Japanin innovaatiot

Pertti

Näillä palstoilla on usein keskusteltu siitä, keksitäänkö Japanissa oikeasti paljonkaan omaa vai onko kaikki kopiointia. Olen aina näille väitteille ja keskusteluille nauranut, mutten ole jaksanut puuttua asiaan. Nyt kuitenkin uusimmassa TM:ssä oli niin hyvä lukijanpalaute "Boschin 'innovaatiot'", että ajattelin sen pohjalta vähän selittää asian monimutkaisuutta. Ottakaa siis kaikki kynnelle kykenevät uusimman TM:n sivu 127 esille.
Japani on HYVIN älykäs maa. Siellä ylistetään tekniikkaa ja järkeä. Japanista tulee vuosittain ylivoimaisesti eniten patentteja koko maailmassa. Myös väkilukuun suhteutettuna (, jolloin Suomikin on listan huipulla). TM:n palautteen antaja moittii TM:ää, joka on aiemmin nimennyt Boschin tuleviksi innovaatioiksi varusteita, joita on Japanin markkinoilla ollut jo vuosia. Boschin on TM:n mukaan määrä tuoda vuosikymmenen loppuun mennessä markkinoille mm. aktiivinen tutkaohjattu vakionopeudensäädin (Toyota Celsior 1997). Automaattisen hätäjarrutuksen sisältävä, tutkaohjattu Pre-Crash-järjestelmä esiteltiin Toyota Harrierissa jo alkuvuonna 2003. TM väittää Citroenin tuoneen ensimmäisenä henkilöauton kaistavahdin. Toyota Crownissa se on ollut jo yli vuoden ja mm. Nissanin Cimassa, Presidentissä ja Skylinessa jo ainakin vuodesta 2000. Automaattinen pysäköijä(, joka taitaa myös ahtaan taskuparkkeerauksen) on ollut vuoden 2003 alusta saatavilla Priukseen.
TM vastaa, että puhuessaan "innovaatioista" se tarkoittaa innovaatioita Euroopan mittakaavassa/meidän automarkkinoiden näkökulmasta. "Ensimmäiset tuotantoversiot voivat hyvin tulla Euroopan markkinoille esim. japanilaisilta valmistajilta...Suurin ongelma tämäntyyppisten apulaitteiden tuotantoon tuomisessa on kalliimpien autojen tärkeimmän markkina-alueen USA:n käräjöintiherkkä oikeuskulttuuri. Niin amerikkalaiset kuin eurooppalaisetkin valmistajat haluavat olla aivan varmoja sekä tuotteistaan että vastuun jakautumisesta, ennen kuin myynti alkaa. Samasta syystä japanilaisvalmistajat pitävät tärkeimmät innovaationsa toistaiseksi omilla markkinoillaan."
Eli TM myöntää täysin, että nuo(kin) varusteet on ensin Japanissa esitelty ja että puhuessaan innovaatioista se ei aina tarkoita oikeasti INNOVAATIOTA. Lisäksi haluaisin lisätä, että Japani on liikenneonnettomuuksien vähäisyydessä suhteessa liikenteen määrään maailman johtavia maita ja sama pätee autojen vikatilastoihin, joten eivät ne japanilaisvalmistajatkaan aivan testaamatta niitä varusteitaan autoihinsa asenna. Tietysti siellä on tiukat lait ja ennen kaikkea kenties maailman korkein moraali, jotka estävät tuon kaltaisen toiminnan. Sellainen ehkä onnistuisi pimeimmässä Afrikassa, nyt puhutaan yhdestä maailman johtavista teollisuusmaista.
Tämän kirjoituksen idea ei ollut se, että Japani olisi ylivoimainen autokeksintöjen maa ja että mistään muusta kansasta ei olisi mihinkään. Tarkoitukseni oli se, että muistakaa suhtautua varauksella luotettavastakin lähteestä lukemaanne ja kuulemaanne. Ei sillä, että vaikkapa TM olisi huijarilehti, vaan sillä, että asiat eivät usein ole yksinkertaisia. Japani on autojenkin alalla todennäköisesti johtava innovaatiomaa, vaikka sekään ei aina tänne kauas näy. Muistakaa se. Kuuluisa sanonta kuuluu: "Japanilaiset pitävät aina parhaat hedelmänsä itsellään."

65

3184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kentsu

      Todella merkittävät keksinnöt autoilun alalla on kyllä keksitty muualla kuin Japanissa. Autoilua pitkään seuranneena olen huomannut, että japsit kopioivat muiden valmistajien hyvät ratkaisut ja toteuttavat ne idioottivarmasti, siitä niiden luotettavuus ja persoonattomuus. Autojen muotoilu on varmasti tärkeämpi kriteeri kuin jotkut ufo-luokan sähköiset keksinnöt. Muotoilun suhteen japsit ovat aina tulleet perässä, eivätkä sittenkään meinaa onnistua. Kopioimalla eurooppalaisia japsit ovatkin edistyneet, mutta se persoonattomuus ...

    • cleaner

      Saman viestin lähettäminen monelle eri alueelle on kiellettyä, se täyttää massapostituksen tunnusmerkit ja sääntöjen vastaista!

      • itkupilli

        Nyt joku rikkoo sääntöjä, ruikuta äkkiä sheriffille.

        MAMMA MAMIIIIIIII!!!!

        BBBBYYYYYYYYYYYYYYYÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄHHHHHHHHHHHH!!!!


        YYYYYYYYYYYHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHYYYYYY!!!!














































        ITKETTÄÄ NIIN PENTELEESTI!!!!


    • Maalaistollo

      Japanissa on autoilu runsasta ja asutus tiheätä, ja seuraava sukupolvi autoilussa, mikä tarkoittaa uudenlaista voimanlähdettä tai uutta polttoainetta, tulee varmasti Japanista. Myös euroopassa tutkitaan erilaisia vaihtoehtoja, mutta suurta tarvetta uudistumiseen ei muualla ole. Japanissa autoilu on nykymuodossaan lähes tiensä päässä, ratkaisuja on tehtävä pikaisesti.

    • JJH

      Japanin patenttilainsäädäntö on erilainen.
      Aina kun tähän asiaan vedotaan, unohdetaan, että Japanissa jokainen keksintö pilkotaan useaksi erilliseksi patentiksi jolloin saadaan tietenkin suuri määrä patentteja.

      Ehdotan kaikille menemistä Deutsches Museumiin Münchenissä tai esim. Alfa Romeo museoon Milanossa tai Schlumpfin veljesten sensaatiomaiseen automuseoon Mulhousessa Ranskassa. Paikkoja on vaikka millä mitalla.

      Erilaisia tekniikan museoita on eurooppa täynnä.

      Näissä paikoissa selviää melko hyvin miten varhaisessa vaiheessa lähes kaikki autoalan keksinnöt ovat tapahtuneet. Ilmailua unohtamatta.

      Japanilaiset ovat hyviä kehittelemään ja soveltamaan, mutta yhtenäiskulttuurin historiasta osin johtuen, eivät ole tuottaneet perustavanlaatuisia uuttaluovia keksintöjä autoalalla. Juurikaan. Homma on pitkälti asioitten eteenpäin hiomista ansiokkaasti. (esim Wankel)

      Tarkoitan tässä fundamentaalisia käänteentekeviä suuria keksintöjä kuten otto- diesel ja rakettimoottoriteknologia joka viimemainittu mahdollisti mm. varhaisen kuuhun menon.

      Saksalainen innovatiivisuus historian katsannossa tieteiden, tekniikan ja filosofioitten alalla on omaa luokkaansa.
      Ajatellaanpa vaikka vain nopeasti kirjapainotaitoa, uskonpuhdistusta ja pari kamalaa ismiä; kommunismi(Marx) ja fasismi(natsit).
      Joka lähtöön löytyy.

      Teknisiä innovaatioita tehtiin toki muuallakin euroopassa. Tsekeistä Ranskaan. Kuuluisia autotekniikan suunnittelijoita oli kasapäin.

      Hans Ledwinka, tsekkiläinen
      Alec Issigonis, kreikkalainen (Minin suunnittelija jonka perusratkaisua kaikki nykyään kopioivat)
      Andre Citroen.
      Ferdinand Porsche.
      Nikolaus Otto.
      Rudolf Diesel.
      Felix Wankel.


      Tässä vain pieni joukko suurista nimistä.

      Joku muu voi jatkaa listaa.

      Googlaamalla löytyy paljon tietoa, jos tekniikka
      o i k e a s t i kiinnostaa.

      • Jussi

        Hyvä esimerkki tuosta pilkkomisesta on Toyotan uusi D-Cat puhdistuslaitteisto dieselmoottoriin. Järjestelmän tiimoilta on haettu n. 1500 patenttia... luitte oikein, noin tuhatviisisataa pelkän pakokaasujen puhdistuksen takia. Kaiken kukkuraksi nämä D4D D-Cat-moottorit ovat osoittautuneet suursyömäreiksi.
        Artikkeleita aiheesta löytyy eurooppalaisista autolehdistä.
        Eli patentteja Japanissa tehtaillaan, mutta maailma ei niillä pelastu.


      • Hanu

        Entisessä Neuvostoliitossa oli aikoinaan jättimäinen museo, joka vastaansanomattomasti todisti, että likipitäen kaikki ihmiskunnan tärkeät keksinnöt onkin tehty Neuvostoliitossa. Kaikki länsimaat olivatkin jossain hyvin kaukana tästä sivistysvaltiosta.


      • Pertti

        Sehän nyt on selvää, että Japani on HYVIN nuori teollisuusmaa. Japani on ainutlaatuinen maa. Pieni saari syrjässä HYVIN kaukana teollistumisen synnyinsijasta Englannista. Se on siis lähtenyt mukaan esim. autoteollisuuteenkin jo siinä vaiheessa, kun auton peruskeksinnöt on jo tehty. Kuinka voitaisiin polttomoottori keksiä uudestaan? Autonvalmistuksen alkuvuosinaan Japani on tietysti vain yrittänyt pysyä muiden mukana ja se on joutunut aluksi kopioimaan. Vasta jostain 70-luvulta on Japani alkanut pääsemään muiden tasolle ja mukaan autojen kehittämiseen. Siinä siis syy, miksei Japanista niitä kaikista perustavalaatuisimpia ideoita ole autoihin tullut. Mutta mitä autokeksintöjä esim. 90-luvulla on muista maista tullut? Uskoisin, että viim. 90-luvulla japanilaiset menivät autojenkin kehittelyssä edelläkävijöiksi.
        Sitä paitsi kuka voi sanoa turhaksi kaistavahtia, automaattipysäköijää tai ennen kaikkea kolarin ennakointi -järjestelmää? Eikö ranskalaisten hieno muotoilu ja saksalaisten laadukas MAINE ole turhempaa. Sitä paitsi ulkomuoto on makuasia. Minusta kaikista rumimmat autot on aina tulleet Ranskasta.
        Nagoyassa, Japanissa on maailman suurin automuseo, Toyotan museo, joka keskittyy pääosin keksintöjen esittelyyn muun tullessa ohessa. Siellä ei varmasti ole esillä yhtä paljon historian keksintöjä kuin Euroopassa, mutta tämän päivän ja tulevaisuuden innovaatioita varmasti eniten. Tiesittekö muuten edes, että ensimmäiset vetyautot ovat olleet jo ainakin tämän vuoden alusta asti liikenteessä Japanissa ja Kaliforniassa. Taitavat olla Hondaa ja Toyotaa kaikki. Eihän siitäkään täällä paljon kuule. Eipä kai kelpaa Japanin vetyauto innovaatioksi täällä.
        Huomattavaa on myös, että merkittävä osa Euroopan ja Yhdysvaltain keksijöistä ja tiedemiehistä oli juutalaisia. Marx, Einstein... Japanilla ei niitä ole lainkaan ja se on merkittävä seikka.

        P.S. Outo veto sinulta tuo fasismi. Pidätkö sitä innovaationa? Ja millä perusteella ei Japanissa ollut fasismia jo Saksaa aikaisemmin? Tutustupa Japanin toimiin iloisilla 20-, 30- ja 40-luvuilla. Yhdessähän ne kaksi maata juoniaan punoivatkin.


      • Pertti

        Japanin patenttikäytännöistä en ole niin perillä, mutta Japanin patenttiylivoima on yhtä suuri myös Yhdysvalloissa haetuissa patenteissa, siellä ei kai päde Japanin käytännöt?


      • J.O.P.

        Ferdinand Porsche on muuten Tsekeistä. Hän on synti 1875 Liberecin kaupungin lähellä olevassa Vratislavicessä (nykyään Liberecin lähiö, Liberec kaupunki Pohjois-Tsekissä). Tsekkoslovakian valtion perustamisen myötä 1918 hänestä tuli Tsekkoslovakian kansalainen. Muutti Wieniin (myöhemmin Stuttgartiin) ja Itävallan kansalaisuuden hän otti vastaan 1930-luvun lopulla.
        Tämä vain pienenä lisäyksenä. Kävin kerran nimittäin hänen Vratislavicen kotitalossaan olevassa Porsche museossa.


      • Vaka vanha
        Pertti kirjoitti:

        Sehän nyt on selvää, että Japani on HYVIN nuori teollisuusmaa. Japani on ainutlaatuinen maa. Pieni saari syrjässä HYVIN kaukana teollistumisen synnyinsijasta Englannista. Se on siis lähtenyt mukaan esim. autoteollisuuteenkin jo siinä vaiheessa, kun auton peruskeksinnöt on jo tehty. Kuinka voitaisiin polttomoottori keksiä uudestaan? Autonvalmistuksen alkuvuosinaan Japani on tietysti vain yrittänyt pysyä muiden mukana ja se on joutunut aluksi kopioimaan. Vasta jostain 70-luvulta on Japani alkanut pääsemään muiden tasolle ja mukaan autojen kehittämiseen. Siinä siis syy, miksei Japanista niitä kaikista perustavalaatuisimpia ideoita ole autoihin tullut. Mutta mitä autokeksintöjä esim. 90-luvulla on muista maista tullut? Uskoisin, että viim. 90-luvulla japanilaiset menivät autojenkin kehittelyssä edelläkävijöiksi.
        Sitä paitsi kuka voi sanoa turhaksi kaistavahtia, automaattipysäköijää tai ennen kaikkea kolarin ennakointi -järjestelmää? Eikö ranskalaisten hieno muotoilu ja saksalaisten laadukas MAINE ole turhempaa. Sitä paitsi ulkomuoto on makuasia. Minusta kaikista rumimmat autot on aina tulleet Ranskasta.
        Nagoyassa, Japanissa on maailman suurin automuseo, Toyotan museo, joka keskittyy pääosin keksintöjen esittelyyn muun tullessa ohessa. Siellä ei varmasti ole esillä yhtä paljon historian keksintöjä kuin Euroopassa, mutta tämän päivän ja tulevaisuuden innovaatioita varmasti eniten. Tiesittekö muuten edes, että ensimmäiset vetyautot ovat olleet jo ainakin tämän vuoden alusta asti liikenteessä Japanissa ja Kaliforniassa. Taitavat olla Hondaa ja Toyotaa kaikki. Eihän siitäkään täällä paljon kuule. Eipä kai kelpaa Japanin vetyauto innovaatioksi täällä.
        Huomattavaa on myös, että merkittävä osa Euroopan ja Yhdysvaltain keksijöistä ja tiedemiehistä oli juutalaisia. Marx, Einstein... Japanilla ei niitä ole lainkaan ja se on merkittävä seikka.

        P.S. Outo veto sinulta tuo fasismi. Pidätkö sitä innovaationa? Ja millä perusteella ei Japanissa ollut fasismia jo Saksaa aikaisemmin? Tutustupa Japanin toimiin iloisilla 20-, 30- ja 40-luvuilla. Yhdessähän ne kaksi maata juoniaan punoivatkin.

        90-luvun merkittävin uutuus autotekniikassa on minun elektroninen ajovakauden hallinta, joka ei ole japanilainen keksintö.

        90-luvulla japanilaiset keskittyivät lisäämään konepellin alla liikkuvien osien määrää saadakseen mainoksiin vetäviä kirjainyhdistelmiä.


      • KosmonauttiOne
        Vaka vanha kirjoitti:

        90-luvun merkittävin uutuus autotekniikassa on minun elektroninen ajovakauden hallinta, joka ei ole japanilainen keksintö.

        90-luvulla japanilaiset keskittyivät lisäämään konepellin alla liikkuvien osien määrää saadakseen mainoksiin vetäviä kirjainyhdistelmiä.

        Mainostamasi keksintö oli ensimmäisenä Mitsubishi Sigmassa, Mitsubishin sumean logiikan pohjalta kehittämä järjestelmä TCL.

        Tosin alkeellisia luistonestojärjestelmiä tarjottiin jo 70-luvun alussa joihinkin jenkkeihin ja 80-luvulla esim. MB:hen. Mutta nämä eivät siis olleet vielä ajovakavuuden hallintajärjestelmiä.

        Katsopa tämän päivän Audin mainosta, kuinka monella vetävällä kirjainyhdistelmällä sitä yritetään myydä. Audihan suorastaan kopioi 90-luvun alun japanilaista meininkiä:)


      • Tommi

        Toivottavasti oivalsit itsekin sen, että pidit juuri hyvän historian luennon.
        Valtikka teknologian kehityksessä on siirtynyt jo jokin aika sitten taantuvista Länsi-Euroopan maista pois.
        Toisaalta, jos olet kiinnostunut historiasta, kannattaa tutustua myös muihin maihin.


      • samaa mieltä
        Pertti kirjoitti:

        Sehän nyt on selvää, että Japani on HYVIN nuori teollisuusmaa. Japani on ainutlaatuinen maa. Pieni saari syrjässä HYVIN kaukana teollistumisen synnyinsijasta Englannista. Se on siis lähtenyt mukaan esim. autoteollisuuteenkin jo siinä vaiheessa, kun auton peruskeksinnöt on jo tehty. Kuinka voitaisiin polttomoottori keksiä uudestaan? Autonvalmistuksen alkuvuosinaan Japani on tietysti vain yrittänyt pysyä muiden mukana ja se on joutunut aluksi kopioimaan. Vasta jostain 70-luvulta on Japani alkanut pääsemään muiden tasolle ja mukaan autojen kehittämiseen. Siinä siis syy, miksei Japanista niitä kaikista perustavalaatuisimpia ideoita ole autoihin tullut. Mutta mitä autokeksintöjä esim. 90-luvulla on muista maista tullut? Uskoisin, että viim. 90-luvulla japanilaiset menivät autojenkin kehittelyssä edelläkävijöiksi.
        Sitä paitsi kuka voi sanoa turhaksi kaistavahtia, automaattipysäköijää tai ennen kaikkea kolarin ennakointi -järjestelmää? Eikö ranskalaisten hieno muotoilu ja saksalaisten laadukas MAINE ole turhempaa. Sitä paitsi ulkomuoto on makuasia. Minusta kaikista rumimmat autot on aina tulleet Ranskasta.
        Nagoyassa, Japanissa on maailman suurin automuseo, Toyotan museo, joka keskittyy pääosin keksintöjen esittelyyn muun tullessa ohessa. Siellä ei varmasti ole esillä yhtä paljon historian keksintöjä kuin Euroopassa, mutta tämän päivän ja tulevaisuuden innovaatioita varmasti eniten. Tiesittekö muuten edes, että ensimmäiset vetyautot ovat olleet jo ainakin tämän vuoden alusta asti liikenteessä Japanissa ja Kaliforniassa. Taitavat olla Hondaa ja Toyotaa kaikki. Eihän siitäkään täällä paljon kuule. Eipä kai kelpaa Japanin vetyauto innovaatioksi täällä.
        Huomattavaa on myös, että merkittävä osa Euroopan ja Yhdysvaltain keksijöistä ja tiedemiehistä oli juutalaisia. Marx, Einstein... Japanilla ei niitä ole lainkaan ja se on merkittävä seikka.

        P.S. Outo veto sinulta tuo fasismi. Pidätkö sitä innovaationa? Ja millä perusteella ei Japanissa ollut fasismia jo Saksaa aikaisemmin? Tutustupa Japanin toimiin iloisilla 20-, 30- ja 40-luvuilla. Yhdessähän ne kaksi maata juoniaan punoivatkin.

        olen kanssasi. Japanilaisilla on innovaatioita siinä kun muillakin, jopa korealaisillakin ja eiköhän Kiinassakin tuon tuostakin jotain keksitä.

        Vastaan tuohon "Eikö ranskalaisten hieno muotoilu ja saksalaisten laadukas MAINE ole turhempaa. Sitä paitsi ulkomuoto on makuasia. Minusta kaikista rumimmat autot on aina tulleet Ranskasta." ranskalaisen auton omistajana.

        Mielestäni italialaisen Bertonen muotoilema ranskalainen autoni on ihan tyylikkään näköinen. Muistanpa myös mm. italialaisten Pininfarinan ja Giugiaron, monien muiden ohella muotoilleen sekä ranskalaisia että japanilaisia (ja saksalaisia, venäläisiä, korealaisia jne...) autoja.


    • patpat

      Lukekaapa tosiaan se uusin TM, ennen kuin tulette kommentoimaan tätä keskustelunavausta.

      Mielestäni TM:n vastine lukijan kirjoitukseen on todella ontuva. Vai että eivät ne innovaatiot ole innovaatioita, ennen kuin ne tulevat Eurooppaan. Olemmeko me jokin maailman napa?

      • Höh

        Ei kai meille ole jonkun Mitsubishi Hiuhaihatuksen innovaatioista mitään hyötyä, jos kyseessä on vain Japanin sisämarkkinoille suunnattu marginaalimerkki.


      • mietippä ite
        Höh kirjoitti:

        Ei kai meille ole jonkun Mitsubishi Hiuhaihatuksen innovaatioista mitään hyötyä, jos kyseessä on vain Japanin sisämarkkinoille suunnattu marginaalimerkki.

        Japanilaisten periaatteena on tutkia innovaatioidensa toimivuutta ensin kotimarkkinoilla monestakin syystä.

        Nyt puhuttiin siitä, ovatko japanilaiset pelkkiä kopioijia, vai edelläkävijöitä teknisissä innovaatioissa.

        TM antoi harhaanjohtavaa tietoa väittäessään Boschin teknisiä ratkaisuja uusiksi innovaatioiksi. Ne oli keksitty Japanissa jo ajat sitten.

        Se, että jossakin Euroopassa myytävä Citroen C5 varustetaan kaistavahdilla, on maailman mittakaavassa HYVIN MARGINAALISTA.


      • Matti
        mietippä ite kirjoitti:

        Japanilaisten periaatteena on tutkia innovaatioidensa toimivuutta ensin kotimarkkinoilla monestakin syystä.

        Nyt puhuttiin siitä, ovatko japanilaiset pelkkiä kopioijia, vai edelläkävijöitä teknisissä innovaatioissa.

        TM antoi harhaanjohtavaa tietoa väittäessään Boschin teknisiä ratkaisuja uusiksi innovaatioiksi. Ne oli keksitty Japanissa jo ajat sitten.

        Se, että jossakin Euroopassa myytävä Citroen C5 varustetaan kaistavahdilla, on maailman mittakaavassa HYVIN MARGINAALISTA.

        Se, että Eurooppa alkaa jäämään jalkoihin, aiheuttaa jo mitä kummallisimpia reaktioita, tuo TM:n artikkeli on kuvaava.Japanilaiset toimivat tavallaan ja luovat kovalla työllä menestystä.
        Suomi ei suinkaan ole heikoilla, kun vertaa esim.Saksan koululaitokseen , keksintöjen määrään, lasten yleistietoihin , matemaattisiin kykyihin jne muualla Euroopassa.
        Ei Japanissa kuvitella olevansa maailman napoja, mutta ei myöskään Euroopassa ole siihen syytä.


      • Sitikkamies
        mietippä ite kirjoitti:

        Japanilaisten periaatteena on tutkia innovaatioidensa toimivuutta ensin kotimarkkinoilla monestakin syystä.

        Nyt puhuttiin siitä, ovatko japanilaiset pelkkiä kopioijia, vai edelläkävijöitä teknisissä innovaatioissa.

        TM antoi harhaanjohtavaa tietoa väittäessään Boschin teknisiä ratkaisuja uusiksi innovaatioiksi. Ne oli keksitty Japanissa jo ajat sitten.

        Se, että jossakin Euroopassa myytävä Citroen C5 varustetaan kaistavahdilla, on maailman mittakaavassa HYVIN MARGINAALISTA.

        Eihän tuo kaistavahti taida olla edes vakiovaruste noissa uusissa sitikoissakaan, eli yhtä kaukana normaalin sukankuluttajan autosta kuin jonkun Mitsubishi Hiuhaihatuksen innovaatiot.

        Mielenkiintoista kyllä lukea raportit kaistavahdin käytöstä lumisilla teillä.


    • ö-ö-ö-ö-ö

      Japanin autoteollisuus lähti nousuun kun he "innovatiivisuutensa" avulla kopioivat englantilaisen Minin ratkaisut silloisen Datsuniinsa. Että semmonen tarina.

      • joopa joo

        Kyllä me sen muistamme varsin hyvin. Nyt vaan oli puhe jo 30 vuotta uudemmista asioista, kannattaisi sinunkin herätä tähän päivään.


      • KosmonauttiOne

        Sodassa pommituksin tuhottu Japanin teollisuus lähti nousuun pääasiassa englantilaisten automallien lisenssivalmistuksella, esim. Hillman Minx. Näiden lisenssivalmisteiden laatu vain oli alusta lähtien esikuvaa parempi.

        Sama kaava oli rikki pommitetussa Saksassa. BMW aloitteli uudestaan valmistamalla italialaisen jääkaappitehtaan kolmipyöräistä Isettaa. Volkswagenin nousu perustuu yksinomaan pelkkään kopioimiseen. VW Kupla on suora kopio tsekkiläisestä Tatrasta.

        Muistakaa se yksisilmäiset japanilaisten kopioimisesta vaahtoavat.


      • ...
        KosmonauttiOne kirjoitti:

        Sodassa pommituksin tuhottu Japanin teollisuus lähti nousuun pääasiassa englantilaisten automallien lisenssivalmistuksella, esim. Hillman Minx. Näiden lisenssivalmisteiden laatu vain oli alusta lähtien esikuvaa parempi.

        Sama kaava oli rikki pommitetussa Saksassa. BMW aloitteli uudestaan valmistamalla italialaisen jääkaappitehtaan kolmipyöräistä Isettaa. Volkswagenin nousu perustuu yksinomaan pelkkään kopioimiseen. VW Kupla on suora kopio tsekkiläisestä Tatrasta.

        Muistakaa se yksisilmäiset japanilaisten kopioimisesta vaahtoavat.

        Minin moottori oli kuitenkin Datsun 1000-malliin kopioitu - tai lisenssillä valmsitettu, ihan miten vaan. Mutta mitään innovaatiota siinä kaiketi ei ollut. Kopsimaan pystyy kuka vaan.


      • Joopa
        ... kirjoitti:

        Minin moottori oli kuitenkin Datsun 1000-malliin kopioitu - tai lisenssillä valmsitettu, ihan miten vaan. Mutta mitään innovaatiota siinä kaiketi ei ollut. Kopsimaan pystyy kuka vaan.

        On melko varmaa, että tonni-Datsunin koneen lisenssit on aivan laillisesti hankittu.Tonni-Datsunin kone oli muuten aikas paljon kestävämpi, mitä minin kone.


      • jo sinäkin
        ... kirjoitti:

        Minin moottori oli kuitenkin Datsun 1000-malliin kopioitu - tai lisenssillä valmsitettu, ihan miten vaan. Mutta mitään innovaatiota siinä kaiketi ei ollut. Kopsimaan pystyy kuka vaan.

        Kukaan ei ole väittänytkään että vanhoissa Datsuneissa olisi ollut mitään mullistavia omia innovaatioita.

        Nyt puhuttiin tästä hetkestä, palaa sinäkin 2000-luvulle.

        Tuohan on aivan yhtä tyhmää, kuin jos minä alkaisin arvostelemaan sinua sen perusteella, mitä olet tehnyt 2-vuotiaana. Paskansit housuusi ja itkit äitisi sylissä. Vaan etpä tee sitä enää, toivottavasti.


      • oli muuten
        ... kirjoitti:

        Minin moottori oli kuitenkin Datsun 1000-malliin kopioitu - tai lisenssillä valmsitettu, ihan miten vaan. Mutta mitään innovaatiota siinä kaiketi ei ollut. Kopsimaan pystyy kuka vaan.

        Triumphin kone. Ja siinä pienemmässä mallissa oli Fordin V4. Eipä minkäänlaista innovatiivisuutta Ruotsin pullamössöpojilla.


    • löytyy
      • jore

        Vähän ovat keksineet, paljon kopioineet, tai olisko kehittäneet parempi ilmaus. Näyttää Eurooppa ja USA olevan autoilun edelläkävijöitä varusteiden kehittämisessä. Kaitpa tästäkin joku taas vääntää jotain Nipponien eduksi...


      • Turhautunut trollipeikko
        jore kirjoitti:

        Vähän ovat keksineet, paljon kopioineet, tai olisko kehittäneet parempi ilmaus. Näyttää Eurooppa ja USA olevan autoilun edelläkävijöitä varusteiden kehittämisessä. Kaitpa tästäkin joku taas vääntää jotain Nipponien eduksi...

        Vähän samanlainen kuin PK-seutu vs Muu suomi ajotaitokeskustelu. Tässä tapauksessa japani ehkä edustaa sitä "muu suomi" osastoa. Paljon melua pienistä asioista.

        En silti kiistä etteivätkö japsit olisi innovatiivista kansaa, mutta tehdään niitä keksintöjä muuallakin. Se että kaikenlaiset mutterien mitatkin ja valmistusmenetelmänsuunnittelumenetelmät jaksetaan patentoida on jo hieman surkuhupaisaa. Kertoo lähinnä yhdysvaltain ja japanin kurjassa jamassa olevasta patentointikäytännöstä. Kaikkihan tietätävät että yhdellä hiirenklikkauksella tapahtuva tavaran lisääminen ostoskoriin on Amazonin patentoima tapahtuma, samoin kuin kaksoisnäpäytys on mikkisoftan patentoima... Kas kun eivät ole keksineet pyytää käyttäjiltä royalteja patenttejensa hyödyntämisestä...

        Vaan nyt jaarittelun jälkeen pointtiin: Keksintöjä tehdään kaikkialla maailmassa. Myös suomessa. Autopuolella suomi ei asiaan liittyvän teollisuuden vähäisyyden vuoksi juuri loista, mutta kaikenlaisia antureita, signalointilaitteita yms. täällä jaksetaan pusata. Yleensäkin vireän tutkimuksen ylläpito tuottaa uusia innovaatioita helpommin. Toivon ettemme tästä luovu.

        Jos noin yleisellä tasolla katsoo mistä keksinnöt ovat tulleet, niin selvät piikit ovat aina olleet siellä missä on paras koulutuskin TAI parhaat mahdollisuudet hyötyä keksinnöistä rahallisesti. Rahahan on tunnetusti hyvä motivaattori ponnisteluun... :)


    • qreq

      Tekniikan maailma on suomalainen lehti ja luonnollisesti käsittelee meitä suomalaisia koskevia asioita. Jos vaikka Kiinassa joku paikallinen autonvalmista olisi keksinyt auton joka vilkuttaa automaattisesti kaistaa vaihdettaessa vilkuttaa, ei siitä varmaan hirveätä meteliä kannata pitää. Varsinkaan jos automerkkiä ei olla koskaan tuomassa Suomeen, eikä kyseistä varustetta sallittaisi liikenteessä.

      • joku jossain

        "Tekniikan maailma on suomalainen lehti ja luonnollisesti käsittelee meitä suomalaisia koskevia asioita"

        Tottakai. Silti ei ole oikein puhua "uusista innovaatioista", jos ne on todellisuudessa keksitty ajat sitten.

        "Varsinkaan jos automerkkiä ei olla koskaan tuomassa Suomeen"

        Toyotaa, Hondaa ja Nissania tuodaan Suomeen. On vain ajan kysymys, milloin Japanissa kehitetyt tekniikat tulevat Euroopankin markkinoille. Vrt. esim. etäisyyttä valvova vakionopeussäädin Nissan Primerassa.

        Mielestäni tässä tapauksessa "Eurooppaa puolustelevat" ovat saivartelijoita. Boschin pullistelu oli harhaanjohtavaa. Kyseiset innovaatiot oli keksitty Japanissa ajat sitten. TM sortui virheeseen puhuessaan Boschille ja Euroopalle uusista tekniikoista "uusina innovaatioina". Ei siitä mihinkään pääse.

        Keskustelua on myös turha vääntää vuosia vanhoihin asioihin. Nyt oltiin tässä päivässä, ja kyse oli uusista innovaatioista ja niiden soveltamisesta käytäntöön. Ko. innovaatiot ovat merkittäviä turvallisuuslisiä, aivan kuten ABS:t, ESP yms. aikanaan.

        Esim. tieteen puoleella TM ei takuulla puhuisi uudesta innovaatiosta missään asiassa, jos joku olisi huomannut saman asian jo vuosia sitten. Se toteaisi vain sarkastisesti, että taas keksitään pyörää uudestaan.


      • Jönquist
        joku jossain kirjoitti:

        "Tekniikan maailma on suomalainen lehti ja luonnollisesti käsittelee meitä suomalaisia koskevia asioita"

        Tottakai. Silti ei ole oikein puhua "uusista innovaatioista", jos ne on todellisuudessa keksitty ajat sitten.

        "Varsinkaan jos automerkkiä ei olla koskaan tuomassa Suomeen"

        Toyotaa, Hondaa ja Nissania tuodaan Suomeen. On vain ajan kysymys, milloin Japanissa kehitetyt tekniikat tulevat Euroopankin markkinoille. Vrt. esim. etäisyyttä valvova vakionopeussäädin Nissan Primerassa.

        Mielestäni tässä tapauksessa "Eurooppaa puolustelevat" ovat saivartelijoita. Boschin pullistelu oli harhaanjohtavaa. Kyseiset innovaatiot oli keksitty Japanissa ajat sitten. TM sortui virheeseen puhuessaan Boschille ja Euroopalle uusista tekniikoista "uusina innovaatioina". Ei siitä mihinkään pääse.

        Keskustelua on myös turha vääntää vuosia vanhoihin asioihin. Nyt oltiin tässä päivässä, ja kyse oli uusista innovaatioista ja niiden soveltamisesta käytäntöön. Ko. innovaatiot ovat merkittäviä turvallisuuslisiä, aivan kuten ABS:t, ESP yms. aikanaan.

        Esim. tieteen puoleella TM ei takuulla puhuisi uudesta innovaatiosta missään asiassa, jos joku olisi huomannut saman asian jo vuosia sitten. Se toteaisi vain sarkastisesti, että taas keksitään pyörää uudestaan.

        ...tuossa Japanilaisuudessa viehättää kun niin pirusti niitä pitää puolustella...oliko silloin tällaista ihannointia kun Nagasaki ja Hirosima pommitettiin...vai onko se jotain kunniavelkaa? Elämää on muuallakin kuin Aasiassa.


      • ihmettelemistä
        Jönquist kirjoitti:

        ...tuossa Japanilaisuudessa viehättää kun niin pirusti niitä pitää puolustella...oliko silloin tällaista ihannointia kun Nagasaki ja Hirosima pommitettiin...vai onko se jotain kunniavelkaa? Elämää on muuallakin kuin Aasiassa.

        Kun puhutaan japanilaisesta autonvalmistuksesta, niin ylivoimaisesti suurin osa mielipiteistä on solvaamista ja vähättelyä, häviävän pieni murto-osa puolustelua. Silloin harvoin kun joku puolusteleva mielipide esitetään nousee esiin vanhoja kliseitä esittävä tietämätön enemmistö.


      • Pertti
        Jönquist kirjoitti:

        ...tuossa Japanilaisuudessa viehättää kun niin pirusti niitä pitää puolustella...oliko silloin tällaista ihannointia kun Nagasaki ja Hirosima pommitettiin...vai onko se jotain kunniavelkaa? Elämää on muuallakin kuin Aasiassa.

        Oletko tyhmä? Miten voit mistään päätellä, että Japania jotenkin oudosti puolusteltaisiin? Asioita pitää tarkastella logiikan nimissä. Kaikki perustuu samaan. Pitää unohtaa maat ja kaikki muu paitsi itse asian ominaisuudet. Asia nyt vain sattuu olemaan niin, kuin aluksi olen kirjoittanut. Painotan vieläpä kirjoituksessani, että en tarkoita Japanin olevan ylivertainen automaa, vaan että sielläKIN osataan. Kenties eniten tällä hetkellä. Ainakaan ei ole syytä epäillä, etteikö yhtä paljon kuin muualla.


      • Pekka
        joku jossain kirjoitti:

        "Tekniikan maailma on suomalainen lehti ja luonnollisesti käsittelee meitä suomalaisia koskevia asioita"

        Tottakai. Silti ei ole oikein puhua "uusista innovaatioista", jos ne on todellisuudessa keksitty ajat sitten.

        "Varsinkaan jos automerkkiä ei olla koskaan tuomassa Suomeen"

        Toyotaa, Hondaa ja Nissania tuodaan Suomeen. On vain ajan kysymys, milloin Japanissa kehitetyt tekniikat tulevat Euroopankin markkinoille. Vrt. esim. etäisyyttä valvova vakionopeussäädin Nissan Primerassa.

        Mielestäni tässä tapauksessa "Eurooppaa puolustelevat" ovat saivartelijoita. Boschin pullistelu oli harhaanjohtavaa. Kyseiset innovaatiot oli keksitty Japanissa ajat sitten. TM sortui virheeseen puhuessaan Boschille ja Euroopalle uusista tekniikoista "uusina innovaatioina". Ei siitä mihinkään pääse.

        Keskustelua on myös turha vääntää vuosia vanhoihin asioihin. Nyt oltiin tässä päivässä, ja kyse oli uusista innovaatioista ja niiden soveltamisesta käytäntöön. Ko. innovaatiot ovat merkittäviä turvallisuuslisiä, aivan kuten ABS:t, ESP yms. aikanaan.

        Esim. tieteen puoleella TM ei takuulla puhuisi uudesta innovaatiosta missään asiassa, jos joku olisi huomannut saman asian jo vuosia sitten. Se toteaisi vain sarkastisesti, että taas keksitään pyörää uudestaan.

        En tiedä vaikkapa Nissani olisi patentoinut tuon etäisyystutkan, mutta ainakin BMW:ssä voit ruksata sen auton lisävarusteeksi vaikkapa tänään. Ja epäilempä että MB:llä on sama juttu.

        Ominaisuutta testattiin muuten jenkeissäkin jo yli 10 vuotta sitten, tuotaqntoon vieminen on aina hiukan eri juttu kuin raakileen demon tekeminen.

        Japanilaisten tuotantotekniikka on hyvää, muotoilu surkeaa ja ideointi kohtalaista.


      • joku jossain
        Pekka kirjoitti:

        En tiedä vaikkapa Nissani olisi patentoinut tuon etäisyystutkan, mutta ainakin BMW:ssä voit ruksata sen auton lisävarusteeksi vaikkapa tänään. Ja epäilempä että MB:llä on sama juttu.

        Ominaisuutta testattiin muuten jenkeissäkin jo yli 10 vuotta sitten, tuotaqntoon vieminen on aina hiukan eri juttu kuin raakileen demon tekeminen.

        Japanilaisten tuotantotekniikka on hyvää, muotoilu surkeaa ja ideointi kohtalaista.

        Pointtihan onkin se, että tuo etäisyystutka on saatavilla ihan tuiki tavalliseen perheautoon.

        BMW:llä ja Mersulla laite on vain lisävarusteena, ehkäpä joissain huippumalleissa vakiona. Lisäksi BMW:n ja MB:n hintaluokka on taivaissa verrattuna perheautoihin. Perusmalleissa niitä ei näy.

        "tuotantoon vieminen on aina hiukan eri juttu kuin raakileen demon tekeminen."

        Juuri niin. Nissanilla homma on ollut sarjatuotannossa jo pitkään, useimmilla muilla ei.

        Ei siis auta elvistellä, vaikka itse idea olisi keksitty, jos sen sarjatuotantoon tuominen olisi utopiaa.


      • Pekka
        joku jossain kirjoitti:

        Pointtihan onkin se, että tuo etäisyystutka on saatavilla ihan tuiki tavalliseen perheautoon.

        BMW:llä ja Mersulla laite on vain lisävarusteena, ehkäpä joissain huippumalleissa vakiona. Lisäksi BMW:n ja MB:n hintaluokka on taivaissa verrattuna perheautoihin. Perusmalleissa niitä ei näy.

        "tuotantoon vieminen on aina hiukan eri juttu kuin raakileen demon tekeminen."

        Juuri niin. Nissanilla homma on ollut sarjatuotannossa jo pitkään, useimmilla muilla ei.

        Ei siis auta elvistellä, vaikka itse idea olisi keksitty, jos sen sarjatuotantoon tuominen olisi utopiaa.

        "Juuri niin. Nissanilla homma on ollut sarjatuotannossa jo pitkään, useimmilla muilla ei. "

        Saisiko jostakin faktaa tuolle väittelle.
        Yhdessäkään Nissnaissa en ole moiseen törmännyt, ei edes Maximassa. Eikä edes lisätarvikkeena.

        Paljon sanoja, vähän totuutta. Vai miten on?


      • Pertti
        Pekka kirjoitti:

        "Juuri niin. Nissanilla homma on ollut sarjatuotannossa jo pitkään, useimmilla muilla ei. "

        Saisiko jostakin faktaa tuolle väittelle.
        Yhdessäkään Nissnaissa en ole moiseen törmännyt, ei edes Maximassa. Eikä edes lisätarvikkeena.

        Paljon sanoja, vähän totuutta. Vai miten on?

        Ainakin vuodesta 2000(siitä aiemmasta minulla ei ole tietoa) Nissanin malleista ainakin Cima, President ja Skyline on varustettu kaistavahdilla sekä järjestelmällä, joka pitää riittävän etäisyyden edessä, takana ja sivuilla oleviin kohteisiin (eli normaaliajossa muihin autoihin).
        Tutkaohjattu vakionopeudensäädin on esitelty ensimmäisen kerran vuonna 1997 Toyota Celsiorissa.
        Katsos kun kyse koko keskustelussa olikin juuri siitä, että Japanissa autoissa on usein ollut vuosikausia varusteita, joita täällä kutsutaan eurooppalaisiksi innovaatioiksi sitten, kun ne esitellään täällä.


      • Pertti
        Pekka kirjoitti:

        "Juuri niin. Nissanilla homma on ollut sarjatuotannossa jo pitkään, useimmilla muilla ei. "

        Saisiko jostakin faktaa tuolle väittelle.
        Yhdessäkään Nissnaissa en ole moiseen törmännyt, ei edes Maximassa. Eikä edes lisätarvikkeena.

        Paljon sanoja, vähän totuutta. Vai miten on?

        Maxima(Japanissa Cefiro) on Japanissa keskikokoinen perheauto. Isompia sedaneja löytyy Nissanilta monta, mm. Leopard, Skyline, Cedric, Gloria, Laurel, Cima, President, jne. Monia noista myydään Jenkeissä Infiniti-merkillä.


      • joku jossain
        Pekka kirjoitti:

        "Juuri niin. Nissanilla homma on ollut sarjatuotannossa jo pitkään, useimmilla muilla ei. "

        Saisiko jostakin faktaa tuolle väittelle.
        Yhdessäkään Nissnaissa en ole moiseen törmännyt, ei edes Maximassa. Eikä edes lisätarvikkeena.

        Paljon sanoja, vähän totuutta. Vai miten on?

        Pekka on oppinut, miten asiallisetkin kommentit voidaan kyseenalaistaa. No, tässä sulle faktoja ihan selvällä suomen kielellä:

        http://www.aro.fi/uutisia/43/
        http://www.aro.fi/uutisia/57/
        http://www.kaleva.fi/html/JTpage450075.html
        http://www.moottorimaailma.com/news17704.htm
        http://www.iltasanomat.fi/autot/koeajot.asp?id=844756

        Japanin markkinoilla olevissa malleissa järjestelmää on kehitelty jo pitkään. Suomeen laite tuli vasta nyt, kun järjestelmän toimivuus eri olosuhteissa on varmistettu.

        Se että sinä et ole järjestelmään törmännyt, ei tarkoita sitä, että minä puhuisin paskaa.

        Vinkiksi sulle myös, että ei pidä ajatella, että Maxima olisi Nissanin huippumalli, ja sisältäisi uusimman tekniikan ja osaamisen. Suomessa myytävä Maxima on tavallinen iso perheauto, jonka valmistus on lopetettu jo ajat sitten. Euroopan markkinoille ei ole vaivauduttu tekemään omaa huippumallia, niinpä niille tarjotaan vain vähän isompia malleja.

        Vähän sanoja, paljon totuutta. Näin on.


    • Pertti

      Tuolla Ajovalo-linkissä, josta näkee eri autokeksinnöt on hirveä määrä takaspoileria, takaovien lapsilukkoa, sähköisiä lasinnostimia yms.
      Sieltä sitten ihmiset katselevat, että kylläpä Euroopassa ja Jenkeissä on keksitty paljon. Ja kehtaatte vielä väittää kolarin ennakointi -järjestelmää ja kaistavahtia tai automaattista pysäköijää turhiksi. Jos minun autossani olisi nuo kaikki, tuntisin ajavani vallankumouksellisella autolla. Totta helvetissä nuo ovat hienoja keksintöjä, joita varmasti tullaan parin vuosikymmenen päästä listaamaan merkittävimmiksi keksinnöiksi kuin takaspoileri.
      Lisäksi noista vanhoista "länsikeksinnöistä" näkee juuri sen seikan, jota olen yrittänyt toitottaa; Japani on nuori automaa, joka joutui sodan jälkeen pinnistelemään kaikin voimin saadakseen autoteollisuutensa edes liikkeelle. Totta kai se alkaa silloin kopioinnilla. Ei yksinkertaisesti ole muuta vaihtoehtoa. Miten siinä tilanteessa olisi voinut vielä omia ideoita toteuttaa. Siihen ei varmasti olisi ollut edes taloudellisesti varaa. Hyvä jos oli tehtaalla rahaa pysyä pystyssä. Jos Japani olisi aloittanut tasatilanteesta muun automaailman kanssa, kuinka kauan luulette, että olisi mennyt ennen kuin juuri japanilaiset olisivat keksineet sähköiset lasinnostimet sun muut elektroniset varusteet?
      Ja kuten linkistä näette, se paljon huutamanne ajovakauden hallintajärjestelmä on ensimmäisenä ollut Mitsubishi Sigmassa. Ja taas: en tarkoita, että Japani olisi ylivoimainen automaa, vähintääkin tasavertainen.

      • JormaPetteri

        Minua taas ei yhtään kiinnosta mitä Japanilaiset tekee tai jättävät tekemättä.

        Minä asun täällä pohjolassa ja suosin asuinpiirini teknologiaa ja tuotteita, tiedän ainakin mihin rahani menevät. Miksi rikastuttaisin jo muutenkin vaurasta toisella puolella maapalloa sijaitsevaa kansakuntaa?

        Myös tälläpuolella maapalloa löytyy runsain mitoin osaamista ja modernia teknologiaa, unohtamatta loistavia innovaatioita.

        Ne jotka vähättelevät länsimaista osaamista voidaan todeta että elinpiirimme on vapaa, joten voimme liikkua paikasta toiseen ts. juuri sinne missä haluaisimme olla. Kukaan tai mikään ei pakota olemaan täällä jos toiset kulttuurit ja kansanosat kiinnostavat enemmän kuin oma.

        Todetkaamme vielä että Kauko-idässä ei ole mitään sellaista mitä meillä ei olisi, täältä lännestä kyllä löytyy kaikilla teknologian osa-alueilla vastinetta heille. Päinvastoin jopa kurjuutta ja köyhyyttä siellä esiintyy enemmän, elikkä olkaamme ylpeitä juuristamme.

        Tämä ei ole mikään rasistinen kannanotto, vaan vastine tuohon väitteeseen että muualla asiat olisivat paremmin sekä vähättelyihin länsimaisesta teknologiasta ja innovatiivisuudestä.


      • Pertti
        JormaPetteri kirjoitti:

        Minua taas ei yhtään kiinnosta mitä Japanilaiset tekee tai jättävät tekemättä.

        Minä asun täällä pohjolassa ja suosin asuinpiirini teknologiaa ja tuotteita, tiedän ainakin mihin rahani menevät. Miksi rikastuttaisin jo muutenkin vaurasta toisella puolella maapalloa sijaitsevaa kansakuntaa?

        Myös tälläpuolella maapalloa löytyy runsain mitoin osaamista ja modernia teknologiaa, unohtamatta loistavia innovaatioita.

        Ne jotka vähättelevät länsimaista osaamista voidaan todeta että elinpiirimme on vapaa, joten voimme liikkua paikasta toiseen ts. juuri sinne missä haluaisimme olla. Kukaan tai mikään ei pakota olemaan täällä jos toiset kulttuurit ja kansanosat kiinnostavat enemmän kuin oma.

        Todetkaamme vielä että Kauko-idässä ei ole mitään sellaista mitä meillä ei olisi, täältä lännestä kyllä löytyy kaikilla teknologian osa-alueilla vastinetta heille. Päinvastoin jopa kurjuutta ja köyhyyttä siellä esiintyy enemmän, elikkä olkaamme ylpeitä juuristamme.

        Tämä ei ole mikään rasistinen kannanotto, vaan vastine tuohon väitteeseen että muualla asiat olisivat paremmin sekä vähättelyihin länsimaisesta teknologiasta ja innovatiivisuudestä.

        Älä puhu Kaukoidästä tai Aasiasta. VÄHÄN liian laaja alue ja käsite. Ei täälläkään ole sen enempää mitään mitä ei Japanissa olisi. Kurjuutta ja köyhyyttä ei myöskään Japanissa ole.
        Luuletko Japanissa jonkun ajattelevan Suomesta puhuttaessa, että siellä Itä-Euroopassa niillä on köyhyyttä ja kurjuutta? Japani ei liity muuhun Aasiaan mitenkään.
        Ja puhe ei ollut minkään kansakunnan rikastuttamisesta. Boikotoitko jap. tuotteita, koska Japani on rikas maa? Ei ne rahat sinulle kuitenkaan takaisin tule, vaikka ostaisit minkä maalaisen auton. Miksi pitää ajatella edes "tällä puolella maapalloa" ja sillä puolella? Mikäs puoli tämä on? Onko Jenkit jotenkin tällä puolella? Miten liittyy Suomeen tai varsinkaan sinuun? On typerää väkisin kategorioida. Sitä vastaan minäkin ensimmäisen viestini laitoin, en sen puolesta. Minä ainakaan en todellakaan vähättele minkään maalaista innovatiivisuutta. Vähättelen sellaisia ihmisiä, jotka katselevat asioita esim. maan perusteella ja ennakkoluulojen vankeina. Luulisi sinuakin kiinnostavan mitä Japanissa tehdään. Ainakin yhtä paljon kuin missään muuallakaan. Kyllä ne Japaninkin keksinnöt joskus tänne tulevat ja tuovat edistystä SINULLE ja Suomelle siinä missä muunkin maalaiset.
        Sitä paitsi mitä hyväksyt Japanista sellaiseksi mitä meillä ei ole? Onhan siellä vaikka mitä. Täältä puuttuvaakin. Niin on täälläkin, tietenkin vaan vähemmän, kun on pieni maa kyseessä. Eri maat kyseessä, tyhmä verrata, kummassa on enemmän mitäkin. Japanissa on Mitsubishin liukuportaat, täällä Koneen.


      • jatkuvasti
        JormaPetteri kirjoitti:

        Minua taas ei yhtään kiinnosta mitä Japanilaiset tekee tai jättävät tekemättä.

        Minä asun täällä pohjolassa ja suosin asuinpiirini teknologiaa ja tuotteita, tiedän ainakin mihin rahani menevät. Miksi rikastuttaisin jo muutenkin vaurasta toisella puolella maapalloa sijaitsevaa kansakuntaa?

        Myös tälläpuolella maapalloa löytyy runsain mitoin osaamista ja modernia teknologiaa, unohtamatta loistavia innovaatioita.

        Ne jotka vähättelevät länsimaista osaamista voidaan todeta että elinpiirimme on vapaa, joten voimme liikkua paikasta toiseen ts. juuri sinne missä haluaisimme olla. Kukaan tai mikään ei pakota olemaan täällä jos toiset kulttuurit ja kansanosat kiinnostavat enemmän kuin oma.

        Todetkaamme vielä että Kauko-idässä ei ole mitään sellaista mitä meillä ei olisi, täältä lännestä kyllä löytyy kaikilla teknologian osa-alueilla vastinetta heille. Päinvastoin jopa kurjuutta ja köyhyyttä siellä esiintyy enemmän, elikkä olkaamme ylpeitä juuristamme.

        Tämä ei ole mikään rasistinen kannanotto, vaan vastine tuohon väitteeseen että muualla asiat olisivat paremmin sekä vähättelyihin länsimaisesta teknologiasta ja innovatiivisuudestä.

        Taas katoaa punainen lanka. Yrität väkisin vääntää aihetta aivan väärään suuntaan.

        Alkuperäisen kirjoittajan ideana lienee ollut se, että jotkut uutterat idiootit jaksavat aina väittää, ettei Japanista tule mitään hyödyllistä, ja että eurooppalaiset ovat aina ensimmäisiä kaikissa autoiluun liittyvissä uusissa innovaatioissa.

        Tämä hyvin kapeakatseinen väite on pyritty osoittamaan vääräksi, ja siinä on onnistuttu varsin hyvin.

        Kukaan ei ole tukkimassa japanilaista kulttuuria omamme tilalle, eikä kukaan pyri vähättelemään länsimaista osaamista. Nuo näkökulmat tuot itse esille.


      • JormaPetteri
        Pertti kirjoitti:

        Älä puhu Kaukoidästä tai Aasiasta. VÄHÄN liian laaja alue ja käsite. Ei täälläkään ole sen enempää mitään mitä ei Japanissa olisi. Kurjuutta ja köyhyyttä ei myöskään Japanissa ole.
        Luuletko Japanissa jonkun ajattelevan Suomesta puhuttaessa, että siellä Itä-Euroopassa niillä on köyhyyttä ja kurjuutta? Japani ei liity muuhun Aasiaan mitenkään.
        Ja puhe ei ollut minkään kansakunnan rikastuttamisesta. Boikotoitko jap. tuotteita, koska Japani on rikas maa? Ei ne rahat sinulle kuitenkaan takaisin tule, vaikka ostaisit minkä maalaisen auton. Miksi pitää ajatella edes "tällä puolella maapalloa" ja sillä puolella? Mikäs puoli tämä on? Onko Jenkit jotenkin tällä puolella? Miten liittyy Suomeen tai varsinkaan sinuun? On typerää väkisin kategorioida. Sitä vastaan minäkin ensimmäisen viestini laitoin, en sen puolesta. Minä ainakaan en todellakaan vähättele minkään maalaista innovatiivisuutta. Vähättelen sellaisia ihmisiä, jotka katselevat asioita esim. maan perusteella ja ennakkoluulojen vankeina. Luulisi sinuakin kiinnostavan mitä Japanissa tehdään. Ainakin yhtä paljon kuin missään muuallakaan. Kyllä ne Japaninkin keksinnöt joskus tänne tulevat ja tuovat edistystä SINULLE ja Suomelle siinä missä muunkin maalaiset.
        Sitä paitsi mitä hyväksyt Japanista sellaiseksi mitä meillä ei ole? Onhan siellä vaikka mitä. Täältä puuttuvaakin. Niin on täälläkin, tietenkin vaan vähemmän, kun on pieni maa kyseessä. Eri maat kyseessä, tyhmä verrata, kummassa on enemmän mitäkin. Japanissa on Mitsubishin liukuportaat, täällä Koneen.

        Veditkös herneitä nenääsi? Taisi mennä oikein vihanneksia hengityselimiin.

        Sinähän tässä Nipponeita ylistät, miksi esim. laitot aloituksesi nimeksi "Japanin innovaatioita" eikös pelkkä "innovaatioista" esimerkiksi olisi riittänyt?

        Kyllä minun tietääkseni Japseilla on enemmän köyhyttä kuin suomessa, mutta ehkä se vain on lakaistu maton alle piiloon?

        Kyllähän Japani Aasiaan kuuluu siinä missä Suomi Eurooppaankin.
        Suoraan sanoen kyllä boikotoin Japsituotteita jos on mahdollisuus valita länsimainen vastaava tuote, mielestäni se on velvollisuus koska onhan Nipponit vakava kilpailija mille vaan teollisuusmaalle.
        Jenkeistä, kuuluvat Nipponien kanssa samaan kategoriaan, minulle yhtä tyhjän kanssa.
        Minä en ainakaan tietoisesti kategorioi mitään maita, ja ennakkoluuloinen en ole. Haluan vain itselleni sekä lapsilleni vakaan ja turvallisen tulevaisuuden, kilpailuahan tämä globalisoituva talousyhteiskunta on.


      • joku jossain
        JormaPetteri kirjoitti:

        Veditkös herneitä nenääsi? Taisi mennä oikein vihanneksia hengityselimiin.

        Sinähän tässä Nipponeita ylistät, miksi esim. laitot aloituksesi nimeksi "Japanin innovaatioita" eikös pelkkä "innovaatioista" esimerkiksi olisi riittänyt?

        Kyllä minun tietääkseni Japseilla on enemmän köyhyttä kuin suomessa, mutta ehkä se vain on lakaistu maton alle piiloon?

        Kyllähän Japani Aasiaan kuuluu siinä missä Suomi Eurooppaankin.
        Suoraan sanoen kyllä boikotoin Japsituotteita jos on mahdollisuus valita länsimainen vastaava tuote, mielestäni se on velvollisuus koska onhan Nipponit vakava kilpailija mille vaan teollisuusmaalle.
        Jenkeistä, kuuluvat Nipponien kanssa samaan kategoriaan, minulle yhtä tyhjän kanssa.
        Minä en ainakaan tietoisesti kategorioi mitään maita, ja ennakkoluuloinen en ole. Haluan vain itselleni sekä lapsilleni vakaan ja turvallisen tulevaisuuden, kilpailuahan tämä globalisoituva talousyhteiskunta on.

        "Minä en ainakaan tietoisesti kategorioi mitään maita, ja ennakkoluuloinen en ole"

        Mielestäni olet hyvin ennakkoluuloinen, ja nimenomaan yrität kategorisoida eri maita. Tässä esimerkki samasta kirjoituksesta:

        "Kyllähän Japani Aasiaan kuuluu siinä missä Suomi Eurooppaankin. Suoraan sanoen kyllä boikotoin Japsituotteita jos on mahdollisuus valita länsimainen vastaava tuote, mielestäni se on velvollisuus koska onhan Nipponit vakava kilpailija mille vaan teollisuusmaalle."

        Jos tuo ei ole kategorisointia ja ennakkoluuloa jotakin maata kohtaan, niin sitten ei mikään.

        Älä JormaPetteri yritä kammeta keskustelua epäolennaisuuksiin. Minä ainakin ymmärsin alkuperäisen kirjoittajan pointin oikein hyvin. Ei tullut mieleenikään, että kysymys olisi jostakin Japanin, tai sen kulttuurin ihannoimisesta.

        Sinulla itselläsi on vissiin kukkakaalit silmien tilalla, niin kieroutunutta ajattelusi on.


      • JormaPetteri
        joku jossain kirjoitti:

        "Minä en ainakaan tietoisesti kategorioi mitään maita, ja ennakkoluuloinen en ole"

        Mielestäni olet hyvin ennakkoluuloinen, ja nimenomaan yrität kategorisoida eri maita. Tässä esimerkki samasta kirjoituksesta:

        "Kyllähän Japani Aasiaan kuuluu siinä missä Suomi Eurooppaankin. Suoraan sanoen kyllä boikotoin Japsituotteita jos on mahdollisuus valita länsimainen vastaava tuote, mielestäni se on velvollisuus koska onhan Nipponit vakava kilpailija mille vaan teollisuusmaalle."

        Jos tuo ei ole kategorisointia ja ennakkoluuloa jotakin maata kohtaan, niin sitten ei mikään.

        Älä JormaPetteri yritä kammeta keskustelua epäolennaisuuksiin. Minä ainakin ymmärsin alkuperäisen kirjoittajan pointin oikein hyvin. Ei tullut mieleenikään, että kysymys olisi jostakin Japanin, tai sen kulttuurin ihannoimisesta.

        Sinulla itselläsi on vissiin kukkakaalit silmien tilalla, niin kieroutunutta ajattelusi on.

        itse syödä naapurin "laarista". Vai onko niin että ainoastaan globalisoituminen estää kategorioinnin? Mielestäni tässä kilpailuyhteiskunnassa jokaisella on velvollisuus ajaa omiensa etua. Vanhassa neuvostoliitossa kaikki jaettiin, enää ei viedä jyviä naapurille.


      • Pertti
        JormaPetteri kirjoitti:

        Veditkös herneitä nenääsi? Taisi mennä oikein vihanneksia hengityselimiin.

        Sinähän tässä Nipponeita ylistät, miksi esim. laitot aloituksesi nimeksi "Japanin innovaatioita" eikös pelkkä "innovaatioista" esimerkiksi olisi riittänyt?

        Kyllä minun tietääkseni Japseilla on enemmän köyhyttä kuin suomessa, mutta ehkä se vain on lakaistu maton alle piiloon?

        Kyllähän Japani Aasiaan kuuluu siinä missä Suomi Eurooppaankin.
        Suoraan sanoen kyllä boikotoin Japsituotteita jos on mahdollisuus valita länsimainen vastaava tuote, mielestäni se on velvollisuus koska onhan Nipponit vakava kilpailija mille vaan teollisuusmaalle.
        Jenkeistä, kuuluvat Nipponien kanssa samaan kategoriaan, minulle yhtä tyhjän kanssa.
        Minä en ainakaan tietoisesti kategorioi mitään maita, ja ennakkoluuloinen en ole. Haluan vain itselleni sekä lapsilleni vakaan ja turvallisen tulevaisuuden, kilpailuahan tämä globalisoituva talousyhteiskunta on.

        Itse asiassa olen varsin tyyni ja rauhallinen. Minulla ei ole ollut syytä hermostua. Onko sinulla? Onko "Japanin innovaatiot" jotenkin Japania ylistävä otsikko? Tässä nyt vain satutaan keskustelemaan juuri pääasiassa Japanin innovaatioista.
        Mitä tarkoitat Japanin köyhyydellä? Japanilla on maailman korkein bruttokansantuote/asukas. Japanissa on tulot ja varakkuus hyvin tasaista. Ei ole paljon upporikkaita tai rutiköyhiä. Yhtiöt/yritykset jakavat tulot hyvin tasaisesti kaikille. Johtajat eivät haali isoja rahoja, vaan esimerkiksi firman tilan mennessä huonoksi, johtaja eroaa eikä anna potkuja sadoille työntekijöille. Ensin kiristetään omista tuloista. Hyvin demokraattista. Nimenomaan Japanissa ei köyhyyttä ole. Kuuluisa siitä, että on varakas maa ja nimenomaan varakas tasaisesti. Toisin kuin esim. Yhdysvalloissa.
        Mitä hyötyä on sinulle boikotoida Japania? Et hyödy eurooppalaisen tuotteen ostamisesta sen enempää. Kun ei kerran suomalaistakaan autoa ole olemassa.
        "Minä en ainakaan tietoisesti kategorioi mitään maita...." Sitten teet sen tiedostamatta.


      • Pertti
        jatkuvasti kirjoitti:

        Taas katoaa punainen lanka. Yrität väkisin vääntää aihetta aivan väärään suuntaan.

        Alkuperäisen kirjoittajan ideana lienee ollut se, että jotkut uutterat idiootit jaksavat aina väittää, ettei Japanista tule mitään hyödyllistä, ja että eurooppalaiset ovat aina ensimmäisiä kaikissa autoiluun liittyvissä uusissa innovaatioissa.

        Tämä hyvin kapeakatseinen väite on pyritty osoittamaan vääräksi, ja siinä on onnistuttu varsin hyvin.

        Kukaan ei ole tukkimassa japanilaista kulttuuria omamme tilalle, eikä kukaan pyri vähättelemään länsimaista osaamista. Nuo näkökulmat tuot itse esille.

        ...huomata, että täältä löytyy fiksuakin porukkaa vielä. En olisi uskonut, että alkuperäinen kirjoitukseni olisi näinkään vaikea tajuta oikein.


      • joku jossain.
        JormaPetteri kirjoitti:

        itse syödä naapurin "laarista". Vai onko niin että ainoastaan globalisoituminen estää kategorioinnin? Mielestäni tässä kilpailuyhteiskunnassa jokaisella on velvollisuus ajaa omiensa etua. Vanhassa neuvostoliitossa kaikki jaettiin, enää ei viedä jyviä naapurille.

        .. on Suomessa kovin vaikeaa.

        Nyt ollaan lopullisesti karattu alkuperäisen kirjoituksen aihepiiristä, mutta olkoon menneeksi.

        Omia etuja kannattaa ajaa ja valvoa, mutta fiksusti. Tavallinen kuluttaja ei autoa valitessaan voi tehdä valintaa, joka suosisi Suomea, ja sen taloutta. Kaikki autot tulevat jostakin muualta kuin Suomesta. Eurooppalaiset autonvalmistajamaat, kuten Ranska tai Saksa, eivät piittaa paskaakaan Suomen eduista. Eurooppalaisen auton ostamalla et aja Suomen, sen teollisuuden tai kansalaisten etuja käytännössä mitenkään. Se on pelkkää toiveajattelua. Äläkä viitsi nyt saivarrella jostain suomalaisvalmisteisista osista Volvon tietyissä malleissa.

        Suomi on kaikinpuolin riippuvainen tuonnista. Ostaessasi eurooppalaisen tuotemerkin tuotteita, tarkemmin tutkittaessa selviää, että monet niistä onkin valmistettu kauko-idässä.

        Mielestäni tällä keskustelulla ei ole mitään tekemistä entisen Neuvostoliiton kanssa. Ajatusmaailmasi vaikuttaa mielestäni jotenkin häiriintyneeltä.


      • JormaPetteri
        joku jossain. kirjoitti:

        .. on Suomessa kovin vaikeaa.

        Nyt ollaan lopullisesti karattu alkuperäisen kirjoituksen aihepiiristä, mutta olkoon menneeksi.

        Omia etuja kannattaa ajaa ja valvoa, mutta fiksusti. Tavallinen kuluttaja ei autoa valitessaan voi tehdä valintaa, joka suosisi Suomea, ja sen taloutta. Kaikki autot tulevat jostakin muualta kuin Suomesta. Eurooppalaiset autonvalmistajamaat, kuten Ranska tai Saksa, eivät piittaa paskaakaan Suomen eduista. Eurooppalaisen auton ostamalla et aja Suomen, sen teollisuuden tai kansalaisten etuja käytännössä mitenkään. Se on pelkkää toiveajattelua. Äläkä viitsi nyt saivarrella jostain suomalaisvalmisteisista osista Volvon tietyissä malleissa.

        Suomi on kaikinpuolin riippuvainen tuonnista. Ostaessasi eurooppalaisen tuotemerkin tuotteita, tarkemmin tutkittaessa selviää, että monet niistä onkin valmistettu kauko-idässä.

        Mielestäni tällä keskustelulla ei ole mitään tekemistä entisen Neuvostoliiton kanssa. Ajatusmaailmasi vaikuttaa mielestäni jotenkin häiriintyneeltä.

        enemmän tai vähemmän häiriytyneitä on, onhan tämän foorumin lempinimikin maailmalla "suoli24", ei täällä fiksuja kannata rupatella. Käyppä muuten muuten piruuttaan tuolla "huuhaa"-osastolla, siellä vasta...


      • joku jossain
        JormaPetteri kirjoitti:

        enemmän tai vähemmän häiriytyneitä on, onhan tämän foorumin lempinimikin maailmalla "suoli24", ei täällä fiksuja kannata rupatella. Käyppä muuten muuten piruuttaan tuolla "huuhaa"-osastolla, siellä vasta...

        Näinhän se menee. Kun asialliset perustelut loppuvat, teksti muuttuu paskanpuhumiseksi ja herjaamiseksi, tai sitten kiemurrellaan aiheesta tavalla tai toisella irti.


      • Inssi
        JormaPetteri kirjoitti:

        enemmän tai vähemmän häiriytyneitä on, onhan tämän foorumin lempinimikin maailmalla "suoli24", ei täällä fiksuja kannata rupatella. Käyppä muuten muuten piruuttaan tuolla "huuhaa"-osastolla, siellä vasta...

        Eli tajusit olevasi väärässä tai ainakin jäljessä.
        Älä suotta änkyröi omilla vanhoilla , pinttyneillä mieltymyksilläsi, vaan aukaise silmäsi ja katso, miten maailma makaa.
        Aivan viime aikoina on Suomessa muuten havaittu se asia, että kannattaa hypätä opportunistisesti kehittyvien kelkkaan ( Lue:Aasia), eikä jäädä taantuvien Länsi-Eurooppalaisten maiden kanssa muistelemaan höyrykoneen keksimistä.
        Suomella on vielä tulevaisuutta mm. ympäristöteknologian, elintarviketeollisuuden, matkailun, uusien energialähteiden teknologian, yms. alalla. Se vaatii kuitenkin ennakkoluulottomuutta´, eikä turhaa jääräämistä.


      • JormaPetteri
        joku jossain kirjoitti:

        Näinhän se menee. Kun asialliset perustelut loppuvat, teksti muuttuu paskanpuhumiseksi ja herjaamiseksi, tai sitten kiemurrellaan aiheesta tavalla tai toisella irti.

        Koukkuun menit itse jatkaessasi keskustelua. Mulle riitti tämä rupattelu, loppukaneetiksi vielä että Japanilais tuotteita en osta ja PISTE.


      • joku jossain
        JormaPetteri kirjoitti:

        Koukkuun menit itse jatkaessasi keskustelua. Mulle riitti tämä rupattelu, loppukaneetiksi vielä että Japanilais tuotteita en osta ja PISTE.

        "Koukkuun menit itse jatkaessasi keskustelua."

        Väärin, totesin itse aiemmin, että olemme ajautuneet alkuperäisen aiheen ulkopuolelle ajat sitten. Lupauduin siitä huolimatta kommentoimaan epämääräisiä viestejäsi. En ole mennyt mihinkään koukkuun.

        Melkein uskaltaisin väittää, että sulla on kotona olohuone täynnä japanilaisia tuotteita.

        Melkein uskaltaisin myös väittää, että että rupattelu ei sulle vielä riitä. Ainakin jatkat keskustelun seuraamista, tai sitten vaihdat nimimerkkiä.


    • Persusinsinööri

      ..ammattilaisen näkökulmasta mitään maita sen kummemmin mollaamatta tai puolustelematta Japani on yksi niistä muutamista maailman eturivin valtioista teknologisesta näkökulmasta tarkastellen, USA:n rinnalla. Samaten se on maailman toiseksi suurin talous, USA:n jälkeen. Eurooppa ja eritoten täällä Saksa on kiistämättä menettänyt aloitettaan tasaisella trendillä 2 maailmansodan jälkeen, jota ennen nimenomaan Saksa oli ainoa USA:n kanssa tasoissa kisaava maa. Englanti sitten? No, tiedättehän... Höyrykone oli toki aikoinaan huima innovaatio, mutta mitä sen jälkeen???

      Sinänsä ihmettelen mitä merkitystä sillä kuluttajalle on kuka perustutkimuksen ja innovaation alkujaan tekee. Merkitystä on kuka sen tuotteistaa ja kaupallistaa. Siltä kantilta katsoen en ole kovin huolissani siitä kuka ESP:ini on keksinyt, pääasia että sain sen toimivana pakettina edullisesti autooni. Maksakoon perustutkimuksen kernaasti joku muu.

      • Kauko

        Perusinsinöörillä on näemmä sitä yhtä kalleimmista luonnonvaroista eli talonpoikaisjärkeä.
        Asia on juuri niin kuin kerroit.
        Pitäisi olla mielissään siitä , kun joku teknisiä innovaatioita tekee ja jalostaa ne sitten vielä huolellisesti kuluttajaa hyödyttäviksi tuotteiksi.


      • oikaisu

        "Saksa on kiistämättä menettänyt aloitettaan tasaisella trendillä 2 maailmansodan jälkeen"

        No ei kyllä ole. Toisen maailmansodan jälkeisestä Saksan noususta puhutaan historiankirjoissa talousihmeenä. Jos otetta on nyttemmin menetetty, se on eri asia kuin "tasaisella trendillä 2 maailmansodan jälkeen".


      • Persusinsinööri
        oikaisu kirjoitti:

        "Saksa on kiistämättä menettänyt aloitettaan tasaisella trendillä 2 maailmansodan jälkeen"

        No ei kyllä ole. Toisen maailmansodan jälkeisestä Saksan noususta puhutaan historiankirjoissa talousihmeenä. Jos otetta on nyttemmin menetetty, se on eri asia kuin "tasaisella trendillä 2 maailmansodan jälkeen".

        Saksa oli mm. ilmailun johtava valtio sotiin asti jonka jälkeen kiellettiin lentokoneiden suunnittelu. Messerschmittin insinöörit suunnittelivat sen jälkeen niitä kolmipyöräisiä miniautoja. Avaruusteknologia lopahti samoin, sodan jälkeen toki kyvykkäimmät tekijät vietiin mm. USA:n Apollo-suunnittelijoiksi. Elektroniikkateollisuus on hiipunut myöhemmin; Mistä enää saa Telefunkenin ja Grundigin radioita ja telkkuja? Autoteollisuus on viimeisimpänä kovan paikan edessä: Laatu laskee, kaukoidän merkit lisäävät menestystään, Saksan autoteollisuus lakkoilee, laskee palkkoja ja irtisanoo halpamaihin siirron uhka perseen takana.

        Kyllä aika hyvin perustein puhuisin laskevasta trendistä.


      • Pekka
        Persusinsinööri kirjoitti:

        Saksa oli mm. ilmailun johtava valtio sotiin asti jonka jälkeen kiellettiin lentokoneiden suunnittelu. Messerschmittin insinöörit suunnittelivat sen jälkeen niitä kolmipyöräisiä miniautoja. Avaruusteknologia lopahti samoin, sodan jälkeen toki kyvykkäimmät tekijät vietiin mm. USA:n Apollo-suunnittelijoiksi. Elektroniikkateollisuus on hiipunut myöhemmin; Mistä enää saa Telefunkenin ja Grundigin radioita ja telkkuja? Autoteollisuus on viimeisimpänä kovan paikan edessä: Laatu laskee, kaukoidän merkit lisäävät menestystään, Saksan autoteollisuus lakkoilee, laskee palkkoja ja irtisanoo halpamaihin siirron uhka perseen takana.

        Kyllä aika hyvin perustein puhuisin laskevasta trendistä.

        No, tuo "trendi" on aika paljon nuorempaa kuin alunperin väitettiin, ettei vaan mene mikromuutosten joukkoon?

        Saksa koki todellakin talousihmeen toipuessaan toisesta maailmansodasta.

        Japanikin koki sen, hiukan perästä mutta kuitenkin. Nyt on vuorossa Kiina kommunismin jälkeisessä rapulasta selviämisessä.


      • Persusinsinööri
        Pekka kirjoitti:

        No, tuo "trendi" on aika paljon nuorempaa kuin alunperin väitettiin, ettei vaan mene mikromuutosten joukkoon?

        Saksa koki todellakin talousihmeen toipuessaan toisesta maailmansodasta.

        Japanikin koki sen, hiukan perästä mutta kuitenkin. Nyt on vuorossa Kiina kommunismin jälkeisessä rapulasta selviämisessä.

        jo jatkunut joten kyllä hyvinkin trendistä voidaan puhua. Talousihmettä kukaan ei kiistä, lähtihän maa -45 kutakuinkin tyhjästä autiomaasta liikkeelle kun nekin tuotantolaitokset jotka pommeilta ehjinä säästyivät kuskattiin itään. Mutta useilla aloilla Saksa ei talousihmeenkään aikana päässyt samaan kuin missä oli ennen sotaa.


      • Pertti
        Persusinsinööri kirjoitti:

        Saksa oli mm. ilmailun johtava valtio sotiin asti jonka jälkeen kiellettiin lentokoneiden suunnittelu. Messerschmittin insinöörit suunnittelivat sen jälkeen niitä kolmipyöräisiä miniautoja. Avaruusteknologia lopahti samoin, sodan jälkeen toki kyvykkäimmät tekijät vietiin mm. USA:n Apollo-suunnittelijoiksi. Elektroniikkateollisuus on hiipunut myöhemmin; Mistä enää saa Telefunkenin ja Grundigin radioita ja telkkuja? Autoteollisuus on viimeisimpänä kovan paikan edessä: Laatu laskee, kaukoidän merkit lisäävät menestystään, Saksan autoteollisuus lakkoilee, laskee palkkoja ja irtisanoo halpamaihin siirron uhka perseen takana.

        Kyllä aika hyvin perustein puhuisin laskevasta trendistä.

        Kyllähän se Japani koki kuitenkin kovimman talouskasvun toisesta ms:sta tähän päivään, sitähän ei voi kiistää kukaan. Nousu maailman toiseksi suurimmaksi taloudeksi (ja bkt/asukas maailman korkein) täysin tyhjästä on ollut uskomaton temppu. Vieläpä kun ei niillä ole ollut käytännössä mitään omia luonnonvaroja, vaan kaikki tuodaan muualta.

        P.S. Älkäämme unohtako Zeroa. Toisen ms:n nopein, pelätyin, kestävin ja ketterin hävittäjä.


      • Pertti
        Persusinsinööri kirjoitti:

        Saksa oli mm. ilmailun johtava valtio sotiin asti jonka jälkeen kiellettiin lentokoneiden suunnittelu. Messerschmittin insinöörit suunnittelivat sen jälkeen niitä kolmipyöräisiä miniautoja. Avaruusteknologia lopahti samoin, sodan jälkeen toki kyvykkäimmät tekijät vietiin mm. USA:n Apollo-suunnittelijoiksi. Elektroniikkateollisuus on hiipunut myöhemmin; Mistä enää saa Telefunkenin ja Grundigin radioita ja telkkuja? Autoteollisuus on viimeisimpänä kovan paikan edessä: Laatu laskee, kaukoidän merkit lisäävät menestystään, Saksan autoteollisuus lakkoilee, laskee palkkoja ja irtisanoo halpamaihin siirron uhka perseen takana.

        Kyllä aika hyvin perustein puhuisin laskevasta trendistä.

        Kyllähän se Japani koki kuitenkin kovimman talouskasvun toisesta ms:sta tähän päivään, sitähän ei voi kiistää kukaan. Nousu maailman toiseksi suurimmaksi taloudeksi (ja bkt/asukas maailman korkein) täysin tyhjästä on ollut uskomaton temppu. Vieläpä kun ei niillä ole ollut käytännössä mitään omia luonnonvaroja, vaan kaikki tuodaan muualta.

        P.S. Älkäämme unohtako Zeroa. Toisen ms:n nopein, pelätyin, kestävin ja ketterin hävittäjä.


      • Persusinsinööri
        Pertti kirjoitti:

        Kyllähän se Japani koki kuitenkin kovimman talouskasvun toisesta ms:sta tähän päivään, sitähän ei voi kiistää kukaan. Nousu maailman toiseksi suurimmaksi taloudeksi (ja bkt/asukas maailman korkein) täysin tyhjästä on ollut uskomaton temppu. Vieläpä kun ei niillä ole ollut käytännössä mitään omia luonnonvaroja, vaan kaikki tuodaan muualta.

        P.S. Älkäämme unohtako Zeroa. Toisen ms:n nopein, pelätyin, kestävin ja ketterin hävittäjä.

        Ei toki kiistetäkään, kyllä japsit ja nyttemmin muutkin kaukoidän tiikerit ovat nousseet aivan uskomattomasti. Samoin muuten Suomi, joka oli sotia ennen vielä aika täysiverinen pientilavaltainen agraarivaltio. Vielä Persusinsinöörin pikkupoikana ollessa japsituotteet, ml. autot, olivat enemmänkin vitsi luokkaa "Made In Hong-Kong". Ei paljoa naurata enää.


      • inttää,
        Persusinsinööri kirjoitti:

        jo jatkunut joten kyllä hyvinkin trendistä voidaan puhua. Talousihmettä kukaan ei kiistä, lähtihän maa -45 kutakuinkin tyhjästä autiomaasta liikkeelle kun nekin tuotantolaitokset jotka pommeilta ehjinä säästyivät kuskattiin itään. Mutta useilla aloilla Saksa ei talousihmeenkään aikana päässyt samaan kuin missä oli ennen sotaa.

        niinhän?
        "Mutta useilla aloilla Saksa ei talousihmeenkään aikana päässyt samaan kuin missä oli ennen sotaa."
        Tästähän kerroitkin esimerkkinä lentokoneteollisuuden. Muitahan on mm. ilmalaivateollisuus, höyryveturien valmistus jne. Lentokoneteollisuudestahan voisit kertoa kuinka Japanin teollisuus on suorastaan romahtanut toisen maailmansodan jälkeen.

        Alunperinkään ei kiistetty etteikö Saksan teollisuuden käyrät olisi laskevia nykyisellään, vain väitteesi "Saksa on kiistämättä menettänyt aloitettaan tasaisella trendillä 2 maailmansodan jälkeen" kyseenalaistettiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      93
      1851
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      113
      961
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe