Aloitin vastikään uuden työn. Olen aika stressaava ihminen ja vatvon paljon asioita. Pelkään tosi paljon että teen jonkun mokan. Muutama pieni virhe on tullut mutta ne eivät ole vielä toistaiseksi aiheuttaneet mitään. Jatkossa työkenttäni vielä hieman laajenee ja vastuuta tulee lisää ja täten myös mahdollisuus isompiin virheisiin.
Mun on tapana työpäivän jälkeen pohtia kaikkea tekemääni, teinkö kaiken varmasti oikein, entä jos en tehnytkään. En edes pysty tarkistamaan asioita jälkikäteen kun tiedostot on lähteneet eteenpäin eikä niistä jää minulle kopiota. Tämä myös valvottaa öisin.
Miten teillä muilla ? Olisi kiva kuulla onko joku tehnyt joskus jonkun ison mokan ja miten siitä selvinnyt ?? Miten myös oppia sietämään omia virheitä työssä?? Munkin työ on semmosita että niitä tulee väkisinkin välillä. Osastolla aina kuulee myös että joku muukin on unohtanut jonkun asian ja laittanut väärin tietoja. Harmi vaan kun en ole oikein päässyt mukaan työporukkaan. Olen yrittänyt mutta jotenkin tuntuu että olen jäänyt ulkopuoliseksi. Helpottaisi jos voisi kollegojen kanssa asioita puida.
Virheen teko työssä
7
1545
Vastaukset
- yuyuiop9
Koulutus auttaa vähentämään virheitä. Tiedän tunteen. Olisi kuitenkin kiva, että puhutaan niistä virheistä. Minunkin työpaikalla puhutaan, että "ei kukaan ole täydellinen ja virheet on sallittu", mutta sitten eivät kerro mitä virheitä ovat tehneet. Ja jos sitten tekee virheen, niin ollaan "mikset kysynyt apua?".. Ei voi oppia, jos ei kerro, että mitä virheitä on joku tehnyt, niin että vois itse sitten jättäytyä niitten virheiden ulkopuolelle.
Onko muita aloittaneita?..
Ps. Elän myös virheiden maailmassa ja semmoisessa, jossa immuset ovat jo tottuneet työhön ja haluavat puhua tauolla jostain muusta kuin työstä...- syntax_error_C64
Väärin, mikään koulutus ei auta vähentämään virheitä vaan TYÖKOKEMUS !!
Virheitä voi sattua kenelle tahansa, tärkeintä niissä on se että miten ne korjataan ja otetaan opiksi vastaisuuden varalle.
Hankalinta on jos ei edes huomaa tehneensä virhettä tai se ei käy ilmi kuin vasta pitkän ajan kuluttua jolloin naamalle räjähtää iso pommi. Miten voi edes apuakaan kysyä jos käsityksensä mukaan tekee kaiken oikein?
- Lippislokari
Joop, nuorempana noin 10 v. sitten olin muutaman vuoden urheilukentän hoitajana. SIellä tuli mokailtua, lähinnä puutteellisen koneenajotaidon takia.
Heti alkuun mentyäni sain samana päivänä ennen peli-iltaa rouhaistua noin puolen neliömetrin palan nurmikkoa rullalle ison kenttäleikkurin kanssa. Kenttämestari oli paikalla muttei nähnyt. Noin 2 tunnin korjaukset sain tehdä ja kuumotti aikas lailla että huomaako kukaan. No nurmikkohan kuoli siitä kohtaa myöhemmin.
Seuraavana kesänä lastasin toisen työntekijän kanssa kumirouhelevittäjää, levittäjä oli pienen koneen perässä. Otin liian ison kauhallisen märkää rouhetta ja nostin liian ylös. Oli varmaan 5 sentin päässä ettei iso traktori kaatunut, panikoidessa vetäisin kauhan alas ja rykäisin scheisseksi pikkukoneen takalasin joka oli auki. Kyllä nauru maittoi kaverille. Tästä ei tullut seuraamuksia, sanottiin että vahinkoja sattuu.
Muutaman kerran lannoitin kentän huonosti, kenttä täynnä keltaisia raitoja (liika lannoite polttanut nurmea) ja tästä sai kuulla sitten futiskansalta ynnä pomoilta. Mutta ei kummempaa, tarkkuutta peräänkuulutettiin.
Ensimmäisiä jäitä tehtäessä ajoin koneella kaukalon portinpieleen vahingossa. Kaukalon asentoa ja siirtyneitä kaukalopaloja korjailtiin n. 2 päivää. Samaan aikaan opettajat valittivat kun ei oppilaat pääse kaukaloon pelaamaan. Hävetti.
Ajoin työautolla jossa oli hiiappi ja hydaruliset tukijalat niin toinen jalka alhaalla asvaltin ja tekonurmen päällä jättäen riehakkaat rannut kumpaankin, onneksi lyhyehköt. Sanomista tuli.
Tuossa mieleenjääneimpiä, oli niitä muitakin. Kyllä ne vaivasivat pari päivää, mutta kun ei kukaan oikeastaan enempää niistä kettuillut niin en ajatellut niitä kummemmin. Aina jos joku otti asian esille tai kysyi niin sanoin vain "No, rapatessa roiskuu." - Mikko_mokka
Virheitä tapahtuu kaikille. On aika olennaista tässä asiassa virheen syy; Johtuuko se liian vähästä koulutuksesta / opastuksesta? Onko perehdytys tehty väärin? Onko työtä tekemään asetettu henkilö, joka ei työtä edes osaa? Vai onko kyseessä huolimattomuus vai jopa asennevamma?
Minut pistettiin joskus tekemään asiaa, josta en ollut koskaan ennen edes kuullut. Ja mokia tuli. Kerroin sitten, että olen sähköalankoulutuksen saanut, enkä koskaan ollut kuullutkaan mistään metalliteollisuuden raaka-aine-, mitta- ja valmistusstandardeista. Tein sen selväksi ja mitä sitten tapahtui? No yt:t alkoivat ja loppuivat minun kohdalta... Onneksi. - ihmisiäkaikki
älä ressaa sitä, että kun teet teetkö väärin. Se on pääasia, että pyytää apua/neuvoa, tekee ja yrittää parhaansa kuin se ettei tee mitään tai jättää tekemättä ja se, että jos neuvotaankin/opastetaan tekemään eikä siltikään tee, se on se pahin mahdollinen, koska jonkun sekin on sitten tehtävä ettei tekemättä jää :) vain tekemällä oppii.
- jepsulis
Tai sitten se, että kun kysyy apua tehtävän tekoon, niin annetaan väärä vastaus.. Jep jep. Ja sitten luulee, että näihän se sitten menee, mutta ei se sitten mennytkään ja voi vain miettiä, että montako riviä virhettä siinä sitten tulee yhteensä.. Kokemusta on. Löydä työpaikalta motivoituneet henkilöt. Vakkarilla ei ole mitään menetettävää. Osa-aikaisella tai määräaikaisella työntekijällä on.
- agggrrr
Kiitos vastauksista, nyt vähän helpottaa kun muutkin on mokailleet ja tuo että muiden tekemiin virheisiin asennoidutaan noin. Itsekin asennoidun hyvin muiden tekemiin mutta omat ovat sitten eri asia.
Olen saanut ihan hyvän perehdytyksen. TYössäni voi kuitenkin käydä niin että luulen tekeväni oikein mutta jossain olikin jokin poikkeus että olisi pitänyt tehdä toisin. Näitä pieniä poikkeuksia on paljon ja ei niitä voi tietää ellei joku niistä erikseen mainitse. Sitten kun on tehnyt jo itsenäisesti työtä joku tulee mainitsemaan että olethan huomannut että tuo merkintä vaati näitä toimenpiteitä jne. Siinä sitten vaan; en tiennyt, enkä tiedä kuinkapaljon kyseisiä merkintöjä on ollut jo käsittelemissäni tiedostoissa.
Tämän lisäksi on jo ne tiedossani olevat poikkeukset ja tarvittavat merkinnät jotka ns. pitää olla sillä jos ei ole, voi siitä seurata yritykselle 1-2000e tappio. Tätä juuri eniten pohdin että ne pakolliset merkinnät mitkä pitää olla että olen myös varmasti laittanut ne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631463Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on681284Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271281Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151144- 1271086
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3171019Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2241012- 42949
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että276922- 72915