Emit kilpailukortin paristonvaihto

2317498

Emit-kortista loppui paristo jo vajaan 5 vuoden käytön jälkeen, vaikka valmistajan lupaus 8-10 vuotta. Suunnistuspalstojen mukaan kyseisen ikäisten korttien (vm 2010) laatu on heikko. Valmistaja antaisi kai 20% alennusta uudesta kortista takuuseen, mutta uuden kortin hinta on silti suolainen.

Paristonvaihto olisi yksi mahdollisuus, mutta ne kaksi firmaa, jotka tuota tekevät ottavat työstä 30-40 euroa. Pariston tyyppi on yleinen CR2032 eli pariston hinta itsessään on muutamia euroja. Siinä mielessä vaihdon hinta on suolainen.

Mietinkin onnistuuko vaihto itse, osaamista löytyy elektroniikasta. Netissä on ko. kahden firman puolelta kaikenlaista peloittelua kortin pilaamisesta.

Onko kukaan tehnyt vaihtoa itse ja vaatiko se jotain erityistoimenpiteitä?

5

1415

Vastaukset

• Hups, se olikin leimasin.

• Itseltä hyytyi punainen emit aikoinaan kolmen vuoden käytön jälkeen. Myyjä/maahantuoja/valmistaja suhtautui asiaan voi-voi, osta uusi -asenteella. Avasin emitin (laita kuumaan veteen, n. 60-70 astetta) joksikin aikaa niin lähtee vaivatta auki) ja kaivoin pariston esille. Vaihdoin pariston ja nyt on toiminut jo kohta 10 vuotta ilman mitään ongelmia. Kampesin pariston juotoskorvat ruuvimeisselillä irti, leikkasin elintarvikealumiinista alle ja päälle kontaktia parantavat levyt ja liimasin kuoren takaisin kiinni pikaliimalla. Kun suljet kuoria, kannattaa varmistaa nolla-leimasimella, että emit lähtee toimimaan (nolla vilkkuu), koska joskus emit menee johonkin juntturaan eikä nolla toimi (tähän auttaa paristo irti, paristo takaisin).

Olen aikojen saatossa avannut kymmeniä emittejä. Vanhoissa hyvissä emiteissä on janilainen Sony paristo, uudemmista löytyy halpis-kiinalainen. Jokaisen pääteltäväksi jää miksi näin?

• Lopetin koko lajin koska takuukin korvaa vähemmän, kuin hirveän ennenaikaisesti loppunut paristo aiheuttaa kuluja kortin uusimistarvevälien ollessa liian tiheitä "lupauksiin" nähden 8-10v kestoiästä. Pitäkööt tunkkinsa rahanahneet p-reiät!

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.