Maasähkölaturit?

Pete

Kiinnostaisi kuulla kokemuksia maasähköjärjestelmään kytketyistä automaattilatureista. Mitä merkkejä on markkinoilla, mitä voi suositella ja onko jokin valmistaja, jonka tuotteista on parasta pysyä erossa? Entä mistä olette laturinne ostaneet?

22

6198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalle

      Itselläni on Waecon Mobitronic 925-012TD laturi, joka on ns. kaksoislaturi eli siinä on ulostulot 2*12v yht. 25A. Laturi on tarkoitettu max. 300Ah akuille. Kun pääkytkin on auki niin laturi lataa molempia akkuja "omalla" laturillaan ja huomioi kummankin akun varaustilan erikseen.
      Pidän laturia jatkuvasti talven kytkettynnä, koska se siirtyy ylläpitolataukseen jännitteen olessa tällöin 13,6v. Olen vuodesta -84 käyttänyt Waecon latureita ja minusta ne ovat OK.
      Yllämainitun ostin Turun Lukosta.

      • Uuno

        En muista laturini merkkiä, mutta kätevää sen käyttö maasähkössä on ollut. Nyt kuitenkin kysymys ensi kevään asennuksia varten: Miten kytken laturin, kun siinä on ulostulo vain yhdelle akulle ja tarkoitus olisi voida ladata myös toista akkua (yhtäaikaa tai jos se ei ole mahdollista, erikseen). Virtakytkimessä on asennut nolla, 1. akku, 2. akku ja molemmat.


      • Kalle
        Uuno kirjoitti:

        En muista laturini merkkiä, mutta kätevää sen käyttö maasähkössä on ollut. Nyt kuitenkin kysymys ensi kevään asennuksia varten: Miten kytken laturin, kun siinä on ulostulo vain yhdelle akulle ja tarkoitus olisi voida ladata myös toista akkua (yhtäaikaa tai jos se ei ole mahdollista, erikseen). Virtakytkimessä on asennut nolla, 1. akku, 2. akku ja molemmat.

        Minusta periaatteessa riittää, että ladataan vain käyttöakkua. Kysymäsi asian toteutin ed. veneessä kytkemällä laturin johtimen vaihtokytkimelle, josta vedin johtimet startti- ja käyttöakuille. Näin lataus hoituu vaikka pääkytkin on 0-asennossa. Vaihtokytkimen olin sijoittanut pääkytkimen viereen.
        Näin voit valita kumpaa akkua haluat ladata.
        Eli kytke vaihtokytkimeltä tulevat johtimet pääkytkimen 1 akku ja 2 akku napoihin.


      • JRxxx
        Kalle kirjoitti:

        Minusta periaatteessa riittää, että ladataan vain käyttöakkua. Kysymäsi asian toteutin ed. veneessä kytkemällä laturin johtimen vaihtokytkimelle, josta vedin johtimet startti- ja käyttöakuille. Näin lataus hoituu vaikka pääkytkin on 0-asennossa. Vaihtokytkimen olin sijoittanut pääkytkimen viereen.
        Näin voit valita kumpaa akkua haluat ladata.
        Eli kytke vaihtokytkimeltä tulevat johtimet pääkytkimen 1 akku ja 2 akku napoihin.

        Tuo lienee yksinkertaisin tapa. Toinen olisi tietysti diodi laturin ja akkujen väliin. Itse olen tehnyt niin, että Imatran Voimaa maista repivä laturi lataa vain käyttöakkua ja starttiakku on kokonaan moottorin oman laturin varassa (joka laturi lataa kyllä koneen käydessä käyttöakkuakin). Mulla on tosin vain 80 Ah (vai olikohan se 85) käyttöakku, joka on maasähkölaturin kanssa tähän asti riittänyt valoille ja jääkaapille. Toki viikko ilman maavirtaa ja kone sammuksissa tyhjentää kyllä akun...


      • alffa
        Kalle kirjoitti:

        Minusta periaatteessa riittää, että ladataan vain käyttöakkua. Kysymäsi asian toteutin ed. veneessä kytkemällä laturin johtimen vaihtokytkimelle, josta vedin johtimet startti- ja käyttöakuille. Näin lataus hoituu vaikka pääkytkin on 0-asennossa. Vaihtokytkimen olin sijoittanut pääkytkimen viereen.
        Näin voit valita kumpaa akkua haluat ladata.
        Eli kytke vaihtokytkimeltä tulevat johtimet pääkytkimen 1 akku ja 2 akku napoihin.

        itselläni on maasähköllä lataus myös periaatteessa vain hupiakkuun - jos nyt jostain syystä haluan ladata myös starttiakkua niin kytken akkuvalintakytkimen asentoon "both" ts. silloin ovat kaikki akut rinnan ja starttiakkukin latautuu siinä sivussa - diodeiden kanssa pitäisi aina muistaa kynnysjännitteet ja latausjännitettä nostaa sen verran --> muutoin ei akkuja saa ladattua "täyteen" - ne jää aina vajaiksi..

        jos pitää veneensä laiturissa aina maasähkössä kiinni tulee järjestelmän "maa" erottaa galvaanisesti sähköverkon "maasta" vuotovirtojen ja syöpymisen välttämiseksi oikein - tähän suosittelen ammattiapua että kaikki tulee tehtyä oikein.


      • qqqqqqqqqqq
        alffa kirjoitti:

        itselläni on maasähköllä lataus myös periaatteessa vain hupiakkuun - jos nyt jostain syystä haluan ladata myös starttiakkua niin kytken akkuvalintakytkimen asentoon "both" ts. silloin ovat kaikki akut rinnan ja starttiakkukin latautuu siinä sivussa - diodeiden kanssa pitäisi aina muistaa kynnysjännitteet ja latausjännitettä nostaa sen verran --> muutoin ei akkuja saa ladattua "täyteen" - ne jää aina vajaiksi..

        jos pitää veneensä laiturissa aina maasähkössä kiinni tulee järjestelmän "maa" erottaa galvaanisesti sähköverkon "maasta" vuotovirtojen ja syöpymisen välttämiseksi oikein - tähän suosittelen ammattiapua että kaikki tulee tehtyä oikein.

        Veneiden sähköasennuksien ammattilaisia on niin vähän, että todella pätevän kaverin löytyminen on käytännössä mahdotonta.


      • alffa
        qqqqqqqqqqq kirjoitti:

        Veneiden sähköasennuksien ammattilaisia on niin vähän, että todella pätevän kaverin löytyminen on käytännössä mahdotonta.

        ..siksipä kannattaa opiskella itse :)
        - tietääkseen asennuksista, osatakseen vaatia asennuksilta.
        sanoisin kuitenkin että jos ei venettään jatkuvasti maasähköjohdon nokassa makuuta vaan käyttö on todellakin kertoja per kesä ei vuotovirrat ehdi aiheuttamaan ongelmaa.


      • qqqqqqqq
        alffa kirjoitti:

        ..siksipä kannattaa opiskella itse :)
        - tietääkseen asennuksista, osatakseen vaatia asennuksilta.
        sanoisin kuitenkin että jos ei venettään jatkuvasti maasähköjohdon nokassa makuuta vaan käyttö on todellakin kertoja per kesä ei vuotovirrat ehdi aiheuttamaan ongelmaa.

        Se on totta, ettein silloin tällöin latailusta juuri ole vahinkoa kuin hiljalleen vuosien saatossa.

        Itse olen tehnyt venesähkötoitä. Aiheesta on aika vaikea löytää mitään suoranaista tietoa. Parhaat jutut olen lukenut vesirakentamiseen liittyvistä opuksista. Oletko itse löytänyt jonkun asiaan syvällisesti paneutuvan kirjan?


      • Zeus
        qqqqqqqq kirjoitti:

        Se on totta, ettein silloin tällöin latailusta juuri ole vahinkoa kuin hiljalleen vuosien saatossa.

        Itse olen tehnyt venesähkötoitä. Aiheesta on aika vaikea löytää mitään suoranaista tietoa. Parhaat jutut olen lukenut vesirakentamiseen liittyvistä opuksista. Oletko itse löytänyt jonkun asiaan syvällisesti paneutuvan kirjan?

        Ei mun mielestäni venesähköissä ole mitään kovinkaan ihmeellistä.
        Itsekin kun tein veneeni, tein myös sähköt itse.
        Tosin työskentelen sähköalalla.

        Ja rautaveneistä en sano mitään !


        Tuossa linkki jonkunnäköiseen dokumenttiin :

        http://www.imps.fi/kotisatama/Venes%E4hkt.PDF


      • Ok.....

        .........peli. Minulla oli samanlainen, mutta vaihdoin sen tehokkampaan Mastervoltiin. Riittävän hyvä Mobitronic oli, mutta Mastervolt on minulle parempi. Esim. Mobitronicin ilmoittaessa akut täydeksi Mastervolt vielä tuuppaa ampeereita akkuun.


      • qqqqqqqqqqq
        Zeus kirjoitti:

        Ei mun mielestäni venesähköissä ole mitään kovinkaan ihmeellistä.
        Itsekin kun tein veneeni, tein myös sähköt itse.
        Tosin työskentelen sähköalalla.

        Ja rautaveneistä en sano mitään !


        Tuossa linkki jonkunnäköiseen dokumenttiin :

        http://www.imps.fi/kotisatama/Venes%E4hkt.PDF

        Täytyypä lukaista lävitse jospa tuossa olisi mitään uutta.

        Eivät ne venesähköhommat mitään ihmeellisiä ole, mutta maadoitukset ja vuotovirtojen hallinta on aivan eri planeetalta kuin maasähköissä.


      • qqqqqqqqqq
        qqqqqqqqqqq kirjoitti:

        Täytyypä lukaista lävitse jospa tuossa olisi mitään uutta.

        Eivät ne venesähköhommat mitään ihmeellisiä ole, mutta maadoitukset ja vuotovirtojen hallinta on aivan eri planeetalta kuin maasähköissä.

        Ihan perusjuttua. Valitettavasti maadoituksia ei käsitelty lainkaan. Akkujen latauksen optimointi voisi olla kehittyneempää.


    • Lataaja

      Mää ostin 2 v. sitten Mascotin 10A "aika älykkään" kolmivaihelaturin.
      Hinta vähän päälle 100e, jossa ei mielestäni ole venelisää kuten joissain merkeissä.
      Ihan ok on pelannut

    • Wolfenstain

      Riippuen minkäkokoiseen akkuun (ja millaiseen käyttöön) C-Tek voisi olla sopiva, en muista tyyppiä tähän hätään mutta kokoluokka 15*7*5cm ja max virta 3,6A. On ollut kesän käytössä varmistamassa että akussa on virtaa ja toiminut hyvin. Pienehkön tehon takia ei sovellu jos veneessä on runsaasti "laiturikuormitusta" mutta muuten hyvän tuntuinen kapistus, siirtyy pulssimaiseen ylläpitolataukseen kun akku on täynnä eli voi jättää talveksikin kiinni akkuun jos säilytyspaikalle tulee sähkö. Keväällä maksoi n.100€ mutta joku autotarvikeliike (mielikuva että Osaset ketju) myi k.o. laitetta nyt syksyllä ~60€ hintaan.

    • köyhämies

      Meillä on purjeveneessä käytössä tavallinen akkulaturi. Ei siis mikään venekäyttöön tehty tuplahintainenhienohärveli. Akkuja on kolme ja moottorilla ajetaan harvoin. Hyvin on pelannut.

      • Biltema

        Biltemasta saa 12A automaattilaturia reiluun 60 euroon. Pelaa siinä missä kalliimmatkin, on nimittäin hyvin yksinkertainen vempele...


      • Kokeiltu on
        Biltema kirjoitti:

        Biltemasta saa 12A automaattilaturia reiluun 60 euroon. Pelaa siinä missä kalliimmatkin, on nimittäin hyvin yksinkertainen vempele...

        Biltemasta saa automaattilaturin lisäksi myös elektronista ylläpitolaturia hintaan 49€. Edelliseen veneeseeni asensin kiinteästi tuollaisen, ja hyvin pelitti.


      • Folkkaristi

        Siis ihan peruslaturi ? Jatkuvaan maasähkökäyttöön kannattaa harkita kyllä ns. elektronista laturia joka katkaisee latauksen tai siirtyy ylläpitolataukseen kun akku on täynnä. Nuo peruslaturit kun helposti ylilataavat akun = akku pilalla. Tosin tuollaisesa 3 akun paketissa kapasiteettia on jo senverran ettei normaali 4-6A peruslaturi ihan helpolla jaksa kiehuttaa akkuja pilalle varsinkaan purjevenekäytössä jossa vähällä moottorinkäytöllä akut ovat rantaan tullessa usein aika vajaita jolloin lataamiseen menee aikaa ja tuo ylilataus jää usein aika lyhyeksi.


      • Pete
        Folkkaristi kirjoitti:

        Siis ihan peruslaturi ? Jatkuvaan maasähkökäyttöön kannattaa harkita kyllä ns. elektronista laturia joka katkaisee latauksen tai siirtyy ylläpitolataukseen kun akku on täynnä. Nuo peruslaturit kun helposti ylilataavat akun = akku pilalla. Tosin tuollaisesa 3 akun paketissa kapasiteettia on jo senverran ettei normaali 4-6A peruslaturi ihan helpolla jaksa kiehuttaa akkuja pilalle varsinkaan purjevenekäytössä jossa vähällä moottorinkäytöllä akut ovat rantaan tullessa usein aika vajaita jolloin lataamiseen menee aikaa ja tuo ylilataus jää usein aika lyhyeksi.

        Laturi tulee tosiaan purjevenekäyttöön. Päätarkoitus on, että laturi lataa maasähköllä viikolla akut täyteen viikonloppua varten. Todennäköisesti tulen laittaamaan yhden reilun 100Ah:n hupiakun starttiakku. Lisäksi olisi hyvä, että jos vierassatamassa on sähkö tarjolla, niin saisi lomareissullakin kätevästi ladattua akut satamassa. Eli ihan peruslaturi ei taida olla paras vaihtoehto kuitenkaan. Ja sellainenhan löytyy jo vanhastaankin.

        Noita Mobitroniceja itsekin katselin mm. Marineasta ja täälläkin oli jollain niistä hyviä kokemuksia.


      • Lataaja
        Pete kirjoitti:

        Laturi tulee tosiaan purjevenekäyttöön. Päätarkoitus on, että laturi lataa maasähköllä viikolla akut täyteen viikonloppua varten. Todennäköisesti tulen laittaamaan yhden reilun 100Ah:n hupiakun starttiakku. Lisäksi olisi hyvä, että jos vierassatamassa on sähkö tarjolla, niin saisi lomareissullakin kätevästi ladattua akut satamassa. Eli ihan peruslaturi ei taida olla paras vaihtoehto kuitenkaan. Ja sellainenhan löytyy jo vanhastaankin.

        Noita Mobitroniceja itsekin katselin mm. Marineasta ja täälläkin oli jollain niistä hyviä kokemuksia.

        http://www.mascot.no/pdf/2047.pdf

        Mobitronicista maksat tuplahinnan.


      • perheveneilijä
        Lataaja kirjoitti:

        http://www.mascot.no/pdf/2047.pdf

        Mobitronicista maksat tuplahinnan.

        ..maksaa vähän enemmän ja saada sillä laite joka on nimenomaan suunniteltu ko. käyttöön.
        tehokas laturi todellakin maksaa huomattavasti enemmän kuin vaatimattomammalla suorituskyvyllä varustettu.

        mascot on muuten hyvä mutta kovin avonainen - mobitronic on hyvin suljettu rakenne.
        eli itselläni laturi on säilytyslaatikkoon sijoitettu ja on hyvä että se on suljettu - sadevesi luukun ollessa auki tai roskat eivät pääse laitteeseen.
        saattaa myös olla että veneoloissa avoin rakenne ei kestä - syöpyminen - kaikki romppeet veneessä tuppaavat ruostumaan, mitä suljetumpi rakenne sen parempi.

        mutta vaihtoehtoja kannattaa tutkia - jos mascotin saa sijoitettua paikkaan jossa sen avonainen rakenne ei haittaa niin mikä ettei ja 10A virta riittää - itselläni on akkukapaa 150 60Ah ja 15A on siinä ja siinä, 20A olisi paras teho jotta akkuhuolto pelaa yhdessä yössä ja aamulla matkaa jatkettaessa olisivat akut taas täynnä kun ne luonnonsatamissa on ensin tyhjennetty.

        hakkurilaturi ehdottomasti koska perinteinen - muuntajalla toteutettu ei salli jännitesyötön "alijännitettä" joka on usein ongelma laiturisähköillä - laituripistorasian jännite saattaa jäädä paljonkin alle 230/240VAC:n.


    • qqqqqqqqqqq

      Jos ajattelet roikottaa venettä pitempään sähköjondon varassa, tarkasta, että vuotovirrat ja potentiaalierot pysyvät kurissa. Muutoin maasähkön ja veneen sähköjärjestelmän maadoitukset eli metalliset vedenalaiset osat syöpyvät sähkökorroosiosta.

      Laturiksi elektroninen hakkuriperiaatteella toimiva laturi. Sellainen kykenee toimimaan venesatamien sähköverkoissa vallitsevissa alijännitteissä. Ei ole kovinkaan harvinaista, että vierasvenesatamassa jännite on paljon alle 200 volttia ja siinä ei tavallinen laturi lataa mitään. Lataustehoa on hyvä olla muutama kymmenen ampeeria, jolloin lataaminen on nopeaa. Akkujen tulisi olla saman kokoisia, jolloin ne lataantuvat yhtaikaisesti. Muutoin tulee ongelmia, sillä laturi ei tunnista mikä akku on jo täysi ja mikä lähes täysi. Tällöin latauksen hyötysuhde kärsii.

      Laatu maksaa, mutta laitteet ovat tällöin ikuisia. Martervolt on yksi parhaista. Mastervoltin sivuilla on muistaakseni kaavioita erillaisista järjestelyistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2733
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1247
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1207
    Aihe