SRK-lestadiolaisuuden ja ruotsinkielisen LLF:n ero

opillinen

Miten OPILLISESTI eroaa SRK-lestadiolaisuus ja ruotsinkielinen "pikkuesikoisuus" LLF?

Tällä palstalla on joku joskus kirjoittanut, että "Larsmon, Ähtävän, Pietarsaaren yms. lestadiolaiset eivät koskaan ole kuullut SRK:hon" (ja on viitannut jonkin Erik Wentin joskus 1963 julkaistamaan kirjaan 'Laestadianismen i Svenska Österbotten', lestaadiolaisuus ruotsinkielisellä pohjanmaalla), ja on todennut että "tänä päivänäkin nämä lestadiolaiset ruotsinkielisellä Pohjanmaalla, Larsmossa, Ähtävällä jne. kuuluvat eri järjestöön kuin Rauhan sana".

Onko tuo ruotsinkielinen Laestadianernas Fridsföreningars Förbund (LLF) suomenkielisen Lähetysyhdistys Rauhan sanan (LYRS) sisarjärjestö samalla tavalla kuin esimerkiksi SRK:ta ja Ruotsissa oleva SFC:tä ja Amerikan LLC:tä pidetään toistensa sisarjärjestönä?

Onko siis ruotsin kielinen LLF opillisesti ihan sama kuin LYRS? Jos ei, niin mitä eroa niillä OPILLISESTI on?

Miten SRK-lestadiolaisuus ja ruotsinkielinen LFF eroaa OPILLISESTI toisistaan? Hyväksyytäänkö LLF:n piirissä joitakin asioita, joita SRK-lestadiolaisuudessa ei hyväksytä?

59

2675

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KunnonJuntti

      Ero siinä että naiset näyttävät jotenkin enemmän ruotsalaisilta kuin lestadiolaisilta. Toki ruotsalaissakin on kauniita, mutta tuo heimo on perushurrin näköistä kohoposki-teräväleukaa joka ei viehätä valtaosaa edes ähtävässä.

    • temalanjurve

      Ei ole mitään väliä miten joku eroaa opillisesti vanhoillislestadiolaisuudesta. Kaikki muut ovat eriseuraan menneet eivätkä kostu kunniaan.

      • oikeaoikea

        Millä perusteella SRK-lestadiolaisuus on "ainut oikea"?


      • autttaja
        oikeaoikea kirjoitti:

        Millä perusteella SRK-lestadiolaisuus on "ainut oikea"?

        Hei!

        Kun Sinä nyt näytät yön mittaan olevan palstalla, niin kuin minäkin täällä nyt poikkeilen, vaikka nyt puuhastelenkin muuta, niin Sinähän voisit kuunnella seuroja tuon linkin takaa esimerkiksi tänään lauantaina Helsingistä ja Oulusta:

        http://www.nettiseurat.info/

        Ihminen kaiken kaikkiaan on melko pieni ja mitätön iankaikkisuudessa, oikeastaan liian pieni ymmärtämään mitään jumalallisista totuuksista. Siksi meidän jokaisen rukous sopisi olla, että Jumala olisi meille armollinen ja auttaisi meitä...


      • JumalaOnRakkaus
        autttaja kirjoitti:

        Hei!

        Kun Sinä nyt näytät yön mittaan olevan palstalla, niin kuin minäkin täällä nyt poikkeilen, vaikka nyt puuhastelenkin muuta, niin Sinähän voisit kuunnella seuroja tuon linkin takaa esimerkiksi tänään lauantaina Helsingistä ja Oulusta:

        http://www.nettiseurat.info/

        Ihminen kaiken kaikkiaan on melko pieni ja mitätön iankaikkisuudessa, oikeastaan liian pieni ymmärtämään mitään jumalallisista totuuksista. Siksi meidän jokaisen rukous sopisi olla, että Jumala olisi meille armollinen ja auttaisi meitä...

        Miksi Jumala e niin tekisi itsestään selvyytenä, onhan Jumala Rakkaus, toisin kuin sun ja muiden hihhulien versioissa jossa Rakkaus on ehdollinen?


        ##Ihminen kaiken kaikkiaan on melko pieni ja mitätön iankaikkisuudessa##

        Niin juuri, ja sinäkin "idiootti" olet uskoteltu uskomaan, että sillä pienellä ihmisellä on suuren iankaikkisuuden edessä valinnan ymmärrys. Ja sekin valikoiduille tarjottuna, arpomalla ja textien varassa, ota tai jätä ;)))

        Eheiii, ihmisen aivoilla ei ole ymmärrystä tekemään noin isoja havaintoja, hyvä jos tajuaa ottaa omat rahansa pankista ja juosta.. hyvin maalliset ymmärrykset on aivoihimme annettu..


      • rukkoilija
        JumalaOnRakkaus kirjoitti:

        Miksi Jumala e niin tekisi itsestään selvyytenä, onhan Jumala Rakkaus, toisin kuin sun ja muiden hihhulien versioissa jossa Rakkaus on ehdollinen?


        ##Ihminen kaiken kaikkiaan on melko pieni ja mitätön iankaikkisuudessa##

        Niin juuri, ja sinäkin "idiootti" olet uskoteltu uskomaan, että sillä pienellä ihmisellä on suuren iankaikkisuuden edessä valinnan ymmärrys. Ja sekin valikoiduille tarjottuna, arpomalla ja textien varassa, ota tai jätä ;)))

        Eheiii, ihmisen aivoilla ei ole ymmärrystä tekemään noin isoja havaintoja, hyvä jos tajuaa ottaa omat rahansa pankista ja juosta.. hyvin maalliset ymmärrykset on aivoihimme annettu..

        meidän jokaisen rukous sopisi olla, että Jumala olisi meille armollinen ja auttaisi meitä...


      • Anonyymi

        Juu kaikki jotka eivät hyväksy srk-valtakunnan lasten insestejä ja kaikkien muitten tuomitsemista (sekin vastoin Jumalan sanaa ja on majestettirikos) eivät kostu srk-valtakunnnan kuumaan taivaaseen.


      • autttaja kirjoitti:

        Hei!

        Kun Sinä nyt näytät yön mittaan olevan palstalla, niin kuin minäkin täällä nyt poikkeilen, vaikka nyt puuhastelenkin muuta, niin Sinähän voisit kuunnella seuroja tuon linkin takaa esimerkiksi tänään lauantaina Helsingistä ja Oulusta:

        http://www.nettiseurat.info/

        Ihminen kaiken kaikkiaan on melko pieni ja mitätön iankaikkisuudessa, oikeastaan liian pieni ymmärtämään mitään jumalallisista totuuksista. Siksi meidän jokaisen rukous sopisi olla, että Jumala olisi meille armollinen ja auttaisi meitä...

        Pari tarkennusta näin aamulla.
        1. Jos olet kuullut vaikka 40 VL saarnaa olet kuullut kaikki saarnat, nehän on muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta vain toistoa, että oppi pysyy ilman Raamattuakin.
        2. Jos leikkii kristillisyyttä, on hyvä todeta edes yksi jae Raamatusta (vaikka tyhjää ristiä ei juuri näe Rauhanyhdistyksen seinässä) että Jumalan ei ole puhun pakanakansoille vielä yhtään mitään, mutta on luovuttanut kaiken vallan Pojalleen Jeesukselle.

        Hoks. Matt. 28;17 Kun he näkivät hänet, he kumarsivat häntä, joskin muutamat epäilivät.
        18 Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. (Vahvistus Dan. 7:14; Matt. 11:27).
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

        En ole kuullut, että asioista, Jeesuksen kaikkivaltiaisuudesta, en lähetystyöstä Jeesuksessa, Jumala ei ole koskaan vaatinut lähetystyötä, oman kansansa Israelin lisäksi.

        Olette pahasti hakoteillä.


      • rukkoilija kirjoitti:

        meidän jokaisen rukous sopisi olla, että Jumala olisi meille armollinen ja auttaisi meitä...

        Jumalalla ei ole armoa, muuta kun Poikansa Jeesuksessa, jolla on kaikki valta.


    • Essebo

      Minä olen saanut sen käsityksen,että suurin ero on että meidän mielestä emme voi sanoa missä kristityt elää ja kulkee tässä mailmassa.
      Mutta kyllä asiaa on vaan niin että myös meidän LFF piirissä jumalan henki todistaa meidän hengen kanssa että olemme jumalan lapsia, näin olen saannut sen kokea. Tietysti heikkoudessa vaeltamme , aika on paha,synti tarttuu ,epäilykset tulee jne. Mutta onneksi meillä on armollinen jumala joka muistutta meille pyhän hengen ja sanan kautta että saamme elää synnin pois panijana ja armon kerjäläisinä. Sillälailla myös meidänkin usko armosta säilyy puhdassa omatunnossa. Ja kun meillä on jumalanpojan usko sydämessa ja panemme luotamuksen häneen, pääsemme me myös kerran perille taivaaseen.

      Terv. ÄHTÄVÄSTA
      DS

    • Sretgaelsi

      Mitään raamatullista perustetta ei ole sille, että maailman väestöstä ainoat pelastuvat aikuiset / ei keh.vammaiset olisivat vanhoillisia. Jos vanhoilliset olisivat oikeassa, aikuisista / ei keh.vammaisista ihmisistä helvettiin olisi matkalla yli 99,99 % maailman väestöstä. Ei Jumala näin rajoittunut ole.

      • ei_kai_Jumala

        "rajoittunut" ole. Hänellä vain on se piskuinen laumansa.


      • ei_kai_Jumala kirjoitti:

        "rajoittunut" ole. Hänellä vain on se piskuinen laumansa.

        Luuk 12;32 "Älä pelkää, pieni laumani. Teidän Isänne on päättänyt antaa teille valtakunnan.
        33 "Myykää, mitä teillä on, ja antakaa köyhille. Hankkikaa kukkarot, jotka eivät tyhjene, kootkaa taivaisiin aarre, joka ei ehdy. Siellä ei varas pääse siihen käsiksi eikä koi tee tuhojaan.

        Mieti sitä, kenelle Jeesus tämän sanoi kontekstissa? Ei ainakaan SRK;lle, sillä koko Kerhoa ei edes ollut Israelissa 2000v sitten, mutta Hän sanoi sen omille opetuslapsilleen, lue se jakeesta 22. Silloinhan Jeesuksen seuraajia oli vain muutama sata.
        Jotain rotia VL tulkintoihin.


    • Lutherilainen

      Luther opettaa:
      ”Minä uskon, että maan päällä on pelkkien pyhien pyhä, pieni joukko ja seurakunta yhden ainoan pään, Kristuksen, alaisena, Pyhän Hengen kokoon kutsumana. Se on samassa uskossa, mielessä ja käsityksessä; sillä on monenlaisia lahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, vailla ryhmittymisiä ja jakautumisia. Minäkin olen sen osa ja jäsen, sen omistamista rikkauksista osallinen. Siihen Pyhä Henki on minut saattanut ja siihen liittänyt siten, että olen kuullut ja yhä edelleen kuulen Jumalan sanaa.” (Iso katekismus.)

      • Anonyymi

        Luther kehotti mm. tappaamaan juutalaisia ja turkkilaisia.

        Etsi raamatusta perusteet eikä monessa asiassa eksyneestä munkista.

        Elämänsä loppuvaiheessa Luther tajusi kirjoittaneensa paljon ristiriitaista ja harhaista tekstiä ja olisi halunnut hävittää muutamat teoksensa, mutta kirjpainotaidon takia kaikki oli jo levinnyt laajalle.


    • rauhansanalainen

      Tämä lutherin selitys on hyvä ei se tarkoita yhtä ainoaa joukkoa vaan se tulee tulkita niin että kysymyksessä on Kristuksen oikea maailmanlaajuinen kirkko missä Sana oikein julistetaan ja Sakramentit oikein jaetaan. Miksi vl:t eivät käytä termiä Kristuksen kirkko? Itse olen kastettu kristitty joka uskon että olen uudestisyntynyt Pyhässä Kasteessa. Tervetuloa Ähtävän kesäseuroihin kaikki kastetut kristityt.

      • Pikkuesikoinen2

        Siitä, uudestisyntyykö lapsi kasteessa on kahta eri käsitystä pikkuesikoisuudessa. Maalikot opettavat useimmiten perinteisen lestadiolaisen käsityksen ja siten samoin kun vanhoillislestadiolaiset. Papit, joka on vähenevä joukko pikkuesikoisuudessa johtuen naispappikannasta, opettavat usein kuten rauhansanalainen kirjoittaa.


      • kaste-kaste

        "Papit, joka on vähenevä joukko pikkuesikoisuudessa johtuen naispappikannasta, opettavat (kasteesta?) usein kuten rauhansanalainen (lehti?) kirjoittaa."

        No mitä se rauhansanalainen siitä kasteesta, sen merkityksesta jne. kirjoittaa?


      • vl-mies
        kaste-kaste kirjoitti:

        "Papit, joka on vähenevä joukko pikkuesikoisuudessa johtuen naispappikannasta, opettavat (kasteesta?) usein kuten rauhansanalainen (lehti?) kirjoittaa."

        No mitä se rauhansanalainen siitä kasteesta, sen merkityksesta jne. kirjoittaa?

        Eiköhän nimimerkki Pikkuesikoinen2 mahtanut tarkoittaa "rauhansanalaisella" sitä nimimerkkiä, jonka viestiin hän juuri vastasi tuossa.


      • Tiedätkö mitä Sakramentti todella tarkoittaa, se on salaisuus?
        Kristityllä ei ole salaisuuksia, sen laati porttokirkko Rooma.
        Juuri Kristuksen unohtaminen kaikkivaltiaana Herrana on kaikkein tärkein pelailutusta ja Rauhaa etsivälle.
        Jeesus ei tee mitään, ettei Hän omillensa ilmoittaisi.


      • Pikkuesikoinen2 kirjoitti:

        Siitä, uudestisyntyykö lapsi kasteessa on kahta eri käsitystä pikkuesikoisuudessa. Maalikot opettavat useimmiten perinteisen lestadiolaisen käsityksen ja siten samoin kun vanhoillislestadiolaiset. Papit, joka on vähenevä joukko pikkuesikoisuudessa johtuen naispappikannasta, opettavat usein kuten rauhansanalainen kirjoittaa.

        Kukaan kristitty ei kasta vauvaa, eikä sitä esiinny edes Raamatussakaan, vaan kaste tapahtuu uskoon tulemisen jälkeen, jolloin tehdään parannus Jeesukseen.
        Vauvakaste on ripottelu Kirkon veroluetteloon, sanoin; Kastan Sinut nyt tämän seurakunnan jäseneksi, mutta Kristityn kaste on kastaa Jeesukseen Kristukseen, jolloin Hänet liitetään oksana Jeesus viinipuuhun.
        Tällöin Hänen synnit anteeksi annetaan ja saa lahjaksi Pyhän Hengen, sekä Uudestisyntyy ylhäältä, sekä saa luvan käyttää termiä "Jumalan Lapsi".


    • Amerikasta

      Ainakin LFF-piireissä jotkut miehet käyttävät korvakoruja.

      -Ensinnäkin seurakuntaoppi on erilainen. He elävät seurakuntayhteydessä itseäänkin selvemmin harhaoppisten kanssa (mm Amerikan uusheränneiden, entisten haalilaisten ja Amerikan esikoislestadiolaisista erkaantuneen pikkuesikoisryhmän kanssa). He voivat kutsua seuroihinsa saarnaamaan myös henkilön, jota he eivät itsekään pidä uskovaisena (esim adventistin, helluntailaisen tai jehovantodistajan), ja onpa eräs heistä perustellut sitä niin, että "Jumalakin antoi käärmeen saarnata paratiisissa".

      -Oppi ripittäytymisestä on erilainen, ainakin hajaannuksen aikana oli selviä eroja ja LFF-laiset olivat siinä lakihenkisempiä, kuin SRK-laiset.

      -Syntien anteeksiantamisessa LFF-laiset olivat lakihenkisempiä hajaannuksen aikaan ja tuntuvat olevan vieläkin. LFF-laiset eivät aina välttämättä saarnaa synninpäästöä "liian ryvettyneelle" syntiselle, tai vaativat syntien erittelevää tunnustusta ehtona synninpäästön julistamiselle. LFF-laiset pitävät (ainakin hajaannuksen aikoina) nimellisten syntien erittelevää tunnustamista langenneen velvollisuutena, kun taas SRK-laiset eivät hyväksyneet sen pitämistä velvollisuutena, vaan SRK-laiset pitävät sitä tarpeellisena ja vapaaehtoisena menettelynä.

      -LFF-laisilla on sekaoppisuutta, mikä tarkoittaa että kukin heistä uskoo omalla tavallaan, eikä mitään yhteisiä oppeja heillä ole.

      -Sekaoppisuuden vuoksi osalla heistä on esimerkiksi samanlainen kasteoppi ja ehtoollisoppi kuin SRK-laisilla, mutta suurimmalla osalla ne ovat räikeästi erilaisia ja harhaoppisia.

      Edellä mainituissa opinkohdissa LFF -pikkuesikoiset ("Lannavaaran esikoiset")
      olivat samoilla linjoilla Lyrs (Lähetysyhdistys Rauhan Sana) -pikkuesikoisten ("Lannavaaran esikoiset") kanssa hajaannuksen aikoihin ja ovat pitkälti vieläkin. (heidän oppinsa muuttuu ajan kuluessa ja jokaisella heistä ihmisyksilöinä on hieman omat muunnelmat näistä oppikysymyksistä ja mistä tahansa oppikysymyksistä.)

      LFF-laiset ja Lyrs-laiset eroavatkin toisistaan oikeastaan vain lähinnä liberaalisuudessa. Tosin Pietarsaaren pedofiliaskandaalien paljastumisen (2009) jälkeen ainakin Pietarsaaren seudun LFF-laiset ovat ryhtyneet liberalisoimaan arkielämäänsä, ja ovat näin ollen lähentyneet Lyrs-laisia myös liberaalisuus-konservatiivisuus-akselilla.

      Pietarsaaressa osa LFF-laisista jäi vastustamaan libaraalistamiskehitystä ja heidän saarnaajansa joutuivat osittain siksi saarnakieltoon (tärkeä syy oli myös heidän hyväksymä lasten ruumiillinen kurittaminen), ja siksi nuo Pietarsaaren konservatiiviset LFF-laiset ryhtyivät kokoontumaan omiin erillisiin seuroihin Pietarsaaressa, Larsmossa ja niiden lähialueilla vuonna 2014. He kuitenkin pysyvät yhä keskusjärjestön (LFF) ja maailmanlaajuisen LFF-laisuuden ja rauhansanalaisuuden eli pikkuesikoisuuden yhteydessä, vaikka he ovatkin paikallisesti hajaannuksessa (Vertaa esimerkiksi Norjan Vesisaaren hajaannuksiin 1886). Itseasiassa pikkuesikoisuus (LFF, Lyrs ja ALCA) on vanhempi eriseura kuin esikoislestadiolaisuus, sillä Vesisaaressa he erkanivat saarnaaja Hurun johdolla samana vuonna 1886 Jumalan seurakunnasta, kuin esikoislestadiolaisetkin (palovaaralaiset), mutta aikaisemmin samana vuonna. Hurun ryhmästä ovat haarautuneet myös uusheräys ja erikiinit, joten pikkuesikoiset ovat heidän kanssaan tavallaan samaa kategoriaa.

      Amerikassakin on tämän tapaisia paikallisia hajaannuksia pikkuesikoisten ALCA-kirkkokunnan sisällä (liberaalit-konservatiivit) ja jopa sen ulkopuolelle (ainakin andersonilaisuus noin 2011, johtuen sakramenttiopeissa ilmenneistä erimielisyyksistä).

      Lyrs-laiset ja LFF-laiset ovat kiinteässä yhteistyössä keskenään ja ovat siten ulkonaisesti (myös hengellisesti) samaa uskonryhmää.

      • Amerikasta

        Synninpäästön ehdoksi pikkuesikoiset laittavat sillointällöin (ainakin hajaannuksen aikoihin 1920-luvulta 1940-luvulle) vaatimuksen "syvemmästä katumuksesta". Tässä he ovat aivan uusheräyksen keskeisimmän opinkohdan ja käytännön kanssa samoilla linjoilla.

        Jotkut sanovat, että ruotsinkielisellä Pohjanmaalla ei muka tapahtunut hajaannusta SRK-vanhoillislestadiolaisten ja pikkuesikoisten välillä. Todellisuudessa tämä pitkä hajaannusprosessi kuitenkin tapahtui siellä, ja osittain hajaantumiskehitys alkoi jo uusevankeelisen palkkasaarnaajan August Lundbergin vaikutuksesta 1800-luvun lopulta (osittain jo 1880-luvulta) alkaen, etenkin Lannavaarasta käsin, ja hänen kannattajansa (enimmäkseen ruotsinkielisiä) suhtautuivat Lundbergin tavoin epäluuloisesti ja syrjään vetäytyen SRK-hon ja sitä edeltäneeseen Lähetystoimen päätoimistoon.

        Hajaannusprosessi sai lisää puhtia Amerikan suurseuralaisuuskiistasta 1908 alkaen, kun Lundberg kannattajineen puolusti julkisella kirjeellä ja allekirjoituksilla suurseuralaisuutta (yhteistyötä uusheränneiden, haalilaisten ja esikoislestadiolaisista erkaantuneiden "pikkuesikoisten" kanssa) Lannavaaran kokouksesta käsin (osittain tästä on perua pikkuesikoisten toinen nimi: "lannavaaran esikoiset").

        Hajaannusprosessi Suomen ruotsinkielisellä Pohjanmaalla kärjistyi lisää Amerikan mm rippioppikiistojen (1910-1920-luvut) ja Amerikan avoimen hajaannuksen (1927) vaikutuksesta. Selkeään lopulliseen ulkonaiseen hajaannukseen tämä hajaannusprosessi johti 1934, kun Lundbergin hengellisen perinnön omaavat vanhoillislestadiolaiset erkanivat seurakuntayhteydestä täysin ulkonaisestikin SRK-vanhoillislestadiolaisista.

        Tämä hajaannus ei tosin yhdistysten välillä (sillä sen seudun yhdistykset eivät kuuluneet koskaan SRK:hon virallisesti, eikä aivan hajaannusprosessin alussa SRK:ta eikä edes sen edeltäjää oltu vielä edes perustettu), mutta yhteisössä eli ulkonaisessa seurakunnassa hajaannus oli selvä noilla alueilla. Suuri enemmistö ehkä 96% ruotsinkielisen Pohjanmaan vanhoillislestadiolaisista erosi SRK-laisten yhteydestä yhteisöllisellä tasolla eli ulkonaisen seurakunnan tasolla (kun ei puhuta yhdistyksistä, vaan yhteisöistä/seurakunnista). Pieni määrä myös ruotsinkielisiä vanhoillislestadiolaisia jäi seurakuntayhteyteen SRK-laisten kanssa (esimerkiksi Pirttikylässä), mutta lähes kaikki ruotsinkieliset erosivat seurakuntayhteydestä SRK-laisista.

        Tosin Pirttikylän vanhoillislestadiolaiset erosivat ainakin suurin osa SRK-vanhoillislestadiolaisista myöhemmin vuonna 1955 omaksi erilliseksi ryhmäkseen ("Pirttikylän eriseura"), joka ainakin osittain sulautui myöhemmin näppäläisyyteen. Pirttikyläläiset suhtautuivat jopa SRK-laisiakin epäluuloisemmin pikkuesikoisiin (myös LFF-laiset ovat pikkuesikoisia), ja heidän eronsa SRK-laisista johtuikin SRK-laisten L. P. Tapanisen ja kumppanien kavereeraava suhtautuminen pikkuesikoisiin mm antinpäivän kokouksessa 1945 ja sen jälkeenkin mm pikkuesikoisten ja SRK-laisten yhteisissä seuroissa 1940-luvulla ja Ruotsissa 1940-1950-luvuilla tulevien leskisläisten toimesta.

        Pirttikyläläiset katsoivat SRK:n syyllistyneen sekaseuraisuuteen, ja siinä he olivat oikeassakin. Tosin heidän virheensä oli, että he syyttivät siitä koko SRK-vanhoillislestadiolaisuutta, vaikka syyllisiä olivat vain enemmistö silloisista SRK:n johtokuntalaisista ja joitakin yksittäisiä saarnaajia ja henkilöitä, ja vaikka SRK oli pääosin jo lopettanut sekaseuraisen toiminnan ja opetuksen vuoteen 1955 tultaessa, mm ottamalla pesäeron Ruotsin leskisläisestä keskusjärjestöstä (1953-1954), pyytämällä anteeksi antinpäivän kokousta, sekä lopettamalla yhteiset seurat pikkuesikoisten kanssa myös Suomessa ja Amerikan Susijärvellä (tässä tapauksessa SRK:n sijasta vanhoillislestadiolaisten silloinen kirkko Amerikassa oli yhteisten seurojen lopettaja pikkuesikoisiin nähden) (1955) (Wolf Lake/Spruce Grove).

        Suomen ruotsinkielisen Pohjanmaan LFF-laisuuden erkanemisprosessi SRK-laisten seurakuntayhteydestä oli siis hyvin pitkä 1880-luvulta vuoteen 1934. Osittain erkanemisprosessi jatkoi kohti lopullista muotoaan vielä 1960-luvun pappiseriseuraan asti (ja pieneltä osin jopa vuoteen 1973 Ruonavaaran eriseuraan asti), sillä monet pappiseriseuralaisista mm saarnasivat pikkuesikoisten (LFF ja Lyrs) seuroissa; ja olivat sitä mieltä, että pikkuesikoisuus on osa Kristuksen seurakuntaa. Vuoden 1973 paikkeilla Amerikan SRK-vanhoillislestadiolaisista erkaantui töröläläisten lisäksi myös lakihenkinen ruonavaaralaisuus, jonka perustaja ja johtohahmo Nathan Ruonavaara saarnasi pikkuesikoisten seuroissa ja saarnannee vieläkin (ainakin vielä vuonna 2009). Ruonavaaralaiset eivät hyväksyneet mm joulupukkia joulunvieton osana.


      • Pikkuesikoinen2
        Amerikasta kirjoitti:

        Synninpäästön ehdoksi pikkuesikoiset laittavat sillointällöin (ainakin hajaannuksen aikoihin 1920-luvulta 1940-luvulle) vaatimuksen "syvemmästä katumuksesta". Tässä he ovat aivan uusheräyksen keskeisimmän opinkohdan ja käytännön kanssa samoilla linjoilla.

        Jotkut sanovat, että ruotsinkielisellä Pohjanmaalla ei muka tapahtunut hajaannusta SRK-vanhoillislestadiolaisten ja pikkuesikoisten välillä. Todellisuudessa tämä pitkä hajaannusprosessi kuitenkin tapahtui siellä, ja osittain hajaantumiskehitys alkoi jo uusevankeelisen palkkasaarnaajan August Lundbergin vaikutuksesta 1800-luvun lopulta (osittain jo 1880-luvulta) alkaen, etenkin Lannavaarasta käsin, ja hänen kannattajansa (enimmäkseen ruotsinkielisiä) suhtautuivat Lundbergin tavoin epäluuloisesti ja syrjään vetäytyen SRK-hon ja sitä edeltäneeseen Lähetystoimen päätoimistoon.

        Hajaannusprosessi sai lisää puhtia Amerikan suurseuralaisuuskiistasta 1908 alkaen, kun Lundberg kannattajineen puolusti julkisella kirjeellä ja allekirjoituksilla suurseuralaisuutta (yhteistyötä uusheränneiden, haalilaisten ja esikoislestadiolaisista erkaantuneiden "pikkuesikoisten" kanssa) Lannavaaran kokouksesta käsin (osittain tästä on perua pikkuesikoisten toinen nimi: "lannavaaran esikoiset").

        Hajaannusprosessi Suomen ruotsinkielisellä Pohjanmaalla kärjistyi lisää Amerikan mm rippioppikiistojen (1910-1920-luvut) ja Amerikan avoimen hajaannuksen (1927) vaikutuksesta. Selkeään lopulliseen ulkonaiseen hajaannukseen tämä hajaannusprosessi johti 1934, kun Lundbergin hengellisen perinnön omaavat vanhoillislestadiolaiset erkanivat seurakuntayhteydestä täysin ulkonaisestikin SRK-vanhoillislestadiolaisista.

        Tämä hajaannus ei tosin yhdistysten välillä (sillä sen seudun yhdistykset eivät kuuluneet koskaan SRK:hon virallisesti, eikä aivan hajaannusprosessin alussa SRK:ta eikä edes sen edeltäjää oltu vielä edes perustettu), mutta yhteisössä eli ulkonaisessa seurakunnassa hajaannus oli selvä noilla alueilla. Suuri enemmistö ehkä 96% ruotsinkielisen Pohjanmaan vanhoillislestadiolaisista erosi SRK-laisten yhteydestä yhteisöllisellä tasolla eli ulkonaisen seurakunnan tasolla (kun ei puhuta yhdistyksistä, vaan yhteisöistä/seurakunnista). Pieni määrä myös ruotsinkielisiä vanhoillislestadiolaisia jäi seurakuntayhteyteen SRK-laisten kanssa (esimerkiksi Pirttikylässä), mutta lähes kaikki ruotsinkieliset erosivat seurakuntayhteydestä SRK-laisista.

        Tosin Pirttikylän vanhoillislestadiolaiset erosivat ainakin suurin osa SRK-vanhoillislestadiolaisista myöhemmin vuonna 1955 omaksi erilliseksi ryhmäkseen ("Pirttikylän eriseura"), joka ainakin osittain sulautui myöhemmin näppäläisyyteen. Pirttikyläläiset suhtautuivat jopa SRK-laisiakin epäluuloisemmin pikkuesikoisiin (myös LFF-laiset ovat pikkuesikoisia), ja heidän eronsa SRK-laisista johtuikin SRK-laisten L. P. Tapanisen ja kumppanien kavereeraava suhtautuminen pikkuesikoisiin mm antinpäivän kokouksessa 1945 ja sen jälkeenkin mm pikkuesikoisten ja SRK-laisten yhteisissä seuroissa 1940-luvulla ja Ruotsissa 1940-1950-luvuilla tulevien leskisläisten toimesta.

        Pirttikyläläiset katsoivat SRK:n syyllistyneen sekaseuraisuuteen, ja siinä he olivat oikeassakin. Tosin heidän virheensä oli, että he syyttivät siitä koko SRK-vanhoillislestadiolaisuutta, vaikka syyllisiä olivat vain enemmistö silloisista SRK:n johtokuntalaisista ja joitakin yksittäisiä saarnaajia ja henkilöitä, ja vaikka SRK oli pääosin jo lopettanut sekaseuraisen toiminnan ja opetuksen vuoteen 1955 tultaessa, mm ottamalla pesäeron Ruotsin leskisläisestä keskusjärjestöstä (1953-1954), pyytämällä anteeksi antinpäivän kokousta, sekä lopettamalla yhteiset seurat pikkuesikoisten kanssa myös Suomessa ja Amerikan Susijärvellä (tässä tapauksessa SRK:n sijasta vanhoillislestadiolaisten silloinen kirkko Amerikassa oli yhteisten seurojen lopettaja pikkuesikoisiin nähden) (1955) (Wolf Lake/Spruce Grove).

        Suomen ruotsinkielisen Pohjanmaan LFF-laisuuden erkanemisprosessi SRK-laisten seurakuntayhteydestä oli siis hyvin pitkä 1880-luvulta vuoteen 1934. Osittain erkanemisprosessi jatkoi kohti lopullista muotoaan vielä 1960-luvun pappiseriseuraan asti (ja pieneltä osin jopa vuoteen 1973 Ruonavaaran eriseuraan asti), sillä monet pappiseriseuralaisista mm saarnasivat pikkuesikoisten (LFF ja Lyrs) seuroissa; ja olivat sitä mieltä, että pikkuesikoisuus on osa Kristuksen seurakuntaa. Vuoden 1973 paikkeilla Amerikan SRK-vanhoillislestadiolaisista erkaantui töröläläisten lisäksi myös lakihenkinen ruonavaaralaisuus, jonka perustaja ja johtohahmo Nathan Ruonavaara saarnasi pikkuesikoisten seuroissa ja saarnannee vieläkin (ainakin vielä vuonna 2009). Ruonavaaralaiset eivät hyväksyneet mm joulupukkia joulunvieton osana.

        Mistä saat tietojasi? En ole koskaan lukennut tällaista soopaa pkkuesikoisuudesta. 80% faktoistasi ei pidä ollenkaan paikkaansa. Onko vaikea hyväksyä että pohjanmaan ruotsinkielinen ja ruotsin itälestadiolaisuus lestadiolaisuus ei koskaan eronnut SRK lestadiolaisuudesta, koska ei koskaan ollut tekemisissä SRK-lestadiolaisuuden kanssa? LFF:n, eikä Rauhan Sanan, seuroihin ei taatustikaan pyydetä adventistin, helluntailaisen tai jehovantodistajan saarnaamaan. Kirjoituksissasi on liian paljon faktavirheitä että niitä tässä alkaisin oikaisemaan.


      • Amerikasta
        Pikkuesikoinen2 kirjoitti:

        Mistä saat tietojasi? En ole koskaan lukennut tällaista soopaa pkkuesikoisuudesta. 80% faktoistasi ei pidä ollenkaan paikkaansa. Onko vaikea hyväksyä että pohjanmaan ruotsinkielinen ja ruotsin itälestadiolaisuus lestadiolaisuus ei koskaan eronnut SRK lestadiolaisuudesta, koska ei koskaan ollut tekemisissä SRK-lestadiolaisuuden kanssa? LFF:n, eikä Rauhan Sanan, seuroihin ei taatustikaan pyydetä adventistin, helluntailaisen tai jehovantodistajan saarnaamaan. Kirjoituksissasi on liian paljon faktavirheitä että niitä tässä alkaisin oikaisemaan.

        Ainakin Amerikassa on ollut joissakin ALC-seurakunnissa tapana kutsua mitä sattuun saarnaajia pitämään saarnoja. Sitä eräs Amerikan pikkuesikoinen perusteli eräässä kokouksessa jo-mainitsemallani tavalla: "Jumalakin antoi käärmeen saarnata paratiisissa".

        Olet oikeassa siinä, ettei tällaista tapahdu juurikaan Suomessa. Mutta Suomessakin rauhansanalaiset pyytävät seuroihinsa saarnaamaan ei-lestadiolaisia pappeja ja luullakseni joskus uusheränneitä. Toisaalta pikkuesikoisten omatkin harhaopit ovat pitkälti samanlaisia kuin uusheränneillä.

        Amerikassa myös uusheränneet ja jopa uudestikastajia (osa haalilaisista oli uudestikastajia) on samassa kirkkokunnassa (ALCA) pikkuesikoisten kanssa.

        Kun sanoit, että kirjoituksissani on faktavirheitä, niin joko nostaisit esille esimerkkejä perustelujen kanssa, ettei väitteesi menetä viimeisiäkin uskottavuuden rippeitä.


      • Pikkuesikoinen2
        Amerikasta kirjoitti:

        Ainakin Amerikassa on ollut joissakin ALC-seurakunnissa tapana kutsua mitä sattuun saarnaajia pitämään saarnoja. Sitä eräs Amerikan pikkuesikoinen perusteli eräässä kokouksessa jo-mainitsemallani tavalla: "Jumalakin antoi käärmeen saarnata paratiisissa".

        Olet oikeassa siinä, ettei tällaista tapahdu juurikaan Suomessa. Mutta Suomessakin rauhansanalaiset pyytävät seuroihinsa saarnaamaan ei-lestadiolaisia pappeja ja luullakseni joskus uusheränneitä. Toisaalta pikkuesikoisten omatkin harhaopit ovat pitkälti samanlaisia kuin uusheränneillä.

        Amerikassa myös uusheränneet ja jopa uudestikastajia (osa haalilaisista oli uudestikastajia) on samassa kirkkokunnassa (ALCA) pikkuesikoisten kanssa.

        Kun sanoit, että kirjoituksissani on faktavirheitä, niin joko nostaisit esille esimerkkejä perustelujen kanssa, ettei väitteesi menetä viimeisiäkin uskottavuuden rippeitä.

        Kirjoituksissasi on liian paljon faktavirheitä että niitä jaksaisin alkaa oikaiseman. Esimerkkisi väitteesi että ALC-seurakunnissa olisi tapana kutsua mitä sattuun saarnaajia pitämään saarnoja, ei pidä paikkaansa. ALC seurakunnissa saarna vain kirkon jäseniä. Ruotsinkielisten pikkuesikoisten seuroissa saarnaa vain pikkuesikoisisa. Rauhan sanan suvijuhlassa on joskus saarnanut vahoillislestadiolainen pappi, muuten sielläkin saarnaa vain liikkeeseen kuuluvia.


      • Amerikasta

        Ei pidä paikkaansa.


      • Pikkuesikoinen

        En ole kuullut että meidän liikkeessä pantaisi ehdot synninpäästölle. Mutta ihminen joille joku tietty synti painaa omalletunnolla, haluaa itse tuoda asian esiin joillekin uskovalle että hän sais omatunnolle rauhan, ja myös jaksais uskoa ne anteeksi. Varmasti meidänn piirissä on monenlaiset käsitykset eri asiasta! mutta meidän piirissä on myös osa siitä laumasta joka kristus ostettin vapaaksi, ja se lauma minä en halua olla mukaan halveksimaan. Sen takia minä myös kunnioitan vanhoillislestadiolaiset.


      • rauhansanalainen

        pieni korjaus LFF ei ole keskusjärjestö. Jokainen paikallisyhdistys on itsenäinen. ei ole kattojärjestöä.


      • rauhansanalainen
        Pikkuesikoinen2 kirjoitti:

        Kirjoituksissasi on liian paljon faktavirheitä että niitä jaksaisin alkaa oikaiseman. Esimerkkisi väitteesi että ALC-seurakunnissa olisi tapana kutsua mitä sattuun saarnaajia pitämään saarnoja, ei pidä paikkaansa. ALC seurakunnissa saarna vain kirkon jäseniä. Ruotsinkielisten pikkuesikoisten seuroissa saarnaa vain pikkuesikoisisa. Rauhan sanan suvijuhlassa on joskus saarnanut vahoillislestadiolainen pappi, muuten sielläkin saarnaa vain liikkeeseen kuuluvia.

        Ruotsinkielisten pikkuesikoisten seuroissa saarnaa myös evankelisia, (SLEF), kansanlähetysläisiä. Suomenkielisten rauhansanalaisten seuroissa saarnaa myös uusheränneitä, körttiläisiä, evankelisia, kansanlähetysläisiä.


      • Pikkuesikoinen
        rauhansanalainen kirjoitti:

        Ruotsinkielisten pikkuesikoisten seuroissa saarnaa myös evankelisia, (SLEF), kansanlähetysläisiä. Suomenkielisten rauhansanalaisten seuroissa saarnaa myös uusheränneitä, körttiläisiä, evankelisia, kansanlähetysläisiä.

        Ei pidä paikkaansa. LFF:n seuroissa ei ole koskaan saarnannut ketään SLEF:stä eikä kansanlähetyksestä.


      • rauhansanalainen
        Pikkuesikoinen kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. LFF:n seuroissa ei ole koskaan saarnannut ketään SLEF:stä eikä kansanlähetyksestä.

        Kyllä varmaan on. Närvilän rukoushuoneyhdistyksen järjestämissä tilaisuuksissa Kokkolassa.Viime uudenvuodenseuroissa Kokkolassa seminaarissa alustuksen piti SLEF:n piiripastori.Etkö usko tätä?


      • Pikkuesikoinen2 kirjoitti:

        Mistä saat tietojasi? En ole koskaan lukennut tällaista soopaa pkkuesikoisuudesta. 80% faktoistasi ei pidä ollenkaan paikkaansa. Onko vaikea hyväksyä että pohjanmaan ruotsinkielinen ja ruotsin itälestadiolaisuus lestadiolaisuus ei koskaan eronnut SRK lestadiolaisuudesta, koska ei koskaan ollut tekemisissä SRK-lestadiolaisuuden kanssa? LFF:n, eikä Rauhan Sanan, seuroihin ei taatustikaan pyydetä adventistin, helluntailaisen tai jehovantodistajan saarnaamaan. Kirjoituksissasi on liian paljon faktavirheitä että niitä tässä alkaisin oikaisemaan.

        Kerrotko, mitä faktavirheitä mm helluntailaisuudessa on?


    • upupupupup

      up up

    • Rauhansanalainen

      Rauhan Sana hyväksyy naispappeuden. Joillakin paikkakunnilla käytetään naispappeja seuroissa. Gospelmusiikki on hyväksytty. Puhujina käytetään sley:n, kansanlähetyksen, uudenheräyksen, körttiläisten puhujia. Löytyy pappeja jotka hyväksyvät homoseksuaalisuuden.Minä en kunnioita SRK:ta se on lahko.

      • Rauhansanalainen

        Provo. Mitään tuosta ei pidä paikkaansa. Tunnen Rauhan Sana varsin hyvin ja tiedän että ei hyväksytä puhujia liikeen ulkopuolelta. Naispappeja eivät ole koskaan palvelleet Rauhan Sanan seuroissa.


    • rauhansanalainen

      Tämä on faktaa. Miksi et usko minua?

      • LFF

        Voitko antaa viittauksia milloin naispappi olisi saarnanut Rauhan sanan seuroissa? Jos näin olisi tapahtunut LFF olisi julistanut Rauhan Sana eriseuraksi.


    • rauhansanalainen

      Kokkolassa, Himangalla, Pahkalassa ja Kalajoella. Kysy vaikka Rauhan Sanan paikallisyhdistyksiltä sieltä.

    • Kaappikellolainen

      Olen kasvanut SRK-lestadiolaisuudessa lapsesta asti. Yli kaksi vuotta olen kuunnellut netistä Risöhällin seuroja. Risöhällin puhujat ovat aina miehiä. Heidän saarnansa "vastaavat aamenta" täysin, kuten myös Luodon kesäseurojen saarnat, jossa olin itse paikan päällä.

      Joitain pieniä eroja on tervehtimiskäytännöissä, kenelle toivotetaan "Jumalan terve/rauhaa". Luodossa saarnattiin, että kaikkia voi tervehtiä "Jumalan terveellä", mikä minustakin on Raamatun mukainen tapa. Eroa on siinä, että LFF ei rajaa Jumalan valtakuntaa oman herätysliikkeensä sisälle, vaan rajojen vetäminen jätetään Jumalan tehtäväksi. Suurin ero saarnoissa kuuluu siinä mitä painotetaan: SRK:n saarnoissa Jumalan valtakuntaa, LFF:n saarnoissa ylösnoussutta Kristusta. Myös siinä LFF lienee enempi Raamatullinen.

      Omalta osaltani luokittelen itseni LFF-läiseksi. Mutta koska paikkakunnallani ei ole vastaavaa seurakuntaa, käyn edelleenkin ja jatkossakin rauhanyhdistyksen seuroissa. En mitenkään voi pitää LFF:ää eriseurana. Joka sellaista väittää, ei ole asioista selvillä.

      • jkljkljkl

        Minä koen aivan samalla tavalla. LFF:n seuroissa saarnataan yksinkertaista evankeliumia, ilman seurakunnan ylikorostamista. Toisaalta saarnat voivat sielunhoidollisessa mielessä olla syvällisempiä kuin ryn seurat.


      • oikeaoppiensin

        Mitä sillä syvällisyydellä on merkitystä, kun LFF-saarnat eivät ollenkaan ole LFF-väen käytäntöjen mukaista?? Ja ilman Pyhää Henkeä.


    • oikeaoppiensin

      Hajaannuksen aikoihin ainakin pikkuesikoisilla oli pakkorippioppi.

      Se oli yksi syy hajaannukseen.

      Vielä tärkeämpi syy hajaannukseen oli pikkuesikoisten harjoittama hengellinen huoruus Amerikassa esikoislestadiolaisista eronneiden pikkuesikoisten kanssa ja muutenkin väärä seurakuntaoppi pikkuesikoisilla.

      Monilla pikkuesikoisilla on myös väärää oppia kasteesta ja joskus ehtoollisestakin.

      Ja väärä oppi uudestisyntymisestä ja vanhurskauttamisesta on myös monilla pikkuesikoisilla.

      • jkljkljkl

        Kannattaisi tutustua myös Joona Korteniemen graduun, joka on tehty Päivämiehen kirjoitusten perusteella, vuosilta 196-1979 poimittuna. Siellä on todettuna myös opin yhtäläisyys es.lestojen oppiin. 1970-luvulla runnottiin SRKn piiriin huoneenhallitusoppi. Mielestäni LFF on se opillisesti terveempi suuntaus nykyisin.
        Kristillisyyttä löytyy kyllä muualtakin kuin SRKn piiristä.


      • oikeaoppiensin

        Tervettä kristillisyyttäkö LFF:ssä ilman Pyhää Henkeä??


      • Kaappikellolainen
        oikeaoppiensin kirjoitti:

        Tervettä kristillisyyttäkö LFF:ssä ilman Pyhää Henkeä??

        Tuohonpa on hankala sanoa mitään, jos se siltä tuntuu. Itsekin ajattelin aiemmin noin, kunnes tutustuttuani LFF:n toimintaan ja opetukseen käsitykseni muuttui.


      • Rauhansanalainen8
        oikeaoppiensin kirjoitti:

        Tervettä kristillisyyttäkö LFF:ssä ilman Pyhää Henkeä??

        Mielestäni sinun kannattaisi pohtia mikä porukka on eriseura. Pikkuesikoiset tai SRK-vanhoilliset? Pikkuesikoiset tunnustavat, kuten esikoisetkin, kuuluvansa Kristuksen mailmanlaajuiseen kirkkoon, johon kuuluvat kristittyjä kaikista kirkkokunnista. SRK-vanhoilliset eivät haluaa kuulua tähän kirkkoon, vaan väittävät että vain he ovat ainoat uskovaiset. Kuka ovat eriseura?


    • Kyllä sitä pakkorippioppia on ollut srk-laisuudessakin! Nimimerkin Amerikasta kannattaisi lueskella lestadiolaisuuden historiaa laajemminkin, kuin vain srk/llc-lähteistä. Nämä asiat eivät ollenkaan ole niin yksipuolisia, kuin mitä esität. Eivät ollenkaan. Pelkästään lestadiolaisuuden historia Amerikassa on paljon monipuolisempi ja värikkäämpi, kuin srk-laisissa seurakunnissa siellä halutaan myöntääkään.

      Ihmettelen sitä, miten srk-laisilla riittää intoa vääristellä historiaa ja edelleen lyödä Rauhan Sanan ja LFF:n ja ALC:n uskovaisia. Kyllä SRK/LLC:n uskovaisilla on ihan omassa porukassa sellaisia asioita, että luulisi riittävän niissä mielenkiintoa...

      Jos on pikkuesikoisia, isoesikoisia niin sanon: SRK-laiset ovat oikein suuresikoisia! Millään muulla lestadiolaisuuden haaralla ei ole niin synkkä ja likainen historia kuin SRK:n edustamalla porukalla.

    • Kaappikellolainen

      Mielenkiintoinen alustus Tuomas Palolalta. Onkohan tätä luentoa kokonaisuutena missään netissä? https://www.kotimaa24.fi/blogit/vanhoillislestadiolaisuus-ja-srk-vanhoillisuus-kaksi-eri-suuntausta/
      Perinteisen vanhoillislestadiolaisuuden ja ruotsinkielisen pikkuesikoisuuden välille voidaan vetää yhtäläisyysviiva.

      SRK-lestadiolaisen saarnassa puhutaan paljon jumalanvaltakunnasta (käsitteenä sama sama kuin SRK-herätysliike kaikki maailman lapset), armohoidosta ja Jumalasta (onneksi kuitenkin). Sen sijaan Kristuksen läsnäolo, Jeesuksen seuraaminen ja Kristuksen kirkastaminen puuttuu. Syntejä saarnataan moneen kertaan anteeksi ja se on se pointti.

      Perinteisen vanhoillislestadiolaisen saarnassa on aina Kristus, Golgatan kärsimys, sovitustyön kirkastaminen ja Jeesuksen rakkaus vahvasti esillä. Kristuksen sovintotyön uskominen on tärkeintä, ja toisen Kristukseen uskovan ihmisen ääneen lausuma synninpäästö on voimavara. Tällaisia ovat myös ruots. pikkuesikoisten saarnat.

      Rivi-vl-ihmisenä toivon, että vanhoillislestadiolainen herätysliike havahtuisi SRK-harhastaan, joka on jyllännyt maallikkojohtajien lanseeraamana 50-luvulta alkaen. 30-luvun Siionin lähetyslehtejä lukeneena voin todeta, että ns. muuttumaton opetus kuitenkin on muuttunut tuosta ajasta.

      Kuka meistä herättäisi tätä liikettä, koska sen johtajat eivät itse tunnista asiaa!! Kun liike palaisi juurilleen, voitaisiin nämä ikävät raja-aidat pikkuesikoisuuden ja vanhoillislestadiolaisuuden välillä lopullisesti kaataa organisaatiotasollakin.

      Muutos lähtee ennen kaikkea meistä itsestämme. Käykää toistenne seuroissa! Vinkiksi, että sunnuntaina 29.10.2017 klo 14 on Pietarsaaren rauhanyhdistyksen ruotsinkieliset seurat Ähtävän srk-talolla.

      Aurinkoista syksyä kaikille!

      • Kiitos kutsusta!

        Minä tapaan käydä vanhoillislestadiolaisten seuroissa, lähinnä suviseuroihin, mutta olen myös käynnyt teidän seuroissa Pedersören ja Kaarlelan kirkoissa.

        En lähtisin niin pieniin seuroihin kuten Ähtävän srk-talolla, mutta ehkä joku paikallinen kävisi.


    • qqq

      Miten SRK-lestadiolaisuus ja ruotsinkielinen Laestadianernas Fridsföreningars Förbund (LFF) eroavat toisistaan, vai onko niillä mitään muuta eroa kuin eri keskusyhdistykset ja että toinen on suomen- ja toinen ruotsinkielinen?

    • Anonyymi

      LFF:n piirissä on sellaisia jotka käyvät luther-säätiön tilaisuuksissa on jopa pastoreita jotka puhuvat siellä Pietarsaari Patrik Saviaro

    • Anonyymi

      siggemo kuttaisista konservatiivi me kokkolan rauhan sanasta emme käy larsmon kesäseuroissa

    • Anonyymi

      Miksi lff:llä on kolmet eri kesäseurat Bosundissa,Larsmossa ja Kolpissa. Onko oppi erilaista eri paikoissa? Kuitenkin aika lailla samaa aluetta rannikko Pohjanmaalla kaikki.

      • Anonyymi

        On herätyksen alusta ollut kesäseuroja näillä paikkakunnilla. Jopa Kolpissa vaikka siellä ei ole ollut rukoushuonetta. Oppi riippu siitä kuka puhuu, mutta larsmossa on perinteisesti ollut konservatiivisempia puhujia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On herätyksen alusta ollut kesäseuroja näillä paikkakunnilla. Jopa Kolpissa vaikka siellä ei ole ollut rukoushuonetta. Oppi riippu siitä kuka puhuu, mutta larsmossa on perinteisesti ollut konservatiivisempia puhujia.

        Jaaha. Pitääkö muuten paikkaansa että lff:llä on sama laulukirja Sions sånger kuin Ruotsin vl:llä eli Sfc:llä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaaha. Pitääkö muuten paikkaansa että lff:llä on sama laulukirja Sions sånger kuin Ruotsin vl:llä eli Sfc:llä?

        Ainakin nimeltä se on sama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On herätyksen alusta ollut kesäseuroja näillä paikkakunnilla. Jopa Kolpissa vaikka siellä ei ole ollut rukoushuonetta. Oppi riippu siitä kuka puhuu, mutta larsmossa on perinteisesti ollut konservatiivisempia puhujia.

        Jos oppi riippuu siitä kuka puhuu, niin eikö voisi sanoa että heillä ei ole yhtä oppia kuten Raamatussa sanotaan että Jumalan seurakunnalla on? Jos kaikki saarnaa omaansa, niin eihän siitä mitään tule.


    • Anonyymi

      närvilä hyväksyy ylistystanssin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      3010
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      300
      1717
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1597
    4. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      403
      1410
    5. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1401
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      403
      1323
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1139
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1077
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      335
      917
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      263
      891
    Aihe