Työttömän kohtuuton verotus

Hei. Olen 53v mies, ja minä sain potkut valtion hommista 27 vuoden jälkeen.
En ole onnistunut työllistymään nyt 3 vuoteen. Miksi verottaja pidättää 20% työttömyyskorvauksesta. Vaikka sillä ei elä muutenkaan. Kun tein vero.fi sivulla laskurilla verotuslaskelman, se näytti 0%. Mistä muutos. Saan käteen noin 524e/kk ja asumistukea 77e/kk. Asun verissä päin rakennetussa omassa talossa. Samalla minulle tuli ed. vuodelta 500e mätkyjä. Ja tietty kiinteistövero päälle. Miten selviän näistä, ja onko mahdollisuutta saada mitään tukea tai armoa näistä asioista..

14

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyytyväinen.sossupummi

Lopeta ruikuttaminen. Jos toimeentulotuen perusosallakin pärjää ilman mitään muita tukiaisia, niin jumalauta on pärjättävä työttömyyspäivärahallakin.

• ruikuttaja

"Pärjää" on suhteellinen käsite. Kyllä sillä elossa pysyy jos osaa pitää budjettinsa kurissa eikä ostele mitään ylimääräistä, mutta ei sillä kyllä kovin hyvin pärjää. Normaalin elämän eläminen mahdotonta. Vasta ansiosidonnaisella voi elää normaalia ihmisarvoista elämää.

• Oksettavaa

Makailit 27 vuotta virkapummina.

• 400euronMätkyt

> Saan käteen noin 524e/kk ja asumistukea 77e/kk. <

Sama.. olisit onnellinen, sain vielä lisäksi lähes 400 euron mätkyt verottajalta!

Eli todellisuudessa vero on ISOmpi kuin 20%?!

Kiitos YLE-vero.

• EInaurata

> Samalla minulle tuli ed. vuodelta 500e mätkyjä. Ja tietty kiinteistövero päälle <

Oi.. sori.. saitkin vieläkin enemmän..

Kiva maksaa ensin syyskuussa kiinteistöveroo ja vielä lisää marraskuussa, sitten joulukussa puolet mätkyista ja vielä lisää helimikuussa.

• HaeSossusta

> Miten selviän näistä, ja onko mahdollisuutta saada mitään tukea tai armoa näistä asioista.. <

Armoa ei saa, mutta olisiko sinulla mahdollisuutta saada sossusta mitään?

Tosin silloin sinulla ei saa olla autoa, mökkiä, osakkeita tai mitään muutakaan varallisuutta. (muutakun se ok-talosi missä asut).

Mätkyjä sossu ei hyväksy menoiksi, mutta kiinteistöverosta voit saada jos se jää kuntasi kuukausittaisen enimmäisasumismenojen alle (enimmäisasumismenot yhden hengen taloudessa ovat esim. 470 - 650 euroa kuukaudessa.)

Voit saada sossuista myös muita kiinteistönkuluja, kuten sähkö ja vesilaskuja, jäte ja kotivakuutus (muttei kiinteistövakuutusta), tontinvuokra, jne.

• NilsLudvig

Muuta Ruotsiin kuten minä, täällä ei tarvitse katsella kateellisia negatiivisia katkeria ihmisiä. Vaan iloisia positiivisia kannustavia, täällä se elämä hymyilee sinullekkin. Vai onko siellä jotain sinulle niin tärkeää että täytyy kärsiä sen vuoksi noin kauhean paljon? :)

• vairuattiin

Meinaatko että Ruotsissa saisi töitä helpommin vai sitä että työttömyyskorvaus on isompi.

• sdpsdpsdpsdp

Mitä tämä aloitus täällä tekee??

• vairuattiin

------ Kun tein vero.fi sivulla laskurilla verotuslaskelman, se näytti 0%.---Ei valtionveroa menekkään . Mutta oman kuntasi vero onko 20% lisäksi kirkollisvero 1.5 % Työttömän ei kyllä sitä olisi varaa maksaa ja pakollinen sairausvakuutus 1.5% Tuosta tulee jo 23 %.

• vairuattiin

Ja meneppäs uudestaan sinne vero.fi sivulle ja valitse taulukosta ETUUDET, kyllä se näyttää ihan oikein.

• 888888

Toimeentulotukea voi tietty koettaa hakea, jos ei ole muuta varallisuutta kuin omistusasunto, mutta en tunne näistä käytänteitä sen tarkemmin, jos ne vaikka alkaa ehdotella pitemmänpäälle asunnon myyntiä.

Kannattaa suhtautua tilanteeseen positiivisesti ja tehdä työssäkäynninomaisesti jotain mikä on itselle mieluista ja jolla on selkeä tavoite, mutta mitään työksi luettavaa se ei saisi olla. Minulta olisi pää levinnyt aikaa sitten, jos vain olisin kuluttanut aikaa toimettomana niitänäitä puuhaillen tai pelkästään työhakemuksia värkäten.

Itse olen työmarkkinatuella, enkä olisi ikimaailmassa uskonut voivani elää näinkin vähillä menoilla, mutta niin sitä vaan löytää aivan uusia keinoja selviytymiseen.

• Vinkkaus

Eikö kunnilla ole velvoitetyöllistäminen yli 2 vuotta työttömänä olleillle? Eli näille, eli sinulle, pitää järjestää vähintään 6 kk:n työ? Lisäksi sinut palkkaava saa työllistämistukea noin 1300 euroa kuukaudessa.

• loispummiyrittäjät

Eipä kait kunnilta mitään "työllistämistä" (eli ilmaistöihin pistämistä) velvoiteta, ainoa että osa työttömyyskorvauksesta tulee kunnan maksettavaksi - kokonaiskulut työttömyyskorvauksesta pysyvät samana, mutta kunta vain maksaa jatkossa siitä osan jos kyseessä pitkäaikaistyötön. Kunnat voivat syyttää tästä järjestelystä päättäjiä. Tämän takia kunnat toki mielellään laittavat työttömät puoleksi vuodeksi ilmaiseksi harjoittelemaan jotain askartelua johonkin, jotta tuo kunnan vastuuosuus työttömyyskorvauksesta katoaa (työttömän 6kk "työ"pätkän jälkeen). Näin saadaan työtön pois kunnan "sakkolistalta" ja uudestaan työttömäksi, sillä kunnan järjestämillä palkattomilla askarteluilla (tai palkkatuetuilla, jotka ovat palkaltaan kuitenkin työtuntien mukaisesti enintään sama kuin työttömyyskorvaus, jolloin ei asiallisille ansioille, edes puoleentoista tonniin pääse, usein 4h per pvä ja 1050€/kk) ei oikeisiin palkkatöihin pääse kiinni. Ainoa tarkoitus noilla 6kk työllistämispätkillä johonkin jämähommaan, josta ei saa palkkaa, on kunnilla poistaa heidän työmarkkinatuen korvausosuutensa velvollisuus, ja palauttaa työttömän työttömyyskorvauksen vastuut kokonaan takaisin KELA:lle. Tästäkin voidaan taas kiittää päättäjiä. Mitäs äänestätte SDP:tä ja porvareita eduskuntaan ja hallitukseen?

"Lisäksi sinut palkkaava saa työllistämistukea noin 1300 euroa kuukaudessa.". Kuntouttava työtoiminta useimmiten tehdään kunnille, palkkatuettu työ esim. yhdistyksille, työtuntien määrä tosiaan suunnitellaan aina niin, että palkkaa ei tarvitse itse maksaa ollenkaan. Näin ollen siis työntekijä saa askartelupaskarteluhommiinsa sen verran tunteja, että 1300€ palkka ei koskaan ylity, useimmiten palkka on maksimissaan sosiaalitukien suuruinen eli tonni tai vajaa. Näin yritys/yhdistys saa aina työllistämisestä enemmän työllistämistukea (1300e) käteen, kuin mitä "maksaa" työntekijälleen palkkaa - tai siis maksaa ja maksaa - sillä he maksavat rahoilla jotka eivät ole omia eivätkä näin aiheuta kustannuksia. Jos jotain, niin työllistävällä yrityksellä jää työllistämiskulujen jälkeen vielä itselleen käteen enemmän kuin mitä tuilla palkkaamiseen kuluu rahaa, vähintään break-even (plus tietysti työpanoksen rahallinen hyöty, ei maksa mitään).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      132
      5381
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      31
      3862
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2480
    4. Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan

Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv
      Maailman menoa
      38
      2044
    5. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      24
      1753
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1704
    7. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1640
    8. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1608
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      29
      1463
    10. Olitpa ikävän

Kylmä eilen. Miksi ihmeessä?
      Ikävä
      38