60kg ylipainoa

masentunutläskijo

Painan 120kg ja kärsin. Reidet hankautuj rikki, taipeet tulehtuneet. Lyhytkin kävely tuottaa tuskaa. Syömine on ongelma syön jatkuvast ja en tiiä miks. Liikkuminen on jotenki haasteellista. Mistä ihmeestä ihmiset ootte saanu sen motivaation? Miten lähtis alkuun? Haluisin voida paremmin mutta en vaa ole löytänyt keinoa mite hillitä syömistäni? En tykkää rahkasta enkä raejuustosta.

10

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamikka

      Hei, Aloita syömällä säännöllisesti 4-5 kertaa päivässä. Siitä se alkaa

    • joskussitten

      Omalla kohdalla aloitin karppauksella, mutta muutin sitä itselleni sopivammaksi. Itselläni myös tuo sama ongelma syömisen kanssa kuin sinulla. Ahmimishäiriö, Mikään muu ei ole auttanut minua, kuin joidenkin ruoka-aineiden rajoittaminen, tai siis totaalinen kieltäytyminen niistä. Se oli suhteellisen helppoa karsia pois asioita ja syödä rauhassa sallittuja ruoka-aineita. Tosin itse en rasvaa alkanut suosia niin kuin nuo karppaajat tuntuvat tekevän. Poistin viljat ja sokerin ruokavaliosta, nyttemmin olen alkanut runsaskuituista leipää syömään, ihan vatsan toiminnan takia. Urheilu myös minulle oli työn ja tuskan takana. On aika turhaa huomattavan ylipainoiselle alkaa urheilusta puhua. Jossain vaiheessa aloin käydä kuntosalilla, lihastreenit eivät hengästytä niin. Urakan alussa pyöräilin kuntopyörällä kaksi minuuttia yhdellä kertaa, nyt tuntikin vierähtää. Lähes vuoden tämä show on jo kestänyt, en tiedä milloin loppuu. Vaa'alla en ole missään vaiheessa käynyt, mutta uskoakseni painoin enemmän kuin sinä. Urheilun merkitys painonpudotuksessa on todella minimaalinen, mutta se tuo ihan hyvää fiilistä itselle, ihan kuin olisi jotain saavuttanut, kun on sen rupeaman käynyt äheltämässä. Jos sitä sortuu välillä naposteluun/mättämiseen ei sillä ole merkitystä, seuraavana päivänä tai seuraavalla viikolla taas usvaa putkeen. kyseessä kuitenkin niin pitkäaikainen remontti. Toivotan sydämeni pohjasta sulle kaikkea hyvää taipaleellasi. Yhdestä päivästä seuraavaan, siitä viikkoon, viikoista kuukauteen. Usko pois-onnistut varmasti.

    • kylläpystyt

      Ensimmäinen askel
      Entäpä sellainen kylmä veto, että kaikki keksit, karkit ja herkut roskiin? Sen jälkeen jääkaappi täyteen ruokaa, jota saa ahmia: salaattia, tomaattia, kurkkua, kasviskeittoja, maitorahkaa, vähärasvaista raejuustoa. Pakasteenkin voi täyttää erilaisilla wokkivihanneksilla, valmis pinaattikeitolla sekä itsetehdyllä mehujäällä (esim. fun light mehuja tai vastaavaa pakastettuna = 0 kcal).

      Toinen askel
      Täytyy todeta, että sinulla on tuossa tilanteess yksi kadehdittavan hyvä etu moneen muuhun laihduttajaan verrattuna: 120 kg on sen verran painoa, että pienikin liikuntasuoritus kuluttaa PALJON kaloreita. Eli.. aloita siitä, että yrität käydä tekemässä esim. kävelyä 30 min päivässä. Ei tarvitse enempää. Otat oikein asenteen, että käyt kävelemällä jossain - vaikka jollain kaverilla kylässä. Jo pelkkä 30 min lenkki päivässä tarkoittaa sitä, että sinä päivänä olet syönyt 30 min verran vähemmän ja lisäkaloreiden sisään oletkin kuluttanut niitä! Ei tarvitse olla mikään kova urheilusuoritus, ei tarvitse olla hikiliikuntaa.. riittää, että käveleskelet hitaasti ja käyt jossain.

    • ElämäVoiMuuttua

      Onko sulla elinympäristö sellainen, että masennut? Asutko huonossa kodissa tai oletko huonossa parisuhteessa? Kysyn tätä, koska itselleni kävi näin: Lihoin nuorena alle kahdessa vuodessa yli 40 kg. Olin kuin sinä nyt: onneton, surullinen, masentunut. Söin pahaan oloon.

      Tilanne alkoi helpottua äkkiä, kun pääsin muuttamaan kotoa pois lukion jälkeen. Laihduin/ laihdutin 40 kg. Laihduttamisesta on nyt kohta 20 vuotta ja hoikka olen edelleen. TOIVOA ON AINA. Halaus sinulle.

    • 1kg_viikossa_lähtee

      Ihan ensiksi käyt ostamassa digitaalisen vaa'an ja alat seuraamaan painoasi säännöllisesti. Seuraa myös ostamiesi ruokien ja juomien energiasisältöä, kun ostat tuotteita kaupasta.
      Pienennät tavanomaisia annoksia ja lisäät vastaavasti kasviksia. Jätät sokerin pois, sekä vähennät sokerin saantia muutenkin. Jos ahmit karkkia ym. makeisia, pidä karkkipäivä ja sekin kohtuullisilla annoksilla. Puolita myös chipsiannoksesi!
      Raasta porkkana aterialle, yksi tomaatti ja vähän kukkakaalia lisukkeiksi, mahdollisesti pari retiisiä. Kurkkua ja salaattia reilusti.
      Vaihda juomat kalorittomiin tai kivennäisveteen. Rasvatonta maitoa.
      Em. keinolla oma painoni on pudonnut n. 1kg viikossa, tietysti olen liikkunut (hyötyliikuntaa) kohtuullisesti.

    • Laiduttaja

      Itsekkin painan suunilleen saman verran mutta liikun kävellen tai pyöräillen.
      Syön n.3-4x päivässä joista vain yksi on lämmin ruoka.
      Älä katso vaakaan vaan syö terveellisesti, liiku säännöllisesti esim kävelet ( aloita pienistä kävelyistä) palkitse kävelyn jälkeen itsesi esim lempi sarjaa katsoen. Lenkkeile aluksi 30min 2x pvässä jonka jälkee voit suoraan tehä 1h lenkin. Syö paljon TUOREITA hedelmiä, kasviksia...
      ÄLÄ SYÖ ROSKARUOKAA!!! (Pizzat, hampparit, karkit, sipsit, popparit, limsat ja mehu pois) Juo vettä päivässä 2L jotta aineen vaihdunta pelaisi.

    • eihätääkyllähoituu

      Sun pitäisi selvittää tuo että miksi syöt koko ajan ja saada selville, että miksi syöt.

      Kun tiedät miksi syöt, niin olet selvittänyt ongelman ytimen.
      Tilaa rohkeasti aika psykologille ja käykää yhdessä läpi mistä kaikki oikeastaan johtuu.
      Ei se psykologin tunti niin paljoa maksa, vertaa vaikka siihen ruoan hintaan mikä menee kauppaan.

      Sitten voisit mennä dietistin/ruokaneuvojan (psykologi kirjoittaa varmaan lähetteen) luo ja saat ohjeet, mitkä on tarkoitettu juuri sinulle. Voit käydä kummankin luona muutaman kerran vaikka, jos ei heti irtoo. Ja kas, asia onkin sitten reilassa, ja voit tähdätäkin uuteen hoikempaan sinääsi. Ne masennuksetkin jäävät pois siinä samalla.
      Kyllä se siitä!
      Hyvää kesää ja kaikkea hyvää sinulle!

    • tavoittelemisenarvoista

      Olen myös samaa mieltä parin edellisen kirjoittajan kanssa, ihan ensimmäikseksi selvität oman pääsi. Miksi syöt? Oletko masentunut? Psykologille ajan varaaminen on varmasti kallista, mutta vannon, että se tulee olemaan elämäsi paras sijoitus omaan terveellisempään tulevaisuuteesi. Et varmasti tule katumaan, että sijoitit rahasi sinne.

      Laihduttaminen on niin paljon muutakin, kuin kaloreiden laskemista ja sokerin välttämistä. Suurin työ tapahtuu oman pääsi sisällä. Miksi haluat laihtua? Mikä sinua estää laihtumasta? Mistä ahmiminen johtuu? Kun olet selvittänyt oman pääsi ja tiedät miksi syöt, niin terveellinen ruokavalio ja sopiva liikunta jossain vaiheessa tulevat varmasti lähes itsestään.

      Halaus ja tsemppiä! If you can dream it, you can do it!

      • tavoittelemisenarvoista

        Ja vielä pieni lisäys tähän, jos psykologille meneminen on sinulta poissuljettu vaihtoehto, niin myös kirjastosta löytyy varmasti hyviä kirjoja aiheeseen liittyen. Siis juuri siihen oman pääkopan selvittämiseen.


      • Marinella11

        Hei, olen itse samassa tilanteessa, että jotakin pitäs alkaa tekemään, koska sokeriarvot ovat alkaneet pikku hiljaa nousemaan. Minäkin painan liki 120kg ja tuntuu että pumppukin alkaa kohta tekemään liikaa töitä ja antaa lisälyöntejä. Olen harrastanut vesijuoksua ja kuntosalillakin kävin jo 5 x , mutta pahaksi onneksi kesätauko sulki kuntosalin. Pyöräilemässä olen käynyt yhden kerran. Mitäs, jos aletaan tsempata yhdessä pienin askelin eteepäin. Jokapäivä jotakin pientä painon hallinnan eteen. Huomenna se voisi olla vaikka tunti teeveetä katsellen, mutta seisaaltaan. Sekin vie kaloreita pois. Ostan joskus valmiin salaatti aterian kaupasta ja nykyisin onkin monessa kaupassa salaatti kärryjä, joista voi itse valita rasiaan aineksia. Pitää vaan valita ne vihreimmät ja vähimmän kaloreita sisältävät. Suklaa on ollut minulle aina paha paikka, etenkin ennen joulua, mutta senkin voisi vaihtaa vaikka kaakaoon. En tiedä riittääkö se. Sanoit, että et tykkää rahkasta, mutta voisit kokeilla rasvatonta jugurttia ja laittaa sen sekaan raejuustoa ja jotakin hilloa vähän tai niitä bona mössöjä. Ne on muuten hyviä kääretortun sisällä, eikä niissä ole sokeria. Tsemppiä sinulle ja minäkin olen hengessä mukana ja nyt aloitan oman painon hallinnan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      188
      7376
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4292
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2125
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2049
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1879
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1696
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1671
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1629
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe