Kysyisin neuvoanne: Olen ajanut tyytyväisenä 17 vuotta Crescentin hybridillä, jossa on tosi hyvä ajoasento. Kun siinä olisi ollut paljon korjaamista, ja ajan välillä työmatkaa 50km päivässä, päätin vaihtaa CC:iin. Ostin Larunpyörästä Focus Mares Ax 3.0 Disc:n. Pyörä on muuten tosi hyvän tuntuinen, mutta raihnainen selkäni ei kestäkään niin matalaa ajoasentoa. Ohjaustankoon laitettiin jo varaosana ollut n. 1cm lisärengas. Silmämääräisesti näyttää siltä, että hybridissäni tanko olisi noin 5 cm korkeammalla. Myyjän synkkä arvio oli, että jos se ei riitä, pyörä täytyy vaihtaa toisenlaiseksi. En oikein tykkää myöskään kapeasta kippuratangosta. tasapaino ei riitä seisten ajamiseen sillä. Ajoasennon vaihto olisi hyvä,mutta en pysty ajamaan,kuin korkeimmassa asennossa.
Olen jo kypsymässä pyörän vaihtoon, vaikka harmittaakin, kun investoin 1400 pyörään varusteineen. Ajattelin, että neuvottelen liikkeessä vaihdosta hybridiin. Nyt olen eri palstoilla nähnyt, että Focuksen hybridejä haukutaan kovasti ("pomppukepit" ym.).
Osaatteko yhtään neuvoa,mitä tehdä? Voisin ensihuollattaa tuon CC:n. Paljonkohan siitä voisi saada? Kannattako sittenkin neuvotella vaihdosta hybridiin tuolla liikkeessä. Mikä sitten olisi parempi Hybridi, kuin Focus? Noloa, mutta minua häiritsee myös useimpien Focus hybridien todella rumat värit.
Selkä ei kestä cyclocrossia
7
175
Vastaukset
- Pomppukeppi
Selkäongelmat ovat niin henkilökohtaisia ja moninaisia että niissä on vaikea neuvoa toisia. Silti kyselen vielä että olethan kuitenkin totutellut riittävästi tuohon uuteen pyörääsi? Matalampi ajoasento tuntuu lähes kaikista tottumattomista aluksi huonlta ja selkä voi kipeytyä. Kyse on kuitenkin useimmiten siitä että selkä- ja keskikehon lihakset eivät ole riittävän vahvat pitämään kehoa uudessa asennossa. Asennon siis pitäisi pysyä selän ja keskivartalon lihaksilla, ei selkärangan ja käsien varassa.
Mutta jos tosiaan asento on sinulle selän takia mahdoton, suosittelen vaihdattamaan hybridiin heti jäykän keulan jos sellaista ei ole valmiiksi saatavilla. Palveleva liike vaihtaa sinulle sellaisen kyllä mihin malliin tahansa jos et itse osaa. Kannattaa myös katsoa malli jossa on mahdollisimman kevyet kiekot ja rullaavat renkaat. Ja tietysti ajoasento sellainen että sopii varmasti sinulle. Muuten noissa ei niin kauheasti ole eroja.
Jos cyclosi on melkein uusi, siitä voi näin keväällä saada ihan hyvän hinnan. Sellainen tonnin pintaan voi olla käypä hinta riippuen siitä annatko jotain varusteita kaupan mukaan vai et. Yleensä uudehkosta pyörästä voi pyytää noin 80% uuden hinnasta (huomioi että uusissakin on tinkivaraa, eli todellisesta ostohinnasta ei "ovh:sta".). - Lirunlarun.haisee
Neuvotella Larun pyörän kanssa? Muutama vuosi sitten myivät minulle uutena pyörän joka oli siten kolhiintunut että se ei voinut olla kuin esittelypyörä. Pyörä ei ollut vahingoittunut kuljetuksessa. Pyörä tuli täysin ehjässä erilaisen pyörän pahvilaatikossa.
Arvaa kantoivatko vastuunsa ihan suosiolla.. Mikään ei heille meinannut kelvata. Ei hyvitys, ei korjaus, ei vaihto, ei palautus. Meni kauan ennen kuin luovuttivat koska huomasivat että tämä asiakas tietää oikeutensa ja on valmis viemään asian vaikka oikeuteen. - ent_cycloilija_nyk_fit
Mulla oli samantapaisia "ongelmia" viime kesänä, kun ostin hetken mielijohteesta cyclon, jonka ajoasentoon en tottutnut. Onneksi cycloni oli mekaanisilla levyjarruilla, joten vaihdoin suoran tangon, säätöstemmin ja vaihde/jarrukahvasetin. Hyvä tuli ja tuo vaihto maksoi 77 euroa. Tilannehan on aivan eri hydraulisissa levareissa, joissa hyvällä lykyllä joutuu vaihtamaan jarrusatulatkin. Niin, pyöränihän muuttui cyclosta fitness pyöräksi ja sillä on nyt äärettömän mukava ajaa, painokin pysyi tuossa alkuperäisessä 9.9 kilossa.
- Alkup_maantiepyöräi
Muutos voi olla hankala ja jos selkälihakset ovat todella huonossa kunnossa, voi tulla kremppoja. Toisaalta pystyllä ajoasennolla oleva trekkingpyörä todellisuudessa rasittaa selkää paljon enemmän. Liian pitkän rungon tottumaton tuntee myös siten, kuin pyörän ajoasento olisi liian matala.
Totuttele aikasi ja jos pyörä ei muutaman viikon päästä tunnu hyvältä, niin vaihda stemmi parikymmentä milliä lyhyempään. Jos senkään jälkeen ei tunnu toimivan, niin suosittelisin lääkäriin menoa. Kaikki ei ole ihan kohdallaan. - CCsuoralla
Eli sopivampi olisi ollut fitness/speedster tyylinen pyörä, sellaista olen itsekkin harkinnut, kun selkä oikuttelee ja kippurasarvi ei ole ihan viisain valinta kun tulee ajettua myös taajamien pyöräteillä yms.
Onnistuuko kohtuudella tangon vaihto suoraksi? Minulle ainakin liike ehdotti sitä itse, kun kävin etsimässä em. pyöriä. Kuten myös vaikka pistosuojattuja semislicksejä, jos pyörässä on alla uutena silestonet tai karkealla kuviolla.- Korjaillaampa_vähän
Itse asiassa kippurasarvinen on paras valinta! Tangon muotohan ei vaikuta ajoasentoon, vaan siihen vaikuttaa vain keskiön, satulan ja tangon välinen suhde. Kippurasarvinen on paras valinta sen takia, että kun tanko on samalla paikalla, antaa kippurasarvinen yhden ajoasennon ylempää kahvoilta, toki mös saman kuin suoratanko ja yhden alempaa.
Renkaista parhaan pidon antaa todellisuudessa sliksi. Kapea pyöränrengas käyttäytyy eri tavalla kuin leveä auton rengas, johon on tehtävä urat vedelle. Urat vain keräävät kiviä, jotka rikkovat renkaan.
Tuli vain mieleen, onko jollakin hybridikauppiaalla ollut huono myynti??? - Pomppukeppi
Korjaillaampa_vähän kirjoitti:
Itse asiassa kippurasarvinen on paras valinta! Tangon muotohan ei vaikuta ajoasentoon, vaan siihen vaikuttaa vain keskiön, satulan ja tangon välinen suhde. Kippurasarvinen on paras valinta sen takia, että kun tanko on samalla paikalla, antaa kippurasarvinen yhden ajoasennon ylempää kahvoilta, toki mös saman kuin suoratanko ja yhden alempaa.
Renkaista parhaan pidon antaa todellisuudessa sliksi. Kapea pyöränrengas käyttäytyy eri tavalla kuin leveä auton rengas, johon on tehtävä urat vedelle. Urat vain keräävät kiviä, jotka rikkovat renkaan.
Tuli vain mieleen, onko jollakin hybridikauppiaalla ollut huono myynti???"Itse asiassa kippurasarvinen on paras valinta! Tangon muotohan ei vaikuta ajoasentoon, vaan siihen vaikuttaa vain keskiön, satulan ja tangon välinen suhde. "
Kippurasarvinen on toki monille paras valinta mutta kyllä se käytännössä vaikuttaa ajoasentoon. Eniten kippurasarvisella käytetty ajoasento on ns. kahvoilta ajo eli kädet jarrukahvojen ja tangon liitoskohdassa ollen. Tämä vie käsiä jonkin verran edemmäs kuin pelkkä stemmin pituus veisi ja ajoasentoa siis matalammaksi kuin stemmin linjassa oleva suora tanko. Toki kippurasarvisella voi ajaa sillä ylimmällä ajoasennolla eli tangon yläputkelta mutta se ei ole se kaikkein paras paikka käsille koska ote on aika kapea, vaihteita ei usein pysty sieltä vaihtamaan ja ilman lisäjarrukahvoja ei myöskään jarruttamaan.
Jos siis haluaa ajaa pääasiassa mahdollisimman pystyssä ajoasennossa, suora tanko on silloin usein käytännössä paras vaikka kippurasarvinen antaisikin teoriassa eniten vaihtoehtoja. Kyse on kuitenkin siitä millä asennolla suurin osa ajasta ajetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat
Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi1791438Mietin sinua nainen
Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten55972Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta
Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa63741Kyllä suoraan
Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.34692Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin
Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi51687Voisitko nainen kertoa mulle
Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun110644- 81641
- 36624
- 64598
Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan
Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e303587