Kommunikointi parisuhteessa

KesäOnKohtaTäällä

Harmittaa todella kun suhde kariutui toisen puhumattomuuteen ja siihen, että oli luonteeneroavaisuuksia nimenomaan kommunikoinnin saralla. Itse kun olen puhuvaa sorttia ja tykkään keskustella ihan kaikesta maan ja taivaan väliltä.

Kun saa keskustella toisen kanssa mistä vaan sitä kokee itsensä tärkeäksi ja tulee tunne, että toinen hyväksyy mut sellaisenaan.
Luulin, että kun miehelle opettaa puhumista nimenomaan tunteista niin se olisi verrattavissa esim. siihen, että lapsi opettelee kävelemään tai puhumaan. Koin sen kuitenkin toisin kun asiaa tarkemmin pohdin ja ystäväni kanssa keskusteltuani, että se olisi vain toisen luonteen muuttamista. Jos ei puhuminen tule avoimesti itsestään vaan joudut onkimaan tietoa tai sitä tivaamaan - ikäänkuin ahdistamalla toisen puhumaan ja tämähän tapahtuu itselläni alitajuisesti.

Mies kertoi, kyllä minulle arkaluontoisiakin asioita elämästään ja sanoikin, että hän haluaa oppia puhumaan tunteistaan mulle. Kuitenkin on oltava rehellinen ja tunnustettava se, että tällainen eroavaisuus pidemmän päälle olisi vaan rasittanut suhdetta sillä, että toinen puhuu ja toinen "yrittää opetella siihen". Miehen eleistä ja puheista ymmärsin, että ahdistuu vain ja välttelee keskustelua pintaa syvemmistä asioista.

Ikäeroa meillä oli 12 vuotta. Minä nuorempi ja mies vanhempi. Harmittaa päästää hyvä mies menemään mutta koen, että tehtiin oikea ratkaisu, että päästetään toisemme etsimään uutta kumppania, joka toiselle paremmin tulevaisuudessa soveltuu.

Olenko ollut liian kärsimätön vaiko olenko ollut rehellinen itselleni, että tarvitsenkin miehen joka pystyy avoimesti kanssani keskustelemaan ilman, että koen aina jääväni jostain paitsi tai että hermo menee kun toinen ei ole samankaltainen ajattelija niinkuin minä? Vaikeinta onkin miettiä millainen sen miehen sitten pitäisi olla? Samanlainenko vai aivan jostain muusta maasta? Liika erilaisuus voi erottaa mutta samanlaisuus ahdistaa.

Mikä neuvoksi ja mitä mieltä olette tästä kaikesta?

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omakokemus

      Minä ainakin pidän miehestä joka osaa puhua, myös tunteista.

    • KesäOnKohtaTäällä

      Kiitos kommentista ja itseäni tässä nyt kuunnellen olen päätynyt siihen, että ratkaisu oli oikea mutta vaikea. Suhteen alkumetreillä pitää tuntua hyvältä ja hyvältä tuntuu kun toinen keskustelee avoimesti kaikesta ja se lähtee itsestään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe