kesäloman pitäminen

lomienpuolesta

elikkä sellaista asiaa tiedustelisin.. minulla on nyt ensimmäistä kertaa kertymässä lomapäiviä nykyisessä työsuhteessa, nyt niitä olisi kertynyt yhteensä 5pv (ennen tätä olen ottanut rahana), niinpä kyselisin, että olisiko minun mahdollista siis heinäkuussa pitää 7,5pv lomapäivää? vai voinko käyttää heinäkuun lomapäivät ennenkuin kuu on eletty?

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhempityöläis

      Oikeastaan et voi etukäteen pitää lomapäiviä. Lomapäivät, jotka sinulle kertyvät tämän vuoden toukokuulta, kesäkuulta ja heinäkuulta jne., saat pitää kesällä 2016.

      Lomista sinun on joka tapauksessa keskusteltava työnantajan kanssa. Ehkä voit pitää palkatonta lomaa. Mutta, mutta on kuitenkin huono viesti sinulta työnantajalle, kun tahdot lomalle heti tai melkein heti työsuhteen alettua.

    • lomienpuolesta

      siis olen kyseisellä työnantajalla työskennellyt vuodesta 2011, ettei ihan ensimmäistä kesää talossa olla.. Aiemmat työsuhteet vain pätkiä ja näinollen lomat maksettu rahana ja niin olen aiemmin tahtonutkin.. Kuitenkin jo alustavasti työnantajani kanssa keskusteltu lomista, niin saan pitää tämän kesän aikana nuo kyseiset päivät mitä on jo kertynyt, mietin ainoastaan että onnistuisikohan heinäkuun päivät pidettäväksi heinäkuun aikana :P

      • saatananapinat

        Kesälomaa EI voi ottaa rahana, se on lain vastaista! työnantajasi joutuu asiasta linnaan, jos näin tapahtuu, tai on tapahtunut!


      • miupuoles

        "mietin ainoastaan että onnistuisikohan heinäkuun päivät pidettäväksi heinäkuun aikana :P"

        Kyllä se minun puolestani sopii oikein hyvin. Kysy varmuuden vuoksi työnantajalta kuitenkin!


      • 12naps
        miupuoles kirjoitti:

        "mietin ainoastaan että onnistuisikohan heinäkuun päivät pidettäväksi heinäkuun aikana :P"

        Kyllä se minun puolestani sopii oikein hyvin. Kysy varmuuden vuoksi työnantajalta kuitenkin!

        Ainakin isommissa työpaikoissa kesälomien ajankohdat sovitaan jo keväällä, jotta jokainen voi suunnitella kesänviettonsa. Useimmat haluavat pitää lomansa heinäkuussa, mutta tässä pyritään olemaan tasapuolisia siten, että vuorovuosin kukin. Viimeksi töihin tullut ei ehkä pääse heti lomalle heinäkuussa.

        Työpaikkoja on toki monenlaisia. Tuskin missään kuitenkaan työntekijä voi noin vain ilmoittaa pitävänsä ensi viikolla lomaa, kun on luvassa hyvä sää.

        Hiukan minua ihmetyttää, että aloittaja haluaisi pitää lomaa 7,5 päivää. Siinä ei ole järkeä. Kannattaa pitää vain 5 päivää. Silloinkin yhtäjaksoista vapaata tulee 9 päivää, kun 7,5 päivää pitämällä vapaata tulee 10,5 päivää. Lisäksi vuosilomaa ei yleensä anneta puolipäivinä.

        Itse joka tapauksessa hillitsisin nyt lomahaluja ja yrittäisin vain osoittaa työhaluja, jos työsuhteen on tarkoitus jatkua pitempään.


      • Nimimerkki-varattu
        saatananapinat kirjoitti:

        Kesälomaa EI voi ottaa rahana, se on lain vastaista! työnantajasi joutuu asiasta linnaan, jos näin tapahtuu, tai on tapahtunut!

        Tietenkin lomat voi ottaa rahana, sitä ei ole mitenkään kriminalisoitu. Itsekin olen ollut monasti tilanteessa, että lomat maksettiin rahana.

        Näin toimitaan, kun on esim. työsuhteen päättyessä, joko määräaikaisen työsuhteen päättyessä tai irtisanomisen yhteydessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe