähkön ja veneen sähköjärjestelmän maadoitukset eli metalliset vedenalaiset osat syöpyvät sähkökorroosiosta.
Laturiksi elektroninen hakkuriperiaatteella toimiva laturi. Sellainen kykenee toimimaan venesatamien sähköverkoissa vallitsevissa alijännitteissä. Ei ole kovinkaan harvinaista, että vierasvenesatamassa jännite on paljon alle 200 volttia ja siinä ei tavallinen laturi lataa mitään. Lataustehoa on hyvä olla muutama kymmenen ampeeria, jolloin lataaminen on nopeaa. Akkujen tulisi olla saman kokoisia, jolloin ne lataantuvat yhtaikaisesti. Muutoin tulee ongelmia, sillä laturi ei tunnista mikä akku on jo täysi ja mikä lähes täysi. Tällöin latauksen hyötysuhde kärsii.
Laatu maksaa, mutta laitteet ovat tällöin ikuisia. Martervolt on yksi parhaista. Mastervoltin sivuilla on muistaakseni kaavioita erillaisista järjestelyistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692733
- 632674
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151392
- 481247
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81207