Miksi tunnen jääväni ulkopuoliseksi

Surupuserossa

Olemme asuneet yhdessä 8 vuotta. Minulla kaksi aikuistuvaa nuorta, miehellä ei lapsia. Asumme yhdessä, muita sitoumuksia ei ole. Miehellä toisella paikkakunnalla kesämökki ym . Asumismenot olemme jakaneet puoliksi yhteiseltätililtä.minä kannan kaupasta suurimman osan ruokaostoksista. Miehellä varallisuutta minulla ei. Mies huolehtii äidistään matkan takaa, joskus jää ilmoitusluontoisesti äitinsä luo yöksi jne. Hänen elämä tuntuu pyörivänentisellä kotiseudulla. Omistamme yhteisesti asunnon jossa asumme nyt. Mitään papereita ei ole tehty. Eikä hän ole halunnut turvata minun asumistani siltäkääm varalta jos hänelle sattuisi jotain. Kun kysyn asioista niin on vain hiljaa. On anatanut ymmärtää, että mökit ym lahjoittaa jollekkin sukulaiselle. Minulle ei ole luvannut mitään, enkä minä tosi niitä vailla olekkaan. Mutta ihmetyttää tämä minut ulkopuolelle jättämisestä. Syntymäpäivälahjakin oli ostettu marketin vaaterekistä. Mitään kehuja en kuule. Olen kaunis nainen, mutta hän sanoo ettei ulkonäkö merkkaa mitään hänelle. Olen miettinyt lähteä eri teille, mutta se tuntuu vaikealta. Jotenkin kaikki on hyvin ja kuitenkaan mikään ei ole hyvin.

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kakkossmiess

      Raha siis on ruvennut rassaamaan. Ajattelitko siis parisuhteeseen astuessasi saavasi osan miehenkin omaisuudesta vai mikä rassaa?

      " Kun kysyn asioista niin on vain hiljaa. On anatanut ymmärtää, että mökit ym lahjoittaa jollekkin sukulaiselle. Minulle ei ole luvannut mitään, enkä minä tosi niitä vailla olekkaan. Mutta ihmetyttää tämä minut ulkopuolelle jättämisestä."

      Älä hyväksy hiljaisuutta vastaukseksi. Sano, että nyt jumalauta keskustellaan. Sitten kun asiat on puhuttu halki, sinulla pitää olla kasa vastauksia. Ne eivät ehkä miellytä sinua, mutta tiedät missä mennään.

      • ettätälleen

        Ei ole kyse rahasta vaan arvostuksesta. Jos on tunne aina, että oma suku on ykkössijalla ja oma nainen jää viimesijalle, auttamisessa huomioimisessa, en vain ole ykkönen. Minä en ilmeisesti ole ansainnut mitään, vaikka olen elämäni antanut toiselle. Minulle on aikaa sen jäkeen kun muut on ensin hoideltu. Voi että mä oon ollut typerä.Kihloista puhumisenkin yhteydessä mies kysyy onko mulla rahaa mennä kihloihin. Herrajestas.


      • Kakkossmiess
        ettätälleen kirjoitti:

        Ei ole kyse rahasta vaan arvostuksesta. Jos on tunne aina, että oma suku on ykkössijalla ja oma nainen jää viimesijalle, auttamisessa huomioimisessa, en vain ole ykkönen. Minä en ilmeisesti ole ansainnut mitään, vaikka olen elämäni antanut toiselle. Minulle on aikaa sen jäkeen kun muut on ensin hoideltu. Voi että mä oon ollut typerä.Kihloista puhumisenkin yhteydessä mies kysyy onko mulla rahaa mennä kihloihin. Herrajestas.

        No rahan ympärillä tuo sinun aloituksesi pyörii lukuunottamatta näitä lauseita " Mies huolehtii äidistään matkan takaa, joskus jää ilmoitusluontoisesti äitinsä luo yöksi jne. Hänen elämä tuntuu pyörivänentisellä kotiseudulla"

        Noissa kahdessa lauseessa en näe mitään kovin pahaa. Perheen sisäisesti pitää sopia sitten tuollaisista , kuten miten ilmoitetaan poissaoloista yms.

        Toistan kuitenkin lauseen. Jokainen on vastuussa omasta onnestaan. Älä suostu tiskirätiksi, vaan vaadi asioita, mutta ole myös valmis ryhtymään toimiin jos vaatimukset eivät mene läpi. Muuten vain hankaloitat asioita. Mieti myös millainen suhde sinun lapsillasi on tuohon mieheen yms.


      • ettätälleen kirjoitti:

        Ei ole kyse rahasta vaan arvostuksesta. Jos on tunne aina, että oma suku on ykkössijalla ja oma nainen jää viimesijalle, auttamisessa huomioimisessa, en vain ole ykkönen. Minä en ilmeisesti ole ansainnut mitään, vaikka olen elämäni antanut toiselle. Minulle on aikaa sen jäkeen kun muut on ensin hoideltu. Voi että mä oon ollut typerä.Kihloista puhumisenkin yhteydessä mies kysyy onko mulla rahaa mennä kihloihin. Herrajestas.

        "Kihloista puhumisenkin yhteydessä mies kysyy onko mulla rahaa mennä kihloihin."

        Voit vastat miehelle, että kihloihin menemiseen ei tarvita senttiäkään rahaa. Siihen tarvitaan vain kysymystä ja vastausta. Jos toinen pyytää naimisiin ja toinen vastaa myöntävästi niin ollaan kihloissa.


    • parempaakesää

      No ei tuo kyllä miltään vuosisadan rakkaustarinalta kuulosta. Tässä merkkaa se, mistä sinä olet valmis luopumaan tuon suhteen vuoksi, antaako se enemmän kuin ottaa ja millä mielellä elelet tuon miehen kanssa. Eihän olo tunnu häkkiin tungetulta arvottomalta rievulta, joka lämmittää silloin kun on tarve ja unohtuu muulloin tyystin. Toisalta on tuota pahempiakin miehiä, mutta jos itselläsi ei ole hyvä olla tuossa niin ei ole pakko jäädä. Ethän 10 vuoden päästä vihaa itseäsi jos jäät tuohon suhteeseen. Mieti aikaa ennen miestä, olitko silloin onnellisempi? Teillä ei vielä tunnu olevan mitään mikä pakottaisi jäämään, mieskin tuntuu pitävän takaovia auki, että voi helposti dumpata sinut sittrn pihalle kun kyllästyy.

      Et sinä tyhmältä kuulosta

    • Margareeta

      Kun muutitte yhteen, ostitteko asunnon niin, että kumpikin sijoitti omista varoistaan?
      Nimittäin kerrot, että omistatte asunnon yhteisesti ja kuitenkin hän on ilmaissut, että ei halua turvata asumistasi, jos hänelle sattuisi pahasti.
      Mökit mies on siis saanut/perinyt ennen yhteenmuuttoanne ja niiden osalta hän voi avoliitossanne tehdä siten kuin tekee.
      Avoliitto tosiaan on avonainen liitto, mitä tulee näihin omistamisasioihin.
      Miekkonen ei yksinkertaisesti ole sitoutunut sinuun niin kuin sitoudutaan avioliittoon.
      Tarkemmin sanottuna, olet eräänlainen kämppäkaveri, kämppis.
      Kihlauskosintaasi olet saanut rukkaset! Hänen vastauksensa ei ole ollut erityisen kaunis eikä kunnioittava, vaan halventava. "Olet liian köyhä", sitä miehen vastaus tarkoittaa.
      On hän sentään ostanut sinulle syntymäpäivälahjan! Monet miehet eivät osta mitään.
      Ilmeisesti tuo syntymäpäivälahja on jonkinlainen laiha lohdutus siihen, että hän ei halua kihlautua eikä sitoutua lain edessä.
      Mies ei ole vahingossa jättänyt sinua perinnöttömäksi. Kyllä se on aivan tietoista ja kertoo, ettei hän luota sinuun jostain syystä eikä katso olevansa sinusta vastuussa millään muotoa.
      Ei ihme, että on paha olo.

      • juksattuko

        Siis minä olen velkarahalla maskanut aivan itse puolet asunnosta. Ei minua kukaan oo elättänyt.


      • voivoimitäsläksit
        juksattuko kirjoitti:

        Siis minä olen velkarahalla maskanut aivan itse puolet asunnosta. Ei minua kukaan oo elättänyt.

        Mutta omistatteko sen yhdessä? Jos vain miehen nimi kauppakirjassa niin mitään et saa jos ero tulee tai miehen kuolo korjaa ennen sinua. Koska ette ole naimisissa, sinulla ei ole oikeutta miehen omaisuuteen ellei hän testamenttaa sulle jotakin.


      • puoliksi

        Tottakai kauppakirjassa on molempien nimi.


    • oppeliini1

      Näkyyko missään kirjoissa tai kansissa että sinä olet laillinen omistaja (puolet asunnosta) asunnostanne?

      Ellei, niin jäät lehdellä soittelemaan, teidän mahdollisessa erotapauksessa tai miehen kuollessa.

      Taataksessi asunnonomistussuhteesi, ota välittomasti yhteys (esim. kuntasi ilmaiseen) lakiapuun. Sinä tarvitset oikeaoppista tietoutta miten toimia turvataksesi sinulle kuuluvan lakiosuuden.

    • enymmärrää

      Toivon totisesti, että teillä on asunnon yhteisomistuksesta mustaa valkoisella.

      Ihmettelen kyllä, miksi roikut tuollaisessa liitossa. Mies maksattaa sinulla menojaan antamatta mitään omastaan. Muutenkin ihmettelen näillä palstoilla kirjoittavia naisia, jotka alistuvat miehen taloudelliseen alistamiseen, joka muuten on yksi henkisen väkivallan muodoista. Ovatko naiset niin epätoivoisia, että huonokin suhde on parempi kuin yksin oleminen.

      • vielätämä

        Si8tä ihmettelen itsekkin. Mutta nyt on alkanut ajatella asioita toisesta näkökannasta. Olempa ollut hölmö. Täytyy asia ottaaa puheeksi uudesta näkökannasta. Olen ajatellut että näin kuuluu olla kun lapset on minun. Mutta ei mulla varaaa olisii syöttää aikuista miestä.


    • Ihan kuin olisin lukenut tämän saman tekstin muutama viikko sitten jo täältä. Eli mahdollisesti trolli tai sitten silloin ei saanut sellaisia vastauksia kuin olisi toivonut. Mutta onhan näitäkin kohtaloja tietysti, joten:

      Miehen kesämökki on hänen kesämökkinsä, siinä ei kai pitäisi olla mitään ongelmaa.

      Asunnon olette ostaneet puoliksi, joten erotilanteessa se myös jaetaan puoliksi. Käytännössä jompi kumpi lunastaa toisen siitä pois, tai jos siihen ei ole varaa niin se myydään ja jaetaan saatu hinta puoleksi.

      Kuolemantapauksen varalle pitäisi ehdottomasti olla testamentti. Miksi ihmeessä ette tehneet sitä jo silloin, kun ostitte asunnon? Ilman testamenttia ette ole toistenne edunsaajia myöskään vakuutuksissa. Ehkä ette haluakaan, mutta käytännössä asumisoikeus yhteisessä asunnossa toisen kuoleman jälkeen on sellainen asia, josta kannattaisi tehdä paperit.

      Se, mitä saat syntymäpäivälahjaksi tai kuka ostaa ruuat ei liity mitenkään siihen, onko asumisjärjestelynne riittävän hyvin turvattu eron tai kuolemantapauksen varalta, ja miehen muu omaisuus ei tosiaan kuulu sinulle millään tavoin.

    • Hei Surupuserossa.

      Olet saanut jo vastauksia kirjoituksesi omistus- ja rahapuoleen. En siksi kommentoi niitä. Sen sijaan haluan pysähtyä arvostus-teeman äärelle. Tulkitset miehen käytöksestä, ettei hän arvosta sinua tarpeeksi. Miten on, voisitko ihan reilusti ottaa asian heti pöydälle, lykkäämättä. Jokin viestisssäsi saa minulle tunteen, että olet vain odottanut tilanteen muuttumista ja arvostuksen syntyä. Jospa kysyisit suoraan: Mitä tunnet minua kohtaan? Mitä minussa arvostat? Miltä parisuhteemme sinusta tuntuu? Mikä toimii, mikä ei? Ja kuunneltuasi häntä kertoisit samat asiat myös hänelle.

      Uskoisin, että on helpompi elää, kun selvittää, missä mennään, parisuhdeasioissa. En usko, että tilannetta silmiin katsomalla menettää mitään, siinä saattaa menettää, ettei ota asioita puheeksi. En myöskään usko, että raha on tässä se pointti, vaan nimenomaan parisuhteenne dynamiikka. Miten voit itse toimia sen parantamiseksi, aktiivisesti?

      Kanssasi kyselee, Merja, diakoni

      • vastausdiakonille

        Kiitos. Diakonin toteamus on oikein. Luettuani vastauksesi, ajattelin heti, että tämä on juuri ksitä mitä ajantakaa. Oikeesti on ootanut, josko arvostusta tulisi. Nyt aion nostaa asian puheeksi, olipa lopputulos mikä tahansa. Ei tässä ole kyse raha ym. Olen niin paljon kokenut, että raha on menettänyt merkityksen. Mutta kysymys on myös oikeudenmukaisuudesta ja todellakin arvostuksesta.


    • poiliiiiiii

      taas joku mottipää!on kesä mökkiä,yhteistä asuntoa,mutta ukolla ei ole varallisuuttalennä venukseen ei anukseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2285
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      71
      1923
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1725
    4. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      158
      1649
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1641
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1619
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1514
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1218
    Aihe