Olen saanut käsiini vanhan 60 luvun Tunturin ja siinä pitäs
nostaa sarvia? avataanko se siitä tangosta vai siitä mutterista sarvien keskellä?
Miten sarvia nostetaan mummonpyörässä?
26
6005
Vastaukset
- olikonäinvai
jos vanhan muisti pelaa niin se mutteri siinä tangon keskellä on se avain sarvien nostoon.
- olikonäinvai
jäi mainitsematta jotta älä nosta liikaa, katso noston yläraja siitä sisältä tulevasta osasta.
Juuri näin.
Siellä on siis seuraavan kuvan mukainen kiilamekanismi sisällä: http://www.montaguebikes.com/assets/images/ownermanual/stem-diagram.jpg
Eli siis ohjainkannattimen, "stemmin" päällä oleva pultti löysälle, korotus halutulle korkeudelle ja pultti uudelleen kireälle.
Varovainen on syytä olla aina ohjaustankoon liittyvissä asioissa, mutta hysteerinen ei tarvitse olla. Ohjainkannattimen korkeutta voi hyvin säätää itse, kunhan sitä ei korota niin korkealle, että merkkiviiva näkyy. Myöskään sitä ei ole syytä tunkea aivan pohjaan, sillä siellä saattaa olla kapeampi kohta ruotoputkessa, johon kiila ei tartu kunnolla, ks. http://sheldonbrown.com/handsup.html#danger
Jos stemmi on ruostunut jumiin eikä lähde liikkeelle sovinnolla, voi olla parempi viedä pyörä huoltoon. Silloin täytyy käyttää irrotusöljyä, jota pääsee helposti ohjainlaakeriin huuhdellen voitelurasvan pois. Ohjainlaakeri täytyy tällöin avata ja huoltaa.
- pyöräilijä_NM
Älä kajoa siihen mutteriin. Säätöstemmi asennettiin minun pyörääni ja sillä sitten sain itse nostettuna tankoa. Maksaa n parikymppiä ja on turvallinen tapa.
- äläs-sekoile
Säätöstemmeissä ei todellakaan ole yhtään mitään turvallista. Täysin tarpeeton ylimääräinen liitos, joka notkuu, natisee ja pahimmassa tapauksessa katkeaa pultin pettäessä.
Kiilastemmin korkeussäätö taas on täysin asiallinen ja virallinen toimenpide. - Pomppukeppi
" Säätöstemmi asennettiin minun pyörääni ja sillä sitten sain itse nostettuna tankoa. "
Säätöstemmin ongelma on se että se ei oikeastaan nosta tankoa vaan kiertää sitä ohjausakselin suhteen. Nostaminen siis aina samalla myös tuo tankoa lähemmäs ajajaa. Tämä vaikuttaa niin ajoasentoon kuin ohjaustuntumaankin. "Oikea" tangon nosto pitää etäisyyden samana ja vain nostaa tankoa. Tällöin pyörän mitat pysyvät samoina kuten ohjaustuntumakin. - Pomppuheppi
"Säätöstemmin ongelma on se että se ei oikeastaan nosta tankoa"
Siinäpä varsinainen insinööri. Tanko todellakin nousee ylöspäin, vaikkakin se myös siirtyy lähemmäksi satulaa. Säätöstemmejä löytyy myös eri pituisena, jolloin tuo satula/tanko välin lyheneminen ei ole ongelma. Erittäin usein tankoon liian kaukana, jolloin säätö stemmi on siihenkin oiva apu. Hyvä varuste, jolla saadaan ajoasentoa muuteltua. - Pomppukeppi
Pomppuheppi kirjoitti:
"Säätöstemmin ongelma on se että se ei oikeastaan nosta tankoa"
Siinäpä varsinainen insinööri. Tanko todellakin nousee ylöspäin, vaikkakin se myös siirtyy lähemmäksi satulaa. Säätöstemmejä löytyy myös eri pituisena, jolloin tuo satula/tanko välin lyheneminen ei ole ongelma. Erittäin usein tankoon liian kaukana, jolloin säätö stemmi on siihenkin oiva apu. Hyvä varuste, jolla saadaan ajoasentoa muuteltua."Siinäpä varsinainen insinööri. Tanko todellakin nousee ylöspäin, vaikkakin se myös siirtyy lähemmäksi satulaa. "
Kyllä mutta koska se liikkuu aina samalla kahteen suuntaan ja vielä kaaren muotoista rataa, molempien (siis korkeuden ja etäisyyden) saaminen samaan aikaan juuri oikeiksi on aika konstikasta.
"Säätöstemmejä löytyy myös eri pituisena, jolloin tuo satula/tanko välin lyheneminen ei ole ongelma."
Ei toki jos osaa valmiiksi laskea sen, minkä pituisella stemmillä juuri se oikea yhdistelmä korkeudesta ja etäisyydestä sekä ohjaustuntumasta toteutuu. On vain käytännössä paljon helpompi operoida tavallisella stemmillä jolloin katsotaan erikseen korkeus ja erikseen etäisyys sitten stemmin pituutta muuttamalla.
Säätöstemmi on kuin konttorituoli jossa istuinosan korkeus ja selkänojan kallistus eivät olisi itsenäisiä säätöjä vaan kallistus muuttuisi aina korkeuden mukaan. Harva pitäisi sitä ongelmattomana asiana hyvän istuma-asennon saamisessa.
"Erittäin usein tankoon liian kaukana, jolloin säätö stemmi on siihenkin oiva apu. "
Käytännössä säätösetemmiä käytetään liian usein siihen että pyritään saamaan mahdollisimman pysty ajoasento pyörään johon sellaista ei ole alunperin suunniteltu. Sitten ohjaus on liian nopea ja ajo-ominaisuudet hukassa.
Paljon parempi vaihtoehto olisi valita valmiiksi sekä sopivan kokoinen pyörä että pyörä jossa on itselle mieluinen ajoasento. Mutta kun pitää saada se tarjouksessa oleva pyörä jonka kyllä myyjän mukaan saa sopivaksi sillä säätöstemmillä.
- täystollo
Mistä te puhutte? ohjausakseli, säätöstemmi, kiilastemmi?
Avataanko se mutteri (tavallinen, avaimella)ohjaustangon päältä vai
pitääkö paksun tangon varresta kääntää tai avata käsin tuo mutteri vai mikä se on?- Tuna_kuski_Oulu
Älä hyvä mies koske siihen mutteriin (turvallisuus seikka). Vie aamusta pyöräsi valtuutetulle huoltoliikkeelle, jolloin siihen asennetaan tuo jo ylempänä ihmetysta aiheuttanut säädettävä ohjainkannake, tutummin säätöstemmi. Nuo "asiantuntijat" eivät oikein ymmärrä näitä huolto ja korjaus toimenpiteitä, jotka taas tavalliselle pyöräilijöille ovat päivän selviä. Pyörien hinnoista ja ajovarusteista ymmärtävätkin sitten liikaa.
- luulentietäväni
Molempia mutteria sekä pulttia muistaakseni löysätään vähän ja sitten nostamalla ja kääntelemällä tankoa ylös siten että etupyörä on jalkojen välissä.
Tanko suoraan ja pultti sekä mutteri kireelle. - entiedämitään
Kiitos, tulihan se ymmärrettävä (luultavasti)neuvo vihoviimein, kokeillaan, onko muuten siinä varressa oleva ylimmäinen kiekko
joku lukitus? Siinä on muutama reikä ? Jota naputellaan meisselillä auki ennenkuin Voi avata seuraavan? - TeeItse123
Tähän säätöön ei ehkä kannata ostaa huolto-opasta, mutta aika moni vastaava selvii niistä kuvista äkkiä.
N. 25€ hinta tulee äkkiä takas kun ei tarvitse jonottaa ja odotella huoltoa tai ohjeita.- TeeItse123
Tältä sivulta
http://sheldonbrown.com/handsup.html
löytyy aika hyvät kuvat rakenteesta. On vanhaa (kiila) ja uudempaa systeemiä kuvattuna.
Alfamerin kirjasta on näköjään tullut uudempi painos (vanhempikin kelpaisisi tähän kohtaan).
- pp_asent
Tankoa nostamaan joudut hommaamaan ohjain kannakkeen, joka on jyrkemmässä kulmassa, kuin nykyinen. Jos haluat, ettei tanko tule lähemmäksi satulaa, ota se huomioon ohjainkannaketta hankkiessasi, eli ohjainkannake tulee olla pidempi. Pyöräliikkeistä ja motonetista löytyy myös säädettävä ohjainkannake, jolla tangon nosto käy helposti. Pyörän huoltotoimenpide ei ole rakettitiedettä, mutta jos olet epävarma lopputuloksesta, niin käytä pyöräsi ohjainkannake vaihdossa huoltoliikkeessä.
- TeeItse1234
Ei sieltä Motonetistä kaikkea löydy, kuten tätä sovitetta, joka tarvitaan vanhaan pyörään.
Kuva siitä
http://www.veloshop.fi/deda-elementi-spada-quill-ohjainkannatin-adapteri.html
http://www.bikeshop.fi/Zoom_1_1_1_8_adapteri/ekauppa/pSM2870/ - pp_asent
Älä sekoita asioita, joista et tiedä. Tässä MOTONETISTA löytyvä osa, jolla aloittajan ongelma ratkeaa:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/383020/Ohjainkannatin-saadettava-318mm-90mm
https://www.motonet.fi/fi/tuote/383019/Ohjainkannatin-saadettava-254mm-90mm
Kuvaa ei ole, mutta kyseinen osa vaan ja ongelma poistuu.
Ps. ohjainkannake kulkee meidän pyöräilijöiden keskuudessa nimellä "säätöstemmi" (tämä tiedoksi) - TeeItse123
pp_asent kirjoitti:
Älä sekoita asioita, joista et tiedä. Tässä MOTONETISTA löytyvä osa, jolla aloittajan ongelma ratkeaa:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/383020/Ohjainkannatin-saadettava-318mm-90mm
https://www.motonet.fi/fi/tuote/383019/Ohjainkannatin-saadettava-254mm-90mm
Kuvaa ei ole, mutta kyseinen osa vaan ja ongelma poistuu.
Ps. ohjainkannake kulkee meidän pyöräilijöiden keskuudessa nimellä "säätöstemmi" (tämä tiedoksi)Epäilen suuresti noiden sopivan 60-luvun pyörään ilman sovittimia, jos siihen ei ole vaihdettu osia. Silloin ei ole vielä valmistettu ahead-tyyppiin ohjainkannattimia kokoa 1 1/8 tuumaa.
- Fillaristivuodesta71
Näin kiila vapautuu ja stongan nostaminen helpottuu.
Ja sitten kiristät mutterista kun oikea korkeus on löytynyt ja
siihen voi mennä oman kokemukseni 2-3 kertaa uudella pyörällä.
Älä edes lue noita säätöstemmeistä, jos haluat pitää fillarisi alkuperäisenä. - kredfodh
Eikai tuollasia tarvi 60 luvun pyörissä?Miten ne tuolloin sääti sarvien korkeutta ?Mutteria vaan löysälle ja vispataan sarvia ylös tai alas, nämä neuvojat elävät nykypyörien maailmassa.
- polkija_
Säätöstemmillä tangon nosto onnistuu kaikenikäisissä pyörissä. Maksaa n parikymppiä.
- laskepersettä
Laske vähä penkkiä, helpompi homma. Noissa pyörissä se sarvien korkeus on yleensä sopiva.
- 16-9
Ei missään tapauksessa saa laskea satulaa, jos satula on jo oikealla korkeudella.
Se on heihei nivelille jos satula on väärällä korkeudella. Myös pyöräilyn tehokkuus kärsii satulan väärästä korkeudesta.
- wwswwdwd
Mikä on kellekkin se satulan oikea korkeus. Ihmiset on eri kokosia ja toiset tykkää
ajaa korkealta toiset matalammalta, että saa jalat maahna valoissa.- Pomppukeppi
Polkemisen tehokkuuden kannalta on olemassa vain yksi oikea satulan korkeus. Siis sellainen jossa jalka jää ihan vähän polvesta koukkuun kun poljin on alhaalla eikä lantio kuitenkaan keinu poljettaessa.
Jos pyörä on rungoltaan ajajalle sopivan kokoinen, jalat saa kyllä maahan tällä satulan korkeudella. Ongelma voi olla näissä "yhden koon pyörissä" jotka saattavat olla ihmisille hyvinkin paljon väärän kokoisia. Silloin satulaa saattaa joutua laskemaan optimaalista korkeutta matalammalle siksi että saa jalat maahan.
- Anonyymi
Mummopyörät on hirveitä ajettavia , rungon kulmat on liian vinot , rungosta puuttuu vaakaputki , minkä vuoksi runko ei voi olla tukeva . Ollaan hakoteillä , jos kuljettajan paino on kokonaisuudessaan satulan päällä , eikä lainkaan käsillä , jalkajarru on myös asia , jonka voisi laissa kieltää ..Mummopyörien suosikit on varmaan luomuhuuhailijoita
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152101Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi822033- 1011357
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1301145Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771097Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen91064Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 61798
- 59741
Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.244708