kuntosalilla käyvä haluaa laihtua

tarvitsenapuanne

Olen nuori nainen, joka on käynyt kohta kolme vuotta salilla. Minulla on ollut koko sen ajan noin 25 kiloa ylipainoa, lukuun ottamatta viime syksyä, jonka aikana laihduin noin 7kg. Vähitellen noin puolet siitä ovat tulleet takaisin, varmaankin ruokavalioni pienimuotoisen repsahtamisen vuoksi.

Pidän salilla käymisestä erittäin paljon, enkä haluaisi luopua siitä. Haluan lisää voimaa ja vartalon, jossa on ja näkyy lihaksia. Laihtumisenkin osalta halu on erittäin suuri. Mitä minun pitäisi tehdä? Olen kuullut, että laihduttaessa lihaksien hankkiminen ei ole mahdollista. Onko salilla käymiseni siis turhaa? Pitäisikö minun vaihtaa 4 kertaa viikossa suorittamani salitreenit lenkkeilyyn, vaikka pidän kuntosaliharrastuksesta paljon enemmän kuin tiellä hölkyttelystä? Voisitteko neuvoa minua myös ruokavalion ja sen ylläpidon suhteen.

16

3730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syöpis

      Oma kokemukseni. Alle kouluikäisenä lapsena olin michelin ukon näköinen ja laardi on ollut ikuinen riesani.
      Pudotin kerran painoni 96 > 80kg atkinssillä ( 0-hiilarit ) josta takaisintuli pari kiloa pysähtyen siihen niin kauan kuin tupakoin.
      Siitä painoni vuosien saatossa hiipi 90kg:oon.
      Olen aina tarkkaillut syömisiäni.
      Lukuisten rappiovuosien jälkeen aloin käymään salilla 5 - 6 kertaa/vko. Yhteensä noin 10h viikossa.
      Tarkkailen sykettäni pitäen sen koko ajan 110 teen mitä tahansa.
      Treenini on perusvoima ja maksimivoima painotteista mutta viikon kittaan tulee aerobisia jumputuksia yhteensä noin 2 - 2,5 tuntia.
      Ruokailutottumuksia muuttamatta painoni pysyi ennallaan mutta ensimmäisen puolen vuoden aikana vyöäröni oheni 6 - 7cm.

      Olen 71v mies. Olen 176cm pitkä. Painoni on edelleen 90kg, mutta rasva % on 16 mitattu urheiluopiston InBody720 laitteella. Fitness aste on 97%.

      Naiselle tuo on paljon vaikeampaa, mutta pitkän litaniani sanoma on, yhdistelmä aerobista ja riittävän intensiivistä lihasvoimatreeniä runsaasti yhdessä ruokakurin kanssa mahdollistaa tuon inhottavan yhtälön kehon koostumuksen muutoksessa, laardin osuus pienenee.

    • nainen39v

      Ymmärtääkseni kuntosaleilla on juoksumattoja joilla voi myös pelkästään kävellä.Ei niillä tartte juosta,vaikka muut salilla kävijät niin tekisivät.Itse kuulun niihin jotka menevät salille kävelemään 1-1,5 tuntia.Kotona teen sitten lihaskuntoa.Reipas kävely sopivalla teholla kyllä polttaa kaloreita,jos jaksaa vaan kävellä juoksumatolla.Yleensä juoksumattoja voi säätää itselleen sopiviksi.Voi yhdistää kävelyn ja lihastreenin salilla.Lihastreeniä kannattaa myös tehdä koska lihas kuluttaa levossa enemmän kaloreita kuin pelkkä kävely.

      Itse olen laihtunut 30 kiloa ja olen nyt normaalipainoinen (167/58-60).Mielestäni ruokavaliolla on suurempi merkitys kuin liikunnalla,mutta liikunta auttaa laihtumisessa.Itse laihdutin pitkän aikaa pelkällä ruokavaliolla.Sitten kun kunto kasvoi niin aloin harrastaa liikuntaa säännöllisesti.Olen ollut nykyisessä painossani reilun vuoden.

      • tarvitsenapuanne

        Mahtava saavutus! :) mutta voiko lihas kasvaa, vaikka laihduttaakin?


      • nainen39v

        Suoraan sanoen en tiedä voiko lihas kasvaa laihduttaessa.Oletko käynyt googlettamassa aiheesta.Netistä löytyy molempia mielipiteitä.Mutta maalaisjärjellä ja kokemuksella sanon että paino tippuu nopeammin kuin saa niitä lihaksia.Itselläni ei ollut tavoitteena lihasten saanti kun aloin aikoinaan pudottaa painoa.Mun tavoitteena oli vaan saada paino normaalipainoon.Olen nyt tyytyväinen itseeni vaikken omista litteää vatsaa ja kapeita reisiä.Mutta ylimääräistä rasvaa ei ole jäänyt niin paljon että se häiritsisi elämääni.


    • Lihas, lihas ja lihas! Laardin vähentämisestä huolimatta voi samaan aikaa parantaa voimatasoa perus- ja maksimivoimaharjoitteilla. Pitkien sarjojen lutkuttelu ei alkuhuuman jälkee voimaa kehitä, ainakaan laihduttaessa.

      Olkaa hyvät ihmiset enemmän kiinnostuneita kehonne koostumuksesta. Lihas- ja rasvamassa. Niiden jakauma kehonosittain ja keskinäinen suhde.
      Kyllä sitä habaa ja miehille parhaassa tapauksessa sixbäcciäkin tulee jos on tullakseen.
      Hätäinen lihasmassan lisäys samanakaisesti laihduttamisen kanssa on huono yhtälö.
      Lihasta saa lisää ja rasvan osuutta vähemmäksi samanaikaisesti mutta vaatii tolkkua treeneihin ja syömiseen.
      Älkää tuijottako pelkkään vaakalukemaan!

      • nainen39v

        Olen samaa mieltä osittain.Mutta kyllä se kilojen putominen ja vaa´alla käyminen motivoi mua ainakin laihduttamisessa.Tiedän miten turhauttavaa oli kun paino ei tipu vaikka kuinka syö vähemmän kuin kuluttaa ( on miinuskaloreilla).Mutta jokaisella on mielipiteensä.


      • nainen39v kirjoitti:

        Olen samaa mieltä osittain.Mutta kyllä se kilojen putominen ja vaa´alla käyminen motivoi mua ainakin laihduttamisessa.Tiedän miten turhauttavaa oli kun paino ei tipu vaikka kuinka syö vähemmän kuin kuluttaa ( on miinuskaloreilla).Mutta jokaisella on mielipiteensä.

        Vaakaa objektiivisempi on mittanauha. Muutos naisen vyötärön ja lantion mitassa kertoo parhaiten edistymisen.
        Lihas painaa ja lihasmassan lisääntyminen näkyy puntarissa. Jos paino pysyy samana ja mitat pienevät niin mielstäni muutos on paras mahdollinen.

        Naisten lihasmassan hankkiminen on kovan työn takana. Miehillä se on paljon helpompaa.
        Olen 71v, 176cm, 90kg, rasva 16%. Aineeenvaihdunnan peruskulutus InBody 720:n mukaan 2230kcal/vrk. Johtuu pelkästään lihasmassasta jota vielä on jäljellä.


      • nainen39v
        vm-43 kirjoitti:

        Vaakaa objektiivisempi on mittanauha. Muutos naisen vyötärön ja lantion mitassa kertoo parhaiten edistymisen.
        Lihas painaa ja lihasmassan lisääntyminen näkyy puntarissa. Jos paino pysyy samana ja mitat pienevät niin mielstäni muutos on paras mahdollinen.

        Naisten lihasmassan hankkiminen on kovan työn takana. Miehillä se on paljon helpompaa.
        Olen 71v, 176cm, 90kg, rasva 16%. Aineeenvaihdunnan peruskulutus InBody 720:n mukaan 2230kcal/vrk. Johtuu pelkästään lihasmassasta jota vielä on jäljellä.

        itse käytän vaa´an lisäksi myös mittanauhaa.Lantiota en mittaile,vyötärön ympäryksen mittaus saa riittää kun seuraan paino ja senttejä.


    • laihduttanut25kg

      Molemmat onnistuu samalla kertaa, pitää vain tietää mitä syö ja kuinka paljon, sekä treenikin pitäisi olla jotenkin hyvin suunniteltua eikä vain puuhailua salilla.

    • Salirotta

      Salilla käyminen ei ole koskaan eikä kenenkään kohdalla huono asia. Älä missään nimessä luovu siitä. Tosiasia toki on, että pelkkä treenaaminen ei laihduta, jos syö väärin. Jos haluat painon putoavan, fiksaa ruokavaliota ja ota maltillisempi asenne lihasten kasvatuksen suhteen. Oletko muuten miettinyt sitä, että monesti lihavalla ihmisellä voi olla varsin vahvat lihakset, mutta ne eivät vain erotu rasvan alta? Lihasten selvä erottuminen päälle päin edellyttää varsinkin naisilla jo tosi alhaista rasvaprosenttia.

      • juupajuuh

        Jos lihava ei ikinä liiku, niin turha kuvitella mitään lihaksia olevan. Vuoden pari aktiivisesti tiukkaa urheilua harrastaneella ja hyvin/terveellisesti tarpeeksi syöneellä voi olla, mutta jos joku väittää käyneensä useasti viikossa kävelylenkillä ja syöneensä alle 1600 kcal niin voi suoraan suksia suolle.


      • 456778
        juupajuuh kirjoitti:

        Jos lihava ei ikinä liiku, niin turha kuvitella mitään lihaksia olevan. Vuoden pari aktiivisesti tiukkaa urheilua harrastaneella ja hyvin/terveellisesti tarpeeksi syöneellä voi olla, mutta jos joku väittää käyneensä useasti viikossa kävelylenkillä ja syöneensä alle 1600 kcal niin voi suoraan suksia suolle.

        Niin no, ap sanoo käyneensä kolme vuotta salilla, joten en ihan ymmärrä, mistä pillastuit.


      • Fea66
        juupajuuh kirjoitti:

        Jos lihava ei ikinä liiku, niin turha kuvitella mitään lihaksia olevan. Vuoden pari aktiivisesti tiukkaa urheilua harrastaneella ja hyvin/terveellisesti tarpeeksi syöneellä voi olla, mutta jos joku väittää käyneensä useasti viikossa kävelylenkillä ja syöneensä alle 1600 kcal niin voi suoraan suksia suolle.

        "Turha kuvitella mitään lihaksia olevan", voi lapsikulta, meillä on kaikilla lihaksia, ihan kaikilla.


    • pidähyvästäkiinni

      Tykkäät käydä kuntosalilla, joten se on kohdallasi oikein hyvää ja suositeltavaa liikuntaa. Lihaksista kannattaa pitää kiinni. Maltillinen laihduttaminen saa ne hienosti esiin. Maltti tarkoittaa noin puoli kiloa viikossa.

    • vähemmänruokaa

      Ei kannata jättää kuntosalia pois, mutta lisäisin sitten siihen kylkeen lenkkeilyä jossain muodossa (kävely, hölkkä, pyöräily..). Millaisen alkulämmittelyn teet? Voisit tehdä puoli tuntia crosstrainerilla, pyörällä tai juoksumatolla alkulämmittelyn ja loppulämmittelyn muodossa, jos et sitä vielä tee.
      Koska et ole laihtunut, syöt liikaa. En rupeaisi laskemaan kaloreita, vaan syömään ihan terveellistä ruokaa sopivalla rytmillä. Et nyt oikein avannut viestissäsi nykyistä ruokavaliotasi, mutta kaikki höttö ja ylirasvainen pois = pikaruoat, karkit, sipsit, vaalea leipä, limpparit.. Niitä voi silloin tällöin syödä, muttei päivittäisessä ruokavaliossa. Osta vähärasvaisempaa juustoa ja lihaa (esim. kanaa tai sitten hyvärasvaista kalaa). Rasvattomalle ruokavaliolle EI kuitenkaan kannata lähteä, mutta vähän voi viilailla niistä suurista lähteistä. Sit vihanneksia ja hedelmiä lisäksi! Monipuolisuus on avainsana. Ja älä sorru ajattelumalliin jossa liikunnan varjolla sallitaan itselle ylimääräistä ruokaa. Se on oikeasti aika pieni määrä, jonka saa tilalle syödä. Jos joku päivä menee överiksi, jatkat seuraavana normaalisti. Pitkäjänteisyys on toinen avainsana.
      Ja kysymykseesi: tietenkin samaan aikaan voi saada lihaksia ja laihtua. Se onkin paras tapa laihtumiseen :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      422
      1816
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      185
      1461
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      108
      1402
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      144
      1341
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      970
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      956
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      913
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe