Kuka voi osallistua ehtoolliselle?

Jklp

Törmäsin tässä taannoin ehtoolliseen jossa ehtoollisen jakaja sanoi että jakamalleen ehtoolliselle saa osallistua kunhan on sama ehtoolliskäsitys kuin ko. seurakunnassa. Siis näitähän on eri käsitykset katolilaisilla, luterilaisilla, helluntailaisilla yms. Minulla kun oli sama ehtoolliskäsitys niin osallistuin ehtoolliselle, mutta sitten myöhemmin kerroin hänelle asuvani avoliitossa. Josta seurauksena se että nyt hän ei enää koe voivansa jakaa ehtoollista minulle. Kumpi on metsässä: hän vai minä? En kerro mikä seurakunta kyseessä, mutta tämä oli ihan uusi juttu mulle. Mikä on tämän Raamatullinen perusta vai löytyykö tämän tueksi mitään Raamatunkohtaa? Miten tämä homma yleensä menee: luterilaisilla? Helluntailaisilla? Muilla? Itse olen kyllä valmis menemään ehtoolliselle muussakin seurakunnassani kuin omassani jos ehtoollispöytä on avoin muidenkin kuin vain oman seurakunnan porukoille. Mutta nyt on pelko että voinko sittenkään mennä kun olen avoliitossa? Entä jos tuo ei ollutkaan ainoa seurakunta jossa ajatellaan noin? Mitkä seurakunnat tarjoo ehtoollisen ko. tilanteessa? Mitkä sen kieltää? En nyt kaappiinkaan aio piiloutua avoliittoni kanssa..

65

2934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihda.seurakuntaa

      Suosittelen että käyt ehtoollisella toisessa seurakunnassa.

      Jeesus ilmaisi selvästi myös sen, miksi ehtoollinen asetettiin. Se on annettu syntien anteeksiantamiseksi. Ehtoollinen on siten evankeliumia näkyvässä, konkreettisessa muodossa. Niin kuin Jumala sanassaan julistaa syntien anteeksiantamusta yleisesti koko seurakunnalle, niin hän ehtoollisessa julistaa anteeksiannon meille henkilökohtaisesti. Ehtoollisen evankeliumin-täyteisimmät sanat ovat: "Sinun puolestasi annettu - - sinun puolestasi vuodatettu", jotka jakaja lausuu jokaiselle erikseen. Jeesus on kuollut jokaisen puolesta. Me ansaitsemme tuomion ja rangaistuksen yksityisistä synneistämme ja pohjattomasta syntisyydestämme, jonka hän yksin näkee meissä sellaisena kuin se todellisuudessa on. Jeesus otti sen kaiken omaksi syykseen ja kärsi meidän rangaistuksemme. Voitaisiinko se sanoa vielä selvemmin kuin ehtoollisessa?

      Jeesukseen ruumiissa ja veressä meille annetaan Jumalan todellinen armo. Siksi ehtoollista sanotaan armonvälineeksi. Jeesus antaa meille ruumiinsa syötäväksemme ja verensä juotavaksemme, jotta uskoisimme, mitä hän on puolestamme tehnyt. Näin konkreettisella tavalla hän ohjaa meidät katsomaan Golgatan uhria ja uskomaan, että kaikki syntimme ja kaikkinainen syntisyytemme on täydellisesti anteeksiannettu hänen kuolemansa tähden.

      Ehtoollinen on siten kaikkia syntisiä varten, kaikkia niitä varten, jotka tarvitsevat Jeesusta ja anteeksiantoa. Ehtoollinen ei ole sidottu synnintuntomme tai katumuksemme määrään. Ehtoolliselle sopi itsevarma Pietari, joka pian ehtoollisen jälkeen kielsi Jeesuksen. Leivän ja viinin sai myös epäilevä Tuomas. Ei heille ollut vielä selvinnyt heidän syntisyytensä syvyys eikä ehtoollisen evankeliumi. Sen aika oli myöhemmin. Kuitenkin he tarvitsivat Jeesusta kipeämmin kuin ymmärsivätkään.

      Ehkä kuulut niihin, joita Perkele sanoo mahdottomaksi ehtoollispöytään. Jeesus antaa ehtoollisessa ruumiinsa ja verensä sinullekin syntiesi anteeksiantamiseksi. Älä pelkää. Jeesuksen ruumis ja veri, joka on sinun puolestasi annettu ja vuodatettu, pyyhkii pois sinunkin syntisi, olkoot minkälaisia hyvänsä. Niin sana vakuuttaa.

      Asiasta lisää:

      http://www.liisijokiranta.fi/avaimiaosio/ohjradiossa_25.htm

      • Ei ole ehtoollinen sama hellareilla ja katolisilla. Ja luterilaisessa kirkossakin eroitetaan leipä viinistä, kun öylättejä kannetaan läpi kirkon ja viini on vain alttarilla. Meillä Lähetyshiippakunnassa on kokoajan leipä ja viini alttarilla. Ja ehtoollisella jaettaessa öylätti ja viiini ei muuta muotoaan mutta vastaanottaja saa Jeesuksen ruumiin ja veren syntien anteeksi saamiseksi. Voit tietenkin keskustella asiasta meidän pastorien kanssa. http://www.lhpk.fi/hiippakunta/tyontekijat/


      • Jklp

        Luterilaisuudessa opetetaan ymmärtääkseni niin että ehtoollisen asetussanat eli ne sanat jotka Jeesus sanoi asettaessaan ehtoollista ja jotka raamatusta löytyvät tekevät leivästä ja viinistä ehtoollisen. Luther myös kirjoitti että vaikka ehtoollisen jakaisi vaikkapa heittiö niin ehtoollinen olisi silti pätevä. Nytpä sitten kysyn: heittiönkö jakama ehtoollinen on pätevä, mutta ei kunnon, uskovan helluntailaisen? Uskova helluntailainenko on heittiötäkin pahempi? Ja jos luterilaisen opin mukaan ehtoollisen asetussanat tekevät ehtoollisen, niin silloin se ehtoollinen on ehtoollinen lausutaan ne sanat sitten luterilaisessa tai helluntailaisessa seurakunnassa. Nyt mennään metsään ja lujaa jos aletaan katsoa ehtoollisella ihmisiin. Ehtoollinen kuuluu tehdä Jeesuksen muistoksi, näin Hän itse opetti. Minä ymmärrän tämän niin että katse Jumalaan ja Jeesukseen kiinnitettynä. Ei siihen vierellä olevaan ehtoollisella käyvään kiinnitettynä eikä ehtoollisen jakajaan, mistäpä heistä tietää mihin uskovat, Jumala yksin näkee sydämet.
        Jeesus ei myöskään sanonut ehtoollista jakaessaan että tuo porukka nyt tuohon pöytään ja tuo toiseen, kukin oman uskonnäkemyksensä mukaan. Ja Taivaassako sitten on Karitsan hääaterialla monta monituista pöytää, helluntailaiset omaan pöytään, luterilaiset omaansa, naispappeutta vastustavat omaan pöytään ja katoliset tuonne nurkkaan. Ehei, ei se näin mene. On hyvä olla oikeaoppinen, mutta oikeaoppisista oikeaoppisinkin on syntinen. Ehtoollinen on ennenkaikkea syntisten pöytä: siellä tunnustetaan että Kristus on kuollut minun syntieni puolesta, siellä vastaanotetaan Armo. Toki armon voi vastaanottaa monessa muussakin paikassa. On ehtoollisen ja koko ehtoolliskäsityksen laittamista pieneen purkkiin jos pääpaino alkaa kiinnittyä ihmisiin ja siihen onko leipä ja viini nyt samanmoista kuin Jeesuksen aikoina vai nykyaikaisempaa versiota.


      • mieti.sitä

        Ensimmäinen kirje korinttilaisille 11
        23. Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
        24. kiitti, mursi ja sanoi:
        "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
        25. Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi:

        "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
        26. Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan,

        te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.

        27. Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.

        28. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;

        29. sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.


      • Anonyymi
        totuusvoittaaaina kirjoitti:

        Ei ole ehtoollinen sama hellareilla ja katolisilla. Ja luterilaisessa kirkossakin eroitetaan leipä viinistä, kun öylättejä kannetaan läpi kirkon ja viini on vain alttarilla. Meillä Lähetyshiippakunnassa on kokoajan leipä ja viini alttarilla. Ja ehtoollisella jaettaessa öylätti ja viiini ei muuta muotoaan mutta vastaanottaja saa Jeesuksen ruumiin ja veren syntien anteeksi saamiseksi. Voit tietenkin keskustella asiasta meidän pastorien kanssa. http://www.lhpk.fi/hiippakunta/tyontekijat/

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein
        "Suhde uskontoon

        Einstein piti elämänsä loppuvaiheissa henkiolentoihin uskomista lapsellisena[59] eikä uskonut jumalaan, joka olisi antropomorfinen, itsenäinen persoonallisuus ja rankaisisi tai palkitsisi. Nuoremmalla iällä hän mainitsi, vuonna 1929, rabbi Herbert Goldsteinille uskovansa Spinozan jumalaan. Toisin sanoen jumalaan, joka on substanssi eli luonto.[59] Einstein käytti paljon uskoon ja jumalaan perustuvia vertauksia, mutta ne eivät silti todista Einsteinin uskovan jumalaan. Kuuluisin tällainen ilmaisu lienee "Jumala ei heitä noppaa". Einstein merkitsi virallisiin dokumentteihin usein olevansa uskontokuntaan kuulumaton, mutta kirjoitti olevansa juutalainen, jos uskontokunta oli pakko valita.
        ...................................
        Einstein kirjoitti tiedelehti Natureen vuonna 1940 artikkelin Science and Religion, jossa pohti uskonnon ja tieteen välistä ristiriitaa. Artikkeli antaa kuvan, että Einstein piti tieteen ja uskon välisiä eroavaisuuksia väärinymmärryksinä. Vuonna 1954 hän taas kirjoitti erittäin uskontovastaisen kirjeen saksalaisfilosofi Eric Gutkindille. Kirjeessä hän kuvailee uskontoa lapselliseksi taikauskoksi ja haukkuu Raamatun kokoelmaksi alkukantaisia legendoja. Einstein myös kieltää juutalaisten aseman valittuna kansana. Hän kirjoittaa: ”Heillä [juutalaisilla] ei ole mitään erityisominaisuuksia muihin ihmisiin nähden. Minulle juutalainen uskonto on kuten kaikki muutkin: lapsellisten taikauskojen ruumiillistuma.” "Minulle sana "jumala" ei ole muuta kuin inhimillisen heikkouden ilmaisu ja tuote. Raamattu on kokoelma kunniallisia mutta alkukantaisia legendoja, jotka ovat melko lapsellisia. Edes hienostuneet tulkinnat eivät voi tätä asiaa muuttaa," Einstein toteaa kirjeessään.[60] "


    • olemme-uskovaisia

      Kyllä sinä voit, mene toiseen seurakuntaan. Joku saarnaaja sanoi että kun elämässä on vain yksi rakastettu ja se pysyy, niin se on siinä. Ei se estä sinua rukoilemasta ja kertomasta asioitasi Jeesukselle, ja on tärkeää että käyt edelleen ehtoollisella.

      • Anonyymi

        Eksytät!
        -------------
        Kristittyjen "Herran pyhä ehtoolinen" on kristillisten Kaikkivaltiaan Jeesuksen pilkkamis rituaali jossa Hänestä tehdään "ulostetta" ja Paavalinnekin on siitä tuomion vartoituksen antanut:
        15:15 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus."
        15:16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
        15:17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?
        15:18 Mutta mikä käy suusta ulos, se tulee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen.
        15:19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.
        15:20 Nämä ihmisen saastuttavat; mutta pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä."

        Paavalinne on tuominta ilmaissut:
        1. Kor. 11:28–29 "Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion."


    • otaselvää

      Uuteen seurakuntaan mennessä on tietysti kysyttävä pastorilta, voiko heidän ehtoolliselleen osallistua. Pappi ja sen kirkon säännöt määrittelevät, kuka saa osallistua. Joka kirkolla on omat sääntönsä. Yhtä, yleispätevää sääntöä ei ole, koska eri kirkoissa on aivan eri ehtoollinen: toisilla on mehu ja leipä, toisilla Kristuksen liha ja veri - koko teologia vaihtelee.

      • EiKaikille

        Eikös helluntailaiseurakunnissa ole sellainen sääntö, että ehtolliselle on kelvollinen vain aikuiskasteella käynyt seurakuntaan kuuluva Jeesukseen uskova, eivät muut ?
        Netistä seurasin helluntaiseurakunnan tilaisuutta ja kerran saattui sellainen tilaisuus, että pastori mainitsi, että ehtoolliselle voivat osallistua tälläkertaa tavanomaisuudesta poiketen kaikki, myös nekin, jotka eivät ole vielä ole käyneet aikuskasteella.


      • Anonyymi
        EiKaikille kirjoitti:

        Eikös helluntailaiseurakunnissa ole sellainen sääntö, että ehtolliselle on kelvollinen vain aikuiskasteella käynyt seurakuntaan kuuluva Jeesukseen uskova, eivät muut ?
        Netistä seurasin helluntaiseurakunnan tilaisuutta ja kerran saattui sellainen tilaisuus, että pastori mainitsi, että ehtoolliselle voivat osallistua tälläkertaa tavanomaisuudesta poiketen kaikki, myös nekin, jotka eivät ole vielä ole käyneet aikuskasteella.

        Kyllä, helluntaiseurakunnassa pitää olla liittynyt kasteen kautta helluntaiseurakuntaan, itse kävin kokouksessa aluksi vain katsomassa, ja myöhemmin liityin siihen kastealttarin kautta, ja nyt voin mennä siellä ehtoolliselle.


    • eimaailmanmukaan

      Eikö olisi oikein korjata tuo avoliittoasia? Seksi kuuluu vain miehen ja naisen väliseen AVIOliittoon.

      • Jkoll

        Kuka nyt seksistä puhui? Sinä. Avoliittoja ja avioliittoja on monenlaisia. On seksittömiä avoliittoja ja seksittömiä avioliittoja. Avioliittoon mentäessä eli vihittäessä julistetaan jotain ympäröivälle maailmalle. Viesti on meidän länsimaisessa yhteiskunnassamme käsittääksemme suunnilleen tälläinen: "olemme onnellisia ja rakastuneita, tahdomme olla yhdessä, yhdessä aina" jossakin toisessa kulttuurissa avioliiton viesti on "äiti ja isi pakotti, nyt meidän täytyy olla yhdessä yhdessä aina" Vanhantestamentin ja uuden testamentin aikoinakin viesti oli jotain ja Jumalalla on oma viestinsä. Olen melko varma ettei Jumalan pääasiallien viesti ole seksi. Vai olisiko sittenkin? Olenko aivan hakoteillä jos odotan omalta mahdollisesti tulevaisuudessa olevalta avioliitoltani pääasiassa kestävää rakkautta ja sitä että toisen seurassa olisi hyvä olla?

        Seksi on jotain joka häviää, kokonaan tai väliaikaisesti ja niin tapahtuu ennemmin tai myöhemmin. Meidän länsimainen avioliittokäsityksemme perustuu romanttiseen rakkauskäsitykseen. Papeillakin. Se tekee avioliitosta liirumlaarumia; voithan nyt mennä naimisiin ja erota sitten jos paha paikka tulee. Sellainen avioliittohan on vain avoliitto papin aamenella. Naimisiin on patistettava koska se on niin romanttista, myöhemmin voidaan ottaa osaa jos liitto ajautuukin karille. Siinä vaiheessa voidaan sitten taputella myötätuntoisesti päähän tai heitellä kivillä että mitäs menit syntinen eroomaan. Ja lisää kiviä niskaan jos erehdyt uudelleen naimisiin? Tai sitten on ah, taas niin romanttista kun saadaan yhdet häät.

        Kyllä kaikki avoliitto asiat tulisi korjata. Seksi kuuluu vain avioliittoon, mikä ei mielestäni tarkoita kuitenkaan sitä että yhden yön suhteen jälkeen olisi naimisiin mentävä tai yhden kuukauden, yhden vuoden tai vuosikymmenen jutun jälkeen. Hyvä Jumala varjele meitä niiltä jotka niin opettavat. Kyllä onnistuneen avioliiton solmimiseen tarvitaan muutakin kuin onnistunutta seksiä. Uskallan jopa väittää että Jumala haluaa onnistuneita, onnellisia avioliittoja, ei onnettomia avioliittoja. Kappas kuinka rohkea väite: olisiko tosiaan niin että Jumala ei olekaan patistamassa kaikkia avioliiton ulkopuoliseen seksiin langenneita naimisiin? Olisikohan niin että hän ennekaikkea haluaa opettaa rakastamaan, antamaan anteeksi, kulkemaan vierellä ja patistaisi naimisiin vain niitä joilla on keskenään mahdollisuus kaikkeen tähän?

        Länsimaisessa yhteiskunnassamme ei muuten yleensä puhuta vihille mentäessä seksistä vaan kysymys on molemminpuolisesta tahdosta rakastaa myötä ja vastamäessä. Siksikin hassua että tähän vedettiin taas seksi. Simppeliähän se olisi jos vihittäessä kysyttäisiinkin seksistä ja elinikäisestä seksuaalisesta sitoutumisesta ja uskollisuudesta, sellainen kun on vielä paljon helpompaa kuin rakastaa myötä ja vastamäessä kunnes kuolema erottaa.


      • eimaailmanmukaan
        Jkoll kirjoitti:

        Kuka nyt seksistä puhui? Sinä. Avoliittoja ja avioliittoja on monenlaisia. On seksittömiä avoliittoja ja seksittömiä avioliittoja. Avioliittoon mentäessä eli vihittäessä julistetaan jotain ympäröivälle maailmalle. Viesti on meidän länsimaisessa yhteiskunnassamme käsittääksemme suunnilleen tälläinen: "olemme onnellisia ja rakastuneita, tahdomme olla yhdessä, yhdessä aina" jossakin toisessa kulttuurissa avioliiton viesti on "äiti ja isi pakotti, nyt meidän täytyy olla yhdessä yhdessä aina" Vanhantestamentin ja uuden testamentin aikoinakin viesti oli jotain ja Jumalalla on oma viestinsä. Olen melko varma ettei Jumalan pääasiallien viesti ole seksi. Vai olisiko sittenkin? Olenko aivan hakoteillä jos odotan omalta mahdollisesti tulevaisuudessa olevalta avioliitoltani pääasiassa kestävää rakkautta ja sitä että toisen seurassa olisi hyvä olla?

        Seksi on jotain joka häviää, kokonaan tai väliaikaisesti ja niin tapahtuu ennemmin tai myöhemmin. Meidän länsimainen avioliittokäsityksemme perustuu romanttiseen rakkauskäsitykseen. Papeillakin. Se tekee avioliitosta liirumlaarumia; voithan nyt mennä naimisiin ja erota sitten jos paha paikka tulee. Sellainen avioliittohan on vain avoliitto papin aamenella. Naimisiin on patistettava koska se on niin romanttista, myöhemmin voidaan ottaa osaa jos liitto ajautuukin karille. Siinä vaiheessa voidaan sitten taputella myötätuntoisesti päähän tai heitellä kivillä että mitäs menit syntinen eroomaan. Ja lisää kiviä niskaan jos erehdyt uudelleen naimisiin? Tai sitten on ah, taas niin romanttista kun saadaan yhdet häät.

        Kyllä kaikki avoliitto asiat tulisi korjata. Seksi kuuluu vain avioliittoon, mikä ei mielestäni tarkoita kuitenkaan sitä että yhden yön suhteen jälkeen olisi naimisiin mentävä tai yhden kuukauden, yhden vuoden tai vuosikymmenen jutun jälkeen. Hyvä Jumala varjele meitä niiltä jotka niin opettavat. Kyllä onnistuneen avioliiton solmimiseen tarvitaan muutakin kuin onnistunutta seksiä. Uskallan jopa väittää että Jumala haluaa onnistuneita, onnellisia avioliittoja, ei onnettomia avioliittoja. Kappas kuinka rohkea väite: olisiko tosiaan niin että Jumala ei olekaan patistamassa kaikkia avioliiton ulkopuoliseen seksiin langenneita naimisiin? Olisikohan niin että hän ennekaikkea haluaa opettaa rakastamaan, antamaan anteeksi, kulkemaan vierellä ja patistaisi naimisiin vain niitä joilla on keskenään mahdollisuus kaikkeen tähän?

        Länsimaisessa yhteiskunnassamme ei muuten yleensä puhuta vihille mentäessä seksistä vaan kysymys on molemminpuolisesta tahdosta rakastaa myötä ja vastamäessä. Siksikin hassua että tähän vedettiin taas seksi. Simppeliähän se olisi jos vihittäessä kysyttäisiinkin seksistä ja elinikäisestä seksuaalisesta sitoutumisesta ja uskollisuudesta, sellainen kun on vielä paljon helpompaa kuin rakastaa myötä ja vastamäessä kunnes kuolema erottaa.

        Uskovana minulle on selviö, että kilvoittelen elämään Jumalan tahdon mukaista elämää. Raamatun pohjalta valinta on silloin joko avioliitto tai selibatian, siis ystävyys. Näin ovat kristityt opettaneet kautta vuosisatojen. Elät maailmassa, joka opettaa aivan toisin. Ennen ei ollut näin.

        "Kyllä onnistuneen avioliiton solmimiseen tarvitaan muutakin kuin onnistunutta seksiä. Uskallan jopa väittää että Jumala haluaa onnistuneita, onnellisia avioliittoja, ei onnettomia avioliittoja."

        Miten tuo ym. liittyy tähän avioliitto ja selibatia vaihtoehtoon?

        Kaikkihan on uskossa vapaaehtoista. Sinä valitset, mihin sitoudut. Jumalan Sanasta et kuitenkaan löydä tukea avioliiton ulkopuoliselle suhteelle. Elämä on silloin selvässä ristiriidassa sen kanssa, mitä tunnustaa. Ihmisen elämän suurin onni on aina se, että hän etsii ja elää Jumalan tahdon tiellä!

        Hengellisessä elämässä uskon kuuliaisuus on minulle ollut tärkeää, koska haluan elää lähellä Jeesusta ja oppia tuntemaan häntä yhä lähemmin. Uskossa kasvu on sitä, että luovun omastani ja annan yhä enemmän tilaa Kristukselle ja hänen tahdolleen sydämessäni. Ja tässä oma tahto panee joka askeleella vastaan.

        Lankeemuksia tulee, mutta emme jää syntiin vaan kadumme, pyydämme Jumalalta anteeksi ja teemme parannuksen ja siten Jumalasuhteemme korjaantuu.

        Kristityn kasvu on hidasta ja vaikeaa. Vilpittömästi rukoillen Jumalan Sanan ääressä löydät tien. Siunausta ja rohkeutta sinulle!

        2. Kor.5:9. Sentähden me, olimmepa kotona tai olimmepa poissa, ahkeroitsemme olla hänelle mieliksi.
        10. Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa.
        14. Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä, jotka olemme tulleet tähän päätökseen: yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet;
        15. ja hän on kuollut kaikkien edestä, että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen, vaan hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja ylösnoussut.


      • Mal

        Siis avoliitossa voi olla jos siinä ei ole seksiä? Silloin se ei ole syntiä? Näitähän tilanteita joissa avoliitossa ei ole seksiä on pilvin pimein? Kumpikin on aseksuaali, vanhuus/vamma/sairaus/tunnepuolen ongelmat hankaloittaa seksiä siinämäärin ettei sitä enää viitsitä/haluta harrastaa. Kuitenkin on rakkautta, yhteisiä sitoumuksia (esim. asuntolaina, lemmikki, yhteiset lapset, ystäväpiiri, tottumus) tai muita syitä pysyä yhdessä.


      • Anonyymi

        joo mutta kun se ei kuulu muille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joo mutta kun se ei kuulu muille

        voithan tutkia itse asiaa jostakin, kun itse on viisainta ottaa selvää, ei muut elä sinun elämääsi.


      • Anonyymi

        Aivan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joo mutta kun se ei kuulu muille

        Jos sanoo itseään uskovaksi ja Kristityksi niin kyllä se silloin Jumalalle kuuluu hyvinkin


    • Luterilaisessa kirkossa ehtoollinen kuuluu kastetuille ja konfirmoiduille kirkon jäsenille, näin opetettiin ennen, mutta nykyisin riittää kaste eli alle rippikouluikäisillekin jaetaan. Kirkon jäsenyys on edellytys. Toisaalta ehtoollisyhteys on ainakin anglikaanisen kirkon kanssa ja ns. vapaista suunnista metodistikirkon kanssa, koska on katsottu että ehtoollisen sakramenttiluonne tunnustetaan näissä. Metodisti voi siis osallistua luterilaisten ehtoolliseen ja luterilainen metodistien ehtoolliseen. Luterilaisen kirkon mukaan heidän ehtoollinen ei kuulu esim. helluntailaisille, babtisteille, vapaakirkollisille.

      Helluntaiseurakunnissa voi olla eroja käytännöissä, mutta pääasiallinen linja helluntaiseurakunnissa käsittääkseni on että ehtoollinen on kulloinkin kyseessä olevan seurakunnan jäsenille, näin korostetaan ehtoolliseen liittyvää "yhteysaterian" luonnetta ja toisaalta pyritään varmistamaan, että ehtoolliseen ei osallistu ei-uskovia tai kastamattomia uskovia. Ehtoollinen voidaan kyllä jakaa muillekin kuin ehtoollisjuhlaa viettävän seurakunnan jäsenille, mutta jos henkilöä ei seurakunnassa tunneta häneltä mahdollisesti varmistetaan että on ensinnäkin uskossa Jeesukseen ja toiseksi, että on kastettu uskovien kasteella. Henkilökohtainen usko ja uskovien kaste (lapsikaste ei riitä) siis ovat edellytyksenä, lisäksi edellytetään tietysti uskon mukaista elämäntapaa eli halua elää sananmukaisesti.

      Vapaaseurakunnissa noudatetaan avoimen ehtoollispöydän käytäntöä. Sen mukaan ehtoollinen kuuluu kaikille Jeesukseen uskoville kirkkokuntaan ja seurakuntaan katsomatta. Vapaakirkon oppiin kuuluu uskovien kaste, mutta toisin kuin helluntailiikkeessä se ei ole ehtoollisen edellytys. Henkilökohtainen usko on ainoa edellytys, joskin tietysti opetetaan ja oletetaan että uskossa oleva myös elää sananmukaisesti eli pyrkii elämään ns. pyhityselämää. Avoliitto kuuluu vapaaseurakunnissa synniksi luokiteltuihin asioihin eli mistä tulisi tehdä parannus, mutta ketään ei tämän vuoksi estetä tai kielletä nauttimasta ehtoollista. Kyse on henkilön ja Jumalan kahdenkeskisestä suhteesta ja kristityn omantunnon asiasta. Vapaaseurakunnan ehtoollisyhteys siis on avoin.

      Itse kuulun vapaaseurakuntaan mutta olen osallistunut ehtoolliseen muun muassa luterilaisessa kirkossa (luterilaisen opin vastaisesti!) ja metodistiseurakunnassa. Nykyisin en ole enää luterilaisessa kirkossa ottanut ehtoollista, mutta en katso mahdottomaksi etten voisi jossain tilanteessa niin tehdä, koska minulle ehtoollinen on nimenomaan uskoville kuuluva, seurakunnallisista nimilapuista riippumaton.

      Luterilaisen kirkon opetus ehtoollisesta sisältää ristiriitaisuuksia ja pappien välillä on eroja kuinka asioita painotetaan. Ainakin jotkut luterilaiset papit pitävät olennaisena että ehtoollisessa nimenomaan saadaan synnit anteeksi. Se on mielestäni kestämätön oppi. Itselläni on se ymmärrys, ettei ehtoollinen sinällään välitä eikä voi välittää anteeksiantamusta, ellei henkilö ole uskossa. Ja jos hän on uskossa, silloinhan hän on jo saanut syntinsä anteeksi ja alati saa Jeesuksen veren kautta syntinsä anteeksi. Tunnen luterilaisen papin jolle on hyvin tärkeää kokea synnintunnustus ja -päästö ennen ehtoolliselle osallistumista, jopa niin, että jos hän myöhästyy messun tästä osuudesta ei hän sitten rohkene osallistua ehtoollisen vastaanottamiseen. Kuitenkin sama henkilö uskoo, että ehtoollisessa saadaan synnit anteeksi! Pitää siis ensin saada synnit anteeksi yhteisessä ripissä, että voi sen jälkeen ottaa vastaan syntien anteeksiantamuksen ehtoollisessa?

      Minä pidän kiinni siitä, että ehtoollinen on nimenomaan uskoville tarkoitettu ja että se on avoin kaikille uskoville. Uskoa Jeesukseen ei saa korvata uskolle kasteeseen tai uskolla ehtoolliseen. Ihminen tulee Jeesuksen ruumiista ja verestä ja HÄNESSÄ olevasta ANTEEKSIANTAMUKSESTA osalliseksi kun uskoo Jeesukseen eli kokee uskoontulemisen, ja sen jälkeen hänelle Jumalan perheväen jäsenenä kuuluu myös ehtoollinen.

      Rukoilen, että Jumala antaisi sinulle ymmärrystä ja johdatusta avioliittoasiassa. Enhän tiedä miksi elät avoliitossa ja miksi et ole lähtenyt suhteesta, jos teille ei ole tullut sopua naimisiinmenon suhteen. Toivon sydämestäni että tilanteenne olisi toisenlainen, mutta keskustelun aihe ei nyt ollut seurustelu ja avioliitto, joten ei siitä enempää. Ihmissuhteet ovat monasti vaikeita. En ajattele, että avoliitto automaattisesti rajaisi ihmisen pelastuksen ulkopuolelle (jolloin hänelle ei periaatteessa kuuluisi ehtoollinenkaan tai ainakin se jäisi hänen kohdalla hyödyttömäksi, koska hän on Jumalan siunauksesta osaton). Seksi joka tapauksessa kuuluu vain avioliittoon. Uskovien yhteys ja ehtoollinen rohkaiskoon sinua oikeaan suuntaan ja oikeisiin valintoihin.

      • tarkatmääräykset

        "..mutta en katso mahdottomaksi etten voisi jossain tilanteessa niin tehdä, koska minulle ehtoollinen on nimenomaan uskoville kuuluva, seurakunnallisista nimilapuista riippumaton"

        Minusta ehtoollisasiassa kannattaa ehdottomasti kunnioittaa eri kirkkojen määräyksiä. Me olemme aina vieraita, emme isäntiä, toisessa kirkossa. Koska voimme vapaasti valita mihin kirkkoon kuulumme, on johdonmukaista pitää kiinni omasta valinnastaan.

        Kirkkokunta on pirstoutunut apostoliseen, luterilais-anglikaaniseen ja reformoituun ehtoolliskäsitykseen. Ehtoolliseen osallistuja ei voi eikä edes yksittäinen pappi määritellä sitä, mitä ehtoollinen on, sen tekee asianomaisen kirkon oppi. Säädöksissä sitten lukee, minkä kirkon kanssa mahdollisesti on ehtoollisyhteys. Lisäksi eri kirkot määrittelevät eri tavoin sen, kuka voi osallistua, kuka ei. Joissain kirkoissa ehtoollisen edellytyksenä on ripittäytyminen.


      • Ymmärrän kyllä pointtisi ja olen jossain määrin samaa mieltäkin. Totta kai tulee ottaa huomioon mitä kyseisessä kirkkokunnassa opetetaan ja ajatellaan.

        Toimimme kuitenkin henkilökohtaisen uskomme pohjalta silloinkin kun olemme "toisessa kontekstissa" eli ei minun tarvitse välttämättä allekirjoittaa toisen kirkon ehtoollisoppia kaikin kohdin, osallistuakseni ehtoolliseen; varsinkin jos ajattelen, että ehtoolliseksi erotettu leipä ja viini on Jumalan todellisuutta ja Hän on siinä läsnä niin kuin on ihmisten käsityksistä riippumatta, ja on tämän tarkoittanut uskovien nautittavaksi. Käsitykset ovat käsityksiä ja ne ovat aina vajavaisia. Vaikka otan huomioon kirkkokuntien korostukset en minä ehtoollisella nauti ko. kirkon oppia vaan Jumalan valtakunnan todellisuutta.

        Uskon, että Jumala ehtoollisessa ja sen kautta välittää minulle todellisuuttaan ihan riippumatta siitä, onko minun tai ko. seurakunnan käsitys ehtoollisesta oikea tai väärä. Tärkeintä on sydämen asenne ja motiivi.

        >Ehtoolliseen osallistuja ei voi eikä edes yksittäinen pappi määritellä sitä, mitä ehtoollinen on, sen tekee asianomaisen kirkon oppi.<

        Kirkon oppi määrittelee ko. kirkon käsityksen ehtoollisesta, ja käsityksiä on monenlaisia, mutta en usko että ehtoollisen todellisuus on riippuvainen käsityksistä ja muuttuu niiden mukana, koska sehän tarkoittaisi, että Jumala muuttaa itseään sen mukaan mitä me vajavaisuudessamme Hänestä ajattelemme.

        Ehtoollinen on sitä mitä se Jumalan asettamana ja Hänen näkökulmastaan on ja uskon että tämä ehtoollisen todellisuus on sama kaikissa kristillisissä seurakunnissa, vaikka niiden opit asiassa ovat eriäviä. Tämän mukaan toimin. Muutenhan en voisi ottaa ehtoollista ollenkaan. Mutta kuten sanoin, otan huomioon myös kirkkokuntien käsitykset ja senkin tähden koen omantuntoni joskus minua rajoittavan ehtoollisyhteydestä, mikä tietysti on surullista.


    • jhdgutds

      Katollinen Ehtoollinen
      - Ehtoolliselle ei saa osallistua muut kuin Katolilaiset ja niiden Apostolisten Kirkkojen jäsenet, joiden Kirkko on Ehtoollisyhteydessä Roomalaiskatolisen Kirkon kanssa. (poikkeuksen tekee ne ei ehtoollisyhteydessä olevat Apostolisten kirkkojen jäsenet, joiden omaa Kirkkoa ei löydy alueelta. Tällöin hänen oma Piispansa ottaa yhteyttä siihen Roomalaiskatoliseen Piispaan, jonka alaisuudessa kyseinen seurakunta on ja he sopivat ehtoollisyhteydestä tämän yhden yksilön ja tämän yhden seurakunnan osalta.
      - Protestantit eivät saa osallistua ehtoolliselle, eikä heidän kirkkojensa kanssa voida tehdä sellaisia sopimuksia kuin Apostolisten Kirkkojen kanssa.
      - Ehtoolliselle ei saa osallistua muuta kuin armon tilassa. Eli jos elää avoliitossa tai muuten Kirkon oppien vastaisesti niin ei voi osallistua Ehtoolliselle. Ehtoolliselle ei myöskään ole asiaa, jos ei ole ripittäytynyt ja katunut syntejään.
      - Jos joku käy hakemassa Ehtoollisen (eli Eukaristian) ilman oikeutusta siihen, niin sitä pidetään todella raskauttavana asiana, jopa kuolemansyntinä.
      - Roomalaiskatolisen Kirkon jäsen ei saa osallistua protestanttisen kirkon ehtoolliseen (vaikka jotkut maallistuneet käyvätkin)

      Käsittääkseni missään Apostolisessa Kirkossa ei ole asiaa Ehtoolliselle, jos elää avoliitossa.

      Apostoliset Kirkot:
      Roomalaiskatolinen Kirkko, Kreikkalaiskatollinen Kirkko, erilaiset Ortodoksikirkot, Koptit, Assyrialainen Kirkko, Armenialainen Kirkko
      Kaikista Kristityistä 51% kuuluu Roomalaiskatoliseen kirkkoon (1,2 miljardia) ja kaikkiin Apostolisiin Kirkkoihin yhteensä 75% kaikista Kristityistä.
      Loput 25% on hajaantunut yli kolmeenkymmeneentuhanteen erilaiseen "kirkkoon"

      • Anonyymi

        kaipa se avioliitto on sellainen juhla ja lupaus kuin leima, ettei tämä pari enää ikinä eroa. Jeesus sanoi Raamatussa että ihmisen kovasydämmisyyden takia on annettu heidän tehdä erokirja, mutta että ennen ei ollut niin, Ihmiset pysyivät avioliitoissaan eroamatta.


    • ateisti

      OMG! Onneksi ei tarvitse tuollaisia asioita murehtia

      • ehtoolisvieras

        Minä olen ruennut käymään ehtoollisella adventtikirkossa, koska siellä noudatetaan Jeesuksen asettamaa jalkainpesua ennen ehtoollista ja viini on alkoholitonta rypälemehua. Siellä ehtoollinen on avoin kaikille kuppikuntaan katsomatta ja Kristusta korotetaan ainoana pelastajana ja syntien sovittajana eikä muita pyhimyksiä siinä rinnalla. "Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, sanoi hän heille: "Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt?
        13. Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.
        14. Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
        15. Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
        16. Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.
        17. Jos te tämän tiedätte, niin olette autuaat, jos te sen teette."Joh.13:12-17


      • Anonyymi
        ehtoolisvieras kirjoitti:

        Minä olen ruennut käymään ehtoollisella adventtikirkossa, koska siellä noudatetaan Jeesuksen asettamaa jalkainpesua ennen ehtoollista ja viini on alkoholitonta rypälemehua. Siellä ehtoollinen on avoin kaikille kuppikuntaan katsomatta ja Kristusta korotetaan ainoana pelastajana ja syntien sovittajana eikä muita pyhimyksiä siinä rinnalla. "Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, sanoi hän heille: "Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt?
        13. Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.
        14. Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
        15. Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
        16. Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.
        17. Jos te tämän tiedätte, niin olette autuaat, jos te sen teette."Joh.13:12-17

        Matteuksen evankeliumi:
        15:15 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus."
        15:16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
        15:17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?"
        Ja kristillisten Kaikkivaltiaasta Jeesuksen ruumiin pilkkaaminen on tavallaan kannipalistiksi eksyttämistä ja eihän ylös nousseella Jeesuksella ollut ruumista vaan opetuslapsen tarkistama keho.

        Paavali on tuomionsa ilmeisesti antanut...:
        1. Kor. 11:28–29 "Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion."
        ------------------------------------
        Jeesuksen evankeliumia; Matteuksen mukaan:
        24:23 "Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
        24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin."

        "...vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee..."
        https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.html
        2.Korinttolaiskirje:11:14 "Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi."
        Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."


    • voitätämaata

      Ehtoollisessa ei ole minkäänlaista syntien anteeksiautomaattia, eikä minkään synnin anteeksisaaminen tarvitse ehtoollista.

      siitä voi liisikin aloittaa sismpänsä tutkimisen.

      kuinka kauan te lutterin lapset vielä meinaatte ontua joka suuntaan?

      • Anonyymi

        Ehtoollinne on minun mielestäni uskossa olevan merkki, että kunnioittaa Jumalaa, muistaa Jeesusta, uskoo, ja odottaa Hänen paluutaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehtoollinne on minun mielestäni uskossa olevan merkki, että kunnioittaa Jumalaa, muistaa Jeesusta, uskoo, ja odottaa Hänen paluutaan.

        kun se viini symbolisoi Jeesuksen ristillä vuodattamaa verta, ja se leipä tarkoittaa ruumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehtoollinne on minun mielestäni uskossa olevan merkki, että kunnioittaa Jumalaa, muistaa Jeesusta, uskoo, ja odottaa Hänen paluutaan.

        Siinä tapauksessa kunnioittavat Jumalaansa kristillisten Kaikkivaltiaasta Jeesuksesta ulostamalla pilkaten!

        Kristillisten Kaikkivaltias Jeesus tarjosi ehtoollisensa OMILLE, KRISTILLISILLE OPETUSLAPSILLEEN eikä paavalilais-luterilaisuuden pakanojen eksyttäjille:

        Eikä Paavali ollut oppikuntineen läsnä Jeesuksen tarjoamassa ehtoollisella MAHDOLLISESTI Barjeesuksen ehtoollis tilaisuudessa jos se kristittyjenkin synnit sovittajaksi uskottu tarjosi omilleen...
        Ap.t. 2:42 Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen? Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä.
        1. Kor. 10:16-17 Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?
        10:17 Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä osalliset."

        Joten pakanat ovat....:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kannibalismi
        "Kannibalismia on tiedetty harjoitetun ensimmäisen ristiretken aikana. Joidenkin ristiretkeläisten tiedetään syöneen kuolleiden vihollistensa ruumiita Ma'aratin valloituksen jälkeen. Sitä harjoitettiin myös marssilla Jerusalemiin. Kyseessä oli luultavasti nälän ja kuumeisuuden yhdistelmä, mahdollisesti myös halu terrorisoida vihollista. Jotkut kieltäytyivät syömästä kristittyjen toveriensa lihaa, mutta söivät tapettujen muslimien ruumiita."


      • Anonyymi

        Ole kiltti niin pääset Korvatunturille:

        Näin se kristittyjen joulupukki muuttuukin uskossa....:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Joulupukki#Suomi
        "Euroopassa Martti Luther halusi korvata mielestään liian paavillistuneen Nikolauksen juhlan ja alkoi opettaa vuonna 1535, että Jeesus-lapsi tuo lahjoja jouluaattona[4] ja kehitti Christkind-juhlan (saks. Kristus-lapsi), jossa lahjat toi Jeesus-lapsi eikä Nikolaus. Sana Christkind muuttui Yhdysvalloissa vuosien saatossa muotoon Kriss Kringle, jota ironisesti pidetään nykyään siellä joulupukin toisena nimenä. Joulupukin ja Kristuksen hahmot ovat siten sekoittuneet toisiinsa.[3]"


    • Anonyymi

      Ehtoollis hullut jotka kulkee kirkon penkissä toisiaan pudottamassa putous Telia media-
      Kenellä on haapärven öljy sheikki tynnyri ehyoolis viini jäte

      • Anonyymi

        bamboleeo setä on nu tereehtynyt tulemaan väärään keskustelupaikkaan!


    • Anonyymi

      Ehtoollisen nauttijan mielestäni tulisi tietää, että raamatun mukaan pilkkaa kristillisten Kaikkivaltiasta Jeesusta.
      Ja monet nauttivat Kaikkivaltiaan Jeesuksen pilkkaamisesta:
      Matteuksen evankeliumi:
      15:15 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus."
      15:16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
      15:17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?

      Ja tuomion on jo Paavalin teksteissä annettu:

      1. Kor. 11:28–29 "Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion."

      • Anonyymi

        ja malja viiniä tarkoittaa Jeesuksen ristillä vuodattamaa verta, unohtui.


    • Anonyymi

      Ehtoollisen tulikintanne ovat todellakin epäraamatullisia jos asiaa ajattelee tarkemmin raamatullisesti:
      Uskontunnustuksen kaltaisuuden vaikutuksien selitykset katekismuksista:
      'Meillä ei ole järkeä'
      'Meillä ei ole ymmärrystä'
      'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
      'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
      'Olemme syntisiä'
      'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'
      'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'
      'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

      "Ulosteen" tekemisestä kristillisten Kaikkivaltiaasta Jeesuksesta on sitä luokkaa pilkkauksena, ettei ole epäselvää ketä todellisuudessa palvellaan kristittyjen oppien eksytyksissä!!!

      Huomatkaa että raamatun mukaan jopa Paavalikin pitää sitä pilkkaa niin pahana, että tuomion varoituksen antaa heille jotka eivät vielä ole pilkkausta suorittaneet....

      Matteuksen evankeliumi:
      15:15 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus."
      15:16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
      15:17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?

      1. Kor. 11:28–29 "Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion."
      -
      SIIS pakana uskon uskovaiset syövät ihmisenkin lihaa uskossa, että saavat uhrin viisauden, tiedon, voiman jne...

      • Anonyymi

        Raamatussa sanotaan, että uskovaiselle olisi hyväksi olla viaton niinkuin kyyyhkynen, mutta viekas niinkuin käärme.


    • Anonyymi

      Kristillisten Kaikkivaltiaan Jeesuksen asettama PYHÄ Ehtoollinen on kristillisille eikä laittomuuden kristityille! Raamatun mukaan Hän asetti ehtoolisen omilleen eikä siellä ollut mukana Paavalia eikä Lutheriakaan.
      Vaikka uskontunnustuksessaan luopuu järjestä ja ihmisyydestään niin jonkin asteinen kunnioitus Kaikkivaltiaisiin ja Heidän Pyhään Henkeen pitäisi kristittyjenkin osata muuhunkin kuin Heidän Pyhään Nimeen rikollisesti tappaa ja tapattaa maailmassa rovioilla syyttömiä ihmisiä; lapsiakin.

      • Anonyymi

        millä roviolla, ne missä se tässä nyt palaa??


    • Anonyymi

      Rippi rippikoulutukset ei ole kristillisten Kaikkivaltiaiden asettamia. Rippi, salarippi, jne on suomessa ollut käytössä laittomuuksiin seurakunnissa syyllistyneiden suojelemiseksi mm lasten hyväksi käyttäjiä jotka pitäisi ilmoittaa poliisille tai lasten suojelusta vastaaville viranomaisille.

      Tehkää se paljon saarnaamanne PARANNUS itse!

      • Anonyymi

        niin, viimeinen lause oli ok, ja sitten vielä sulle: kuin myös!


    • Anonyymi

      Armeijassa ollessani sotilaspastori jo alokas aikana kapteenin konttorissa yritti minua rippikuolutukseen. Tein selväksi hänelle että Suomessa on edelleen voimassa uskonvapautta koskeva Laki ja sen nojalla kieltäyden tarjouksesta.
      Papin lopulta poistuttua kapteeni kysyi "Haluatko aamu ja ilta hartauksista vapaata?"
      Vastasin myöstävästi ja kerroin perusteluni. Keskustelelimme kauan ja hän kertoi tuntevansa lapsuudeni sekä nuoruuden vuodet kolmen sotavammaisen miehen avustajana, isäni oli heistä nuorin.
      Keskustelumme keskeytti kun saimme seuraksemme Everstin! Mietin sitä mahdollisuutta, että tapaaminen oli ennalta suunniteltu...
      Joka tapauksessa se keskustelu "ilman herrotteluja" johti siihen, että ottivat selvää mikä palveluksen ammattialoista kiinnostaisi. Ilmoitin teknilliset kuten ajoneuvojen, aseiden jne huolto ja korjaus mutta myös tarkkuutta vaativat hienomekaniikka. En arvannut, että olin ajatunut hyvää tarkoittavaan ansaa sillä sain 3kk lisää palvelus aikaa lupauksella, että jos kotoani tulee komppanian päällikölle, kapteenille ilmoitus niin saan oikeuden keskeyttää hätatilanteessa ja jo alokas aikana päästä käymään kotona ja tilanteen korjaamisen jälkeen heti takaisin. Kaksi kertaa jouduin keskeyttämään ja sitten kotona tilanteen sai ottaa enoni johon luotin...
      Sotilasvalan annoit everstin ,kapteenin ja vänrikin läsnä ollessa ehdolla, ettei siinä ole uskontoon viittaavaa ja niin se toteutu. Tosin ampumaleirillä kapteeni kysyi miksi minulla on kielteinen asenne uskoon. Kerroin hänelle yhteen vedon niistä raamatun kohdista joita sodassa haavoittuneille lujin heidän pyynnöstä jne jne... Tei myös selväkse sen, etten ole ateisti mutta en halua olla missään tekemisissä rauhan aikanakaan syyttömien ihmisten tappajien kanssa. Jouduin täydentämään kapteenille ketä ne ovat ja kun mainitsin syyttömien lastenkin rovioilla tappamiset niin hän keskeytti ja sanoin itse eronneensa kirkon jäsenyydestä sen vuoksi, ettei halunnut omalle tunnolleen syyttömien ihmisten murhien rahoittajaksi....
      Palattuani kolmen kuukauden jatkokoulutuksesta niin kapteeni oli vastassa ja ilmoitti ettei sinusta tehdä "rivimiestä" ja toimin sen jälkeen asehuollossa oppilaana ja merkin ampuneena apulaisena alokkaiden koulutuksen aikana. Ja sairasosastolla sain oppia paljon josta on edelleenkin hyötyä. Pappikin kävi juttelemassa kanssani (kun en en ollut aamu ja ilta hartauksissa) ja ei kertaakaan puhunut uskosta eikä loukannut minun omaa oikeuttani. Hän kertoi omaa sotien aikaista tapahtumista tarinaansa ja työnsä tärkeydestä puhumatta kertoi, että viellä muutama kuukausi niin hän pääsee eläkkeelle!
      Arvaan hänen nauttivat tai mahdollisesti nauttineen ansaitusta vapaasta...

      • Anonyymi

        Tei myös selväkse sen, etten ole ateisti mutta en halua olla missään tekemisissä rauhan aikanakaan syyttömien ihmisten tappajien kanssa. Jouduin täydentämään kapteenille ketä ne ovat ja kun mainitsin syyttömien lastenkin rovioilla tappamiset niin hän keskeytti

        Mikä rovio ja missä se palaa?et taida olla ihan tässä 2023 paikalla, vaan jossakin ihan muualla laijjailemassa...?? jännä everstiksi haluava mutta kävitko oikeasti edes armeijan??


    • Anonyymi

      Minusta on aivan hullua olla päästämättä uskovaa ehtoolliselle, sehän on kuin kieltäisi häntä tulemasta Jeesuksen luo. Eihän seurakunnan, oli mikä hyvänsä, papit ole vastuussa ehtoolliselle tulijan uskosta, vaan sakramentti on jaettava kaikille jotka sen haluavat vastaanottaa. Sehän on siitä uskojasta kiinni, syökö ja juoko uskoakseen vai turmiokseen.

      • Anonyymi

        Niin varmaan! Pitähään jotenkin kristittyjen saada pilkata kristillisten Kaikkivaltiasta Jeesusta, jos ei muutenkin niin ainakin tekemällä Hänestä "ulostetta":
        Matteuksen evankeliumi:
        15:15 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus."
        15:16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
        15:17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?

        1. Kor. 11:28–29 "Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion."

        Kristillisten Jeesus asetti ehtoollisen vain ja ainoastaan kristillisille omille opetuslapsilleen ja Hänen Nimeen kristiyt eksyttävät ihmisiä pilkkaamaan ymmärtämättöminä Barjeesuksen palvelijoina kristillisten Kaikkivaltiasta... Mitä varten teillä on raamattu kun ette tutki!!!
        https://www.koivuniemi.com
        https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin varmaan! Pitähään jotenkin kristittyjen saada pilkata kristillisten Kaikkivaltiasta Jeesusta, jos ei muutenkin niin ainakin tekemällä Hänestä "ulostetta":
        Matteuksen evankeliumi:
        15:15 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus."
        15:16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
        15:17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?

        1. Kor. 11:28–29 "Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion."

        Kristillisten Jeesus asetti ehtoollisen vain ja ainoastaan kristillisille omille opetuslapsilleen ja Hänen Nimeen kristiyt eksyttävät ihmisiä pilkkaamaan ymmärtämättöminä Barjeesuksen palvelijoina kristillisten Kaikkivaltiasta... Mitä varten teillä on raamattu kun ette tutki!!!
        https://www.koivuniemi.com
        https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible

        Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista ja ristillä vuodattamastansa verstä meidän edestämme jotka Häneen uskomme, syö ja juo itselleen tuomion."

        kappas, unohtui tärkein


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista ja ristillä vuodattamastansa verstä meidän edestämme jotka Häneen uskomme, syö ja juo itselleen tuomion."

        kappas, unohtui tärkein

        ja mietin sitä baaarissa istuvaa ukkoa joka kutsuttaa itseään baati jeesukseksi, missä kaupungissa se sekoilee?


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        joo kiitti, selitä lyhyseti sisältö, kun en uskalla availla tuntemattomia linkkejä


    • Anonyymi

      Ehtollisen valinta oma valinta kristiliisten Jeesuksen pilkkaamiseksi.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein
      "Suhde uskontoon

      Einstein piti elämänsä loppuvaiheissa henkiolentoihin uskomista lapsellisena[59] eikä uskonut jumalaan, joka olisi antropomorfinen, itsenäinen persoonallisuus ja rankaisisi tai palkitsisi. Nuoremmalla iällä hän mainitsi, vuonna 1929, rabbi Herbert Goldsteinille uskovansa Spinozan jumalaan. Toisin sanoen jumalaan, joka on substanssi eli luonto.[59] Einstein käytti paljon uskoon ja jumalaan perustuvia vertauksia, mutta ne eivät silti todista Einsteinin uskovan jumalaan. Kuuluisin tällainen ilmaisu lienee "Jumala ei heitä noppaa". Einstein merkitsi virallisiin dokumentteihin usein olevansa uskontokuntaan kuulumaton, mutta kirjoitti olevansa juutalainen, jos uskontokunta oli pakko valita.
      ...................................
      Einstein kirjoitti tiedelehti Natureen vuonna 1940 artikkelin Science and Religion, jossa pohti uskonnon ja tieteen välistä ristiriitaa. Artikkeli antaa kuvan, että Einstein piti tieteen ja uskon välisiä eroavaisuuksia väärinymmärryksinä. Vuonna 1954 hän taas kirjoitti erittäin uskontovastaisen kirjeen saksalaisfilosofi Eric Gutkindille. Kirjeessä hän kuvailee uskontoa lapselliseksi taikauskoksi ja haukkuu Raamatun kokoelmaksi alkukantaisia legendoja. Einstein myös kieltää juutalaisten aseman valittuna kansana. Hän kirjoittaa: ”Heillä [juutalaisilla] ei ole mitään erityisominaisuuksia muihin ihmisiin nähden. Minulle juutalainen uskonto on kuten kaikki muutkin: lapsellisten taikauskojen ruumiillistuma.” "Minulle sana "jumala" ei ole muuta kuin inhimillisen heikkouden ilmaisu ja tuote. Raamattu on kokoelma kunniallisia mutta alkukantaisia legendoja, jotka ovat melko lapsellisia. Edes hienostuneet tulkinnat eivät voi tätä asiaa muuttaa," Einstein toteaa kirjeessään.[60] "

      • Anonyymi

        se einstein kuoli jo vuosikymmeniä sitten, uudet tieteen jutut on avattu ja vanhat suljettu, eikä tiede kumoa uskonasioita, vaan itse olen löytänyt niistä teoriaa tukevia todisteita, kuten vaikka israelin kaivaukset, joissa on löydetty Raamatussa mainittuja paikkoja, jos viitsit tutkia asiaa googlen kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se einstein kuoli jo vuosikymmeniä sitten, uudet tieteen jutut on avattu ja vanhat suljettu, eikä tiede kumoa uskonasioita, vaan itse olen löytänyt niistä teoriaa tukevia todisteita, kuten vaikka israelin kaivaukset, joissa on löydetty Raamatussa mainittuja paikkoja, jos viitsit tutkia asiaa googlen kautta.

        Tämä on kristittyjen Barjeesusta kristillisten Kaikkivaltiaan Jeesuksen Nimeen palvelevien laittomuuden sairasta epäpyhyyttä;
        https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-jumalanpilkka

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kannibalismi
        "Kannibalismia on tiedetty harjoitetun ensimmäisen ristiretken aikana. Joidenkin ristiretkeläisten tiedetään syöneen kuolleiden vihollistensa ruumiita Ma'aratin valloituksen jälkeen. Sitä harjoitettiin myös marssilla Jerusalemiin. Kyseessä oli luultavasti nälän ja kuumeisuuden yhdistelmä, mahdollisesti myös halu terrorisoida vihollista. Jotkut kieltäytyivät syömästä kristittyjen toveriensa lihaa, mutta söivät tapettujen muslimien ruumiita."

        Tällaisiksi kukaan lapsi tai alaikäinen nuori EI ole syntynyt:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole järkeä'
        'Meillä ei ole ymmärrystä'
        'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
        'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
        'Olemme syntisiä'
        'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'

        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
        'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'

        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
        'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se einstein kuoli jo vuosikymmeniä sitten, uudet tieteen jutut on avattu ja vanhat suljettu, eikä tiede kumoa uskonasioita, vaan itse olen löytänyt niistä teoriaa tukevia todisteita, kuten vaikka israelin kaivaukset, joissa on löydetty Raamatussa mainittuja paikkoja, jos viitsit tutkia asiaa googlen kautta.

        Mutta kristittyjen Herrat elävät heidän aivoissa....:
        Kristityt = Paavalin perustamien seurakuntien uskovaisia apostoleineen ja herra jumalineen joille Jeesuksen ei perustanut seurakuntia eikä heillä ole Jeesuksen opetuslapsia vaan apostoleita. https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.html "Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."

        Kristillisten osalta tilanne on vakaampi...
        Kristilliset = Kaikkivaltiaan Lait antaneen Jeesuksen sekä Hänen kristillisten opetuslapsien perustamien seurakuntien Jumalan ja Jeesuksen Lain ja oppein ymmärtäväisiä seurakuntalaisia Jeesuksen opetuslapsineen Laille kuuliaisten Pyhän Hengen avulla raamatun mukaan:
        Ilm. 2:1-29 Pergamos, Tyatira, Sardes, Smyrna, Filadelfia, Efeso, Laodikea.


    • Anonyymi

      alkoholistit yleensä osallistuu ehtoollisille !

    • Anonyymi

      > Kuka voi osallistua ehtoolliselle?

      Jeesus asetti ehtoollisen opetuslapsilleen. Ei rajoittanut sitä, mutta kannattaa kyllä lukea mitä Jeesus sanoi asiasta. Se on uuden liiton merkki. Kun ottaa osaa ehtoolliseen, ottaa osaa tuohon uuteen liittoon, jonka Jumala teki Jeesuksen kautta.

      "Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni." Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan."
      Luuk. 22:19-20

    • Anonyymi

      Jori ei pysty. Jori on nääs valinnut lapsensa. Joria kiinnostaa vain budjetit. Jori ei ikinä kiinnity mihinkään kaupunkiin. Jori on ihan Jori.

    • Anonyymi

      Kristillisten Kaikkivaltiadein ja Heidän Pyhän Hengen pilkkamisesta on kristitiyille laadittu eksytyts tuomioineen.

      Matteuksen evankeliumi:
      15:15 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus."
      15:16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
      15:17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?

      Ja kristillisten Kaikkivaltiaasta Jeesuksen ruumiin pilkkaaminen on tavallaan kannipalistiksi eksyttämistä ja eihän ylös nousseella Jeesuksella ollut ruumista vaan opetuslapsen tarkistama keho.

      Paavali on tuomionsa antanut...:
      1. Kor. 11:28–29 "Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion."

      Uskontunnustuksen antaminen on ihmisyyden vastainen ja uskonvapauden periaatetta vastaan:
      'Meillä ei ole järkeä'
      'Meillä ei ole ymmärrystä'
      'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
      'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
      'Olemme syntisiä'
      'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'
      'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'
      'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kaikki kristillisten Kaikkivaltiaita ja Heidän Pyhää Henkeä pilkkavat!

      Kristittyjen "Herran pyhä ehtoolinen" on kristillisten Kaikkivaltiaan Jeesuksen pilkkamis rituaali jossa Hänestä tehdään "ulostetta" ja Paavalinnekin on siitä tuomion vartoituksen antanut:
      15:15 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus."
      15:16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
      15:17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?
      15:18 Mutta mikä käy suusta ulos, se tulee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen.
      15:19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.
      15:20 Nämä ihmisen saastuttavat; mutta pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä."
      15:21 Ja Jeesus lähti sieltä ja vetäytyi Tyyron ja Siidonin tienoille."

      1. Kor. 11:28–29 "Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion."

      Pakanallista oppia:
      Ap.t. 2:42 Eikö malja, jonka me siunaamme, ole yhteys Kristuksen vereen? Ja eikö leipä, jonka me murramme, ole yhteys Kristuksen ruumiiseen? Leipä on yksi, ja niin mekin olemme yksi ruumis, vaikka meitä on monta, sillä tulemme kaikki osallisiksi tuosta yhdestä leivästä.
      1. Kor. 10:16-17 Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?
      10:17 Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä osalliset."

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kannibalismi
      "Kannibalismia on tiedetty harjoitetun ensimmäisen ristiretken aikana. Joidenkin ristiretkeläisten tiedetään syöneen kuolleiden vihollistensa ruumiita Ma'aratin valloituksen jälkeen. Sitä harjoitettiin myös marssilla Jerusalemiin. Kyseessä oli luultavasti nälän ja kuumeisuuden yhdistelmä, mahdollisesti myös halu terrorisoida vihollista. Jotkut kieltäytyivät syömästä kristittyjen toveriensa lihaa, mutta söivät tapettujen muslimien ruumiita."

    • Anonyymi

      On se kumma, seurakuntailainen ei siedä ja sistori että vasta ahdistuksen jälkeen tulisi.

    • Anonyymi

      Katolisessa kirkossa ainakaan ehtoolliselle ei voi osallistua jos ei ole ripittäytynyt vakavasta synnistä, tai luonnollisesti jos vakava synti ei ole vielä päättynytkään. Avioliiton ulkopuolinen yhdessä asuminen seksisuhteesta puhumattakaan on esimerkki vakavasta synnistä, jonka jatkuessa ehtoolliselle ei voi osallistua.

      Itse kuulun luterilaiseen kirkkoon, joskin haluan vielä jonakin päivänä liittyä katoliseen. Tällä hetkellä elän avoliitossa, ja meillä on myös lapsi. Tajusin että avoliitossa eläminen ei ole ok vasta kun olin jo raskaana. Olemme menossa pian naimisiin, mutta tällä väliajalla olen joutunut ja joudun vielä papin aameneen asti painimaan tämän asian kanssa, ja että voinko vastaanottaa Herran ehtoollista vaikka luterilaisessa kirkossa ei käsittääkseni ole samanlaista selkeää kantaa kuin katolisessa.

      • Anonyymi

        Ethän sinä luterilaisena katolisen kirkon ehtoolliselle edes pääse, sinne pääsee vain katolilaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ethän sinä luterilaisena katolisen kirkon ehtoolliselle edes pääse, sinne pääsee vain katolilaiset.

        Jäin miettimään tätä että eikö yleisesti opeteta että ehtoollisessa saa synnit anteeksi? Ja sitten kuitenkin pitäisi olla "puhdas" kun menee ehtoolliselle? Eikö nämä ole ristiriidassa keskenään. Olisiko tässä sotkettu alttarin sakramentti, joka oli enemmänkin juutalainen muotomeno ja Jeesuksen asettama ehtoollinen,joka taas oli Hänen ruumiin ja veren syömistä ja juomista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jäin miettimään tätä että eikö yleisesti opeteta että ehtoollisessa saa synnit anteeksi? Ja sitten kuitenkin pitäisi olla "puhdas" kun menee ehtoolliselle? Eikö nämä ole ristiriidassa keskenään. Olisiko tässä sotkettu alttarin sakramentti, joka oli enemmänkin juutalainen muotomeno ja Jeesuksen asettama ehtoollinen,joka taas oli Hänen ruumiin ja veren syömistä ja juomista.

        Siis pakanallinen kristillisten Kaikkivaltiaan Jeesuksen pilkkaamis rituaali sillä ylösnuosseella Jeesuksella oli opetuslapsen tarkistama KEHO eikä ruumis!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ethän sinä luterilaisena katolisen kirkon ehtoolliselle edes pääse, sinne pääsee vain katolilaiset.

        Pääsevät pilkkaamaan kristillisten Kaikkivaltiasta Jeesusta tekemällä Hänestä "ulostetta."
        Matteuksen evankeliumi:
        15:15 Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus."
        15:16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
        15:17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?
        15:18 Mutta mikä käy suusta ulos, se tulee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen.
        15:19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.
        15:20 Nämä ihmisen saastuttavat; mutta pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä."
        15:21 Ja Jeesus lähti sieltä ja vetäytyi Tyyron ja Siidonin tienoille."

        tuomio:
        1. Kor. 11:28–29 "Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      302
      6907
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2079
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1297
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1166
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1076
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      982
    Aihe