Hei! minulla on ollut ongelmana hevoseni maastossa. Hevosellani on ongelmana vain se että pakittelee syviin ojiin ja on jo yhdesti tippunutkin syvään ojaan.. Pakittelemiset johtuu yleensä jostain tuulen mukana liikkuvista puista mitä tehdä?
Ps: olisi kiva jos jollakin olisi apua koska itse pidän maastoilusta ja myös hevoseni :)
Miten totuttaa hevonen maastoon?
6
206
Vastaukset
- kokeiltu
Auttaako jos mukana olisi toinen, rauhallinen hevonen? Sitä minä kokeilisin ensimmäisenä.
Tai ellei se kuuntele eteen ajavaa pohjetta, mitä se tekee jos sitä läväyttää raipalla pohkeen taakse tai takalistolle?- Maastoon
en ole koskaan käytänyt hevoselleni raippaa sillä ei ole ollut mitään pelleilyjä ja on muutenkin reipas.On ollut jo yhden rauhallisen ponin mukana mutta olisiko sinulla mitään tieto että kun sitä kuulee että hevosen pitää antaa jäädä katsomaan pelottavaa asiaa kunnes hevonen huomaakin että se ei tee pahaa koska hevosellani se ei toimi sillä se vain kääntyy ja lähtee karkuun.. Vai mitä mieltä olet pitäisikö minun alkaa menemään ihan aktiivisesti siellä maastossa jotta tottuisi?
- moiiiiiiiiuugguj
No kannattaa useasti käydä taluttelemassa sitä maastossa :) Tai vaikka ohjasajamalla tai kärryillä :)
Näkemättä vaikea sanoa, mutta tässä nyt muutama juttu mitä tuli mieleen.
Ohjasajoa ei kannata kokeilla. Siinä hevosella on liian hyvät mahdollisuudet tehdä mitä huvittaa, koska ihminen ei ole aktiivisessa kosketuksessa hevoseen. Jos hevonen päättää olla välittämättä ohjasta, ihminen ei mahda mitään, vaan hevonen voi tehdä suunnilleen mitä huvittaa.
Eikä ajokaan ole paras vaihtoehto hevoselle jolla on taipumusta pakitteluun. Jos kärry joutuu ojaan, se voi mennä nurin ja pahimmassa tapauksessa kaataa hevosenkin. Ruumiinvammojen ja muiden ikävien seurausten laajuus jäisi arvailun varaan.
Mutta taluttelu saattaisi ehkä auttaa jos hevonen on luottavaista tyyppiä, ja jos se pysyy käsissä talutettaessa.
Mutta aktiivinen maastoilu luultavasti olisi hyvästä, juurikin siksi että hevonen tottuisi siihen, ja itse olen tosiaan antanut hevosen jäädä katsomaan pelottavia juttuja kunnes se huomaa ettei tarvitse pelätä. On toistaiseksi toiminut joka hevosen kanssa, joillakin nopeammin kuin toisilla, mutta on toiminut. Pystytkö estämään hevosta lähtemästä karkuun? Älä anna sen kääntyä pois päin, vaan pidä sen pää kauhistusta kohti. Jos se enemmän tai vähemmän ryöstää ja lähtee silti karkuun, käännät sen vain takaisin ja yrität uudestaan. Älä anna periksi vaikka tuntuisikin ettei hevonen luovuta millään. Ei se koko päivää jaksa pelleillä kuitenkaan.
Kannattaa myös kokeilla onko hevonen yhtään rauhallisempi, jos se on ensin ratsastettu kunnolla kentällä. Silloin se saattaisi olla sen verran väsyneempi ettei jaksaisi alkaa pelleillä omiaan maastossa. Meillä tämä auttoi paljon.
Edelleen, jos mahdollista, voisit ottaa maastoon mukaan jonkun joka vain kävelee hevosen vierellä. Ei taluttaen, vaan ihan muuten vain. Jos hevosella menee pakki päälle, tämä ihminen voi taluttaa sitä eteenpäin kunnes hevonen lähtee taas itse kulkemaan. Ja jos hevonen ei silti tottele, hän voi napauttaa sitä raipalla takajaloille sen verran että hevonen huomaa ettei taaksepäin kannata pyrkiä. Hyvä jos raippaa ei normaalisti tarvita, mutta joissakin tilanteissa se on paikallaan.- maastoon
Okei kiitos todella paljon avusta! Tuosta oli paljon apua :)
- moikkaaaa
Ite talulteltiin meidän kuumaa ex ravurii aluks maastossa et oppi sitte selkään ja joku taluttaa.paljon kehuja ja silleen.No oon nyt pässyt ihan yksinäänkin maastoile ilman mitään seuraratsua joka muuten sekin voi olla hyvä idea!pakitteluhan on hevosella aika silleen "vastenmielinen" liike....no mut en tii et onko sun heppa ollenkaan noille avuille toimiva mut kiva jos olin edes vähä avuks!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1256510Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631604112Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503366Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4902924Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2831916Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde341606- 871436
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja141413Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1741399Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151386